Zori Noi, octombrie 1971 (Anul 24, nr. 7397-7423)

1971-10-27 / nr. 7419

PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITI-VAI Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV! nr. 7419 | miercuri 27 octombrie 1971 | 4 pagini 30 bani INVESTIȚIILE -expresie concludentă a dinamismului economiei noastre socialiste Sunt dominante ale întregii politici economice a partidului și statului nostru, modalitatea de a îmbina optim interesele imediate cu cele de perspectivă, proiectarea eforturilor prezente prin prisma cerințelor și necesităților viitorului, raportarea permanentă a posibilităților de azi la nivelurile preconizate pentru mîine. Regăsim, cu mîndrie patriotică, aceste criterii, ferme, consecvente, care oferă garanții în ceea ce privește continuitatea dezvoltării, în întreaga Lege pentru adoptarea actualului plan cincinal, recent votată, — și, în cadrul acesteia, în mod cu totul evident, în secțiunea sa referitoare la investiții. Cifrele ne sunt cunoscute — și chiar numai ele singure ajung să constituie cea mai grăitoare imagine a unui dinamism constant îmbunătățit, a unor premise optime pentru ritmuri înalte de dezvoltare, în continuare, a patriei. La un volum de 470 miliarde lei (cu 180 miliarde lei mai mult decît în cincinalul 1966 — 1970, el însuși o etapă de largă desfășurare constructivă) și față de plafonul de 420.435 miliarde lei, cît se stabilise prin directivele Congresului al X-lea al partidului, căile deschise economiei noastre socialiste, tuturor domeniilor de activitate din România acestor ani nu pot duce decît către țeluri dintre cele mai însuflețitoare. în același timp, posibilitatea de a aloca asemenea fonduri ilustrează cum nu se poate mai convingător justețea menținerii unei rate înalte a acumulării (30—32 la sută), sistematic și științific asociată cu politica de folosire chibzuită, pentru investiții, a fondurilor acumulate, rezultate— la atare proporții — din ritmul înalt, cel mai înalt din întreaga istorie a țării, al creșterii venitului național. Direcțiile principale ale activității de investiții vizează, și ele, ridicarea necontenită a eficienței, prin creșterea intensivă a producției, pe de o parte, prin modernizarea structurală a economiei și a tuturor celorlalte domenii de viață, pe de alta. Repartizarea în continuare, pentru industrializare, a celei mai mari părți din fondurile planificate — 60 la sută — menține și amplifică grija pentru îmbunătățirea distribuirii forțelor de producție pe teritoriu, pentru dezvoltarea armonioasă și echilibrată a tuturor zonelor țării. Pe această bază se vor crea, în anii actualului cincinal, un milion de noi locuri de muncă (mai mult decît dublul prevederilor din directive) încă o expresie concretă a înaltului umanism ce caracaterizează orînduirea noastră. Peste o cincime din investițiile planificate — aproximativ 100 miliarde lei — este destinată agriculturii, iar activității științifice îi sînt atribuite fonduri de 2,6 ori mai mari decît în cincinalul anterior. Concomitent, se preconizează dublarea producției materialelor de construcții, față de anul 1970, într-un ritm mediu de 17,3 la sută, mult superior celui stabilit pe ansamblul economiei, se vor produce, în cincinal, peste 400 sortimente de materiale de construcții, cu acoperirea inte[Continuare în pagina a III-a) VOLUMUL TOTAL AL INVESTIȚIILOR CENTRALIZATE FONDURILE STATULUI PE PERIOADA ■ [UNK]un uimi 1111111111111111111111111111^1011 iii iii iii 11 ■ [UNK] [UNK] [UNK] [UNK]iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii iii iiiiliilililiililii 111 0lii in7CZWi.CT^!i!!!!!!!!!!!!!!!!!!mI VA FI DE MILIARDE ÎNCHEIEREA ÎNSĂMÎNȚĂRII CEREALELOR DE TOAMNĂ Ca urmare a eforturilor depuse în actuala campanie, mecanizatorii, lucrătorii din IAS, țăranii cooperatori, specialiștii din agricultura județului nostru raportează încheierea însămînțărilor de toamnă. Acest succes constituie un nou imbold pentru concentrarea eforturilor în vederea efectuării la timp și în condiții calitativ superioare a lucrărilor agricole specifice perioadei în care ne aflăm, pentru strîngerea grabnică și cu spirit gospodăresc a bogatei recolte a acestui an și punerea unei puternice baze producției anului viitor. In actualitate: executarea arăturilor de toamnă URGENTE ÎN AGRICULTURĂ Eliberarea terenurilor de strujeni și executarea arăturilor de toamnă Oamenii muncii din agricultura județului nostru, în afară de faptul că, pînă la data de 26 octombrie, au încheiat semănatul culturilor de toamnă, au înregistrat realizări importante și la alte lucrări de campanie. Astfel, după cum rezultă din situația operativă centralizată la nivelul județului, pînă la data menționată mai sus s-a încheiat și recoltatul