Tineretul Liber, ianuarie 1993 (Anul 5, nr. 829-852)

1993-01-15 / nr. 839

UDMR în fața unei opțiuni cardinale MARIUS STOIAN Cu excepția declarației cu caracter provocator lansată zilele trecute de rău inspiratul primar al Clujului, Gheorghe Funar, nota dominantă a atmosferei ce a precedat gangul de început al Congresului UDMR dat astăzi la Brașov a fost una de așteptare calmă, în contradicție clară cu opiniile unor comentatori care anticipau declanșarea unei adevdte furii antimaghiare, menită să intimideze pe reprezentanții acestei minorități. Și-au rezervat extremiștii români muniția pentru un atac final după terminarea lucrărilor . Sau și ei au înțeles că orice presiune directă poate conduce, în cele din urmă, la o contrareacție psihologică a maghiarilor tranșind disputa pentru linia politică și implicit pentru conducerea UDMR în favoarea aripii dure. Răspunsul este greu de dat. Dar oricare ar fi rațiunea ce a născut-o, această expectativă nu poate fi decât benefică. Ea a fost „completată inspirat de poziția forțelor democratice, unitară în ideea că o victorie a moderaților este nu numai de dorit dar și absolut necesară pentru menținerea unei colaborări cu UDMR-ul în spiritul fair-play-ului și al democrației". Șefii principalelor partide de opoziție cu care am discutat au lăsat să se înțeleagă că o eventuală victorie a radicalilor va conduce la blocarea oricărei cooperări și deci, la izolarea partidului etnicilor maghiari cu toate consecințele ce decurg de aici. Semnalul plecat astfel pe adresa UDMR va trebui receptat așa cum se cuvine, ca o sugestie „diplomatică". Există prin urmare, condiții suficiente pentru a permite desfășurarea intr-un calm desăvîrșit a forumului maghiarilor, calm care să permită o evaluare matură a perspectivelor și o decizie rațională, de punere de acord a intereselor românilor și maghiarilor. Oricine ar fi tentat să facă in această perioadă gesturi ostile, să ia in calcul valoarea de „scuză“ ce ar capata-o post factum, gesturile sale in cazul unei impuneri a punctului de vedere radical, nemaisocotind impactul negativ asupra dezbaterilor. O altă remarcă justificată vizează sărăcia informațiilor despre discuțiile din culisele UDMR-ului și despre persoanele vizate să ocupe postul de președinte. Această puținătate am regăsit-o și la oamenii politici de virf, semn că ori divergențele sînt considerabile făcînd totul neclar, ori intr-adevăr se pregătește o mutare spectaculoasă. Argumentul este întărit și de prezența ca invitat a d-lui Geza Entz, secretar de stat însărcinat cu problemele minorităților maghiare de peste granița Ungariei. Istoricul Entz este un personaj important al guvernului ungar și totodată unul dintre apropiații primului ministru Antall. Desigur, e vorba de o supoziție fără suficientă acoperire, balanța înclinînd, mai degrabă, către ideea că „ermetismul UDMR-ului” derivă din ascuțirea conflictului moderați-radicali și din lipsa unei soluții de compromis, lansată pentru ultima sută de metri. Aceasta să fie și semnificația lansării tot pe ultima sută de metri a comunicării ordinii de zi ? Au o bază speculațiile care indică o cursă cu repere explozive, dosite pentru a nu crea panică ? Din nou întrebări ce-și așteaptă răspunsul. Este deosebit de dificil de estimat al cui va fi cîștigul după efectuarea analizei finale, a bilanțului Congresului. Dacă ar fi că aruncăm o privire în urmă, înspre precedentul Congres de Tîrgu-Mureș și să o corelăm cu traseul străbătut de această formațiune politică, am avea suficiente motive să indicăm o victorie a radicalilor, după ce anul trecut fusese vorba de o bătălie pe muchie de cuțit. Oare apelurile la moderație, venite din partea aliaților politici din Convenția Democratică vor fi în măsură să influențeze participanții la Congres ? UDMR-ul ca formațiune politică se află la apogeul carierei sale, în cazul victoriei radicalilor, pe