Zori Noi, aprilie 1971 (Anul 24, nr. 7240-7265)

1971-04-08 / nr. 7246

* »II ZORI NOI & PAGINA 2 CÂND RĂSPUNDEREA $1 CONTROLUL sunt substituite de bunul plac In februarie 1970, Vasile T. Dumitraș, fost angajat al T.C.M.M. Frasin, ne scria că, din motive pe care le găsea neîntemeiate, i s-a desfăcut contractul de muncă și cerea sprijinul redacției pentru lămurirea situației. Trimitem scrisoarea, în original, T.C.M.M. Frasin, solicitînd să ni se comunice legalitatea măsurii luate față de semnatarul ei, avînd în vedere comportarea și munca depusă de acesta în tot timpul cît a fost angajatul unității. Urma ca, în termenul legal, să primim răspunsul împreună cu scrisoarea lui V15. Timpul trece, însă, și de la Frasin nu primim nici o veste. Considerînd că oricît de... complicat ar fi fost cazul semnalat, oricît de ample verificări ar fi necesitat, tot putea fi rezolvat în termeni reveniri la adresa inițială, cerînd să ni se răspundă la sesizarea noastră. Și iată că, la 20 februarie a.c., deci după un an de zile, primim o adresă cu următorul conținut: „Scrisoarea dv... a fost repartizată spre rezolvare tovarășului ing.șef Iacob Corneliu, sub coordonarea căruia lucra Dumitraș T. Vasile. Avînd în vedere că ing. șef Iacob Corneliu s-a transferat de la acest șantier la altă întreprindere, rezolvarea scrisorii a întîrziat. Problema tovarășului Dumitraș Vasile a fost rezolvată, iar în prezent susnumitul nu mai lucrează la șantierul nostru, fiindu-i aprobat transferul la întreprinderea de construcții C. F. R. București, șantier 15 constructi Constanța, cu data de 18 decembrie 1970“. (Scrisoarea lui V.D., însă, nicăieri). Deci, după un an de zile, un răspuns ce te nedumerește și care nu lămurește cazul în sine. In primul rînd, faptul că nimeni din unitate nu s-a sesizat că o scrisoare a rămas fără răspuns timp de un an de zile te duce cu gîndul la lipsa unei evidențe a sesizărilor, la lip PORNIND DE LA O SCRISOARE la unui control privind rezolvarea lor. In al doilea rînd, dacă inginerul șef căruia i s-a repartizat scrisoarea spre rezolvare ,a plecat din unitate, cine i-a preluat atribuțiile nu a preluat și continuarea verificării cazului respectiv, pînă la clarificarea situației ? Apoi, în răspuns nu se precizează în ce sens a fost rezolvată problema, deoarece transferul s-a aprobat după zece luni de la desfacerea contractului de muncă. Nu ni se spune dacă dreptatea a fost de partea lui V.D. sau a unității. Dacă V.D. a avut cîștig de cauză, nu aflăm din răspunsul trimis de T.C.M.M. Frasin modul în care a fost repus în drepturi și cine și în ce fel a fost tras la răspundere pentru greșeala comisă. Luăm legătura cu tovarășul Gheorghe Ungureanu, șeful biroului personal de la menționată. Și unitatea lui se confirmă bănuiala : aici nu există o evidență exactă a scrisorilor și sesizărilor oamenilor muncii. Acestea sunt trecute în registrul de intrare - ieșire, la un loc cu toate adresele unității. Este o situație pe care am întîlnit-o la T.C.M.M. Frasin și cu vreo doi ani în urmă, cînd am primit asigurări că lucrurile se vor schimba, procedîndu-se conform normelor legale. După cum se vede, asigurările nu s-au transformat în fapte. Tot acum aflăm că inginerul șef I.C. s-a transferat la altă unitate, în luna noiembrie 1970. Este de necrezut să nu fi avut suficient timp, din februarie pînă