Telegraful Roman, 1865 (Anul 13, nr. 1-102)

1865-10-14 / nr. 81

te 81. V\LLl XIII. Sabiiu, in 14/26 Octobre 1865* tru provinciele din Monarchia pe unu anu 8 fl. era pe o jumătate de anu 4 fl. v.a. t Pentru princ. si tieri străine pe anu Î3 I pe V, anu. S fl.v. a. j Inseratele se platescu pentru j intera era cu 7. Cr. Sibilu cu litere I mici, pentru a dou’a ora cu 5 cr. si pentru a trei’« repetire cu 3 ‘Lcr. v. a. Telegrafuiu ese de doua ori pe nepteman : joi’a ei Dumineca. — Prenume- i rațiunea se face in Saturn la espeditura í miei pe afara la c. r. poete , cu buni ț gata prin scrisori francate, adresate, catra espeditura. Pretiulu prenumeratiui nei pentru Sabiiu este pe anu 7. fl. r. a. < eare pe o jumietate de anu 3, fl. 50. Pentru celelalte parti ale Transilvaniei si pen Catra onorari nu publica amn ..Tclest. Rom.44 Prin immultirea datorintteloru oficiose devenindu-mi cu neputinda redigerea mai departe a acestei foi, vinu prin șirurile de fatia cu tola respectulu a mi luă adio dela onorații eu cetitori , sî a le anunciă, ea numerulu de astadi alu „Telegrafului Romanu“ este celu din urma, ce ese sub numele meu toi sub responsabilitetea mea. Incâtu amu pututu satisface datorintieloru celoru grele de dîuaristu in cei aprópe trei ani, in cari amu portatu redactîunea, voru judeca cu cumpănă drepta cei competinti ; mie mi remâne acea convicțiune mangailóre, de careu omulu la ori ce reprivire asupr’a trecutuuii. .seu are trebuintia , ca acolo, unde nu mi voru fi ajunsu poterile, mi se va compata sî vointi’a dreptu fapta. Sî cu acesta convicțiune rogu pre onoratulu publicu românu, a priimi miculu serviciu, ce nu me retrasei a su aduce la cerinti’a unoru terapuri sî impregiurâri estraordinarie , că unu tributu de buna voia depusu cu firesca devoțiune pe santuariulu natîriei. X. Zacharia Boiu. "" 1 ■" ■— ■ [UNK] Instalatiunea Pre Sântiei Sele Epoului Caransebesiului loanu Popasu se va serbă in 31 Octobre (12 Novembre) a. c. inffinti’a de iatia sî sub conducerea a p. n. plenipotentiarului c. r. Comissariu Bar. Benko de Boinik, Generalu Majoru sî Brigadieru alu trupeloru de margine, sî Prea SântîeiSele Episcopului aradanu Procopiu Ivanîcoviciu, ca Mandataru Archiepiscopescu. Pentru ca publiculu cetitoriu sa aiba o scena viia despre festivitatea acést’a de deosebita însemnătate pentru noi Românii gr. or. publicamu programulu acelei festivități in tóta extinderea lui. Programurile festivitâlîloru ce au de a se revers prin Ilustritatea Sea Dlu Generalu Matoru sî Brigadieru alu trupeloru de margine, Bar. Benko de Boinik ca p. n. plenipotentiaru Comissariu c. r. cu ocasiunea instalatiunei Prea Santîei Sele Episcopului gr. or. românu alu diecesei Caransebesiului Ioanne Popasu, serbande in Caransebesiu in 12 Novembre 1865. 1. In a 11 Novembre 1865 st. n. o deputatiune constatatóre din vreo câtiva protopresbiteri sî mai multi delegați se indrepta spre Saculu, spre a salută pre Ilustr. Sea D. Comisariu c. r. sî alaturandu-se Inaltu aceluiași, a lu petrece pana la Caransebesiu. 2. La marginea Regimentului primesce pre D. Comissariu c. r. unu D. oficieru de slabu dela inclitulu Regimentu alu 13 <le margine romano-banatianu, dimpreună cu Antisti’a comunalat sî vre-o câte-va banderii, iara pe otarulu cetatii la podulu de ferulu primesce D. Colonelu, Comandantele Regimentului, de Vilecsi insotitu de mai multi DD. oficieri de ai Regimentului , Preoți, Deputați, după unu scurtu cuventu de bineventare petrecu pre Inaltu același subt sunetulu clopoteloru de la ambele biserici gr. orientale sî alu trescuriloru astediate in piatra, până la cu articulu destinata pentru Inaltu același, unde se afla postata o comapania de onore in parada, cu stegulu sî cu «apel’a Regimentului. 