Tribuna, octombrie 2002 (Anul 118, nr. 3530-3556)

2002-10-14 / nr. 3541

COTIDIAN INDEPENDENT. APARE LA SIBIU Anul CXVm, serie nouă, nr. 3541 Luni, 14 octombrie 2002 8 pagini, (cu supliment) 4000 lei la abonați -1700 lei) Varianta în limba română pe INTERNET http://www.tribuna.ro E-mail: red@tribuna.ro, publicitate@tribuna.ro “Dorim să creăm lideri competenţi şi cu forţă de caracter” * ambiţia rectorului Academiei Forţelor Terestre “Nicolae Bălcescu”Sibiu * Sâmbătă, 12 octombrie a.c., pe platoul central al AFT “Nicolae Bălcescu" a avut loc ceremonialul depunerii jurământului militar de către studenţii anului I, activitate la care au participat reprezentanţii administraţiei publice locale, ai mediului universitar, cultelor şi ai sistemului local de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională. După alocuţiunile rostite cu acest prilej, vizând semnificaţia jurământului, care practic are darul şi de a cinsti eroii neamului, tradiţia de luptă a armatei noastre, a fost oficiat un serviciu religios. Sigur, pentru a le arăta apropierea bisericii faţă de haina militară, Prea Sfinţia Sa Visarion Răşinăreanu, Episcop Vicar, a dorit să onoreze cu prezenţa acest moment important pentru cariera tinerilor şi pentru viaţa lor cotidiană, în contextul apropierii mediului universitar civil de mediul academiei militare, rectorul ULBS, prof. univ. dr. HC Dumitru Ciocoi Pop, a dorit să îi încredinţeze pe tinerii militari, prin alocuţiunea sa, de deschiderea universităţii sibiene faţă de acest segment academic. După rostirea jurământului de credinţă, am zărit pe obrajii veteranilor de război bruma lacrimilor în care erau adunate şi clipele tinereţii lor, dedicate exclusiv apărării ţării. Adrian POPESCU cont. în pag. 2 Cinci zile de dezbateri internaţionale despre Valorile patrimoniale şi centrele istorice Am rămas dator opiniei publice cu unele consideraţii pe marginea lucrărilor pe ateliere (work-shop-uri). Sigur reprezentantul GTZ, Steffen Mildner a avut inspiraţia să conceapă patru module de lucru. Primul viza posibilitatea de promovare, finanţare şi consultanţă a proiectelor menite să reabiliteze centrele istorice. Al doilea modul, cu bătaie în perspectiva susţinerii acţiunilor de reabilitare a fost destinat importanţei şi rolului păstrării meşteşugurilor tradiţionale. Sigur în optica GTZ-ului şi a lui Steffen Mildner nu puteau lipsi dezbaterile pe marginea centrului istoric, a perspectivelor economice şi comerţului cu amănuntul toate într-un concept unitar anunte de a ţine într-un puls viu “obiectivul şi de a atrage astfel” și alte resurse pentru politicile de reabilitare și restaurare a monumentelor istorice. A. POPESCU cont în pag. 2 Lansarea revistei Transilvania Eveniment cultural în spiritul tradiţiei proprii Consecvenţa cu care conducerea revistei Transilvania lansează public fiecare număr nou are, dincolo de bucuria realizatorilor celei mai elegante publicaţii de cultură din România, un dublu câştig: pe de o parte consolidarea relaţiei de afinitate ideatică cu cititorii fideli, iar pe de altă parte câştigarea de noi cititori-prieteni, întru întemeierea unei mari familii de iubitori ai Cuvântului scris. De aceea, momentul este gândit ca un eveniment cultural de sine stătător în care lansarea devine doar pretext pentru deschiderea de noi orizonturi spirituale. întârzierea apariţiei celui de al 4- lea număr-din motive obiective - a fost convertită în avantaj, lansarea având cadru amplu de reverberaţii în lumea elevilor şi mai ales a studenţilor reveniţi în Cetate într-un nou an de învăţământ, aceştia constituindu-se în virtuali cititori, susţinători şi slujitori ai revistei. Ion Onuc NEMEŞ cont în pag. 2 Din ceata numeroasă a sfinţilor, care prin har şi virtute au atins culmile desăvârşirii, străluceşte prin austeritatea ei