în noiembrie, pentru a rezolva sesizarea trimisă de redacție. Pe deasupra, nu se știe unde se află această sesizare. Pe ce bază ni s-a comunicat că a fost rezolvată problema lui V.D. dacă, neexistînd scrisoarea, nu se cunoștea conținutul ei ? Iată un exemplu de nerespectare a hotărîrilor de partid și de stat privind rezolvarea scrisorilor și sesizărilor oamenilor muncii, lucru care trebuie să dea serios de gîndit conducerii T.C.M.M. Frasin, organizației de partid de aici. Așteptăm, deci, răspunsuri clare la toate semnele de întrebare care s-au ridicat în legătură cu sesizarea lui Vasile Dumitraș. Totodată, dorim să ni se comunice măsurile luate pentru îmbunătățirea muncii de rezolvare, a scrisorilor și sesizărilor la T.C.M.M. Frasin. CARMINA MANOLACHE i Contra punct TALMEȘ-BALMEȘ GESTIONAR In timpul cind a fost gestionar remizier la chioșcul din noul bloc turn sucevean (Bulevardul „Ana Ipătescu") Arnold Kolbert a inițiat o jonglerie care să-i îngroașe avutul personal. Pe căi dubioase, a făcut rost de o mare cantitate de piepteni și de alte produse și le-a introdus in gestiune. Și-a găsit și acoliți care să-i susțină matrapazlîcurile : de la gestionara Elisabeta David (magazinul „Femina“), în schimbul unor asemenea produse, a de colonie și obținut sticlo pastă de dinți ; de la un debit de tutun din centrul orașului a primit o mare cantitate de timbre. La anchetă, în mod surprinzător respectivul se văita că nu prea are mijloace de trai. Verificarea a stabilit că posedă un adevărat tezaur de bijuterii și bani lichizi. In prezent, procurorul explică celor in cauză că din avutul obștesc nu se poate face un talmeș - balmeș !! i UN CUIB AL I NEGLIJENTEI în perioada septembrie 1970 - ianuarie 1971, ■ contabilul șef al C.A.P. Preutești, loan Casian, a întocmit o serie de acte false de creditare, pentru a crea plusuri în gestiunea magazinerului Constantin Gidea, la produsele griu și orzoaica. Pe această bază, respectivii, împreună cu brigardierii Petrea și Ștefan Niculaevici, au sustras peste 800 kg. de cereale. Acum, ei sunt chemați să răspundă în fața legii. Dar trebuie precizat că hoții nu și-ar fi permis atîta îndrăzneață dacă nu ar fi găsit un cuib călduț al neglijenței față de avutul obștei - neglijență pastronată de fostul președinte, Dumitru Loghin, și inginerul agronom Vasile I Simion. Sperăm că ultimul a învățat că neghina și pălămida se pot dezvolta și în afara lanului I... Rubrica realizată de VICTOR MICU Willl‘ I , a. » mmm w mmm * mmm * —mm I Hanul turistic Ilișești (Detaliu). IN AGRICULTURĂ «IN AGRICULTURA (Urmare din pagina I) La unitatea vecină, Drăgoești, țăranii cooperatori au însămînțat cu plante din prima urgență 64 hectare, avînd pregătite alte 40 în vederea cultivării lor cu cartofi, gulii furajere și in. Șerpănatul plantelor din urgența I a început și în cooperativele din Băișești — pe 20 ha., Șosea — 50 ha., Boroaia — 70 ha. In aceste cooperative, eforturile sunt concentrate spre una din cele mai importante acțiuni, și anume, sortarea cartofilor de sămînță, silozurile fiind „asaltate" de sute de cooperatori. în acest fel, în momentul trecerii la plantat, întregul necesar de cartofi pentru sămînță va fi pregătit, asigurîndu-se front larg de lucru mașinilor. De fapt, la Boroaia și Șosea, plantarea tuberculilor a și început. „Avînd experiența anilor anteriori — ne relata tovarășul inginer Vasile Andrioaia, de la Cooperativa agricolă de producție Boroaia — acum am început plantatul cartofilor mai din timpuriu ; pînă în prezent avem plantate 10 ha. și lucrăm, în continuare, cu 5 mașini". , Surprinde, însă, faptul că, aici, la Boroaia, în plină campanie agricolă, au fost mobilizați cooperatorii la o adunare generală, în care s-a discutat despre pregătirea și desfășurarea lucrărilor de sezon. Acest lucru trebuia făcut înainte de începerea lucrărilor agricole în cîmp. Concomitent cu serpănarea culturilor din epoca și sortatul cartofilor, în unitățile agricole cooperatiste se lucrează cu toate forțele la pregătirea patului germinativ, la încorporarea îngrășămintelor chimice și naturale, grăparea arăturilor de toamnă ș.a. O inițiativă deosebit de bună este aceea a inginerului șef Ion Tănase, de la Cooperativa agricolă de producție Drăgoești, care a repartizat fiecărei brigăzi mecanizatorii necesari, aceștia răspunzînd direct de calitatea muncii executate și, în final, de producția obținută. Aceasta i-a determinat ca să execute lucrări conform tehnologiilor stabilite, creînd, în același timp, un adevărat control reciproc în ce privește modul de a munci. Dintre mecanizatorii care s-au evidențiat în mod deosebit, pînă acum, în executarea lucrărilor de calitate, îi amintim pe Constantin Brădățeanu, de la brigada a III-a — un exemplu de pregătire profesională, și Iulian Grinda, de la brigada a II-a. îmbucurător este faptul că, la Drăgoești, anul acesta, semănatul inului a început timpuriu și în terenuri pe care în prealabil au fost administrate îngrășăminte chimice pe bază de fosfor și potasiu. Dar nu putem trece cu vederea atitudinea consiliului de conducere al C.A.P., care, deși cunoștea că o suprafață de cîteva zeci de hectare planificată pentru a fi destinată inului, prezintă exces de umiditate, nu a acționat încă din iarnă (timp prielnic a fost suficient) pentru a săpa canalele de desecare, lucru ce se înfăptuiește abia acum ! Acest fapt va cauza întîrzierea semănatului pînă la finele epocii a TI-a, contrar tuturor indicațiilor tehnologice. încă o dată se adeverește faptul că nici o acțiune nu trebuie amînată de pe o zi pe alta. In cazul de mai sus, cine suportă diminuarea producției de tulpini, datorată întîrzierii semănatului anului ? Este o întrebare legitimă, la care consiliul de conducere din Drăgoești va trebui să răspundă în fața cooperatorilor. Neajunsuri se mai manifestă și în alte unități. De pildă, la Siminicea, conducerea C.A.P. se mai întreba la începutul acestei săptămîni: „Oare să începem sortatul cartofilor?". A trebuit să se intervină de la județ pentru mobilizarea cooperatorilor la această lucrare. In Poeni - Solea, luni, secția de mecanizare era „aprovizionată" doar cu un singur butoi de motorină, mașina de împrăștiat îngrășăminte fiind defectă tocmai acum, cînd se simte cel mai mult nevoie de ea. Aceste minusuri denotă că, pe alocuri, se lucrează fără o perspectivă clară, că nu se acționează cu maximă răspundere și eficiență. Pentru ca ritmul lucrărilor de campanie să înregistreze o reală intensificare, sunt necesare eforturi susținute din partea tuturor celor ce muncesc în agricultură. I.a I.R.U.M. Vatra Dumei mm ÎN ATENȚIA CELOR INTERESAȚI I.C.R.M. SUCEAVA angajează de urgența gestionari pentru sectorul