Telegraful Roman, 1883 (Anul 31, nr. 1-152)

1883-12-08 / nr. 143

iVr. 143 ABONAMENTUL Pentru Sibiu pe an 7 fl., 6 Inni 3 fl 50 er., 3 inni 1 fl. 75 er. Pentru monarhia pe an 8 fl., 6 inni 4 fl., 8 Inni 2 fl Pentru străinătate pe an 12 fl., 6 inni 6 fl., 3 Inni Sfl. Sibiiu, Joi 8/20 Decemvre 1883. TELEGRAFUL ROMÂN. Apare Marița, Joia și Sâmbăta. Pentru abonamente și inserțiuni a se adresa la AdministrațiaiB* tipografiei arahidilecetane Sibiiu, strada Măcelarilor 47 Corespondențele Banta se adresa la: Redacțiunea „Telegrafului Român“, strada Măcelarilor Nr. 43. Epistole nefrancate se refusă. — Articolii nepublicați nu se inapoiază. Anul XXXI INSERTIUNILS Pentru odată 7 or., — de două ori 12 cr., — de trei o 16 or. rândul cu litere garmond — și timbru de 30 or. pentru fiecare publicare. Nr. 4898 Pres.” în legătură cu publicațiunea de aici din 9 August a. c. Nr. 3026 Scol. („Tel. Rom.“ Nr. 92. a. c.) se aduce la cunoscința învățătorilor noștri, cari au de cuget a depune esamenul de cualificațiune din limba maghiară la preparandia de stat din Deva, că în urma notei inspectoratului regiu de școale din comitatul Hunedoarei din 9 Decemvre st. n. a. c. Nr. 2242, terminul acelor esamene, ce era ficsat pe 27 Decemvre, a. c. s’a transpus pe 3 Ianuarie st. nou 1884. Sibiiu, 5 Decemvre 1883. Consistoriul archidiecesei greco orientali române a Transilvaniei. Alegerea amploiaților în comitatul Sibiiului. Sibiiu, 7/19 Decembre 1883. Astăzi s’a îndeplinit alegerile municipale în comitatul Sibiiului. Pre cât au fost de sgomotoase aceste alegeri acum 6 ani, pre atât de în liniște și ordine au decurs ele acuma, înțelegerea bună totdeuna duce la scop. Și ea a dus la scop mai ales acum, nelipsind bunăvoința din nici o parte. Constatăm cu vie satisfacțiune această impregiurare, și nu putem recomanda din destul tuturor buna înțelegere, care întăresce temeliile fiecărui organism din statul nostru. La 10 oare sala cea mare de la „împăratul romanilor“ era îndesuită de oameni. Comitele suprem și comite al sașilor, domnul Dr. Maurițiu Brennerberg deciclară adunarea generală de deschisă prin o scurtă cuvântare, în care a accentuat că dreptul de alegere este unul dintre cele mai frumoase, și el va produce roade binefăcătoare, dacă membrii îndreptățiți vor alege persoane demne, și dacă cu considerare la serviciile prestate vor reflecta la foștii amploiați ai comitatului, satisfacând astfel cu și pretensiunilor omeniriei. Dl fostul vice-com. Aug. Senior depune mandatul în numele seu și al amploiaților subalterni în mânile adunărei generale. La propunerea comitelui suprem adunarea generală exprimă tuturor amploiaților mulțămită protocolară. La ordinea grilei urmează alegerea unui notariu ad hoc și a unui fiscal, în persoanele fostului protonotariu Corneliu Tobias și a fostului fiscal Göllner, în comisia de candidare adunarea generală prin aclamațiune alege pre domnii: Dr. Bruckner, Arz von Strassenburg și Dr. Wolff, iar comițele suprem numesce din partea sa pre domnii Bömches, Torok și Dr. Lentz. Alegerile s’au îndeplinit toate prin aclamațiune și anume: 1. de vicecomite fu ales advocatul Thalman, 2. protonotariu tot cel vechiu dl Corneliu Tobias. 3. president la sedria orfanală Herberth. 4. Asesori la sedria orfanală Huttern și Mangesius. 5. tutor orfanal domnul Löw. 6. Comptabil, domnul Székely și subcomptabil Akner. 7. Fiscal Göllner, cassariu Herbert, controlor Jahn. 8. De medic primariu s’a ales Dr. Art. 9. Primul vicenotariu s’a ales în persoana domnului Sigerus, al doilea în persoana Domnului Ștefan Stroia. 