Adevěrul, mai 1928 (Anul 41, nr. 13609-13631)

1928-05-01 / nr. 13609

Pagina 2-a PIANE -J - 3500 »'rjvTO fără nici un aconto fără nici o dobăndă Numai mărci germane şi numai reprezentantele noastre vechi La vechea casă de încredere. Magazinul de Muzică ssîBr O E G £ li S 3,8 Telefon 362[2s B« (lângă Capşa) Vechimea firmei noastre este chezăşia calităţei instrumentelor vândute de Firma noastră timp de 40 ani SEES LITHINES évé Voi]! o apă minerală excelentă? Faceți-o singură cu Lithinés Francait Évé Laboratoires E. VAIÍLANT & C-lo Reprezentant pentru România: George Verglas Str. Romană colt cu Strada Precupeți Vechi No. 1, București. NICI USCATĂ NICI UNSUROASĂ, ci perfect de aderente, calitate absolut trebuincioasă pentru a pătrunde intr’adevăs in porii pielii, ^./ W numai imperfecţiunile obrasului şi mâinilor, ci le face să dispară cu totul. Grosist sau Agent Mare fabricant de receptoare şi radio din străinătate şi de piese de calitate superioară predă reprezentanta generală unul grosist sau agent. Se iau în consideraţie şi firme ale branşei de Instalaţiuni electrice, articole fotografice, accesorii de automobile, cari bineînţeles nu au reprezentanta pentru acelaş articol şi al căror sezon nu cade împreună cu sezonul pentru materiale de radio. Numai firme care sunt In atare a desface articolul în mod rational cu capital, vor oferta In limba germană, franceză sau engleză. Scrisori se vor trimite prin Rudolf Mossa S. A. Calea Victoriei 31 sub „O 521". De închiriat cu teren de peste 30.000 metri pătraţi situat in Str. Veselieiin dosar gărei Filaret). A se adresa la Soc. Urania Str. Gâmpineanu 5i A. Important pentru publicul In Capitală şi provincie „Contenciosul“ Birou de informaţiuni administrative şi judiciare, funcţionând in Bucureşti, str. Sărindar 7—11, pe lângă ziarele „Adevărul” şi „Dimineaţa", sub conducerea d-lor avocati Cezar Simionescu şi M. Graur. Se însărcinează cu îndeplinirea tuturor formalităţilor la autorităţile publice din Bucureşti, înlesneşte scoaterea de acte şi furnizează informaţiuni, obţinând rezolvarea urgentă a oricăror chestiuni de natură judiciară, comercială, administrativă, etc. în schimbul unei taxe mofloTcIÎ. Publicul din provincie este scutit de cheltuelile de deplasare pentru afacerile depinzând de autorităţile din Capitală, putându-şi aranja Interesele prin corespondenţă, adresată biroului „Contenciosul". Biroul este deschis şi în zilele de — Băile—, I eichenberg Steiermark Austria [ 15 Aprilie până la 15 Octombrie Bronşite, astmă, empirisem, boli de inimă. Vestite izvoare curative, băi naturale de accid carbonic, inhalaţii camere pneumatice. Pensiune complectă de la 8 şilingi. Prospecte : Eurkommission Gleichenberg BANCA DE CREDIT ROMAN Societate Anonimă. — Bucureşti Convocare D-nii acţionari ai societăţii noastre sunt convocaţi în adunarea generală extraordinară la sediul băncii din Bucureşti, strada Stavropoleos No. 6, pentru ziua de 12 Mai. a. c. orele 12 a. m. având a se pronunţa asupra următoarei ordine de zi : 1) Sporirea capitalului socialde lei 125.000.000 la lei 200.000.000 2) Modificarea articolelor 5 şi 6 din statute. D-nii acţionari sunt rugaţi a depune acţiunile ce posedă cel mai târziu