Viața Nouă, octombrie-decembrie 1971 (Anul 28, nr. 8334-8412)

1971-10-27 / nr. 8356

Proletari din toate țările, uniți-vă ! Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular Județean ANUL XXVIII — Nr. 8356 MIERCURI 27 OCTOMBRIE 1971 4 PAGINI — 30 BANI DIN PUNCT DE VEDERE AL CONTRACTĂRII, L DE PIAN 1972 A ÎNCEPUT: CUM A „DEMARAT“ IN UNELE ÎNTREPRINDERI ? Asigurarea bazei tehnico-materiale pentru producția anului 1972 capătă in această perioadă o deosebită importanță, cu atît mai mult cu cit, ptnă la finele anului curent au mai rămas doar două luni de zile. In acest context, conducerile Întreprinderilor, toți factorii de răspundere, alături de eforturile pe care le depun pentru înfăptuirea exemplară a sarcinilor primului an al actualului cincinal, trebuie să manifeste o insistentă preocupare pentru perfectarea integrală a contractelor economice, atît sub aspectul aprovizionării materiilor prime, materialelor, a sculelor și dispozitivelor, cit și al acoperirii cu contracte ferme a producției marfă ce se va realiza in următorul an, întrebarea : care este stadiul atins in rezolvarea acestor probleme de importanță vitală pentru producția Întreprinderilor?, devine tot mai actuală. Ancheta Întreprinsă la prinderea pentru producerea întreuneltelor și plaselor de pescuit. Uzina mecanică navală și întreprinderea .11 Iunie" din Galați ne-a oferit prilejul de a constata că: In linii mari, acțiunea in sine a constituit subiectul multor analize, Însoțite de măsuri corespunzătoare atît pe linia aprovizionării cit și a asigurării desfacerii producției. Drept urmare, stadiul atins în Încheierea contractelor economice. Îndeosebi in domeniul desfacerii, conform datelor puse la dispoziție de conducerile întreprinderilor, poate fi apreciat ca satisfăcător, în comparație cu perioada in care ne aflăm. De pildă, la întreprinderea pentru producerea uneltelor și plaselor de pescuit producția marfă a anului 1972 a fost acoperită cu con tracte In proporție de 91,1 la su tă, la Uzina mecanică navală un procent de 90,5 la sută și numai 62,2 la sută la întreprinderea .11 Iunie" (datele se referă la realizările de la sfirșitul lunii septembrie). .Deși la sfirșitul trimestrului III a.c. ne prezentam doar cu 62,2 la sută contracte În cheiate, ne declara de altfel to varășul Gheorghe Chițu, directorul adjunct al Întreprinderii, în cele două decade ale lunii octombrie am reușit să perfectăm un volum important dintre acestea. Îndeosebi cu marii noștri beneficiari — fabricile de pielărie — ceea ce a condus la acoperirea integrală a planului pentru trimestrul I 1972. Trebuie avut în vedere și faptul că In următoarele perioade ne vor sosi comenzile pentru producția destinată exportului, care, de asemenea, va avea o influență deosebită asupra asigurării desfacerii producției marfă“. Din discuțiile purtate cu cadre din conducerea unităților rezultă că producția planificată pentru anul 1972, In scurt timp va fi acoperită cu contracte, neridicîndu-se probleme deosebite în această privință. .Avem de pe acum comenzi, ne mărturisea tovarășul Ion Vasiliu, directorul întreprinderii pentru producerea plaselor și uneltelor de pescuit, care practic depășesc chiar capacitatea noastră de producție". Aceleași opinii au fost exprimate și de alți interlocutori. Nu același lucru 11 putem afirma Insă In ceea ce privește stadiul aprovizionării tehnico-materiale. Deși la nivelul Întreprinderilor investigate au fost Întocmite din timp necesarele și Înaintate forurilor ierarhic superioare, iată că ne aflăm într-o perioadă suficient de avansată, fără ca acestea din urmă să emită nivelele de balanță in raport de solicitări, să indice furnizorii de materii prime și materiale, pentru Înaintarea de către întreprinderi a comenzilor în vederea încheierii contractelor. De pildă, întreprinderea pentru producerea plaselor și uneltelor de pescuit are la data actuală o neacoperire de 40 tone fibre tehnice de reten, 60 tone firesizal, 50 tone combustibil și diverse materiale în valoare de 773 000 lei, o situație mult mai dificilă în această privință întâlnindu-se la Uzina mecanică navală. Bunăoară, din cantitatea de 80 tone bioxid de carbon s-a primit de la Centrala navală un nivel de balanță doar pentru 55,5 tone și această cantitate, repartizată pe trimestre invers proporțional cu necesitățile reale ale uzinei. De asemenea, pentru oxigen, produs descentralizat, vital pentru producția uzinei, deși s-a Înaintat comandă Combinatului siderurgic