Steaua Roşie, septembrie 1973 (Anul 24, nr. 206-231)

1973-09-01 / nr. 206

Programul de dezvoltare a zootehniei (Urmare din pag . de răspundere situaţia de către fiecare unitate şi să se ia măsuri atit pentru realizarea efectivelor cit şi pentru sporirea producţiei de lapte şi recuperarea restanţelor în ceea ce priveşte livrările de produse animaliere la fondul centralizat al statului. în plenară s-a apreciat că sînt mari rămîneri în urmă la realizarea planului de juninci gestante, trecîndu-se la această categorie doar 12,3 la sută din viţelele existente în efectiv şi apte pentru montă în primele 7 luni ale anului. Se impune ca în lunile care au mai rămas pînă la sfîrşitul anului conducerile şi specialiştii din unităţi să acorde cea mai mare grijă acestui important indicator al planului, care constituie cheia îrt procesul de reproducţie Alături de realizarea numărului de juninci planificat trebuie să se facă mai mult pentru sporirea natalităţii în general, care în multe unităţi este cu totul necorespunzătoare. Printr-o mai bună furajare, îngrijire şi organizare corespunzătoare a reproducţiei, ancest indicator trebuie să ajungă in prima etapă la cel puţin 85—90 la sută. În dezbaterile din cadrul plenarei s-au subliniat şi unele neajunsuri ce se manifestă la specia ovine, care vor trebui înlăturate în cel mai scurt timp. Acestea se manifestă mai ales în unităţile specializate în creşterea oilor şi se referă la realizarea efectivelor, a natalităţii, la producţia de lină şi lapte! În unităţi ca C.A.P. Pietriş, Bordoşiu, Archita şi altele, specializate numai pe creşterea oilor, există mari restanţe la realizarea efectivelor, iar producţia de lină şi lapte se menţine la un nivel scăzut. În legătură cu creşterea producţiei de lină, specialiştilor de la Direcţia generală a agriculturii şi din Staţiunea experimentală li s-a dat sarcina să întocmească un plan concret privind ameliorarea ovinelor, care să urmărească obţinerea unor oi cu o dezvoltare corporală mai mare. Aceasta, alături de o furajare mai raţională să permită realizarea în scurt timp a unei producţii de cel puţin 5 kg lină pe cap de oaie. Se impune la fel o programare mai judicioasă a montelor la oi pentru a se obţine miei începînd de toamna pînă primăvara. Aşa cum s-a apreciat în plenară, aceasta permite realizarea unor preţuri mai bune la valorificare şi obţinerea unor miei la o greutate economică de sacrificare. Asigurarea unor furajere îndestulătoare şi de bună calitate constituie baza dezvoltării zootehniei şi în special realizarea unor producţii sporite de lapte şi carne. De aceea, plenara a stabilit să se stringă de pe cîmp toate resursele furajere, conservîndu-se şi depozitîndu-se sub formă de fin sau siloz. Consemnîndu-se lipsurile semnalate pînă acum în acţiunea de recoltare şi depozitare a furajelor s-a apreciat că în acest an există condiţii pentru asigurarea, în fiecare unitate, a întregului necesar de furaje fibroase, suculente şi grosiere, creîndu-se în acelaşi timp şi unele rezerve. Aceasta se impune cu atit mai mult cu cit deficitul de concentrare care se prevede în acest an va trebui completat în raţie cu furaje de volum. Realizarea la timp a construcţiilor zootehnice prevăzute şi în special lichidarea rămânerilor mari în urmă la alimentările cu apă şi introducerea curentului electric sunt, la fel, obiective importante care au stat în atenţia dezbaterilor plenarei. Plenara Comitetului judeţean de partid, dezbătînd activitatea desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid, de către conducerile