Steaua Roşie, septembrie 1984 (Anul 35, nr. 207-232)

1984-09-01 / nr. 207

MCifrA»/ fw rőtje in întimpinarea Congresului al Xlll-lea al partidului Adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri, moment important in viaţa organizaţiilor de partid Congresele Partidului Comunist Român se înscriu în viaţa politică a patriei ca evenimente de maximă însemnătate. Ele polarizează in cel mai înalt grad interesul membrilor partidului, al tuturor oamenilor muncii — fară deosebire de naţionalitate — care văd în forumul suprem al comuniştilor izvorul a noi idei generatoare de progres şi bunăstare pentru ţară, pentru fiecare dintre fiii ei. Unitatea de monolit, indestructibilă, închegata şi focul luptei pentru independenţa naţională, pace şi socialism, între popor, partid şi secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, se exprimă intr-un chip minunat acum, în aceste, zile de muncă rodnică ce premerg cel de-al Xlll-lea Congres al partidului. Acţiunile întreprinse, întreaga perioadă de pregătire a congresului se constituie într-un minunat prilej de analiză aprofundată, amplă a activităţii desfăşurate de organele şi organizaţiile de partid, de stat şi economice, de organizaţiile de masă şi obşteşti pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, ale plenarelor C.C. al P . R. şi a indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. Ei vor duce, nemijlocit, la întărirea şi mai puternică a partidului, la manifestarea plenară a unităţii de nezdruncinat a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii în jurul partidului, al secretarului trău general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la afirmarea hotărîrii de a acţiona cu fermitate şi pasiune revoluţionară pentru înfăptuirea politicii interne şi internaţionale a partidului şi statului nostru, a istoricelor hotărîri ce vor fi adoptate de Congresul al XlII-lea, pentru înaintarea neabătută a României pe calea libertăţii şi progresului, a socialismului şi comunismului. In cadrul adunărilor şi conferinţelor se vor prezenta pe larg acţiunile desfăşurate pentru întîmpinarea Congresului al Xllllea şi a celei de-a 40-a aniversări a victoriei revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, cu rezultate deosebite în toate domeniile. In spiritul orientărilor şi sarcinilor stabilite de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara C.C. al P.C.R. din 27 iunie a.c., precum şi al celor cuprinse în proiecte-SIMION COTOI secretar al Comitetului judeţean Mureş al P.C.R. Ic de documente ale Congresului al XIII-lea, adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri vor trebui să analizeze amplu şi aprofundat activitatea depusă în scopul înfăptuirii în cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială în profil teritorial pe anul în curs şi pe întregul cincinal, al ridicării eficienţei întregii activităţi economice, al trecerii de la acumulări cantitative la o nouă calitate, superioară, în viaţa întregii noastre societăţi. Adunările şi conferinţele pentru dări de seamă şi alegeri îşi vor exprima deplina adeziune la Hotărîrea adoptată în unanimitate de Plenara Comitetului Central al partidului cu privire la realegerea de către Congresul al Xlll-lea al partidului a tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al partidului, dîndu-se astfel expresie, alături de întregul partid, de întregul popor, sentimentelor de înaltă preţuire, stimă şi dragoste fierbinte faţă de cel mai iubit fiu al naţiunii noastre, conducătorul încercat al partidului şi poporului român, personalitate proeminentă a lumii contemporane, care şi-a dedicat toată viaţa, întreaga sa capacitate creatoare fericirii şi prosperităţii poporului, înfloririi patriei, cauzei socialismului şi comunismului. Este demn de remarcat faptul că organele şi organizaţiile de partid din judeţul nostru au situat în centrul pregătirii alegerilor unirea eforturilor comuniştilor, ale tuturor oamenilor muncii pentru realizarea exemplară în toate sectoarele a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe acest an şi pentru pregătirea temeinică a planului pe 1985, eforturi ce se cer amplificate pentru ca, in întimpinarea Congresului partidului, întregul personal muncitor din Industrie, construcţii, transporturi să-şi sporească contribuţia la