Steaua Roşie, ianuarie 1980 (Anul 32, nr. 1-25)

1980-01-04 / nr. 2

1980 - an hotăritor al cincinalului 15.A NE MOBILIZAM TOATE FORŢELE PENTRU TRANSPUNEREA CU SUCCES IN VIAŢA A PREVEDERILOR PLANULUI PE 1980, RIDICIND LA O CALITATE NOUA, SUPERIOARA, ACTIVITATEA DIN INDUSTRIE, AGRICULTURA, TRANSPORTURI, CONSTRUCŢII, DIN ŞTIINŢA ŞI INVAŢAMINT, DIN TOATE DOMENIILE CONSTRUCŢIEI SOCIALISTE". NICOLAE CEAUŞESCU (Din Mesajul de Anul nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune d upă frumoasa noastră tradiţie, oamenii Îşi urează la început de an belşug şi sănătate, succese în tot ceea ce vor face. Astăzi, mai mult ca oricînd, urările de bine au şanse sporite de împlinire, pentru că stă la îndemîna noastră, a tuturor oamenilor muncii din România socialistă, să le dăm viaţă. Făceam, la sflrşitul anului trecut în paginile ziarului nostru, o retrospectivă a succeselor. Cifrele, faptele dovedeau că s-au obţinut rezultate semnificative pe toate planurile vieţii economico-sociale. Pentru aceste frumoase rezultate obţinute în construcţia socialistă In anul 1979, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat cu prilejul Anului nou cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor fiilor patriei, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi. Ne bucură, desigur, ceea ce am realizat pînă acum. Dar, aşa cum se obişnuieşte, trebuie să ne gîndim ce vom face de acum încolo, în acest ultim an al cincinalului actual. Cunoaştem deja în mod precis obiectivele acestei etape, ştim că va continua în ritm înalt dezvoltarea şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale. Aşa cum a reieşit din dezbaterile în adunările generale ale oamenilor muncii, prevederile de plan pe 1980 sunt dimensionate pe măsura capacităţii şi resurselor de care dispunem. Se impune însă ca fiecare colectiv, fiecare dintre noi să acţioneze neobosit pentru ca tot ceea ce ne-am propus să devină realitate. Venitul naţional va trebui să crească mai rapid decât produsul social pentru a se asigura progresul accelerat al forţelor de producţie, consolidarea echilibrului material, financiar şi valutar al economiei, realizarea întocmai a celei de-a II-a etape de creştere a retribuţiei oamenilor muncii. Aceasta necesită o valorificare tot mai eficientă a potenţialului uman şi material de care dispunem, promovarea tot mai rapidă a cuceririlor revoluţiei tehnicoştiinţifice contemporane in toate sectoarele. Orientarea constantă a politicii partidului nostru spre intensificarea procesului de modernizare a structurilor economiei, spre dezvoltarea echilibrată a tuturor zonelor şi localităţilor ţării, spre valorificarea superioară a materiilor prime, de energie şi combustibil se regăseşte în fiecare din sarcinile planului pe 1980. Aşa de exemplu, pentru judeţul Mureş, se prevede realizarea unei producţii globale industriale de 28,5 miliarde lei, cu 1,5 miliarde lei mai mare decît prevederile iniţiale din planul cincinal. Sporuri însemnate se vor realiza la oţel brut, în chimie şi construcţii de maşini, în industria uşoară, în exploatarea şi prelucrarea lemnului etc. înfăptuirea mobilizatoarelor prevederi ale anului 1980 — avînd în vedere importanta hotărîtoare a acestui an în realizarea exemplară a planului şi angajamentelor asumate pe întregul cincinal — necesită organizarea exemplară a întregii activităţi astfel incit producţia să se realizeze ritmic, orice dereglare, orice întîrziere fiind greu de recuperat la nivelul actualelor cifre de plan. Mai trebuie subliniat şi faptul că în paralel cu asigurarea producţiei fizice prevăzute, se impune concentrarea atenţiei şi preocupărilor organizaţiilor de partid, a tuturor oamenilor muncii spre eficienţa cu care se obţine respectiva producţie. Aceasta, pe de o parte, pentru că de aici rezultă