unităţilor agricole, în vederea traducerii in practică a programului judeţean de dezvoltare a zootehniei şi ţinînd cont de lipsurile ce se mai manifestă în acest sector a adoptat o HOTARIRE în vederea îndeplinirii exemplare a sarcinilor din acest important sector al agriculturii, pe care o redăm mai jos: 1. Pentru realizarea în totalitate a efectivelor de animale pe specii şi mai ales a celor matcă, organele şi organizaţiile de partid comunale şi din unităţile agricole de stat şi cooperatiste, vor analiza stadiul de îndeplinire al acestui important indicator şi vor lua măsuri pentru organizarea exemplară a reproducţiei, a cumpărărilor de vaci, juninci şi oi, la nivelul sarcinilor stabilite pe unităţi, precum şi a reducerii pierderilor de animale prin mortalităţi. 2. În îmbunătăţirea calitativă a efectivelor de taurine, creşterea viţeilor de prăsilă trebuie să constituie o preocupare deosebită pentru toţi lucrătorii din agricultură. Direcţia generală pentru agricultură, împreună cu Uniunea judeţeană a cooperativelor agricole de producţie, vor continua acţiunea de constituire a fermelor specializate pentru creşterea viţeilor de prăsilă, în unităţile stabilite prin program. 3. În vederea asigurării efectivelor de ovine şi a fundamentării planului de carne la această specie pentru anul 1974. Direcţia generală pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, consiliile de conducere ale cooperativelor agricole şi specialiştii vor lua măsuri pentru organizarea exemplară a montelor din această toamnă, precum şi a pregătirii condiţiilor optime pentru fătările din iarnă. 4. În scopul creşterii producţiei de lapte marfă livrabilă la fondul de stat şi a sporirii veniturilor băneşti ale unităţilor cooperatiste, în spiritul noii Hotărîri privind modificarea preţurilor de contractare a animalelor şi produselor animaliere, organele şi organizaţiile de partid, conducerile unităţilor precum şi specialiştii din sectorul zootehnic, vor lua măsuri pentru creşterea producţiei de lapte cu cel puţin 150 litri pe vacă peste realizările din anul precedent, vor asigura integral planul efectivelor de vaci cu lapte, la sfîrșitul anului. 5. Pentru realizarea integrală a livrărilor de carne la fondul de stat, conducerile unităţilor vor lua măsuri pentru obţinerea sporurilor zilnice prevăzute în tehnologiile de îngrăşare, în vederea creşterii greutăţilor medii de livrare a animalelor, în special la tineretul bovin, de cel puţin 400 de kg, iar la porci de peste 100 kg De asemenea, vor fi respectate integral graficele decadale şi lunare de livrare a animalelor destinate atit pentru consumul intern ci şi pentru export. 6. În vederea asigurării conveierului verde, Direcţia generală pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, va lua măsuri de însămînţare în cursul lunii septembrie a 3.000 ha culturi de toamnă pentru masă verde, conform planului, urmărindu-se îndeaproape pregătirea terenului precum şi executarea unor lucrări de bună calitate şi în perioada optimă. 7. Pentru echilibrarea balanţei furajere a tuturor unităţilor agricole, se impune să se treacă cu toate forţele mecanice şi manuale la recoltarea şi însilozarea tuturor suprafeţelor de porumb siloz, a frunzelor şi coletelor de sfeclă, precum şi a celorlalte resurse de furaje verzi. În acest sens Trustul judeţean de mecanizare a agriculturii şi conducerile S.M.A. vor urmări ca toate utilajele existente să fie folosite la întreaga lor capacitate. 