Steaua Roşie, iulie 1981 (Anul 33, nr. 153-179)

1981-07-01 / nr. 153

Festivalul naţional „Cîntarea României• ** ETAPA REPUBLICANĂ ZALAU Sălaj, Bistriţa-Năsăud, Cluj, Mureş, Satu Mare, Sibiu şi Maramureş, în total şapte judeţe, şi-au trimis formaţiile de teatru, montajele, teatrele de păpuşi şi recitatorii, calificate în faza finală, pe cele trei scene ale Zalăului. Din judeţul nostru au participat 6 formaţii şi 5 interpreţi individuali, marcînd, în ansamblu, o prezenţă de un ridicat nivel calitativ, candidînd îndreptăţit la premii. S-au remarcat prin originalitatea şi valoarea creaţiilor: montajul literar-muzical „Ion“ al Clubului tineretului din Sighişoara (text Mihail I. Dumitru, muzica Mircea Boian), spectacolul de teatru folcloric „Vergelul“ al căminului cultural Delenii (instructori Rafila Petruţ, Laurean Feier) şi montajul literar „Glasul spicelor“ al căminului cultural Neaua (instructor László János), precum şi interpretele Sorina Feier şi Magdalena Puskás din spectacolul de poezie şi muzică al Casei de cultură Reghin. O participare de calitate au înregistrat teatrul de păpuşi al Casei de cultură din Reghin şi formaţia de teatru a Casei Armatei din Tg.-Mureş. La un bun nivel artistic au concurat interpreţii individuali Stela Chindriş, Sorina Feier, Doina Niergheş, Văsile Bistoc şi Ion Cintea. îi felicităm pe toţi interpreţii mureşeni şi le dorim cît mai multe premii ! ION MOISESCU Una din excelentele formaţii de dansuri populare pe care judeţul Harghita le-a prezentat în cadrul etapei republicane Autenticitatea motivului folcloric pus in scenă, calitatea şi originalitatea interpretării fac din colectivul de artişti amatori din Chendu o formaţie de prestigiu. Foto: C. SZÁSZ şi I. KONCZ PAGINA 2 STEAUA ROSIE ---- --- - - - - ----------------- BISTRIŢA • Avînd în vedere judeţele ce s-au întîlnit pe scena bistriţeană (Cluj, Bihor, Harghita, Mureş, Satu Mare, Maramureş, Sălaj, Bistriţa-Năsăud) sunt de reţinut diversitatea de formaţii existente în centrele cu mai veche tradiţie interpretativă (Cluj, Bihor, spre exemplu), dar şi devotamentul şi măiestria cu care slujesc arta sunetelor formaţii mai noi, cum ar fi cele din judeţele Sălaj, Harghita, Bistriţa-Năsăud. Evoluînd în faţa prestigiosului juriu, condus de compozitorul Radu Paladi, reprezentanţii judeţului Mureş au oferit un program unitar prin valoarea sa interpretativă, de aleasă profesionalitate, ca o răsplată a muncii, strădaniei şi seriozităţii artiştilor amatori şi a celor ce-i îndrumă. Au confirmat şi de această dată bunul renume ce şi-au obţinut formaţiile de mai veche şi frumoasă tradiţie ca Orchestra Sindicatului sanitar Tg.-Mureş, condusă de dr. Pálfy Béla, Corul mixt de cameră al Casei de cultură din Sighişoara, dirijat de prof. Ioan Jakobi. Formaţia „Corala Brevis“ a Şcolii populare de artă, condusă de prof. Alexandrina Dânşorean, după cei patru ani de activitate se înfăţişează ca un colectiv matur, cu un repertoriu în continuă înnoire şi o permanentă finisare a expresiei artistice. O bună impresie au lăsat şi formaţiile camerale înfiinţate în actuala ediţie a Festivalului naţional „Cîntarea României“ şi ajunse pe podiumul etapei republicane: Orchestra de coarde a Sindicatului învăţămîrni, dirijată de prof. Vasile Corjos, şi Grupul vocal cameral al Direcţiei sanitare, condus de prof. Dorina Năndrean. O apreciabilă contribuţie la programul muzical oferit de mureşeni şi-au adus şi interpreţii individuali Szöcs Mihály, Szigeti Olga — vioară, Hobai Felicia şi Kovács Elisabeta — soliste vocale. MIRCEA ART. MIHAIL Echipa campioană naţională la minibaschet a Clubului sportiv şcolar nr. 2 Lic. Baiyai din Tg.