Timpul, ianuarie 1899 (nr. 1-23)

1899-01-15 / nr. 10

No. Zo nele anului 1903, când expiră contractele legate cu străinătatea , și numai pe baza §-ului 25 din legea de la 1867, adecă: cu Parlamentul austriac, prin urmare cu excluderea §-ului 14, nerecunoscut de legile ungare ; d) dacă pactul nu se poate încheia astfel, să se preciseze în lege că se creează un teritoriu vamal independent pe seama Ungariei, iar complexul de legi, aflătoare acum pe masa Parlamentului maghiar, se oferă Austriei ca contract pe care Austria ar avea să-l închee cu Ungaria până la finele anului 1903; e) în acest caz, de la 1903 încolo Ungaria ar încheia convenții separate cu străinătatea, avănd teritoriu vamal independent. 2. Revizuirea legei electorale, cu deosebită privire la libertatea și curățenia alegerilor , mai departe unificarea censului, întinderea dreptului electoral și ștergerea disposiției ca cei cari nu sunt în curent cu plata dărilor să nu poată fi șters dintre alegători. 3. Introducerea judecătoriei curiale în un chestii de alegere și regularea prin lege a tuturor chestiilor electorale. 4. Suprimarea dreptului de candidare la alegeri a funcționarilor, precum și a influențării neîndreptățite a autorităților publice asupra alegerilor comunale și comitatense. 5. Regularea prin lege a raporturilor de serviciu pentru toți funcționarii publici. 6. Revizuirea urgentă a tuturor legilor referitoare la căile ferate vicinale cu deosebită privire la incompatibilitate. 7. înăsprirea legei de incompatibilitate, iar până atunci stricta executare a legei existente. 8. Motivarea legei pensiunilor și a normelor de pensionare. Până atunci stricta examinare a actualelor chestii de pensionare. 9. Legile referitoare la aceste învoieli să se voteze încă în sesiunea presentă. Guvernul nu a acceptat însă aceste condițiuni, ci a formulat altele, tot în scris. Iată-le : 1. Opoziția nu împedică alegerea președintelui Camerei (Perezel prezident, Daniel și Talian, vice-președinți). 2. Opoziția înlesnește votarea îndemnisarei pe patru luni și votarea absolutorului necesar. 3. Votarea provizoriului financiar cu Croația. 4. Consimte ca status-quo cu Austria să mai dureze un an, fără a ține seamă că în Austria se admite pe baza paragrafului 14. După ce s’au întâmplat toate acestea, Banffy seretrage ca să facă loc unui nou guvern. Sub noul guvern opoziția nu va împedică . Regularea raporturilor cu Austria pe 10 ani, adică până la 1907, în forma unui pact vamal, legat pe baza paragrafului 61 din legea de la 1867. Dat fiind că legarea pactului e foarte dubioasă, guvernul admite, dacă cere opoziția, ca peste două săptămâni să vină cu o altă lege, care să reguleze chestia convențiilor vamale și comerciale între Austria și Ungaria în forma unei instituțiuni independente. Cuprinsul acestei legi va fi scos din legile prezentate Dietei. Legea va acorda o liberă comunicație și o tratare egală între ambele State, pe baza unei perfecte reciprocități, asigurată din partea Austriei pe temeiul paragrafului 14. Forma convenției e exclusă și guvernul acceptează numai forma unei dispoziții independente. In dispozițiile acestea vor fi trecute toate garanțiile cuprinse în art. I. de legea din 1898, pentru cazul că Austria ar vătăma reciprocitatea. Regularea aceasta ar dura până la 1903. Ar trebui insă să se accentueze în lege că la anul 1901 vor trebui încăpute tratările pentru indicerea pactului vamal și comercial, precum și pentru încheerea de convenții cu străinătatea. Dacă până la finele anului 1903 nu s’ar putea încheia pactul vamal și comercial, stările create prin această lege, prin urmare și legea însăși, rămân în vigoare până când legislativa nu dispune altcum. Pe calea aceasta e exclusă intrarea unui