Tribuna, octombrie-decembrie 1993 (Anul 109, nr. 988-1052)

1993-10-14 / nr. 997

% ttoOTVü®=at QamOnmQ Primirea României în Consiliul Europei a fost receptată de către toate forţele politice (sau aproape toate), precum şi de către cetăţenii ţării drept un act politic pozitiv, firesc şi reparatoriu. Dar iată - cu o rapiditate, demnă de cauze mult mai bune - se încearcă un şantaj, mai mult sau mai puţin hazliu, vizavi de vynOHiftLur rezolvarea unor opţiuni politice, economice sau sociale de ordin general sau particular. Anumite forţe politice din parlament, adepte ale restituirii imediate şi integrale a proprietăţilor naţionalizate, ameninţă în cazul neadoptării unei legi în consens cu această opţiune cu pâra la Consiliul Europei. La întâlnirea de la Cluj- Napoca a reprezentanţilor bisericilor romano-catolică, reformată, unitariană şi luterană un membru marcant al conducerii U.D.M.R. - unul din organizatorii reuniunii ameninţa făţiş că în cazul neretrocedării bunurilor de patrimoniu ale respectivelor biserici se va trece la reclamaţii aspre la Consiliul Europei. Şi pentru a nu rămâne mai prejos, în dorinţa de a-şi demonstra excesiva „receptivitate“ în aria formelor de presiune menite a rezolva probleme personale - probleme, însă, ce-şi pot găsi soluţia numai în cadrul structurilor interne ale statului de drept - cetăţenii din Mileanca (Suceava), nemulţumiţi de aplicarea Legii nr. 18 ameninţă, nici mai mult, nici mai puţin că „vom scrie doamnei Lalumiere şi Consiliului Europei să ne facă dreptate“. Dincolo de zâmbetul pe care cele relatate îl pot stârni, starea de fapt nu cheamă la indiferenţă, ci dimpotrivă. Dar, privind lucrurile cu umorul sănătos al românului, nicicând gratuit, ne permitem să sugeram celor interesaţi în demersuri de felul celor la care am făcut referire să mai dea dovadă de pacienţă vreo două săptămâni. După votul favorabil de marţi prin care Camera Reprezentanţilor a S.U.A. a votat acordarea clauzei naţiunii celei mai favorizate României, sperăm că şi Senatul american va adopta aceeaşi poziţie. .Şi atunci, da ameninţare! Atunci, da presiune! Căci clauza dacă va fi acordată va avea valabilitate pentru un an, după care poate fi şi retrasă. Să fim, totuşi, rezonabili. Nu se poate să transformăm lumea bună într-un bau - bau. TRIBUNA Ita fi cumpărat cartea de căpătâi a contabilului şef? Ea se numeşte „Metodologie în conducerea contabilităţii agenţilor economici“ şi cuprinde cele mai noi precizări referitoare la aplicarea T.V.A. O găsiţi în aceste zile la toate oficiile şi agenţiile poştale din judeţ precum şi la Agenţia de publicitate „TRIBUNA“, str. dr. I. Glaţiu_nr.7^^^_^_____ Băut la volan Dl. Duşe Nicolae Sorin, şef de unitate la Bîlea Cascadă, a fost surprins recent cu ocazia unui raid pe linie de circulaţie, conducând autoturismul 5-SB- 5511 sub influenţa băuturilor alcoolice. Va sta 3 luni pe dreapta! „Toţi copiii acestei lumi sunt copiii noştri!“ Satele copiilor S.O.S. - Bucureşti şi Cisnădie - Sibiu vor avea vineri, 22 octombrie, ora 14,00 în Bucureşti şi respectiv duminică, 24 octombrie 1993 ora 11,00 în Cisnădie, două zile pline când drumul pornit pentru a proteja suflete lipsite de apărare îşi văd împlinite speranţa pentru un cer mai senin şi un viitor sigur. Cu ocazia inaugurării festive din centrele Bucureşti şi Cisnădie vor fi prezenţi preşedintele SOS Satele Copiilor România, dl. prof. Cătălin Zamfir şi preşedintele SOS Kinderdorf International, dl. Helmut Kutin. Şi-au mai anunţat prezenţa la acest eveniment şi dl. ministru Dan Mircea Popescu de la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, cât şi dl. dr. Michael Geschliesser reprezentând Hermann Gmeiner Fonds Germania. REP Tribuna COTIDIAN INDEPENDENT DIN JUDEȚUL SIBIU Anul CIX, nr. 997 Joi, 14 octombrie 1993 6 pagini, 35 lei (la abonați - 25 lei) LANSARE DE CARTE Reamintim iubitorilor de carte, îndeosebi ludoşenilor, că vineri, 15 octombrie a.c., ora 12, la librăria „Mihai Eminescu“ din Sibiu, str. Telefoanelor nr. 2 va avea loc lansarea lucrării monografice LUDOŞ, JUDEŢUL SIBIU - COMUNĂ ROMÂNEASCĂ, scrisă de dl. col. (r) GHEORGHE MUNTEAN, fiu al satului Ludoș. Prezentarea ineditei lucrări va fi făcută de dl. prof. univ. dr. Gheorghe Pavelescu, reputat etnolog ardelean. Autorul