Unirea, octombrie 1971 (Anul 4, nr. 1122-1148)

1971-10-14 / nr. 1133

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚKVA! ORGIII COMITETULUI JUDEȚEAN ALBA AL P.C.R. §1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL IV, NR. 1133 JOI, 14 OCTOMBRIE 1971 CONSILIILE POPULARE - ORGANE DE INIȚIATIVĂ CREATOARE ȘI DE ACȚIUNE In fața consiliilor populare, ca organe ale puterii locale de stat, stau sarcini de o mare complexitate. Ele sînt chemate să explice în rîndul maselor populare documentele partidului și statului nostru, legile țării, să asigure efectiv înfăptuirea lor. In același timp, ele trebuie să întreprindă acțiuni în vederea dezvoltării economiei locale, a valorificării resurselor proprii, a întăririi economico-organizatorice a C.A.P., precum și pe linia îmbunătățirii activității de învățămînt și cultural-educative și a ridicării gradului de organizare și civilizație a satelor. Congresul al X-lea al P.C.R. a precizat cu claritate rolul consiliilor populare în viața politică, economică și social-culturală a localităților, sarcinile ce le stau în față în această epocă de construcție a societății socialiste multilateral dezvoltate. „Un rol deosebit in activitatea statului — se arată în raportul prezentat la Congresul al X-lea de către tovarășul Nicolae Ceaușescu, îl au consiliile populare. Ele poartă răspunderea nemijlocită pentru organizarea și îndrumarea activității economice pe plan local, a învățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății, pentru activitatea de gospodărire comunală și edilitară, organizarea activității comerciale și a serviciilor pentru populație. Ținind seama de atribuțiile și competențele sporite ce le revin, comitetele executive ale consiliilor populare trebuie să-și îmbunătățească metodele de muncă, să manifeste mai multă inițiativă în vederea punerii în valoare a resurselor locale, a continuei ridicări economice și sociale a județelor, orașelor și comunelor, în apărarea proprietății socialiste, respectarea legalității și menținerea ordinii publice“. înfăptuirea exemplară a acestor importante sarcini solicită din partea tuturor lucrătorilor de la consiliile populare o tot mai strînsă legătură cu masele largi de cetățeni, o continuă perfecționare a metodelor de lucru, interes și răspundere in muncă, inițiativă proprie, o disciplină desăvârșită, lichidarea tuturor manifestărilor de formalism și birocratism, a practicismului îngust. Se înscrie oare activitatea lucrătorilor de la consiliile populare pe linia acestor cerințe ? Aș putea spune că în cadrul consiliilor noastre populare s-au format cadre care dovedesc răspundere și inițiativă, care nu precupețesc nici un efort pentru a se achita cu cinste de sarcinile încredințate. De fapt, realizările obținute de consiliile populare, sub îndrumarea organizațiilor de partid, atît pe linia creșterii și diversificării producției in unitățile industriei locale, cit și în domeniul social-cultural și gospodăresc vorbesc de la sine despre capacitatea lor organizatorică și de mobilizare a maselor, despre priceperea și răspunderea cu care se acționează pentru îndeplinirea sarcinilor. Planul producției globale pe 9 luni a fost îndeplinit, de exemplu, în proporție de 108,9 la sută, la producția marfă vîndută și încasată cu 112,3 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu aproape 10 la sută, întregul spor al producției globale realizîndu-se numai pe seama creșterii productivității muncii. In aceste 9 luni unitățile industriei locale au introdus în fabricație 17 produse noi. Rezultate însemnate s-au obținut și în sectorul activității de înfrumusețare și bună gospodărire a localităților. In cele 9 luni care s-au scurs din acest an, consiliile populare au inițiat acțiuni de masjj pe circumscripții electorale și cartiere la care au participat mase largi de cetățeni. Valoarea totală a lucrărilor efectuate în cadrul acestor acțiuni se ridică la peste 80 000 000 lei. Locul de frunte îl ocupă orașul Aiud unde valoarea acțiunilor patriotice se ridică