Telegraful Roman, 1863 (Anul 11, nr. 1-116)

1863-05-05 / nr. 37

145 §.10. Siedintiele dietei se ordina, se deschidă si se inchida prin Pressedintele en. §. 11. Siedintele dietei suntu publice. Sustinerea finescei si ordinei de lipsa la consultări, si ea auditorii sa se abtîna de orice manifestatiune de complacere si neplăcere, va fi datorinic’a Pressedintelui. § 12. In privinti’a acest’a inca innainte se ordinéza, ca ascultatoriloru nu le e iertatu, a perturbă consultările in nici unu modu. § 13. NJeca unu ascultatoru singura ori ascultătorii preste totu perturba consultarea, si admenitiunea cea de odata a Pressedintelui n’are successu, a dou’a ora, provocându-se la acesta decisiune póte scote pre competintele ascultatoru séu respective pre ascultătorii afara si póte goli loculu acelor’a. § 14. Esceptional ininte se póte tine o siedintia confidintiara, cându seu Pressedintele séu celu putîuu diece membri o voru cere sî după depărtarea ascultatoriloru diet’a va decide astă. § 15. Obiectele speciale de consultare ajungu innaintea dietei : a) ca propositiuni ale Regimului prin Comissarului imputernicitu; b) prin propuneri din partea singuriloru membri ai dietei. Proiecte de sine statatóre ale singuritiloru membri dietali, ce nu se reducu lar’o propositiune a Regimului, trebuiescu predate mai nainte Pressedintelui in scrisu, care decide asupr’a concessibilitatii pertractarei in dieta si in casa de concessibilitate define ordinea, cându sa vina proieptulu la pertractare. Decidendu Pressedintele incontr’a concessibilitatii pertractarei proieptului, proiectatorulu póte recurge la imputernicitulu Comissaru 1. § 16. Pressedintele dietei defige ordinea obiecteloru pertractande. Propositiunile Regimului , ce vinu innaintea dietei, au de a se pertracta si de a se decide innaintea tuturoru altora obiecte de consultare. § 17. Déca Pressedintele dietei unu proieptu de sine statatoru alu unui membru alu dietei, admisu la pertractare, fără causa temeinica nu Par a pune la ordinea dîtei in tempu fara sema multa, membrulu dietei proieptatoru se póte plânge la imputernicitulu Comissaru 1. dietalu. § 18. Pressedintele, Vicepressedintii si consiliarii Gubernului renduiti de Presiedintele Gubernului au dreptulu de a fi de fatia si de a lua curentulu in comissiunile dietei ori cându la votări iau parte numai atunci, déca prin alegere ori chiamare, suntu membri ai dietei. Cându apare de lipsa ori de doritu, ca pentru darea de informatiuni sî desluciri la pertractări speciale sa se trimita membri de ai organelor a Regimului. Presiedintele dietei are a se adresă câtva impoternicitulu Comissarur. § 19. Pentru aducerea de conclusiuni in dieta se cere presiuni’a celu putînu a jumetatii numerului totalu alu tuturoru membriloru, ce au ocupatu locurile sele in dieta, sî pentru validitatea unei conclusiuni se recere majoritatea absoluta de voturi ale celora de fatia. Fiindu voturile egale proieptulu adusu la pertractare vine a se privi cu reieptatu. § 20. Votarea de regula se face prin scolare si remanerea pe scaune. Daca acest a nu da resultatu sigura, se face votarea nominala. Afara de aceea votarea nominala sau votarea secreta prin siedule se face numai in urm’a decisiunei speciale a dietei. Alegeri se făcu prin siedule de votare. § 21. Pertractările dietei pe lânga alaturarea protocolului