va acorda autografe. Sirena ca lebăda? Dată uitării pentru moment, în urma eşuării negocierilor purtate imediat după întrunirea parlamentului rezultat din alegerile de anul trecut pentru formarea unui guvern de coaliţie, această idee va mai fi reluată şi intens comentată în mediile politice în trei rânduri: la sfârşitul iernii şi începutul primăverii, apoi în ajunul vacanţei parlamentare şi, în sfârşit (dar, cu siguranţă nu ultima oară) în această toamnă, după remanierea operată de premierul Văcăroiu. In februarie-martie, discuţiile au fost stârnite de iniţiativa preşedintelui Iliescu de a se consulta cu formaţiunile politice reprezentate în parlament. Mai mult înainte decât după aceste vizite succesive la Cotroceni, liderii partidelor, mai cu seamă ai celor de opoziţie, au fost supuşi avalanşelor de întrebări ale ziariştilor pe această temă. Pentm că- nu-i aşa?- de ce să-i cheme preşedintele pe liderii opozanţilor dacă nu are de gând să schimbe guvernul? Aşa cum vom vedea, această premisă avea să se dovedească greşită. Pentm demonstraţie, să trecem în revistă principalele opinii în materie exprimate atunci, în cadrul unei conferinţe de presă a PNŢCD, Corneliu Coposu a admis posibilitatea unui „guvern de coaliţie cu partidele criptocomuniste“ dar a pus condiţii drastice: opoziţia să „dispună de pârghiile puterii pentm a putea aplica programul Convenţiei Democratice, prin care să scoatem ţara din criză“. Peste câteva săptămâni, Corneliu Coposu avea să fie citat cu următoarea prezicere: guvernul Văcăroiu nu va supravieţui până la vară. „Eu cred că se va face o remaniere guvernamentală înainte de înlăturarea ultimelor subvenţii“ („Ora“, 11 martie a.c.) Gândul nedus până la capăt al politicianului pare a-l deduce, întrun comentariu din „România liberă“, ziarul poate cel mai favorabil lui Corneliu Coposu, Roxana Iordache, care crede a şti că oferta puterii privind un guvern de coaliţie este o nouă „capcană“,pe care a „detectat-o de la început“ „liderul cel mai experimentat al opoziţiei“. Acesta i-ar fi întins, la rându-i o capcană puterii, ca să-i poată „studia reacţiile“. „Pârghiile“ puterii cerute în declaraţia mai sus citată joţI, Corneliu Coposu ar fi, în lectura „României libere“ (nr. din 25 februarie a.c.), ministerele de interne şi externe, justiţiei şi reformei apărării şi SRI. „Dacă opoziţia va înţelege să rămână mai unită ca oricând, prin această lovitură de maestm dată de liderul ei moral, s-ar putea ca acest cântec de sirenă să devină un cântec de lebădă“, conchide această rodică beclean a lui Corneliu Coposu, dând probabil glas aşteptărilor celor mai optimiste ale opoziţiei. După cum se vede neîmplinite. Despre opiniile în chestiune ale aliaţilor mai vechi sau mai noi ai PNŢCD, data viitoare. ___________OBSERVATOR Plimbare de toamnă în pagina a IV-a CJUD* I VĂZUTE ŞI AUZITE LA AGNITA... * Privatizarea „prinde rădăcini“ viguroase în oraşul de pe Valea Hârtibaciului - concluzionează dl. Ilarion Flităr, inspector comercial la Primărie. Evidenţele consemnează autorizarea şi funcţionarea a 80 societăţi comerciale private, din care 12 au profil de alimentaţie publică, 15 sunt asociaţii familiale sau persoane fizice. Societatea comercială „CONSUM COOP“ Sibiu mai deţine în Agnita doar 35 spaţii comerciale. Mai există 4 magazine de desfacere a produselor unor societăţi comerciale locale cu capital de stat. * Ultima înfiinţată este S.C. „EMADA“ SRL, de pe str. Horea nr. 1,având profil alimentar (mezeluri, brânzeturi, dulciuri, băuturi fine de import şi indigene, cafea, ţigări ş.a.) * Mai mulţi locuitori ai oraşului sunt nemulţumiţi de iluminatul stradal, care este apreciat a fi mai necorespunzător decât cel de pe vremea Ceauşescului... Dl. viceprimar Ioan Popenţa recunoaşte existenţa unor deficienţe în iluminatul public, dar îi încredinţează pe agniţeni că situaţia este soluţionabilă, cât de curând. Concret, Primăria a cumpărat deja cantităţi suficiente de becuri care urmează a fi montate, dar numai după ce vor fi reparate sau înlocuite duliile defecte. Lucrările au fost deja demarate, aşa încât agniţenii sunt rugaţi să aibă puţintică răbdare. * Personalul Oficiului PTTR se săturase cam demult să mai fie udat de picăturile de apă ce se infiltrau prin tavan, datorită