Steaua Roşie, aprilie 1972 (Anul 23, nr. 77-102)

1972-04-08 / nr. 83

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Plenara activului Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. din 30 martie 1972 analizînd cu multă atenţie şi răspundere activitatea desfăşurată de Comitetul judeţean, de întreaga organizaţie judeţeană de partid de la alegeri şi pînă în prezent, stadiul înfăptuirii hotărîrilor Congresului al X-lea al P.C.R. a sarcinilor ce ne revin din programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, a stabilit măsurile necesare pentru perfecţionarea întregii activităţi politico-organizatorice şi economice, valorificarea mai deplină a potenţialului tehnic şi uman de care dispune judeţul, a definitivat şi aprobat angajamentele asumate în întrecerea socialistă pe 1972. Participanţii la plenară, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii din judeţ şi-au exprimat adeziunea şi aprobarea deplină faţă de politica internă şi externă a partidului, hotărîrea lor fermă de a-şi mobiliza toate forţele, întreaga lor energie şi pricepere pentru transpunerea în viaţă a hotărîrilor Congresului al X-lea, ale plenarelor C.C. al P.C.R., a sarcinilor trasate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Conferinţa pe ţară a cadrelor de conducere din întreprinderi şi centrale industriale şi de construcţii, la Congresul al II-lea al Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie, în scopul ridicării calitative a activităţii economice în domeniul industriei, construcţiilor şi agriculturii. In vederea realizării obiectivelor propuse plenara stabileşte următoarele măsuri: In domeniul muncii organizatorice şi politico-ideologice 1. — Comitetul judeţean de partid se va preocupa în continuare de perfecţionarea stilului şi metodelor de muncă ale organelor şi organizaţiilor de partid, respectarea principiului muncii şi conducerii colective, găsirea şi promovarea celor mai adecvate metode de muncă cu organizaţiile de partid, în vederea ridicării rolului lor conducător, pentru realizarea cu succes a sarcinilor economice, politice şi social-culturale. Comitetul judeţean de partid va acorda o atenţie sporită instruirii şi pregătirii membrilor comitetelor de partid şi ai birourilor organizaţiilor de bază, a aparatului de partid, cunoaşterii şi însuşirii temeinice a hotărîrilor partidului şi guvernului. Comitetul judeţean prin membrii săi, prin comisiile pe probleme va acorda un sprijin mai concret şi diferenţiat organizaţiilor de partid în pregătirea şi desfăşurarea adunărilor generale, in creşterea rolului educativ al acestora, in elaborarea hotărîrilor şi organizarea muncii pentru înfăptuirea lor. In acest scop se vor organiza controale, schimburi de experienţă, dezbateri pe următoarele teme: Adunarea generală — şcoală de educare partinică a membrilor de partid; elaborarea hotărîrilor şi organizarea înfăptuirii lor, sarcină principală a organizaţiilor de partid. In vederea perfecţionării stilului şi metodelor de muncă ale organizaţiilor de partid, generalizării experienţei pozitive din activitatea organelor şi organizaţiilor de partid, în presa judeţeană va apare bilunar o pagină a vieţii şi activităţii interne de partid. 2. — In activitatea de întărire a rîndurilor partidului, organele şi organizaţiile de partid vor manifesta mai multă exigenţă faţă de calităţile moral-politice şi profesionale ale celor care solicită primirea în partid, urmărind îndeaproape pregătirea lor, activitatea şi comportarea acestora în producţie, societate şi familie. Munca de primire în partid va fi condusă şi orientată în aşa fel, încît să se desfăşoare diferenţiat pe ramuri şi domenii de activitate, punîndu-se accent pe primirea în partid a unui număr mai mare de oameni ai muncii din întreprinderile de construcţii, întreprinderile forestiere, cooperaţia meşteşugărească şi îndeosebi din rîndul ţăranilor din cooperativele agricole de producţie, precum şi a unui număr mai mare de femei. 