Universul, decembrie 1889 (Anul 6, nr. 275-295)

1889-12-08 / nr. 281

Amil VI.—No. 281. Abonamente la ziarul UNIVERSUL PREMII EXTRAORDINARE De la 15 Decembre, ziarul „Universul” deschide abonamente de 1 an, 6 luni și S luni cu următoarele premii : IFe 2L apa . Plătindu-se suma de lei 38 în capitală și de lei 44 în județe, se vor primi gratis și franco următorele premii : Universul politic și Universul literar pe timp de un an și 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin, garantat, pentru bărbat sau pentáu damă, după alegere, precum și Calendarul „Universului“ pe 1890, Calendarul Armatei, Calendarul American, Calendarul Portativ, Calendarul de Perete și romanul ilustrat GLADIATORII (3 volume). Plătindu-se suma de lei 68,50 în capitală și lei 74.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul politic“ și „Universul literar“ pe timp de un an, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic de aur fin garantat (remontoir) cu două capace pentru dame. Plătindu-se suma de lei 83.50 în capitală și lei 89.60 în județe se va primi gratis și banca „Universul politic și literar“ pe timp de un an, tote cărțile de mai sus, plus 1 mare și frumos ceasornic de aur fin garantat (remontoir) pentru bărbați. Unei 1 wai . Plătindu-se suma de lei §8.50 în capitală și de lec 32.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar în timp de 6 luni, 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin garantat, plus Calendarul Universului, Calendarul Armatei, Calendarul portativ, Calendarul de perete și romanul ilustrat „Catacombele Parisului“ (2 volume). Plătindu-se suma de 59.50 în capitală și de leî 63.50 în județe se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 6 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic remontoir, de aur fin, garantat cu 2 capace, pentru damă. Plătindu-se suma de lei 74.50 în capitală și de lei 78.50 în județe se va primi gratis și franco Uiversul politic și literar pe timp de 6 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 mare și frumos ceasornic de aur fin garantat (remontoir), pentru bărbat. Pe 31 u.n.x Plătindu-se suma de lex 24 în capitală și de lex 27 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, 1 frumos ceasornic remontoir cu 3 capace de argint fin garantat pentru bărbat sau pentru damă, după alegere, precum și Calendarele Universului, Calendarul portativ, Calendarul de perete și romanul ilustrat „Oarba din Sorrento.“ l’lătindu-se suma de lei 55.50 în capitală și de lei 5850 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 frumos ceasornic remontoir de aur fin garantat cu 2 capace pentru dame. Plătindu-se suma de lei 70.50 în capitală și de lei 73.50 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, tote cărțile de mai sus, plus 1 mare și frumos ceasornic remontoir de aur fin garantat, pentru bărbați. Tote aceste cesornice se pot vedea chiar de acum la Administr. ziarului „Universul“ str. Brezoianu 19. Bucureștii (Casa proprie), cui 5 Bani in Capitala,—10 Bani in Județe. O GALATOSIE €?U REVOLVERUL Ar fi bine ca cititorii noștri care doresc a se abora, pentru a avea sus zisele premii, să se grăbească a ne trimite costul, deorece numerul ceasomicelor de care dispunem este limitat. UN NOU ABONAMENT cu alte premii Plătindu-se lot 22 în capitală și lot 28 în județe se va primi ca premiu gratis și franco: „Universul“ literar și politic pe timp de un an, o sticlă de parfum și un săpun fin, precum și Calendarul Universului pe 1890, Calendarul Armatei, Calendarul american, Calendarul de buzunar, Calendarul de perete, romanele Messalina (3 volume ilustrate), Catacombele Parisului (2 volume ilustrate), Cadavrul meu și Frederic Lenois. Plătindu-se loî 10 în capitală și loî 13.50 în județe se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 6 luni, Calendarul Universului, Calendarul Armatei, Calendarul de buzunar, Calendarul de perete, romanele Messalina (3 volume ilustrate) și Oarba din Sorrento (un volum ilustrat). Plătindu-se lei 5 în capitală și leî 7 în județe, se va primi gratis și franco „Universul“ politic și literar pe timp de 3 luni, Calendarul Universului și al Armatei, după alegere ; Calendarul portativ palend, de perete și romanul Oarba din Sorrento. Costul abonamentului se va trimite prin mandat poștal sau în „mărci poștale“ iar in timbre fiscale, în scrisore recomandată la administra ziarului „Universul“, str. Brezoianu No. 19 București. Calendar zilnic pe 1889 . Ortodox Luni 7 Decembre.