Steaua Roşie, iunie 1984 (Anul 35, nr. 129-154)

1984-06-01 / nr. 129

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE r Comuniştii - promotori ai noului! (Urmare din pag. 1) exigenţele actuale privind calitatea, eficienţa producţiei, viaţa ne-ar da o lecţie usturătoare. Intr-un sector atît de important, cum este cel energetic, nu mai putem lucra în virtutea inerţiei. Iată de ce comuniştii nu numai că încurajează, stimulează creaţia tehnică, dar contribuie efectiv, prin competenţa şi cutezanţa lor, la perfecţionarea şi modernizarea producţiei“. Sarcini complexe privind Înnoirea producţiei revin şi colectivului secţiei metal de la întreprinderea ,,Prodcomplex“ din Tîrgu-Mureş. Este vorba, înainte de toate, de asimilarea în fabricaţie a unor noi maşini şi utilaje care, prin performanţele lor, să asigure creşterea productivităţii muncii în întreprinderile care le vor folosi. Organizaţiile de partid, comuniştii şi-au asumat, în acest sens, responsabilităţi specifice privind, îndeosebi, scurtarea termenelor de finalizare a acestora. „Greutăţile nu ne-au ocolit nici în acest an, ne împărtăşeşte inginerul Alexandru Solymosi, şeful secţiei, dar, conştienţi de sarcinile ce ne revin, depunem eforturi pentru îndeplinirea integrală a planului. O deosebită atenţie acordăm asimilării produselor noi. După omologare, am început, recent, fabricaţia în serie a maşinilor de sudat saci subţiri. Sunt în curs pregătirile pentru fabricarea maşinilor de imprimat folii de polietilenă in 4—6 culori, ca şi a şenileţelor de tras furtun. Sper că aceste utilaje vor corespunde exigenţelor, îndeosebi calitative, ale producţiei“. Organizaţia de partid de la întreprinderea metalurgică „Republica“ din Reghin acordă, la rîndul ei, o atenţie deosebită valorificării, la un nivel superior, a capacităţii creatoare a colectivului. Anul trecut, de pildă, 32 muncitori şi specialişti au fost distinşi cu premii, menţiuni şi au primit recompense pentru contribuţia lor deosebită la înnoirea şi modernizarea producţiei, la perfecţionarea proceselor tehnologice. „Comuniştii se situează, şi in acest domeniu, în frunte, fructificîndu-şi inteligenţa, talentul, aptitudinile profesionale, ne spune Aurel Grama, secretarul comitetului de partid. Ideile, propunerile lor, atunci cînd sînt, intr-adevăr, valoroase, cîntăresc mult în acţiunea de modernizare a producţiei. La o recentă analiză, spre exemplu, activul de partid din turnătoria de oţel a făcut propuneri substanţiale, care au fost, apoi, concretizate într-un plan de măsuri, cuprinzînd 71 obiective mai importante, a căror înfăptuire va permite, sunt convins, o îmbunătăţire calitativă a întregii activităţi în acest sector vital al întreprinderii noastre“. Eliberarea buletinelor de identitate Cazurile în care se eliberează noi buletine de identitate sunt menţionate în art. 9 din Legea nr. 5/1971. Dintre acestea ne vom referi la două cu pondere mare in activitatea noastră: eliberarea buletinelor de identitate tinerilor de 14 ani şi schimbarea la expirarea termenului de valabilitate. Copiii aşteaptă cu nerăbdare momentul primirii buletinului de identitate. Potrivit legii, ei trebuie să se prezinte la miliţie cu cel puţin 15 zile înainte de împlinirea vîrstei de 14 ani pentru a solicita eliberarea buletinului de identitate. Aceasta înseamnă că trebuie pregătite din timp actele