la circa 15 000 000 lei, revenind aproximativ 700 lei pe cap de locuitor. Obținerea acestor importante rezultate se datoresc stabilirii unei strînse legături cu masele de cetățeni, activității permanente desfășurate de deputați, de comitetele de cetățeni în acțiunea de mobilizare și antrenare a oamenilor muncii la înfrumusețarea și buna gospodărire a localității, cartierului sau străzii unde trăiesc și își desfășoară activitatea. Merită a fi evidențiate în mod deosebit inițiativa și acțiunile întreprinse de consiliul popular al orașului Cugir. Aici s-a săpat, prin muncă patriotică, un canal care are rolul de a proteja un cartier întreg de inundații, s au confecționat 3 punți metalice peste rîu, au fost executate importante terasări, construcții de străzi, lucrări la care au participat efectiv peste 7 000 de cetățeni. Trebuie apreciat, de asemenea, spiritul gospodăresc și permanenta preocupare a Comitetului executiv al Consiliului popular al orașului Sebeș pentru înfrumusețarea orașului, precum și pentru rezolvarea operativă a problemelor ridicate de cetățeni. Toate aceste exemple ne demonstrează că acolo unde există preocupare și inițiativă proprie, unde consiliile populare țin o strînsă legătură, prin organismele lor, cu cetățenii, se pot realiza, prin forțe proprii, importante lucrări edilitar-gospodărești și de înfrumusețare Intr-o măsură tot mai mare își afirmă capacitatea organizatorică și spiritul de buni gospodari consiliile populare comunale. Printr-o permanentă muncă politică desfășurată în rîndul cetățenilor, prin îndeplinirea cu conștiinciozitate a atribuțiilor ce le au, ele reușesc să obțină rezultate tot mai însemnate pe linia ridicării gradului de civilizație a satelor. Ceea ce se remarcă in mod deosebit la multe consilii populare comunale este faptul că ele au reușit să depășească cadrul unor preocupări minore, unilaterale, organizînd în prezent importante acțiuni care au drept scop dezvoltarea economiei locale, diversificarea unităților prestatoare de servicii, îmbunătățirea activității cultural-educative și edilitar-gospodărești. Ca urmare a activității depuse de consiliile populare, sub îndrumarea organizațiilor de partid,, un însemnat număr de comune își schimbă tot mai mult înfățișarea, apropiindu-se treptat de gradul de organizare și civilizație al orașelor. In comuna Teiuș, de exemplu, pe lângă o serie de construcții de școli și magazine, s-au efectuat importante lucrări de canalizare, modernizări de străzi, s-a amenajat o piață de tip urban. Valoarea lucrărilor executate de cetățeni, prin contribuția voluntară, se ridică în acest an la peste 4 000 000 lei. La Ighiu au fost efectuate, de asemenea, lucrări voluntare de aproximativ 5 000 000 lei, la asfaltarea unor străzi, construcția de canale, unei școli cu 12 săli de clasă, amenajarea unei piețe moderne. Rezulatate frumoase pe această linie au obținut și comunele Rădești, Vințu de Jos, Ciugud. La Săliște, datorită inițiativei și spiritului gospodăresc al consiliului popular, s-a pus la punct fabricarea de tuburi de beton, garduri și a altor materiale necesare înfrumusețării comunei. Una din preocupările majore ale consiliilor populare este și grija deosebită pe care o acordă, atît în centrele de comună, cit și in satele aparținătoare, pentru asigurarea unei baze materiale care să permită desfășurarea în bune condițiuni a activității de învățămînt, culturaleducativă și de ocrotire a sănătății. Numai în acest an, prin contribuția voluntară în bani, se vor da în folosință peste 50 săli de clasă, 3 grădinițe, 2 dispensare medicale, 2 cămine culturale, numeroase localuri pentru magazine universale și sătești. In afară de acestea, se află în construcție peste 100 săli de clasă, 24 cămine culturale, 5 dispensare și numeroase magazine. Desigur, bilanțul realizărilor obținute de consiliile populare, în toate domeniile, este mult mai bogat. El dovedește înțelegerea rolului pe care organele puterii locale de stat îl au în viața politico-socială, a localităților, creșterea