—Sf. Filotea (corpul Ia Curtea de Argeș). Catolic Joui 19 Decembre.—Namisia. Sarele răsare la 7.34; apune la 4.22. Efemeride 7 Decembre 1601. Șerban Vodă ocupă tronul țarei după mortea lui Mihai Bravul. București 7 Decembre Cu începuturi modeste, fără pretențiune și numai cu hotărîrea nestrămutată de a fi utili publicului, a recunoaște cu imparțialitate binele, a denunța răul și a cere îndreptare, a apăra pe cei asupriți și a îndemna mereu la muncă cinstită și stăruitore pentru binele obștesc—„Universul“ a împlinit șase ani din cariera sa și a mers totdeauna progresând. Am început cu 3000 de exemplare și astăzi am ajuns la 16 și 18.000. Publicul, marele suveran în materie de presă, a apreciat silințele și constanța nostră, ne-a aprobat și ne-a încurajat. Din partea noastră, n’am cruțat nici o jertfă, nici o muncă pentru a-1 mulțumi din ce în ce mai mult, și vom urma pe acastă cale cât vom trăi. Astăzi chiar facem o nouă îmbunătățire, tipărind ziarul cu literă complect nouă. După cum am anunțat, în curând ne va sosi o nouă mașină de tipărit, sistem Marinoni cel mai modern, care va permite o însemnată îmbunătățire în organizația ziarului, în adevăr, pe când astăzi suntem nevoiți să punem ziarul la mașină la 4 ore și chiar la 3 după amiazi, pentru că lucrând totă noptea pănă la 6 dimineța abia putem dovedi cu tiragiul marelui număr de foi ce ni se cere cu mașina cea nouă vom putea pune ziarul chiar la 5 dimineața, având astfel cel mai complect și mai proaspăt serviciu de dimineță, deorece cu acestă mașină se pot tipări 30,000 exemplare pe oră. O altă îmbunătățire care desigur va fi mult apreciată de public, ie angajarea unui desenator de la un mare ziar ilustrat din Viena, care va da cititorilor noștrii gravuri originale din țara noastră. O dată pe lună vom servi publicului un număr în care vor fi vederile cele mai frumoase din toate orașele și localitățile importante din România. Aceste gravuri, executate cu cea mai mare îngrijire, vor forma o serie întreagă subt titlul „Orașele României“. Cu această ocazie anunțăm că, de Crăciun vom începe publicarea a două romane de senzație din cele mai noi, cari abia acum încep să se publice la Paris: unul de Jules Mary, altul de Xavier de Montépin, cari vor avea ilustrații mici în text. Toate aceste dovedesc că suntem ferm hotărîți să urmăm a satisface necontenit și tot mai bine publicul, răsplătindu-1 pentru sprijinul ce ni l’a dat, ni-1 dă și ni-1 va da totdeauna, cât vom stărui pe această cale. Linia noastră de conduită politică se cunoaște. Suntem liberali. Nu ne ocupăm nici o dată de luptele și frămîntările sterpe, cari îndepărtează gândul de la nevoile reale ale țării. Suntem imparțiali; recunoaștem și lăudăm binele, fie iei făcut de oricine, de liberali ori de dușmani ai liberalilor, denunțăm fapta rea, asemenea ori de cine ar fi făcută. Pe noi nu ne interesează persoanele, ci faptele și ideile- criticele le facem și le vom face totdeauna cu demnitate, fără pasiune. Așa am fost până acum, așa vom urma să fim. In afară de politică, vom căuta să ținem publicul în curent cu tot ce se petrece în lumea întreagă, așa ca nimic din ce e interesant și util să nu’i remâne necunoscut. N’am avut nici o dată pretenția să prevedem tot de aceea am primit și vom primi cu bucurie sfaturile bune ce ni s’ar da. Când cititorii ar constata o lipsă în ziarul nostru, îi rugăm să ne atragă atenția și vom căuta să aducem îndreptare cât va sta în putința noastră. Cu necontenite silințe, cu neclintită bună-voință, suntem convinși că vom crește tot mai mult în favoarea publicului. Am fost calomniați, s’a căutat să ni se facă roü în felurite chipuri. Dar publicul nu s’a lăsat să fie indus în eroare și a urmat să ne acorde sprijinul său. Nu ne îndoim că tot așa va fi și pe viitor. DIN SERBIA Corespondența part a țiarului „ Universul“ Belgrad, 3 Decembre. Un scandal enorm A apărut aci o broșură care a produs o sensație puternică. In ea se susține că d. Bontoux, ca să obție dreptul de a construi drumuri de fier în Serbia, a dat bacșiș regelui Milan două milioane de franci, d-lui Garașanin, ministru de interne, 300.000 de franci, iar d-lui Pirocianaț, atunci prim-ministru, 800.000 de fr. Pe lângă aceasta, s’ar mai fi dat ca mită, șase milioane la osebiți funcționari. Poliția caută cu activitate pe autorul acestei broșuri. Mai multe din personele vizate în acestă broșură au depus plângeri de calomnie în contra autorului, care se crede că ar fi un oarecare Iscovici, fost funcționar la căile ferate, care se vede că are documente secrete foarte ciudate asupra negocierilor care au precedat întemeierii drumurilor de fier în Serbia. El publică, pe lângă alte acte, o corespondență între d. Bontoux și d. de Hahn. Vineri 8 (20) Decembre 1889 astăzi director la „Laenderbank“, în privința acestor mituiri. Pe lângă bani, d. Bontoux trimise urgent un transport de cesornice și mobile d’ale lui. Mai mult de 2.000 de exemplare din broșură s’au vândut în douăzeci de ore. E mult de tot, pentru un oraș ca al nostru reorganisarea armatei Guvernul a publicat de curând raportul său asupra reorganizărei armatei. Acest proect va fi supus în sesiunea aceasta Scupcinei. In introducerea proiectului, se află următoarele importante declarațiuni: „Proiectul are de scop să dea pe Serbia din nou în curentul vechilor ei tradiții istorice și să facă dintr’ânsa din nou o nație armată, în stare să susție marea idee a unirii, și să meargă în falangă neînvinsă din victorie în victorie, ca să apere drepturile și interesele nației.“ Armata sârbă, după acest proiect, va fi împărțită într’o armată regulată și o miliție compusă din două chemări; acestă armată va putea trece imediat de pe picior de pace pe fel de jresboia, după un ucaz al regelui. Miliția va fi comandată de către ofițerii armatei regulate și fiecare sârb va putea fi chemat sub drapel de la vârsta de 20—50 ani. Un cetățean care n’a servit nu poate să se facă nici profesor, nici preot, nici funcționar. Instrucțiunea militară se face obligatoare în toate școalele publice și private. Infame atentate E o adevărată plagă, asupra orașului nostru, mulțimea de cafe-chantante. Mai pe fiecare stradă se află câte două-trei localuri în cari se petrec scene de desfrâu mizerabile. La o cafenea, din str. Petersburg, poliția cu toată nepăsarea ei obicinuită, a trebuit să intervie. O ceată de tineri stricați aduceau fete de câte 10—12 ani de prin pensioane și se dedau la acte infame de desfrâu cu ele. S’au constatat peste 200 de cazuri de acest fel. După ce copilele erau nenorocite, plecau de faceau pe cântărețele la Pesta, la Sofia și la București, lăsându-și familiile în desperare. Cafeneaua acesta s’a închis. Dar sunt alte zeci de zeci de stabilimente de aceste. Se proiectează facerea unei legi, pentru a se pune capăt acestor infamii. Mistici Buletin judiciar (TRIBUNALELE STRĂINE) Crime din Gelozie Curtea juraților din Aveyron (Franța) a judecat pe un oarecare Albenque, un tînăr și sălbatic rău-făcător, care și-a ucis pe cele două surori ale sale, din gelozie că erau preferate de părinți. Copilele erau, una în vârstă de 16 și cealaltă de 14 ani. Băiatul le omorî cu revolverul și, ca se fie sigur că nu se vor deștepta, le sfarmă capetele cu un ciocan, apoi așeză binișor cadavrele unul lângă altul și se duse frumușel la masă. Arestat, el mărturisi îndată crima; purtarea lui în închisoare fu liniștită și nepăsătoare. v Acu într’una din zile, alt pușcăriaș îl învăță să se prefacă nebun și-a dovedi că în acest chip putea să scape. Falsul idiot fu în adevăr, achitat. Din acest moment, Albenque nu se gândi decât să se prefacă mai bine nebun. El fu băgat într’un ospiciu. După câteva săptămâni, fugi din azil și se duse de se ascunse în pădurea Laissac, dar poporația acestor locuri îl prinse. Țăranii îl legară și-l duseră la arest. Mai mulți doctori, însărcinați să-l examineze, afirmară că idioția lui era prefăcută. In urma acestei constatări, Albenque fu dat judecății curții juraților.