Timpul, ianuarie 1894 (nr. 1-23)

1894-01-15 / nr. 10

No. 10 prezintată de prințul Bismarck. Naționalliberalii merg și mai departe și vor a vedea în acest eveniment o slăbire a situației cancelarului Caprivi; unele gazete național-liberale vorbesc chiar de posibilitatea ca prințul Bismarck să dobândească o situație de consilier neoficial al Împăratului, cum a fost acea a contelui Moltke după retragerea sa. Nu toți sunt însă de aceste păreri. In deosebi în cercurile guvernamentale se asigură că nu e vorba de a se crea o situațe de consilier neoficial prințului Bismarck, dacă el însuși n’ar primi o astfel de situație. Cei mai mulți nu văd în pasul făcut de împăratul decât o dorință sinceră de a nu lăsa ca prințul Bismarck să-și încheie viața neîmpăcat. Despre o reîntoarcere a prințului Bismarck la putere ar putea fi vorba cu atât mai puțin, cu cât octogenarul ex-cancelar, deși vindecat de boală, este însă foarte slăbit și umerii săi n’ar mai putea susține azi greaua sarcină a unui cancelar. Și pentru un judecător nepărtinitor această explicare pare cea mai justă. Ea este confirmată de altfel și prin știrile telegrafice pe care ni le transmite azi Agenția Havas asupra acestui eveniment. Iată aceste telegrame: Berlin, 25 ianuarie Ziarul Lokal Anzeiger află că a doua scrisoare autografă a împăratului către prințul de Bismark, scrisoare de care ziarele fac mențiune, a fost redactată în urma unei conferințe a împăratului cu d. de Caprivi. Se crede că va avea loc de asemenea o schimbare de vederi între d. de Bismarck și cancelarul. Colonia. 25 ianuarie Gazetta de Colonia anunță că prințul de Bismarck a rugat pe împărat să-i dea voie, din cauza stării sănătății sale, să se întoarcă din Berlin a doua zi după sosirea sa, îndată după sosirea prințului la castel, va avea loc un prânz intim cu familia imperială. Se crede că după dejun regele Saxoniei se va duce să salute pe prințul. Benin, 25 Ianuarie Se asigură ca prințul de Bismarck va sosi Vineri la 12. Oficialul se zice autorizat a declara că misiunea d-lui de Moltke la Friedrichsruhe este datorită inițiativei împăratului. Nimeni în cercurile guvernamentale nu știa și înainte de nobila hotărîre a împăratului. Toate aserțiunile contrarii sunt niște invențiuni. Prințul de Bismarck va fi primit la gară cu onoruri militare. Se crede că va veni și prințul Enric. Viena, 25 ianuarie Foli. Correspondent află din Berlin din sursă bine informată că demersul împăratului pe lângă prințul de Bismarck a produs o vine și sinceră bucurie printre patrioții germani și printre consilierii coroanei, cărora împăratul a comunicat deciziunea sa îndată după realizarea sa, a flotei franceze Această comisiune e compusă din șapte membri tehnici ai ministerului de marină, din două membri ai Curții de compturi, un membru al consiliului de stat, șapte senatori și unsprezece deputați. Membrii tehnici sunt: amiralul Gervais, șeful marelui stat major al marinei; amiralul Parragon, vice-președintele consiliului lucrărilor ; generalul de artilerie de marină Godin; comisarul general Bliard ; inspectorul general Grasset ; consilierul de stat și fost sub-secretar de stat Rousseau și consilierii Curții de compluri Hérault și Bouchard, în sfârșit președintele consiliului de administrație al mesageriilor maritime Gizette și fostul controlor general al marinei de Blignières. Printre deputații numiți în comisiune se află vicepreședintele Lockroy, reprezentantul colonial Thomson, de Mahy, Gerville-Réache, de Kerjégu, Cavaignac și fostul subsecretar al coloniilor Felix Faure. Se crede însă că cu toată această anchetă orânduită, de Lockroy totuși va ține să-și desvolte interpelarea asupra destăinuirilor d-lui Clemenceau. E probabil că această discuție se va face poimâine. Sâmbătă 15 (27) 1. c. Amiralul Lefebvre, ministrul marinei, va avea un ceas penibil de petrecut. Eastern --------------------------------------------------------------------Hanna franceză O nouă campanie a d-lui Clemenceau.— Două circulări confidențiale.