10. De vicenotariu la sediia orfanală s’a ales domnul Crețu, înainte de a procede la îndeplinirea celorlalte posturi o comisie de trei în persoana dlor Orendi, Fabritius și Trombițas este însărcinată a înșciința pre noul vicecomite despre întâmplata alegere, și al pofti se se presenteze în adunarea generală. Aceasta s’a și întâmplat și noul vicecomite la intrarea în sală fu întâmpinat cu salve de Hoch, Se trăiască și Eljen. A urmat apoi alegerea pretorilor , la număr tot prin aclamațiune, și adecă la Sibiiu fu ales domnul Fabrițius, la Sebeș Roth, la Mercurea Braniște la Nocrichiu Gotschling, și la Săliște domnul Liviu Bran de Lemenyi. în interesul adevărului vom nota în special candidatura pentru pretorele de la Mercurea. Candidați au fost trei indivizi, domnii: Braniște, Muciu Ilarie și Gotschling. Domnul Nicolau Ivan a propus a se alege prin vot nominal domnul fost pretore în Săliște Ilariu Mociu, dar majoritatea era pentru alegerea domnului Braniște prin aclamațiune. Domnul Ivan a și presentat o listă cu 20 de subscrieri pentru votarea nominală, însă la cetirea celor înscriși în listă lipseau de la adunare deja cel subscris la locul al doilea și al treilea, și astfel lista necorespungând cerințelor legei, s’a ales prin aclamațiune domnul Braniște de pretor în Mercurea. A urmat apoi alegerea adjuncților pretoriali și anume s’au ales la Săliște Michel, Nocrichiu Binder Mercurea Haidendorf, Sebeș Savu și în centru SimoniB. De medici fură aleși în centru Schuller, Sebeș Manksch, în Mercurea Munteanu și în Săliște Dr. Ioan Moga Nocrichiu Dr. Albrich. Bar de veterinariu în Sibiiu Kreuzer, în Mercurea Horendt. Indeplinindu-se astfel toate posturile nou aleși funcționari au depus jurământul în fața adunărei generale. Astfel a decurs alegerea oficialilor comitatensi în comitatul Sibiiului, în liniște și concordie, ceea ce ne garantează mari succes,», în viitoriu. Ținuta fraților sași la aceste alegeri merită toată recunoscința. Dânșii, deși în mare majoritate, au cedat românilor trei posturi în centru și 2 în afară, și candidarea persoanelor o au lăsat la disposiția clubului român, votând ei pentru candidații propuși de români. Suntem recunoscători fraților sași pentru această purtare a lor, care îi arată mai ecuitabili și mai concilianți ca cum sunt alții agii cu puterea în mână. Intâmple-8e în viitoriu ori ce s’a întâmpla, noi din cele petrecute tragem conclusia, că pre lângă o bună înțelegere putem merge mână în mână cu sașii, cari ca oameni înțelepți sciu, că roata norocului se mișcă fără întrerumpere și că cei ce sunt agii dedesubt, mâne poimâne pot fi deasupra și din esperință sciu și aceea, că românul „beneficiorum................memoresse selet“. Conferența clubului național. Sibiiu, 18 Decembre 1883. Clubul național român din acest comitat constă din acei membri ai representanței municipali, viriliști și aleși, cari voiesc a fi membrii lui, în trecut numai sebeșenii au fost dechiarat, că dlar nu vor să aparțină la club, nici n’au aparținut, ci au lucrat cum i-a tăiat capul, pănă când a dat cu el de părere, și precum se vede păretele a fost mai tare decât capul lor. începându-se acum un ciclu nou de 6 ani, s’au convocat fără privință la trecut, toți membrii români ai nouei representanțe municipale la ședința clubului, convocată pe astăgzi la 3 ore d. m. Au compareat 22 de inși și anume: do. N. Cristea, P. Cosma, Dr. Aureliu Brote, V. Roman, I. Popa, I. Popescu, I. Bologa, E. Macellariu, An. Trombițaș, I. de Preda, A. Lebu, Zach. Boiu, Const. Bugarski și Iuliu Hosszu din loc, Dr. Nicolau Maier, N. Ivan din Săliște, I. Popa din Boița, I. Rebega din Gura rîului, Bercianu și I. Oreșteanu din Sebeș, Petru Brote din Reșinari și Secărea din Tălmăcel. După deschiderea