Steaua Roşie, octombrie 1982 (Anul 34, nr. 231-257)

1982-10-01 / nr. 231

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE EVENIMENTELE LUNII SEPTEMBRIE (Urmare din pag. 1) In acelaşi context al preocupărilor vizînd perfecţionarea ansamblului conducerii şi organizării activităţii economico-sociale, se înscrie Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în care s-a examinat proiectul de Lege privind protecţia plantelor cultivate şi a pădurilor, stabilind ca el să fie supus dezbaterii şi adoptării Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca Plenara C.C. al P.C.R. să aibă loc în zilele de 7 şi 8 octombrie a.c. Luna septembrie, reprezentînd o etapă de intensă activitate pentru realizarea planului pe 9 luni şi pe întregul an, a fost marcată în judeţul Mureş de ample acţiuni pentru onorarea contractelor, pentru realizarea producţiei fizice, pentru intrarea în funcţiune a capacităţilor prevăzute. Activul de partid din industrie, construcţii, transporturi, circulaţia mărfurilor şi finanţe a analizat stadiul îndeplinirii indicatorilor economici pe 8 luni, stabilind noi căi şi măsuri pentru realizarea prevederilor pe 1982 în condiţiile strictei gospodăriri a materiilor prime şi materialelor. Septembrie a constituit o perioadă de puternică mobilizare a colectivelor din industria zahărului şi conservelor, în strîngerea recoltei şi prelucrarea materiei prime. Şi acum iau parte peste 13.000 de tineri din unităţile şcolare şi din institutele de învăţămînt superior ale judeţului la marea campanie a toamnei. Remarcăm faptul că pînă acum cooperativele agricole din judeţul Mureş au încheiat însămînţarea orzului pe cele 21.900 ha prevăzute în plan. In aceeaşi atmosferă de lucru, oamenii muncii din judeţ acţionează cu dăruire pentru a întîmpina Conferinţa Naţională a partidului cu rezultate de prestigiu în toate domeniile. Activitatea desfăşurată de ţara noastră în luna septembrie pe plan extern aduce noi confirmări consecvenţei cu care sunt înfăptuite orientările fundamentale ale Congresului al XII-lea al partidului. Noi fapte confirmă dezvoltarea relaţiilor de colaborare ale României cu toate ţările, indiferent de orînduirea lor socială. Un eveniment de seamă l-a constituit în acest context vizita efectuată în ţara noastră de Mohamed Hosni Mubarak, preşedintele R.A. Egipt, fructuosul dialog purtat ce preşedintele Nicolae Ceauşescu. In cursul vizitei, cei doi şefi de stat au convenit să intensifice şi să diversifice schimburile comerciale, cooperarea economică, tehnico-ştiinţifică, să întărească conlucrarea dintre România şi Egipt. Un moment semnificativ în cronica relaţiilor de prietenie dintre România şi Nigeria l-a constituit vizita oficială în ţara noastră a preşedintelui Republicii Federale Nigeria, Alhaji Shehu Shagari, cu care prilejul a fost distins cu Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România" clasa I — cu eşarfă, ca simbol al prieteniei şi colaborării dintre ţările şi popoarele noastre. Cu acelaşi prilej, în semn de deosebită preţuire, tovarăşului Nicolae Ceauşescu i s-a înmînat cea mai înaltă distincţie nigeriana — „Mare Comandor al Ordinului Republicii Federale Nigeria". Vizita a marcat consolidarea relaţiilor de strînsă prietenie, stabilindu-se extinderea cooperării în domeniul petrolului, al industriei extractive, construcţiei de maşini, al transporturilor, al dezvoltării învăţămîntului şi formării cadrelor. Preşedintele Republicii Socialiste România s-a întîlnit, de asemenea, cu numeroase personalităţi ale opiniei publice mondiale. Exprimînd oprobriul poporului român faţă de masacrele din Beirutul de Vest, Agenţia de presă Agerpres a condamnat intervenţia, cerînd cu hotărîre stabilirea liniștii și păcii în Liban, în întregul Orient Mijlociu. Recoltarea (Urmare din pag. I) urmă sunt C.U.A.S.C. Sighişoara cu 34 la sută, sau cu 37 la sută, Dumbrăvioara cu 39 la sută. IFRONUL PLIMBA BETONUL IAR SFECLA SE USUCĂ IN GRĂMEZI In raidul efectuat împreună cu Vaier Haţegan, preşedintele consiliului