Zori Noi, iunie 1971 (Anul 24, nr. 7292-7317)

1971-06-11 / nr. 7301

ZORI NOI B PAGINA 2 însemnări pentru cartea noastră de vizită Comitetul executiv al Consiliului popular al orașului Fălticeni se preocupă îndeaproape de ridicarea nivelului urbanistic, buna gospodărire și înfrumusețare a localității. Un suport trainic al înfăptuirilor de pînă acum il constituie strinsa legătură cu masele de cetățeni, participarea largă a acestora la acțiunile de interes obștesc. Prin muncă patriotică s-au construit în ultimul timp străzi, trotuare, drumuri, poduri, fîntîni, s-au amenajat și extins spațiile verzi și parcurile, s-au plantat arbori și pomi, au fost efectuate lucrări de îndiguiri, și multe altele. Dar ceea ce constituie mîndria legitimă a fălticeneriilor este noua bază de agrement din preajma „Dumbrăvii minunate". Aici se amenajează un ștrand, două iazuri de pescuit sportiv, o cabană turistică, drumul de acces, se fac plantări de arbori și arbuști ornamentali. Străbătînd străzile orașului, de la un capăt la celălalt, constați cu plăcere că spiritul gospodăresc se află mereu in acțiune. Rod al unor eforturi susținute, valoarea lucrărilor efectuate prin muncă patriotică in prima etapă (etapă cuprinsă între 1 septembrie 1970 și 1 mai 1971) s-a ridicat la 5.419.000 lei, cu o depășire de 1.069.000 lei față de ceea ce s-a stabilit. Răspunzind chemării la întrecere lansată de Consiliul popular al orașului Cîmpulung, sesiunea Consiliului popular orășenesc Fălticeni din ianuarie a.c. a suplimentat angajamentul muncilor patriotice cu încă șase milioanei lei. In luna mai s-au înregistrat in continuare succese remarcabile. Ca o încununare a tuturor străduințelor și eforturilor depuse, valoarea totală a lucrărilor efectuate pînă în prezent prin acțiuni voluntarpatriotice se ridică la peste 9,4 milioane lei, fapt ce conduce la concluzia că există condiții că ceea ce s-a preconizat inițial poate să fie dublat. Evident, aceste rezultate nu au apărut întîmplător. In primul rînd, de remarcat este faptul că în acest an comitetul executiv al consiliului popular orășenesc a pus un accent mult mai susținut pe consultarea permanentă conducerilor de întreprinderi și organizații de masă, a deputaților și membrilor din comisia permanentă de sistematizare, gospodărire și înfrumusețare, privind planificarea cit mai judicioasă a fiecărui obiectiv, termenul și modul de înfăptuire, posibilitățile existente. Periodic, au fost organizate consfătuiri cu alegătorii și comitetele de cetățeni de pe străzi și circumscripții electorale, in scopul stabilirii tuturor obiectivelor ce se impun a fi efectuate, popularizarea acestora. Fiecărei unități zate obiective precise de realizat, constituindu-se, in același timp, și o comisie tehnică a lucrărilor, în care au intrat cele mai competente cadre, acestea fiind repartizate pe circumscripții electorale și obiective, în scopul urmăririi felului în care se execută lucrările stabilite, calitatea și recepția lor. Din realizările de pînă acum , ne reține atenția contribuția substanțială adusă de cetățeni în acțiunea de înfrumusețare și gospodărire a orașului. La „Dumbrava minunată" lucrările au ajuns intr-un stadiu înalt de execuție, valoarea lor depășind milioane lei. S-au amenajat și întreținut spații verzi pe o suprafață de peste 15 ha., s-au plantat circa 12.000 de arbori și pomi, au fost amenajate 8 baze sportive, s-a plantat gard viu pe o lungime de 5.000 to., s-au construit, reparat și întreținut drumuri pe o lungime de peste 15 km. De asemenea, s-au terminat lucrările de finisare de la creșa de copii