-Mureş __ Foto: C. SZÁSZ Cinema „PROGRESUL“ Croaziera S-o spunem de la bun început, „Croaziera“ lui Mircea Daneliuc e unul din cele mai bune filme româneşti de actualitate din ultimii ani, o comedie hiper-realistă, grotescă şi amară în acelaşi timp. Secondat de unul din cei mai buni tineri operatori pe care-i avem, Andrei Tarko, Daneliuc filmează excursia pe Dunăre, de la Calafat la Cernavodă, a unui grup de tineri, onorabili cîştigători ai unor concursuri (de recitări, de chimie, de şah, de cel mai curat loc de muncă etc. etc ), răsplătiţi pentru efortul depus cu posibilitatea de a visai cîteva sute de kilometri... „pentru că ne vom deplasa, tovarăşi, cu propriile noastre forţe“. De-a lungul croazierei nu se întîmplă, aparent, nimic: ziua se vîsleşte, uneori, rar, bărcile sînt remorcate, seara la ora 9 stingerea (într-un cămin dintr-un oraş de pe mal), mai intervine cite o ceartă, cite o escapadă nocturnă, dar — repet, aparent — nimic esenţial. Pătrunzînd însă dincolo de pojghiţa acestei aparenţe, descoperi o satiră cumplită, profundă, la adresa modului învechit, lipsit de orice fantezie, de orice cunoaştere a oamenilor, dar impregnat de temeri şi lozinci demagogice, al unora de a organiza acţiunile pentru tineret, mod pe care, fireşte, tinerii îl resping. Că mulţi dintre aceşti tineri, la rîndul lor, nu au nici ei nici un fel de preocupări cit de cît majore, interesante, că nu au idei, că nu au, sau le e teamă, sau le e ruşine să mărturisească sentimente frumoase, că modul lor de a reacţiona la constrîngerile prosteşti ale lui Proca e de cele mai multe ori anarhic şi primitiv, e, de asemenea, adevărat şi trist. Fără menajamente, Daneliuc ridiculizează cu sarcasm şi pe tovarăşul Proca, conducătorul expediţiei, „cadru cu experienţă bogată“ — dar învechită, de mult depăşită de viaţă —, mereu înspăirîntat de „ce s-ar putea întîmplă dacă ...“ şi incercînd să preîntîmpine „catastrofa" interzicînd ba una, ba alta, provocînd scandaluri care să abată atenţia de la problemele reale, impunîndu-şi autoritatea prin înspăimîntarea celorlalţi şi lamentîndu-se cînd e singur sau numai cu nevasta, dar şi pe Lili (tînăra care devine dintr-odată „justă“ şi oportunistă după ce e cooptată în comandament), ne Valy (complexat că are un singur rinichi şi crezînd că e neapărată nevoie să aibă o „aventură“, chiar cu riscul unor cuvinte „mari“ de genul „Vreau să am un copil de la tine"), pe „cel mai faimos croitor din Botoşani“, mereu în căutare de „legături“ amoroase, pe cele două soţii — Lala şi Angela —, cu discuţiile lor semidocte şi pe încă mulţi alţii. Şi, de asemenea, Daneliuc e necruţător cu minciuna, cu falsul, cu înfrumuseţarea realităţii, prezentîndu-ne „Jurnalul