bogăţia ţării, bunăstarea cetăţenilor patriei. Pe de altă parte, bătălia contra risipei, grija pentru gospodărirea raţională a tuturor mijloacelor, pentru reducerea substanţială a consumurilor materiale, devine o necesitate de prim ordin în conjunctura mondială a crizei de materii prime şi combustibil, reflectată prin creşterea preţurilor,prin dificultăţi de aprovizionare. (Continuare în pag. a 4-a) Mîndria unei generaţii Reportaj de LAZAR LADARIU Călţile muşcă din lemn deschizîndu-i drumul ascensiunii spre frumos. Plecat din munţii şi pădurile patriei, din liniştea cu miros de răşină, din coloane de lumină, a ajuns aici pentru a fi transformat în mobilă stil. Un puls al materiei chemînd să i se scoată la iveală formele, a adunat in jurul mesei secţiei de sculptură de la I.P.L „23 August", peste 100 de oameni pasionaţi, pentru ca neosteniţi, cot la cot, români, maghiari, germani, să perpetueze pe această vatră unică a strămoşilor şi muncii, civilizaţia coborind din nesfîrşitele ei mii de ani. Stau aplecaţi peste bucăţile de lemn înflorind. Ai senzaţia că aici vorbesc doar mîinile. Vorbesc prin frumuseţile ieşite de sub dălţi. Tocmai admiram modelele in stilurile renaşterii italiene, spaniole, baroc, neobaroc, florentin, rustic flamand, altele reprezentind scene de vînătoare — o veritabilă expoziţie permanentă —, cînd ne întrerupe maistrul principal Német Ioan, şeful atelierului: „Ne mîndrim cu aceşti tineri. Sînt minunaţi. Ştiţi care e la noi media de vîrstă? 23 de ani.“. Mindrie. Iată cuvîntul laitmotiv cu care se cădea să începem reportajul. Aşadar, să vedem ce spune frumoasa vlrstă medie de 23 de ani. Pe fiecare muncitor este calculată, la mobilă stil, o productivitate de 150.000 de lei! Suficient e să ne gîndim la această cifră, ce şi cit înseamnă ea, şi aflăm multe despre seriozitatea şi responsabilitatea acestui colectiv. Şi un element esenţial: climatul propice dezvoltării personalităţii în bucuria simplă a omeniei dublate de har şi conştiinciozitate. Constantin Mureşan are 32 de ani şi este o exemplificare la îndemînă a noii condiţii umane în viaţa Cetăţii. Lucrează la o piesă a dulapului pentru dormitorul D-10. Om tăcut. Glumesc, ştiţi cite dălţi aveţi în faţă? „După inventar . .. vreo 80“. Continuă: „Sunt fiu de ţărani din Tăureni, am opt fraţi şi muncim cu toţii. Am făcut o şcoală profesională, eram timplar cînd a „pornit“ mobila stil. Era nevoie de oameni. M-am calificat, am terminat şi liceul seral, apoi şcoala de maiştri“. Un destin. Dinspre sala maşinii de copiat prin frezare, Ioan Tămaş şi Dalya Vilmoş trimit noi piese. „Contribuie mult — precizează Deak Ludovic, maistru principal „ la reducerea efortului fizic şi la creşterea productivităţii muncii“. Péntek Eugen tocmai finisează basorelieful „Mihai Viteazul". Mă apropii. Ca oricărui (Continuare in pag. a 4-a) LA ORDINEA ZILEI Repararea la timp şi de calitate a maşinilor agricole Oamenii muncii din agricultura judeţului nostru au început noul an hotăriţi să facă totul pentru ca 1980 să fie mai rodnic, mai bogat. In acest sens ei continuă lucrările specifice sezonului alb şi pregătirile pentru viitoarea campanie de primăvară. Lucrarea aflată în centrul atenţiei mecanizatorilor din S.M.A. este repararea maşinilor şi utilajelor agricole de a căror executare la timp şi de calitate va depinde buna desfăşurare a campaniei viitoare. Despre stadiul actual al reparaţiilor şi modul in care se desfăşoară acestea ne-am interesat la S.M.A. Reghin. Aflăm că in cadrul staţiunii au fost specializate trei ateliere pe reparaţii mai mari, respectiv, în atelierul central al S.M.A. se repară tractoarele din grupa 65 C.P., remorcile şi presele de balotat, la atelierul din sectorul de mecanizare care deserveşte I.A.S. Reghin sunt reparate combinele C 12, şi combinele