Tribuna, ianuarie-martie 1994 (Anul 110, nr. 1053-1115)

1994-01-15 / nr. 1062

s-Trum COTIDIAN INDEPENDENT DIN JUDEȚUL SIBIU Sâmbătă, 15 ianuarie 199414 pagini, 60 lei (la abonaţi - 40 lei) , --Anul CX, nr. 1062 GLOSSA Tremea here, vremea vine, ficate-le vecii şi noua toate; fie e iau şi ce e line fin tendeala şi boreale. ■ Itt bfeia şi nu ai teamă:fie e vat, ca vatul dece; He te-ndeamná, de te c/teamá, fiú lámái ta toate icce. ■Mutte herte dinainte, •Un aiti ne buná mutte, 'tiine fine tcate minte fi al fia bă te adulte? fiu așajă-te de-o falte, fieaăbindu - te fe tine, fiáiul ett icicmcte derulte l temea dece, vremea vine, if ici incline a ei lim Iá ■ fiece a cumfán—a jândilii fin ifi le difi a ce :de bchimlá ■Tentiu marica feliei fii, le din încaltea ei be naşte Ifi c diftá fine floate: fen hu cine c cunoaşte, ficate-le vechi şi nouácale. fi m (ci ca (a teatru fiu in lume bă te-nchifiui: fftace unul şi fie fiatlu, fictuşi tu jhici-vei chifui fi de fi lángé, de be ceaxtá, fiu in ce/tfedeci iu tine fii-nfe/eji din a toi altă, fie e iau şi ce e tine. In teiul şi trecutul f util a filei două fefi, Tede-n cafăt incefutul fine ştie bâ le tinete. Uf ce-a ftd ai fit fir fin fueyent te-ar.cm fie toate, fal de aci vădărnicie fie intieatâ şi baccate. 'If aci ace/ciaş mijloace fâ buf un câte exibtâ, fi de mii de ani încoace fumea-i vebelâ şi tiibtâ; ■fitté măşti, aceeaşi fiebă, ■fittéfufi aceeaşi lamă, ■fimăjit atât de-adebe ■ iu bfeia şi nu ai teamă, fiu bfeia când vegi mijelii fa irlandă făcând funte, fie-ci intiece natalaii fie aia cu bea in fiunte. fieamă n-ai; căta-voi iarăşi fin de dânşii bâ be fitere; filă te finde lol tovarâş; fife e vat, ca valul dece. fifu un cântec de bilenă fiumea-ntinde lucii miere; fifa bâ bchimbe ac te li-n bcenâ, fie momeşte in vâlteje. fiu fe-alături te bibecalâ; fu Iaja nici chiar de beamâ, fin calalea ta a fală fie te-ndeamnă, de te chiamâ, fie te-atinj, bâ feli in latufi, file hutelec bă taci din jitia, fife mai vrei cu a tale blatufi, dacă știi aci măicuță? ficăofi ce voi bâ jică, fileacâ-n lume cine-o trece, fifa bă nu—ndrâjești nimica, fiu lamâi la toate lece, fiu lámái la toate lece, ce te-ndeamnă, de te chiamâ; fife e val, ca valul dece, fli bfeia şi nu ai teamă, fie vițeală şi beccate, fife e iau şi ce e line; fioate le vechi şi nouă toate: i temea dece, vremea vine. Şedinţa Consiliului municipal Sibiu Consilierii îşi taxează comisiile de specialitate Şedinţa de joi, 13 ianuarie a.c., a Consiliului municipal Sibiu a debutat sub auspicii favorabile, “dirijorul” dl. dr. I. Bogdan promiţând că “va fi intransigent, scurt şi timpul folosit eficient”. Pe ordinea de zi figurau cinci proiecte de hotărâri. încă de la primul punct, doi consilieri (dna. Drăguţoiu şi dl. Klein) constată că raportul întocmit de RAGCL şi Regulamentul de administraţie al cimitirului din Sibiu “prezintă lacune foarte mari şi că nu întruneşte condiţiile pentru a fi aprobat”, fapt pentru care propunem amânarea discutării lui, determinând nemulţumirea dlui consilier Niculescu (directorul RAGCL Sibiu), sosit mai târziu. După discuţii destul de aprinse se hotărăşte şi amânarea, de fapt rediscutarea în cadrul Serviciului de Urbanism şi Amenajarea Teritoriului şi a Proiectului de hotărâre privind condiţiile de amplasare şi de autorizare a funcţionării chioşcurilor amplasate în municipiu. Până la viitoarea şedinţă aproximativ 120 de chioşcuri vor funcţiona... ilegal. Un singur proiect, cel privind administrarea bazelor sportive din