3. Instalandulu Episcopu dinpreuna cu clerulu siesi subordinatu, inciutulu Corpu de oficieri alu Comandei militare de aici, oficialii sî representantii comunei de aici, primescu pre c. r. D. Comissariu la pășirea din trăsură sî ilu petrecu până la locuinti’a destinata pentru Inaltu același, unde Episcopulu saluta pe D. c. r. Comissariu sî după complimentarea reciproca D. c. r. Comissariu se retrage in încăperile sele , iara cei de fatia se rdeparteza 4. După urmat’a sosire a c. r. Comissariu, Mandatoriului Archiepiscopescu pre Sănlî’a Sea Episcopulu Aradului Procopiu Ivanicoviciu se indrepta la Inaltu același sî se consulta cu D. c. r. Comissariu in privinti’a juramentului ce are sa depună Episcopulu instalandu sî adeca, déca acel’a e conglasuitoriu cu celu p. in. prescrisa. 5. In dîu’a instalarei la 8 */2 ore inainte de a medi merge sub conducerea Protopresbiterului din Lugojin loanu Marcu, o deputatiuie la D. c. r. Comissariu, sî roga pre Inaltu același pentru punerea in lucrare a actului instalarei, sî ca spre scopulu acest’8, sa binevoiésca a merge la biseric’a catedrala. G. D. Comissariu c. r. indata se suie in o trăsură de gala cu sicse, menita pentru Inaltu același, si petrecutu de o compania de la inel. Regimentu alu 13 de margine romano-banatianu, de sunetulu clopoteloru sî treascuriloru, merge duculu pe strat’a capitala spre catedrala , înaintea cărei se posteza compani’a sî presentéza înaintea Dlui. c. r. Comissariu. 7. înaintea catedralei formeza preotîmea spalire sî petrece pre Comissariu in biserica, la intrat’a asiei bisericei insa primesce pre D. Comissariu c. r. Episcopulu in pontificale, dimpreună cu Mandatariulu Archiepiscopescu sî cu celalaltu cleru șî după unu scurtu cuventu de salutare petrece Episcopulu pre c. r. Comissariu la tronulu destinatu pentru Inaltu același. 8. După ce D. Comissariu c. r. au ocupatu tronulu destinatu pentru Inaltu același, iar a secretarulu Inaltu aceluiași lo culu seu înaintea unei mese mici asiediate dea drept’a tronului, Dlu c. r. Comissariu cu capulu acoperitu deschide actulu instalatiunei, demandandu cetirea p. n. diplome despre infiintiarea Episcopiei Caransebisiane si a decretului plenipotentiaru , prin secretariulu seu. Acést’a se intempla apoi sî in limb’a româna prin unu interprete destinatu spre acestu sfersîtu. 9. După cetire D. c. r. Comissariu rostesce o scurta inventare sî apoi provoca pre instalandulu Episcopu la depunerea juramentului. 10. Spre acestu scopu D. Mandalariu Archiepricpescu conduce pre Episcopulu instalandu pre Amvonu sî petindu chiaru sî respiscatu formul’a de juramentu, depune instalandulu D. Episcopu in fati’a bisericei sî presenti’a c. r. Comissariu juramentulu de credintia, compania postata înaintea bisericei ii se da atunci salv’a dintâiu. Originalulu dela juramentulu depusu, scrisu de propri’a mâna sî provediutu cu propri’a subscriere a Episcopului instalandu lu preda acest’a D. c. r. Comissariu. 11. După depunerea juramentului la D. Mandatariu Archiepiscopescu diplom’a episcopesca de confirmatiune subsemnata de Maiestatea Sea p. n. s. o predă D. Comissariu c. r. care le o da secretarului seu spre a o ceti cu voce înalta, apoi se cetesce in traducere fidela in limb a româna înaintea poporului adunata in biserica prin interpretele ce afla de a steng’a tronului fara cu voce înalta, la care ocasiune se da a dou’a salva. 12. Indata urméza cetirea hârtiei archiepiscopesci pentru Episcopulu instalatu sî o cuventalare din partea Mandatariului archiepiscopescu câtra d. Episcopu sî câtra poporu, in urm’a cârei Episcopulu sub demonstratiunile de bucuria ale poporului se rădică de trei ori de preotîmea subordinata, cu care ocasiune se da a trei’a salva. 13. D. Comissariu c. r. sî Mandatariulu archiepiscopescu conducu pre Eppula instalatu la tronulu Eppescu, pe care ocupandu-lu priimesce omagiulu preotîmei. După acést’a indreptéza Eppulu instalatu o cuventare catra D. Comissariu c. r., Mandatariulu archiepiscopescu, cleru sî poporu sî dopa finirea cuventarei, candu se da patr’a salva, se incepe S. Liturgia. 14. Ilustru. D. Comissariu c. r., după finirea S. Liturgii, sub carea se dau trei salve, se duce dinpreuna cu D. Eppu instalatu in același modu serbatorescu, in care au venitu la biserica, la ressedinti’a episcopésca, unde același subsemna unu