agroindustrial Ungheni, ne oprim prin mai multe unităţi din această parte a judeţului nostru. Sfecla de zahăr a fost recoltată în proporţie de 60 la sută. C.A.P. Corneşti a şi încheiat lucrarea pe cele 54 ha. Neajunsul este că din cele 1.000 tone rezultate, transportul din cîmp al rădăcinilor nu depăşeşte 280 tone. Se motivează insuficienţa mijloacelor de transport. Da, aşa este. Ar trebui să fie mai multe. Dar se pune întrebarea cum sunt ele folosite? La cooperativa agricolă Gheorghe Doja, la scosul sfeclei în brigăzile din satul de centru de comună şi apoi la Ilieni şi Leordeni erau mulţi cooperatori pe cîmp. Din cele 85 ha cultivate cu sfeclă, recoltatul s-a făcut de pe 60 ha de unde au rezultat peste 1.400 tone. Din acestea au fost livrate doar 620 tone. Deşi au in medie trei capacităţi, ele sunt folosite cu slabă eficienţă. Somodi Ioan, preşedintele C.A.P. nu a luat măsuri pentru o mai mare concentrare a forţelor la încărcatul sfeclei. Din aceste motive zilnic se fac doar 2—3 transporturi pină la Fabrica de zahăr din Tirgu Mureş, în loc de 4—5 cite s-ar putea efectua. Apoi nici mijloacele proprii sau cele repartizate de la S.M.A. nu sunt folosite gospodăreşte. Propriul tractor cu remorcă 41-MS- 5.291 miercuri, 29 septembrie a.c. stătea nefolosit în curtea unităţii. La fel un IFRON al S.M.A. Ungheni deservit de Tanaszi loan, în loc să fie folosit cu maximă eficienţă la încărcarea sfeclei, plimba prin curte în imensa cupă cîteva coşerci de beton destinat amenajării unei platforme de furajare!__ Facem cunoscută propunerea conducerii C.A.P., ca autocamioanele care vin goale de la fabrica de zahăr să aducă şi borhot, iar şoferii repartizaţi să deservească unitatea să nu fie schimbaţi în fiecare zi. UN OM LA ÎNCĂRCATUL UNUI AUTOCAMION !... Un sondaj facem şi în jurul Fabricii de zahăr din Tîrgu Mureş. Platforma din Piaţa Armatei unde sunt parcate autocamioanele coloanei venite din judeţul Cluj aproape toată ziua e plină de maşini. Te întrebi cînd mai lucrează. Tot aici, de cîteva săptămîni remorca 41-MS-2.653 încărcată cu îngrăşăminte chimice este părăsită. Cum de e posibil ca o încărcătură aşa de preţioasă să fie abandonată, iar un mijloc de transport atît de necesar ia căratul sfeclei să stea nefolosit? Printre cei intraţi pe poarta fabricii din Tîrgu Mureş pe la ora 12 se afla şi şoferul Ganja Paulin, 21—M.S-682. Era la primul transport. Ne interesăm de unde vine. De la brigada din Porumbeni, a C.A.P. Voiniceni unde autocamionul de 5 tone a fost încărcat de un singur om! Iată deci, practica arată că chiar şi puţinele mijloace de transport care se află la dispoziţia agriculturii, cum se exprimă oamenii la sate, nu sunt folosite raţional. Ia întreaga capacitate, întrucît griul aşteaptă să fie însăminţat operativ şi in epoca optimă, recoltarea cit şi transportul sfeclei de zahăr trebuie să fie mult intensificate. sfeclei de zahăr să facă loc însăminţării griului MICA PUBLICITATE PRIMESC fete muncitoare in chirie, cartierul „1848“, str. Ceahlău nr. 26, ap. 2. (7.883) VÎND apartament 3 camere, confort I, Tudor III, str. Sîrguinței nr. 3/14. (7.886) VÎND Dacia 1.300 alb-13, 37.000 km, stare perfectă, Strada Vulturilor 43. (7.870) VÎND apartament 4 camere, str. Gh. Marinescu nr. 66, ap. 16, cartierul 7 Noiembrie. (053) VÎND apartament 2 camere în Luduș, telefon 1.23.51. (7.787) VÎND apartament două camere, cartierul Buday Nagy. Antal, pasajul Violetelor bloc 1, scara A, ap. 1, telefon 3.74.32. (7.863) VIND Dacia 1.100, stare foarte bună. Reghin, str. Tîmplarilor 12 (lingă I.P.L.), după ora 17. Informaţii Tîrgu Mureş, telefon 3.28.88, interior 95, intre orele 8—14. PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de I.C.S.A.P., pe numele Roti Gizella. O declar nulă. (7.881) PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de „Electromureş“, pe numele Szász Ferenc. O declar nulă. (7.880) PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de I.I.S. „Electromureş", pe numele Gido Arcadiu. O declar