deteriorării izolaţiei de pe plafonul clădirii... Receptive, conducerile ROMTELECOM-ului şi Direcţiei judeţene de poştă au făcut rost de bani, cu care s-a construit o şarpantă protectoare peste toată clădirea. * Pe axa rutieră ce străbate oraşul (str. Mihai Viteazul, 22 Decembrie şi Gării) multe spaţii comerciale şi de servicii către populaţie au fost licitate, ele fiind reamenajate corespunzător de cei ce le folosesc acum, în principal, patroni de societăţi comerciale cu capital privat. Oamenii le-au rezugrăvit, le-au revopsit lemnăriile, le-au „intimizat“. Toate bune şi frumoase, numai că, zugrăvindu-le faţadele, din grabă, neglijenţă ori ignoranţă n-au mai şters văruiala de pe numerele de pe casă, aşa încât străinului îi este foarte greu, chiar imposibil, să identifice o anume adresă pe care o caută... Cine face rânduială? * O lăudabilă iniţiativă a Primăriei: curăţirea de gunoaie, molozuri, buruieni şi alte cele a singurului parc din oraş, unde se află Monumentul Eroilor, lăsat de mai multă vreme într-o deplorabilă paragină. Se refac rondurile de flori, se rebordurează aleile, se vor pune bănci. A văzut, auzit şi consemnat Lucian JIMAN INFORMEAZĂ prin : TRIBUNA Azi, 14 octombrie, CARITAS efectuează plăţi pentru depunătorii din 29 iunie. CARITAS Vineri, 15 octombrie, încep plăţile pentru depunătorii din 30 iunie. Prinşi cu alba-neagra Poliţia i-a surprins practicând hazliul joc şi i-a amendat pe Nonu Traian, Sami Julius şi Copaciu Petre, toţi din Copşa Mică, pe Nonu Remus şi Grancea Petru din Sibiu, respectiv pe Covaci Cristian din Mediaş şi Grozav Ovidiu din Bălan. Jucau pentru patronii Lăcătuş Mircea din Sibiu, str. Pielarilor nr. 22 şi Cristea Constantin din Mediaş, str. Podului nr. 26. Cei 7 „salariaţi“ au fost amendaţi cu câte 30.000 lei fiecare, iar domnii patroni cu câte un milion lei. Două autovehicule distruse! Ieri, 13 octombrie, în jurul orei 11, la intersecţia dintre străzile G. Coşbuc şi Transilvaniei din Sibiu a avut loc un accident de circulaţie în care au fost angrenate 3 autovehicule. Venind de pe str. G. Coşbuc, autoturismul Ford SIERRA TURBO cu nr. SB 01 CXL a izbit dubiţa cu nr. WNYD 563 (adusă din Germania, dar neînmatriculată în circulaţie) care a fost la rându-i proiectată în autocisterna 31-SB-4116. A fost accidentat uşor pasagerul din dreapta al dubiţei. Primele două autovehicule au suferit avarii serioase. Vinovat de producerea accidentului, este conducătorul Ford-ului care n-a oprit la semnul STOP și n-a acordat prioritate dubiței. Asociaţiile de locatari şi viaţa la bloc Dl. Ion Văcaru din Sibiu, Aleea Rusciorului, bl. 66, ap. 23, aparţinând de Asociaţia de locatari 4 Terezian, ne semnalează un caz cel puţin ciudat. Pe lista de plată din luna august, taxarea consumului de apă rece se face diferenţiat, în funcţie de nivelul apartamentului. De asemenea taxa pentru salubritate diferă de la un bloc la altul pentru folosinţa aceluiaşi container!? Dl. Văcaru a făcut o sesizare în scris la preşedintele asociaţiei arătând că nu e de acord şi nu plăteşte până nu se renunţă la discriminare şi cu acest prilej a aflat că taxa a fost stabilită de către onor preşedinte la o valoare de 2,4 ori mai mare pentru etajele I şi II faţă de III şi IV. Cum poate modifica preşedintele asociaţiei o taxă legală, cu ce drept şi dacă aceasta constituie o ilegalitate? Cui trebuie să mă adresez pentru ca astfel de practici să nu se mai repete? - ne întreabă dânsul. în afara oricărei discuţii, preşedintele nu avea voie să ia singur hotărârea, ci numai cu acordul adunării generale. Deci, hotărârea este ilegală. Apoi, s-ar putea să fie şi nedreaptă. Pe ce calcule se bazează acel indice de 2,4? La unii apa curge mai anemic, dar asta nu înseamnă automat că consumă mai puţin, sigur e doar că trebuie să aştepte mai mult până se umple cada sau ligheanul. Un caz special este al acelora unde nu curge apă deloc, nici ziua, nici noaptea (sau doar noaptea). Considerăm că aceştia ar trebui scutiţi parţial de taxe, dar numai după verificarea temeinică a situaţiei şi numai cu acordul adunării generale. Fireşte, singura soluţie cu adevărat justă rămâne contorizarea individuală. Până când vom avea apometre pe toate conductele rămânem încă prizonierii arbitrariului... (Ion S.)