nou provisoriu și repetarea unei stări de lucruri în afară de lege ( x lex). Guvernul mai cere apoi modificarea regulamentului Camerii în sensul de a se împiedeca pe viitor obstrucțiunea. Opoziția nu este însă dispusă să primească aceste condiții. Zilele acestea trebue să se sfârșească cu tratativele,care au început să plictisească pe unguri întocmai cu faimoasele tratative liberale din România, tituit din funcțiune pentru fapte de rea credință, iar d. Dimitrie Popescu, actual copist clasa I, a fost numit in funcțiunea de impiegat clasa II, în locul d-lui I. Angelescu, destituit. * * * * D. Ioan T. Zisu, fost impiegat în serviciul exterior al vămilor, a fost numit impiegat în același serviciu, în locul d-lui Zaharia Buicliu, înaintat. D. Ion N. Avramovici, absolvent a trei clase secundare și fost sergent în armată, a fost numit agent auxiliar în serviciul exterior al vămilor, în locul d-lui Constantin Soltz, care se destitue și se dă în judecată pentru abuzuri comise în exercițiul funcțiunei. D. Vasile Dragon, fost agent auxiliar în serviciul exterior al vămilor, a fost numit auxiliar în același serviciu, în locul d-lui Ilie D. Băloiu, înaintat. * * * Influența este o boală care revine: ea are o tristă predilecție pentru unii, înlăturați deci orice recidivă și reparați puterile perdute pe dată ce se ivesc fiorii frigurilor prin întrebuințarea regulată a vinului Bravais (un pahar de Bordeaux de 3—4 pe zi). «Eram desgustat de viață și în prada sufocației catârului gripal, scrie doctoul Delatour (din Paris), însă vinul Bravais m’a vindecat în trei zile, după cum a vindecat mii de bolnavi de influență.» Am crezut nemerit a reaminti această opiniune a unui savant medic. * * # ULTIM CUVENT Doctorul: — Ia spune-mi, generale, cum te-ai simțit când ai omorît pe cel d’Internom . Generalul:—O, foarte bine ! Bar d-ta, doctore ? Ho^Ieagn ȘTIRILE ZILEI In Monitorul Oficial de azi a apărut decretul prin care d. Constantin Puică, sub-comisar clasa I pe lângă prefectura poliției Capitalei, este destituit din acea funcțiune. In raportul sau, d. Pherekyde spune că destitue pe acest Constantin Puică, «pentru că fără nici un motiv a arestat și supus la rele tratamente pe individul Gh. Cârțan, locuitor din Transilvania, luându’i și banii ce avea asupră’I.» * « * D. Ion Angelescu, impiegat clasa I la înalta Curte de compturi, a fost des ÎNTEMPLARI Incendiu.— Astăzi, pe la orele 5. 45 diminneața, un incendiu a isbucnit In srada Colțea, la școala superioară de resbel. Focul a cuprins o cameră din stagiul al douilea și a luat naștere de la o sobă ; incendiul ar fi luat proporții foarte mari, dacă nu ar fi fost observat la timp. Pompierii au reușit a-l localiza. Accident nenorocit.— Aseară, pe la orele 8 jumătate, hamalul Costică Stănescu. In etate de vr’o 30 de ani, voind să treacă prin gara de Nord peste linie, dincolo de pod, a fost lovit și trântit de mașina care venea de la Giurgiu, și care ’i-a sdrobit mâna și piciorul stâng. Nenorocitul a fost dus într’o stare foate gravă la spitalul Filantropia. Un desperat. D. Pavel Ghernandopol, din strada Toamnei 76, a reclamat sergentului postat pe acea stradă că un servitor al său, anume Niculae Verneț, a luat un pistol și a voit să împuște pe soția sa. Sergentul a prins pe disperatul Niculae și l-a dus la poliție spre a spune cauza care i-a împins să cerce a împușca pe femeia omului. Iarăși Georgescu-Vitriol. — Din Galați aflăm că vestitul Georgescu-Vitriol, care a dat ocazie să se vorbească de el atât de mult, și care acum se află îmhis la penitenciarul din acel oraș, a încercat să evadeze. Georgescu se unise cu vestitul bandit Ceapcanu, care a făcut călcarea și crima de la mănăstirea Huspenia, din Dobrogea, unde a ucis astă-vară