până la 2 Mai a. c. la cassa Băncii din Bucureşti, strada Stavropoleos 6, şi la sucursalele din Cernăuţi. Constanţa, Brăila şi Galaţi Consiliul de Administraţie Neurastenia Impotenţa HYSTERIA, MELANCOLIA, TIMIDITATEA, paralisia, nevralgia, contracturi, tremuraturi, reumatism, Insomnie, somnolenţă, dureri de cap, palpitaţie, sughiţuri, noduri, vărsături, aerofagie. Tratamentul copiilor Întârziaţi, ONAMA, INCONTINENŢA DE CHINA, se tratează cu succes, metode FIZICO-ELECTRICE și PSIHICE, HYPNOTISM, persuasiune, autosugestie, procedeele prof. Bernhelm, Couc, Berni- Ion, Dubois, etc. Tratamentul radical al SIFILISULUI la doctorul H. MARTIN, calea Victoriei 38, fost 47 (Casa Frascati). Consultațiuni: 9—11 a. m. şi 2—7. Intrarea pe la cinematograf A APĂRUT CELEBRUL ROMAN „Cei trei muşchetari de AL. DUMAS Un volum de 700 PAGINI, cu coperta ilustrată în culori şi cu numeroase ilustraţii în text, 70 LEI. Tragerea loteriei „Ligii Culturale“ La tragerea de eri au eşit următoarele câştiguri: 836.323 A 1.000.000 LEI A 200.000 LEI 8.991 A 50.000 LEI 43.431, 280.064, 593.774, 496.100 A 10.000 LEI 358.471, 336.022 A 5.000 LEI 593.320, 836.971, 50.909, 1.472.520 291.967, 106.309, 673.424, 128.544 Elevii se Eruditul profesor de literatură de la Sorbona, Fortunat Strowski —spirit larg, luminat şi comprehensiv — face descoperirea că elevii din acee se plictisesc. Se plictisesc în clasă, se plictisesc din pricina clasei. In curte, in timpul recreaţiei, niciodată nu vorbesc de ceea ce li se spune la curs. Cea mai palpitantă lecţie de istorie îi lasă reci, analiza Cidului lui-i interesează. Virgil nu există pentru ei. Umanismul e în pericol din pricina plictiselii pe care o distilează deasupra lumii moderne umanităţile latine sau franceze — ca şi ştiinţele de altminteri — fiindcă sunt învăţate şi astăzi ca şi odinioară. In trecut, în epocile de criză cum a fost aceea a Renaşterii, spiritele mari au ştiut să lege strâns umanităţile de tot ce oferea pasionant viaţa cea nouă. Iată o observaţie la care ar putea să mediteze cu folos diriguitorii învăţământului public de la noi. Şi la noi se plictisesc elevii. Nu citesc literatură, nu-i preocupă problemele ştiinţifice, nu-i pasionează umanităţile. Să fie de vină profesorii? Ori şi cei din urmă ca şi cei dintâi A doua zi după reprezentarea piesei Comedia iubirii a lui Iban, în anul 1863, s’a făcut propunerea să se acorde tânărului autor o bursă de voiaj. Un profesor dela universitatea din Copenhaga, indignat, a publicat într’un ziar local un virulent articol care se încheia astfel: „Omul care scris o asemenea lucrare merită mai degrabă să fie bătut la tălpi”. După treizeci şi cinci de ani, la 20 Martie 1898, se sărbătorea jubileul autorului lui Brand. Din cortegiul care aclama pe Ibsen, numit, ca şi Bjernstjerne Björnson, marecruce al ordinului Sf. Olaf, se desprinse un bătrân ce se plecă să strângă mâna scriitorului care era foarte scund. Era profesorul în chestiune. Culorile afişelor Un afiş, neutru ca să-şi ajungă scopul, trebuie să fie vizibil cât mai de departe. O anchetă făcută în Anglia asupra celei mai fericite combinaţiuni de culori pentru ca afişul să atragă mai bine atenţia, stabileşte următoarea scară de valori: 1. Cerneală neagră pe hârtie galbenă. 