și parcul filaturii, s-a lărgit strada 30 Decembrie. De remarcat e faptul că în acțiunile întreprinse pe plan edilitar - gospodăresc s-au evidențiat colectivele din întreprinderi și instituții, printre care amintim: I.I.L., Școala profesională UCECOM, Școala profesională de mecanici agricoli, școlile generale și liceele din localitate, cooperativele meșteșugărești „Prestarea“ și „Zorile", filatura, șantierul de drumuri, I.T.A. Se știe că Fălticeni este un oraș cu valențe turistice. De aceea consider necesar să se manifeste o mai mare grijă pentru păstrarea și întreținerea tuturor obiectivelor care concură la înfrumusețarea localității, să se desfășoare o largă acțiune de educație în rîndul maselor largi de locuitori ai acestui oraș, privind menținerea și respectarea a tot ce s-a înfăptuit și se va înfăptui spre binele obștii. VASILE NISTOREASA corespondent Fălticeni. Cetățeni participind la acțiunile voluntar - patriotice de înfrumusețare Contra punct CIORILE SE SIMT EXCELENT ! ! In parcul central al municipiului Suceava, o colonie de ciori continuă să spargă timpanele cetățenilor cu croncănitul lor. Beneficiind de un confort atât de central și nefiind deranjate de nici un factor de la salubritatea orașului, au toate motivele să se simtă excelent și să... bruieze privighetorile care, de drept, ar trebui să ne incinte serile de odihnă. Cum povestea durează de câțiva ani asta și revine cu fiecare sezon estival, nu e de mirare ca cineva să vrea să le declare chiar... monumente ale naturii ! NU NUMAI PE ȘOSELE... Organele competente ne anunță că nu numai șoselele publice, ci și drumurile de fier sunt martorele unor grave accidente. Maria Alice Constantinescu, I . din Suceava, a traversat 1 calea ferată prin punctul 1 Ițcani, neținînd seama că bariera era lăsată. A fost surprinsă de o locomotivă Diesel și accidentată grav. Vasile Boghian a fost lovit de un tren de 1 marfă, pe raza comunei 1 i Dornești. Atenția îi fusese i diluată în alcool. Intr-un * 1 timp relativ scurt s-au mai fi înregistrat si alte accidente *e \ \ Rubrică realizată de \ \ VICTOR MICU *| |_________! Avion utilitar la stația de alimentare, înainte de a porni la combaterea dăunătorilor culturii cartofului Foto . I. MĂNDRESCIU Terminarea primei prașile nu suferă amînare! (Urmare din pagina I) de buruieni se cere din partea acestor tovarăși, cît și a altora care se găsesc în aceeași situație, obligativitatea de a termina în cîteva zile prașila I, pe întreaga suprafață. O masivă concentrare de forțe umane și mijloace mecanice se poate întîlni, zilnic, și pe ogoarele cooperativei agricole de producție Stroești, în cele 5 brigăzi ale unității s-a lucrat zi - lumină la prășirea ultimelor hectare cu cartofi și porumb. In tarlaua „Grui" (10 hectare), alături de oameni, care acționau la întreținerea cartofilor, se aflau în lucru și 5 prășitori tractate de animale. După cum ne informa tehnicianul agronom al cooperativei, tovarășa Maria Strugaru, un număr de 3 prășitori de acest fel au fost transferate din brigada I la brigada a IV-a întrucît aici se lucrează mai greu din cauza pirului care și-a făcut apariția pe tarlalele cu porumb. O altă operațiune pentru care s-au făcut din timp pregătiri minuțioase este combaterea manei la cartof. în acest scop, mecanizatorii Mircea Ghiuță și Vasile Sasu au echipat două tractoare L 400 cu 15 duze prelungite cu tuburi de cauciuc, astfel ca frunzele să poată fi stropite și pe partea inferioară. Primul front de lucru atacat este tarlaua „Crețeni" (55 hai), plantată cu cartofi din soiul Bintje, care după cum se