Voinţa Galaţilor, 1896 (Anul 1, nr. 1-25)

1896-11-26 / nr. 14

.7 Bani exemplarul. MARTI, 26 NOEMBRIE 1896. ANUL I.—No. H ABONAMENTUL pe un an.....................Lei 20. „ sase luni......................,12. Orîce scrisori nefrancate se refuză. Organ a! partidului National-Liberal APARE IN TOATE ZILELE DE LUCRU. REDACTIUNEA si ADMINISTRAŢIUNEA STR. DOMNEASCĂ No. 93. --.50 b. linia petit pe pag. IV leii ii ii * Bl inserţii si reiin reclame pentru care redacţiunea nu este răspundetoare. ANUNCIURI SUB DIRECŢI U N EA UNUI COMI T E T. — SITUAŢIUNE Adversarii noştri naturali, breningiştii şi malaxiştiî exploatează prin diarele lor chestiunea că partidul liberal ar fi sfâşiat de intrigi şi de desbinări. Cu toate acestea, cu cât ne apropiăm de alegeri, cu atât se lămuresce şi mai bine situaţiunea politică a grupurilor din localitate şi partizanii noştri se strâng unul lingă altul pentru reuşita causei liberale. De unde până mai de u nădi se vorbea de o mulţime de liste de candidaţi pentru alegerile comunale, pretenţiunile exagerate ale unora au început să dispară şi încetul cu încetul se operează o apropiere între elementele de acelaş fel. D)e altmintrelea, unirea strînsă între liberali este şi utilă şi necesară, mai ales în împrejurările actuale când oraşul Galaţi are nevoe de o epocă de linişte şi de stabilitate, spre a se putea repara toate greşelile din trecut. Este şi natural că tot ce este capabil şi cinstit să vie cu noi, iar oamenii compromişi să se cualiseze intre dânşii în tabăra adversă. Este şi logic ca lupta electo-rală să se dea de astă dată contra duşmanului nostru comun, care este în acelaş timp şi duşmanul acestui tîrg, adică contra conservatorilor. De o parte trebue să fie grupaţi oamenii de bine, care doresc prosperitatea acestui oraş, iar de altă parte, breningiştii şi malaxiştii, cari se aseamănă to 7 între ei ca două picături de apă, atât în intenţiuni cât şi în deprinderi. De o parte partidul naţionalliberal, şi de alta oamenii compromişi al tuturor regimurilor. In chipul acesta lupta devine şi mai uşoară şi oraşul nostru îşi asigură pentru mai mult timp o stare bună de lucruri, care va face să se evite evenimentele ce sau succedat, şi care au făcut să se ducă vestea peste noue mări şi noue ţeri de isprăvile unor politiciani lacomi şi roii nărăviţi. Aşteptăm dar cu încredere, zilele de 6 şi 7 Decembrie şi nu este greu o predice de pe acum, că lupta noastră va fi încoronată de un succes strălucit. Malaxa şi Guvernul „Liberalul Gălăţian“, jubilează de căderea Ministerului—Sturdza—Stătescu. D. Malaxa, proprietarul acestei gazete, în bucuria ce simte pentru aceasta schimbare de Minister, atribue vechiului cabinet lipsă de pricepere și duplicitate în politică. Neaparat că dacă d. Malaxa ar fi făcut parte din demisionatul cabinet, el n'ar fi cărtat prin lipsă de pricepere, căci talentele și capacitatea politică a d-lui Malaxa fiind recunoscute, ar fi putut da o alta direcţie, politicii noistre, în sensul acelia dată deja de d-sa când era primar la Galaţi, şi atunci de sigur n’ar mai fi esistat nici desidenţa nici nemulţemiri. D. Malaxa, cu vederele sale largi în ale politicei, pretinde că o nouă combinaţiune ministerial era o necesitate indispensabilă, prin faptul că I. Stolojan, din causa că l’a revocat pe d-sa motivat din postul de primar, compromisese ministerul din care facea parte, şi dacă aceasta schimbare nu să opera curând, ea tot era să se întîmple în urma interpelare! pe care o anunţase d-sa guvernului. Dar D. Malaxa, mai pretinde că pe lângă faptul revocărei sale din postul de primar, D. Stolojan, s’a mai făcut vinovat şi de faptul că a încredinţat situaţia politică de la Galaţi, d-lul deputat M. Orleanu, unul dintre fruntaşi advocaţi al baroului nostru şi găseşte d-lul Orleanu, ca motive de nedemnitate in politică faptul că este tener şi că ar fi pledat într’un proces contra comunei. Dacă D. Orleanu este tener, aceasta este o cualitate pentru d-sa, în ale politicei, căci în politică să cere muncă, luptă şi nişte ose hodorogite ca a d-luî Malaxa, nu mai corespund trebuinţelor politicei actuale. Dacă I. Orleanu, a pledat contra primăriei, d-sa şi-a făcut meseria de advocat. Noi vedem pe fiecare a fi advocaţi din Bucureşti, membri ai partidului naţional-liberal, apărând procese în contra statului, şi cu tote aceste nimeni n’a îndrâsnit să rjică, ca D. Malaxa, că aceşti d-nii advocaţi conspiră în contra partidului din care fac parte. Dar d. Malaxa se mai plânge şi de faptul că mulţi liberali inbătrâniţi în lupta politică, ori mai cu merite s’au vestut devansați și înlocuiți.