Steaua Roşie, ianuarie 1981 (Anul 33, nr. 1-25)

1981-01-03 / nr. 1

MESAJUL DE ANUL NOU ADRESAT ÎNTREGULUI NOSTRU POPOR, LA POSTURILE DE RADIO ŞI TELEVIZIUNE, DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU DRAGI TOVARĂŞI ŞI PRIETENI, CETĂŢENI AI REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, încheiem anul 1980 şi, totodată, cincinalul 1976—1980 cu noi şi remarcabile realizări in toate domeniile de activitate. In cadrul dezbaterilor largi purtate zilele trecute în plenara Comitetului Central al Partidului, în Marea Adunare Naţională, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste s-a făcut bilanţul realizărilor noastre pe acest an şi pe întregul cincinal. Şi în acest an industria noastră socialistă a continuat să se dezvolte, prevederile cincinalului realizîndu-se cu o depăşire de cîteva zeci de miliarde de lei. S-a dezvoltat, de asemenea, agricultura, au crescut produsul social şi venitul naţional, s-a ridicat nivelul de trai material şi spiritual al celor ce muncesc. Cu un legitim sentiment de mîndrie şi satisfacţie constatăm că, în această perioadă, am parcurs un drum important în dezvoltarea economico-socială a patriei, în edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. S-au afirmat tot mai puternic forţa şi superioritatea orînduirii noastre noi, hotărîrea întregului popor, mai unit ca oricind, în cadrul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sub conducerea partidului, de a-şi făuri o viaţă liberă şi demnă, viitorul socialist şi comunist. Pentru măreţele înfăptuiri obţinute în cursul acestui an şi al întregului cincinal, în numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naţionalitate, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă şi obşteşti, întregului nostru popor, cele mai calde felicitări şi urări de noi şi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Vom intra, peste cîteva minute, în noul an — 1981 — primul an al celui de-al şaptelea cincinal care asigură transpunerea în viaţă a istoricelor hotărîri ale Congresului al XII-lea al partidului, parcurgerea unei noi şi deosebit de importante etape în realizarea Programului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Noul cincinal prevede continuarea dezvoltării în ritm înalt a forţelor de producţie ale ţării şi, totodată, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga activitate economică şi socială. Aceasta impune să asigurăm organizarea superioară a producţiei şi muncii în toate sectoarele, afirmarea largă a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, creşterea susţinută a productivităţii muncii — izvorul principal al sporirii bogăţiei noastre naţionale — aplicarea riguroasă a noului mecanism economicofinanciar, creşterea puternică a eficienţei întregii activităţi economice. Este necesar să realizăm o adevărată revoluţie în agricultură, valorificînd mai bine fiecare metru de pămînt pentru a asigura producţii agricole sporite care să satisfacă în condiţii tot mai bune cerinţele de consum ale întregii populaţii. Să ridicăm, în continuare, nivelul gîndirii şi creaţiei ştiinţifice, al învăţămîntului, culturii şi artei, să intensificăm activitatea de educare patriotică, revoluţionară a maselor, de formare a omului nou cu o conştiinţă înaintată. Să perfecţionăm formele şi metodele colective de organizare şi conducere a producţiei, să întărim democraţia muncitorească. autocon(Continuare în pag. a 4-a) la miezul nopţii, la inaugurare de cincinal Primele succese şi fapte de vrednicie de la vetrele producţiei cu „foc continuu“ Ca şi în ceilalţi ani, în noaptea de la cumpăna anilor, în locurile de muncă unde prin specificul condiţiilor tehnologice, producţia se desfăşoară fără întrerupere, activitatea a fost în toi. Faptele relatate de la aceste locuri de muncă, unde, practic, s-a inaugurat noul cincinal, constituie expresii ale voinţei oamenilor muncii mureşeni de a urma îndemnurile tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU adresate întregului popor in Mesajul de Anul nou, ale hotărîrii lor de a-şi dărui întreaga capacitate, muncind cu hărnicie, dăruire şi abnegaţie pentru îndeplinirea în bune condiţii a planului pe 1981 — temelia trainică a unei noi trepte de progres şi de prosperitate