necesare şi fotografiile. Desigur, un rol important în pregătirea tinerilor pentru acest eveniment îl au părinţii şi şcoala, care trebuie să-i îndrume şi să le asigure timpul fizic necesar. Eliberarea noilor buletine de identitate în locul celor al căror termen de valabilitate a expirat, constituie pentru noi o activitate permanentă deoarece, zilnic, expiră scadent termenele a zeci de acte de identitate. Marea majoritate a cetăţenilor îşi verifică buletinul, cunosc termenul de expirare şi solicită în termen potrivit legii eliberarea noului act în 15 zile de la expirare. Sunt, însă, persoane care neglijează această obligaţie şi, astfel, devin contravenienţi. Intimpine greutăţi în rezolvarea unor probleme cu ocazia activităţilor profesionale şi, mai ales, cînd se deplasează în alte localităţi. Precizăm din nou: eliberăm buletine de identitate chiar înaintea expirării termenului de valabilitate în tot cursul anului calendaristic, indiferent de dată. Este important ca fiecare cetăţean să aibă act valabil, deoarece numai cu el poate face dovada identităţii şi a domiciliului, începînd de la vîrsta de 14 ani. It. col. SERGIU BORŞA PROGRAMUL de TELEVIZIUNE ~1 I------pentru perioada 3 — 9 iunie 1984 _____| DUMINICA, S IUNIE 8,30 — Telescoală. 9,00 __Almanahul familiei. 9,30 — De strajă patriei. 10,00 - Viata satului (p.c.). 11,15 — Muzica pentru toti. 11,45 — Lumea copiilor. 12,40 — Telefilmoteca de ghiozdan (c). Pistruiatul. Episodul 2. 13:00 — Telex. 13:05 — Album duminical (p.c.). Estivale . . . muzicale şi umoristice. Cascadorii rîsului. Cintece de voie bună. Desene animate. Drumuri printre amintiri — Fotbalişti de altădată. Voinescu işi aminteşte. Un singur loc sub soare — Muzică uşoară cu: Mihaela Oancea, Mirabela Dauer şi Mircea Romcescu. Patriei — versuri. Tinereţe, floare rară — program folcloric. Telesport. Armesaj, estivale — muzică uşoară. Refrene lirice. Salonul epigramiştilor La Giurgiu. Secvenţa telespectatorului. 18.30 — Micul ecran pentru cei mici. 18.50 — 1.001 de seri. 19.00 — Telejurnal (p.c.). Sub semnul anului Jubiliar. 19.15 — Cîntarea României. Laudă muncii! 10.50 — Telecinemateca. Viaţa e frumoasă. Premieră TV. Coproducţie sovieto-italiană. (c). 21.30 — Varietăţi muzicale (c). 21.50 — Telejurnal (p.c.). LUNI. 4 IUNIE 20.00 — Telejurnal (p.c.). 20,20 —■ Actualitatea în economie. 20,35 — A patriei cinstite. Muzică şi versuri. 20,50 — Tribuna experienţei Înaintate. 21,10 — Tezaur folcloric (c). 21,40 — La zi în 600 de secunde. 21,50 — Orizont tehnico-ştiinţific. 22,15 — Telejurnal (p.c.). 22,30 — închiderea programului. MARŢI, 5 IUNIE 15.00 — Telex. 15,85 — Amfiteatru studenţesc. 15,25 — Ţara mea. Muzică uşoară românească. 15,35 — Secvenţe daneze. 15,50 — Universul femeilor. 16,20 — Desene animate. 16,30 — închiderea programului. 20.80 — Telejurnal (p.c.). 20,20 — Actualitatea in economie. 20,35 — Laureaţi ai Festivalului national „Cîntarea României“ (c). 20,45 — Căile afirmării. 21,00 — Teatru TV. Explozie întirziata de Paul Everac. Premieră TV (c). 22,28 — Telejurnal (p.c.). 22,30 — închiderea programului. MIERCURI, 6 IUNIE 15.00 — Clubul tineretului 15.15 ■— Suedia. Profil contemporan. 15.30 — Emisiune în limba maghiară (o.c.). 16.30 — Închiderea programului. 20.00 — Telejurnal (p.c.). 20.20 — Realizări şi perspective. 