Galați pentru cantitatea de 300 000 mc și s-au făcut numeroase intervenții, pînă în prezent nu s-a obținut încă acceptul furnizorului. — In final, fără îndoială că va trebui să ne aprovizionăm cu oxigen, ne declara tovarășul Ion Hănișteanu, șeful serviciului aprovizionare al uzinei. Din păcate însă vom fi obligați să alergăm pe la București și Iași, în timp ce Combinatul siderurgic va livra cu siguranță unor unități din Constanța. Este oare economică o asemenea practică a drumurilor Încrucișate ? Este cazul să amintim aici că, pe lingă unele neajunsuri manifestate din partea întreprinderilor In cauză, o slabă preocupare au manifestat-o centralele industriale, in rezolvarea cu promptitudine a multipelor probleme ale producției întreprinderilor. Tipic In acest sens este faptul că, la solicitarea Uzinei mecanice navale, in ceea ce privește aprovizionarea cu oxigen, Centrala navală Galați servește drept sprijin, prin adresa nr. 45 037 din august a.c., circulara Ministerului Industriei Construcțiilor de Mașini — Direcția de aprovizionare și desfacere — In care se recomandă marilor unități sau grupurilor de întreprinderi construirea GH. LUPOAE (Continuare in pag a Il-a) Uzina Laminorul de tablă a îndeplinit planul pe 10 luni intensificlndu-și eforturile în cadrul Întrecerii socialiste și acordînd o deosebită atenție valorificării superioare a rezervelor existente, muncitorii, inginerii și tehnicienii Uzinei Laminorul de tablă Galați, sub Îndrumarea permanentă organizațiilor de partid, au a raportat la data de 22 octombrie a.c. realizarea sarcinilor pe zece luni la indicatorul producția globală industrială. Urmare a avansului cîștigat, pînă la finele lunii, conform calculelor preliminarii, se va realiza peste prevederi un volum de producție însumînd 18 milioane lei, ceea ce din punct de vedere fizic se va concretiza în producerea peste plan a circa 1 800 tone tablă finită. Realizări de seamă a obținut colectivul uzinei și pe linia eficienței activității desfășurate. Astfel, pe nouă luni, volumul beneficiilor peste plan a însumat 2 700 000 lei, iar productivitatea muncii planificată a fost depășită cu 2,4 la sută. Ședința de analiză a activității k:.«..!..: [AiiwJ PL.k.J..: PJ«*: UIIUUIUI B uium 01UUUII1I Udldll Ieri dimineață, la sediul Comitetului județean de partid, a avut loc, sub conducerea Constantin Dăscălescu, tovarășului membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean președintele Comitetului de partid, executiv al Consiliului popular județean, o ședință de analiză a activității biroului Fotbal Clubului Galați. Cu acest prilej au fost abordate problemele legate de stilul de muncă al acestui organism. In vederea îmbunătățirii procesului de pregătire a echipei de fotbal și a rezultatelor pe care aceasta le obține. Luînd cuvîntul in Încheierea ședinței, tovarășul Constantin Dăscălescu a spus: „Doresc să reamintesc un lucru pe care l-am precizat și la ședința de înființare a F.C. Galați și anume că, acest club are menirea să unească toate forțele astfel încit doleanțele îndreptățite ale gălățenilor, de a avea o echipă In divizia A, să fie realizate. Cînd spun unirea tuturor forțelor: Înțeleg toate uzinele, instituțiile, toți factorii responsabili din municipiul Galați. Așa după cum a reieșit și din această ședință, se simte însă nevoia unor măsuri organizatorice, pentru ca rezultatele echipei să fie la înălțimea pretențiilor care i se cer". După ce a făcut propuneri legătură cu noua componență ii a biroului F.C. Galați, și care au fost aprobate de cei prezenți, tovarășul Dăscălescu a arătat că, în continuare, este nevoie ca acest birou — acționând unitar — să se ocupe efectiv de conducerea și rezolvarea problemelor echipei de fotbal, să acționeze cu mai multă fermitate pentru Îmbunătățirea stării de disciplină In rândul sportivilor, a bazei materiale și să insiste în direcția descoperirii de noi elemente talentate cu care să fie întărit lotul de fotbaliști al F.C. Galați. Fiecare membru al biroului, fiecare asociație și club sportiv din municipiul Galați trebuie să înțeleagă că în interesul înfăptuirii dorințelor miilor de localnici care îndrăgesc fotbalul, este nevoie să sprijine efectiv activitatea acestui club. Am convingerea că, în noua lui componență, a spus în încheiere tovarășul Constantin Dăscălescu, biroul va presta o muncă unitară, perfecționând procesul instructiv-educativ al echipei desemnate să reprezinte fotbalul gălățean. Ca președinte al F.C. Galați