8. Avînd in vedere stadiul necorespunzător al realizării investiţiilor în zootehnie, Direcţia generală pentru agricultură, industrie alimentară şi ape şi Uniunea judeţeană a cooperativelor agricole de producţie vor lua măsuri pentru mărirea formaţiunilor de lucru la toate obiectivele atacate, pentru asigurarea ritmică cu materialele necesare fiecărui şantier, precum şi pentru asigurarea asistenţei tehnice corespunzătoare, cu nominalizarea a cite unui specialist pentru fiecare obiectiv, cu răspunderi concrete în urmărirea ritmului de execuţie a lucrărilor. 9. Pentru popularizarea şi stimularea tradiţiei crescătorilor de animale din judeţ, precum şi a rezultatelor bune obţinute în creşterea bovinelor de către unităţile de stat, cooperatiste şi de cercetare, Direcţia generală pentru agricultură, industrie alimentară şi ape, va organiza în prima decadă a lunii octombrie o expoziţie-tîrg a rasei Bălţate Româneşti. Prin organizarea acestei expoziţii se va stabili tipul cel mai corespunzător al rasei Bălţate Româneşti pentru judeţul nostru care va fi urmărit în lucrările de selecție și ameliorare în anii viitori. Abonativă la revistele „Era socialistă“ şi „Humna de partid“ Abonamentele se fac la toate oficiile poştale, prin factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi, instituţii şi de la sate. Revista se vinde în librării şi chioşcurile de difuzare a presei. Avînd drept ţel fundamental educarea şi instruirea tuturor copiilor în vîrstă de la 3 la 6 ani, învăţământul preşcolar îşi propune să realizeze pregătirea copiilor pentru activitatea şcolară, constituind în acelaşi timp un sprijin efectiv acordat femeilor mame încadrate în muncă. In vederea integrării organice a educaţiei preşcolare în sistemul nostru de învăţământ şi a creşterii eficienţei activităţii instructiv-educative, perioada actuală şi imediat următoare sunt consacrate modernizării conţinutului, formelor de organizare şi metodelor de lucru specifice învăţământului preşcolar. Astfel, ca urmare a aplicării prevederilor Plenarei C.C. al P.C.R. din 18— 19 iunie, apropiatul an şcolar marchează o creştere substanţială a funcţiei pedagogice a grădiniţei. Despre măsurile luate în această direcţie în judeţul nostru ne-a informat tovarăşa Zenaida Ghermănel, inspector şcolar cu specialitatea educatoare de la Inspectoratul şcolar judeţean. — In spiritul sarcinilor traste de Plenară, ne-am orientat înspre cuprinderea în învăţământul preşcolar a unui număr cît mai mare de copii, cu accentul pe generalizarea cuprinderii celor în vîrstă de 5 ani, spre a se asigura o pregătire unitară pentru şcoală. Corespunzător cu numărul mare al populaţiei preşcolare, a crescut şi numărul unităţilor, s-au lărgit cele existente. La începutul noului an şcolar îşi vor deschide porţile 52 de unităţi noi, din care 11 cu grupe sub efectiv. Majoritatea noilor unităţi se situează în satele mai îndepărtate de centrele de comună, cu populaţie mai deasă şi de unde accesul spre localităţile învecinate este mai greu. Grădiniţe noi vor funcţiona, între altele, la Găeşti (Acăţari), Bord (Cucerdea), Valea Glodului şi Valea, Surii (Valea Largă), Mărcuieni şi Torba (Măgherani), Maiad, Bedeni (Găieşti). S-a dublat numărul grupelor la grădiniţele din Rîciu, Sîngeorgiu de Pădure, Band, Ernei, Gorneşti, Ceuaşu de Cîmpie. In privinţa bazei materiale, am solicitat organelor locale de stat asigurarea spaţiului necesar, precum şi contribuţia cooperativelor agricole pentru asigurarea grădiniţelor săteşti cu masă caldă în tot timpul anului. O parte a unităţilor vor funcţiona în clădiri mai vechi, amenajate corespunzător, sau în spaţiul şcolilor generale. Numărul