Viața Nouă, octombrie-decembrie 1950 (Anul 2, nr. 349-425)

1950-10-14 / nr. 360

In cinstea alegerii deputaților in Sfaturile Populare Santalfam tot mai sus steagul întrecerii socialiste La 3 Decembrie poporul muncitor din țara noastră își va alege deputații în Sfaturile Alegând pe cei Populare, mai buni reprezentanți ai poporului muncitor, milioanele de alegători vor vota pentru pace și socialism, vor vota pentru prietenia veșnică cu Uniunea Sovietică, bastion al păcii și democrației, cu ajutorul căreia Patria noastră devine tot mai puternică și înfloritoare. Oamenii muncii din țara noastră, constructori entuziaști ai socialismului—educați și îndrumați de Partid —înfăptuiesc mărețe realizări. Pe pământul fostei semi colonii amului, se înalță imperialisastăzi în Republica noastră, o industrie puternică, se construiesc hidrocentrale, se brăzdează canalul Dunărea-Marea Neagră, se fabrică mașini de înaltă tehnică, se fabrică tractoare cu ajutorul cărora agricultura noastră suie pe o treaptă superioară. Toate aceste realizări sunt rezultatul muncii creatoare a milioanelor de oameni ai muncii din țara noastră, toate acestea se datoresc ajutorului neprecupețit dat de către Uniunea Sovietică, Patriei noastre. Alegerile ce se vor desfășura la 3 Decembrie în țara noastră, constitue un nou și minunat prilej de afirmare a voinței de neclintit a poporului muncitor de a apăra pacea, de a construi socialismul. Și pentru aceasta, dela un capăt altul al țării, oamenii muniacii din fabrici, uzine și instituții, desfășoară pe larg întrecerea socialistă pentru terminarea înainte de vremea sarcinilor Planului de Stat pe 1950. Minierii și-au luat angajamentul să dea mii de vagoane de cărbune în oțelarii să producă mii plus, de tone peste program, petroliștii, constructorii, cu toții laolaltă în cinstea alegerilor pentru deputați în Sfaturile Populare, au întețit bătălia pentru o producție și o productivitate superioară, capabilă să asigure îndeplinirea cu succes a primului nostru Plan Cincinal, măreț program de construcție a bazelor socialismului. Pentru cinstirea prin fapte a alegerilor și oamenii muncii din regiunea noastră și-au înoit angajamentele în întrecerea socialistă. La Filatura „Filimon Sârbu“ de pildă, muncitorii atelierului de întreținere și-au luat angajamentul să realizeze peste 300.000 lei economic, iar mai multe muncitoare de la ringuri și-au propus ca până la sfârșitul lunii Noembrie să termine Planul anual de producție. La depoul C.F.R., mecanicii și fochiștii și-au propus ca până în ziua alegerilor să realizeze 350 tone combustibil economic. O formă vie prin care cei ce muncesc își manifestă dragostea și entuziasmul lor pentru alegerile de deputați în Sfaturile Populare sunt minunatele realizări obținute până acum, realizări care trebuesc lărgite și consolidate prin altele tot mai mărețe. La șantierul S. R. T., de pildă, muncitorii avântați în întrecere pentru un regim sever de economii au izbutit peste 2.300.000 să realizeze lei economie într-o singură lună, iar la „Cristea Nicolae“, muncitorii au reușit să depășească cu 10 la sută sarcinile de plan pe luna Septembrie. Un alt exemplu minunat de muncă entuziastă se poate vedea pe Șantierele de construcție din subunitatea Brăila Șantierului :,M. 7.