Actualitatea, 1920 (Anul 8, nr. 3-12)

1920-06-01 / nr. 6-7

6 ACTUALITATEA :: Nimeni nu-şi închipuia că ocuparea va fi de lungă durată. Toţi nădăjduiau într’o revenire apropiată a românilor victorioşi. Cu toate acestea şi Bucureştii ca şi restul ţârii ocupate au avut nenorocirea să sufere jugul ocupaţiei doi ani. In tot acest timp bucureştenii au dat dovadă de un eroism demn de numele de român. Cu excepţia câtorva indivizi pe care Societatea românească îi şi lepădară din sânul ei, încă din timpul neutralităţii, românii au păstrat o rezervă demnă faţă de ocupant. După ce rezistă cu bravură bombardamentelor aeriane, deşi multe locuinţi fuseseră distruse şi aproape o mie de victime îndoiră inimile bucureştenilor, şi sub ocupaţie, populaţia a fost la aceiaş înălţime dovedind duşmanilor că românul nu este un popor ce se pleacă ticăloşiilor şi tentaţiilor menite să înjosească, dar are vigoarea şi demnitatea să se ridice la cele mai înalte culmi ale mândriei civice, eului ce se înfrăţesc cu ale vitejiei strămoşeşti. Această dureroasă şi eroică resemnare precum şi atitudinea răzvrătitoare manifestată cu prilejul isgonirei duşmanului, ca şi entusiasmul delirant cu care a primit pe aliaţi şi trupele române liberatoare, a impresionat viu şi pe aliaţii noştri. Marea noastră aliată, Franţa, apreciind odată cu eroismul ostaşului român şi virtuţile cetăţeneşti ale populaţiei Capitalei a onorat Bucureştii cu cea mai mare distincţiune, decorându-1 cu „Crucea de războiu“ şi citându-1 în ordin de zi pe întreaga armată română alături de eroicul Mărăşeşti şi vitezele oraşe franceze cari au rezistat furiei vandalice a germanilor. Ne facem o datorie de onoare pentru oraşul nostru reproducând textul citaţiunei pentru decorarea Capitalei. „De la declararea războiului României către Imperiile Centrale, a suferit aproape zilnic, timp de trei luni, bombardamentele aeriene din partea inamicului, care au făcut aproape 1000 de victime, fără ca moralul populaţiei să fie atins sau patriotismul scăzut A arătat aceiaşi statornicie patriotică, cu toată presiunea germană, în timpul celor două ani de ocupaţiune inamică şi a dat probe de un înalt eroism, atât în timpul incidentelor cari au precedat armistiţiul, cât şi cu intrarea trupelor române şi aliate la 1 Decembrie 1918“. Cu aducerea acestei înalte distincţiuni acordate Bucureştilor de către guvernul republicei Franceze a fost însărcinat mareşalul Joffre, învingătorul de la Marna, eroul care prin lovitura dată germanilor în 1914, a hotărât de atunci soarta războiului mondial, însărcinând pe mareşalul Joffre cu această misiune guvernul francez a voit să dovedească cât preţ pune şi ce înaltă distincţiune acordă poporului român. Solemnitatea decorării Bucureştilor s’a făcut în ziua de Joi 6- 19 August 1920 la palatul Artelor din Parcul Carol în prezenţa M. S. Regelui, a miniştrilor străini, a guvernului, a primarului Capitalei, şi a înalţilor demnitari civili şi militari, precum şi membrilor coloniei franceze. Cu acest prilej Mareşalul Joffre a rostit următoarea cuvântare, pe care o transcriem ca să rămână deapururi în mintea tuturor. DOMNULE PRIMAR, Guvernul Republicei Franceze mi-a făcut marea cinste de a mă însărcina să viu pentru a remite oraşului Bucureşti „Crucea de războiu“ franceză. Prin citarea Capitalei României în ordinul de zi pe armată, Franţa a voit să exprime în chip măgulitor admiraţia sa pentru oraşul d-voastră, care a suferit cu atâta sânge rece şi bărbăţie asprele încercări ale războiului. Cu toată nenorocirea ocupaţiei şi cu tot bombardamentul, populaţia Bucureştilor a păstrat cu încredere credinţa în triumful final al dreptelor sale revendicări şi al cauzei libertăţii lumei apărate de aliaţi. Astfel nobila d v. populaţie s-a arătat vrednică de eroii lui Traian şi a lui Mihai Viteazul. De aceea cu o adâncă emoţie, d-le Primar, adaog la virtuţile oraşului Bucureşti „Crucea de războiu franceză“. Discursul d-lui Dr. GHEORGHIAN După ce mareşalul Joffre prinde „Crucea de război“ pe o pernă de catifea roşie pe care era brodată stema Bucureştiului d. dr. Gheorghian, preşedintele comisiunei interimare, rosteşte următoarea cuvântare: Domnule Mareşal, Cu cea mai vie emoţiune primesc din mâinele dv. „Crucea de război“ pe care guvernul Republicei franceze a binevoit a o decerne oraşului Bucureşti. Frumoasa citaţiune care justifică distincţiunea acordată, se referă înainte de toate la atitudinea curagioasă a oraşului în timpul grozavelor boni- Generalul Joffre