de locuri in grădiniţe sporeşte in acest an cu 5.202, din care, bineînţeles, şi în mediul urban. La Tîrgu- Mureş, în cartierul Dimbul Pietros, se va deschide, într-o construcţie nouă, o grădiniţă cu 240 locuri; se dezvoltă grădiniţa nr. 9 din NMureseni cu încă 4 grupe, în localul fostei scoli generalei nr. 1, functionînd după orar normal, în cartierul Săvinesti va funcţiona o nouă grădiniţă cu două grupe, sporeşte cu cite o grupă numărul locurilor la grădini- In lumina Plenarei C.C. al P.C.R. de 18-19 iunie cele cu orar prelungit nr. 9 şi nr. 10. Cîte o grupă în plus este prevăzută şi la grădiniţele cu orar prelungit nr. 1 şi nr. 2 din Reghin, creşte cuprinderea cu o grupă la grădiniţa cu orar prelungit şi cu două grupe la cea cu orar normal nr. 2 din Luduş. La Sighişoara, faţă de dezvoltarea substanţială a sectorului preşcolar în anul trecut, anul acesta nu s-a realizat grădiniţa cu orar prelungit la Fabrica de confecţii, de asemenea, deşi părinţii solicită şi problema spaţiului s-ar putea rezolva, nu s-a dezvoltat grădiniţa „Horea“ cu orar prelungit. Directoarea instituţiei ar putea insista mai mult pe lingă consiliul popular în acest sens. Lărgirea reţelei este însoţită şi de sporirea corespunzătoare a numărului de cadre. Anul trecut s-au repartizat în judeţ peste 100 educatoare calificate, iar la 1 septembrie urmează să se prezinte la posturi alte 207 educatoare. Calitatea învăţământului preşcolar este garantată de acoperirea întregii reţele în exclusivitate cu cadre calificate. Conţinutul procesului de învăţămînt cunoaşte substanţiale îmbunătăţiri, în acest an şcolar se va lucra după programe noi, pe grupe de vîrstă. De asemenea, Ministerul Educaţiei şi învăţământului a elaborat o programă ce o pune la îndemâna educatoarelor care predau în limbile naţionalităţilor conlocuitoare, cu un conţinut bogat pentru învăţarea limbii române. Sistemul a fost experimentat în judeţul nostru cu rezultate bune. Se va pune un accent deosebit pe pregătirea copiilor pentru şcoală, cu aprofundarea laturii formative şi a formării deprinderilor tehnice de muncă, încă la vîrstă preşcolară. Pentru prima dată, acum, la solicitarea părinţilor, îngrădiniţele din mediul urban, mai ales, dar şi din cele de la sate, în acest an şcolar se introduce învăţarea acelei limbi de largă circulaţie care va avea continuitate în şcoala generală. Vom avea posibilităţi să asigurăm profesori de specialitate. Un aspect nou va fi şi introducerea utilizării aparatelor pentru practicarea educaţiei fizice, urmînd ca, copiii cu predispoziţii deosebite în acest sens să fie îndrumaţi în continuare în şcolile speciale. Forma de bază a activităţii rămîn jocurile, în cadrul cărora se materializează deprinderile utile, astfel ca ele să devină obişnuinţă. Se va insista mai mult asupra dezvoltării imaginaţiei creatoare la copii. Din toate acestea se desprinde rolul pregnant de instruire şi educare ce-i capătă învăţămîntul preşcolar, depăşindu-se calitativ rolul său social de a supraveghea o grupă de copii, prin aportul ce-i aduce educatoarea. O problemă importantă pe care trebuie s-o realizăm este dezvoltarea sentimentelor de prietenie şi frăţie între copiii de diferite naţionalităţi. În acest scop vom pregăti şi cadre, prin cursuri de limba română pentru educatoarele din rîndul naţionalităţilor conlocuitoare care solicită. * Au mai rămas puţine zile pînă la deschiderea noului an şcolar. In acest răstimp toate unităţile trebuie pregătite în mod adecvat pentru primirea noilor generaţii de preşcolari. X. GIDOFALVI Deficienţele