Steaua Roşie, ianuarie 1972 (Anul 23, nr. 1-24)

1972-01-04 / nr. 1

PAGINA 6 STEAUA ROȘIE  ................................................................................................—---------------------------------------------------Actualitatea internaţională Declaraţiile preşedintelui Z.A. Bhutto şi ale premierului I. Gandhi RAWALPINDI 3 (Agerpres). Potrivit postului de radio Pakistan, reluat de agenţia Associated Press, preşedintele Zulfikar Ani Bhutto a declarat într-o cuvintare că ar dori să înceapă imediat un dialog cu India „dacă ea se împacă cu ideea existenţei Pakistanului ca stat independent. Pakistanul nu vrea nici o parte a Indiei, dar nici nu va permite acesteia să ocupe vreo parte a teritoriului pakistanez” a declarat Ani Bhutto. Pakistanul doreşte să trăiască in armonie cu vecinii săi, printre care se numără India, China şi Uniunea Sovietică, a afirmat şeful statului pakistanez. Pe de altă parte, preşedintele Pakistanului a cerut celor 22 de familii cele mai bogate să renunţe la devizele externe pe care le posedă, în favoarea ţării, contra unor despăgubiri. El a avertizat, totodată, că, în caz contrar, averile le vor fi confiscate şi vor suferi rigorile baliic DELHI 3 (Agerpres). Primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, a anunţat, la 2 ianuarie, în faţa mai multor sute de mii de persoane, că obiectivul guvernului său este de a menţine populaţia Indiei într-o stare de mobilizare permanentă în cursul următorilor trei ani, relatează agenţia France Presse. Această mobilizare se va referi atît la politica internă, cît şi la politica externă, a adăugat premierul indian. Pentru a treia oară de la sfîrşitul ostilităţilor dintre India şi Pakistan, Indira Gandhi a subliniat că „este greu de spus dacă războiul s-a terminat. După părerea noastră, a spus premierul indian, situaţia reclamă multă vigilenţă şi forţele noastre armate, ca şi poporul nostru, trebuie să rămînă unite şi gata să facă faţă oricărei eventualităţi". Potrivit agenţiei France Presse, Indira Gandhi a declarat într-o conferinţă de presă că ia în consideraţie convorbiri bilaterale cu Pakistanul, o dată ce „lucrurile se vor fi calmate in urma ultimului conflict armat. INDONEZIA: Rewang închisoare pe viaţă DJAKARTA 3 (Agerpres). — Tribunalul municipal din Djakarta l-a condamnat la închisoare de viaţă pe Rewang, activist de seamă al Partidului Comunist din Indonezia, — informează agenţia TASS. Presa indoneziană, citată de aceeaşi agenţie, a anunţat că Rewang a fost acuzat „de încercarea de înlăturare a guvernului legal" a fost condamnat la şi „de creare a detaşamentelor de partizani în Jawa centrală pentru ducerea luptei armate împotriva guvernului". Răspunzînd la acuzaţiile formulate împotriva sa, Rewang a declarat, în faţa tribunalului, că „scopul acţiunii din toamna anului 1965 a grupului de ofiţeri progresişti l-a constituit apărarea ţării de pericolul pe care îl prezentau cercurile reacţionare". Mare miting la Santiago de Chile SANTIAGO DE CHILE 3 (Agerpres). — Partidul democrat-creştin şi Partidul naţional de extremă dreaptă, care alcătuiesc opoziţia şi deţin majoritatea parlamentară în Congresul chilian, au impus adoptarea, în cea de-a cincea lectură, a bugetului pe anul 1972, în care cheltuielile din proiectul prezentat de guvern au fost reduse cu 306 milioane dolari, anunţă agenţia Prensa Latina. In semn de protest faţă de poziţia partidelor democrat-creştin şi naţional, care afectează majoritateaprogramelor de dezvoltare ale guvernului prevăzute pe anul 1972, la Santiago de Chile a avut loc un mare miting la care muncitorii şi funcţionarii de la numeroase întreprinderi şi instituţii şi-au reafirmat sprijinul pentru guvernul Unităţii Populare şi au cerut Congresului să revină asupra hotărârii privind bugetul pe anul în curs. „Dreapta încearcă să împiedice guvernul să-şi realizeze programul său în domeniul economiei, reducînd din buget o mare parte din sumele prevăzute pentru dezvoltarea diferitelor ramuri industriale şi a agriculturii, sau pentru diferitele