2. Cerneală verde pe hârtie albă. 3. Cerneală roşie pe hârtie albă. 4. Cerneală albastră pe hârtie albă.5. Cerneală albă pe hârtie albastră. 6. Cerneală neagră pe hârtie albă. 7. Cerneală galbenă pe hârtie neagră.8. Cerneală albă pe hârtie roşie. 9. Cerneală albă pe hârtie verde. 10. Cerneală albă pe hârtie neagră. 11. Cerneală roşie pe hârtie galbenă. 12. Cerneală verde pe hârtie roşie. 13. Cerneală roşie pe hârtie verde. Precum se vede, negrul pe alb ocupă abia locul al şeaselea pe scara vizibilităţii, şi totuşi e culoarea afişelor oficiale. Scara de mai sus a fost întocmită după lungi şi amănunţite experienţe. * Uniformă studenţească Fasciştii vor să... uniformizeze pe toţi italienii. Acum e rândul studenilor. Secretarul general al partidului fascist, Augusto Turati, a dat o circulară prin care se introduce pălăria de paie universitară care e pălărie sobră, elegantă şi... italienească“. Circulara precizează că panglica pălăriei va fi colorată felurit, după facultăţi. Studenţii italieni se vor supune, desigur, şi vrând, nevrând, vor purta pălării de paie, mai ales că făcându-le obligatorii, fascismul dă o mână de ajutor industriei naţionale a pălăriilor de paie. Un ziar francez face observaţia că dacă ministerul instrucţiei din Paris ar da un ordin impunând obligativitatea beretei — pe care astăzi bună parte din studenţi o poartă benevol — a doua zi nu s’ar mai vedea un singur student cu beretă. Ei, dar Franţa nu are parte de binefacerile regimului mussolinian! Sparanghelul lui Manet La expoziţia lucrurilor lui Edouard Manet care s’a deschis acum de curând în Paris, e şi un tablou înfăţişând un fir de sparanghel. Lumea se miră că maestrul a ales un subiect așa de mărginit. Dar tabloul își are povestea lui. Manet pictase odată o legătură întreagă de sparanghel şi un colecționar se oferise să cumpere tabloul. Dar suma pe care voia s-o dea era așa de mică încât Manet răspunse: — PentrU suma aceasta aş putea să-ți dau cel mult un singur fir de sparanghel... Colecționarul se grăbi să primească și Manet fu nevoit să se execute. Nedreptățile pestei tratații Iar se ridică în Franța, glasuri generoase cari protestează împotriva uitării nedrepte care s’a întins asupra lui Joséphin Péladan. Acum patru sau cinci ani se pornise din nou o campanie pentru scoaterea din uitare a unui scriitor care, acum trei decenii, ocupă un loc de seamă în actualitatea literară. Dar toate pledoariile au fost zadarnice, căci n’au putut să fixeze interesul marelui public asupra numelui lui Peladan. De data aceasta campania o începe Gabriel Boissy. Va izbuti oare dânsul să înfrângă implacabila sentinţă a timpului? Cunoscutul critic vorbeşte de Peladan ca de un scriitor lovit pe nedrept, fiindcă „n’a scris o singură carte care să nu cuprindă cel puţin câteva pagini geniale”. Gabriel Boissy s’ar mulţumi ca măcar Comedia Franceză să joace Oedipe şi Sphinxul, jucată o singură dată, în 1903, la teatrul liber din Orange, şi dată de atunci uitării. (Dacă nu ne înşelăm, la acea unică reprezentaţie din 1903, figura în distribuţie, cu un rol, şi Marioara Ventura, abia sosită atunci la Paris), poate programele? Cine ar putea să