in dirijarea autobuzelor provoacă mai multe intîrzieri decit barierele C.F.R. În ultima perioadă, în circulaţia autobuzelor din municipiul Tîrgu-Mureş şi-au găsit loc însemnate perturbaţii ce au contribuit la înrăutăţirea deservirii călătorilor. Deficienţele cele mai frecvente nu se datoresc lipsei autobuzelor de pe trasee sau a benzinei, ci modului în care ele sunt dirijate pe diferite artere de circulaţie. Fenomenul cel mai des întîlnit şi care bineînţeles trezeşte nemulţumirea cetăţenilor este deplasarea în „coloană“ a unor autobuze pe acelaşi traseu, după care în staţii se aşterne liniştea. Dacă primul autobuz întîlnit în staţie este, să zicem nr. 5, aproape cu siguranţă al doilea, al treilea şi uneori chiar şi al patrulea va fi tot numărul 5. Numai după aceea vine rîndul celor de pe linia 1,2 sau 12, care se deplasează cam in aceeaşi formaţie. Iar dacă sosirea în staţie a călătorului nu coincide cu momentul trecerii coloanei preferate, aşteptarea se prelungeşte la zeci de minute. Astfel primul şi al doilea autobuz cu acelaşi număr sosesc de obicei ticsite de călători, iar următoarele „defilează“ ,pe traseu aproape goale. Iată un exemplu concret de acest gen, pe care-l întîlneşti, într-un fel sau altul, zilnic pe principalele artere de circulaţie. La 30 august a. c., între orele 10,40 şi 11,25, de la capătul de linie de lungă combinat, au plecat în circulaţie 5 autobuze pe linia nr. 2 şi nici unul pe linia 1. Evident, în această situaţie, cei care vroiau să călătorească cu autobuzul nr. 1 au aşteptat în staţii 45 de minute. O astfel de greşeală în dirijarea autobuzelor este de-a dreptul inadmisibilă, mai ales că singurul efort care putea asigura deservirea corespunzătoare a călătorilor celor două linii pe întreg parcursul se reduce la grija de a trimite în circulaţie alternativ autobuze cu nr. 1 şi 2. In faţa acestei situaţii, dispecerul Ioan Matei de la capătul de linie amintit, care are datoria să vegheze la buna desfăşurare a circulaţiei pe aceste trasee, vine cu justificări bune pentru jocul copiilor, printre care, schimbarea numărului traseului de către şoferi la scurt timp de la plecare, după cum, unora le place mai întîi să coboare sau să urce serpentinele de la clinici. Or, părerea noastră, mult mai aproape de realitate, este că dispecerul în cauză n-a urmărit cu seriozitate desfăşurarea circulaţiei. Un alt factor care contribuie la dereglarea circulaţiei în timpul zilei este aprovizionarea necorespunzătoare cu benzină la capătul de linii. Astfel, tot în aceeaşi zi cisterna care alimentează autobuzele întîrziase 40 de minute, timp în care aici se produsese o mare aglomeraţie de autobuze în aşteptare. In această perioadă unii şoferi mai nerăbdători au plecat să alimenteze la garaj, străbătînd întregul traseu fără călători, consumând benzină în gol. Discutînd aceste aspecte cu Fülöp Iuliu, şeful circulaţiei autobuzelor din cadrul întreprinderii comunale, el ne-a invocat cunoscutele justificări: barierele C.F.R. şi lipsa, benzinei. Or, noi am căutat să alegem acele exemple ce exclud tocmai influenţa acestor factori, arătînd că deficienţele în dirijarea circulaţiei influenţează asupra ritmicităţii circulaţiei mai mult decît barierele C.F.R. Aşteptăm, deci, din partea întreprinderii comunale măsuri operative şi concrete care să întărească disciplina în activitatea transportului în comun și să asigure îmbunătățirea deservirii călătorilor.