20.50 — Film artistic, înainte de zbor. Premieră TV. Producţie a studiourilor poloneze (c). 22.20 — Telejurnal (p.c.). Sport. 22.30 — închiderea programului. JOI, : IUNIE 15.00 — Telex. 15.05 — Omul şi sănătatea. 15.20 — Studioul tineretului. 16.20 — Desene animate. 16,30 — închiderea programului. 29.05 — Telejurnal (p.c.). 20,20 — Actualitatea In economie. 20.35 — Pagini muzicale de mare popularitate. 20.55 — Occident ’84. 21,15 — Filme inspirate din lupta P.C.R. Clipa. Ecranizare a romanului cu același titlu de Dinu Suraru. Partea I (e). 22,00 — Patru decenii de cultură socialistă. 22,20 —telejurnal (p.e.). 22,30 — închiderea programului VINERI. 8 IUNIE 15,00 — Telex. 15,05 — Monografii profesionale. 15,30 — Viata culturală. 15,50 — La volan. 16,00 — Emisiune în limba germană (p.c.). 16,30 — închiderea programului. 20,00 — Telejurnal (p.c.). 20,20 — Actualitatea în economie. 20.35 — împliniri şi perspective. 21.10 — Cadran mondial (p.c.). 21.30 — Telefilmoteca de aur. Toma Caragiu. Medalion teatral şi cinematografic (p.c.). 22.30 — Inchiderea programului. SIVIRATA. 9 IUNIE 13.30 — Telex. 13.35 — La sfîrşit de săptămînă (p.c.). De drag şi dor — cintece in interpretarea Stefaniei Rares. Ecranul copiilor: Sunetul muzicii (III). Desene animate. Surpriza emisiunii: Pantomimă si... muzică. Tainele naturii . . . Marile momente ale baletului. Magnetoscop muzical: Harry Belafonte. Tot ce are tara mai frumos. Oameni, locuri, fapte in anul 40 al devenirii noastre. Cîntecele patriei. Sah. De la o melodie la alta .. . Telesport. Muppets. 16.30 — La datorie. Reportaj. 16.45 — Săptămtna politică. 17.00 — închiderea programului. 19.00 — Telejurnal (p.c.). 19.20 — Noi și copiii noștri. Reportaj. 19.40 — M-am născut pe mîndră glie. Melodii populare. 19.55 — Teleenciclopedia. 20.25 — Film serial. Un August în flăcări. Ultimul episod. 21.15 — Cu mască . .. fără mască (c). 22 15 — Telejurnal (p.c.). 22.30 — Invitaţii televiziunii (c). 23.00 — închiderea programului. MORALA-CONDUITA „Binefăcătorul“ 1. Ora 12. Printre obligaţiile de serviciu care reveneau lui Vasile Cotinean din Crăieşti nr. 96, un tînăr şofer (doar de 20 de ani) de la Autobaza nr. 2, din cadrul I.T.A. Mureş, se situa şi transportul betonului, dalelor, cărămizilor şi balastului la blocurile care se construiau de către beneficiar — Lotul 305 — la Iernut. Spre ora amiezii, autocamionul basculant 21-MS-2.511 trage pe dreapta, poate deloc întîmplător tocmai pe o stradă din preajma restaurantului. De ce nu la locul de parcare dinainte stabilit în curtea C.A.P. ? Dar asta-i altă căciulă ! De ce „se odihneşte“ un mijloc de transport de care este atît de mare trebuinţă, tocmai în dricul zilei ? Pentru că n-are motorina. Vasile Cătinean trecu pe la gazda la care era in chirie, se schimbă, apoi fercheş şi „friş“ merge la restaurant. Pentru început — două sticle de bere şi „o sută“ de coniac. 2. Ora 20,30. Un localnic, căruia nu i-a scăpat, printre amănunte, să reţină şi intenţia lui Vasile Cătinean de a urca la volan, îşi face cunoscute temerile despre anumite consecinţe, lui Dumitru Macoş, adjunct al şefului postului de miliţie. In timp ce se îndrepta spre autovehicul, omul în uniformă îi aţine calea şi, convins că paza bună trece primejdia rea, îi ia, pentru orice eventualitate, şi cheile de contact şi foaia de parcurs, sfătuindu-1 să-şi continue drumul per pedes, invitîndu-1 pentru dimineaţa următoare la postul de miliţie. Se pare că lui Vasile Cătinean observaţia asta i-ar fi părut cam prea percutantă. Ceea ce nu-l împiedică să-l asigure ferm pe Dumitru Macoş că el va merge direct acasă şi va face bani. După cîteva sute de metri se întoarce pe călcîie, mai ceva decit Tom din desenele anîmate, şi „oblu“ în restaurant, unde se intîlneste cu un cunoscut. 