domeniul public al municipiului a trecut prin furcile caudine, ale consilierilor, fără probleme. Pentru că cel privind însușirea sau respingerea unor rapoarte de expertiză, în vederea sistării stării de indiviziune dintre stat și persoane juridice a iscat o adevărată furtună. De fapt, ieşirea din indiviziune este o formă mascată de cumpărare a unor case aparţinând acum statului. Au fost aduse tot felul de argumente juridice, s-a discutat despre chiriaşii care pot fi aruncaţi în stradă şi multe, multe altele. Am reţinut şi câteva remarci: “Să nu ne băgăm nasul în treburile judecătoreşti”; “împingem peste cadrul legislativ situaţia unor imobile”; “Nu am fost aleşi de 100 de foşti proprietari, ci de 40.000 de chiraşi”; “Nu putem bate câmpii” etc. Cele 13 cazuri au fost supuse aprobării nominal. Ne-a surprins înverşunarea cu care s-a încercat obţinerea aprobării ieşirii din indiviziune a familiei Popa din str. Dorobanţilor nr. 5, deşi lucrurile nu sunt tocmai clare în această speţă. Or fi poate nişte interese pe care noi nu le ştim însă, întrucât o parte din consilieri au început să plece, cel al F.D.G. având întâlnire cu alegătorii, discutarea Proiectului de Hotărâre privind tarifele pentru activitatea de administrare şi întreţinere a cimitirului a fost amânată pentru joia următoare. Şedinţa fiind publică, am asistat şi la o izbucnire de nemulţumire din partea unui domn şi a unei doamne pentru că nu li s-a cerut şi lor părerea. Bieţii de ei n-au ştiut că dreptul de aş putea exprima opinia într-o asemenea şedinţă este rezervat doar aleşilor. M. RODEAN fiP .Jr ...... Regulamentului de operaţiuni valutare în România De la dl. Stelian Braica, directorul Sucursalei Sibiu a Băncii Naţionale aflăm că începând cu data de 10 ianuarie a.c., printr-o Hotărâre a Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale s-au operat unele modificări în Regulamentul de operaţiuni valutare în România. în conformitate cu această hotărâre au fost anulate prevederile articolului 33 din acest regulament, articol care prevedea: “Transferurile de valută între conturile diferitelor persoane juridice române sunt interzise cu excepţia transferurilor menţionate la punctul 13 aliniat 3 din regulament. Se speră ca prin anularea acestui articol din regulament să se stopeze ieşirea valutei din ţară, urmând ca în curând să fie elaborat un nou regulament valutar. (TIMANIŢIU) Luceafărului poeziei româneşti S.C. “Dacia Traiana” a organizat în vitrinele Librăriei “Mihai Eminescu” din Sibiu o expoziţie de carte tematică (ediţii princeps, ediţii rare) dedicată memoriei Luceafărului poeziei româneşti, de la a cărui naştere se împlinesc sâmbătă, 15 ianuarie, 144 de ani. Exponatele aparţin cunoscutului colecţionar sibian Doru Ştefan. Simpozion Mihai Eminescu Ieri, Biblioteca oraşului Ocna Sibiului a organizat un simpozion cu tema “Mihai Eminescu” - viaţa şi opera. Eminesciana Vineri, la sediul Filialei Hipodrom a Bibliotecii “Astra” a avut loc o emoţionantă manifestare omagială Eminescu în organizarea bibliotecarei Victoria Anghel. De bun augur s-a dovedit receptivitatea tinerilor participanţi. rp F.M.R. Şi A.P.C.J. au desemnat candidaţii pentru Consiliul Europei Revenim, aşa cum am promis în ziarul de ieri, cu amănunte de la şedinţa comună de la Sibiu, a Comitetului director al Federaţiei Municipiilor din România şi Prezidiului Asociaţiei Preşedinţilor Consiliilor Judeţene. Au participat primarii municipiilor Braşov, Craiova, Piatra Neamţ, Sibiu, Lugoj, Bistriţa, Brăila, Bucureşti - sector 6, Dobreja- Turnu Severin, Oradea, Târgu Mureş, Vaslui, Botoşani şi Făgăraş, ca şi preşedinţii consiliilor judeţene Sibiu, Vaslui, Neamţ şi Brăila. După încheierea “acordului de colaborare” între cele două organizaţii neguvernamentale reprezentând puterea locală, cea mai mare parte a şedinţei a fost dedicată desemnărilor celor 20 membri care vor alcătui delegaţia României la sesiunea Consiliului Europei. în acest sens, dl. primar Adrian Moruzi (Braşov), preşedintele Federaţiei Municipiilor din România, a citit scrisoarea Guvernului prin care se solicită celor două organizaţii să desemneze membrii delegaţiei, ce va fi compusă - după cum a comunicat Consiliul Europei - din 10 membri şi 10 supleanţi. (După numărul delegaţilor, România ocupă locul 8, după Franţa, Germania, Marea Britanie şi Italia - cu 18 delegaţi; Polonia, Spania şi Turcia - cu 12 delegaţi). Iată, deci, că ţării noastre i se rezervă un loc important în actuala sesiune a C.E. şi el va trebui onorat nu doar formal, ci prin contribuţii de substanţă (după cum s-a accentuat la această şedinţă) în Comisia permanentă şi cele 5 comisii specializate din care vor face parte: problemele regionale şi amenajarea teritoriului; structuri, finanţe, gestiuni; mediu natural şi construit; cultură, educaţie şi mass media; afaceri sociale şi sănătate. De aici şi necesitatea de a fi desemnaţi în aceste comisii oameni competenţi şi activi. La propunerea d-lui Romeo Trifu (Sibiu), vicepreşedinte al prezidiului A.P.C.J., s-au stabilit criteriile şi modalităţile de desemnare a viitorilor delegaţi (10 primari şi 10 preşedinţi ai consiliilor judeţene). Ţinânduse cont de criteriile: reprezentativitate geografică, politică şi cunoaşterea uneia din cele două limbi utilizate în C.E., A.P.C.J. a desemnat următorii candidaţi: 4 din Partidul Democrat - Neamţ, Gorj, Călăraşi şi Constanţa; 2 din P.D.S.R. - Iaşi şi Buzău (sau Bacău, sau Sălaj); 1 din P.N.L - Timiş; 1 din U.D.M.R. - Harghita; 1 din C.D. - Satu Mare; 1 independent - prof. Constantinescu din Cluj Napoca, în ceea ce priveşte candidaţii desemnaţi de Comitetul director al F.M.R., 7 aparţin Convenţiei Democratice - Bucureşti, Ploieşti, Lugoj, Făgăraş, Iaşi, Baia Mare şi Arad şi 3 independenţi - Braşov, Oradea şi Piatra Neamţ. Urmează ca până în 30 ianuarie să se obţină acordul tuturor membrilor celor două asociaţii, iar în 2 februarie, la Braşov, va avea loc o nouă întâlnire a celor 20 candidaţi şi a preşedinţilor, vicepreşedinţilor şi secretarilor F.M.R. şi A.P.C.J. Nicolae Achim ici solicitarea Guvernului riSO^ISA^I T V Sâmbătă, 15 ianuarie 8.00 Bună dimineaţa de la Cluj- N 9.20 Ala bala portocala 10.00 3 zile pentru a câştiga 10.30 Gimnastica minţii 11.00 Documentar ştiinţific 11.30 Vârstele peliculei 13.30 Curat murdar 14.10 Ora 25 - tranzit TV * Mâinile ucigaşului (film despre Sherlock Holmes) 16.00 Rugbi: Franța Irlanda * Beverly Hills 90210 19.15 Teleenciclopedia 20.00 Actualități, meteo, sport 20.45 Editorialul săptămânii 20.55 Dallas (ep. 302) 21.50 Săptămâna sportivă 22.10 D-ale umorului 23.10 Hunter (ep.8) 0.00 Actualități 0.15 Song - ultimul concert Duminică, 16 ianuarie 8.00 Bună dimineaţa 9.10 Arlechino: Maşina timpului 10.00 3 zile pentru a câştiga 10.30 Lumină din lumină 11.30 Viaţa satului13.00 Melodii populare. Atlas 14.20 Videomagazin *Sus la munte, sus pe Semenic, Muntele vrăjit, A. Călugăreanu, T. Caragiu * Tenis’93 - retrosp. 