Telegraful Roman, 1863 (Anul 11, nr. 1-116)

1863-05-05 / nr. 37

I Telegraful» ese de du»» ori pe gepteniana, joi’a si Duminec a. — Prenume-rațiunea se face in Sabini la espedituraj főtei; pe afara la c. r. poste, on bani gat’a, prin scrisori francate, adresate catra espeditura. Pretium prenumeratiu-[ hei pentru Săbii» este pe anul. fi. v. a.lear’ pe o jumatate de anu 3. fl. 50. Pentru celelalte parti ale Transilvaniei si pentu primvidelele din Monarhia pe WHO an t [8 fl. ora pe o jumătate de anu 4 fl. v.a. J I Pentru ptine. si tieri străine pe anu 12 fl. j ’pe ', anu 0 fl. v. a. Inseratele se platescu pentru ’ intela 6 fa cu 7. cr. siculu cu literei miei, pentru » rolictl dra cu D1, eh si pentru a treia repetire cu 3cr. v. a I m 37. WILL XI. Gabiin 5 Main. 1803. „Wiener Zeitunge din S) Maiu c.rt> aduce patent’a imperatésca pentru conchiamarea dietei trantisilvane : Noi Francisca Iosifa Antaiula, din gratî’a lui Domnedieu Imperatu alu Austriei, Rege Apostolicu alu Ungariei șî Boemiei, Rege alu Lombardiei sî Veneției, alu Gallliei, Lodomeriei șî Illiriei, Archiduce alu Austriei, Mare-Principe alu Transilvaniei sî Comite alu Secuiloru etc, etc. Ulustriloru , Veneratiloru , Nobililoru, Preagenerositoru , Generosiloru, Onoratiloru, Respectatiloru, Prudintîloru si Intieleptiloru, iubitiloru Nostri Credintiosi I însuflețiți de dorintia, de a vede regulate afacerile Marelui nostru Principatu Transsilvani’a câtu mai curendu spre multiamnica tuturoru popórelor locuitore intr’erts’â la o dieta propria, si decisiunile din 20 Octobre 1860 si 26 Februarie 1861- despre referintele eii de dreptu in statu latia cu intreg’a Monarchia după scopulu Nostru respiratu de repetate ori a le vede aduse la deplinire. Ne aflamu îndemnați, a conebiamu diet’a Marelui Nostru Principatu Transsilvani’a pe 1 iuliu a. c. la Sabiiu, sî in lips’a altei base legale si aplicabile a emite adus’a ordine de dieta sî de afaceri pentru asta data. Totdeodată amu ordinatu, ca acestei diete sa i se propună proiecte de legi despre urmatórele afaceri, despre 1. Esecutarea indreptalirei egale a natiunei române si a confessiuneloru eii; 2. Intrebuinttarea celoru trei limbi provitteiale in comercialu publicu oficiosu ; 3. Compunerea si ordinea dietei ; 4. regularea definitiva a modului, cum sa se trimita la Senatulu imperiala abregatii Marelui Nostru Principatu Transsilvania ; 5. Modificările de lipsa in impartirea politica a tierei, pentru de a ajunge la administratiunea politica sî judiciara regulata; 6. Regularea administratiunei publice si 7. A justitiei; 8. Organisarea judecatorielor si cu deosebire formarea unui tribunalu de instantra a trei’a ; 9. Suplinirile si deslucirile cele de lipsa ale unor decisiuni speciale din patent’a Nóstra Imperatesca din 21 Iuniu 1854 despre esecutarea desgreunarei pamentului; 10. Introducerea de carti funduarie ; 11. Infiintiarea unei bance ipotecarie. Demandându-Ve Vouă, Gubernului Nostru Regiu prin acesta, de a publică indata dupa cuviintta ordinea dietala provisoria emisa de Noi, adusa mai susu, Ve insarcinamu ca pentru condhiamarea dietei sî începerea alegeriloru deputatîloru pentru aceea ne amanatu sa luati mesurile de lipsa sî sa supraveghiati împlinirea lora acuzata. Carora de altu m intrelea Ve