3. Ora 21. D.N. 15. Kilometrul 42 f 900. Un autocamion se apropie în mare viteză. Curbă uşoară, în pantă. Deodată autovehiculul părăseşte şoseaua, smulge un co-opac din rădăcină, mai şterge linul şi înţepeneşte in şanţul din dreapta. Ocupantul locului de lingă şofer este transportat în stare gravă, cu leziuni traumatice la ambele picioare, la spitalul din Luduş. La faţa locului se deplasează lucrători ai Serviciului circulaţie. Uimire. Este vorba chiar de autocamionul 21-MS- 2.511, iar şoferul alb ca varul, cu ochii tulburi, nu-i altul decât Vasile Cătinean, cel căruia i se luaseră cheile și foaia de parcurs. Autocamionul — praf. 4. „Ideea“. Doar că Vasile Cătinean se pretinde un ins cu ... idei. Avea s-o dovedească, cu prisosinţă, peste nici o oră, în prima lui declaraţie. Probabil căîncă în timp ce autoturismul în care se afla Vitenţie Luduşan în starea în care era după accident, rula încă spre spitalul luduşean, lui să-i fi trecut deja prin minte cam cum ar putea să dreagă buclucul şi să iasă — gravă eroare ! — basma curată. Se hotărăşte s-o dea pe o coardă umană. Să născocească ceva care să meargă direct la sentiment. Aşadar, îmbracă haina săritorului la nevoie şi o face pe binefăcătorul. Aşa se naşte varianta conform căreia doi indivizi, nişte necunoscuţi, au alergat la el şi, precipitaţi, apucîndu-l de haină i s-au adresat, implorîndu-l să facă bine şi să-l transporte la spital pe un bun amic aflat în mare suferinţă, din pricina unor groaznice dureri de stomac. Aşa ar fi ajuns el la volan. 5. Adevărul. Doar că Vitenţie Luduşan, buldozerist la fostul T.C.M., cel cu care a băut la restaurantul din Iernut, are motive prea serioase să nu accepte varianta care l-ar dezavantaja. Motivul !? Cit se poate de clar: la spital i se amputează gamba piciorului drept și credem că nu-i nevoie să mai explicăm nimănui că un picior tăiat, o infirmitate pe veci deci, nu-i acolo, un deget luxat sau o durere de măsele. Aşa că, spre surprinderea lui Vasile, V.L. zice apăsat „ba“ ! Oimul nu are — şi vom vedea spre final şi de ce — nici un interes să mintă, ci s-o spună pe cea dreaptă. De fapt, cum s-au derulat faptele ? Aşadar, cei doi au întirziat mai mult la cîteva pahare. Probabil se închina şi pentru „reuşita“ unui transport clandestin făcut cu cîteva zile înainte în beneficiul tovarăşului de pahar. Intenţie Luduşan pierde autobuzul. „Nu-i nici un necaz!“ — sare radios Vasile, gata să dovedească amicului că el, gentlemanul, nu refuză, iar faţă de prieteni se comportă ca un lord. Se apropie de autocamion. Se zgieşte la portiera cabinei, se scarpină în creştet, apoi, văzînd geamul puţin deschis, zise: ..Nu-i bai !“ Afabil: „Fără grijă ! Te duc eu acasă ! Scoate o cheiţă mică cu care face contactul. Nici un vag gînd măcar, nici la securitatea proprie, nici la cea a omului pe care-1 transportă, cică. ..să-i facă un bine !