știe, sunt mai sensibili la mană. întreținerea culturilor agricole se desfășoară în ritm susținut și în unele brigăzi ale cooperativei agricole de producție Drăgoești. La data vizitei noastre, brigadierul Gheorghe Brădățean se afla la prășit porumbul, împreună cu 40 de cooperatori, în tarlaua „Ciuciulea". Exemplul personal al brigadierului, cît și faptul că 16 cooperatori care terminaseră de prășit parcelele lor, veniseră în ajutorul celor rămași în uzină, sînt principalii factori care au contribuit la intensificarea lucrărilor de întreținere. Cu totul altfel stau lucrurile la brigada a VI-a Măzănăești. Aici, datorită slabei participări la muncă și delăsării brigadierului Dumitru Crîșmaru, 0,5 hectare sfeclă de zahăr încă nu s-au prășit nici pentru prima dată. Din aceleași motive, defectuos evoluează și lucrările de întreținere a culturii de porumb, care este prășit abia pe aproape jumătate din suprafață. De aceea, se impune să se acționeze cu maximum de operativitate și răspundere pentru ca tuturor culturilor să li se creeze condiții optime de dezvoltare, încheierea grabnică a primei prașile și continuarea în ritm susținut a celei de-a doua să preocupe în egală măsură pe fiecare țăran cooperator. Aceasta e doar o condiție esențială a realizării producțiilor și veniturilor planificate. Autoritatea tutelară a intervenit Recent, redacția a fost sesizată că Ana Ghibușceac, domiciliată în Suceava, str. Alexandru cel Bun 8, blocul E 4, căsătorită, cu doi copii (un băiat și o fetiță în vîrstă de 10 și, respectiv, 9 ani), se zbate în greutăți materiale. Despre ce era vorba? Eram informați că soțul celei în cauză, Vasile Gh. în vîrstă de 43 de ani, deși capabil de muncă, își petrecea timpul mai mult prin restaurante, irosindu-și banii pe băutură, că, datorită viciului de care era stăpînit, mai multe întreprinderi prin care trecuse ca „valiza prin gară"... se dispensaseră de serviciile sale , că, în timp ce soția sa se afla internată la spital, cel în cauză a vîndut diverse lucruri din casă, între care și butelia de aragaz, pe prețuri derizorii, bani pe care i-a transformat, apoi, urgent, în chiolhanuri, fără a ține seama că chiria și cheltuielile comune nu erau achitate de luni de zile. In asemenea condiții nu e de mirare că A. G., muncitoare la o întreprindere din localitate, avizată doar la salariul ei, lipsită de alte venituri, a înțeles că lucrurile nu mai pot continua astfel. De altfel, și cei din jurul ei, dindu-și seama de greutățile în care aceasta se zbătea, au sesizat cazul ei atenției publice. Ținînd seama că era vorba de interesele a doi copii minori — atît sub aspectul creșterii, dezvoltării, cît și al educației acestora —, comitetul executiv al consiliului popular al municipiului, în calitate de autoritate tutelară, a intervenit operativ și eficient, pentru a readuce această familie la „linia de plutire". Astfel, Vasile G., tatăl - dezertor, a fost angajat ca muncitor necalificat la o fabrică din localitate, dîndu-i-se, încă o dată, posibilitatea de a se reabilita socialmente și de a-și cîștiga cele necesare traiului pentru dînsul și familia sa. Același for a intervenit la gruparea asociațiilor de locatari pentru ca aceasta, analizînd situația, să aprobe majorărilor scutirea de plata aplicate pentru neachitarea la timp a cheltuielilor comune și pentru încălzire. In sfîrșit, femeii i-au fost făcute înlesniri pentru obținerea altei butelii de aragaz. Apreciind că A. G. și copiii ei au beneficiat de intervențiile umane ale autorității tutelare, credem că și organele de resort, chemate a-i da acesteia, în