—Impresie penibilă.— Anchetă parlamentară.—Desbaterea viitoare. Deși rămas pe din afară din parlament, d. Clemenceau nu vrea să renunțe la porecla sa de «răsturnător de ministere». In locul tribunei parlamentare se folosește în acest scop de ziarul său la Justice, în care, după ce a istovit toate mijloacele de a clătina guvernul, a dat în sfârșit peste o armă care a prins. E vorba de administrația marinei franceze. Din două circulări confidențiale ale fostului ministru al marinei, publicate de d. Clemenceau în la Justice, rezultă adică, că flota franceză, cu toate jertfele mari pe care țara le face zilnic, e cu desăvârșire neputincioasă, din cauza lipsei de previziune. Amiralul Riemier prin cea dintâia din circulările sale confidențiale a adus această regretabilă stare de lucruri la cunoștința diferitelor autorități ale marinei și le-a invitat să procedeze cât mai în grabă la o îndreptare a lucrurilor. Nefăcăndu-se însă nimic, ministrul marinei repetă, după trecere de șase luni, invitarea aceasta, însă, după cum se pare, cu același nesucces ca și dintâia. Destăinuirile acestea ale d lui Clemenceau au pricinuit cea mai penibilă impresie în Franța și mai ales în cercurile parlamentare. Vice-președintele radical al Camerei, d. Lockroy, a declarat imediat că va interpela guvernul, amenințând astfel a da naștere la o discuție violentă. Alții s’au grăbit a propune numirea unei anchete parlamentare: însuși d. Clemenceau în la Justice, secundat și de d. Ranc în Paris, se pronunțară contra anchetei. In schimb amândoui cer ca să se numească ministru al marinei o persoană civilă, care să nu fie imbibat de spiritul de camaraderie și de prejudecățile spiritului de corp. Rezultatul cel dintâia al campaniei d-lui Clemenceau a fost însă numirea unei comisiuni extra-parlamentare, care va avea să examineze starea de aprovizionare ȘTIRILE ZILEI Monitorul oficial de azi, Vineri, publică decretul regal, prin care se aprobă regulamentul pentru punerea în aplicare a legei clerului mirean. * * * Pentru combaterea în mod cât se poate mai eficace a epidemiei de conjunctivita granuloasa, care de la armată a trecut în comunele noastre rurale și chiar în cele urbane, serviciul sanitar superior, în unire cu ministerul de răsboiu, a luat următoarea dispozițiune: A delegat, pentru România de dincoace de Milcov, pe d-nii d-r d l N. Manolescu și colonel Petrescu, iar pentru Moldova pe d-nii d-i’I Socor și colonel Corvin, cari să țină conferințe asupra mijloacelor de combatere a conjunctivitei granuloase medicilor primari medicilor militari,de județe și de orașe și Deja d-nnî d in Manolescu și Petrescu au ținut fiecare câte trei conferințe primei serii a medicilor ce s’au întrunit în București. La 23 ianuarie d-lor vor repeta aceste conferințe cu a doua serie de medici ce se vor întruni aci. * * Astă-seară se întrunesc în marele salon al otelului de France în adunare generală membrii societății vânătorilor din București. La ordinea zilei: a) Darea de seamă a comitetului despre activitatea sa din anul 1893. b) Descălțarea conitetului pentru gestiunea anului 1893. c) Alegerea a trei consoxe. Convocarea este K *pentru orele 8 seara. 4. Ziarul Galații ne aduce știrea că d-nul Gh. Robescu, noul prefect de Covurluiu, a făcut Miercuri vizite la corpul consular și membrilor comisiei dunărene. Mercuri seara, d. general E. Pencovici, reprezentantul guvernului mosia europeană, a dat un nostru în codejun în onoarea d-lui prefect Robescu. * * 4c D. P. Ionescu, maestru de desemn și caligrafie la liceul S-t. Sava din Capitală, este numit în postul de provizor al internatului acelui liceu, în locul d-lui profesor N. Codr’escu, demisionat. * * * S’a primit demisiunea din armată, pe ziua de 1 Februarie 1894, a căpitanului Ionescu Dimitrie II din regimentul Radu Negr’u No. 28. * * * D. Ion Bragadir Coșiereanu, licențiat în drept, este numit in funcțiunea de subprefect la plasa Teleorman din județul Teleorman, în locul dlui Anton Paraschivescu, destituit. * 4 * Citim în ziarul Covurluiul. In curând vom avea determinate cordonatele geografice ale forturilor dintre Galați și Bărboși. Cu această lucrare a fost însărcinat de locotenent din geniu Verbiceanu, absolvent al institutului geografic din Viena. 