Steaua Roşie, februarie 1975 (Anul 27, nr. 26-49)

1975-02-01 / nr. 26

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE VIAŢA DE PARTID În campania electorală — o susţinută muncă politică în întâmpinarea alegerilor de deputaţi în Marea Adunare Naţională şi consiliile populare, care vor avea loc la 9 martie, comitetul de partid al comunei Band a întreprins o serie de măsuri în scopul ridicării nivelului muncii politico-educative, pentru că toţi oamenii muncii să cinstească cu realizări deosebite, în toate domeniile de activitate, acest remarcabil eveniment politic, în momentul de faţă, în centrul muncii politice de masă se află popularizarea documentelor Congresului al XI-lea, a succeselor dobîndite de poporul nostru sub conducerea partidului, a democratismului profund al sistemului nostru electoral. Acestui scop îi sînt subordonate casele alegătorilor din Band, Mădăraş, Fînaţe, Petea, Oroiu, înzestrate cu un bogat material documentar şi intuitiv, cu aparate de radio şi televizoare. Pe baza planului calendaristic aprobat de comitetul de partid, brigada ştiinţifică şi colectivul de lectori se deplasează în fiecare sat, ţinînd expuneri despre politica internă şi internaţională a partidului, lărgirea democraţiei socialiste, Legea electorală, dînd răspunsuri, totodată, întrebărilor formulate de auditori. Un ciclu de conferinţe este consacrat în exclusivitate tinerilor care, la alegerile de la 9 martie, se vor afla pentru prima dată în faţa urnelor, în urma preocupării comitetului de partid, şi în cadrul învăţămîntului politic, ideologic şi economic de masă au fost dezbătute sarcinile ce revin comuniştilor, tuturor lucrătorilor din agricultură în sprijinirea campaniei electorale. Atenţie sporită a acordat comitetul de partid instruirii agitatorilor din fiecare organizaţie de bază, transmiterii acestora, pînă în cele mai mici amănunte, a sarcinilor actuale. Agitatorii au fost îndemnaţi să pună un accent deosebit pe convorbirile individuale cu lucrătorii din agricultură, convorbiri intime, inteligibile, menite să clarifice esenţa democratismului şi semnificaţia politică a alegerilor. Agitaţia vizuală a cunoscut şi ea un reviriment şi este în întregime subordonată succesului campaniei electorale. Lozincile, panourile, graficele, gazetele de perete oglindesc măreţele realizări ale poporului nostru; de asemenea, au fost luate măsuri ca după depunerea candidaturilor, candidaţii de deputaţi ai Frontului Unităţii Socialiste să fie larg popularizaţi. în perioada pînă la 9 martie, în satele comunei vor fi prezentate programe culturale şi filme cu caracter educativ. Recurgînd la variate mijloace ale muncii politice de masă, comitetul comunal de partid a mobilizat lucrătorii agricoli la executarea şi încheierea exemplară a unor obiective economice importante cum sunt: îmbunătăţirile funciare, curăţirea şi fertilizarea păşunilor, pregătirea răsadurilor necesare culturilor de legume şi de tutun, săparea de şanţuri de scurgere, pregătirea temeinică a maşinilor şi utilajelor agricole pentru campania de primăvară etc. Munca politică ce se desfăşoară aici constituie unul din factorii care determină rezultatele ce se obţin la unele lucrări: au fost transportate pe cîmp aproape 5.000 tone de îngrăşăminte naturale, au fost săpaţi aproximativ 2.000 metri liniari şanţuri de scurgere, lucrarea de curăţire şi fertilizare cu îngrăşăminte chimice a păşunilor fiind şi ea în plină desfăşurare. Toate acestea demonstrează că în comuna Band, în actuala campanie electorală se desfăşoară o muncă politică vie, cuprinzătoare, eficientă, concentrîndu-se