continuare, o mînă de ajutor, vor proceda în consecință, finalizînd demersurile. Numai în acest fel, cei în cauză vor putea simți concret și eficace ajutorul pe care societatea noastră înțelege să-l acorde, prin organele autorizate, celor care apelează, în nevoie fiind, la serviciile ei. MIHAI BINDEA SPORT • SPORT • SPORT Echipa de fotbal a Școlii generale nr.1 Rădăuți, campioană județeană La Rădăuți s-a desfășurat etapa județeană a campionatului școlilor generale la fotbal. La start s-au prezentat șase echipe ale școlilor generale din Cîrlibaba, nr. 2 Gura Humorului, nr. 2 Fălticeni, nr. 3 Suceava, nr. 1 Rădăuți și Liceului Siret. Echipele au fost împărțite în două serii: în seria I, echipa Școlii generale nr. 2 din Gura Humorului, mai omogenă, a reușit în primul meci să dispună de cea din Cîrlibaba (singura reprezentantă a școlilor sătești în această etapă), cu 4—0. In al doilea meci al seriei, echipele din Gura Humorului și Siret au terminat la egalitate (3—3), după ce pe rînd au avut conducerea. Echipele din Siret și Cîrlibaba au terminat, de asemenea, la egalitate , 2—2. In seria a II-a, echipa Școlii generale nr. 1 din Rădăuți (antrenată de prof. Ioana Oancă), campioană județeană și în ultimii 3 ani, a întrecut echipa Școlii generale nr. 3 din Suceava cu 2—0 (2—0). In al doilea meci, elevii din Suceava au dispus de colegii lor de la Școala generală nr. 2 Fălticeni cu 6—1. A fost cel mai frumos meci, în ciuda scorului de mari proporții. Așa cum se aștepta, echipa din Rădăuți a întrecut-o și pe cea din Fălticeni cu 4—1; în urma acestor rezultate, pentru locurile 5—6 s-au intîlnit echipele din Fălticeni și Cîrlibaba, meciul terminîndu-se cu scorul de 2—0 în favoarea primei formații. Pentru locurile III—IV și-au disputat întîietatea echipele din Suceava și Siret. Au cîștigat sucevenii cu 4—2. In lupta pentru cîștigarea titlului județean s-au întîlnit (ca și anul trecut) formațiile din Rădăuți și Gura Humorului. Au învins cu 1—0 elevii din Rădăuți, care cuceresc, astfel, pentru a patra oară titlul județean. Echipa Școlii generale nr. 1 Rădăuți va participa la etapa de zonă, care se va desfășura, în curînd, la Dorohoi. C. ALEXA Realizarea munit v «m productivității m m muncii (Urmare din pagina I) drept că pe totalul celor 5 luni există o depășire, dar aceasta nu presupune slăbirea preocupării pentru continua sporire a importantului indicator al eficienței. La Fundu Moldovei a fost stabilit, în urmă cu cîtăva vreme, pe baza unor atente analize întreprinse la locurile de muncă, un program de măsuri. Aplicarea lui s-a reflectat în obținerea unor rezultate pe care le-am evidențiat la timpul cuvenit. Dar acțiunea pentru materializarea promptă a tuturor măsurilor stabilite trebuie intensificată, extinsă în toate domeniile de activitate, spre a contribui la înfăptuirea sarcinilor majore care revin exploatării. Situația impune intervenții imediate și prompte din partea consiliului de administrație al combinatului, atît în cazul exploatării de la Fundu Moldovei, cît și în ceea ce privește personalul concentrat la combinat, cu 56 de salariați mai mare decît este prevăzut. Aplicarea imediată a unor măsuri se cere cu atît mai mult cu cît raportul dintre muncitorii care lucrează în abataje și restul salariaților este necorespunzător. De asemenea, la uzina de reparații auto (unde în luna mai s-a realizat o productivitate valorică cu 307 lei mai mică decît cea planificată) numărul mediu scriptic a fost depășit cu 33 de salariați, iar la întreprinderea pentru producerea și valorificarea fructelor — cu 42 de salariați. Depășirea