două călugări, cu un ucigaș anume Andraș Balaș și cu alți șase condamnați, și toți la un loc s’au apucat de au tăiat scândurile de sub patul din camera unde erau Închiși noaptea. După această operație, ei au săpat un tunel larg de un metru și lung de șapte metri, în direcțiunea cazărmei călărașilor, ca pe acolo să evadeze. Lucrul s’a aflat numai în urma denunțării unui condamnat și atunci s’a dat de veste parchetului. Ancheta, care sa face acum, caută să stabilească cu ce instrumente au putut săpa condamnații acest tunel și ce le-a procurat acele instrumente. Georgescu și cei l’ațți tâlhari au fost separați și puși în alte camere. Georgescu mai are vr’o 7 sau 8 zile până să-i expire pedeapsa la care este condamnat. O crimă.In comuna Bujor, din județul Covurlui, s’a găsit Împușcat într’o casă Italianul Giovani. Se crede că e o crimă la mijloc și că cineva a tras un glonț de pușcă pe fereastră pe rând Italianul mânca. Glonțul a pătruns prin fereastră, a străbătut craniul Italianului și trecând prin peretele camerei, a eșit tiară. Cadavru găsit. Pe teritoriul comunei Suhăreni, din județul Dorohoiu, s’a găsit cadavrul unui om necunoscut. Cadavrul poartă urmele mai multor lovituri de cuțit. Autoritățile au fost Înștiințate. Naștere fecundă. — Femeia Agafia Cornea, din comuna Carcali, județul Tulcea, a născut trei copii de o dată: două fete și un băiat. Mama și copil sunt pe deplin sănătoși. --------------------mmm------------------- PJETHECJEHIMjE ZMMjMÍ T eatrul național. — Azi in bufletul d-nei Ciucurescu, «O căsnicie». PATRU BOULEVARD. — Baluri mascate în fiecare Luni, Meruri, Vineri și Dumineca. EATRU HUGO. — Baluri mascate In fiecare CMarți, Joi și Duminecă. JRCUL HENRY.—In fiecare seară reprezentație cu program schimbat, In localul circului Sidoli.—Artiști de primul rang. EATRUL LIRIC.—Representațiile trupei franceze de comedie. ---------------------sWftMB----------------------- TIMPUL INFORMATIUNI Domnii membri al clubului conservator sunt rugați a se Întruni in adunare generala. Duminecă, 17 Ianuarie, a* cm, orele 2 p. mi., in localul clubului, calea victoriei No. 70, spre a asculta darea de seamă anuală și a procede la alegerea comitetului pentru anul 1899, conform art. 3 și 12 din regulament. Președinte, General G. Mânu, Mâine, Vineri, 15 (27) Ianuarie, fiind aniversarea nașterei M. S. împăratului Wilhelm al II-lea, unde-Deum se va celebra la biserica luterană. Invitații vor fi primiți de d. comite de Linden, însărcinat de afaceri al Germaniei. Seara va avea loc un banchet al coloniei germane la hotel Bristol. Direcțiunea căilor ferate a luat următoarea dispozițiune pentru călătorii care schimbă drumul în timpul călătoriei . Dacă noua destinație e pe aceeași direcție cu destinația pentru care au bilet, li se va percepe taxa pentru diferența de kilometri; dacă merg la o altă direcție decât aceea pentru care au bilet, li se va percepe taxa pentru toată distanța ce vor avea de străbătut de la punctul unde s’au oprit și până la noua stație de destinație. Ce ’de cu colectivistul: Oriunde îl v^spune, nu se gândește decât la potlogării, la căpătuială. Faimosul Matak, consilier comunal în anul Domnului 1899, supărat fac că n’a avut «onoarea» să fie ales într’unul din cele două posturi de ajutor de primar, a cerut în ședința consiliului comunal de aseară să se creeze încă două locuri de ajutor de primar. Cu toată dorința primarului de a satisface și pe acest tip de colectivist, propunerea a căzut, așa că nu’i rămâne d-lui Matak decât să ceară vr’o... delegațiune. Mare curagiu au unii oameni! * * * Consiliul comunal s’a ocupat apoi cu chestia listelor electorale. Consilierul Ciocanelli propune ca alegătorii din fiecare plasa de județ să fie repartizați