Transilvania, 1872 (Anul 5, nr. 1-24)

1872-01-15 / nr. 2

i’V-13 Acesta foaia ese curc cate 3 céle pe Inna si costa 2 fiorini v. a. pentru membrii asociatiunei, era pentru nemembrii 3 fr. Pentru străinătate 1 galbenu cu portov, postei. Fóai’a Asociatiunei transilvane pentru literatura romana si cultur’a poporului romanu. Abonamentulu se face numai pe cate 1 anu intregu. Se aboneza la Comitetulu asociatiunei in Sibiiu, sau prin posta sau prin domnii colectori. /s'S?«'*.---------Brasiovu 15. Ianuariu 1872. Anulu V. Sumariu. Scurta descriere a revolutiunei lui Hori’a si Closc’a d’in 1784. — Rectificări rectificate, de Hasdeu. — Una cestiune d’in economi’a nationale. (Continuare). — Procesu verbalu. — Despre educatiune. — Bibliografia. Scurta descriere a revolutiunei lui Hori’a si Closc’a d’in 1784. (Continuare.) II. A duo’a causa principale prin care a fostu provocata si aresi-cumu trasa ca de peru revolutiunea lui Horia, in fiica indoiela faimos’a conscriptiune militaria d’in an. 1784. Câteva lune, dupace Horia si corisocii sei deputati, se reintoarsera dela Vien’a, se publicase in tiera una ordinatiune imperatesca doito. 22. Maiu 1784, carea coprendea, cumu câ celi ce si vont taliâ (sluti) membrii corpului, cu scopu de a se subtrage dela recrutatiune, voru fi aplecati la carausita militaria, séu la tunuri, totu cu ostasi. Romanii inse nu au intielesu bene ordinatiunea amentita, séu câ s’au aflatu si de acelia, cari le-au talmacit’o in intielesu falsu. Deci eli amagiti de nescari omeni fanatici, începură a crede, cumu cu imperatulu voiesce, cu iobagii se se inscria cu ostasi, si cu modulu acesta voru scapa de servitiale iobagesci si de sarcinele comitatului. Eli cugetau ca luandu arme de buna voia, isi voru imbunatati sortea, si dara ’si voru castiga si proprietăţi de pamentu. In urmarea acestora cele de antaiu mişcări de conscriptiune se ivire in satulu Hepri’a (Oláh-Herepe), in comitatulu Albei de diosu, precumu se adeveresce d’in raportulu comitelui supremu alu Albei de diosu, ddito. Halmagiu 27. si 28. Augustu 1784 adressatu câtra gubernatoriulu baronu Bruckenthal.*) Locuitorii din acelu satu intielegandu reu ordinatiunea publicata in contra acelora, cari isi voru sluji membrii corpului, ca se scape de militia, au inceputu a crede, cumu ca pre viitoriu toti locuitorii se vom militarisa, si acelia cari se vom conscrie la este, nu numai ca se voru eliberă de tote sarcinele publice si de cele iobagesci, ci inca voru capetă si mai multe pamenturi decâtu avusera ei până atunci. Petrunsi de asta sperantia, tramisera deputatiune de 10 inşi la comisariulu bellicu d’in Alb’aluli’a, anume Ortmayer, cu scopu câ aceea se’i descopere, cumu câ satulu intregu e gata a luă arme la porunca imperatului si a se inscrie că soldaţi. Acelu comisariu după aceea pre numiţii locuitori i chiamâ ei si le spuse, câ va face mai antaiu întrebare la comand’a generala, si dupace va primi respunsu de acolo, le va spune câ ce au de a face mai încolo. Dupace la diu’a defipta erasi ilu intrebara, le dede instrucţiune, câ in diu’a urmatoria se se afle la densulu spre conscriere cu preoţii loru si cu tata comun’a. Ceea ce asia s’a si templatu. Cu toate aceste comisariulu belicu pre numiții locuitori ’i tramese acasa, cu acea admonițiune, că până candu va sosi porunc’a imperateasca spre a luă armele, se fia in pace si linisce, si se impleneasca toate servitiale si detorinitele catra domnii sei de pamentu, cumu si se fia cu ascultare câtra auctoritatile publice. Faim’a despre cele intemplate se lati curendu, mai antaiu in satele vecine Henigu, Stragina, Dumitra si Vingardu, apoi si mai departe. Acele sate intocma că si Herepenii, tramisera deputatiuni la comisariulu belicu cu dechiararea, cu voru a se inscrie de militari. Comisariulu dicându, cumu cu ordinea ce a capatat’o, suna despre toti acelia, cari voru a se inscrie de buna voia, a conscrisu si pre locuitorii din acele comune. Prin acésta lucrulu deveni totu mai latitu si mai cunoscuta, asia câta in urma nu numai d’in comitatulu Albei-Iulie, ci si d’in comitatulu Uniadorei si d’in alte comitate, alergau oamenii seu la Alb’a-Iuli’a, sau la altu oficiolatu militariu, spre a se conscrie, imbienduse a se face militari. Asia locuitorii satului Gontiuga de langa Hatiegu, si după essemplulu acestora mai multi locuitori de pre valea Hatiegului mersera in Iuliu sau Augustu 1784 cu multimea la Hatiegu cu scopu de a se conscrie că militari. Misicarile aceste insuflatorie de grija, veniră apoi si la cunoscientia guberniului, si gubernatoriulu bar. Bruckenthal sub ddto. 18. Aug. 1784 le comunica si cancelariului de curte conte Eszterházi. E dreptu, ca conscrierile la militia se intemplara fara de inpoterirea mai înalta, si după aceea in urm’a intrevenirei guberniului regiu s’au si suspensu, publicanduse in tota tier’a, cumu cu atari conscriptiuni suntu nevalide; deci iobagii se asculte de domnii de pamentu si se implinesca servitiale ce detorescu. Ba d’in partea gu- '*) Bar Bruckenthal fu pre acelu tempu gubernatorul alu transilvaniei, si o brosiura publicata contiene raportele si corelondientiele oficioase relative la asta revolutiune, de carea ne dosimu si noi in mare parte.