4c *4c Tot Covurluiul ne spune că Duminecă, 16 Ianuarie, la biserica Isvorul, din partea din vale a orașului Galați, va avea loc botezul unui Turc, anume An. Nașul acestui nou adept al creștinismului e d. Ștefan Cosmiadi. * + * DIN JUDEȚE In liceul din Focșani ivindu-se 75 de cazuri de influentă, medicul primar al orașului a cerut suspendarea cursul-ilor liceului. * * * Preotul C. Teodorescu a fost însărcinat provizoriu cu gerarea afacerilor protoeriei TIMPUL 15 IANUARIE din Prrahova, în locul protoereului D. Ivanceanu, care a demisionat. * * * DE PESTE IFLUNȚI Noul procese de presă. In Tribuna, cu data de Joi, citim, la Ultima oră . Pentru azi au fost citați la judele instructor d-nn Babeș, ca fost redactor responsabil, și I. Popa Necșa, ca editor-proprietar, pentru a li se anunța că procuratura din Cluj iarăși ne intentează două procese: unul din cauza poeziei publicate în anul nostru de la 28 August (9 Septembrie) anul trecut și intitulată : Mihai Viteazul, iscălită cu pseudonimul Regulus. In momentul de a pune sub presă ziarul, d. Babteș nu s’a întors încă de la tribunal, nu știm deci la care număr al Tribunei se referă al douilea proces. 4c ** DIN STRĂINĂTATE Ni se telegrafiază din Copenhaga. Cercurile Curții asigură că marea ducesă Xenia s’a logodit cu marele duce Alexandru Mihailovici. 4c 4»4c Bolnava princesă moștenitoare a Suediei va pleca zilele acestea la Corfu, unde va ședea mai mult timp. * * « Din Londra: Sir general Portal, comisar englez pentru Uganda, a murit. * * * ULTIM CUVENT X. s’a certat cu soacra sa. Din această pricină i s’a superat și nevasta. Eri însă tînăra femeie se îmblânzește : — Aide, zice bărbatului ei, te iertăm... sărută pe mama... — Nici odată esclamă X. Dacă vreți amnestie, bine, dar schimbare de pedeapsă nu primesc Moș Neagu. INTEMPLARI Sinucigaș.— Aseară, pe la orele 7, Iohan Gros, «fecior la fostul ministru olandez din strada Fântânei No. 101», — zice raportul poliției, — a încercat a se sinucide trăgându-șî trei gloanțe de revolver in tempa dreaptă. Iohan Gros a fost transportat la spitalul Colțea într’o stare foarte gravă. Evadare. — Eri a evadat din Brăila în momentul când era condus la penitenciar, condamnatul Teodor Ca’udis zis Calogeros. Caludis era condamnat la un an și jumătate închisoare. Furt la Galați.—Citim în Covurluiul: D. C. Steru, de profesiune marangos, domiciliat în disp. I, fiind grav bolnav, a intrat pe ziua de 2 Ianuarie în cura spitalului. Interându-se acasă în ziua de 8 Ianuarie a găsit cufărul spart și a constatat dispariția a 6000 de lei. Autorii acestui furt sunt frații Cosma și Nicolai Tandelli, cari lăsați de Steru să-i păzească avutul, au găsit cu cale să și-l însușească, fugind apoi la Brăila. Prin stăruința d-lui I. Drăgulescu, comisarul disp. I. furii au fost urmăriți și arestați. Banii, afară de vr’o trei sute de lei, au fost găsiți asupra lor. Deputat sinucigaș. Ni se depeșează din Viena că deputatul liberal-german din Reichsrathul austriac, Jacques s-a sinucis. Deputatul Jacques era unul din fruntașii partidului. Depeșa nu ne spune nimic despre cauzele acestei sinucideri. ------------------------------------------------------------------- DÎN TOATA LUMEA --------- Tulburări studențești. etc.Ni se telegrafiază din Roma cu data de Telegramele primite de ziare anunță că studenții din Pavia, neputând să obție o sesiune extraordinară de examene, au făcut o manifestație. Au spart geamurile universității și ușa sălii celei mari și au declarat că nu se vor mai duce la cursuri. --------- Universități închise. Cu data de 13 (25) i. e. nu se depeșează din Neapol. La universitate s’au produs azi disordine, din cauza limitării inscripțiilor. Rectorul a închis universitatea. Cu aceeași dată din Pavia : In urma