termen mediu, nu va avea decit alternativa fracționării. In cazul victoriei moderaților el își va reduce importanța prin migrarea unor grupuri spre alianțe fondate pe criteriul doctrinar, în relație directă cu evoluția societății românești. Desigur, un partid care să apere interesele specifice ale minorității maghiare se va menține. Dar nu va mai „fi ce a fost“. Mass media internațională, cu ochii pe Brașov Azi începe congresul U.D.M.R. Dacă la precedentele reuniuni ale UDMR de la Oradea și Tîrgu Mureș mari desfășurări de trupe ale jandarmeriei și poliției au protejat sala, la Congresul ce-și începe astăzi lucrările poliția va fi o prezență discretă. Organizatorii au în mod special Brașovul ca ales loc al manifestării, cunoscut fiind spiritul de civilitate și toleranță ce domnește la poalele Tîmpei. Dl. col. Nicolae Neagu, comandantul Poliției Brașov, ne-a declarat că n-au apărut indiciile unor posibile acte huliganice, dar dacă ele totuși se vor manifesta, este instalat un sistem polițienesc de contracarare. Pentru autoritățile acest congres va fi o probă locale de tact și complezență, cu atît mai mult cu cât este de așteptat ca mass-media europeană și americană să acorde spații importante evenimentului. Sunt prezenți la Brașov cinci reporteri ai emisiunii de actualități „Panorama“, alături de alți colegi ai lor de la televiziunea maghiară. Vor transmite posturile de radio BBC, relatări Europa Liberă, Vocea Americii, precum și redactorii principalelor cotidiene europene, printre oamenii politici prezenți au fost remarcați domnii Eniz Geza (secretar de stat la Oficiul pentru minorități al Ungariei), Victor Orbán (președintele FIDEZ), Petru Ivan (președintele SZDSZ), Gál Zoltán (liderul fracțiunii parlamentare a MSZP), Czpori Sándor (președintele Uniunii mondiale a maghiarilor). Lucrările congresului vor începe la ora 10.00 la „Tractorul“ și vor dura Clubul pînă duminică. ALEXANDRU BALAN O întrebare pe zi Fostul ministru Ioan Moldovan, la ultima apariție televizată, a promis o anchetă asupra „Fundațiilor pentru Tineret". Acum, cînd buba s-a spart (vezi fraudele masive de la Brașov), nu ar fi cazul ca M.T.S.-ul să lămurească rolul, atribuțiile și obligațiile acestor organizații a căror activitate este învăluită in mister 7 Sau se așteaptă din nou sprijinul presei 7 CITIȚI ÎN ACEST NUMĂR: Q Evaluarea efectelor raidului aliat din Irak (pag. 3) # Va fi sau nu referendum în Moldova (pag. 3) # România eternă: Eminescu al nostru (pag. 5) # 1992, un an editorial al suferinței și bucuriei (pag. 6) # „Existăm, căutați-ne, vă ajutăm!" (pag. 7) într-un incendiu ANUL V - NR. 839 O VINERI, 15 IANUARIE 1993 8 PAGINI - 20 LEI La fața locului, în urma unui apel disperat „Tineretul liber" susține acțiunea de ajutorare a unei școli distruse în pag. 29 Fondat în 22 decembrie 1989 au rupt Transnistria și Tighina de Chișinău. Bulgarii vor republica cu capitala la Araklia. Ștefan Topal (în fotografie), liderul găgăuzilor, dorește serai în aceeași Moldovă. ,,Fonfii și flecarii, găgăuții și gușații. Bilbîiți cu gura strimbă sunt stăpînii acestei nații“ — cea mai grea amărăciune transpusă în versuri, nu credem să fie de o atît de mare și dramatică actualitate. Basarabia noastră este cuprinsă de o criză fără precedent, în plan economic, politic și moral. Deși a făcut toate concesiile posibile față de Boris Elțîn, președintele Snegur, guvernul (emanat din aceeași mânecă) nu pot să-și exercite puterea în teritoriu. Tărâm al lui Ștefan, aici zburdau caii sălbatici— faima Moldovei. „Au prezentul nu nimare" — s-ar întreba poetul de care se face mare tam-tam în cabinetul domnului Snegur. Rușii Și ucrainenii Specialiștii ne asigură: La Cernavodă nu va exploda nici o bomba atomica de V. Mărculescu . Poate ar trebui să vorbim de sisteme de oprire, sisteme de securitate și postsecuritate. Reactorul are două sisteme de oprire : unul prin 28 de