“ Muncitorii de pe aceste șantiere folosind metoda sovietică de zidărie a stahanovistului Orlov au reușit să depășească cu 28 la sută planul de producție pe luna Septembrie. Și în raionul Tulcea colectivele de pescari desfășurând întrecerea socialistă au reușit să înscrie succese dintre cele mai frumoase. Sarcini însemnate stau în fața poporului nostru. In curând vom începe bătălia pentru Planul Cincinal. Această bătălie trebue să ne găsească temeinic pregătiți. Mașinile să fie bine revizuite, munca organizată în cele mai bune țiuni pentru ca odată când aîncepută lupta pentru realizarea lui să nu fie stânjenită. In vederea realizării cu succes a mărețelor sarcini ce nu le pune în față lupta pentru construirea socialismului trebue să răm larg întrecerea desfășiisocialistă — metodă comunistă de construire a socialismului. La baza ei trebue să stea angajamentele concrete ale fiecărui muncitor, angajamente care trebuesc sprijinite de organizațiile de Partid și Comitetele Sindicale pentru a deveni fapte vii, contribuții însemnate la cauza păcii. In focul întrecerii socialiste, preocuparea noastră de frunte trebue să fie, lupta pentru o producție și o productivitate superioară. In acest scop este necesar să folosim toate rezervele, să folosim cât mai chibzuit materiile prime și materialele, să perfecționăm mașinile și mașinile unelte să aplicăm și să extindem pe o scară largă metodele înaintate de muncă sovietice. Realizările și metodele fruntașilor în producție să fie larg popularizate, iar fruntașii în muncă au datoria de a ridica cât mai mulți muncitori la nivelul lor. Astfel vom obține un avânt general în lupta pentru o productivitate superioară. In cinstea zilei alegerilor să facem din fiecare zi de muncă o zi de victorii mărețe, pe drumul socialismului și al păcii. Organizațiile de Partid, îndrumând Comitetele Sindicale au datoria să muncească neobosit pentru ca întrecerea să fie cât mai temeinic organizată. Muncitorii vor fi astfel ajutați să-și îndeplinească angajamentele luate. Agitația în această direcție are un rol deosebit de important. Prin lozinci mobilizatoare prin articole la gazetele de perete, prin agitație de la om la om, să se arate fiecărui muncitor, tehnician și funcționar, importanța antrenării în întrecerea socialistă, importanța unei productivități superioare, întrecerea temeinic organizată va scoate la iveală noui fruntași în producție, va da fiecărui muncitor posibilitatea să-și manifeste larg inițiativa creatoare, îl va face activ și conștient luptător pentru pace și sosialism. In cinstea zilei de 3 Decembrie, când spre deosebire de trecut, oamenii muncii de astă dată vor alege pe cei mai buni dintre ei în conducerea treburilor obștești, să desfășurăm larg întrecerea socialistă pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor Planului de Stat pe trimestrul IV. Victoriile în muncă din această etapă vor însemna încă odată afirmarea voinței de pace a poporului muncitor, afirmarea voinței sale de muncă pentru întărirea și înflorirea Patriei noastre dragi. Prin munca și lupta neobosită pentru Plan să facem ca glasul nostru să întru apărarea păcii răsune astfel vom lovi în dușmanii păcii imperialiștii americani care uneltesc un nou război. In cinstea zilei alegerilor nici un om al muncii să nu rămână în afara întrecerii socialiste, să nu rămână cu sarcinile neîndeplinite. Pentru aceasta să ridicăm tot mai sus steagul întrecerii socialiste. Eri după amiază în sala Olimpic în prezența a peste 6.000 oameni ai avut loc un mare muncii, a meeting de solidaritate a oamenilor muncii din orașul nostru cu lupta bravului popor Coreean care luptă pentru pace și independența națională, împotriva imperialiștilor americano-englezi. Deschizând meetingul tovarășa Gherghina Tănase, membră a Comitetului de luptă pentru pace, a dat cuvântul tov. Stelian Moraru, secretar al C. G. M., care a arătat atrocitățile săvârșite de imperialiștii americani în Coreea, văzute de delegația sindicală a oamenilor muncii din țara noastră, care a dus modestul dar al poporului nostru muncitor, eroicului popor coreean. In continuare, tovarășul Stelian Moraru a arătat bucuria muncitorimii coreene, prilejuită de sosirea delegației