\ I. CISMAS \ tineri urcind treptele măiestriei (Urmare din pag 1) binemeseria si multi dintre ei devin în scurt timp fruntaşi. ... — Funcţionează cursuri de calificare la lotul de muncă, de şase luni, si de 8 luni pentru absolvenţii de liceu. în prezent circa 90 de tineri se califică, pe specialităţi, in trei cursuri — presatori la rece, strungari, lăcătuşi. ...— In cei patru ani în astfel de cursuri s-au calificat circa 500 tineri pentru operaţii de mecanică fină. ... — Tineri ca Minerva Vereş, Ana Buturca de la banda de montaj. Teofil Chirteş, Ceh Alexandru, lăcătuşi întreţinere, Beres Ioan II de la strunguri automate, Nagy Irma de la strunguri paralele, prin rezultatele bune obţinute, concurează cu meseriaşi de categorii superioare. Sunt dialoguri ce reflectă o realitate — tinerii s-au încadrat şi muncesc cu hărnicie. Dorinţa de afirmare este puternică și majoritatea lor, prin interesul depus și rezultatele bune, au făcut ca termenul necesar majorării categoriei de salarizare să fie redus. Planul de muncă lansat pe echipe — toată fabrica lucrează în acord global — le creează acel cadru stimulatoriu în care fiecare încearcă să se depăşească pe sine. In labirintul problemelor, ei sunt ajutaţi de oameni de înaltă calificare ca maistrul Petru Borca, muncitorul specialist Kondrat Carol, maistrul Gheorghe Zaharia, muncitorul sculer Alexandru Pozdîrcă, maiştrii Makkai Tiberiu şi Borsos Francisc şi alţii. — 90 la sută din maşinile de calculat din producţia acestui an iau drumul exportului. Planul la acest indicator îl avem realizat integral — ni se spune. La rapiditatea formării tinerilor, un rol important îl are încrederea ce li se acordă. După ce sunt asistaţi ei sunt lăsaţi să simtă responsabilitatea la locul de muncă, intrînd în fluxul de producţie, unde ambiţia personală îşi spune cuvîntul. Aşa s-a întîmplat şi cu noua promoţie de lăcătuşi de la banda de montaj condusă de ing. Poca Dezideriu, unde azi toţi lucrează la capacitatea cerinţelor. Concursurile pe meserii organizate în scopul perfecţionării tinerilor au avut şiaici roade, frezorul Simon András ajungînd la finala pe ţară. Se caută în permanenţă căi pentru îmbunătăţirea procesului tehnologic. Coeficientul la consument demateriale vafi redus prin recuperarea în acest an a circa 6 tone metal special la fiecare din cele 4 repere la care se aplică metode noi în confecţionare. Ideea tînărului inginer Halmagy Francisc care, împreună cu alţi tineri, a schimbat tehnologia de execuţie la unul din repere a proliferat, alte studii pentru economii de metal şi autoutilaje fiind în finisare. în ultima perioadă serviciul C.T.C. s-a redus, autocontrolul fiind cuvîntul de ordine al fiecărui salariat. „ De la 1 septembrie întregul colectiv va fi mobilizat în jurul iniţiativei „Micronul, gramul, secunda“ , aflăm apoi. La Fabrica de maşini de calculat tinerii înscriu fapte de laudă. In luna trecută, în reorganizarea şi ocuparea spaţiului de muncă circa 300 tone utilaje au fost mutate „cu aceşti copii“, cum îi place maistrului Zaharia să-i numească, şi întreruperile n-au durat mai mult de 1—3 ore. Tinerii de la Fabrica de mașini ■ de calculat sunt în primele rînduri în eforturile pentru realizarea cincinalului în patru ani și jumătate. Mica publicitate Vând mobilă combinată. Informaţii: Tg.