“ Restul se cunoaște. Evident, omisiunea calculată a unor amănunte relevante avea, în socotelile lui, un rost. Dorea să dea unei potlogării o „justificare“ umană. Doar că cine poate deosebi o greşeală de altă greşeală îşi poate da lesne seama ce a făptuit, în halul in care se afla, Vasile Cătinean. Motiv pentru care cei care au împărţit dreptatea (pentru comiterea infracţiunilor de vătămare corporală gravă din culpă, neglijenţă în serviciu, conducere pe drumurile pmblice a unui autovehicul, avînd în singe o îmbibaţie alcoolică de peste 1 la mie, a fost condamnat la doi ani şi şase luni închisoare şi obligat la o rentă lunară, faţă de Vitenţie Luduşan, de 963 de lei, la 10.000 de lei reprezentînd valoarea reparaţiilor, plus încă 5.115 lei pentru spitalul din Tîrgu-Mureş şi 1.445 pentru cel din Luduş etc.) au precizat, recent, în cadrul recursului declarat: „respins ca nefondat .. LAZAR LADARIU INSTANTANEE Pe Mureş, între două ploi... Foto: CONSTANTIN MIHU CALENDAR Vineri 1 IUNIE Soarele răsare la ora 5,35; apune la ora 20,53. Zile trecute 153, zile rămase 213. • Ziua internaţională a copilului. • Sărbătoarea naţională a Republicii Tunisiene. CINEMA TÎRGU-MUREŞ — Arta: Tăunul. Unirea: Balada cavalerului Ivanhoe. Progresul: Acţiunea Zuzuc, de la ora 11 şi Despărţire temporară de la orele 14, 17 şi 20. Select: Salamandra. Flacăra: Călăuza. Pană Albă. SIGHIŞOARA — Lumina: Secretul lui Bachus. REGHIN — Patria: Serbările galante. TÎRNAVENI — Melodia: Capcană neobișnuită. LUDUȘ — Flacăra: Secretul lui ISachus. SOVATA — Doina: Zorro (ambele serii). Muncitoresc: Cafe express. SARMASU — Popular: Prea cald pentru luna mai. IERNUT — Lumina: Bocet vesel. SINGEORGIU DE PADURE. Popular: Fructe de pădure. FÎNTINELE — Patria: Un surîs în plină vară. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Misterele Bucureștilor. TEATRU TEATRUL NAŢIONAL, azi, ora 15, secţia maghiară: O noapte furtunoasă (abonament L); de la ora 19.30: O noapte furtunoasă (abonament D). TEATRUL DE PĂPUŞI, ora 9.30, secţia română: Tigrişorul Petre; de la ora 11, secţia maghiară: O fetiţă caută un cîntec foromieră) INSTITUTUL DE TEATRU, ora 19, secția maghiară: Pluta meduzei (premieră) . TELEVIZIUNE 15.00 *— Telex. 15.05 — Copiii, bucuria tării. 15.15 — Repere tunisiene. 15.35 — Flori din grădina copilăriei. 15.50 — La volan. 16.00 — Emisiune în limba germană (p.c.). 16.30 — închiderea programului. 20.00 — Telejurnal (d.c.). Sub semnul anului jubiliar. 20.20 — Actualitatea în economie. 20.30 — Din inimi de copii, dragoste şi recunoştinţă. Copiii, primăvara ţării — program artistic literarmuzical-coregrafic (c). 21.15 — Film artistic: Alarmă în Deltă (c). Producţie a Casei de filme Trei. 22.20 — Telejurnal (p.c.). 22.30 — închiderea programului. ÎN LEGĂTURA CU „TIRGUL FETELOR“ DE LA GURGHIU An de an, în splendidul peisaj al poienei pădurii Mociar se ţine tradiţionala nedee câmpenească „Tirgul fetelor" de la Gurghiu. Anunţat pentru ziua de 3 iunie a.c., din cauza timpului nefavorabil, organizatorii se văd obligaţi să amîne această festivitate folclorică pentru o dată care va fi anunțată din timp în presă. CONCERTUL SAPTAMINH ■ I Astăzi, vineri, 1 iunie, ora 19,30, în sala mare a Palatului culturii, are loc concertul simfonic al săptămînii. La pupitrul dirijoral: Horia Andreescu. Solistă: H. Molnár Judit. In program: I. Lang — Simfonia nr. 2, Mozart — Concert In re minor pentru pian și orchestră, Brahms — Simfonia a IlI-a.