noastre. Faptul că noastre delegația țării a venit să înmâneze ajutor victimelor bombardamentelor americane, să transmită urările sincere de a izgoni cât mai grabnic pe cotropitori, a constituit o dovadă vie că poporul coreean nu este singur în lupta sa pentru o cauză dreaptă, pentru libertatea și independența națională. Vorbitorul prin exemple vii a arătat atrocitățile săvârșite de americani în Coreea care deslănțue o teroare bestială împotriva populației pașnice. In bombardamentele barbare efectuate de pirații americani mii de femei și copii nevinovați își pierd viața. Prin aceste bombardamente sunt distruse fabrici și uzine, sunt distruse case de cultură, sunt pustiite orașe și sate întregi. Tov. Stelian Moraru a scos apoi în relief patriotismul și hotărîrea de luptă a muncitorimii Coreene care în ciuda terorii deslănțuite de americani și poliția lui Li San Man apără cu prețul vieții și independența sa,libertatea Spiritul de sacrificiu și eroism al poporului coreean este măreț — a spus tov. Stelian Moraru. Un astfel de popor nu poate fi învins. Unitatea poporului coreean este de nesdruncinat la fel cum este de nesdruncinat unitatea dintre poporul din Nordul și Sudul Coreei care luptă împreună pentru independența și libertatea Patriei. In încheere, vorbitorul a arătat că poporul coreean va întări continuu lupta și munca pentru a repurta victoria asupra imperialiștilor americani. Au luat apoi cuvântul muncitorii Bocanovschi Ion dela S.R.T., Firicel Vasile dela C.F.R , Drăgan I. dela P.C.R., Borșan Ion dela C.F.R. care în numele muncitorilor din orașul nostru au manifestat hotărît împotriva barbariilor săvârșite de imperialiști în Coreea. Acești tovarăși în încheere au propus să se strângă un fond material pentru a sprijini poporul coreean în lupta sa. Propunerea a fost aprobată în unanimitate de cei peste 6000 muncitori care au luat parte la meeting. La sfârșitul meetingului a fost votată o telegramă, adresată O.N.U. prin care muncitorii din orașul nostru cere încetarea agresiunii sângeroase din Coreea și adoptarea propunerilor delegației U.R.S.S. la O.N.U. Ei și in sala Olimpic a avut loc Un mare meeting de solidaritate cu lupta poporului coreean Importante economii realizate la S. M. T. „1 Mai" - raionul Brăila Brigăzile de tractoriști de la S.M.T. „1 Mai“ raionul Brăila au pornit o muncă susținută în actuala campanie de însămânțări. Ei au avut contractat în sectorul socialist și particular 3510 ha. Dela 4 la 24 Septembrie au reușit să facă 2233 ha. arături pentru însămânțări la 15-17 cm. adâncime și 2131 ha. ogoare, depășind cu mult planul. In tot timpul arăturilor brigăzile de tractoriști s’au străduit să facă cât mai multe economii de combustibil. Fiindcă această problemă i-a preocupat în mare măsură, ei au reușit ca dela 14-24 Septembrie să facă economii de combustibil în valoare de 31.234 lei. In această privință s’a evidențiat în special brigada 9-a condusă de tov. Trifan Năstase care printr’o bună planificare a timpului de a lucra și buna întrebuințare mașinilor a economisit 1325 litri de motorină în valoare de 10.070 lei. Cu 1325 litri de motorină tractoriștii din această brigadă vor putea să facă încă 63 ha. alături de 18-20 cm. adâncime știind, că pentru un h^a. de arătură un tractor consumă 21 litri motorină. Deasemeni și brigada 6-a condusă de brigadierul Bunea Vasile, a făcut o economie de 1193 litri motorină. La fel și această brigadă va putea să are numai cu combustibil economisit 56 ha. alături. Realizări frumoase au obținut și celelalte brigăzi de tractoriști care au înscris frumoase economii de combustibil. In dorința de a termina în cât mai scurt timp campania de însămânțări și pentru a cinsti așa cum se cuvine alegerile deputaților în