maturității și capacităților lor organizatorice și gospodărești, perfecționarea continuă a stilului și metodelor de muncă. Comitetele executive au reușit să își lărgească preocupările in conducerea și coordonarea tuturor sectoarelor din subordine, să dezbată în ședințele lor poblemele majore ale localităților și să adopte decizii legale și temeinice care asigură rezolvarea competentă a problemelor analizate. De asemenea, comitetele executive reușesc, în măsură tot mai mare, să asigure o bună pregătire și organizare a sesiunilor consiliilor populare, lucru ce a dus la dezbaterea unor probleme de importanță deosebită pentru dezvoltarea economică și social-culturală localităților, să se adopte hotărîri în care sînt concretizate sarcinile a ce se impun în vederea realizării obiectivelor propuse. Zlatna este un oraș nou apărut pe harta județului nostru. Acest fapt a determinat luarea unor măsuri deosebite care să asigure rezolvarea multiplelor probleme impuse de necesitatea organizării lui ca oraș și a ridicării gradului de urbanizare. Trebuie să arătăm că, sub îndrumarea comitetului orășenesc de partid, consiliul popular a elaborat hotărîri care au asigurat dezvoltarea la un nivel corespunzător a activității edilitar-gospodărești, înființarea transportului în comun, organizarea și modernizarea rețelei comerciale, crearea de condiții tot mai bune pentru învățămînt, activitățile culturale și apărarea sănătății. Rezultate bune în toate domeniile au fost obținute și de consiliile populare ale municipiului Alba Iulia și orașelor Blaj, Ocna Mureș și Abrud, ca urmare a faptului că ele au dezbătut cu răspundere în sesiuni probemele esențiale, reușind, astfel, să adopte hotărîri mobilizatoare și eficiente. O îmbunătățire substanțială a preocupării pentru buna pregătire a ședințelor de comitet executiv și sesiunilor, se constată și la majoritatea consiliilor populare comunale. O experiență bună se constată la Consiliul popular Teiuș, unde comitetul executiv se preocupă zi de zi de îndrumarea și sprijinirea consiliilor de conducere ale C.A.P. în rezolvarea sarcinilor de producție și asigurarea unei bune aprovizionări a populației. Deciziile și hotărîrile adoptate și, mai ales, traducerea lor în viață, dovedesc o strînsă legătură cu masele, cunoașterea problemelor ce le frămîntă, a realităților din cadrul comunei. Ele sînt, totodată, rezultatul contribuției colective a tuturor membrilor comitetului executiv, a comisiilor permanente și a deputaților. Asemenea rezultate se constată și la consiliile populare din Sălciua, Pianu, Vințu de Jos, Meteș, Gîrda, Bistra și altele. Cu toate rezultatele deosebite care se remarcă în activitatea consiliilor populare, trebuie să arătăm că mai există încă și o serie de manifestări negative ce au dus la nerealizarea unor sarcini. Așa, de exemplu, întreprinderile de gospodărie comunală și locativă din Abrud, Aiud și Cugir nu și-au realizat un indicator de bază al planului cum este prostári-servicii către populație, ceea ce dovedește lipsa de preocupare din partea consiliilor populare orășenești. Nu poate fi absolvită de răspundere nici Direcția județeană de gospodărie comunală și locativă care nu a acordat insuficientă măsură asistența de  Continuare in pag a lu aj GEORGE HOMOȘTEAN, prim-secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. ims ANSAMBLUL FOLCLORIC „ȚARINA“ prezintă în aceste zile, într-o serie de localități din județ, un ciclu de spectacole, avîndu-l ca protagonist pe cunoscutul cîntăreț de muzică populară Felician Fărcașu. După succesele repurtate in ultimele două zile în comuna Mihalț și în Pianul de Sus, ansamblul va efectua un turneu în localitățile Pianul de Jos, Almașul Mare, Haneș, Vințu de Jos, Baia și Berghin. PE TOT CUPRINSUL JUDEȚULUI, COMITETELE U.T.C. ORĂȘENEȘTI ȘI COMUNALE continuă seria acțiunilor de educație comunistă, politică și culturală a tineretului utecist. Astfel în ziua de 12 octombrie, la Bistra, tinerii au participat la expunerea „Sarcinile organizației U.T.C. izvorâte din Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru cu activul de partid din domeniul ideologiei și culturii“, iar la Șugag a avut loc o seară de poezie patriotică intitulată ’’Vîrsta de aur a României“. In ziua următoare, de ieri, 13 octombrie, tinerii din Cugir au participat la medalionul literar ..George Coșbuc — poet al țărănimii“. IN SECTORUL CUGIR s-a mecanizat în întregime întreținerea și repararea drumurilor auto forestiere. In acest scop, Unitatea de mecanizare și transporturi forestiere din Sebeș a asigurat acestui sector un concasor pe platformă cu pneuri, un IFRON — utilaj complex de mare productivitate — și un cilindru compresor. Mecanizarea întreținerii drumurilor auto a dus la creșterea productivității muncii, reducerea eforturilor fizice a lucrărilor și îmbunătățirea calității execuției. PARCUL AUTO AL AUTOBAZEI DIN CÂMPENI a fost dotat cu încă trei autobuze noi, de mare capacitate. După perioada de rodaj, acestea vor fi repartizate pe traseele mai aglomerate : Cîmpeni —Cluj, Cîmpeni—Sibiu și Cîmpeni —Deva. IN CADRUL ACTIVITĂȚILOR OBȘTEȘTI, tinerii uteciști din localitatea Ponor efectuează zilnic ore de muncă voluntar-patriotică ajutînd astfel, în timpul lor liber, la construcția noii clădiri a consiliului popular comunal. COMITETUL OTELULUI, DIN CADRUL COMISIEI ECONOMICE PENTRU EUROPA A O.N.U., In colaborare cu Ministerul Industriei Metalurgice, organizează in cursul lunii octombrie, în țara noastră o călătorie de studiu pentru specialiști din domeniul siderurgiei. Cu această ocazie, oaspeții vor avea prilejul să cunoască unele din realizările industriei siderurgice românești. Pe itinerar sunt înscrise combinatele de la Galați, și Hunedoara și întreprinderile din Iași, Roman și Buzău. Fină in prezent și-au anunțat participarea experți de reputație internațională din 17 țări. IN PĂDUREA DE LA MARTA a fost organizată de cerbi carpatini prima colonie din județul Dolj și unica din țara noastră, situată într-o pădure de câmpie. Pentru început ea cuprinde 20 de animale aduse din perimetrele forestiere ale județelor Neamț, Suceava, Bacău, Harghita, Maramureș și Covasna. In aceeași unitate se amenajează o nouă fazanerie, cea de-a 6-a de pe cuprinsul Inspectoratului silvic al județului Dolj. Tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit, miercuri după-amiază, pe ministrul comerțului exterior al Italiei, Mario Zagari, care face o vizită in țara noastră. La primire a luat parte Cornel Burtică, ministrul comerțului exterior. A fost de față Niccolo Moscato, ambasadorul Italiei la București. In cadrul convorbirii care a avut loc au fost abordate probleme privind stadiul actual și perspectivele dezvoltării schimburilor comerciale, ale cooperării economice și tehnice româno-italiene. S-a subliniat că, în planuri multiple, relațiile dintre România și Italia se dezvoltă favorabil și s-a exprimat dorința comună ca acestea să înregistreze în continuare un curs pozitiv, în interesul ambelor state, al colaborării și progresului general. Au fost discutate, de asemenea, unele aspecte ale situației internaționale; întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. Unul din compartimentele cheie ale I.M. Aiud este turnătoria de fontă, din care fotoreporterul nostru a surprins un aspect de lucru NIs Is IssIIsS Is es \s € ÎN ACESTE ZILE PE OGOARE Mai multe cooperative agricole au terminat recoltatul porumbului și însămînțatul griului Folosind cu maximum de eficiență întregul potențial material și uman, fiecare zi-lumină, mobilizați de organele și organizațiile partid, cooperatorii și mecanizatorii dintr-o serie de unități agricole de din județ sunt in măsură să raporteze succese meritorii în actuala campanie. Astfel, concentrînd toate efectivele în cîmp, un număr de 5 cooperative agricole de producție, și anume cele din Băcăinți, Șard, Cugir, Reciu și Sebeșel, au reușit să încheie recoltarea porumbului de pe întreaga suprafață cultivată. De asemenea, acordînd o atenție sporită încadrării lucrărilor în epoca optimă și