nulă. (7.876) PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de I.R.A. Tîrgu Mureş, pe numele Agyagăsi Samoilă. O declar nulă. (7.884) Astăzi se împlinesc 15 ani de cînd cel care a fost rămas gheorghe, în floarea vîrstei, ne-a părăsit pentru totdeauna. Comemorarea va avea loc la 3 octombrie 1982, la biserica ortodoxă din comuna Band. Soţia, fiicele, ginerii şi nepoţii Cu adîncă durere anunţăm Încetarea din viaţă a scumpei noastre străbunică, bunică, mamă şi soră văduva MUHAR MARIA de 79 de ani. Inmormintarea va avea loc în ziua de 2 octombrie 1982, ora 14, la cimitirul ortodox Biserica de piatră din Tirgu Mureş. FAMILIA ÎNDOLIATA ANUL INTERNAŢIONAL AL TINERETULUI Naţiunile Unite. — Tovarăşul Nicu Ceauşescu, secretar al C.C. al U.T.C., preşedintele Comitetului Consultativ al O.N.U. pentru Anul Internaţional al Tineretului, a avut o întrevedere cu Carlos Calero Rodriguez, preşedintele Comisiei a IlI-a a Adunării Generale a O.N.U. în competenţa căreia intră examinarea ansamblului problemelor sociale, umanitare şi culturale. S-a efectuat un schimb de păreri în legătură cu apropiata dezbatere a punctului privind Anul Internaţional al Tineretului, aflat pe ordinea de zi la iniţiativă ţării noastre, în cadrul căreia se vor examina recomandările sesiunii din acest an a Comitetului Consultativ al O.N.U. pentru Anul Internaţional al Tineretului. Carlos Calero Rodriguez a subliniat însemnatea acestui punct şi a dat o deosebită apreciere eforturilor neobosite ale României în promovarea programului concret de măsuri şi activităţi ce urmează a fi întreprinse înaintea şi în timpul Anului Internaţional al Tineretului. Ştiri din ţările socialiste — MOSCOVA. — Industria constructoare de maşini din Vilnius, R.S.S. Lituaniană, a început producţia de serie a cinci noi tipuri de strunguri cu comandă-program, transmite agenţia TASS. In R.S.S. Lituaniană, construcţia de maşini-unelte este o ramură industrială de bază. Anual, aici se produc peste 30.000 agregate, dintre care strunguri de precizie şi automate de mare productivitate, care se exportă în peste 50 de ţări ale lumii. In cursul celui de-al 11-lea cincinal (1981—1985) se prevede înnoirea a 60 la sută din parcul de maşini-unelte al republicii şi instalarea a 20 de noi linii automatizate dirijate de calculatoare. ★ HAVANA. In ultimii cinci ani, constructorii cubanezi au realizat diverse obiective economice şi sociale în valoare de 6 miliarde pesos, informează agenţia Prensa Latina, care reia datele publicate cu prilejul congresului lucrătorilor din acest sector. In această cifră sunt incluse peste 80.000 de locuinţe, 996 obiective agrozootehnice, 820 de edificii şcolare, 397 construcţii industriale şi alte peste 600 de obiective. ★ BEIJING. —• Marele Canal din China, lung de aproape 2.000 kilometri, care leagă capitala ţării, Beijing, de oraşul Hangzhou, din estul Chinei, va fi refăcut pentru a se folosi în continuare la transportul mărfurilor. Construit în urmă cu 2.400 de ani, canalul — o realizare de mare performanţă a ingineriei antice — face, în drumul său pe direcţia nordsud, joncţiunea între cinci mari cursuri de apă, Haihe, Fluviul Galben, Huaihe, Yangtze (Fluviul Albastru) şi Qiantang, traversînd o serie de provincii cu o pondere deosebită în economia chineză. Reamenajarea canalului se va face, într-o primă etapă, pe tronsonul din provincia Jiangsu, pe o porţiune de peste 600 kilometri, precizează agenţia China Nouă. lucrarea prevede nu numai dragarea şi lărgirea canalului, ci şi amplasarea unui număr de staţii de repompare a apei, obiectivul constînd în realizarea unui sistem complex de transporturi fluviale şi de irigaţii, precum şi de creare a posibilităţilor de aprovizionare cu apă a unor oraşe. * ULAN BATOR. — Darhan, cel de-al doilea oraş industrial al Mongoliei socialiste după Lilan Bator, se va îmbogăţi cu noi construcţii în cursul actualului cincinal. Pînă la sfîrşitul anului 1985, în oraş se vor construi o suprafaţă locuibilă de 24.000 metri pătraţi, o fabrică de ciment, o întreprindere de fibre sintetice