-Mureş, str. Gheorghe Doja nr. 63. (2049) Schimb apartament confort I, 2 camere separate etaj X Cornişa, doresc un apartament. Informaţii: Aleea Carpati bloc 25, et. VII,ap. 30. (2042) Cu adincă durere, aducem la cunoştinţă că iubitul nostru soţ, tată, bunic, socru, frate şi rudă, VISKY LAJOS senior pensionar C.F.R. după o lungă şi grea suferinţă, la vîrstă de 67 ani, a încetat din viaţă. înmormîntarea va avea loc la 3 septembrie a.c., ora 17, în cimitirul romano-catolic. FAMILIA ÎNDOLIATA Mulţumim celor care au luat parte la funeraliile scumpului nostru soţ şi tată DAVID IULIU şi ne-au împărtăşit durerea. Ne exprimăm recunoştinţa faţă de membrii organizaţiei de bază nr. 5 care şi-au condus tovarăşul lor pe ultimul lui drum. Familia îndurerată (2050) Important pentru tineret! întreprinderea „UNIREA“ din Cluj, Piaţa 1 Mai nr. 1—2, telefon 3.05.20 VA OFERA POSIBILITĂŢI NOI DE CALIFICARE, astfel : 1. — Prin curs de calificare de gradul I, cu salarizare de la început de peste 1.000 lei lunar şi cu durată de numai 6—8 luni, pentru meseriile de: GAURITOR-FILFTATOR, TURNATOR-FORMATOR și PRESATOR. 2. — Prin ucenicie de scurtă durată (2 ani) pentru meseriile de: FORMATOR-TURNATOR, STRUNGAR, FREZOR Si RECTIFICATOR, cu bursă de 650 lei lunar in anul I și 800 lei în anul II. 3. — Prin ucenicie comasată de 3 ani pentru meseria de MODELOR IN LEMN şi de 2 ani pentru cea de TURNATOR-FORMATOR. Bursa la această formă este de 315 lei un trimestru pe an şi de 600— 800 lei pe cîte 2 trimestre pe an. Pentru toate categoriile se cere absolvenţa şcolii generale de 8 sau 10 clase şi vîrstă de 15—18 ani pentru cei de la punctele 2 şi 3 şi 17—30 ani pentru cei de la punctul 1 de mai sus. Se primesc băieţi din judeţele: Cluj, Mureş, Alba, Bistriţa şi Sălaj, iar înscrierile se fac la sediul întreprinderii, pînă la 13 septembrie 1973. Relaţii suplimentare la biroul personal, învăţămînt-salarizare. Cereţi în librării: DUMITRU ALMAŞ — Un om în furtună Lei 10 NICOLAE MAICESCU — Românii supt Mihai Voievod Viteazul „ 6 DÜRENMATT F. — Franc al cincilea — colecţia „Thalia“ „ 5,50 GALA GALACTION — Jurnal, vol. I — memorialistică „ 23 ALVARO DE LA IGLESIA — Tradiţii cubaneze „ 9 LIVIU PETRESCU — Scriitorii români şi străini — colecţia „Discobolul“ „ 8 IOAN SLAVICI — Zîna zorilor — colecţia „Biblioteca şcolarului“ „ 4 STRAJE M. — Dicţionar de pseudonime „ 32 ION NECULCE — O samă de cuvinte — colecţia „Arcade" ., 5,75 ALEXANDRU VLAHUŢA — România pitorească „ 3,75 Grupul de şantiere montaj cazane, CU SEDIUL IN BUCURESTI Str. Sergent Gh. Borş nr. 2, sectorul 6 Tramvaie: 2, 8, 15, 23, staţia Stan Tabără. Telefon: 23.82.20 ANGAJEAZĂ pentru şantierele sale conform Legii nr. 12/1971: — SUDORI AUTORIZAŢI — LĂCĂTUŞI MONTATORI AGREGATE ENERGETICE (cu experienţă in montaj cazane) — TINICHIGII — IZOLATORI TERMICI De asemenea, angajează pentru şantierele sale CONDUCĂTORI AUTO cu gradele B. C. D, E. şi MUNCITORI NECALIFICAŢI PENTRU CALIFICARE LA LOCUL DE MUNCĂ, fără participare in producţie, cu durata de 8 luni, în meseriile de sudor şi lăcătuş montator. Cursurile au loc, pentru lăcătuşi montatori, la Şantierul 4 Arad şi de sudori la Piteşti. Solicitanţii trebuie să aibă şcoala generală terminată (7, 8 sau 10 clase) şi vîrstă intre 17 şi 45 ani. Se primesc înscrieri din întreaga ţară. Pe timpul şcolarizării elevii vor primi o indemnizaţie de 400 lei, iar cei care au fost în cîmpul muncii vor primi media salariului pe ultimele trei luni. Cursurile se deschid cu începere de la 15 septembre 1973. Se asigură cazare. vă puteţi petrece 6 zile pe LITORAL ÎnscriinDU-vA la excursia organizata de p.j.t. mureş. INTRE 7—14 SEPTEMBRIE 1973 Se asigură transportul dus şi întors cu tren suplimentar si servicii complete de 6 zile (cazare şi masă), în unităţi de categoria I, înscrierile se pot face pînă cel tîrziu la 1 septembrie 1973, la unităţile Oficiului judeţean de turism din Tîrgu-Mureş, Sighişoara, Reghin şi Tîrnăveni.