3. — în spiritul hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. din decembrie 1971, Comitetul judeţean, comitetele municipale, orăşeneşti şi comunale de partid vor acorda o atenţie deosebită îmbunătăţirii muncii cu cadrele, promovării în funcţii de conducere, în aparatul de partid şi de stat, în toate sectoarele vieţii sociale a unor oameni cu temeinică pregătire politică şi profesională, cu o concepţie avansată despre lume şi societate, cu o înaltă ţinută morală, oameni pricepuţi, capabili să organizeze şi să conducă cu competenţă activitatea încredinţată. In funcţii de răspundere vor fi promovate numai cadre care au obţinut cele mai bune recomandări din partea colectivului de muncă. Alături de cadre cu îndelungată şi bogată experienţă în muncă vor fi promovate cu mai mult curaj elemente tinere, un număr mai mare de femei, care s-au evidenţiat în activitatea profesională şi obştească, oameni cu iniţiativă, entuziasm şi pasiune în muncă, care luptă cu devotament pentru înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru. De asemenea şi în continuare se va acorda toată atenţia promovării unui număr corespunzător de cadre din rîndul oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană. Organele şi organizaţiile de partid, conducerile întreprinderilor şi instituţiilor vor analiza cel puţin o dată pe an modul cum se înfăptuieşte politica de cadre a partidului, vor milita cu consecvenţă pentru cultivarea în rîndul cadrelor a sentimentelor de sinceritate, cinste şi înaltă responsabilitate, pentru îndeplinirea sarcinilor, a spiritului de dreptate, echitate şi obiectivitate. Faţă de acele cadre care în activitatea lor nesocotesc hotărîrile de partid şi legile statului, încalcă principiile eticii socialiste, organele şi organizaţiile de partid vor lua cele mai severe măsuri, mergînd pînă la destituirea din funcţie. 4. — Va trebui ca în viitor să îmbunătăţim activitatea de conducere şi îndrumare a organizaţiilor de masă, obşteşti şi profesionale în scopul lichidării formalismului şi a paralelismului, sporirii aportului acestora în rezolvarea problemelor economice, sociale şi cultural-educative. Organele de partid trebuie să antreneze mai intens organizaţiile de sindicat la dezvoltarea spiritului de iniţiativă şi de creativitate al oamenilor muncii în desfăşurarea unor acţiuni politice şi culturale, la dezvoltarea unei atitudini înaintate faţă de muncă, faţă de avutul obştesc. Sindicatele vor fi ajutate să se ocupe mai îndeaproape de problemele de protecţia muncii, de îmbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale salariaţilor. Organizaţiile U.T.C. vor fi îndrumate să pună în centrul preocupărilor lor educarea tineretului în spiritul dragostei faţă de muncă, a ataşamentului faţă de unitatea în care lucrează, antrenarea tinerilor în acţiuni de muncă patriotică. 5. Organele şi organizaţiile de partid vor lua în continuare toate măsurile pentru asigurarea înfăptuirii cu consecvenţă a programului adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1971, pentru îmbunătăţirea activităţii ideologice, ridicarea nivelului general al cunoaşterii şi educaţia socialistă a maselor, pentru aşezarea relaţiilor în societatea noastră pe baza principiilor eticii şi echităţii socialiste şi comuniste. 6. Comitetul judeţean de partid va întreprinde acţiuni concrete de popularizare şi generalizare a celor mai eficiente mijloace experimentate în judeţ şi în ţară, care să ducă la creşterea eficacităţii muncii politice de masă în mobilizarea şi participarea tot mai largă a oamenilor muncii la elaborarea şi înfăptuirea politicii partidului, la îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor economice cuprinse în planul cincinal, la formarea şi dezvoltarea omului nou, cu o conştiinţă socialistă înaintată. 7. Membrii birourilor, ai organelor de partid, alţi activişti şi cadre din conducerea organizaţiilor de masă, de stat şi din economie, se vor întîlni cel puţin o dată pe lună cu diferite categorii de oameni ai muncii, vor ţine expuneri, vor conduce dezbateri, le vor consulta în elaborarea unor măsuri şi soluţii în problemele majore ale judeţului, oraşelor şi comunelor, le vor informa asupra principalelor evenimente, despre stadiul înfăptuirii anumitor hotărîri. Organele de partid vor asigura un conţinut mai bogat programelor de instruire şi de pregătire a lectorilor şi propagandiştilor, astfel ca lecţiile şi expunerile ce le ţin să reflecte mai concret sarcinile economice şi social-culturale specifice activităţii fiecărei organizaţii de partid, a fiecărui