la câte o secțiune de vot. Răspund d-nul Robescu,Solacolu și Gh. Ioanid și se decide în mod provizoriu repartizarea alegătorilor din județ pe secțiuni. Se discută asupra organizării listelor electorale și se deleagă d-nii Meitani, Petrovici și Vanica să meargă la d. ministru de finance pentru a stărui ca proprietarii de construcțiuni noul, cari nu plătesc imposit, să fie înscriși ca alegători în baza unei evaluări provizorii. O vorba ca zilele acestea să se facă următoarea mișcare în corpul nostru diplomatic: D. Eugen Mavrodin, consilier de legație la Viena, va fi înaintat ministru plenipotențiar la Bruxelles. D. Victor Cuciureanu, prim secretar la legațiunea din Berlin, va fi numit consul general la Budapesta. D. Mișu Ghica, secretar la legațiunea din Paris, va fi numit șef al diviziunei consulare la ministerul afacerilor streine. Alfred Rustembey, fost secretar al Agațiunei otomane din Capitală, este transferat la legațiunea din Washington. Se știe că guvernul a casat alegerea consiliului comunal din Drăgășani făcută pe ziua de 1 Noembre. Noua alegere a fost fixată pentru Duminecă, 17 Ianuarie. Din Monitorul Oficial, Mercuri, 13 ale curentei, la orele 101/* dimineața, M. S. Ragele a bine-voit a primi în audiență pe I. PP. SS. II. Mitropolitul Primat al României și Mitropolitul Moldovei și Sucevei, cari au avut onoarea de a T prezintă pe noul Arhiereu Varlaam Răileanu Craioveanul, director al seminarului Veniamin din Iași, conform vechilor datine ale Țărei. Comitetul național studențesc din Capitală va da Sâmbătă seara un concert în sala Bragadiru, în beneficiul d-lui Lucian Bolcaș din Oradea Mare. La concert vor participa și câțiva artiști al trupei franceze de la Teatrul liric. Se știe că ministerul de resboia a hotărît să înființeze un internat pentru fiicele de militari. Acest internat va depinde de ministerul instrucțiunei publice, dar va fi creat cu sumele prevăzute în budgetul ministerului de résboiu. Orașul unde urmează să se înființeze primul internat de acest fel nu s’a hotărît încă. Voința Națională spune că d. inginer Elie Radu, în examinarea căruia au fost trimise ofertele prezentate la licitația de la 29 Decembre pentru alimentarea Capitalei cu apă, în ce privește executarea lucrărilor de la punctele A și B din proect, a opinat că cea mai avantagioasă și serioasă ofertă este a d-lor Dufour și Cezard, din Lyon. Acești întreprinzători au oferit un rabat de 13 la sută. Nu s-a luat încă nici o deciziune cu privire la casarea scandalosului concurs pentru postul de medic primar al secției medicale de la Colentina și în care d. M. Pherekyde voia cu orice chip să cocoțeze pe ruda sa d-rul Urlățianu. • D. Pherekyde văzând că acest concurs nu mai poate continua, stărue și d-sa acum pentru casarea lui, însă, în acelaș timp, stărue și pentru o altă ilegalitate. Casându-se concursul, Eforia să numească provizoriu în postul de medic primar pe protejatul d-lui Pherekyde. Până acum postul a fost ocupat provizoriu de d. dr. Neagoe și Eforia n’are nici un motiv să-l înlocuiască. Cum va putea deci Eforia să satisfacă cererea d-lui Pherekyde ? Voința Națională spunea mai zilele trecute că din milionul pe care primăria l-a câștigat din procesul cu compania de gaz, s’a afectat o sumă pentru 300 lămpi în părțile mărginașe ale orașului. Adevĕrul află că primăria n’a încasat decât lei 300 cheltueli de judecată. Se poate ca pierzând procesul. Compania să fi păgubit un milion, dar acest milion n’a intrat în punga primăriei și deci lauda ce i-se trage d-lui Robescu miroase a reclamă electorală, sau cel mult e un pretext pentru ceva întreprinderi de furnizat pentru un agent electoral. Rugăm pe abonații noștri, cari sunt în întârziere cu plata abonamentului, de a se grăbi cu achitarea sumelor ce datoresc, căci altfel, cu ocazia încheerei anului 1898, vom fi nevoiți a le suspenda în mod «irevocabil» trimiterea ziarului. -----------------------la*«***----------------------- LICITAȚIUNI Eforia Spitalelor Civile.