realizarea în fiecare unitate economică, secţie, atelier şi loc de muncă a producţiei fizice, a prevederilor planului la export, a programelor privind folosirea judicioasă a materiilor prime, materialelor, energiei electrice şi combustibililor, reducerea consumurilor, înfăptuirea măsurilor de creştere mai accentuată a productivităţii muncii, îmbunătăţirea continuă a calităţii produselor, introducerea progresului tehnic, urgentarea punerii în funcţiune a obiectivelor de investiţii, folosirea cit mai eficientă a capacităţilor de transport, concomitent cu reducerea consumurilor de combustibil şi energie electrică. Dat fiind faptul că la sate alegerile se desfăşoară într-o perioadă determinantă atît pentru producţia din acest an cit şi pentru cea din anul viitor, organele şi organizaţiile de partid comunale, cele din unităţile agricole de stat şi cooperatiste vor trebui să întimpine importantul eveniment din viaţa partidului şi a ţării printr-o mobilizare şi mai activă a tuturor oamenilor muncii de la sate pentru strîngerea la timp şi fără pierderi a recoltei din acest an, pregătirea temeinică şi realizarea exemplară a lucrărilor necesare obţinerii unei recolte superioare în anul viitor, asigurarea bazei furajere şi materialelor de reproducţie, realizarea ritmică şi integrală a sarcinilor de livrări la fondul de stat, înfăptuirea lucrărilor de îmbunătăţiri funciare, îndeplinirea Programelor speciale de dezvoltare a diferitelor subramuri sau sectoare ale agriculturii. Preocupări susţinute se cer şi în celelalte sfere ale activităţii economice şi sociale: în cercetare, în unităţile de comerţ, sanitare, în instituţiile de învăţămînt, de stat şi altele, unde atenţia organelor şi organizaţiilor de partid trebuie să fie tot mai ferm orientată spre creşterea rolului şi aportului lor direct la îmbunătăţirea activităţii, în vederea obţinerii de noi succese în cinstea alegerilor, a Congresului partidului. Organele şi organizaţiile de partid din toate domeniile vieţii economice şi sociale vor dezbate în lumina exigenţelor formulate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la Consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice şi politico-educative din august 1983, preocuparea pentru creşterea continuă a rolului conducător politic al organizaţiilor de (Continuare în pag. a 2-a) // Anul XXXVIII Nr. 207 (8.207) II Sîmbătă, 11 septembrie 1084 V. 4 pagini 50 de bani ! NOI SUCCESE ÎN ÎNTRECEREA SOCIALISTA Tehnologii noi — consumuri materiale şi energetice scăzute Constructorii de maşini din judeţul nostru acţionează necontenit pentru diminuarea consumurilor specifice planificate de materii prime şi energie, pentru modernizarea continuă a produselor şi creşterea calităţii lor, traducînd astfel în viaţă indicaţiile date în recenta Şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Specialiştii întreprinderii de utilaje şi piese de schimb din Reghin au reproiectat o serie de subansamble — componente ale tractorului articulat forestier precum şi tehnologiile de realizare a unor piese de schimb. Ca urmare, în prezent, la fiecare asemenea utilaj complex se economisesc circa 200 kg metal, faţă de perioadele iniţiale. La rîndul lor, constructorii de maşini textile de la Metalotehnica şi IMATEX din Tîrgu-Mureş au supus unor noi analize consumurile specifice normate de metal ca şi tehnologiile de fabricaţie. In cele două unităţi s-a trecut la folosirea pe scară largă a unor tehnologiimoderne de presare la cald şi rece a pieselor, la extinderea turnării de precizie, la realizarea de tratamente chimice şi termochimice de mare eficienţă. In consecinţă, numai consumul de metal pe unitatea de produs s-a redus cu 20 la sută, produsele căpătînd o înfăţişare mai plăcută, mai modernă. Succese notabile consemnează in această activitate și colectivul întreprinderii „Nicovala“ din Sighișoara, care a extins mult tehnologia de realizare a şasiurilor de mașini din profile laminate în locul tehnologiilor de turnare folosite în exclusivitate pînă acum. Specialiştii întreprinderii Electromureş din Tîrgu-Mureş au reproiectat în ultimii doi ani peste 80 la sută din produsele electrocalorice de uz gospodăresc, rezultând o diminuare a consumului de metal şi energie de 25 la sută. Urmare a acestor ample acţiuni de modernizare şi