colectiv de oameni ai muncii. Pentru înzestrarea cabinetelor de ştiinţe sociale, secţia de propagandă a Comitetului judeţean de partid va tipări şi edita buletine de informare, caiete de documentare pe diferite teme, planşe şi grafice. — Pînă la 15 aprilie 1972 se vor constitui consilii obşteşti de conducere ale cabinetelor judeţene, municipale şi orăşeneşti de partid şi colective de conducere pentru cabinetele de ştiinţe sociale. — Pentru generalizarea experienţei dobîndite de organizaţiile de partid în munca politică şi cultural-educativă de masă se vor amenaja pînă la 1 mai a. c. la nivel judeţean, municipal şi orăşenesc expoziţii permanente cu cele mai reuşite materiale (tipărituri, documente, articole, gazete satirice etc.) folosite în acest domeniu. 8. Pentru ridicarea calitativă a procesului de învăţămînt consiliul popular judeţean, inspectoratul şcolar vor studia posibilitatea introducerii încă din acest an, în mod experimental, în unele şcoli, a organizării învăţămîntului pe cabinete de specialitate, bine înzestrate. De asemenea, aceste organe vor lua măsuri ca, odată cu noul an de învăţămînt cadrele didactice care predau ştiinţele sociale să fie profilate pe una din disciplinele: filozofie şi socialism ştiinţific, economie politică, cunoştinţe social-politice, lucru ce va permite specializarea, o mai bună îndrumare a informării acestora. Comitetele municipale şi orăşeneşti de partid vor lua măsuri de extindere şi de îmbunătăţire în continuare a profilului atelierelor şcoală, în raport cu nevoile şi necesarul de forţă de muncă ale judeţului 9‘. Comitetul judeţean de partid va îndruma şi ajuta în mod nemijlocit Comitetul judeţean pentru cultură şi educaţie socialistă în vederea creşterii conţinutului şi eficienţei activităţii tuturor instituţiilor de artă şi cultură, pentru atragerea la toate manifestările şi acţiunile organizate a unor mase largi de oameni ai muncii, îndeosebi de la sate, din construcţii, transporturi, comerţ, a acelora care fac naveta în domeniul industriei, construcţiilor, transporturilor şi comerţului Organele şi organizaţiile de partid vor avea în centrul preocupării lor utilizarea judicioasă a tuturor capacităţilor de producţie, a timpului de muncă, a materiilor prime şi materialelor, perfecţionarea pregătirii profesionale a salariaţilor, îmbunătăţirea calităţii produselor, creşterea productivităţii muncii, sporirea eficienţei întregii activităţi economice. Vor acţiona pentru cunoaşterea şi însuşirea temeinică de către factorii de răspundere, de către toţi oamenii muncii a documentelor Conferinţei pe ţară a cadrelor de conducere din întreprinderi şi centrale industriale şi de construcţii, care trebuie să stea la baza măsurilor ce se vor adopta în fiecare unitate economică. 1. — Atît Comitetul judeţean, cît şi cele municipale, orăşeneşti şi comunale de partid se vor preocupa de: — urmărirea realizării zilnice — pe bază de grafice — a principalelor produse în unităţi fizice; — vor face analiza decadală, lunară şi trimestrială a realizării producţiei marfă (valoric), de către toate întreprinderile şi unităţile asimilate centralelor industriale; — îndrumarea comitetelor oamenilor muncii din întreprinderi pentru asigurarea aprovizionării tehnico-materiale corespunzătoare, astfel ca, pînă la 30 aprilie 1972 să se încheie contracte cu furnizorii la nivelul necesarului pe întregul an. In mod deosebit se va acţiona în acest sens de către Combinatul de exploatare şi industrializare a lemnului, Metalotehnica, I.U.I.U., Nicovala, I.R.U.M., U.R.A., întreprinderea de industrializare a cărnii şi altele, care nu au încă asigurate importante cantităţi de materii prime şi materiale; — îmbunătăţirea permanentă a ritmicităţii producţiei şi desfacerii produselor; — introducerea tehnologiilor moderne şi a metodelor ştiinţifice de organizare a producţiei. 2. — Organele şi organizaţiile de partid, consiliile şi comitetele oamenilor muncii vor pune în centrul preocupării lor valorificarea cît mai deplină a rezervelor existente în fiecare întreprindere, care să asigure realizarea exemplară a planului de stat pe 1972 la toţi indicatorii şi depăşirea prevederilor cu 250 milioane lei la producţia marfă — angajamentul judeţului nostru în întrecerea socialistă între judeţe pe anul 1972. 