bare de oprire verticale, care, coborîte rapid in reactor, opresc reacția nucleară și sistemul de oprire prin injecția de „otravă" — (un absorbant de neutroni, azotat de gazoliniu). Ele sunt complet independente între ele. Mai există și alte sisteme de securitate speciale. De exemplu, sistemul de injecție la bare în zona acti. Interviu realizat de DUMITRU MANOLACHE (Continuare In pag. a VIII-a) contra zidurilor După ultimele cercetări, vor apărea, în curînd, noi titluri , cele de participant la lovitura de stat. Presa și forțele democratice nu vor 99 permite o revenire la dictatură Dl. Tiberiu Vladislav, născut, în urmă cu 40 de ani în comuna Baru (jud. Hunedoara), conferențiar universitar la Universitatea Tehnică din Petroșani (catedra de matematică) este cel mai tinăr senator al P.N.T.C.D. A publicat 40 de articole de specialitate (matematică), dintre care 8 in străinătate, și a participat la mai multe conferințe internaționale. In ultima săptămînă a anului trecut domnia sa a făcut parte din Comitetul director al Conferinței pe teme de modelare, simulare matematică, desfășurată la Alexandria (Egipt). Este căsătorit și are doi copii. A fost primul om din Petroșani care s-a adresat populației din balconul primăriei, la 22 decembrie 1989, apoi primul președinte C.F.S.N. din Valea Jiului. — Cum se prezintă PNȚCD în Județul Hunedoara . — Este partidul cel mai bine organizat. Avem filiale în toate orașele județului, inclusiv în majoritatea comunelor. Am înființat și Filiala județeană a tineretului universitar naționalțărănesc, creștin și democrat. — Spuneți-ne câte ceva despre activitatea pe care o desfășurați la biroul senatorial din Petroșani. — Biroul nostru a luat locul primăriei. Zilnic suntem solicitați de foarte mulți cetățeni, cele mai multe probleme ale acestora fiind legate de muzică, nedreptăți suferite și mai ales de corupție. — Cum vă descurcați 7 — Selectăm apelurile ivite și le îndreptăm spre rezolvare comisiilor competente. — Sînteți matematician. S-a reflectat profesiunea dvs. în activitatea politică . — Da. Ca exemplu, vă relatez o situație pe care am rezolvat-o la Chișinău. Dl. Moșanu — președintele Parlamentului Moldovei — se afla intr-un mare dubiu, asupra noțiunii de grup etnic sau minoritate etnică. Două luni au fost mari controverse în stabilirea uneia din cele două denumiri, pentru putea fi elaborat un pachet de a legi. Din punct de vedere matematic, grupul este o submulțime condusă după legi Minoritatea, nu. Astfel proprii, a fost adoptat termenul de „minoritate“. — La lucrările Senatului, reprezentanții Convenției se mențin într-o poziție de expectati- GIGI NICOLAU (Continuare in pag a lia) Convorbire cu dl. TIBERIU VLADISLAV, senator PNTCD Jl O extraordinară invenție românească ia calea străinătății In anii aceia cumpliți cînd, ca deținut politic trebuia să taie stuful din Delta Dunării, tot timpul la un motor de visa dimensiuni reduse cu care să acționeze o unealtă, astfel ca munca să devină mai suportabilă. Cinci ani a fost bîntuit Tiberiu Luca de acest vis. Pentru că era un foarte bun mecanic, după ce a ieșit din pușcărie, a lucrat la Universitatea din Brașov, la prototipurile de motoare pe care le realiza profesorul Mărdărescu, unul din cei mai buni discipoli ai școlii germane de motoare. Luca a avut timp să învețe multe lucruri de la maestrul său pentru că se ocupa numai de motoare, în timp ce profesorii Universității confundau principiile ideologiei comuniste cu principiile mecanicii aplicate. Din strădaniile sale a ieșit un motor care cîntărește 6 kg. Din ’87, cînd s-a terminat, și pînă acum, Luca a tot umblat cu motorul său pe la diferite întreprinderi și pe la diferite foruri. Le-a demonstrat directorilor că funcționează perfect, că pînă la 10 000 de consumul specific este de ture gr/CP/h, ceea ce înseamnă 200 că montat pe o bicicletă sau toretă ar realiza un consum model