fost ales tovarășul ing. Cornela Cazan, director general al I.C.M.S.G., iar ca vicepreședinți tovarășii: George Chiriță, primsecretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Galați, Bucur Bloancă, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Dumitru Roman, Inspector șef al Inspectoratului județean de miliție, ing. Ilie Nisipeanu, director general adjunct al C.S.Q. Citifi în pag. a IV-a — Adunarea Generală a hotărît drepturilor restabilirea Republicii Populare Chineze la O.N.U. — In Camera Comunelor Dezbateri asupra aderării Marii Britanii la Piața comună — Budapesta Consfătuirea miniștrilor culturii din țările socialiste — Cu prilejul Zilei Forțelor Armate ale României. Constituirea Comisiei județene de elaborare a prognozelor La sediul Comitetului județean de partid Galați, ieri după-amiază a avut loc ședința de stituire a Comisiei județene conde elaborare a prognozelor, organ de studiu, analiză și întocmire a planurilor de dezvoltare în perspectivă a economiei județului nostru, corespunzător sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului. La ședință a participat tovarășul Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Au fost de asemenea, prezenți membri ai Biroului Comitetului județean de partid, Comitetului executiv al Consiliului popular județean, conducători de centrale și întreprinderi industriale, conducători de unități socialiste de stat și cooperatiste, activiști de partid și de stat. Subliniind sarcinile deosebite care stau în fața economiei naționale în noua etapă de dezvoltare a societății noastre socialiste, tovarășul Constantin Dăscălescu a arătat că, pentru înfăptuirea lor în bune condițiuni, sunt necesare eforturi considerabile, o participare activă tuturor membrilor societății la elaborarea planurilor de perspectivă și totodată la materializarea lor. — In actualul cincinal ca și In anii 1976—1980, a relevat tovarășul Constantin Dăscălescu, industria județului Galați va cunoaște un ritm înalt de dezvoltare, situându-se din acest punct de vedere printre primele județe ale țării. De asemenea, agricultura, prin noile măsuri ce se vor lua pe linia mecanizării lucrărilor, acordării unor fonduri tot mai mari pentru irigații, desecări, combaterea eroziunii solului prin creșterea cantităților de înșigrășăminte, va înregistra progrese considerabile. Alte sectoare ale economiei județului, a spus In continuare tovarășul Constantin Dăscălescu, vor cunoaște o dezvoltare rapidă, racordându-se armonios la necesitățile imediate și de perspectivă ale economiei naționale în ansamblu. Pentru înfăptuirea acestor ample prevederi sunt necesare studii, analize și prognoze care să definească cu claritate principalele direcții de dezvoltare, posibilitățile concrete existente și sursele materiale de acoperire. In consecință, sarcinile care stau In fața Comisiei județene de elaborare a prognozelor sunt multiple, de mare însemnătari și in solistă privință toți membrii. In activitatea ce o vor desfășura, pe subcomisiile constituite pe ramuri și sectoare de activitate, vor trebui să abordeze cu maximă responsabilitate aceste sarcini să studieze în dinamică evoluția economică și socială a județului, pe baza căreia să stabilească programul de dezvoltare în perspectivă. Din acest punct de vedere consider că va trebui să se țină cont, în primul rînd, de posibilitățile construirii unor noi obiective industriale pe harta județului, de creșterea gradului de mecanizare și automatizare a producției, îndeosebi la lucrările de mare volum, precum și de dezvoltarea capacităților existente la Șantierul naval, Uzina mecanică navală și în alte întreprinderi, care să conducă realizarea unor sporuri suplimentatare de producție. In agricultură vor trebui abordate probleme referitoare la folosirea mai rațională a pămîntului, extinderea lucrărilor de hidroameliorații, combaterea eroziunii solului, extinderea irigațiilor și altele, care să conducă la creșterea și diversificarea producției agricole. In încheiere, tovarășul Constantin Dăscălescu a subliniat necesitatea intensificării ritmului de modernizare a localităților rurale, crearea unor noi orașe în județ, modernizarea și asfaltarea arterelor principale de circulație, care să conducă la îmbunătățirea condițiilor materiale și socialculturale ale populației din mediul rural, la micșorarea decalajului dintre oraș și sat. Componența comisiei este următoarea : președintele Comisiei județene de elaborare a prognozelor, Constantin