numărului mediu scriptic nu este singura cauză care influențează negativ asupra productivității muncii. In desfășurarea producției se semnalează încă unele întreruperi, cauzate de aprovizionarea necorespunzătoare a locurilor de muncă, apariția unor defecțiuni la utilaje, după cum trebuie să semnalăm că nici fondul de timp nu este folosit, peste tot, deplin, în mod eficient. Evidențiind această situație, subliniem necesitatea aplicării cu operativitate a măsurilor pe care le impune desfășurarea normală a activității productive, sporirea continuă a productivității muncii, unul dintre principalii indicatori ai eficienței. „BUCURII“... ÎN CASE NOI La mai puțin de un an după ce m-am mutat în apartamentul proprietate personală a trebuit să încep redactarea și expedierea unor reclamații. Prima am adresat-o Oficiului pentru construirea de locuințe proprietate personală Suceava, la data de 25 august 1970 , cu cea de-a doua am revenit la 16 octombrie, același an. Am relatat acolo instituției cu care am încheiat contractul și, deci, singura în măsură să intervină în apărarea intereselor proprietarilor de apartamente, starea locuinței. Este vorba în primul rînd de substanțialele avarii suferite de tavan de fiecare dată cînd plouă. Din cauza apei care s-a prelins pe pereți, tencuiala a început să cadă pe suprafețe destul de mari. La balcoane sunt două locuri unde se acumulează apă de la ploi pentru că nu există un sistem de scurgere. Văzînd că primele sesizări au rămas fără ecou, la 11 mai ax.., am redactat asta. De această dată, oficiul pentru construirea de locuințe proprietate personală mă asigură, prin adresa nr. 914 din 18 mai, că deficiențele vor fi remediate prin : „turnarea unui nou strat de bitum în compoziție cu alte materiale de izolație pe toată suprafața blocului, tencuirea fisurrilor apărute, executarea unui sistem de scurgere". A mai trecut aproape o lună de zile și tot fără un rezultat concret. Personal, nu pot face lucrarea, așa că trebuie să aștept constructorul. Dar oare, pînă cînd ? EMIL IGNĂTESCU, str. V. I. Lenin nr. 28, bloc nr. 4, scara A, apart. 27 Suceava Judecind după aspectul exterior, blocul B 1, de pe Aleea Trandafirilor din Fălticeni întrunește toate condițiile pentru a fi considerat o clădire modernă, cu apartamente confortabile. In interior, însă, rămîi dezamăgit. In apartamentul 25, de pildă, cumpărat prin Oficiul pentru construirea de locuințe proprietate personală Suceava, s-a instalat, imediat ce ne-am mutat (în decembrie 1976), o igrasie destul de pronunțată. Am sesizat imediat organele în drept să intervină și, de trei luni, aștept pe constructori pentru a remedia starea de fapt. In locul lor, a fost o comisie care a constatat, a notat și ... a plecat. Promisiunile nu țin loc de fapte. MIRCEA ȚIBULCA blocul B 1, apart. 25, Fălticeni RĂSPUNSURI LA OPINII Garanții că anomaliile nu se vor mai repeta Prin nota purtînd titlul ,Cînd sînt ignorate simple operații de aritmetică“, salariații fabricii de mucava din Molid, care fac zilnic naveta cu autobuzele, își exprimau nemulțumirea pentru modul necorespunzător, Jri „care erau deserviți. Autobuzul sosea în stație aglomerat, mai ales cînd acesta era de capacitate redusă. In una din zile, cu o mare afluență de călători, au rămas în stație, privind în urma mașinii, în care nu puteau să se urce. Răspunsul primit din partea conducerii întreprinderii de transporturi auto recunoaște că în ziua respectivă autobuzul a plecat din Gura Humorului spre Cîmpulung avînd toate locurile ocupate. Nu s-a ținut seama că în stația Molid așteptau 30 de