precizeze? Ceea ce e fapt insă, e că învăţătura nu interesează, nu pasionează pe elevi. Şi nu-i pasionează fiindcă nu răspunde cerinţelor şi mentalităţii de astăzi a tinerilor. Viaţa modernă pune generaţiei ce se ridică probleme de care nici profesorii, nici programele şcolare nu se ocupă. E un lucru care ar trebui să reţie atenţia celor ce lucrează actualmente să schimbe aşezarea învăţământului secundar. Parlamentul a făcut ceea ce i s-a cerut: a votat reforma. Rămâne acum ca o comisiune specială, care a și fost numită, să întocmească programul analitic. Ce-a fost ușor, a făcut parlamentul, ce e cu adevărat greu, a rămas pe seama comisiunii programului. Fiindcă dacă programul analitic nu va ține seama de mentalitatea cea nouă și va neglija tocmai ceea ce oferă pasionant viaţa modernă, elevii vor continua să se plictisească la şcoală. Iar plictiseala elevilor va sublinia dezastrul reformei şcolare. IOSIF NĂDEJDE O piesă nouă de Pirandello Trupa de teatru a lui Pirandello a jucat la Roma ultima piesă a directorului ei, intitulată „Colonia cea nouă“. Piesa, al căreia subiect e alcătuit dintr’un mit, nu prea plăcut. Dinjurnalele italiene, cu toate precauţiunile pe cari le iau, se vede totuşi limpede că a fost o cădere. Se pare că Pirandello a înţeles lămurit verdictul publicului. Acestui fapt se datoreşte hotărârea pe care a luat-o de a renunţa la conducerea trupei de teatru pentru a se consacra exclusiv lucrărilor literare. E greu, fireşte, cu doi pepeni într’o mână.... când nu eşti nici Moliare nici Shakespeare! " O catedră jurnalistică La Peruza, în Italia, se inaugurează astăzi, 28 Aprilie, catedra de PROBLEMA No. 190 de dr. E. Zepter, Berlin Negru (11 figuri) Ra6, De2, Nel şi îl, Pb4, b7, d5, e4, î6, g4 şi h5. a bode lg Alb (7 figuri) Rg6, Cd4, Nb6 şi d7, Pa4, a5 şi c2. Alb joacă şi face mat în 5 mutări PROBLEMA No. 191 de Camil Seneca, Bucureşti Negru (7 figuri) Re4, Nf8, Pa3, e2, el, gl și h4. a b c d e i g h Alb (9 figuri) Rd7, Dc7, Cf5 și h7, Na2 și el, Pe6, g6 și h3. Alb joacă și face mat în 2 mutări. Partida No. 101 Jucată de curând la Amsterdam în matchal pentru campionatul Federației internaționale de șah (Fide). ALB NEGRU Dr. M. Euwe. E D. Bogoljubov 1. d2—d4 Cg8—f6 2. c2—c4 d7—d5 3. c4Xd5 D d8Xd5 4. Cb1—c3 D d5—a5 5. Cgl—f31 Cb8—c6 6. e2—c3 e7—e5 7. d4—d5 Cc6—b4 16. Nb3-a4-i-Re8—e7 17. Ce4-d? b~ -he istoria jurnalismului, înființată pe lângă noua Facultate de științe politice și sociale. Catedra a fost înființată după dorința lui Mussolini, în urma votului emis de Sindicatul naţional fascist al ziariştilor. Titularul catedrei, d. Paolo Orano, va dezvolta, în cursul şedinţei inaugurale de astăzi, câteva consideraţii anunţate ca foarte originale, asupra temei: „Către o nouă doctrină istorică a jurnalismului“. Cântăreţii fără voce Celebra cântăreaţă, Yvette Guilbert, a publicat acum de curând o carte întitulată Arta de a cânta un cântec. In această carte ea îşi propune să desvăluiască secretele „Artei comedianului în serviciul unei cântăreţe care neavând voce, cere orchestrei sau pianului să cânte în locul ei”. Se ştie că Yvette, Guilbert a fost pe vremuri şi în Bucureşti. Se vede că de aceea avem aici atâţia cântăreţi şi