Viaţa Economică, ianuarie-iunie 1971 (Anul 9, nr. 1-26)

1971-06-11 / nr. 24

economica saptemina! editat de Societatea de Ştiinţe Economice din România REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : str. Nicolae Iorga nr. 36 • telefon 11.78.76 • Bucureşti SUMARUL numărului 24 din 11 iunie 1971 ■ ECONOMIE NAŢIONALA — Strategii de dezvoltare 1971—1975 : - S rurala şi marketingul industrial (pag. 3) Date de prognoza — Resursele lemnoase in perspectiva anului 2010 de Petre Cioclu, economist principal, C.S.P. (pag. 5) — Puncte de vedere: Perfecţionarea formelor de determinare a impozitului pe circulaţia mărfurilor de Gh. Tiţă (pag. 6) — Agricultură : Un model economico-matematic pentru optimizarea folosirii pămîntului de Gh. Stoica, doctorand în ştiinţe economice (pag. 7) — Dezbateri : • Proiectul de lege cu privire la organizarea şi conducerea unităţilor economice de stat. Onorarea contractelor de cei ce le încheie de Paraschiv Başturea • Proiectul de lege privind încadrarea şi promovarea în muncă a personalului din unităţile socialiste de stat. Accent pe perfecţionarea resurselor umane de Nicolae Haneş (pag. 9) ■ CONDUCERE • ORGANIZARE Mediul industrial în faţa exigenţelor ergonomice • Tribuna specialistului: — Să deschidem porţile ergonomiei... de Virgil Anghelescu • Studii, experienţe : — In industria minieră ! Model specific de analiză a posturilor de muncă de Cristea Mamali Institutul de cercetări ştiinţifice pentru protecţia muncii — în energetică — la baza proiectării instalaţiilor de comandă de Gh. Iosif, Paraschiva Ene Institutul de psihologie (pag. 10—11) ■ TEORII • IDEI — Dezbateri Subdezvoltarea economică şi căile lichidării ei (pag. 12) — Management şi inovaţie de conf. univ. dr. Gheorghe Badrus — Un bogat material de informare şi studiu de prof. univ. dr. Mehedinţu (pag. 13) — Şcoli — curente — economişti : Teoria marginalista a preţului de monopol de dr. Iosif Anghel (pag. 14) ■— Economia naţională şi economia mondială de conf. dr. Const. Moisuc (pag. 15) ■ ECONOMIE MONDIALA — R.P.D. Coreeană: Forţa propulsoare a industrializării — R. D. Germană : Orientări prioritare de dr. N. S. Stănescu — R. P. Mongolă: Prezentul şi viitorul industriei de Lucian D. Petrescu (pag. 16) — R. P. Polonă ! Tîrgul internaţional de la Poznan la cea de-a XL-a ediţie de Marian Nitecki, consilier comercial pe lingă Ambasada R. P. Polone (pag. 17) — Corespondenţă de la trimisul nostru special : „România se prezintă" de Dinu Dragomirescu — Evoluţii posibile, dileme reale (pag. 18) Redactor set: Gheorghe OOLGU Tiparul: întreprinderea Poligrafica „Informafia" str. Brezoianu, nr. 23—25, 40 470 BALANŢELE PARŢIALE DEOARECE balanţele trebuie sa fie dinamice, operative, să asigureposibilitatea de prognoză, opinăm pentru elaborarea lor parţială , trimestrială sau semestrială. Din experienţa noastră, rezultă că, balanţa parţială a legăturilor între ramuri, fie statistică sau de plan, poate fi elaborată trimestrial. De exemplu, la Întreprinderea de aprovizionare cu piese de schimb- Ploieşti, întocmirea trimestrială a formularului B.L.R. 9 a permis descoperirea creșterii peste normativ a stocului de mărfuri fără mişcare şi nerealizarea în timp a contractelor către beneficiari, ceea ce a determinat comitetul de direcţie să ia măsuri corespunzătoare. Ca urmare, s-a mărit viteza livrărilor, iar stocul a scăzut sub normativ, realizându-se la timp indicatorii de plan şi asigurându-se unităţilor beneficiare materialele şi piesele de schimb necesare producţiei. Balanţele pot servi ca parte componentă a sistemului informaţional economic. O dată cu creşterea atribuţiunilor şi competenţei unităţilor de producţie în planificarea, organizarea şi conducerea activităţii economice, elaborarea şi utilizarea balanţelor legăturilor între ramuri ar asigura şi mai mult rezolvarea multiplelor probleme ale aprovizionării, ale producţiei şi desfacerii etc. Ion TIRIBOI doctorand în ştiinţe economice Ploieşti 0 PROPUNERE PRIVIND COMPLETAREA CUNOŞTINŢELOR PROFESIONALE CĂILE FERATE au organizat, la un nivel ridicat, sistemul de pregătire profesională a cadrelor de specialitate din serviciile sale. Nu aceeaşi situaţie este insă în întreprinderile care constituie clientela de bază a căilor ferate. In aceste întreprinderi, adeseori personalul din cadrul unităţilor de transporturi a creat dificultăţi căilor ferate şi a adus prejudicii economiei naţionale, prin lipsa unor cunoştinţe de specialitate. De aceea, îmi permit să propun pregătirea acestui personal în grupurile şcolare pe care le are calea ferată. De pildă, pentru conducătorii direcţiilor sau serviciilor de transporturi din ministere, centrale etc. să fiinţeze cursuri de nouă luni referitoare la exploatarea tehnică şi economică a căilor ferate, auto, navală, fluvială şi aeriană, trafic local şi internaţional, intr-un cuvînt cunoştinţe complete la nivelul şefilor de gară. Aceleaşi cunoştinţe, dar