disordinelor comise de studenți, disordine semnalate erc, rectorul a închis universitatea. -------------------------------------------------------------------- LITERE-ARTE-ȘTIINȚE Cu o deosebită plăcere am citit teza pentru doctorat în medicină și chirurgie a d-șoarei Cornelia Chernbach, bacalaureată în litere și științe, internă în serviciile de copii și de ochi din spitalele noastre. Tema tezei d-șoarei Chernbach este: Convulsiuni infantile (studiu experimental și clinic) și lucrarea tinerei doctorese merită cea mai deosebită atențiune. Studentă excelentă, care a trecut examenele cu distincțiune, d-ra Chernbach ne e cunoscută și de pe terenul literar, căci adesea am avut plăcuta ocazie a gusta versurile Corneliei din Moldova apărute în diferite reviste și care sunt datorite tot d-șoarei Chernbach. Aflăm că d-ra Chernbach va pleca la Paris chiar în luna aceasta pentru a se specializa în boalele de copii și de ochi. Urăm deplin succes d-soarei Chernbach, care este a treia doctoreasă română. ------------------------------------------------------------------- INFORMAȚIUNI D. L. Catargiu, președintele consiliului de miniștri și ministru de interne, a primit din Galați un foarte mare număr de depeși prin care i se aduc vii mulțumiri pentru excelenta numire de prefect ce s’a făcut în persoana d-lui G. Robescu. D. Al. Marghiloman, ministrul de justiție, a depus eri în Cameră un proiect de lege pentru deschiderea unui credit de 1500 lei pentru înmormântarea regretatului V. Tasu, consilier la înalta Curte de casațiune. Cornitele de Meyden, noul ministru al Germaniei în București, va sosi în capitală la 26 ianuarie, pentru a-și ocupa postul. D. de Schlötzer, însărcinatul de afaceri al Germaniei în București, va primi Sâmbătă la d-sa acasă felicicitările cu ocazia aniversăreî naștere! M. S. împăratului Germaniei. La ministerul de interne se continuă cu multă activitate studiarea nouei legi comunale., care va veni, probabil în discuțiunea Corpurilor legiuitoare prin luna Februarie. Comisiunea budgetară s-a întrunit ori și a fixat pentru Luni discuția asupra budgetului. Un confrate a anunțat că în cursul septemânei viitoare va veni în discuțiunea Senatului convențiunea comercială încheiată între Austro-Ungaria și România. Avem de rectificat în această știre a confratelui nostru, că sus zisa convenție va fi discutată mai îxitâiu în Cameră și apoi în Senat. Partea întâia a contractului dintre compania de gaz și primăria capitalei, relativă la iluminatul orașului cu gaz, este terminată. In curând se va termina și partea a doua, relativă la electricitate, astfel că peste vr’o 10—15 zile chestiunea iluminatului capitalei cu gaz și electricitate va fi definitiv tranșată. Candidatul partidului conservator la colegiul I-iu de deputați din Covurluiu — loc remas vacant prin numirea d-lui G. Robescu ca prefect, — va fi d. Virgiliu Poenaru, actualul primar al orașului Galați. D. Poenaru a mai ocupat, după cum se știe, scaunul de reprezentant al județului Covurluiu în Cameră. D. prefect al județului Botoșani a cerut și d. ministru de interne a aprobat disolvarea consiliului comunal al Botoșanilor, pe motivul că nu corespunde așteptărilor cetățenilor și neglijează interesele comunale. In comisia interimară vor figura dnii Garabet Ciolac, senator, I. Ciolac, proprietar, Th. Silion, M. Popovici, I. Niculeanu, Haynal și Ganea. Candidatul partidului conservator la colegiul 1-iü de deputați din Gorj este d. Mihuleț, fost președinte al consiliului general al acestui județ. Grupul socialist va ține peste câteva zile la Ploești o întrunire pentru susținerea sufragiului universal. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Bulei fim», comercial ;fairici. Convenție.Ni se telegrafiază din Berlin . Comisiunea tractatelor comerciale a adoptat convențiunea elvețiană-germană pentru protecția mărcilor de fabrică. Banca de Stat elvețiană.