cartofului, s-a însilozat 81,5 la sută din porumbul furajer, s-a recoltat 70,4 la sută din suprafața cultivată cu sfeclă de zahăr. In prezent, pe agenda de lucru din agricultură se află și culesul porumbului. Lucrînd cu o viteză zilnică de cîteva mii de hectare, s-a reușit ca, pe județ, să se înregistreze, pînă ieri 24.967 ha, cu porumb recoltate — ceea ce reprezintă peste 84,9 ha din plan. Un număr de sută 20 unități au și declarat încheiată acțiunea de tăiere a strujenilor. Exemplul lor va trebui urmat, însă, și de cooperativele agricole Ciprian Porumbescu, Boroaia, Bălăceanu, Horodnicu de Jos și altele care au tăiat porumbul de pe numai 20—50 la sută din suprafața cultivată. Unii conducători de unități agricole promit că iau măsuri pentru urgentarea lucrării, dar, în realitate, nu întreprind nimic hotărît, lucru dovedit de realizările zilnice. Am putea oferi, în acest sens, destule exemple. Urgența cea mai mare — așa cum se prevede și-n planul de măsuri adoptat în ședința cu activul din agricultură, ce a avut loc la începutul campaniei agricole de toamnă — o reprezintă transportul lupilor de porumb la marginea tarlalelor, la drum tare, sau în arii. Concomitent cu desfăcatul, gestionarii vor prelua știuleții pe bază de cîntărire, păstrîndu-se o strictă evidență. In acest fel, se va putea aplica corect plata muncii în acord global. Necesitatea impulsionării maxime a transportului strujenilor este cu atît mai stringentă, cu cît ritmul efectuării arăturilor de toamnă pentru însămînțări de primăvară este foarte scăzut. Pînă acum, s-au realizat doar 29.055 hectare, ceea ce reprezintă 39,3 la sută din plan. Este de menționat că majoritatea acestora s-au efectuat în terenurile ocupate cu alte culturi, și mai puțin cu porumb. In cele ce urmează redăm experiența bună a cîtorva unități agricole care cultivă, anual, însemnate suprafețe cu porumb. Ing. GH. ZAHARESCU (Continuare în pagina a Il-a) K >\\V\\\\\\\\V\\\\V\\\^^^^ a Suceava, str. Tipografiei nr. 1. Telefoane și REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA: Redactor șef — 10766 Redactor șef adjunct — 11998 Secretariatul de redacție — 11692 Industrie, viața de partid — 10765 Cultură, informații — 10764 Agrară, administrație — 11995 Construcție de stat, scrisori și corespondenți — 11696 TELEGRAMĂ Tovarășului MAO TZEDUN, Președintele Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez, Tovarășului CIDEN-LAI, Premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze Dragi tovarăși. Luînd cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, dorim ca în numele Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, în numele întregului popor român și al nostru personal, să vă adresăm dumneavoastră, Partidului Comunist Chinez, Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze și poporului frate chinez cele mai calde felicitări cu prilejul restabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite și în toate organismele sale. Repunerea Republicii Populare Chineze în drepturile sale la O.N.U. constituie un act de dreptate, de o deosebită însemnătate pentru activitatea Organizației Națiunilor Unite, pentru cauza progresului și păcii în lume; ea constituie o victorie a politicii juste de recunoaștere a rolului și importanței deosebite a Republicii Populare Chineze în viața internațională, a faptului că în zilele noastre rezolvarea durabilă și în conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu poate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei Populare, a tuturor statelor — fie ele mari, mijlocii sau mici. Această hotărîre consacră, în mod solemn, realitatea de netăgăduit că în lume există o singură Chină, guvernul Republicii Populare Chineze fiind unicul reprezentant legal al întregului popor chinez. Ne exprimăm profunda încredere că prezența Republicii Populare Chineze în O.N.U. va constitui o contribuție esențială la respectarea normelor dreptului internațional, la creșterea rolului Organizației Națiunilor Unite în promovarea principiilor independenței și suveranității naționale, deplinei egalități în drepturi,, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, ale nerecurgerii la forță și la amenințarea cu folosirea forței, care trebuie să guverneze relațiile dintre state. Folosim acest prilej pentru a ne reafirma convingerea că relațiile de prietenie și colaborare multilaterală dintre partidele și țările noastre, întemeiate trainic pe stimă și respect reciproc, pe principiile marxism - leninismului și internaționalismului socialist, vor cunoaște o dezvoltare continuă, în interesul celor două popoare, al întăririi forțelor antiimperialiste, al cauzei socialismului și păcii în lume. Urăm din toată inima succes deplin în