Transilvania, 1893 (Anul 24, nr. 1-12)

1893-01-15 / nr. 1

2 Privindă la partea materială, Asociaţiunea nostra poate înregistra la încheiarea anului 1892 unu progresii îmbucurătorii. Pentrucă de o parte bugetulă Asociaţiuneî preste totă şi în specială ală şcoleî civile de fete, ce o susţine ea, nu s’a trecută cu nimică; ear de altă parte starea avere! Asociaţiuneî a crescută faţă cu anulă 1891 circa cu 1.000 fl., şi socotindu-se mobiliarulă şcoleî, trece ceva preste 200.000 fl.; iar dela adunarea generală din Sibiiu a mai crescută cu sumele testate Asociaţiuneî de reposatură proprietară din Clujă Lazar Baldi şi alţi binevoitori. Avemă plăcuta datorinţă, a numi dintre aceia în specială institutulă de credită şi economii „Albina“ de aici, înpreună cu directorul seu T. Cosma, pre notarulă publică din Oraviţa Dl. Dr. A. Maniu, pre reposatulă Ioană Moga şi pre societatea studenţilor români din Anvers, recum împreună cu numerală membriloră seică crescută ,ele Asociaţiuneî, aşa în proporţiune ea a fostă adusă are de a poté îmmulţi şi ajutorele sale pentru tinerimea ,msă şi industrială, pentru literatura poporală, pentru sporirea biblioteceî şi cu ună cuvântă pentru scopurile sale culturale. Dar precum în cele materiale, aşa constatămă prosperarea Asociaţiuneî şi în cele spirituale. Cu bucurie însemnăm, şi aici ceea ce amintesce raportulă generală provocată, că şcola superioră civilă de fete a dobândită dreptul de publicitate, şi ca o urmare firesca a acestui faptă vedemă deja îmmulţindu-se numerala eleveloră, ba înfiinţarea în regulă a unui cursă complementară bine cercetată, care ca ală nouelea cursă ală acestei şcole este puntea de transiţiune din vieţa şcolară în cea familiară. Ună progresă îmbucurâtori, a aretată şi sporirea şi activitatea despartemintelor,ală cărora numără este statorită cu 33, şi a şi ajunsă aproape numărul acesta, căci şi cele 45 despărţeminte, cari lipsescă încă, sântă pe cale a se înfiinţa. Şi dacă despărţemintele vor continua şi în veritoriu cu activitatea lor, din anulă espirată, şi vară susţine precum sântă chiămate, legătura firescă dintre comitetul centrală şi