întinerire a tehnologiilor şi produselor, oamenii muncii mureşeni consemnează importante rezultate. Astfel, în perioada celor 7 luni ale anului 1984 s-au economisit pe total 1.600 tone de metal, 8,5 milioane kWh energie electrică, peste 800 mii mc gaz metan, precum şi 4.800 tone combustibil convenţional. IOAN HUSAR Reducerea costurilor de producţie Acţionînd cu răspundere sporită şi înaltă competenţă pentru aplicarea unor noi tehnologii, perfecţionarea organizării proceselor de producţie, creşterea productivităţii muncii şi economisirea materiilor prime şi materialelor, colectivul întreprinderii Metalotehnica din Tîrgu-Mureş a reuşit lună de lună să se încadreze în costurile planificate, iar la unele consumuri materiale să se situeze chiar sub normele stabilite. Astfel, la volumul producţiei marfă fabricată, cheltuielile totale la 1.000 lei producţie marfă au fost reduse cu 1,90 lei, iar la materiale cu 0,80 lei, înregistrînd economii de 545.000 lei şi, respectiv, de 227.000 lei. In mod deosebit se remarcă activitatea colectivelor de la secţiile maşini automate de tricotat rectiliniu şi maşini de cusuit. Destoinicul colectiv al Fabricii de anvelope din Luduş raportează noi realizări în cronica întrecerii socialiste. Prin depăşirea cu peste 40 milioane lei a planului producţiei marfă în perioada trecută din acest an — ceea ce echivalează cu circa 40 de zile avans — oamenii muncii de aici se menţin în rîndul colectivelor fruntaşe pe ramură, ocupînd un prestigios şi binemeritat loc II. Din şirul lung al muncitorilor care şi-au înscris numele pe panoul de onoare al întrecerii, în fotografia alăturată vă prezentăm pe tînăra operatoare Iolanda Sabău, de la atelierul de confecţionat anvelope şi camere de bicicletă. Legumele recoltate să ajungă cit mai operativ in magazine! Sintem în plin sezon de recoltare, livrare şi depozitare a legumelor. Sub impulsul largului ecou al cuvîntării tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele ţării, rostită la Sesiunea solemnă de la 23 August, în care se sublinia aportul agriculturii de a satisface pe deplin nevoile economiei naţionale de materii prime agricole, şi cerinţele de consum ale populaţiei şi de a asigura şi unele disponibilităţi pentru schimburile economice internaţionale, în fermele legumicole, ca şi în gospodăriile populaţiei se lucrează intens la strîngerea roadelor grădinilor , ardei, tomate, varză etc. Din sinteza situaţiei agricole şi statistice a Trustului hort col judeţean Mureş, prezentata de Ana Aratoneanu, reţinem realizările la zi ale legumicultorilor mureşeni. S-A ÎNCHEIAT RECOLTAREA LEGUMELOR BULBOASE Ca urmare a sîrguinţei şi dorinţei de a strînge cit mai operativ recolta de ceapă din arpagic de pe cele 360 ha, lucrarea s-a încheiat în toate fermele cultivatoare. Au fost obţinute peste 400 t de ceapă. Pe loc fruntaş se află ferma din Cheţani, a I.A.S. s au, condusă de Kodori Ştefan, cu o producţie de peste 14.000 kg ceapă la ha, precum şi ferma legumicolă a C.A.P. Cheţani. Continuă recoltarea şi livrareacătre beneficiar a cepei obţinute din sămînţă şi răsad. S-a încheiat şi recoltarea usturoiului ce a fost cultivat pe mai bine de 170 ha. GRIJA DEOSEBITA FAŢA DE RECOLTAREA CARTOFILOR DE SAMINŢA Ţinînd seama de importanţa cartofului în economia naţională, în alimentaţia omului, în programul de producere şi autoaprovizionare a judeţului nostru, s-au prevăzut şi cultivat aproape 100 ha la C.A.P. Gorneşti şi cite 50 ha la Voivodeni şi Brîncoveneşti, de cartofi de sămînţă. De la Gorneşti, sub supravegherea atentă a ing. Kuti Eugen, specialistul trustului, sunt în curs de livrare Centrului de seminţe din Tîrgu-Mureş, 1.000 t de tuberculi, iar de la Voivodeni şi Brîncoveneşti cite 500 t din fiecare fermă. De azi, cu forţe sporite se va trece şi la recoltarea cartofilor de toamnă destinaţi consumului şi pentru însilozare. ACTIVITATE INTENSA IN DEPOZITUL TIRGUMURESEAN La Depozitul central al I.J.L.F. Mureş, al cărui şef de birou comercial este Alexandru Lobonţiu, se lucrează din plin la recepţia şi însilozarea legumelor. Sunt deja depozitate în boxpaleţi peste 300 t de ceapă. Acţiunea continuă. De asemenea, s-a trecut şi la recepţia primelor cantităţi de cartofi din cele peste 15.000 t ce REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 4-a)