3. Comitetele şi consiliile oamenilor muncii vor lua măsuri imediate pentru folosirea cît mai deplină a capacităţilor de producţie astfel încît la maşinile-unelte din secţiile de bază indicele de utilizare a fondului de timp maxim disponibil să fie de cel puţin 78 la sută, iar la secţiile auxiliare 67 la sută. In acest scop se va acţiona pentru introducerea şi extinderea schimbului trei, în special la Electromureş, Metalotehnica, Nicovala, I.R.U.M., U.R.A., I.U.I.U. şi altele. In mod deosebit se vor avea în vedere sectoarele de sculărie, autoutilare şi întreţinere de la întreprinderile constructoare de maşini, precum şi în atelierele mecanice de la Combinatul de îngrăşăminte azotoase, Combinatul chimic Tîrnăveni, fabricile de zahăr din Tg.-Mureş şi Luduş, Complexul de sticlărie şi faianţă, întreprinderea Electrocentrale şi I.R.E., la care indicele de utilizare a maşinilorunelte se menţine încă scăzut. Pentru completarea necesarului de forţă de muncă calificată în special în întreprinderile constructoare de maşini vor fi atrase mai multe femei în procesul de producţie şi se va extinde deservirea multiplă a maşinilor. — Se vor lua măsuri pentru evidenţierea şi redistribuirea tuturor utilajelor nefolosite. — Pentru creşterea randamentului maşinilor şi utilajelor se vor lua măsuri pentru executarea la timp şi de bună calitate a reparaţiilor, dotării locurilor de muncă cu S.D.V.-uri corespunzătoare. Se vor lua măsuri de mecanizare a operaţiilor de transport, de încărcare şi descărcare pe rampe şi magazii, mai ales la Combinatul chimic Tîrnăveni, fabricile de cărămizi din Tg.-Mureş, Tîrnăveni şi Sighişoara, Complexul de sticlărie şi faianţă, Fabrica de geamuri şi altele; în acelaşi timp se va continua mecanizarea transportului între operaţii şi între secţii mai ales la întreprinderile constructoare de maşini. 4. Organele şi organizaţiile de partid vor controla şi îndruma activitatea consiliilor şi comitetelor oamenilor muncii, a organizaţiilor de sindicat şi U.T.C. în aşa fel încît munca politicoeducativă desfăşurată în vederea folosirii complete a timpului de lucru să ducă la realizarea în acest an a unui indice de utilizare a fondului de timp al muncitorilor de cel puţin 95 la sută. Se impune să se acţioneze cu mai multă hotărîre pentru reducerea absenţelor nemotivate, învoirilor şi concediilor fără plată, întreruperilor neprogramate. — In cursul trimestrului II a. c. Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean, împreună cu Consiliul judeţean al sindicatelor va analiza modul cum se aplică normele de tehnica securităţii în întreprinderile de industrie republicană şi locală şi vor lua hotărîri pentru a elimina neajunsurile existente, pe baza unor măsuri stabilite la fiecare întreprindere. Se va pune accent pe extinderea muncii în acord în secţiile de bază, în sculării şi ateliere de întreţinere precum şi pe normarea muncii personalului din secţiile auxiliare, de deservire şi tehnico-administrativ. Comitetul judeţean de partid va analiza pînă la 30 iunie a. c. munca compartimentelor de organizare ştiinţifică din întreprinderi, în vederea activizării lor. Unităţile economice vor asigura aplicarea imediată a studiilor de organizare efectuate atît de compartimentele proprii cît şi de Cabinetul judeţean O.S.P.M. şi vor mobiliza inginerii, economiştii, pe toţi specialiştii pentru efectuarea de noi studii privind ridicarea calitativă a producţiei, a eficienţei activităţii economice, îmbunătăţirea transportului intern, simplificarea evidenţei primare şi pregătirea condiţiilor pentru prelucrarea mecanizată a datelor. 5. Ridicarea continuă a nivelului calitativ al produselor va constitui o preocupare permanentă a organelor şi organizațiilor de partid, a comitetelor şi consiliilor oamenilor muncii din unităţile economice. La IPROFIL 23 August, C.P.L., Electromureş, Metalotehnica, Ţesătoria de bumbac, Prodcomplex, ILEFOR şi altele se vor examina cauzele care au determinat refuzuri şi reclamaţii de calitate şi se vor stabili măsuri eficiente pentru sporirea răspunderilori în execuţie, asamblare şi expediere a produselor. In acest scop consiliile şi comitetele oamenilor muncii, Inspectoratul judeţean pentru controlul calităţii produselor vor lua măsuri pentru extinderea şi ridicarea eficienţei autocontrolului. Consiliile şi comitetele oamenilor muncii vor da mai multă atenţie dotării secţiilor de producţie cu aparatură de măsură şi control necesară autocontrolului, cît şi pentru dotarea corespunzătoare a laboratoarelor şi serviciilor C.T.C. 6. Pentru creşterea competitivităţii produselor se vor lua măsuri ca în cursul acestui an să se asimileze peste plan 250 produse noi odată cu modernizarea şi reproiectarea altor produse. 