Sfaturile Populare, brigada atemistă de fractoriști condusă de tov. Croitoru Marcu au pornit cu avânt la realizarea celui mai înalt cont de economii, chemând la întrecere socialistă în această privință toate celelalte brigăzi. Indeplinindu-și această dorință tractoriștii dela „1 Mai“-raionul Brăila - vor face cinste intregei stațiuni contribuind efectiv la lupta pentru plan, pentru pace. 180 ha. de grâu vor fi însămânțate în „cruce“ Terminând din timp toate pregătirile pentru însămânțările de toamnă cele 6 brigăzi de colectiviști de la gospodăria agricolă colectivă „11 Iunie 1948” din Pechea, antrenate în întrecere socialistă și sub îndrumarea organizației de bază, în ziua de 2 Octombrie au început însămânțatul grâului. Urmând experiența colhoznicilor sovietici care au obținut recolte frumoase semănând grâul în „cruce” membrii colectiviști s’au hotărât ca din suprafața de 500 ha. planificate pentru însămânțările de toamnă, 180 ha. să le însămânțeze în „cruce.” Până în seara zilei de 6 Octombrie s’au însămânțat în „cruce” 23,50 ha. Fruntașe în muncă stau brigăzile a Il-a VI-a și a IlI-a. Din brigada IlI-a condusă de brigadierul Costache Pavel s’au evidențiat colectiviștii: Ioan Pavel, Alexe Crișan și Ștefănache Manea, iar din brigada VI-a Elena Stroe și Iordache C. Codru. Ion Arhire coresp. Brigada de tractoriști de la S.M.T. I. Gh. Duca au terminat de arat pământul gospodăriei colective „Partizanul Roșu“ Brigada de tractoriști de la $. H. T. I. G. Duca raionul Tulcea, compusă din tov. Vlad M., Pușcașu Vasile și Grecu Ilie în frunte cu responsabilul brigăzii Rădulescu Constantin au terminat arăturile pentru însămânțările de toamnă pe tarlalele gospodăriei agricole colective „Partizanul Roșu“ din comuna Dunăvățul de Jos raionul Tulcea. Tot timpul lucrărilor ei s-au străduit să facă arături bune, cu toate că pământul era nisipos și greu de răsturnat. După ce au terminat arătura la gospodăria colectivă „Partizanul Roșu“ tractoriștii au plecat cu forțe noui în comuna Beștepe tot în raionul Tulcea, unde au de arat și însămânțat pământul țăranilor muncitori întovărășiți.. V. ANDREI coresp. In întâmpinarea primului nostru Plan Cincinal 433.534 lei economic Mișcarea pentru crearea celui mai bogat cont personal de economii, a luat un mare avânt la Atelierele C.F.R. In întrecerea socialistă, muncitorii atelierului se străduesc să cât mai rațional folosească materiile prime și materialele. In luna Septembrie, datorită dragostei cu care muncitorii au luptat pentru un regim sever de economii, au reușit să îmbogățească cu 433.534 lei contul de economii al atelierului. Printre echipele fruntașe în această direcție, este acela a tov. Cernega Eftime care a realizat singur 72.791 lei economic, urmată fiind de echipele tov. Cazan și Ariton, care prin recuperarea de materiale vechi, au economisit peste 50.000 lei. Pascali Ion coresp. In cadrul Lunei Prieteniei Româno-Sovietice Vineri 13 Oct. a c. orele 17 va avea loc în sala V. A. URECHEA CONFERINȚA tov. Ionescu Istrati cu tema GOSPODĂRESC SOVIETELE ORAȘELE ȘI SATELE DIN U. R. S. S. după care va avea loc Un program artistic dat de Echipaj, Sindicatului Transport și Comunicații Desfășurarea t campaniei pentru alegerea de deputați în staturile Populare In comuna Măstăcani s’a deschis o ,,Casă a Alegătorului“ In comuna Măstăcani, raionul Bujoru, Miercuri s’a deschis „Casa Alegătorului“. Cu amenajarea acesteia a primit ca sarcină să se ocupe țăranul muncitor nică Sava, care ajutatede un număr mare de țărani săraci și mijlocași din comună, a reușit să pavoazeze frumos această casă cu panouri și lozinci. Deasemeni aici s’au adus diferite materiale propagandistice ca broșuri, reviste și ziare. Agitatorii care au fost selecționați și