servicii necesare populaţiei", a declarat ministrul de finanţe, Americo Zorilla. El a subliniat că, în aceste condiţii, guvernul chilian va face uz de dreptul său constituţional de veto şi va cere Congresului restabilirea integrală a creditelor suprimate. DIN TARILE SOCIALISTE R.S.F. IUGOSLAVIA S-a terminat construcţia digurilor de protecţie care asigură un front larg de lucru pe şantierul barajului principal al sistemului hidrotehnic al canalului „Dunărea—Tisa—Dunărea", în acest fel, aici vor începe curând lucrările de betonare a barajului şi construcţia ecluzei. In anul 1974, cînd se va termina întreaga construcţie, vor putea fi irigate 200.000 hectare de terenuri agricole fertile din Voievodina. R. P. POLONĂ La uzinele de aparate de măsură „Era" din Varşovia a fost realizat prototipul minicomputerului „K-202", construit după proiecte proprii. Calculatorul efectuează un milion de operaţii pe secundă, avînd gabaritul foarte mic. Prin cuplarea mai multor minicomputere de acest tip se poate realiza o maşină electronică de calcul de tip „Maxi". Agenţia P.A.P. relatează că firma engleză „M. B. Metalls" a primit din partea constructorului polonez drepturile de vînzare a computerului polonez ..K-202" in întreaga lume. REPUBLICA CUBA in anul 1971, oamenii muncii din Cuba au realizat noi succese. Una din trăsăturile caracteristice ale anului trecut a fost indeplinirea şi depăşirea sistematică a planurilor de producţie la culesul trestiei de zahăr şi reducerea numărului de oameni ocupaţi în această muncă prin introducerea tehnicii noi, mai productive. In agricultură au crescut considerabil terenurile ocupate de plantaţiile de citrice, tutun, orez şi cafea. Oamenii muncii din industria cimentului au raportat, cu o lună înainte de termen, îndeplinea planului anual de un milion tone ciment. O largă dezvoltare a primit în acest an metoda construcţiei de locuinţe cu ajutorul brigăzilor de voluntari. R. S. CEHOSLOVACA S-a încheiat construcţia unui tunel de 300 de metri al viitorului metro din Praga, care trece pe sub una din arterele cele mai circulate ale capitalei cehoslovace. Construcţia primei secţiuni a metroului va fi terminată în anul 1974 şi va avea lungimea de 7,25 kilometri cu 9 staţii. Trenurile rapide care vor circula din trei în trei minute vor putea transporta 12.000 persoane pe oră. Pînă în 1985, se prevede terminarea a încă două linii de metro, ceea ce va permite eliminarea tramvaielor ca mijloc de transport în comun din perimetrul central al oraşului. UNIUNEA SOVIETICĂ In prezent, în Uniunea Sovietică se desfăşoară o largă activitate de explorare şi exploatare a unor bogăţii naturale situate în zonele Siberiei sau Nordului îndepărtat. Pentru a oferi posibilitatea muncitorilor din aceste ţinuturi să lucreze în condiţii mai uşoare, pe timp de ger, Institutul pentru materiale de protecţie al Academiei de Ştiinţe a R.S.S. Ucrainene a realizat o ţesătură elastică electroconductoare, care se încălzeşte de la un acumulator cu greutatea de 1,5—3 kilograme şi care are forma unei centuri. Din această ţesătură se croiesc diverse părţi componente ale hainelor de protecţie, care vor înlocui şubele şi încălţămintea grea cu care se îmbracă în prezent muncitorii în timpul gerurilor. Incepînd cu anul viitor, una din fabricile de confecţii din Moscova va începe producţia de îmbrăcăminte de protecţie din ţesătură electroconductoare, care se va numi îmbrăcăminte de tip „Pinguin". R. P. UNGARA Datele statistice cu privire la îndeplinirea planului de stat pe 11 luni din anul trecut publicate recent de către Oficiul central de statistică din R.P. Ungară, relevă o creştere a producţiei industriale cu 5 la sută faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Ritmuri înalte de dezvoltare au fost înregistrate în această perioadă în industria chimică şi în industria construcţiilor de maşini. Volumul construcţiilor realizate a fost cu 10 la sută mai mare în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului 1970, iar volumul investiţiilor — centrale şi ale întreprinderilor — a sporit cu 18 procente. Rezultate bune au fost obţinute şi în agricultură. Faţă de anul trecut, volumul producţiei agricole a crescut cu 18 la sută. Exportul ungar a fost cu 5 la sută mai mare decît în ----- 1. III V aceeași perioadă a anului 1970. . Ure?, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefoane: 11688, 11689. Abonamentele se fac la oficiile poştale factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş. Comanda nr. 201. * Cresc rîndurile P.C. Italian ROMA 3 — Corespondentul Agerpres, Nicolae Purcea, transmite: Numărul membrilor Partidului Comunist Italian era, la 30 decembrie 1971, de 1.520.974. In prezent, în vederea Congresului al Xlll-lea al P.C.I., prevăzut pentru luna martie, toate federaţiile partidului sunt angajate într-o intensă acţiune de reînnoire a carnetelor de membru de partid pentru anul 1972. Au si fost preschimbate aproape un milion de carnete. In legătură cu aceste importante rezultate, Ugo Pecchioli, membru al Direcţiunii P.C.I., a declarat ziarului „l’Unita" că „anul 1971, ca şi cei doi ani precedenţi, se încheie cu o creştere a numărulu celor înscrişi în partid. In cei tre ani care s-au scurs de la Congresul al Xll-lea al P.C.I. rândurile partidului au crescut cu aproximativ 20.000 de noi tovarăşi, o serie de conducători noi, tineri muncitori şi studenţi, s-au format în luptele din această perioadă. Este un bilanţ bun, care demonstrează justeţea unei politici şi înţelegerea marilor idealuri inspiratoare ale luptei comuniştilor". Autorul declaraţiei menţionează că acesta este un rezultat pozitiv pentru cauza democraţiei şi a unităţii muncitorilor şi a forţelor democratice italiene, care au găsit în Partidul comunist, şi vor găsi şi în viitor, o garanţie a afirmării lor. „In vederea Congresului al Xlll-lea al P.C.I„ a spus în încheiere Pecchioli — este necesar să imprimăm un nou avînt inițiativelor de masă, să dezvoltăm şi mai mult unitatea rîndurilor noastre, pentru întărirea partidului". Convorbirile sudano - etiopiene KHARTUM 3 (Agerpres). — La Khartum au început convorbirile oficiale dintre preşedintele Sudanului, Gaafar El Numeiry, şi împăratul Etiopiei, Haile Selassie, aflat într-o vizită oficială în Sudan. Şefii celor două state examinează diverse aspecte ale evoluţiei relaţiilor bilaterale, modalităţile şi căile de diversificare a acestora, probleme continentale şi ale activităţii Organizaţiei Unităţii Africane, precum şi implicaţiile recentului acord intervenit între Marea Britanie şi regimul de la Salisbury în problema rhodesiană. / V 9 Preşedintele Anwar Sadat l-a primit, la Cairo, pe Francois- Xavier Ortoli, ministrul francez al dezvoltării industriale şi ştiinţifice. Potrivit presei din Cairo, au fost evocate probleme referitoare la dezvoltarea cooperării economice şi tehnico-ştiinţifice între cele două ţări. Potrivit unor date oficiale apărute in ziarul „Ya", costul vieţii a crescut în Spania, în anul 1971, cu 8,42 la sută. „Scăderea puterii de cumpărare a maselor largi — scrie ziarul — este una dintre cele mai importante probleme ale ţării". In anul 1971, pe şoselele Suediei au avut loc 335.000 de accidente de automobil. Ele au cauzat moartea a 1.006 persoane. La 1 ianuarie 1972 populaţia Finlandei a fost de 4.638.090 de persoane. Aproximativ 55 la sută din populaţia ţârii locuieşte în oraşe şi în localităţi de tip urban. După cum anunţă ziarul „Al Gumhuria", reluat de agenţia France Presse, preşedintele Republicii Arabe Egipt, Anwar Sadat, a prezidat, duminică, la Cairo o reuniune a Consiliului Superior al forţelor armate. Presa egipteană relevă că reuniunea se încadrează în eforturile de a defini strategia unei acţiuni egiptene într-o etapă viitoare. Potrivit datelor Biroului central de statistică al Suediei, la sfîrşitul lunii decembrie, în această ţară erau înregistraţi 106.000 de şomeri. Numărul este aproape dublu faţă de aceeaşi lună a anului precedent. Lista supravieţuitorilor operaţiilor de transplantare a inimii s-a mai redus duminică, o dată cu încetarea din viaţă a lui Herbert