şi un combinat de panificaţie. Totodată, în apropiere de Darhan se află în construcţie o fabrică de conserve cu o capacitate de prelucrare de 3.000 tone legume și fructe anual. Pentru dezvoltarea orașului s-au alocat în cursul acestui cincinal fonduri de două ori mai mari decît în cincinalul trecut. SPORT • SPORT • SPORT • SPORT • SPORT COMENTARII FAVORABILE PE MARGINEA EVOLUTIEI ECHIPELOR ROMANESTI DE FOTBAL IN COMPETITIILE EUROPENE In comentariile pe marginea primului tur al Cupelor europene de fotbal, corespondenţii agenţiilor internaţionale de presă subliniază interesul major manifestat faţă de noua ediţie, afluenţa de public, dîrzenia şi calitatea tehnică a majorităţii meciurilor şi, nu în ultimul rînd, înregistrarea unor surprize ce au dus la eliminarea încă din start a multor formaţii redutabile, cotate printre favorite. La acest ultim capitol, agenţia France Presse notează performanţa echipei Universitatea Craiova, care a reuşit să elimine din „Cupa U.E.F.A.“, cu scorul general de 3—2, pe Fiorentina, formaţie cu mulţi jucători celebri, reprezentanta fotbalului italian, laureat chiar în acest an cu titlul mondial. La rîndul ei, agenţia italiană A.N.S.A. menţionează faptul că echipa Fiorentina a fost eliminată, nereuşind să înscrie decît un singur gol (şi acela dintr-o lovitură de la 11 m) pe stadionul Comunal din Florenţa formaţiei române Universitatea Craiova, care a jucat foarte bine în apărare avînd un veritabil dirijor în persoana „liberoului“ Ştefănescu. In această competiţie, o altă echipă românească, Corvinul Hunedoara, la prima sa apariţie într-o cupă continentală, a obţinut calificarea în faţa formaţiei austriece A.K. Graz după un rezultat de egalitate (1—1) în deplasare şi o victorie categorică, cu 3—0, pe teren propriu. „Cupa U.E.F.A.“, care reuneşte un număr dublu de echipe faţă de celelalte două competiţii europene intercluburi, a fost marcată de rezultate mai puţin scontate, printre echipele ce au părăsit prematur competiţia numărîndu-se şi toate cele patru echipe englezeşti: Manchester United, Arsenal, Southampton şi Ipswich, fapt fără precedent în soccerul englez. Au mai fost eliminate echipe cunoscute precum Atletico Bilbao, Borussia Dortmund, Dinamo Tbilisi şi Carl Zeiss Jena, în „Cupa campionilor europeni“ rezultatele au fost în general normale, echipele favorite obţinînd calificarea, dar nu fără luptă în cele mai multe cazuri, în turul II. Agenţia C.T.R. relatează pe larg desfăşurarea meciului de la Praga dintre echipa locală Dukla şi Dinamo Bucureşti, în care dinamoviştii au izbutit ceea ce părea greu de realizat după ce au fost conduşi cu 2-0: sa înscrie în prelungiri, gol ce le-a asigurat calificarea în turul următor. Dinamo a jucat cu multă ambiţie, cu mare dorinţă de a obţine calificarea, dovedind şi o capacitate de efort deosebit, ceea ce a permis jucătorilor ca in prelungiri să reziste presiunii gazdelor şi chiar să contraatace periculos de multe ori. Agenţia Reuter comentează un fapt mai puţin aşteptat şi anume ratarea calificării de către cunoscuta echipă olandeză Ajax Amsterdam, învinsă pe teren propriu cu 2—1 de Celtic Glasgow, după ce în primul joc scorul fusese egal (2—2), în turul II, „Cupa campionilor europeni“ reunește un buchet de echipe dintre cele mai valoroase de pe continent precum Liverpool, Juventus Torino, S.V. Hamburg, Dinamo Kiev, Real Sociedad, Rapid Viena, Standard Liege. Rezultate scontate şi în „Cupa cupelor", unde au mai rămas în cursă formaţii cunoscute ca Real Madrid, Bayern München, Steaua Roşie Belgrad, F.C. Barcelona, Internazionale Milano, Újpest Dózsa, Tottenham. Tragerea la sorţi a meciurilor din turul II pentru toate cele trei competiţii va avea loc astăzi la Zürich. (Agerpres) 40.375Redacţia şi ad-ninstratia- Hren Mores «trad. Gheorghe Doja nr 9. Telefoane: 1.59.30. 1 76.89 In tipografie :162 33 Abonamentele «e fac !» 'Briile poştale, factorii poştali şi difuzorii din întreprinderi şi Instituţii Tiparul) întreprinderea poligrafică Tîrgu Mureş. Comandatu 069“)