—(Telegramă din Berna.) Consiliul federal a decis cu 4 voturi, contra 3, după propunerea departamentului financelor, că Banca ce se va crea cu monopolul de emisiune de bilete ,va fi numai o bancă de Stat. -------------------------------------------------------------------- 1894 A DOUA EDIȚIE TELEGRAME Financele grecești Londra, 25 Ianuarie însărcinatul de afaceri al Greciei a communicat comitetului englez al purtătorilor de titluri grecești că guvernul elenic recunoaște că nici un titlu, că nici o obligațiune nu poate să fie modificată pentru totdeauna, fără consimțimântul detentorului. Comitetul a respins că ar consimți să negocieze o reducere temporală a dobânzilor dacă și comitetele franceze și germane ar consimți la aceasta. împăcarea împăratului Wilhelm cu prințul Bismarck Hamburg, 25 ianuarie. Hamburgischer Correspondenz află din cea mai bună sorginte că prințul de Bismarck va pleca la Berlin Vineri, la 9 și 20 dimineață. Noul minister sârbesc înaintea Skupștinei.—Zvonuri desmințite Belgrad, 25 ianuarie. îmbulzeala era atât de mare ieri dinaintea palatului Skupștinei încât era teamă de desordine. Noul prefect al orașului a trebuit să intervie personal pentru a înlesni circulația. In timpul ședințelor președintele a fost nevoit să amenințe de mai multe ori cu evacuarea tribunelor, pentru a opri demonstrațiile. Belgrad, 25 Ianuarie. Sunt neîntemeiate svonurile de neorânduieli in interiorul Serbiei. Nu există temere de nici un exces. Ordinea și liniștea cea mai perfectă domnesc în toată țara. Trenul Orient-Expres. — Procesul Gheorghieff  Sofia, 25 ianuarie. Autoritățile sanitare au permis circularea Orientului Expres Viena-Constantinopole și înapoi cu condițiune ca călătorii din Constantinopole să nu descindă la nici o stație bulgară, afară de Hebibceva, stație de carantină, și ca trenul să fie însoțit de un agent bulgar. Swoboda anunță că Curtea de casație a anulat sentința Curții de apel, care achitase pe Ilia Gheorghieff, acuzat de participare la complotul care a avut de scop asasinarea ministrului Belceff. Curtea de casație a găsit că Curtea de apel nu ținuse seamă de toate împrejurările. Minele de cărbuni. — Din Egipt Paris, 25 Ianuarie. Camera a discutat interpelarea asupra producțiunii minelor de cărbuni franceze. A respins cu 301 voturi contra 208 ordinea de zi combătută de guvern și invitând pe acesta a face ca companiile de căi ferate să adopte tarife conform intereselor franceze. Ea a adoptat cu 393 voturi contra 3 o altă ordine de zi primită de guvern și care zice că acesta se va sili să obție de la companii îmbunătățiri în tarifele de transporturi. Camera a adoptat fără discuție proiectul care prelungește cu 5 ani tribunalele mixte din Egipt. Tratatele comerciale ale Germaniei Berlin, 25 Ianuarie. Dieta.D. Heydebrandt a desvoltat interpelarea sa asupra unor condițiuni la care ar trebui să se subordoneze concluzia tractatelor de comerț. Ministrul d. Berlepsch a declarat că nu voește în acest moment să vorbească la Dietă de tractatul de comerciu cu Rusia. Guvernul nu va încheia decât tractate de comerț care vor respunde intereselor esențiale ale Prusiei și ale Germaniei, dar e cu neputință a face să depindă concluzia unui tractat de comerț de concesiuni privitoare la talonul monetar. Orice stat trebue să fie în această privință independent și autonom. Ministrul declară că guvernul are intenția să convoace o comisiune de anchetă pentru a găsi mijloacele spre a combate fluctuațiunile și scăderea prețului al argintului. Desmințire Roma, 25 Ianuarie. Reforma declară că sunt cu totul imaginare svonurile cum că guvernul ar avea intențiunea să restabilească cursul silit. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ STIRI MĂRUNTE In comuna Ciolanca, din județul Buzau, s’a ivit felixa aftoasă printre vitele locuitorilor. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ȘTIRI JUDICIARE Tribunalul de comerciu din capitală a declarat în stare de faliment firma S. I. Pinat, librar, în strada Văcărești. Sindic provizoriu este d. avocat Mihail Durma. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------