autopropulsate de recoltat furaje iar la atelierul din sectorul de mecanizare de la I.A.S. Batoş sunt reparate tractoarele din grupa 400 şi maşinile fitosanitare. Această specializare a permis o mai bună organizare a activităţii, un control mai riguros a modului în care decurg lucrările, calitatea acestora. Totodată, în cadrul sectoarelor unice de mecanizare de pe Ungă C.A.P. se execută reparaţii la celelalte utilaje agricole de complexitate mai mică, cum sunt plugurile, grapele, cultivatoarele, combinatoarele şi altele, pentru care s-au creat condiţii tehnice corespunzătoare. O parte din utilajele din dotare care necesitau reparaţii capitale au fost dirijate la centrele specializate din judeţ. Ca urmare a măsurilor luate, pînă în prezent sunt reparate peste 60 la sută din tractoare, peste 50 la sută din combinele pentru recoltarea păioaselor, iar maşinile fitosanitare sunt deja terminate în totalitate, avînd premise sigure de încheiere a tuturor reparaţii- V. ORZA (Continuare în pag. a 4-a) însuşirea temeinică şi aplicarea hotărîrilor Congresului al Xll-lea — obiectiv de bază al învăţămîntului politico-ideologic Pe întreg cuprinsul judeţului, oamenii muncii de la oraşe şi sate — români, maghiari, germani, tineri şi vîrstnici, bărbaţi, şi femei, indestructibil uniţi în jurul Partidului Comunist Român, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, au păşit în noul an ferm hotărîţi să transpună în viaţă hotărîrile Congresului al Xll-lea, legile dezbătute şi votate de sesiunea din decembrie anul trecut a Marii Adunări Naţionale. Obţinerea de noi şi importante succese în întrecerea pentru îndeplinirea şi depăşirea obiectivelor cantitative şi calitative stabilite de Congres, ale planului pe anul 1980 — an hotărîtor al cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice — depinde într-o covîrşitoare măsură de continua îmbunătăţire a activităţii de propagandă pe care o desfăşoară organele şi organizaţiile de partid. In acest context, pentru amplificarea şi intensificarea întrecerii în muncă, pentru stimularea spiritului revoluţionar, pentru o puternică mobilizare a tuturor energiilor creatoare ale colectivelor de oameni ai muncii, un rol de însemnătate primordială revine învăţămîntului politico-ideologic. In noul an de studiu, învăţămîntul politico-ideologic este consacrat studierii de către comunişti, de către toţi oamenii muncii a documentelor Congresului al Xll-lea al partidului, documente cu o mare bogăţie de idei şi teze de o deosebită importanţă teoretică şi practică, menite să călăuzească întreaga activitate economico-socială în următorul cincinal şi în perspectivă. Ţinînd seama de amploarea şi complexitatea sarcinilor pe care le avem de îndeplinit, studiul documentelor Congresului în învăţămîntul politico-ideologic trebuia să ducă la cunoaşterea şi însuşirea aprofundată a acestora, la clarificarea sensului şi finalităţii măsurilor preconizate, la mobilizarea oamenilor muncii pentru înfăptuirea lor exemplară. Este de la sine înţeles că anul de învăţământ politico-ideologic este conceput ca un an în care toţi membrii de partid, uteriştii, membrii organizaţiilor Frontului Unităţii Socialiste, ceilalţi oameni (Continuare în pag. a 3-a) Să acţionăm hotărît la degajarea zăpezii! Ninsorile abundente din ultimele zile au acoperit cu un strat gros partea carosabilă a străzilor, precum şi trotuarele din municipiul Tg.-Mureş. De aceea, întrunit ieri în şedinţă, Comandamentul municipal de deszăpezire a stabilit măsurile ce se impun pentru desfăşurarea normală a activităţii. In această direcţie, conducerile întreprinderilor, instituţiilor, unităţilor comerciale, şcolare etc., precum şi populaţia sunt chemate să acţioneze permanent pentru degajarea zăpezii de pe trotuare, să elibereze (Continuare în pag. a 3-a)