Viitorul Social, 1985 (Anul 78, nr. 1-6)

Numerele paginilor - 3

NOI DIRECŢII ÎN CERCETAREA SOCIAL-POLITICĂ Eveniment de dimensiuni istorice în viaţa partidului şi a poporului nostru, Congresul al XIII-lea al Partidului a realizat o analiză profundă, de adîncă rigoare ştiinţifică, a realităţilor României contemporane, făcînd bilanţul înfăptuirilor din cele patru decenii de muncă susţinută a poporului român condus de partid, a stabilit şi a adoptat documentele programatice privitoare la dezvoltarea economico-socială şi cultural-spirituală a patriei în cincinalul 1986—1990 şi orientările de perspectivă pînă la sfârşitul acestui secol. Date fiind dimensiunile şi complexitatea obiectivelor şi programelor dezvoltării economico-sociale viitoare a ţării noastre, lucrările şi documentele adoptate de Congres acordă o importanţă hotărîtoare ştiinţei şi cercetării ştiinţifice ca factor esenţial al progresului material şi spiritual al societăţii noastre socialiste. Referindu-se la premisele majore ale înfăptuirii obiectivului fundamental al actualei etape de dezvoltare a societăţii româneşti, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preciza în Raportul prezentat la cel de-al XIII-lea Congres al partidului : „în realizarea programului de dezvoltare economico-socială în cincinalul viitor, un rol de importanţă deosebită îl au cercetarea ştiinţifică, introducerea cu rapiditate şi fermitate în producţie a rezultatelor cercetării, a noilor cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii moderne”. în acest context, documentele programatice ale Congresului, stabilind un program unitar de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducere a progresului tehnic, conturează un ansamblu coerent şi mobilizator de obiective şi sarcini pentru cercetarea din domeniul ştiinţelor sociale şi politice, ca parte integrantă a efortului de trecere la o nouă etapă, superioară, a realizării Programului partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a patriei noastre spre comunism. Descifrarea noilor direcţii şi sarcini ale cercetării în domeniul ştiinţelor socio-umane se impune a fi realizată pe baza luării în considerare a sistemului de valori, normelor, cerinţelor şi aşteptărilor care decurg din natura şi particularităţile sistemului social în cadrul căruia ele există şi se dezvoltă. în cazul nostru, determinarea noilor sarcini ale ştiinţelor sociale, trebuie să fie făcută din perspectiva unui sistem social socialist, cu o economie planificată, un sistem politic specific, aflat într-o etapă determinată a evoluţiei sale, pe calea civilizaţiei socialiste şi comuniste, deci, din perspectiva unei construcţii istorice deliberate, suscitate din interior, voită şi înfăptuită de toate forţele active ale naţiunii, în condiţiile luării în considerare a contextului internaţional al dezvoltării, în mod firesc, o „VIITORUL SOCIAL”, an. LXXVIII, nr. 1, p. 5-8, Bucureşti, 1985