metalo-chimice, în condițiile H.C.M. 197511970 Relații suplimentare se pot obține la telefoanele 10683 și 10722 Combinatul pentru fibre artificiale Brăila RECRUTEAZĂ absolvenți a 8 clase, în vîrstă de 15—18 ani împliniți pînă la 31 decembrie 1971, pentru școlarizare prin ucenicie la locul de muncă, în meseria de OPERATOR CHIMIST LA FABRICAREA FIBRELOR ARTIFICIALE. înscrierile se fac în perioada 7 — 30 aprilie 1971, la Clubul „Chimia“, din strada Polonă nr. 14, zilnic, între orele 7—15. PENTRU ÎNSCRIERE, CANDIDAȚII VOR PREZENTA URMĂTOARELE ACTE : — certificat de naștere în original și copie — certificat de absolvire a școlii generale (original) — certificat medical, buletin de analiză a sîngelui și rezultatul examenului radiologic pulmonar, efectuate cu cel mult 3 luni înainte de concurs. Examenul de admitere va avea loc între 10—16 mai 1971, probele de concurs fiind matematică și chimie, scris și oral. întreprinderea asigură ucenicilor, pe perioada pregătirii, cazare și masă contra cost, ce vor fi suportate din indemnizația lunară (aproximativ 500 — 700 lei lunar). Relații suplimentare se dau la C.F.R. Brăila, interior 753, telefon 16100, întreprinderea de construcții hidroenergetice București Grupul de șantiere „Someș“ ANGAJEAZĂ DE URGENȚĂ V pentru șantierele Tarnița, Mărișelu și Fîntînele următoarele categorii de muncitori: — mineri (în subteran și la suprafață) — betoniști — mecanici în subteran — electricieni de întreținere și reparații — șoferi pentru mașini Tatra — excavatoriști — buldozeriști — zidari — dulgheri precum și muncitori necalificați. SE ASIGURA — salarizare conform H.G.M. 914/1968 — majorarea salariilor cu 5, 10 și 15 la sută, conform H.G.M. 914/1968, articolul 4 — spor de șantier conform H.C.M. 1053/1959 — regim de lucru de 8—10 ore, în acord și în regie — cazare în colonia șantierului — masa la cantină, contra cost. lupte GRECO-ROMANE Rădăuțenii au dominat întrecerile de zonă Timp de doua zile, la Casa de cultura din Rădăuți, tineri luptători (juniori mari și mici) din județele Bacău, Botoșani, Buzău, Galați, Iași, Neamț, Vaslui și Suceava și-au disputat dreptul de participare la etapa finală. Atit la juniori mari, cit și la juniori mici, sportivii de la IPROPIt Rădăuți au dominat întrecerile. Din cele 10 categorii de greutate, la juniori mari, rădăuțenii au ocupat primul loc la 5. Aceștia sunt : Gherman Andrei (48 kg.), Rotaru Nicolae (52 kg.), Schipor Gheorghe (â5 kg.), Brînzei Romeo (87 kg.), Costea Pavel (peste 87 kg.), in afară de cei enumerați, la 52 kg., pe locul secund s-a clasat tot un sportiv din Rădăuți : Comăniță Teodor. Din disputa juniorilor mici, rădăuțenii au obținut alte trei titluri de campion de zonă : Rusu Ștefan (48 kg.), Șerban Gheorghe (65 kg.), Coșman Ion (70 kg.). Alți patru tineri luptători s-au clasat pe locurile 2 și 3: Coca Aurel (locul 2, la 75 kg.), Pleșca Padu (locul 3, la 75 kg.), Coroamă Gavriil (locul 2, la 87 kg.), Șchipor Gheorghe (locul 2, la peste 87 kg.). Așadar, din cele 20 de titluri de campioni de zonă, 8 au revenit rădăuțenilor, ceea ce reprezintă un procentaj de 40 la sută. Cei 8 vor fi prezenți la etapa finală. In afară de aceștia, alți doi sportivi din județul Suceava au obținut dreptul de a participa la finală : Comăniță Teodor (juniori mari, 52 kg.) și Schipor Gheorghe (juniori mici, peste 87 