18.20 Ştiinţă şi imaginaţie 18.50 Spectacolul lumii văzut de Ioan Grigorescu 19.20 Robingo 20.00 Actualităţi, meteo, sport 20.45 Războiul dintre bărbaţi şi femei (S.U.A. 1972) 22.35 Duminica sportivă 23.00 Carmen Sylva - 150 de ani 0.00 Actualităţi 1.10 Baschet '93 (retrospectivă) Luni, 17 ianuarie 13.00 Calendar 13.30 Desene animate 14.00 Actualităţi 14.10 TVR Iaşi 15.00 TVR Cluj-Napoca 16.15 Magazin agricol 16.45 Actualităţi, meteo, sport 17.00 Emisiune în limba maghiară 18.30 Muzică uşoară 19.00 Clio 19.30 Desene animate 20.00 Actualităţi, sport, meteo 20.45 Politica într-un an 21.20 Teatru TV: “Dimineaţa pierdută” după G. Adameşteanu (p.1) 23.20 Actualităţi 23.40 Repriza a 3-a TRIBUNA SPORTURILOR Numărul 198 al săptămânalului “Tribuna sporturilor”, pe care-l puteţi cumpăra luni, 17.01.1994, la toate chioşcurile de difuzare a presei, va satisface cu siguranţă exigenţele dv. Veţi găsi reportaje, anchete, interviuri, clasamente, ultimele noutăţi de la F.C. Inter, grupele şi datele de desfăşurare a partidelor de la C.M. din S.U.A., programul săptămânal TV etc. Un număr incitant. Citiţi-ne şi vă veţi convinge! In cimitirul sibian AU FOST DESHUMATE TOATE CELE ŞAPTE SCHELETE ALE LUPTĂTORILOR ANTICOMUNIŞTI Ieri, la ora 16,45, în, de-acum, confirmata “groapă comună” din Cimitirul comunal din Sibiu, s-au încheiat operaţiunile de descoperire şi deshumare a osemintelor celor 7 luptători anticomunişti condamnaţi la moarte, printr-o sentinţă a fostului Tribunal Militar Sibiu, pronunţată la 4 octombrie 1949. Ei au fost executaţi, prin împuşcare, în dimineaţa de 28 octombrie al aceluiaşi an, şi îngropaţi, în mare secret, întro groapă, a cărei existenţă a fost tăinuită timp de 44 de ani. Joi, au fost făcute alte interesante descoperiri, care ar putea ajuta la identificarea unora dintre oameni: mandibula superioară a unui craniu avea o lucrare din metal alb (un altul avea o lucrare din metal galben, mai mult ca sigur aur), apoi un costum din piele (haină şi pantaloni, neaşteptat de bine conservat), o verighetă din aur (nemarcată, însă, şi neavând nimic inscripţionat), precum şi o pereche din cizme din piele, bine conservate, şi un şpiţ, probabil din ebonită... Este de presupus că toate aceste obiecte au aparţinut maiorului de armată în rezervă Nicolae Dabija, şeful respectivului grup de luptători anticomunişti. Tot ca noutate, consemnăm că joi, în ultima zi a lucrărilor de deshumare, la faţa locului s-a aflat şi dl. Emil Raţiu, pensionar din Cluj, “fratele lui Augustin Raţiu, plugar din Sărmăşel - Cluj, unul din cei 7 anticomunişti împuşcaţi şi îngropaţi în “groapa comună”, care ne-a oferit câteva interesante informaţii despre activitatea “Lotului maiorului Dabija”, inclusiv despre studentul medicinist Titus Onea, cu a cărui soră este vecin în Cluj. Dar, despre acestea, vă vom oferi amănunte în ziarele din săptămâna viitoare. Toate osemintele au fost duse la Laboratorul Medico-Legal judeţean Sibiu, unde dl. dr. Nicolae Olariu şi colaboratorii săi urmează a le examina şi, eventual, identifica. Este de aşteptat ca raportul asupra acestui caz să fie finalizat cât mai degrabă posibil, mai ales că există o constructivă colaborare cu dl. col. de justiţie, dl. Anton Socaciu, primprocuror militar al Parchetului Braşov de pe lângă Tribunalul Militar Teritorial Cluj, dl. procuror criminalist Nicolae Ihora, de la Parchetul de pe lângă Tribunalul judeţean Sibiu, şi dl. lt. col. Ilie Fleacă, şeful Serviciului criminalistică al Inspectoratului de Poliţie al judeţului Sibiu. Alte interesante amănunte, în numărul de marţi. Lucian JIMAN