pregătirii temeinice a terenului, cooperatorii din Șard, Aiud, Lopadea și Războieni au terminat în bune condițiuni însămințatul griului. De reținut că înitr-o fază avansată se află lucrările și în alte unități, însămînțîndu-se griul pe ultimele suprafețe la C.A.P. Benic, Ighiu, Cugir, Tărtăria, Balomir, Lancrăm, Petrești, Pianul de Jos, Colibi, Aiud II, Cisteiul de Mureș, Ciugud (Aiud) și Găbud. Iată, așadar, fapte care confirmă hărnicia și priceperea cooperatorilor și mecanizatorilor din unitățile care au repurtat aceste succese, constituind exemple demne de urmat și pentru celelalte unități din județ. CU TOATE FORȚELE ÎN CÎMP Profitînd de timpul deosebit de favorabil din această toamnă, cooperatorii din Mihalț își întețesc eforturile pentru strîngerea recoltelor, pregătirea terenului și semănat, fiind prezenți cu toate efectivele în cîmp. După cum ne informează secretarul comitetului comunal de partid, tovarășul Ion Nicoară, bilanțul unei singure zile se prezintă mobilizator pentru cooperatorii și mecanizatorii de aici: s-au recoltat încă 20 ha porumb și 7 ha sfeclă, s-au transportat din cîmp 120 tone porumb, iar la bază 50 tone sfeclă; de pe suprafața recoltată s-au eliberat 17 ha coceni de porumb. Totodată s-a efectuat transportul a 42 tone siloz, precum și etava de pe 8 ha. La C.A.P. Pianul de Jos LUCRĂRILE AGRICOLE SE APROPIE DE S Profitînd de vremea favorabilă executării lucrărilor agricole de sezon, cooperatorii și mecanizatorii din Cooperativa agricolă de producție Pianu de Jos, mobilizați de organele și organizațiile de partid, de consiliul de conducere al cooperativei, au urgentat recoltatul porumbului și însămînțarea griului pe suprafețele planificate. Ca urmare, din cele 300 ha prevăzute a fi însămânțate cu grîu, s-au realizat deja 270 ha, iar porumbul a fost recoltat de pe 200 ha din cele 300 ha cultivate. După cum ne spunea tovarășul Nicolae Savu, inginerul șef al cooperativei, vineri în această unitate se va încheia însămînțarea griului pe întreaga suprafață planificată, iar duminică se va termina și cu recoltatul porumbului. Sînt rezultate bune ce răsplătesc din plin eforturile cooperatorilor și mecanizatorilor de aici, între care se evidențiază cooperatori ca Nicolae Tecărean, Elisabeta Mateș, Maria Mureșan, Mihai Hensel, Iosif Melbruth, precum și mecanizatorii Avram Boteș, Gheorghe Bogdan, Ioan Dobra și Nicolae Boteș. FIRSIT » • \ i\«Sîs\s \››\ ! IIsVsI PE SEAMA CUI LĂSAU ASIGURAREA ADĂPOSTURILOR PENTRU ANIMALE ? La începutul lunii iulie a.c., în coloanele ziarului „Unirea“ a fost publicat articolul intitulat „Investițiile în agricultură — un domeniu din care trebuie să dispară mentalitatea „de ce să ne grăbim, mai avem timp pînă la toamnă !“ în care se făcea o analiză amănunțită a stadiului fizic în care se găseau lucrările de construcții în cooperativele agricole de producție. Recomandările făcute cu acest prilej, observațiile critice cuprinse în articolul respectiv au constituit un îndreptar prețios în activitatea multor conduceri de unități cooperatiste, care au depus interes în aprovizionarea șantierelor cu materiale și executarea lucrărilor, reușind să termine și să dea în folosință obiectivele agrozootehnice planificate. Putem evidenția in acest sens cooperativele agricole de producție din Șona, Crăciunelu de Jos, Valea Lungă, Petrești, Săsciori, Fărău și Ighiu, care au încadrat în termen adăposturile de animale prevăzute a se construi în 1971. Ca exemple pozitive pot anul fi citate și cooperativele agricole din Ohaba, Noșlac, Ciumbrud și Bucerdea Vinoasă, unde se manifestă o preocupare susținută pentru asigurarea unor condiții corespunzătoare de adăpostire a animalelor în sezonul rece. O problemă atît de importantă cum este asigurarea adăposturilor pentru animale trebuie să dețină un loc principal în activitatea tuturor conducerilor de unități, consiliilor populare comunale. Din a păcate insă, apropierea timpului Aurel PICOȘ, șeful serviciului investiții din cadrul D.G.A.I.A.S.A. Albă (Continuare in pag. a II-a)