kg.), întrucit, inițial, la categoriile lor au intrat în întrecere mai mult de 10 luptători. Bilanțul este deosebit de bun pentru luptătorii care au reprezentat județul Suceava. Rădăuțenii au intrat în concurs cu 23 de luptători, iar dintre aceștia, 10 au obținut dreptul de a evolua în finală. Notăm, de asemenea, pozitiv, faptul că din cei 4 sportivi din Vicovu de Sus (pregătiți de luptătorul Iosif Makai), unul, Schipor Gheorghe (juniori mici), va fi prezent la finală. La celelalte categorii, titlurile de campioni de zonă au revenit după cum urmează : lași, trei (la juniori mici) ; Galați, trei (două la juniori mari, unul la juniori mici) ; Buzău, două (unul la juniori mari, unul la juniori mici) ; cite unul a revenit județelor Neamț, Bacău (juniori mari) și Bîrlad și Botoșani (juniori mici). S-a făcut și un clasament pe echipe. Atit la juniori mari, cît și mici, primul loc a fost ocupat de echipa râdâuțeană (IPROFIL) (antrenor, Victor Gherasim). Organizatorii — CJ.E.F.S. Suceava și Consiliul orășenesc pentru educație fizică și sport Rădăuți — au oferit campionilor de zonă tricourile de campion, iar echipei clasate pe primul (juniori mari, juniori mici), este loc frumoasă cupă din lemn, cu încrustații artistice. O asemenea cupă a primit și luptătorul Gabor Viorel, (Galați), apreciat ca fiind cel mai tehnic din zona desfășurată la Rădăuți. întrecerile au fost arbitrate competent de : Mircea Bidrea, Nicolae Hasler, Mircea Mic, Nicolae Pană, toți din București, și de Petru Jula, din Baia Mare. D. MIREA Handba loi, 3 aprilie. La Complexul sportiv din Suceava este programata etapa a II-a a campionatului municipal, organizat in cinstea semicentenarului partidului. Vor avea loc următoarele partide : Străduința - I.R.E. (orele 15,30) ; Metalul — Institutul pedagogic (orele 16,15) ; C.E.I.L. - C.C.H. (orele 17,00) ; U.R.A. - Institutul de proiectare județean (orele 17,45). RUGBI, DIVIZIA B Minerul Gura Humorului - Farul Constanța: 27-8 (6-8) Duminică, 4 aprilie, pe stadionul „Minerul" din orașul Gura Humorului a avut loc derbiul seriei a douala rugbi, care a opus Minerul din localitate și Farul Constanța. Partida a atras pe stadion un numeros public, echipa constănțeană fiind principala urmăritoare a Minerului. Timpul excelent de joc și terenul foarte bun au permis ambelor echipe să prezinte un adevărat spectacol rugbistic. Lovitura de începere o au oaspeții, care din primul minut atacă buturile gazdelor. Minerii răspund cu contraatacuri destul de periculoase, dar ineficace. Cei care deschid scorul sunt oaspeții (minutul 10), dintr-o lovitură de pedeapsă de la circa 16 metri de buturi. In minutul 15, gazdele punctează un eseu, dar arbitrul de centru îl anulează. Din acest minut, rugbiștii de la Minerul joacă nervos, nu se înțeleg între ei, pierd multe mingi, comit greșeli elementare. Totuși, în minutul 21, aduc egalarea prîntr-un eseu realizat de Mihăilă. Transformarea este ratată. In minutul 30, Mihăilă ridică scorul (prin eseu) la 6-3 și iarăși transformarea este ratată In minutul 37. Farul punctează în terenul de țintă și transformarea este fructificată. Scorul devine favorabil Farului cu 8-6. După pauză, gazdele intră decise. Atacă in trombă buturile adverse și in minutul 44, Postolache majorează scorul pentru Minerul la 9-8,transformarea este din nou ratată). In continuare, cei