litru la suta de km, și că motorul este executat numai în baza unor repere ce există în producția de serie românească, avînd însă aceleași performanțe ca un motor Yamaha sau Honda din aceeași categorie. Directorii l-au felicitat, au închinat pahare de whisky în cinstea inventatorului, în toasturile lor a revenit adesea refrenul „nu ne vindem țara“ și, într.o atmosferă de caldă prietenie și înțelegere tovărășească motorul a rămas tot la Luca în laborator în așteptarea unui fabricant. La sfîrșitul anului trecut Luca era convins că a inventat un motor care nu va fi folosit niciodată la nimic. Nu mai e tînăr, îl și doare spatele așa încît a renunțat să mai bată ușile organelor și organizațiilor plexului politico-industrial comromânesc. De Crăciun s-a întîmplat însă ca în povestea cu Cenușăreasa... A trecut prin țară un mare producător de motoare francez. Omul voia să fie aleso. ALEXANDRU BALAN (Continuare in pag. a VIII-a) Tîlhari la drumul mare Un autobuz aparținând firmei bulgare „Non Stop“ a fost atacat în noaptea de 12—13 ianuarie a.c. de patru persoane cu pistoale automate. Șoferul tobuzului a fost obligat să auoprească după ce cei patru indivizi neidentificați au făcut uz de arme. După ce au oprit autobuzul, infractorii i-au sedat pe pasageri de 3 500 de pode dolari precum și alte bunuri materiale. In urma ciocnirii dintre pasageri și infractori un cetățean bulgar și unul armean au fost grav răniți, se arată într-un comunicat de presă al MAI al Moldovei. Acțiunea a avut loc pe șoseaua Leușeni — Chișinău, în apropiere de retaurantul „Stegarel“. (Basa Press). Contaminare SIDA prin fotbal Medicii americani au efectuat o interesantă anchetă și au constatat că din zece milioane de cazuri de seropozitivi existenți în întreaga lume doar unul singur provine dintr-un contact ce a avut loc pe un teren de sport. Evenimentul s-a petrecut în Italia, în 1989, în timpul disputării unui meci de fotbal contînd pentru campionatul de amatori. La un duel aerian, doi jucători s-au ciocnit, lovindu-se cap în cap și rănindu-se reciproc. Sângele unuia, purtător de virus VIH l-a contaminat și pe celălalt. (F.F.). Dulce sau amar? Zahărul de import Intrat în județul Teleorman, precizează dl. Mihai Iacob, directorul Centrului de medicină preventivă, este necorespunzător pentru a fi consumat de populație. Probele de laborator nu au dovedit infestarea cu bacteria Leucono, Brocus Mezentheroides, dar oricum zahărul nu poate fi oferit consumatorilor. Un punct de vedere inedit prezintă opinia dlui Marin Buștiuc, inspectorul șef al poliției sanitare Bacău. Zahărul conține doar un agent microbian saprofit care nu produce boala, distrugîndu-se prin fierbere. Zahărul poate fi folosit, singurul inconvenient fiind aspectul său stare solidă cît neplăcut atît Iu și în diluție. (D. U.) Un bărbat de 50 de ani a trăit timp de 4 ani cu o fetiță de 13 ani Intr-o locuință Invadată de mizerie, din satul GARINASUF, jud. Tulcea, doi vecini — Tudor Vasile și Ciubotaru Tatiana — au surprins în ziua de 12 ianuarie a.c. pe Simion Vasile, exact în momentul în care întreținea raport sexual cu fetița concubinei sale, în vîrstă de 13 ani. Bărbatul și femeia au anunțat imediat organele de poliție care l-au reținut pe Simion Vasile și au declanșat ancheta. S-a dovedit că, cel în cauză, în vîrstă de 50 de ani, trăiește de cîțiva ani în concubinaj cu mama minorei, relație din care au mai rezultat doi copii. Femeia avea dintr-o căsătorie anterioară un băiat și o fată. Intr-o promiscuitate greu de imaginat, viața celor patru copii se desfășura ca o pedeapsă însăși a existenței. Cu patru ani în urmă, pe cînd avea 9 ani, fetița a fost violată de tatăl ei vitreg. De atunci, constant, acesta a întreținut relații cu minora, amenințînd-o cu bătaia dacă dezvăluie „secretul“. Poliția județeană Tulcea continuă cercetările, cu infractorul în stare de arest. SIMONS și NFISCU