siedintiei suntu de a se aduce la preainalt’a cunoscintia prin imputernicitulu Comissarul. Modulu publicarei perfracturiloru dietale lu decide diet’a. § 22. Dietei nu-i e iertatu a intră in corespundintia cu nici o representantia din celelalte regate sî tieri ale Monarciei, nici nu-i e iertatu, a emite publicatiuni. Deputatiuni nu e iertatu a se admite la adunările dietei, sî regaminti numai atunci e iertatu a se priimi, cându i se predau prin unu membru. Trimiterea de deputatiuni la preainalt’a rosiedintia are locu numai atunci, déca s’a cascigatu mai nainte preainalt’a confessiune din partea Maiestății Sele c. r. Apostolice. — §. 23. La consultările dietei fâncârui membru n e iertatu a se folosi de una din cele trei limbi Îndatinate ale tierei. Proiectele de legi si representatiunile decise prin dieta se elaboreza in latetrele limbile îndatinate in tiera, se subscriu prin Presiedintele dietei si unu secretara sî se așternu prin impoternicitulu Comisaru r. dietalu Maiestății Sele c. r. Apostolice. p. 24. La pertractările dietei va fi de a se observă acelus la ordine de afaceri. §. 25 Deputații dietali aleși după §. 1. a. prin alegere directa se voru alege după impartîrea proportionala basata atâtu pe considerarea drepturiloru politice ei serceate pân’acum si a numerului locuitoriloru, câtu sî pe considerarea respecteloru teritoriale si economice de statu in modulu urmatoru: A. Deputații, ce au a se trimite din partea singurilori comune: 1. Cetatea libera reg. Clusiulu trimite deputați 2. 2. " „ „ M. Vásárhely „„ 2. 3. » j3 Ij Alba Iulia „ 2 2. 4. » v v Gherl’a » v 2 5. „ „ Ij Elisabetopoleanu 2. 6. „ „ » Sabiiulu „ „ 2. 7. „ „ » Brasiovulu „ » 2. 8. „ » » Sighisiór’a „ » 2. 9. v v „ Mediasiulu „ „ 2. 10. j, „ v Bistriti’a v „ 2. 11. v „ „ Sabesiulu sasescu „ „ 2. 12. Orasiulu Orastia „ „ 2. 13. „ Reghinulu sasescu „ „ 2. 14. Târgulu Abrudu „ „ 1. 15. „ Ocn’a Sabiiului B „ 1. 16. „ Hunedor’a „ „ 1. 17. „ K. Vásárhely „ „ 1. 18. „ Hatiegulu „ „ 1. 19. „ Sepsi-Sangiorgiu „ „ 1. 20. „ Odorheiulu „ „ 1. 21. „ HPa „ „ 1. 22. „ Csik-Szereda v „ 1. 23. „ Breticu „ ,, 1. 24. Satulu Olafaleu ,, „ 1. 25. Térgulu Szék „ „ 1. 26. „ Kolos „ „ 1. 27. „ Aiudulu „ „ 1. 28. „ Turd’a „ „ 1. 29. ^ Deaju ^ ^ 1. 30. „ Fagarasiu „ „ 1. 31. „ Gyergyö-Szent-Miklos „ „ 1. 32. „ Rasînari „ „ 1. 33. „ Rosî’a „ „ 1. 34. „ Mociu „ „ 1. 35. „ Dev’a ,, „ 1. 36. „ Huiedinu _ „ 0 1. B. Cercurile de alegere formate din giurulu comitateloru , districteloru și scauneloru, la a cărora alegere de deputați acele comune nu iau parte, câror’a după cele dese mai susu le compete dreptulu de a alege deputați proprii. 37. Comitatulu Albei de susu alege deputați 2. 38. Comitatulu Albei de josu „ 6. 39. Comitatulu Cetatii de Balta „ 3. 40. Comitatulu Turdei „ 4. 41. „ Clusiului „ 5. 42. „ Dobocei „ 3. 43. „ Solnoculu din launtru „ 4. 44. „ Hunedórei „ 6. 45. Districtulu Fagarasiului împreuna cu pârtîle adause ale domiciului Brauului „ 3. 46. „ Nasaudului ,, 2. 47. Scaunulu' Odorheiului „ 3. 48. Treiscaunele „ 3. 49. Scaunulu Ciucului „ 3. 50. „ „ „ Muresiului „ 2. 51. „ „ „ Abasiului „ 2. 52. „ „ „ Sabiiului „ 2. 53. 51 55 55 Sighisiorei „ 2. 54. „ Districtulu Brasiovului si Sacelele împreuna i’a, Crizb’a sî Noulu. „ 3. 55. Scaunulu Mediasiului „ 2. 56. Districtulu Bistritiei. „ 2. 57. Scaunulu Sabesiului „ 2.