Dăscălescu , membrii: Ion Axente, Ion Iosefide, Gheorghe Baroga — secretari ai Comitetului județean de partid ; Leonard Stoian, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean , Bucur Bleancă, Ion Bejan, Ștefan Bubenec — vicepreședinți ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean ; George Chiriță — prim-secretar al Comitetului municipal de partid Galați i Gheorghe Moca —prim-secretar al Comitetului municipal de partid Tecuci , Eleonora Mărculescu — președinta Comitetului județean al femeilor Aurel Scorțaru — secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular județean Ion Velincov — director al Cabinetului județean de partid Ion Cenușă — redactor șef al ziarului „Viața nouă” i Costică Oșanu, Vasile Georgescu — pensionari, membri de partid din ilegalitate; George Constantin — secretar al Comitetului municipal de partid lau ; Ion Furnea — secretar Gaal (Continuare în paga II a) Tovarășului MAO TZEDUN Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez Tovarășului CIU EN-LAI Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși. Luînd cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, dorim ca în numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, in numele Întregului popor român și al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră. Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului state chinez cele mai calde felicitări cu prilejul restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze in Organizația Națiunilor Unite și în toate organismele sale. Repunerea Republicii Populare Chineze in drepturile sale la ONU constituie un act de dreptate, de o deosebită Însemnătate pentru activitatea Organizației Națiunilor Unite, pentru cauza progresului și păcii în lume ; ea constituie o victorie a politicii juste de recunoaștere a rolului și importanței deosebite a Republicii Populare Chineze în viața Internațională, a faptului că în zilele noastre rezolvarea durabilă și în conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu poate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei Populare, a tuturor statelor — fie ele mari, mijlocii sau mici. Această hotărire consacră, în mod solemn, realitatea de netăgăduit că în lume există o singură Chină, guvernul Republicii Populare Chineze fiind unicul reprezentant legal al Întregului popor chinez. Ne exprimăm profunda incredere că prezența Republicii Populare Chineze in ONU va constitui o contribuție esențială la respectarea normelor dreptului internațional, la creșterea rolului Organizației Națiunilor Unite In promovarea principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu folosirea forței, care trebuie să guverneze relațiile dintre state. Folosim acest prilej pentru a ne reafirma convingerea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală dintre partidele și țările noastre, întemeiate trainic pe stimă și respect reciproc, pe principiile marxism-leninismului și internaționalismului socialst, vor cunoaște o dezvoltare continuă, in interesul celor două popoare, al întăririi forțelor antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii in lume. Urăm din toată inima succes deplin în activitatea pe care Republica Populară Chineză o va desfășura in Organizația Națiunilor Unite și în celelalte organisme internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU Secretar general al Partidului Comunist Român Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România DESCHIDEREA CURSURILOR UNIVERSITĂȚII SERALE DE MARXISM-LENINISM Ieri după-amiază, la Casa de cultură a sindicatelor din Galați a avut loc deschiderea cursurilor Universității serale de marxism-leninism. La festivitate au participat tovarășii Constantin Dăscălescu, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, membri ai Biroului Comitetului județean de partid, lectori, studenți ai Universității serale de marxismleninism. Tovarășul Constantin Dăscălescu, a prezentat in fața studenților prelegerea inaugurală intitulată : ,Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate — noua etapă a progresului socialeconomic din România". După ce a arătat că cel de al X-lea Congres al partidului a înscris drept obiectiv central al noii etape în care a intrat România — făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate — vorbitorul a relevat necesitatea ca studenții să-și însușească temeinic întreaga problematică a acestei importante teze teoretice și practice a partidului