cântăreţe cari, fără să fie buni actori ca diveta franceză, cer orchestrei sau pianului să cânte în locul lor... Afişele electorale Cu prilejul alegerilor de balotaj care au loc Duminică în Franţa, un nou val de afişe electorale s-a revărsat asupra intregei ţări.Lupta între candidaţi se dă mai mult pe calea afişelor decât pe aceea a întrunirilor publice. Uneori, între doi candidaţi din aceiaşi circumscripţie se duc, prin afişe, adevărate polemici. Un candidat placordează pe ziduri o acuzaţie împotriva concurentului său Acesta, a doua zi, lipeşte, alături de afişul cu acuzaţia, răspunsul său. Replica nu întârzie să vie, care e lipită şi ea alături, pentru ca în curând să i se adaoge riposta, şi aşa mai departe. Alegătorul urmăreşte astfel, în afişe, dialogurile vehemente şi spirituale ale candidaţilor. Cele mai interesante însă sunt afişele ilustrate şi colorate cari, pentru a atrage atenţia publicului, sunt făcute cu multă artă. Cei cari întrebuinţează mai ales această armă de luptă, sunt comuniştii, ale căror afişe ilustrate redau sugestiv, adevărate simboluri şi constituiesc o propagandă din cele mai elocvente. Politica a ajuns să înhame şi arta la ţelurile ei. Laureatul de 12 ani Concursurile literare ale Romei vechi se bucurau de o favoare egală cu aceea a premiilor literare de astăzi. O inscripţie latină, descoperită pe ţărmul Adriaticei, ne dă, în această privinţă, un amănunt curios. Sub domnia lui Domiţian, laureatul jocurilor olimpice — principalul eveniment literar al anului — s’a întâmplat să fie un copil de 12 ani! El a obţinut, în unanimitate, un premiu de poezie împreună cu un decret „prin care toată cetatea hotăra să-i ridice o statuie prin subscripţie publică”. / Să ţi se ridice statue pentru merite literare la 12 ani, —e un record cu adevărat fantastic. NOTE 1) Mai bine ar fi fost Nd2 spre a nelinişti dama neagră. In această partidă Alb trage acest nebun abia în a 28-a mutare ceea ce e desigur în defavoarea sa. 2) Slab jucat. Prin această mutare negrul obţine cânmpul d3 pentru calul său, care are acolo o poziţie dominantă. 3) La CXe4, urmează CXel-f şi apoi CXa4 cu câştigarea unei piese. 4 Foarte prost, Negru poate câştiga o calitate prin Cc5. 5) Prin Cc5 Negru ar fi câştigat o piesă, dar Bogoljubov câştigă în mod mai elegant. 6) Căci la Rgl urmează Th2—h6 şi Alb e pierdut. SOLUŢIA PROBLEMEI N. 188 (Seneca) Alb (1 figuri): Rc3, Tf2, Ch3, Nd5. Negru (2 figuri): Re3, Pe5. Mat în trei mutări: 1. Nd5—f3. e6—e4; 2. Tf2—fl, e4Xf3; 3. Tf2—e1+ mat. SOLUȚIA PROBLEMEI No. 189 (Schiffmann) Alb (7 figuri): Rb1, Dc8, Tc6, Na8 și b6, Pa2 și a4. Negru (3 figuri): Ra6, Db7, Ta7 și h1, Nd, Pa3, a5, d2 și h2. Mut în 2 mutări. , 1. Tc6—d6! cu ameninţarea Dc8— c4 mat. 1.. .., Db7Xc8; 2. Nb6—c7-1 mat. 1.. .., Nd—b2+; 2. Nb6— g1+ mat.. Ştiri din ţară BRAILA Un anume Haritopoulos, reprezentantul unei case de comerţ din Grecia, a fost arestat pentru că a săvârşit o contrabandă de mătase în valoare de o jumătate de milion. Vama ce urmează a se încasa se evaluează la câteva sute de mii de lei. Se crede că Haritopoulos face parte dintr’o bandă, care opera pe o scară întinsă. GALAŢI Brutarii, sub pretext că preţul grâului s’a majorat, au cerut