conferinței, raportează Anania Trombițaș în numele comisiunei esmise din sinul clubului pentru de a se pune în conțelegere cu partida săsească, că acea partidă, carea dispune de o imensă majoritate, aproape de totalitatea voturilor în congregațiune, este aplecată a pune la disposițiunea românilor postul de protonotariu, un post de vice-notariu, apoi postul de vice-notariu la scaunul orfanal, posturile de pretore la Săliște și la Mercurea, posturile de adjuncți pretoriali la Săliște și la Sebeș și în fine posturile de medic cercual la Săliște și la Mercurea, încât privesce persoanele, acelea le lasă la alegerea clubului, și numai contra unei persoane ar ave e scepțiune, dacă ea ar veni în combinațiune la un loc anumit. . Poftesce însă clubul săsesc, ca apoi și clubul românesc să voteze pentru candidații lor la celelalte posturi. Această împărtășire, după ce s’au dat deslușiri, că de a câștiga mai multe posturi nu poate fi vorbă, s’a luat spre scrie, și mai cu seamă acea parte a învoirei, că „alegerea persoanelor se concrede clubului românesc“ a produs o impresiune foarte favoritoare simțului de echitate, și tactului clubului săsesc, care se o mărturisim drept, dacă voia să abuseze de puterea, de care dispune în congregațiune, precum se întâmplă în comitatele așa numite maghiare față de dânșii și de noi, puteau să nu aleagă nici un român, sau de acei români, cari le convine lor, dar nu și nouă. Nainte de a purcede la alegere s’a decis, că deoarece angajamentul atât din partea noastră cât și din a sașilor este pe cuvânt de onoare, orice condus se va lua, acela să fie obligatoriu pentru toți membrii clubului, va să glbcă procedura să fie solidară. Care nu va voi să țină la solidaritate, acela se spună din capul locului și se iasă din club, daz care nu va vota în congregațiune conform conduselor aduse în club, acela se va eschide din club. In privința modului de alegere, s’a decis, ca asupra persoanelor se nu se discute, ci pentru posturile, unde vor veni în combinațiune mai multe persoane, să se facă votare secretă cu sediile. Astfel s’a și urmat. Resultatul alegerei este următoriul: Protonotariu: Corneliu Tobias (protonotariul actual). Vice-notariu Ștefan Stroia (vice-notariul actual.) Vice-notariu la scaunul ort.: loan Crețu (actual). Pretore la Săliște: Tit. Liv. Bran de Lemeny, (act. pretore în cercul desființat al Tâlmaciului). Pretore la Mercurea: Moise Branisee (act. vice-notariu la presidiu.) Subpretore la Săliște: Nic. Comșa, adjunct advocațial. Subpretore în Sebeș: Matei Savu (act. pretore în Sebeș). Medic cerc. în Săliște: Dr. Ioan Moga. Medic cerc. în Mercurea: Dr. Clem. Muntean. Dintre cei actuali n’au fost loc pentru N. Mociu, pretorele actual din Săliște și Nicolau Pap, pretorele actual din Mercurea. Dorim ca toți membri clubului să fie la înălțimea chemărei, și consolide sânțenia angajamentului lor! *) Revista politică, Sibiiu, nr 7 Decembre. Cestiunea principală în statul nostru este alegerea oficialilor municipali pentru un nou period de 6 ani. Despre alegerile în comitatele cu populațiune românească vom raporta și noi, îndată ce resultatul acelora ne va veni la cunoșcință. Primirea principelui de coroană al Germaniei în Roma a fost de tot strălucită. La gară el a fost primit de rege și salutat cu multă intimitate. După programul statorit principele va face visita papei și cardinalul contra visită Iacobinii va face. Joi sara va pleca din Roma spre Berlin, și astfel va remâne numai scrie versiunea despre trecerea lui prin Viena. *) După această corespondență nu înțelegem procedura domnului Ivan în adunarea generală, procedură, care ne poate discredita în ochii streinilor. Red,