morală Cuvioasa Maică Paraschiva, pe care o sărbătorim astăzi. Ea s-a născut în satul Epivat din Tracia, nu departe de Constantinopol, pe la începutul sec. XI, din părinţi evlavioşi şi de neam ales. Ei i-au dat o creştere aleasă, sădindu-i în inimă totodată dragostea faţă de Dumnezeu şi de aproapele. încă din fragedă copilărie îşi găseşte fericirea vieţuind în post şi rugăciune şi făcând acte de milostenie. cont în pag. 2 Gh. DOBRIN Lucrările Congresului Tineretului Naţional Liberal, începute sâmbătă la Bucureşti, l-au adus la pupitru pe Theodor Stolojan, din al cărui discurs am selecţionat două afirmaţii pe marginea cărora se pot purta discuţii interesante. Prima dintre acestea ne spune că principalul eşec al politicii româneşti este, în prezent, neincluderea ţarii noastre pe lista ţărilor care vor adera la Uniunea Europeană în 2004. Domnul Stolojan nu-şi refuză plăcerea de a sublinia că acest neajuns se petrece tocmai în perioada guvernării PSD. Şi mai punctează că ratarea primului val de aderare la NATO s-a întâmplat în timpul fostei puteri, împărţirea eşecurilor pe felii de partid este incorectă şi generatoare de răfuieli. Eşecul este colectiv, răspunderea este a tuturor acelora care s-au călătorit pe la Palatul Victoria, pe la Parlament sau pe la Cotroceni. Dacă după atâţia ani de la revoluţie suntem nevoiţi să gustăm din “tortul” înfrângerii, măcar să nu-l mai ornăm cu trişită de partid. A doua afirmaţie care ar merita completată este aceea că principala problemă a României de azi este accentuarea corupţiei. Domnul Stolojan face un apel patetic către tot politicianul tânăr, din orice partid, să se înroleze în această dificilă luptă. Aşa cum stau lucrurile acum, politicianul tânăr are două şanse: să fie devorat de cel bătrân şi hârşit, sau să se înscrie în rândul tineretului corupt, indiferent de partid. Aripi tinere. Domnul preşedinte Iliescu arăta că flagelul stă la punct fix. La intersecţia economicului cu politicul. Aripa tânără a nici unui partid n-a ajuns încă la această “intersecţie”, iar când va ajunge, va constata că intersecţia este ocupată, că se poate împiedica de nişte “baloturi”. “Nu vă luaţi exemple proaste!” le-a spus domnul Stolojan tinerilor politicieni, fără să dea nici măcar un exemplu bun. Ierarhizând problemele şi eşecurile, nici neaderarea, nici corupţia nu ocupă locul întâi. Sunt eşecuri de consecinţă. Pe locul întâi tronează autoritar calitatea politicienilor noștri din aripa matură, chiar bătrână. Mihai BRATU Două maşini s-au izbit frontal, la Carta O femeie a murit şi alta este în stare gravă $$ şoferul unui Volkswagen Vento a intrat în depăşire iar din sensul opus venea un Opel Vectra O femeie de 67 ani din Mândra şi-a pierdut viaţa, iar o alta se află în stare gravă la spital în urma unui accident care a avut loc vineri seara, în afara localităţii Cârţa. Autoturismul Volkswagen Vento, cu nr. SB 05 DWH, condus de Ovidiu Nicolae Văcăruş 08 ani, din Făgăraş, venea de la Braşov spre Sibiu când a intrat în depăşire. Din sensul opus circula un Opel Vectra cu nr. BV 06 UOW, la volanul căruia se afla Ioan Frăţilă, în urma impactului dintre cele două autoturisme, Elisabeta Frăţilă (67 ani), pasageră în Opel, şi-a pierdut viaţa, ne-a spus comisarul Vasile Mărginean, din cadrul Inspectoratului Judeţean de Poliţie Sibiu. O altă femeie, Ana Rotar [55 ani) din Tălmăcel, pasageră în Vento, a ajuns cu leziuni grave la spital. “Pacienta este în Reanimare, este monitorizată şi se poate spune că are o evoluţie ceva mai bună, după ce vineri seara s-a intervenit chirurgical", ne-a declarat, ieri, dr. Carmen Natea, purtător de cuvânt al Spitalului Clinic Judeţean Sibiu. Maria Văcăruş (41 ani) din Tălmaciu, pasageră şi ea în Vento, a ajuns la urgenţă cu o fractură la călcâi şi o plagă minora in zona capului. Sorana MAIER