abonați. Este o eroare a impiegatului de mișcare Ioan Ciotină, de la Gura Humorului, care era de serviciu. Fiind aglomerație, obligația lui era să introducă o cursă „partea a doua“. N-a făcut-o. Pentru această omisiune, dar mai ales pentru a nu se mai repeta asemenea fapte, impiegatul a fost sancționat. El va desprinde din aceasta cuvenitele învățăminte. Mai aflăm din răspuns că, pentru a le crea salariaților fabricii din Molid condiții îmbunătățite de a se deplasa, conducerea întreprinderii de transporturi a luat legătura cu unitatea în cauză spre a introduce transportul îr convenție. Reținem, de asemenea, ca o măsură cu caracter general, că se va urmări ca, ori de cite ori va fi aglomerație, să se inttroducă autobuze cu capacitate mai mare pe traseul la care ne referima. Și, fără îndoială, nu numai pe acesta. /.XXXXXXXXXXXXXXXXXXXYÂXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX\XXXXXXXXXXXXXX-VXXX\XXXXXXV.\\NVXXXX'.vvv..XXv: Mica publicitate • Vînd motocicletă, M.Z. 250 și S.J. 350, în stare excepțională. Adresați-vă Drăgoi, restaurantul Central, orele 7,00 — 16,00, Suceava.__________________________ • Pierdut legitimația nr. 167, eliberată de întreprinderea județeană de proiectări Suceava, în anul 1971, pe numele Sandu Lidia. O declaranlă. • Vînd material de construcție rezultat din demolări. Adresați-vă Scalat, strada Dr. Petru Grozav, Suceava. LA GRUPUL ȘCOLAR MINIER DIN BAIA MARE în anul școlar 1971 / 1972 vor funcționa următoarele forme de învățămînt : I. LICEUL INDUSTRIAL MINIER (durata școlarizării 5 ani), cu specialitățile : • EXPLOATARE MINIERA • ELECTROMECANICA MINIERA. Inscrierile x pînă la 21 iunie. Examenele 22 iunie — 4 iulie. Probele : matematică și fizică sau limba română, la alegere, scris și oral, din materiile claselor V—VIII II. ȘCOALA PROFESIONALA MINIER A CURS DE ZI (durata școlarizării 2 și 3 ani) cu specialitățile : • MECANIZATOR MINIER • LĂCĂTUȘ DE MINA • ELECTRICIAN DE MINA, ÎNTREȚINERE ȘI REPARAȚIE • STRUNGAR • PREPARATOR MINEREURI • LĂCĂTUȘ MECANIC • ELECTROMECANIC PENTRU APARATE DE MĂSURA ȘI CONTROL • OPERATOR LA PRODUCEREA METALELOR NEFEROASE • OPERATOR LA FABRICAREA COMPUȘILOR SULFULUI • LĂCĂTUȘ MECANIC PENTRU INDUSTRIA CONSTRUCȚIILOR DE MAȘINI. In cadrul școlii profesionale mai funcționează următoarele forme : a) Ucenicie la locul de muncă (durata școlarizării 2 ani), curs seral, cu specialitățile i • FORJOR • SUDOR • TURNĂTOR FORMATOR. b) Ucenicia la locul de muncă, curs de zi (durata școlarizării 2 ani), cu specialitatea preparator minereuri, înscrierile 1 pînă la 30 iunie. Examenele x 4 — 12 iulie. Probele x matematică, fizică, respectiv chimie pentru meseriile de operator, scris și oral, materiile claselor V—VIII. Pentru înscriere, la ambele școli, candidații vor trebui să anexeze la cerere următoarele acte : 1. Certificat de naștere în original și copie (copia se legalizează de către școală) ; 2. Certificat de absolvire a școlii generale sau adeverință în original ; 3. Fișa medicală a copilului de la 0—15 ani, pe care o eliberează circumscripția sanitară la care candidatul se află în evidență . 4. Buletin de analiză a sîngelui, efectuată cu maximum 3 săptămîni înainte de concurs, și rezultatul examenului radiologic pulmonar (radioscopie, radiologie sau microradiologie), efectuat cu cel mult 3 luni înainte de concurs. Se primesc absolvenți ai școlii generale de 8 ani, din vîrstă de pînă la 17 ani împliniți în cursul acestui an. Alte informații, ia secretariatul grupului școlar din str. Victoriei nr. 140, zilnic, între orele 7,00 — 15,00, sau prin telefon 12868. \