care punctează sunt rugbiștii de la Minerul. Astfel mai înscriu : min. 47, Vlădescu, eseu și transformarea fructificată de Briceag ; min. 65, Mihăilă, eseu și Briceag fructifică transformarea ; min. 69, Tăcu eseu, iar transformarea este ratată : min. 76, eseu Tăcu și transformă Briceag. Astfel, intilnirea ia sfîrșit cu scorul de 27-8. Despre felul cum s-a disputat întrecerea că în prima repriză se poate arăta Farul a dat o replică serioasă Minerului. Despre această echipă amintim că majoritatea rugbiștilor sunt tineri, media de vîrstă fiind 18 ani. Cu această victorie, Minerul acumulează 29 puncte (eșaveraj de 139 — 28), conducind autoritar in seria a ll-a. Duminică, Minerul joacă tot acasă, cu echipa Ancora Galați. Minerul a jucat în următoarea formație : Mastacan, M. Mateescu, Voicu, Pujină, V. Marin, Dobrinoiu, Vlădescu, Oiștea, (Tăcu), Căldăraru, Ștefănoi, Lungu, Marica, Postolache, Mihăilă, Briceag. (CONSTANTIN FILIPOVICI) Concurs de popice La Gura Humorului, pe arena de popice a asociației sportive Foresta, a avut loc un concurs de popice dotat cu Cupa semicentenarului partidului. Au fost prezenți numai tineri și tinere sub 23 ani, in vederea selecționării pentru echipa reprezentativă a județului, care va participa la etapa de zonă. Fiecare echipă - reprezentînd asociațiile Bradul Vama, Mucava Molid, Foresta Gura Humorului — a fost alcătuită din trei băieți și trei fete. Concursul a constat din lansarea a 100 bile, pentru fete, și 200 bile, pentru băieți. Primele trei locuri, la individual. BĂIEȚI: 1. Bulancea Cornel (Vama), 757 popice doborîte ; 2. Lupașcu Constantin (Vama), 713 p.d. ; 3. Adomniței Gheorghe (Gura Humorului), 710 p.d. FETE : Sandu Doina (Vama), 335 p.d. ; 2. Migda Maria (Molid), 332 p.d.; 3. Ciubuca Mariana (Molid), 248 p.d. Pe echipe, primul loc, atît la fete cit și la băieți, a fost ocupat de tinerii din Vama. Consiliul județean al sindicatelor a înmuiat primilor trei clasați premii în obiecte și materiale sportive. VOLEI Pe terenurile Liceului nr. 2 din Fălticeni s-a desfășurat, recent, competiție de volei, dotată cu Cupa a semicentenarului partidului. Au fost prezente 6 echipe de băieți și 3 de fete. Sistemul de desfășurare, turretur, echipele de băieți fiind împărțite în două serii. La băieți, câștigătoarele celor două serii au fost Știința I și Știința II, ambele de la Liceul „Nicu Gane" In finală, prima echipă a dispus cu 3-0 de Știința II. In întrecerea fetelor, primul loc a fost ocupat de echipa liceului nr. 2. Celelalte echipe participante la întreceri : Mecanizatorul, Straja, Tinerețea 1, și Tinerețea II, la băieți, iar la fete - liceul agricol și liceul nr. 1. ■ SB 63 S Mica publicitate • Vînd Moscvici 408, stare excepțională, vernil. Telefon 72317, Iași. • Pierdut certificatul de absolvire a școlii de mineri, eliberat de întreprinderea minieră Comănești, în anul 1953 pe nume Vancea Vladimir. I declar nul. • Pierdut legitimația nr. 245, eliberată de Fabi „Zimbrul" din Suceava, pe numele Clemencu Elena, in 1968. O declaraulă. CANDIDAȚII RECRUTAȚI DIN JUDEȚUL SUCEAVA PENTRU A OCUPA POSTURILE DE OSPĂTARI, BUCĂTARI, COFETARI (ANUL II), VOR FI PREZENȚI ÎN ZIUA DE 21 APRILIE 1971, ORELE 7,00, LA OFICIILE DE RECRUTARE ȘI REPARTIZARE A FORȚELOR DE MUNCA DIN ORAȘELE SUCEAVA ȘI FĂLTICENI (ÎN FUNCȚIE DE DOMICILIU), ÎN VEDEREA PLECĂRII LA MANGALIA.