eforturile în vederea întâmpinării cum se cuvine a măreţului eveniment politic, pentru succesul deplin al alegerilor din 9 martie. WEISZ ALEXANDRU LOTO La tragerea din 31 ianuarie a.c. au fost extrase numerele: Extragerea I — 59, 44,25, 49, 62, 67, 4, 13, 50 Extragerea a II-a — 57, 80, 42, 36, 15, 28, 81, 52, 66 Fond de premii: 1.663.195 lei. Trecere în revistă a brigăzilor artistice de agitaţie Duminica trecută, la Sighişoara a avut loc trecerea în revistă a brigăzilor artistice de agitaţie, manifestare organizată de Consiliul municipal al sindicatelor. Cu acest prilej, au colaborat la buna reuşită a spectacolului şi formaţiile de dansuri populare româneşti şi moderne de pe lîngă clubul C.F.R. Aflîndu-ne în plină campanie electorală, unele programe de brigadă au fost axate pe probleme ale evenimentului de la 9 martie. Astfel, brigada artistică de agitaţie de la întreprinderea de sticlărie şi faianţă a prezentat programul Votăm pentru tine, Republică. Dintre brigăzile prezente la manifestare, un salt calitativ s-a remarcat la tinerii interpreţi de la întreprinderea „Nicovala“ cu textul La ţintă. Brigada artistică de agitaţie de la I.C. Tîrnava, pe tema Raid in sectoarele noastre, a reuşit să evidenţieze activitatea bogată ce o desfăşoară acest harnic şi fruntaş colectiv de muncă, care în prezent lucrează în contul lunii martie 1976. Brigada artistică de agitaţie a cooperativei „Prestarea“, folosind o gamă variată de mijloace şi expresii artistice, acţionează cu multiple posibilităţi de influenţare, realizînd un dialog permanent şi fructuos cu publicul. A prezentat de această dată programul Hopa Mitică, scurt, concret şi ancorat în actualitate VIOREL MOŞOIU coresp. voluntar Se recoltează noi cantităţi de roşii din serele C.A.P. Luduş i«l SPIRITUL EUCH ŞICHIMII SOCIALISTE La data de 1 februarie 1975 intră în vigoare Legea retribuirii după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii. Ca dealtfel toate legile ţării, această lege este pătrunsă de grija pe care o acordă partidul şi statul nostru faţă de om şi nevoile acestuia. Acest lucru se desprinde cu prisosinţă din preambulul legii, în care se arată că, pe baza dezvoltării susţinute a bazei tehnicomateriale, a progresului neîntrerupt al economiei naţionale şi a perfecţionării continue a relaţiilor de producţie socialiste, se asigură creşterea necontenită a nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii din ţara noastră, fapt care reprezintă ţelul suprem al întregii politici a Partidului Comunist Român. Munca reprezintă nu numai un drept şi o îndatorire, ci, în acelaşi timp, o necesitate pentru progresul societăţii, pentru formarea, dezvoltarea şi afirmarea personalităţii umane. Pornind de la acest principiu prevăzut în lege, deoarece oamenii muncii sunt singurii beneficiari ai roadelor muncii lor, se înţelege interesul vital al acestora în organizarea în cît mai bune condiţii a procesului de producţie, în asigurarea creşterii producţiei şi a productivităţii muncii, în reducerea preţului de cost etc., care să ducă în final la obţinerea unei înalte eficienţe economice în unităţile în care-şi desfăşoară activitatea. Pe baza principiilor generale ale sistemului de retribuire statornicite prin legea de faţă se împletesc în mod armonios interesele fiecărui om al muncii, ca individ în parte, cu interesele generale ale societăţii. Retribuirea făcîndu-se după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii, înseamnă că aceasta reprezintă proporţia de contribuţie adusă de fiecare persoană la dezvoltarea producţiei materiale şi spirituale a întregii societăţi. Prin