— In ziua de 26 Ianuarie 1899, orele 10 a. m., se va ține licitație publică orală la Eforia Spitalelor Civile din București. 1) Pavilionul din pădurea Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 23 Aprilie 1899, garanție provis de lei 100. 2) Prăvălia No. 1 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 1 Aprilie 1899, garanție provisorie lei 100. 3) Prăvălia No. 2 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu Începere de la 1 Aprilie 1899, garanție provisorie lei 100. 4) Prăvălia No. 3 din parcul Sinaia pe timp de 3 ani cu începere de la 1 Aprilie 1899, garanție provisorie 200 lei. 5) Prăvălia No. 4 din parcul Sinaia cu începere de la 1 Aprilie 1899 garanție provisorie lei 70. 6) Prăvălia No. 5 din clădirea băilor după bulevard pe timp de 3 ani cu începere de la 23 Aprilie 1899, garanție provisorie lei 850. EDIȚIA A TREIA n.t.KUit t .n. Situația din Serbia Belgrad, 25 Ianuarie Știrile ziarelor străine care zic că există o criză ministerială, sunt considerate, în cercurile competente, ca o născocire, încrederea Regelui și a Parlamentului în cabinetul actual, exclude orice ideie de modificare. Tren deraiat Bruxelles. 25 Ianuarie Trenul internațional Oriende-Vega a deraiat la gara Reichem. Mașinistul, fochistul și câțiva călători au fost răniți. Din Camera italiană Roma, 25 Ianuarie Camera deputaților a început discuția învoelii comerciale franco-italiană. Mai muli oratori au vorbit în favoarea proietului. ----------------------------------------------------------- 1899 3. Raportul censorilor pentru verificarea gestiunei anului 1898; 4. Alegerea censorilor pentru verificarea gestiunei anului 1899; 5. Votarea budgetului pe 1899; 6. Discuțiunea oricăror propuneri venite din inițiativa Adunării. D. G. Mălinescu a fost numit șef al poliției orașului Huși. D. Mihail Vâlsan a fost numit sub-șef de depozit în administrația căilor ferate. D. Al. Corban a fost numit medic veterinar al județului Gorj. Colegiul I electoral al consiliului județian din Vasluiu este convocat pentru ziua de 21 Februarie, spre a alege doui consilieri în locurile d-lor A. Buzdugan, decedat, și C. Păncescu, demisionat. Conform nouei legi a învățământului secundar, ce se pune în aplicare la 1 Septembrie 1899, toate gimnaziile clasice, reale și cursurile inferioare de licee vor avea programă uniformă, iar cursurile superioare de la licee se trifurcă în curs clasic, curs real și curs modern. Vor avea curs clasic și modern liceele Sf. Sava și Lazăr din București, liceul C. I. Maxim (actualul liceu clasic) din Brăila, liceul Unirea din Focșani și liceul Național din Iași. Vor avea curs real și modern liceele Mateiu Basarab și Mihai Viteazu din București, liceul real din Brăila și liceul internat din Iași. Vor avea toate trei cursurile real, modern și clasic liceele «Sf. Petru și Paul» din Ploești și liceul «Carol I» din Craiova. Vor avea numai curs modern liceele din Bârlad, Botoșani, Buzău, Bacău, Galați, Pitești, Piatra-Neamț, T.Severin și Tulcea. .... irimtirtti _______________ Corpurile Legiuitoare SENATUL Ședința de la 14 Ianuarie, 1899 Ședința se deschide la orele 2.20 subpreședinția d-lui Al. NicoMae; prezenți 82 d-nn senatori. D. Vergall cere ca d. ministru al domeniilor să’i dea un tablou de catedrela vacante care sunt la școalele dependinte de ministerul d sale, spre a face o interpelare. D. Nicolae Ionescu cere să se aducă cât mai curând de guvern proectul de lege al descentralizărei. D. Pherekyde, ministrul de