7. Pentru recuperarea nerealizării din anul 1971, precum şi realizarea şi depăşirea sarcinilor de export pe acest an comitetele şi consiliile oamenilor muncii vor trebui să acţioneze pînă la 30 aprilie a. c. să se acopere cu contracte şi comenzi întreaga producţie prevăzută în planul de export. Sarcini importante revin Combinatului chimic Tîrnăveni, Electromureş, Metalotehnica, ţesătoriilor de mătase şi bumbac, Fabricii de pielărie şi mănuşi, întreprinderii de legume şi fructe şi altele. Totodată se va acorda atenţie contractării producţiei prevăzute în planul de export pe anul 1973 şi încheierii unor contracte de lungă durată. Organele şi organizaţiile de partid vor sprijini în mai mare măsură comitetele şi consiliile oamenilor muncii în vederea ridicării eficienţei exportului şi îmbunătăţirii cursului de revenire pe toate relaţiile. — Se vor lua măsuri pentru reducerea continuă a importului de materii prime, materiale şi utilaje, prin folosirea înlocuitorilor şi realizarea de utilaje prin autoutilaje. 8. Creşterea eficienţei economice va trebui să stea în atenţia organelor şi organizaţiilor de partid, a comitetelor şi consiliilor oamenilor muncii care se vor preocupa mai mult de reducerea cheltuielilor de producţie şi în special a celor materiale, astfel încît să se economisească pînă la sfîrşitul anului 600 tone metal, 3.000 mc material lemnos, 10 mii tone combustibil convenţional, 10 milioane kWh energie electrică şi altele în valoare de 10 milioane lei. Pînă la 30 aprilie a. c. comitetele şi consiliile oamenilor muncii vor analiza încadrarea în consumurile specifice de materii prime, materiale, combustibil, energie electrică, aburi, apă etc. și vor stabili măsuri de reducere în continuare a acestora. In vederea reducerii pierderilor din rebuturi comitetele oamenilor muncii vor lua măsuri pentru asigurarea cu materii prime şi semifabricate a locurilor de muncă, asigurarea asistenţei tehnice corespunzătoare în cele trei schimburi, respectarea tehnologiilor de fabricaţie, întărirea disciplinei muncii, ridicarea calificării profesionale. Pînă la 30 aprilie a. c. se vor analiza cauzele rebuturilor, pentru stabilirea măsurilor care să ducă la reducerea acestora. Comisia economică a Comitetului judeţean de partid va antrena Direcţia de control şi revizie, Banca Naţională, Banca de Investiţii, Banca Agricolă şi Direcţia judeţeană de statistică, ca pînă la data de 30 aprilie a. c. să se analizeze produsele şi activităţile nerentabile ajutînd comitetele oamenilor muncii în stabilirea măsurilor necesare pentru reducerea pierderilor. Organele şi organizaţiile de partid vor antrena în mai mare măsură consiliile şi comitetele oamenilor muncii, consiliile populare, Inspectoratul şcolar judeţean, organizaţiile de masă şi obşteşti, pentru organizarea şi desfăşurarea acţiunii de colectare şi valorificare a deşeurilor. 9. — In domeniul transporturilor1 se vor lua măsuri pentru folosirea mai raţională a parcului existent în special în perioada campaniilor agricole. — Organizaţiile de partid şi comitetele oamenilor muncii din întreprinderile industriale, de construcţii, comerciale şi de transporturi vor întreprinde acţiuni concrete pentru modernizarea transporturilor, introducerea containerizării, paletizării şi pachetizării mărfurilor la toate locurile de muncă unde acest lucru se justifică din punct de vedere economic. 