aplicarea acestui principiu se asigură cointeresarea materială a celor ce muncesc în obţinerea unor rezultate cît mai bune, asigurîndu-se totodată şi o repartizare echitabilă a veniturilor provenite din muncă. Noua lege este pătrunsă de spiritul echităţii socialiste. Acest principiu se desprinde din acele dispoziţii ale legii prin care se statorniceşte asigurarea unei proporţii juste între veniturile minime şi cele maxime, în concordanţă cu stadiul de dezvoltare a economiei şi cu nivelul general de pregătire profesională şi de cultură generală a oamenilor muncii, statuîndu-se, totodată, că raportul dintre retribuţia netă maximă şi cea minimă a personalului din unităţile de stat să fie aproximativ de 6 la 1."-dacă se mai adaugă la aceasta şi celelalte prevederi potrivit cărora totalitatea veniturilor individuale nete, cu caracter permanent, indiferent de sectorul în care lucrează o persoană, nu poate depăşi veniturile maxime nete ce se pot realiza în unităţile de stat, precum şi faptul că nimeni nu are dreptul decît la o singură retribuţie tarifară, spiritul nou, creator al legii, bazat pe principiul echităţii socialiste, este şi mai evident. Reţine atenţia şi acea prevedere a legii care, declarînd drept ilicit faptul exploatării omului de către om, prevede că nimeni nu poate fi retribuit fără o muncă socialmente utilă, efectiv prestată, și că nimeni nu poate realiza alte venituri decît cele legal cuvenite. Aceste prevederi ale legii confirmă încă o dată că la baza oricărui venit trebuie să stea în mod exclusiv munca cinstită, efectiv prestată, în interesul omului şi a societăţii, şi nu pentru scopuri hrăpăreţe. Noua lege reglementează în mod echitabil retribuirea şefilor de echipă şi de brigadă. Potrivit acesteia, persoanele care îndeplinesc asemenea funcţii, pe lângă retribuţia ce o primesc pentru activitatea ce o desfăşoară ca muncitori, pentru activitatea de conducere a formaţiilor de lucru respective beneficiază de o indemnizaţie tarifară de pînă la 10 la sută din retribuţia tarifară. Un alt element esenţial al legii este acela al caracterului său stimulator, al acordării retribuţiei in funcţie de nivelul realizării sarcinilor. Sestatuează prin aceasta asupra acordării integrale a retribuţiei la realizarea tuturor sarcinilor primite, atît a celor decurgînd din planul unităţii sau al compartimentului, cît şi a sarcinilor proprii de muncă. Pentru depăşirea sarcinilor stabilite, se prevede acordarea unor venituri suplimentare, iar în cazul nerealizării lor, se prevede diminuarea retribuţiei, reglementindu-se in acelaşi timp şi posibilitatea restituirii totale sau parţiale a sumelor reţinute, la recuperarea nerealizărilor. ŞTEFAN CSÍKI jurist - Adunări generale ale oamenilor muncii Pe şantiere, mai multă operativitate şi responsabilitate din partea tuturor Colectivul şantierului nr. 2 al T.C.M. Tg.-Mureş, a dezbătut zilele trecute activitatea desfăşurată în cursul anului 1974, stabilind măsurile necesare pentru continua îmbunătăţire a muncii şi creşterii eficienţei economice în toate sectoarele de activitate Caracterul de analiză profundă şi critică s-a datorat în primul rînd faptului că Şantierul nr. 2 a fost singura subunitate a T.C.M. care a încheiat anul trecut cu realizări nesatisfăcătoare. în acest context atît darea de seamă a comitetului oamenilor muncii, cît şi vorbitorii au supus unei serioase analize cauzele determinante ale deficienţelor semnalate. S-a evidenţiat că pe unele şantiere de lucru, cum ar fi la hotelul şi complexul de tratament de la Sovata, prin organizarea corespunzătoare a muncii, prin