de bord“ al lui Proca, însăilare de fraze frumoase în totală discrepanţă cu o realitate dură, căreia el nu a putut, sau nu a vrut, să-i înţeleagă esenţa, nici în ceea ce are ea cu adevărat frumos, demn, chiar eroic, nici in ceea ce e urîtă, demnă de repudiat. Poate că unii spectatori vor considera prea întunecată imaginea lui Daneliuc despre cele relatate. Să nu uităm însă că el face satiră, iar satira cere, prin însăşi legile ei, o concentrare a elementelor negative. Pozitivă in film este în primul rînd atitudinea lui Daneliuc — care o determină şi pe a noastră, a spectatorilor — de condamnare a ceea ce e greşit, rău, dăunător, de pe o poziţie responsabilă, în numele unei concepţii noi, înaintate privitoare la munca cu tinerii, la educarea lor. Nu pot încheia fără a sublinia aportul unei excelente echipe de interpreţi, în frunte cu Nicolae Albani (Proca), realizatorul unei mari creaţii. ZENO FODOR FOTBAL „CUPA ROMÂNIEI“ în cadrul finalei etapei judeţene a noii ediţii 1981—1982 a „Cupei României“ la fotbal, pe terenul Fabricii de zahăr din Tg.-Mureş, s-au întîlnit echipele Lacul Ursu Sovata — Metalul Reghin. După un meci frumos, dîrz disputat, victoria a revenit echipei din Sovata cu rezultatul de 2—0 (0—0) prin golurile marcate de către Király Iosif în minutele 62 şi 75. La faza următoare intră în competiţie şi echipeledivizionare C. , ★ In etapa a doua a barajului pentru promovarea în campionatul judeţean de fotbal, duminică, pe terenuri neutre, s-au desfăşurat următoarele partide: la Vidrasău: Unirea Reghin — Unirea Cuştelnic 1—3,după prelungiri; la Ungheni: Transportul Tg.-Mureş — Mureşul Chirileu 2—1; la Iernut: Gloria Bahnea — Arieşul Hădăreni 1—0; la Sîngeorgiu de Pădure: U.J.C.C. Mureş Tg.-Mureş — Gaz metan Daneş 1—2. După omologarea rezultatelor, duminică, 5 iulie, se vor desfăşura meciurile ultimei etape a barajului, după care se vor cunoaşte cele două echipe promovate în campionatul judeţean de fotbal. ★ S-a încheiat faza finală pe municipiul Tg.-Mureş a campionatului de fotbal al liceelor şi şcolilor profesionale la care au participat 10 echipe repartizate în două serii a cîte 5 formaţii. Echipele clasate pe primele două locuri s-au întrecut într-un turneu final, la încheierea căruia a fost alcătuit următorul clasament: 1. Liceul agroindustrial 4 puncte; 2. Liceul industrial nr. 3, 3 puncte (golaveraj 13—10), 3. Liceul de chimie 3 puncte (13— 11), 4. Grupul şcolar M.I.U, 2 puncte. Antrenorul echipei cîştigătoare este prof. Bocsárdi Martin, fost jucător la Rapid Bucureşti şi Mureşul. Din formaţia — Ediţia 1981—1982 campioană s-au remarcat: Ambrus, Iosif, Liviu Medeşan, Szövérfi Ioan ş.a.★ Joi, 2 iulie a.c., pe terenul A.S.A. de la Baza de sport şi agrement „Mureşul“ (Week-end) va avea loc întîlnirea amicală dintre echipele de veterani ai A.S. Viitorul Tg.