remanemu aplecati nestramutatu cu grati’a si indurarea Nostra de Imperatu, Rege si Mare Principe. Datu in cetatea Nóstra capitala sî resiedintiala Vienn’a, in 21 Aprile, anulu un’a mila optsute si ese dieci si trei, a domnitei Nóstre alu cincisprediecelea. Francisca Iosifa mn. p. Comite Franciscu Nádas di m. p. La Preainalt’a propria demandare a Maiestatei Sele C. R’ Apostolice: Baronulu Franciscu Reichenstein m. p. Ordinea dietala provisoria pertitu dieta tînenda a Marelui Principatu Transilvania, §. 1. Aceasta dieta a Marelui Principatu Transsilvani’a va constă a) dint 125 deputați aleși prin alegeri directe, b) dntr’unu numeru nu mai mare de 40 de barbatii căti esceleaza prin possessiune si inteligentia, esperiirttia iri afacO * file publice, merite pentru tronul si stătu, beserica , seiinică si arta, si cari fara deosebire de religiune si nationalitate Se conchiama a participă la acesta dicta print Maiestatea Sea c. r., Preainnaltu — Carele de nemargirtitulu dreptu de denumire, ce—I compete, la diet’a Trarts silVilla tînenda va să faca intrebliintiare numai inlauntrulu acestui nuirtesti detiermuritru Membriloru dietei nu le e iertatu a fi legați de vr’o instrucțiune, sî drepturi de votare numai in personalit potu esecule. §. 2. Pre Presiedintele si pre doi Vicepresiedinti pentru acesta dieta ii denumesce Maiestatea Sea Preainnalta 1. 1. Apostolica din piese persane, care se voru alege cu privire la feluritele religiuni pentru Bacara din aceste posturi prin insasi diet’a din rêndulu eii pe calea scrutiniului sî se voru propune Maiestății Sele. 3. Pana va urmă denumirea Presiedinttelui Si a ambilorii Vicepresiedinti, presiedinti’alu dieta avea o poftă unu membru alu R. Guvernu de tiera, ce sa se tramita spre acestu scopu din partea R. Gubernu alu tierei. §. 4. Incetându prin acést’a Tabl’a regesca a fi parte intregilore a acestei diete, diet’a are de a alege pre Secretarii din sinulu SCu. §. 5. Toți membrii dietei se alega sau se conchiama numai pe tempulu, câtu tine diet’a acést’a. Alegerile deputatiloru la acesta dieta nu se potu revoca din partea alegatoriloru. La cașurile, cându pecatu tine diet’a acést’a vreunu depui atu ese, more , perde insusîtatea receruta pentru elegibilitate ori este impedecatu neintreruptu de a fi membru dietalu, se escriu alegeri noue. §. 6. Diet’a o deschide, o amâna s’ o ’nchide la deosebit’a Preavinalt’a însărcinare comissarulu r. dietalu impoternicitu sî deseuurtatu de Preainalt’a Sea Maiestate c. r. spre aceast’a. 7. Membrii dietei la intrarea in dieta au de a votă Maiestății Sele c. r. Apostolice credintia si ascultare, pazirea decisiuniloru acestei ordini provisorie dietalé sî împlinire consciintiósa a datorintielorusele in manile Pressedintelui dietalu in locu de juramentu. Presiedintele dietei sî cei doi Vicepressedinti dau votulu acest’a in s'edintia publică dietala in mânile Comissarului r imputernicitu. §. 8. Diet’a decide asupr’a validității acteloru de alegere a deputatiloru aleși pe temeiulu relatiuniloru din partea co~ missiuniloru compuse pentru cercetarea documinteloru de alegere a singuritiloru deputați. §. 9. Tóta alegerea e a se privi de validă, in privinti’a cârei’a protocolulu de alegere e compusu după decisiunile acestei ordine provisorie.