concentrarea eforturilor pentru a nu permite nici un rabat de calitate, constructorii de aici merită felicitări. Numai că acest succes nu poate diminua obiectivitatea, faptul că pe alte șantiere activitatea nu s-a desfășurat la nivelul celei din Sovata. Discuţiile au abordat o serie de aspecte, aşa-zise mărunte, dar care au influenţat, oră cu oră, zi cu zi, randamentul constructorilor. Reamintim aici cîteva din aceste „mărunţişuri“, cu atît mai mult cu cît, aşa cum au subliniat vorbitorii, ele se repetă încă din această primă lună a anului. Iată ce spunea Vasile Ormenişan: „încă de sîmbăta trecută (25 ianuarie — n.a.) am solicitat un excavator pe şantierul de la abatorul din Tg.-Mureş, dar nici pînă în prezent n-a sosit. De asemenea, tot pe acest şantier centrala termică este terminată de 3 săptămîni, dar încă nu funcţionează, îngreunînd mult continuarea lucrărilor“. „Pentru lucrările de la Staţiunea experimentală zootehnică din Sîngeorgiu de Mureş — sublinia Ştefan Csutak — uşile trimise pentru montaj sunt necorespunzătoare; uneori calitatea betonului lasă de dorit“. Aceste situaţii, ca şi altele necesită — aşa cum sublinia şi Ioan Barna, inginerul şef — un consum suplimentar de forţă de muncă şi material; maşinile şi instalaţiile nu sunt întreţinute şi nici revizuite la termenele prevăzute; este încă prea lung şi costisitor drumul dintre solicitarea materialelor şi primirea lor etc. Fără îndoială că toate aceste deficienţe organizatorice au declanşat şi influenţat negativ celelalte laturi ale activităţii, de la productivitate, ritmicitate, cheltuieli de producţie şi pînă la disciplina muncii şi de producţie. S-a concluzionat că este imperios necesară mai multă operativitate la toate nivelurile conducerii şantierului, operativitate care trebuie însă să se bazeze pe un foarte eficace sistem informaţional. Dar chiar şi încontinuare se cere operativitate în luarea deciziilor celor mai optime, ca şi în aplicarea întocmai a acestora. Pentru că numai lipsa cunoaşterii operative a situaţiei a determinat întârzierea excavatorului la abator, ca şi punerea în funcţiune a centralei termice etc. Dar participanţii la adunare au subliniat cu tărie şi necesitatea creşterii răspunderii personale. Avînd în vedere complexitatea sarcinilor (numai în acest an Şantierul nr. 2 va executa 30 de obiective), necesitatea folosirii judicioase a timpului de lucru şi a capacităţii utilajelor, îmbunătăţirea aprovizionării cu materiale, organizarea mai bună a muncii, gospodărirea cu maximă grijă a materiilor prime, energiei şi combustibililor reclamă din partea fiecărui angajat creşterea răspunderii şi aplicarea întocmai a fiecărei măsuri şi hotărîri adoptate. Aşa cum s-a spus în adunare, începînd un an nou, ultimul din actualul cincinal, constructorii acestei unităţi au posibilităţi şi sînt hotărîţi să elimine deficienţele şi să îmbunătăţească radical activitatea lor. Angajamentul colectiv consemnează că pînă la 1 aprilie a.c. îşi vor îndeplini sarcinile actualului cincinal, vor realiza sarcinile de creştere a productivităţii muncii şi de reducere a costurilor de producţie prevăzute pe 1975. MICA PUBLICITATE VIND urgent Renault 10 Major, Str. Bacinului 14, bloc D 13, A/7. (339) DE VINZARE apartament cu patru camere și dependințe în bloc, etaj I, str. Parîngului. Informații: telefon 3.01.35. (320) îndoliata familie anunţă că duminică, 2 februarie a. c., ora 12, la biserica de piatră, cu ocazia împlinirii a 40 de zile de la dureroasa despărţire de iubitul nostru fiu, soţ, tată, frate şi cumnat OCTAVIAN FRÂNCU, va avea loc celebrarea slujbei de comemorare.