10. Pentru realizarea ritmică a planului de investiţii, punerea în funcţiune la termenul planificat a tuturor obiectivelor şi devansarea cu 30 zile a trei capacităţi noi de producţie, precum şi pentru îmbunătăţirea întregii activităţi pe şantiere, organizaţiile de partid, conducerile unităţilor de proiectare, de construcţii şi beneficiare vor întreprinde următoarele măsuri: — asigurarea neîntîrziată a proiectelor necesare lucrărilor pe 1972 la Combinatul de îngrășăminte azotoase, Electromureş, întreprinderea Electrocentrale, I.R.U.M., Fabrica de bere, Direcţia de industrie locală, Direcţia de gospodărie comunală şi locativă; — terminarea proiectelor pentru lucrările din planul pe 1973, aşa cum prevede programul de măsuri aprobat de Secretariatul C.C. al P.C.R. pînă la 30 iunie a. c. — In vederea diminuării continue a ponderii construcţiilor din volumul investiţiilor, creşterii gradului de industrializare în execuţie şi reducerea manoperei, îndeosebi pentru finisaje, se vor adopta la proiectare soluţii tehnice şi constructive moderne. Acţiuni concrete şi eficiente se vor întreprinde de către beneficiari pentru contractarea tuturor utilajelor din ţară şi din import, necesare în anii 1972 şi 1973, cu termene de livrare corelate cu graficele de montaj. Acest lucru se impune în mod deosebit în cazul echipamentelor şi furniturilor necesare pentru lucrările de la Combinatul de îngrăşăminte azotoase şi întreprinderea Electrocentrale. Şantierul Trustului de construcţii industriale din Cluj şi Trustul de construcţii-montaj vor lua măsuri pentru realizarea în semestrul I a. c. a cel puţin 50 la sută din planul anual de investiţii şi construcţii-montaj. în acest scop vor lua măsuri pentru asigurarea folosirii în două schimburi a utilajelor grele de construcţii şi pentru extinderea sistemului de executare a lucrărilor în acord pe baza volumelor fizice. Pe fiecare şantier se va asigura necesarul de forţă de muncă. Se va extinde execuţia lucrărilor în acord global, astfel că începînd din acest an 60—80 la sută din numărul muncitorilor să lucreze în această formă. — Se va urmări pe toate șantierele realizarea unor lucrări de bună calitate, îndeosebi la elementele de beton, beton armat și zidării, în vederea eliminării tencuielilor și altor finisaje, mai ales la obiectivele industriale. — Trustul de construcţii-montaj va lua toate măsurile pentru reducerea continuă a cheltuielilor de producţie, a cheltuielilor materiale şi lichidarea cheltuielilor neeconomicoase în vederea reducerii pierderilor. 11. — In domeniul comerţului principala preocupare a comitetelor judeţene, municipale, orăşeneşti şi comunale de partid, a consiliilor populare va trebui să fie îndreptată spre aprovizionarea ritmică a populaţiei cu mărfuri alimentare şi industriale. In acest sens se va urmări respectarea contractelor de aprovizionare, completarea fondului de marfă prin achiziţii directe, creşterea numărului de produse preambalate, ridicarea nivelului de prezentare a mărfurilor, practicarea unui comerţ civilizat. Comitetele executive ale consiliilor populare se vor preocupa încontinuu de lărgirea şi modernizarea reţelei comerciale, de redarea în circuitul comercial pînă la finele anului a vechilor spaţii comerciale folosite în prezent în alte scopuri. Oficiul judeţean de turism şi Uniunea judeţeană a cooperativelor de consum vor lua măsuri imediate pentru pregătirea sezonului turistic prin terminarea urgentă a tuturor amenajărilor şi reparaţiilor localurilor de cazare şi alimentaţie publică de pe traseele turistice, în domeniul agriculturii Comitetul judeţean de partid va acţiona în mod susţinut pentru folosirea cu maximă eficienţă a fondului funciar, a bazei tehnico-materiale şi a întregii forţe de muncă din agricultură în vederea îndeplinirii la timp şi de calitate a tuturor lucrărilor, pentru creşterea producţiei vegetale şi animale. Organizaţiile de partid, consiliile populare, organele agricole judeţene vor depune tot efortul pentru realizarea sarcinilor de plan prevăzute pe acest an. 1. Comitetele comunale de partid, consiliile populare comunale, conducerile unităţilor agricole din judeţ vor acorda atenţie sporită lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, evitării excesului de umiditate prin desecarea suprafeţei de 4.000 ha, extinderii amenajărilor pentru irigaţii pe 1.400 ha. Se vor executa lucrări complexe antierozionale pe suprafeţele compromise în urma calamităţilor din anii 1970—1971. 