activitatea pe care Republica Populară Chineză o va desfășura în Organizația Națiunilor Unite și în celelalte organisme internaționale. NICOLAE CEAUȘESCU, Secretar general al Partidului Comunist Român, Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, ION GHEORGHE MAURER, Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România SĂ FIE ÎNLĂTURATA ORICE RISIPĂ DIN PRODUCȚIA DE CARTOFII Cartoful — după cum se știe — deține, în județul nostru, o pondere însemnată atît în ceea ce privește suprafața ocupată, cît și în ce privește asigurarea veniturilor unităților agricole. La această dată, după eforturi susținute, recoltarea tuberculilor este, practic, încheiată în toate unitățile agricole, predările la fondul de stat reprezentînd 80 la sută din plan. Dacă, în general, se poate afirma că strîngerea recoltei de cartofi s-a făcut cu răspundere, trebuie să semnalăm că s-au ivit și cazuri de risipă, de superficialitate în recoltare, neglijență în apărarea tuberculilor împotriva frigului, fapt ce a făcut ca, la unele unități, importante cantități de cartofi să rămînă în pămînt, sau să se deprecieze. Asemenea situații au fost întîlnite la cooperativele agricole din Șcheia, Horodniceni, Bălăceana, Satu Mare, Stroești, ferma Dumbrava a I.A.S. Suceava ș.a., unde, printr-o recoltare de mîntuială, s-au lăsat sub brazdă sute și chiar mii de kg. de cartofi la fiecare hectar. La Șcheia, de pildă, în două tarlale, (una de 42 de hectare, alta de 25 hectare), unde s-a lucrat cu mașina doar o singură dată, prin repetarea lucrării — ca urmare a indicațiilor date de foruri județene competente — s-au mai recoltat cantități ce se ridică la peste 1.000 kg. tuberculi la hectar. De asemenea, la Mihoveni, pe o tarla de 13 hectare, în urma refacerii lucrării, au mai rezultat peste 7.000 kg. cartofi. Un fapt, de asemenea grav, care denotă lipsă de răspundere față de soarta producției, s-a petrecut la ferma vegetală Verești (șef fermă, ing. Benedict Catană), unde, datorită neluării unor măsuri de protejare a tuberculilor împotriva frigului, o importantă cantitate s-a depreciat. De altfel, grămezi de cartofi, descoperite pe timpul nopții, s-au mai găsit la C.A.P. Ilișești și în alte unități. Față de această situație, acum, cînd timpul mai permite ca lucrările în cîmp să continue normal, organele de partid și de stat din comune, conducerile C.A.P., organele agricole județene, au datoria să efectueze peste tot controale sistematice, atente, pe suprafețele de pe care s-au recoltat cartofii, iar acolo unde se constată că au rămas în sol tuberculi, să se determine imediat, cu hotărîre, refacerea lucrării, evitîndu-se, astfel, orice pierdere din avutul obștesc. Totodată, este de datoria factorilor competenți să ia măsuri ferme împotriva acelora care au dovedit și dovedesc neglijență în muncă, superficialitate, lipsă de răspundere față de soarta producției. Aspect din sectorul rebobinat de la Filatura de in și cînepă din Fălticeni Vizita președintelui Comisiei pentru politică externă a Bundestagul, Gerhard Schröder, in județul Suceava Continuîndu-și vizita în țara noastră, Gerhard Schröder, președintele Comisiei pentru politică externă a Bundestagului, însoțit de Tudor Drăganu, vicepreședinte al Grupului român din Uniunea interparlamentară, și de Erwin Wickert, ambasadorul R.F. a Germaniei la București, a făcut marți o călătorie în nordul Moldovei. Au fost vizitate Muzeul de etnografie din orașul Rădăuți și mînăstirile Sucevița, Moldovița și Voroneț, renumite monumente istorice și de artă. Mitropolitul Moldovei și Sucevei, Justin Moisescu, a oferit un dejun în onoarea oaspetelui. Marți după - amiază, Gerhard Schröder s-a înapoiat în Capitală. (Agerpres) • La Uzina de strunguri din Arad, dotarea tehnică a producției a sporit cu mai multe agregate de frezat batiuri de strunguri. Realizate dupa proiectele elaborate de specialiștii uzinei, noile agregate au înlocuit cu bune rezultate utilaje similare din import, ceea ce a dus la obținerea unei economii de peste 2 milioane lei valuta. • Constructorii de locuințe bistrițeni dau contur primelor cartiere moderne ale acestei vechi așezari. In noul microraion Viișoara au fost date în folosință peste 300 apartamente din fondurile statului, o școala cu 16 săli de clasă și se lucrează la un mare complex comercial și de deservire. In cadrul acțiunii de sistematizare a localităților din județul Harghita au fost definitivate pînă în prezent schițele pentru un număr de 20 de comune, urmînd ca pînă la finele anului sa mai fie întocmite pentru alte opt comune din județ. Au fost definitivate, de asemenea, proiecte de sistematizare a orașelor Miercurea Ciuc, Bălan, Toplița și a municipiului Odorheiu Secuiesc. •L •Lt