Juster, în vîrstă de 49 de ani. Acesta primise, în urmă cu opt luni, în cadrul unei intervenţii executate la Centrul medical al Universităţii Stanford, din California, inima unui tînăr care decedase într-un accident de automobil. @ Referindu-se la naţionalizarea mai multor întreprinderi ale industriei pakistaneze, ministrul finanţelor al Pakistanului, Mubashir Hasan, a declarat că aceasta măsură va avea un efect stabilizator asupra economiei ţârii, contribuind la o mai bună planificare a acesteia. Ministrul pakistanez a menţionat că 20 de întreprinderi industriale pakistaneze au fost naţionalizate. „ Peste 25 de milioane de tineri americani în vîrstă de 18 pină la 24 de ani vor vota, pentru prima dată, în alegerile prezidenţiale din noiembrie anul curent — apreciază un raport al Biroului pentru recensămînt al S.U.A. Aceasta înseamnă că fiecare al «•incilea alegător american este un tînăr care votează pentru prima dată. @ Guvernul Birmaniei a preluat controlul asupra a 69 de întreprinderi industriale, anunţă Agenţia birmaneză de informaţii. Printre acestea se află 7 fabrici textile, 45 de întreprinderi ale industriei alimentare, 8 uzine chimice, 3 metalurgice, o uzină constructoare de maşini etc. O bandă de cinci gangsteri a comis, duminică noaptea, cea mai mare spargere din istoria recentă a oraşului New York. Din seifurile celebrului hotel „Pierre" s-au furat 1,8 milioane dolari în numerar şi bijuterii. Experţi şi ingineri egipteni în domeniul irigaţiilor vor participa la construirea barajului de pe rîul Eufrat, din Siria, anunţă agenţia M.E.N. Ministrul egiptean al irigaţiilor, precizează agenda, a luat această hotărâre ca răspuns la solicitarea Siriei de a se întări cooperarea tehnică şi economică dintre statele membre ale Confederaţiei Republicilor Arabe. TELEX ■ TELEX ■ TELEX Din presa străină Anchetă asupra GRANDOARE Acest sud italian, care are nevoie de locuri de muncă, de şcoli, fabrici şi spitale, este confruntat cu o multitudine de lipsuri şi dificultăţi: şomaj, emigraţie, relaţii de tip feudal în agricultură, Mafia şi răbufniri reacţionare. Sudul a rămas în urmă în raport cu indicii dedezvoltare a regiunilor din nordul ţării. Acest Mezzogiorno nefericit continuă să capete promisiuni deintervenţie" din partea autorităţilor care prefigurează un viitor prosper pentru toţi, din păcate un viitor utopic. Şi aceasta se întîmplă cînd necesităţile cotidiene reclamă construirea urgentă a unei facultăţi, rezolvarea imediată a situaţiei locurilor de muncă, edificarea urgentă de spitale. Iată cum, traducînd toate acestea în termenii răspunderii politice, se ajunge la problema stabilirii realiste a priorităţilor, care i-a făcut pe foarte mulţi meridionali să devină suspicioşi, considerînd că a promite totul înseamnă în fond a nu se face nimic. In perspectivă, există un alt pericol care începe să constituie un motiv de preocupare pentru meridionali: ipoteza că este posibil să se inventeze un nou sud, să se „construiască" un sud de roman utopic. In cazul în care ar deveni realitate, în serviciul cui ar funcţiona, din moment ce populaţia meridională continuă să abandoneze regiunile bolnave, avare în locuri de muncă, din moment ce exodul continuă într-un ritm îngrijorător şi în proporţii catastrofale. Pericolul care se conturează este acela că s-ar putea naşte un sud fără meridionali, fără resurse umane care să-i garanteze existenţa şi dezvoltarea. După datele oficiale, în 25 de ani au emigrat din Mezzogiorno şase milioane de oameni. Se prevede că pînă în 1975, agricultura va pierde încă 30.000 —40.000 de oameni care, ră sudului. Șl MIZERIE („CORRIERE DELLA SERA") mînînd șomeri, vor trebui, în mod inevitabil, să plece. Principala cauză a fugii în masă din sud a adus-o criza agriculturii. După ce satele s-au depopulat de pălmaşi, de păstori şi de ţărani, necesitatea de a emigra s-a impus şi pentru alte categorii sociale lovite de depresiunea economică, datorită imposibilităţii de a-şi găsi de lucru în „catedralele deşertului".In jurul aşa-numiţilor poli de dezvoltare — „catedralele" — se creează un gol, acest „deşert" care în sud cîştigă teren). Un însemnat procent de emigranţi îngroaşă rîndurile celor care, aflaţi în căutare de lucru, asediază barăcile de la periferiile marilor centre urbane din nord. Din Puglia pleacă în medie 30.000 de locuitori pe an. Depopularea în Salento atinge culmi de-a dreptul dramatice. Unica bogăţie potenţială o constituie coastele, peisajul, dar ce se va întîmplă şi cu acesta după parcelarea pe care o preconizează capitalul lombard, piemontez şi chiar cel străin? Unul dintre elementele ce stăvilesc expansiunea industrială în Mezzogiorno şi care întîrzie dezvoltarea regională este lipsa de apă. Şi, totuşi, 30 la sută din acţiunile necesare realizării unei reţele hidraulice au fost duse pînă la capăt. Numai în Calabria se observă cîte un semn palid al reversibilităţii fenomenului emigraţiei, în sensul că, în unele zone rurale de pe versantul Mării Tireniene, au reapărut familiile pe care mizeria le-a gonit din Italia cu 10 sau 15 ani în urmă. Unii oameni se întorc şi îşi investesc economiile făcute cu sacrificii, în cumpărarea unei bucăţi de pămînt, a unei căsuţe şi a cîtorva vite. Cu toate acestea, populaţia Calabriei a rămas ca număr cea de acum 10 ani. Ar fi o regiune de peste patru milioane dacă jumătate n-ar fi plecat în lume să-şi cîştige cele necesare traiului ... Alegerile din Finlanda HELSINKI 3 (Agerpres). — Duminică şi luni au avut loc în Finlanda alegeri parlamentare. Alegătorii au fost chemaţi să desemneze 200 de deputaţi în parlamentul unicameral (Eduskunta). In circumscripţiile electorale din cele 15 districte s-au prezentat 1.295 candidaţi, aparţinînd unui număr de 9 partide. Reprezentanţii Partidului Comunist Finlandez au candidat pe lista comună cu cei ai Uniunii Democrate a Poporului Finlandez. Alegerile parlamentare au fost anunţate la începutul lunii noiembrie 1971 de preşedintele Urho Kekkonen, deşi de la cele desfăşurate anterior nu trecuseră decît 17 luni. Din cauza unor neînţelegeri intervenite între principalele partide ale coaliţiei guvernamentale, condusă de Ahti Karjalainen, în special în privinţa politicii agrare, şeful statului a hotărit să limiteze mandatul acestui cabinet, să dizolve Parlamentul și să organizeze noi alegeri. România în circuitul valorilor materiale ale lumii Anul trecut România a participat, cu expoziţii generale de mărfuri, cu standuri de produse pe ramuri industriale sau cu oficii comerciale, la aproape 120 de tîrguri şi expoziţii, care au avut loc în numeroase capitale şi oraşe din Europa, Asia, Africa, America Latină şi Australia. Pe lingă tîrgurile şi expoziţiile la care participarea ţării noastre a devenit tradiţională (Leipzig, Viena, Poznan, Milano, Zagreb, Izmir, Salonic, Plovdiv, Brno, Frankfurt pe Main şi Damasc) anul trecut România a fost prezentă la Accra, Dar Es Salaam şi Nairobi. Pe lîngă aceasta, au fost organizate succesiv expoziţii reprezentative, cu caracter naţional la Moscova, Caracas, Pekin, Düsseldorf, Kuala Lumpur, expoziţii care s-au bucurat de un deosebit succes. Artizanatul românesc a fost prezent în anul 1971 la tîrgurile internaţionale de la Florenţa, Milano, Bruxelles şi Paris. Tot anul trecut, între 14 şi 18 aprilie România a participat la unul din cele mai mari tîrguri internaţionale de modă „Interchic" din Berlinul occidental, unde a prezentat peste 150 de modele, cele mai multe de inspiraţie populară. România are în prezent relaţii economice cu peste 100 de ţări ale lumii, pronunţîndu-se pentru o largă colaborare cu toate statele, fără deosebire de orînduire socială. Ţara noastră are în prezent acorduri comerciale cu 55 de state în curs de dezvoltare, acorduri care includ şi asistenţa tehnică. .. 111®!m .Jill ^mmü Ipití M BStPi In fotografie: Vedere parţială a expoziţiei româneşti de maşini şi unelte de la Moscova. In fotografie: Vedere parţială a pavilionului românesc cu maşini agricole şi de construcţie, de la Brno, în fotografie. O parte din exponatele prezentate de TEHNOFORESTEXPORT la Leipzig. 40 372