2. — Direcţia generală a agriculturii, consiliile populare comunale, consiliile de conducere a C.A.P. vor trece de urgenţă la identificarea tuturor suprafeţelor arabile situate în pantă, abandonate în anii trecuţi şi vor prezenta pînă la 15 aprilie a. c. Comitetului judeţean de partid un program concret pentru cultivarea fiecărei parcele în parte încă din acest an, cu culturi cerealiere, tehnice şi furajere, potrivit gradului de fertilitate a acestor suprafeţe. 3. Organizaţiile de partid, conducerile S.M.A. şi I.A.S. vor lua măsuri de extindere şi diversificare a lucrărilor agricole mecanizate, îndeosebi la întreţinerea şi recoltarea culturilor, de asigurarea exploatării corespunzătoare a tractoarelor şi maşinilor agricole. — Conducerile I.A.S. şi C.A.P. au obligaţia de a întreprinde măsuri în scopul utilizării cu mai multă eficiență a îngrăşămintelor chimice evitîndu-se pierderile cauzate de depozitarea şi folosirea lor necorespunzătoare. 4. D In întreprinderile agricole de stat prin folosirea mai deplină a bazei tehnico-materiale de care dispun, prin organizarea superioară a producţiei, se vor realiza în acest an producţii medii la hectar de cel puţin 3.100 kg la grîu, 3.400 kg la porumb boabe şi 4.760 kg la struguri. In sectorul zootehnic efectivele de animale vor ajunge la sfîrşitul anului 1972 la 35.100 capete bovine din care 12.500 vaci şi juninci, 38.700 capete porci şi 389.000 păsări. Prin creşterea şi exploatarea raţională a efectivelor de animale trebuie să se obţină producţii medii de 3.000 litri lapte pe vacă furajată, 230 ouă de la o găină şi 8.800 tone total carne. Organizaţiile de partid şi conducerile din întreprinderile agricole de stat vor lua asemenea măsuri organizatorice și tehnico-economice încît încă din acest an fiecare unitate și fermă să devină rentabilă. 5. Principala sarcină a comitetelor comunale de partid, a consiliilor populare comunale, a Direcției generale pentru agricultură şi a Uniunii judeţene a C.A.P. este creşterea producţiei agricole în cooperativele agricole de producţie, asigurînd în acest an o producţie globală de 1.250 milioane lei, din care 975 milioane lei din producţia vegetală şi 265 milioane lei din producţia animală. — In sectorul vegetal trebuie să se realizeze producţii medii la hectar de 2.200 kg la grîu, 2.630 kg la porumb, 24.370 kg la sfecla de zahăr şi 15.000 kg la cartofi. — Pentru a asigura îndeplinirea obiectivelor privind creşterea producţiei cerealiere şi a plantelor tehnice trebuie să se însămînţeze întreaga suprafaţă planificată, să se folosească soiuri valoroase de mare productivitate, executînd la timp şi în bune condiţiuni lucrările agricole în raport de tehnologia fiecărei culturi în parte, să asigurăm recoltarea lor la timp şi fără pierderi. — întreprinderea judeţeană de legume şi fructe, consiliile de conducere din cooperativele agricole de producţie trebuie să îndrume şi să controleze cu mai mult simţ de răspundere activitatea fermelor legumicole pentru obţinerea unei cantităţi de 32.000 tone de legume, care să satisfacă pe deplin cerinţele consumatorilor, să asigure materia primă necesară industrializării şi disponibilităţi pentru export. — în scopul folosirii superioare a suprafeţelor de teren în pantă şi supuse eroziunii se vor planta în acest an 200 ha cu pomi şi viţă de vie. Direcţia generală pentru agricultură, întreprinderea viei şi vinului totodată vor lua măsuri pentru ca patrimoniul vitipomicol existent să fie pus în potenţial de producţie prin aplicarea întregului complex de măsuri agrotehnice. Se va pune un accent deosebit pe completarea găurilor în vii, asigurînd totodată materialul săditor necesar. — In plantaţiile pomicole, între rînduri, cu fertilizare corespunzătoare se va trece la cultivarea plantelor furajere pe întreaga suprafaţă posibilă. 6. — Sarcini deosebit de importante revin unităţilor în sectorul creşterii animalelor. La sfîrşitul anului cooperativele agricole de producţie şi asociaţiile intercooperatiste trebuie să realizeze 90 de mii capete taurine, din care 48 de mii vaci şi juninci, 47 de mii porci, 97 de mii ovine şi 41 de mii păsări ouatoare. — Atenţie deosebită se va acorda cooperativelor agricole de producţie şi asociaţiilor intercooperatiste specializate în creşterea şi îngrăşarea tineretului bovin, a porcinelor, păsărilor şi mieilor, în asigurarea întregului efectiv la nivelul capacităţilor de cazare şi organizarea raţională a procesului de producţie. — Ţinînd seama de situaţia existentă în