la nivelul impiegaţilor de mişcare, sunt necesare şi pentru şefii birourilor de transporturi din unităţile industriale cu linii şi locomotive de manevră şi cu trafic intens. La cursurile de şase luni ar putea fi şcolarizaţi acarii, frinarii şi manevranţii, mecanicii, fociiştii şi magazionierii. împrospătarea cunoştinţelor se va realiza, atît pe verticală cit şi pe orizontală, de conducătorii direcţiilor, serviciilor şi birourilor din unităţile centrale şi exterioare, care au absolvit şcoala de specialitate respectivă. In acest scop calea ferată va trebui să editeze lunar, un buletin informativ, cu toate modificările ce vor interveni in exploatarea tehnică şi economică a căilor ferate şi care interesează pe toţi lucrătorii din transporturi. D. BÂRBULESCU economist-diplomat București • Contractul de muncă F. SAVA, Rimnicu Vîlcea — Conform art. 6 din Legea nr. 1/1970, contractul de muncă se încheie în formă scrisă un exemplar fiind dat angajatului. El concretizează drepturile si obligațiile părților prevăzute de lege și de contractul colectiv de muncă. Dacă angajarea dv. s-a făcut înainte de aprobarea legii, trebuia sa vi se predea o copie după decizia de încadrare, in care se precizau elementele esențiale ale contractului de muncă încheiat. Dacă nu vi s-a predat, fie un exemplar după contractul de muncă, fie o copie după decizia de încadrare, sînteţi îndreptăţit să le solicitaţi. Desfacerea contractului de muncă, în temeiul art. 18 (a) din Codul Muncii, determină întreruperea vechimii în aceeaşi unitate. Salariatul cu contract de muncă pe durată nedeterminată, care s-a încadrat în termen de 30 zile de la desfacerea contractului (art. 9 lit. K din Legea nr 1) beneficiază de recunoașterea vechimii neîntrerupte în aceeași unitate, dacă urmează pe celălalt soț transferat în interesul serviciului sau mutat cu unitatea in altă localitate. • Salarizare ILIE D. ILINCA. Turnu Severin — Salarizarea dv. la nivelul de bază al funcţiei de inginer, corespunde reglementărilor în vigoare. Faptul că aţi fost remunerat şi pentru orele predate peste norma didactică nu poate duce la modificarea încadrării. Sumele primite pentru această activitate nu au un caracter de salariu tarifar. • GHIZELLA TYUKODI, Baia Mare — Absolvenţii învâţămîntului superior repartizaţi direct la unităţile de cercetare ştiinţifică pe firacţii ajutătoare de cercetare, sunt salarizaţi —* în primul şi în al doilea an de activitate — cu salariile tarifare stabilite pentru aceste perioade. Intrucît aveţi o vechime mai mare de 12 luni înainte de cursurile universitare, în primul an de activitate sînteţi salarizată la nivelul celui de al doilea an prevăzut pentru funcţia ajutătoare de cercetare respectivă. In cel de al doilea an de activitate, veţi fi salarizată la nivelul de bază al funcţiei deţinute, salariu pe care îl veţi avea şi în cel de al treilea an în funcţia ajutătoare de cercetare ştiinţifică. Prin excepţie, în acest an, vi se poate acorda o gradaţie. • Arad — Conform reglementărilor în vigoare, cadrele tinere care au studiile corespunzătoare, pot fi promovate, după terminarea perioadei de stagiu, în funcţii de conducere. Aprobarea promovării în aceste condiţii, se dă — la propunerea conducerii unităţii — de miniştrii, conducătorii celorlalte organe centrale, respectiv de comitetele executive ale consiliilor populare judeţene şi municipiului Bucureşti. • GHEORGHE IORDACHE, Cluj — Anularea reducerii cu 5 sau 1O** a nivelului de bază al salariului tarifar, stabilită ca o măsură temporară, la aplicarea noului sistem de salarizare, nu se consideră o majorare de salarii. Dreptul la alocaţie se menţine deci în condiţiile prevăzute de art. 19 din H.C.M. nr. 914/1968. • M. ADRIAN, Bucureşti — Aveţi dreptate. Procentul minim al c.A.S. este de 50V$. Vă mulţumim pentru sesizare. ING. LUCIAN PETCU, Arad — Pentru a vă răspunde la întrebare, este necesar să ne comunicaţi ce post aţi ocupat, care este funcţia actuală, de ce grad este Şantierul şi ce activitate aţi desfăşurat în producţie ?. • MARIA MAIER, Tirnoveni — Avînd studii medii nu puteţi fi promovată în funcţia de economist şi nici nu puteţi ocupa o funcţie echivalentă. Recunoaşterea contribuţiei deosebite pe care o aduceţi la activitatea colectivului în care lucraţi se poate materializa, dacă veţi obţine la caracterizările anuale calificativul»,foarte bun* prin acordarea, de către conducerea unităţii, a unei gradaţii superioare, cu reducerea pînă la jumătate a vechimei necesare. Asemenea promovări cu caracter excepţional se pot repeta, în măsura în care nivelul aprecierilor privind munca dv. va justifica, în anii următori, încadrarea în gradaţii superioare. IMPORTANT! V-aţi reînnoit abonamentul pe trimestrul III 1971 ? Dacă nu aţi făcut-o incă, vă puteţi adresa pină la data de 25 iunie factorului poştal, oficiilor şi agenţiilor P. T. I. R., precum şi difuzorilor de presă din instituţii şi întreprinderi.