interne, spune că a fost împiedecat din diferite cauze să aducă acest proect în discuția Parlamentului. D-sa promite că va aduce ln curănd acest proect. D. dr. Bucșenescu adresează o interpelare dlui ministru al lucrărilor publice asupra deselor accidente pe căile ferate. D-sa cere să se ia măsuri pentru împiedecarea unor asemenea accidente. D. I. Bradețeanu adresează o interpelare ministrului de interne asupra mai multor ilegalități comise de primarul comunei Corabia-D. G. Exarcu-Bacău propune ca Senatul să treacă la secțiuni spre a termina discuția procetului de modificare al legei minelor. Senatul aprobă și la orele 3 și 50 trece la secțiuni. ȘTIRI MĂRUNTE Balul ce se va da Sâmbătă, 16 ianuarie, la Teatrul Național pentru sporirea fondului «Policlinicei Regina Eisabeta» promite a fi tot ce se poate mai frumos. Teatrul va fi transformat într’o grădină tehnică, cu flori extraordinare, în care vom vedea apărând ca în basme tot ce imaginația omenească poate produce. Toate doamnele se vor întrece în alegerea costumelor pentru a contribui la reușita frumosului cotillion adus de la Paris. Nici tombolă, nici alte vânzări în sală nu vor veni să întrerupă veselia balului. Desigur că la o asemenea splendidă petrecere va alerga toată lumea ca să depue obolul său pentru această admirabilă operă de binefacere. Va fi o încântătoare priveliște opera distinsului artist Romeo Girolamo. La 24 ianuarie, orele 2 p. m., se va ține adunarea generală a «Societăței centrale agricole», fiind la ordinea zilei : î. Darea de seamă despre mersul societății în anul 1898; 2. Expunerea situațiunei financiare a societății în anul 1898; CAMERA Urmarea ședinței de la 13 Ianuarie D. N. Eleva citește din Mesagiul de deschidere al primei sesiuni parlamentare,când liberalii au venit la putere, pasagiul tu care descentralizarea și reforma comunală se aratau ca reforme imperios cerute. Atunci erau unanimități in Cameră și toți au aplaudat acest pasagiu. Promisiunea a rămas însă nerealizată și guvernul are acum o formidabilă opoziție liberală. Guvernamentalii de acum sunt recidiviști. Și la 86 s’a făcut o schismă ca și acum. Atunci ca și acum s’au făcut legi rele și reacționare. Venind la legea comunală, oratorul combate scrutinul pe listă, arătându-l ca pe cel mai reacționar sistem de vot. însuși d. Sturdza, care T-a făcut, la condamnat la apelul său făcut cu ocazia campaniei electorale comunale din 1894, calificând legea comunală de lege odioasă. Venit la putere, deși a promis modificarea, n’a făcut nimic. Idealul partidului liberal, spune d. Fleva, a fost întotdeauna sufragiul universal, reformele mari. D. Delavrancea . Idealul există, dar guvernul i-a întors spatele și totuși pretinde că merge înainte. (Aplause). O voce. Am votat reforma învățământului. D. Delavrancea: In această lege meritul cel mare este al d-lui Take Ionescu și d-sale ’i se cuvin laudele. (Aplause). D. N. Fleva continuă spunând că guvernul face tocmai contrariul celor promise. Ministrul de interne a avut curagiul să spună de pe banca ministerială că alegerile de la 1 Noembre au fost mai libere ca cele legislative, că nu s’au făcut violențe (ilaritate). D. Dinu Brătianu. Dacă au fost violențe la București, alegerile au fost casate. D. N. Fleva. Proverbul spune că: «gura păcătosului adevăr grăește»; ea vom spune : gura nevinovatului adevărat grăește, întreruperea d-lui Brătianu dovedește bizantinismul guvernului. Pe când ministrul de interne casează alegerile pretextând violarea secretului votului, d. Brătianu spune, în plină Cameră, că alegerile au fost casate pentru că s’au spart capetele alegătorilor. (Aplause prelungite). Oratorul vorbește apoi de libertatea alegerilor și reamintește violențele comise in toată țara.