continuă a patriei. Energeticienii, la posturi La Termocentrala din Iernut, cinstea de a produce şi livra, în cea mai lungă noapte a anului, primele zeci de megawaţi de energie electrică a revenit turei conduse de ing. Ovidiu Pop, dispecer şef de tură pe centrală, şi formaţiilor conduse de maiştrii principali Alexandru Degan, Ioan Albert, Ştefan Cocu şi Ioan Lazăr. Supravegherea atentă a asigurat exploatarea normală a grupurilor în funcţiune, „pompîndu-se” în sistemul naţional 16.000 MWh. „Am ascultat cu deosebită atenţie şi deplină satisfacţie Mesajul de Anul nou adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregii naţiuni — ne spune Ioan Ormenişan, dispecer şef de tură. Noi, energeticienii, alături de întregul popor, sîntem pregătiţi să muncim fără preget pentru a înfăptui marile şi importantele sarcini ale noului an şi cincinal“. Hotărîre concretizată pînă în dimineaţa de 2 ianuarie prin producerea a peste 28.000 MWh energie electrică. Şi tot în acest domeniu, dar în sectorul transportului şi distribuirii energiei electrice, colec(Continuare în pag. a 2-a) Impiegatul de mişcare Ioan Moldovan din gara C.F.R. Tg.Mureş, împreună cu urarea „La mulţi ani!“ dă cale liberă primului tren de marfă — 1981, condus de mecanicul Mircea Spiridon. Şi la sate voia bună a fost pretutindeni Chiar şi în era zborurilor cosmice satul românesc continuă să fie păstrătorul datinilor şi tradiţiilor strămoşeşti specifice Anului nou. Pe parcursul deceniilor ele au fost mereu îmbogăţite avîndu-şi izvorul în noile realizări sociale şi economice. In fiecare casă, masa a fost încărcată cu bunătăţi. Nelipsitele sarmale, arimaţii, vinul ca şi voia bună au fost pretutindeni. Luminile în case au ars toată noaptea. In unele părţi, mai ales la marile complexe zootehnice, o parte din lucrători au sărbătorit revelionul în colectiv. Dar ţăranului, cooperatorului îi place să petreacă acasă, în familie, iar tinerilor în grupuri, pe prietenii. De fapt, acum cînd radioul e pretutindeni, iar televizorul îţi aduce ce-i mai frumos din datini, creaţiile artistice de pe cuprinsul ţării, nu te simţi deloc că eşti numai cu familia. Respectînd tradiţia, primii care au vestit venirea noului an 1981 au fost copiii cu Pluguşorul. Frumoasele versuri rostite la casele gospodarilor din Nazna, Bogata, Sărmaşu, Urisiu, Lunca etc., cu urări de bine, sănătate, de belşug, cu bădica Traian, cu plugul, cu tractorul, cu iarna-i grea omătu-i mare, semne bune anulate, cu pocnete de bici, cu clopoţei, au fost însoţite peste tot şi pînă noaptea tîrziu, de voia bună. La miezul nopţii a fost ascultat cu deosebită atenţie Mesajul de Anul nou adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu întregului popor, din care lucrătorii ogoarelor au desprins îndemnurile pentru a munci cu sîrguinţă, pentru a smulge pămîntului roade cit mai bogate. In momentele sărbătoreşti de trecere de la anul vechi la cel nou s-a închinat şi cinstit un pahar cu vin în cinstea fruntaşilor recoltelor bogate din Şăulia de Cîmpie, Valea Largă, a celor din Păsăreni sau Voivodeni, de la I.A.S. Batoș, Zau sau Seuca, ca REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 2-a) Am intrat într-un nou an, cincinal şi deceniu. Se deschid în faţa noastră porţi prin care cu toţii păşim înflăcăraţi de o încredere nestăvilită in viitorul luminos al patriei. Ce ne rezervă nouă şi celor care vor veni după noi anul şi deceniul care încep? Răspunsul îl găsim aproape de noi, în clipa prezentă, în ceea ce am izbutit să realizăm pînă acum. Năzuinţele spre alte măreţe izbînzi îşi au, fără îndoială, temeiul în dezvoltarea pe mai departe a valorilor pentru care am optat şi ne-am străduit să le cultivăm în dialogul cu natura, cu semenii şi societatea. Rămîne, însă, ceva ce trebuie făcut şi îmbogăţit, mai mult şi mai bine, fără odihnă pentru noi şi pentru cei ce vin după noi: spiritul omeniei, esenţa demnităţii umane. Un asemenea spirit însumează, dacă ne putem exprima astfel, cinste şi corectitudine, blîndeţe şi bunătate, înţelepciune şi cuminţenie, înţelegerea nevoilor altora şi dorinţa de a le împlini, modestie şi generozitate, conştiinţă şi conştiinciozitate. Şi multe altele. Adică, totalitatea podoabelor nobile ale fiinţei umane. C. CROITORU