sectorul creşterii vacilor cu lapte şi mai ales a tineretului taurin destinat reproducţiei, organizaţiile de partid din unităţi, comitetelecomunale de partid, organele agricole judeţene, trebuie să acorde o atenţie deosebită realizării sarcinilor din programul de măsuri elaborat în acest sens, să se asigure pînă la sfîrşitul acestui an, prin amenajări şi noi construcţii, cazarea îi adăposturi modernizate a unui efectiv de 18 mii vaci şi juninci. — Realizarea efectivelor de bovine planificate şi a producţiilor trebuie să aibă loc prin îmbunătăţirea indicilor de natalitate, reducerea mortalităţilor, prin îmbunătăţirea calitativă a efectivului de matcă. In fiecare cooperativă agricolă de producţie se vor constitui loturi de prăsilă care să asigure în principal pe această cale sporirea efectivului matcă. 2. Este necesar ca odată cu preocuparea pentru creșterea efectivelor să fie luate măsuri hotărîte pentru asigurarea bazei furajere. Comitetele comunale de partid, consiliile populare comunale, Direcţia generală pentru agricultură şi Uniunea judeţeană a C.A.P. vor întreprinde şi în continuare largi acţiuni de masă pentru îmbunătăţirea pajiştilor naturale şi fertilizarea acestora, acţiune care trebuie să cuprindă o suprafaţă de păşuni de cel puţin 45 mii hectare. In scopul reducerii la strictul necesar a consumului de concentrate organele şi organizaţiile de partid vor sprijini consiliile de conducere, specialiştii din unităţile cooperatiste în producerea furajelor de mare volum, ca sfeclă furajeră, gulii furajere, porumb siloz, trifoi, lucernă şi altele, iar cu sprijinul Trustului de mecanizare a agriculturii vor trece la folosirea bucătăriilor furajere pentru pregătirea furajelor de volum. Direcţia generală pentru agricultură, consiliile de conducere şi specialiştii din unităţi vor trece la extinderea loturilor semincere pentru producerea seminţei de plante furajere, îndeosebi de lucernă şi trifoi, în scopul asigurării necesarului de seminţe din producţia proprie şi a reducerii cheltuielilor băneşti. 7. Sub îndrumarea Consiliului popular judeţean, consiliile populare comunale trebuie să valorifice mai din plin baza materială existentă în gospodăriile populaţiei, tradiţia şi experienţa crescătorilor de animale din judeţ, folosind în acest scop şi creditele acordate de stat, care trebuie utilizate în întregime încă în prima jumătate a anului. In fiecare comună, cu sprijinul specialiştilor de la circumscripţiile sanitar-veterinare se vor întreprinde măsuri concrete pentru dezvoltarea zootehniei. 8. — Comitetul judeţean, organele şi organizaţiile de partid, Direcţia generală pentru agricultură, Uniunea judeţeană a C.A.P., vor sprijini consiliile de conducere în respectarea principiilor de retribuire în acord global, generalizarea acestui sistem în toate fermele zootehnice din judeţ. Direcţia generală a agriculturii şi Trustul S.M.A. vor lua măsuri să se introducă sistemul de retribuire în acord global şi la mecanizatori. 9. — Direcţia generală pentru agricultură, Banca agricolă şi Uniunea judeţeană a cooperativelor agricole de producţie, trimestrial vor analiza situaţia economică şi financiară a fiecărei unităţi în parte pentru reducerea la strictul necesar a cheltuielilor în scopul creşterii veniturilor băneşti şi dezvoltării averii obşteşti a C.A.P. Plenara activului de partid apreciază că în judeţul Mureş sunt create condiţiile necesare înfăptuirii sarcinilor economice, politice şi social-culturale ce ne revin pe 1972, şi cheamă toţi oamenii muncii, indiferent de naţionalitate, care trăiesc şi muncesc pe plaiurile mureşene să-şi sporească eforturile în vederea înfăptuirii acestor obiective. In numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii — români, maghiari, germani — din judeţ, plenara asigură Comitetul Central al P.C.R., personal pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului că vor munci cu elan, îşi vor subordona întreaga energie şi pricepere înfăptuirii sarcinilor ce ne revin din vastul program al partidului, de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a patriei pe noi culmi ale civilizaţiei şi progresului. Tîrgu-Mureş, la 30 martie 1972. HOTARÎREA Plenarei activului Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. din 30 martie 1972