Transilvania, 1895 (Anul 26, nr. 1-12)

1895-01-15 / nr. 1

2 FEMEEA ROMÂNĂ DIN TRANSILVANIA *). „Educaţiunea prin influenţa ce esercită asupra copilului şi asupra familiei elementele, primitive a oricărei societăţi, face moravurile domestice, inspiră virtuţile sociale şi prepară minuni neacceptate, de restauraţie intelectuală, morală şi religiosă. Educaţia este, care face mărirea popoarelor, şi menţine lustrul„ lord, care întimpină decădenţa lorii şi la trebuinţă le ridică din cădere“. Dupcinloup, îndreptatu-şi-a ochii „Asociaţiunea transilvană“ pentru cultura şi literatura poporului românii şi la educaţiunea şi instrucţiunea femeei române din Transilvania şi a înfiinţată o scară superioră pentru fetiţele române, pentru ca se nu se mai instrueze ele de străini şi de străine, precum se deprinsese mulţi părinţi până acum. Academia română de şciinţe din Bucuresci din înălţimea sa pogorîtu-s’a rosit la cămină şi a înfiinţaţii o şcolă modelă: „Şcóla Otteteleşaniî“ pentru educaţiunea şi instrucţiunea femeei române. Urmatu-s’a acesta esemplu în mai multe locuri printre români, înfiinţându-se internate pentru crescerea fetiţelor ei române. Când aceste autorităţi româneşci de cultură şi-au îndreptăţit ochii lorii asupra femeei române, atunci chiămaţi suntem şi trebuesce cu toţii se ne interesam — pănă în straturile cele mai de jos — de educaţiunea şi instrucţiunea naţională a femeei române. Şi pentru ce acesta grijă deosebită? Pentru că femeea a fostă scutulă naţionalităţii şi alfi bunelor moravuri în totă trecutulă tristă ală naţiune! române. Aruncaţi o privire în istoria naţiuneî române şi veţi afla causa, pentru ce poporulă română, trei sute de ani stăpânită de Goţi, nu a devenită gotică, stăpânită mai târdiv *) Lucrarea a fost destinată pentru Nr. festivă, dar sosindă după încheiarea aceluia, o publicămă aici. Red.