nostru, contribuție originală la tezaurul marxism, leninismului. Oprindu-se apoi asupra principalelor aspecte teoretice și practice ale noii etape în care se găsește țara noastră, tovarășul Constantin Dăscălescu a aprofundat categoria de societate socialistă multilateral dezvoltată și direcțiile principale ale făuririi ei, așa cum au fost concepute în documentele Congresului al X-lea și în expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la consfătuirea cu activul din domeniul activității ideologice. Arătînd că latura esențială procesului de făurire a noii etaape o constituie dezvoltarea multilaterală a forțelor de producție, vorbitorul a subliniat orientarea hotărîtă dată de partid spre dezvoltarea ramurilor industriei moderne, spre realizarea unor produse cu parametri calitativ ridicați, de valoare economică superioară, după care s-a referit la perspectivele de dezvoltare economică a județului nostru în contextul progresului general al țării. Prelegerea inaugurală la Universitatea serală de marxism-leninism a fost urmărită cu un viu interes. CAMPANIA AGRICOLĂ DE TOAMNĂ La vremea recoltei și a hărniciei! Dintre toate anotimpurile, toamna are pentru omul de la țară o deosebită semnificație. E vremea cînd destoinicul lucrător al pămîntului își vede împlinită munca, este ceasul de tradițională bucurie sărbătorească a strînsului recoltei. Grija dintotdeauna pentru rodul ogoarelor a căpătat și capătă acum însemnele unor preocupări majore. Bunul gospodar nu-și permite să irosească în această perioadă nici măcar un minut , tot ce se face pornește de la o temeinică chibzuială și are în frontul larg al desfășurării muncii un țel bine stabilit, nimic să nu se piardă din ceea ce s-a cîștigat prin munca tuturor, iar pentru alt an recolta să fie și mai îndestulătoare. Am poposit deunăzi, în acest domol sfrîșit de octombrie, prin cîteva cooperative agricole din preajma Tecuciului și mărturisim că nu la Intîmplare am ales aceste locuri. Ne-a îndemnat spre tarlalele Negrileștilor sau Drăgăneștilor, ca și spre cele ale cooperativelor din Tecuci, Țigănești și Munteni nu numai dorința de a afla, realizările cooperatorilor de aici ci, poate mai mult, gîndul că avem astfel prilejul de a-i cunoaște și afla la muncă pe câțiva din cei ce în această toamnă nu și-au găsit decît puține ceasuri de odihnă. Intr-adevăr, toamna se muncește mult la sate și de aceea bucuria este mare atunci cînd reușești să faci toate treburile fără întîrziere, la timpul lor. Pe un drum de țară, la adăpostul ultimilor coceni de porumb care mai rămăseseră în picioare, am stat de vorbă cu Gheorghe Mareș, președintele cooperativei agricole din Negrilești. Cuvintele simple, rostite fără emfază reușeau să întregească și să ne transmită fiorul cald al mulțumirii pe care ți-o dă un lucru pe care l-ai făcut cu destulă trudă și l-ai sfîrșit cu bine. — Vedeți dumneavoastră, în acest an am obținut producții bune i la majoritatea culturilor am depășit cu mult planul stabilit, dar ce aș vrea să spun îndeosebi este că a sporit tot atît de mult și grija oamenilor pentru strîngerea la timp a recoltei. In toiul unei campanii agricole de importanța celei de toamnă, nu se poate face față fără participarea tuturor la muncă, fără o temeinică planificare și organizare a muncii, încă de la începutul acțiunii, și îmi amintesc cît de clare ne-au fost atunci indicațiile tovarășului Nicolae Ceaușescu, am întocmit un plan după care aveam să ne conducem pe toată durata campaniei agricole. Respectarea de către fiecare a sarcinilor repartizate, controlul și urmărirea atentă ,zilnică de către conducerea cooperativei și comitetul de partid pe C.A.P. a desfășurări lucrărilor au fost principalele mijloace prin care am reușit să asigurăm rezolvarea tuturor treburilor din această perioadă. De pildă, în numai nouă zile am însămînțat 500 ha cu grîu, iar în mai puțin de două săptămîni am recoltat porumbul de pe întreaga suprafața de 600 ha, fără a vă mai aminti că toate celelalte lucrări de toamnă au fost efectuate cu aceeași grijă și operativitate. La sediul Comitetului municipal de partid Tecuci aveam să aflăm că au obținut succese asemănătoare și alte cooperative agricole din comunele suburbane. Conducerea directă de către Biroul Comitetului municipal de partid și de către organizațiile de partid din C.A.P.-uri a lucrărilor din campania pe care o încheiem și-a dovedit cu prisosință eficiența. Tovarășul Gheorghe Moca, primul V. BUCUR (Continuare In page t II al