confirmați pentru a duce munca de lămurire în această campanie ca Boubătrân Gh., Țocu Vasile, Neculai Oprea, Popa Vasile și alții au îndemnat pe țăranii muncitori să vină la „Casa Alegătorului“ pentru a se sfătui despre alegerile de deputați în Sfaturile Populare. Tinerii care votează pentru prima dată ca Toader Rânja, Vârlan Neculai, Patrichi Casandra, Șerbu Iordachi, Sârbu Ținea, precum și alți țărani muncitori vârstnici, au venit aici, iar agitatorii le-au arătat acestora cum trebue să voteze și le-a vorbit despre alegerile din trecut și alegerile de astăzi. H. Mihai coresp. 1659 alegători înscriși până acum în comuna Oasele Decum au început înscrierile în listele electorale la cele trei circumscripții din comuna Oasele raionul Bujoru, țăranii muncitori tineri și bătrâni, bărbați și femei au venit cu bucurie să se înscrie multă pentru ca la 3 Decembrie să-ți aleargă din mijlocul lor pe cei mai buni care să conducă comuna spre o viață nouă. Primii care s’au au fost membrii de înscris Vasile Dajboc și alții partid apoi s’au înscris țăranii tomi Vasile Lupu și numaiPavel Mihai, membri Plugarilor.Aceștia în Frontul au fost și primii în sat care terminat însămânțările și au de toamnă. Sfătuiți de agitatori tot mai mulți țărani muncitori s’au înscris în listele electorale. Până acum în comuna Casele în listele electorale s’au înscris 1659 de alegători. I. Bocăneală coresp. Agitatorii de la Centrul Mecanic S.M.T. Galați și-au început activitatea La centrul mecanic S.M.T. Galați cei 44 agitatori confirmați pentru campania electorală Și-au început activitatea chiar de a doua zi. Agitatori ca Apostol Nicolae, Drăgan Ecaterina, Horisenco Vasile, Pavel Mihai și alții în timpul prânzului angajează diferite discuții despre alegeri cu muncitorii din secțiile unde lucrează. Deasemeni ei dau lămuririle necesare tinerilor ce votează pentru prima oară. Antrenați de agitatori, muncitorii mai vârstnici ca Ionescu Vasile povestesc muncitorilor despre felul în care se făceau alegerile în trecut sub regimurile burghezo- moșierești. Apoi muncitorul Bradea Nicolai povestește celorlalți muncitori cum a bătut în alegerile din fost trecut de către uneltele ciocoiului Alecu Costea mare bogătan din comuna Corni pentru că n’a vrut să-l voteze. Lupu Ion coresp. In comuna Vârlezi nici până acum n’au fost selecționați agitatorii In comuna Vârlezi nici până astăzi încă nu s’a făcut selecționarea agitatorilor care să ducă munca de lămurire în campania alegerilor de deputați în Sfaturile Populare. Comitetul raional de Partid Bujoru s’a mulțumit numai ca să traseze sarcini organizațiilor de bază, fără să se ducă pe teren, să îndrume și să sprijine organizațiile de bază în această acțiune. Din această cauză în comuna Vârlezi — care-i numai la 2 pași de Bujoru — nici până acum nu s’a selecționat agitatorii. Secretarul organizației de bază de aici tov. Mircea Vasile nu cunoaște încă principiile legii electorale. Comitetul raional. Bujoru trebue să treacă neîntârziat la muncă să sprijine pe teren organizația de bază din Vârlezi pentru a selecționa și confirma agitatorii. F. Hristache coresp. Sa grăbim recoltarea porombolni La gospodăria agricolă de Stat Salcia, raionul Măcin, printr-o temeinică organizare a muncii, au fost însămânțate până la 6 Octombrie cele 200 ha, orz de toamnă și 160 ha, îndeplinindu-se astfel rapiță, planul 100 la sută, iar din cele 500 ha, ,planificate cu grâu, au fost însămânțate 100 ha. Munca însămânțărilor la grâu continuă cu avânt. La această gospodărie însă pe lângă rezultatele frumoase pe care le-a obținut la însămânțări, trebue să se grăbească acțiunea de strângere a recoltei de porumb. Până în prezent din suprafața de 325 ha, nu s’a recoltat nimic. T. Drăghici coresp.