-Mureş 1971 şi actuala formaţie Viitorul 1981. Meciul va începe la ora 18. Schimb de experienţă Zilele trecute, în organizarea Secţiei de propagandă a Comitetului judeţean de partid, a Consiliului judeţean al sindicatelor şi a Trustului judeţean al S.M.A. s-au desfăşurat, la S.M.A. Tirgu Mureş, lucrările unui interesant schimb de experienţă. Tema abordată: „Munca politico-educativă desfăşurată pentru ridicarea gradului de cunoştinţe politice şi profesionale în scopul extinderii spiritului de creativitate tehnică, de organizare superioară a producţiei şi a muncii în unităţile S.M.A. din judeţul Mureş“ a oferit un larg dialog, prilejul evidenţierii unor fructuoase realizări, experienţe, în acest context, este demn de amintit că, datorită folosirii unor procedee tehnologice — cuplaje de maşini, agregate — numai în campania de primăvară a anului acesta consumul de carburanţi a fost redus cu 20 la sută. Participanţii la dezbateri — specialişti din unităţile S.M.A., factori cu munci de răspundere în această direcţie — au ilustrat preocupările actuale şi de perspectivă pentru generalizarea bunelor rezultate, în vederea creşterii eficienţei muncii în unităţile S.M.A. CINEMA MIERCURI, 1 IULIE TÎRGU MUREŞ — Arta: Serpico (ambele serii, la orele 8,30, 11, 15, 17,30 şi 20). Progresul Croaziera. Select: întoarcerea lui Hordubai. Tineretuliw: Indienii din Vetrov (la ora 11). Uimitorul căpitan Nemo. Flacăra: Kojak la Budapesta. SIGHIŞOARA — Lumina: Pentru un teanc de bancnote. Clubul C.F.R.: Fiul cel mare REGHIN — Patria: Dreptate pentru toţi. TIRNAVENI — Melodia: M-aţi confundat. LUDUŞ — Flacăra: Nervi de oţel. SOVATA — Doina: Castelul din Carpaţi. Muncitoresc: Famila Barckley de pe Broadway. SARMAŞU — Popular: Libera, dragostea mea. IERNUT — Lumina: Vis de glorie. SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Taina Sofiei Grusko. FÎNTINELE — Patria: Gornistul. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Jucătorul. TELEVIZIUNE 15,50 — Telex. 16,00 — Tenis de cîmp. Semifinalele de simplu femei ale turneului internaţional de la Wimbledon. Transmisiune directă. 18,05 — Imagini din Canada. 18,25 — Mult e dulce şi frumoasă limba ce-o vorbim. 18,50 — 1.001 de seri. 19,00 — Telejurnal. 19,35 — Actualitatea economică. 20,00 — Címul şi sănătatea. 20,20 — Reportaj ’81. 20,45 — Telecinemateca. Ciclul: Mari actori. Cînd dragostea se întoarce. Premieră TV. Producţie a studiourilor franceze. 22,20 — Tele- jurnal. MOTOCROS Cîteva mii de spectatori postaţi de-a lungul traseului pentru motocros, amenajat în Valea Rece, au asistat duminică înainte de masă la întrecerile primei etape a campionatului naţional de motocros, ediţia 1981. La startul etapei inaugurale au fost prezenţi, la toată cele patru categorii, peste 60 de concurenţi. La juniori mici (cat. 50 cmc) a cîştigat detaşat Florin Pop cu 22 p., care din startul campionatului şi-a luat un avans de 5 puncte faţă de următorii doi clasaţi, Tompa Csaba (Electra Sfîntu Gheorghe) şi Koszonczi Levente (I.R.A. Tg.-Mureş),ambii cu cite 17 puncte. La juniori mari (cat. 75 cmc) Csorbasi Ştefan (I.R.A. Tg.-Mureş) cu 17 p., s-a clasat pe locul doi. La tineret (cat. 125 cmc) tîrgumureşeanul Tomosvari László (I.R.A.) a ocupat locul IV, cu 10 puncte. Cursa seniorilor (cat. 250 cmc) a fost dominată de Ioan Plugaru (Steagul roșu Brașov) care cîștigă prima etapă cu 22 puncte. TEATRU TEATRUL NAŢIONAL, azi, ora 19,30 secţia română. Moartea accidentală a uruii rebel, mîine, ora 19, în sala mică, secţia maghiară, Strada Salcîmului 92.