primăriei ridicarea preţului pâinei cu câte 21 şi 3 lei la kgr. In caz când această cerere nu va fi satisfăcută brutarii vor declara grevă. Deoarece primarul oraşului se află la un sanatoriu din Bucureşti, cererea n’a fost luată încă în studiu. Se aşteaptă răspunsul din Bucureşti DE LA OPERA ROMÂNĂ BĂRBIERUL DE SEVILLA CU MARGARETA SALVI ŞI CELESTINO SAROBE Direcţiunea Operei Române ne-a dat din nou prilejul, aseară, să aplaudăm doi oaspeţi de seamă. Baritonul Celestino Sarobe, unul din cei mai străluciţi interpreţi ai lui Figaro, vine pentru prima oară la noi în ţară, înfăţişarea lui plină de prestanţă, vocea de un volum uimitor, rotundă, posedând notele de sus de o rară amploare şi întindere cum şi un joc de scenă degajat, vioi şi nuanţat, i-au atras toate sufragiile publicului care l-a silit să biseze aria intrării din primul act. Cât despre d-ra Margareta Salvi, protagonista Operei din Madrid, delicioasa ei apariţie cum şi glasul de o puritate şi frăgezime rare, i-au adus adevărate ovaţii. In ariile „Una voca poco fa“ şi „Ombra legera“ d-ra Salvi a stârnit o adevărată furtună de aplauze. De o bună calitate artistică, basul Folescu a fost la înălţimea marilor săi parteneri. D-na Miciora şi d-nul Oprişan au complectat bine ansamblul. Orchestra condusă cu pricepere de maestrul Massini. Ful. CÂRTI-REVISTE — PAGINI DE ANTOLOGIE DIN LITERATURA IDIŞ. — Există o literatură idiş (folklor, teatru şi literatură cultă) de o frumuseţe şi chiar bogăţie ce constitue un giuvaer al scrisului poetic. Ea dezvălue o parte din viaţa evreiască (din Diaspora) şi a situat cu producţiile sale idiomul idiş la rangul de limbă literară. Numele: Schalom Alechem, I. L. Peretz au faimă universlă. Din literatura idiş, d-nii G. Segal şi M. H. Leiwanmann au făcut o alegere şi, sub denumirea de „antologie“, au tradus din scriitorii în idiş: I. L. Peretz, S. Ansky, I. Dinesohn, H. D. Nomberg, A. Reisen, Schalom Ascht, Z. Segalovici şi L. Schapira Traduceri plăcute şi reprezentatitive. Traducătorii au făcut in acelaş timp, şi un fel de portret literar al fiecăruia din autorii preferiţi. * — CUNOŞTINŢE GENERALE PENTRU FOLOSINŢA CANDIDAŢILOR LA EXXAMENUL DE BACALAUREAT. — In general compendiilor (rezumate sintetice, şi laconice), d-nii P. Ghiaţă, I. Voiculescu, I. Diaconescu şi Iorgu Stoian au alcătuit împreună un manual de cunoştinţe din: literatură, istorie, psihologie, logică, pedagogie, instrucţie civică, geografie, zoologie, botanică, anatomie, biologie şi agricultură , după care se pot pregăti condiţiile la examenul de bacalaureat şi învăţători ce candidează la examenul de definitivat, înaintare şi secţia pedagogică universitară. Colaborarea autorilor (profesori secundari) a realizat prima grupare de cunoştinţe elementare ce se cer unui absolvent de liceu ori şcoala normală. Grija metodei didactice şi cuprinderea ansamblului se vădesc la oricare din disciplinele tratate.*■ Din cel mai recent număr al CONVORBIRILOR LITERARE ne oprim la amintirile desfătătoare ale boieroaicei Elencu Hartulari: „Istoria vieţii mele“, pe care d. Ghibănescu le tălmăceşte, cu fidelitatea cuvenită, de pe cirilicele originalului. Multe ar fi de zis despre aceste note de viaţă trăită şi însemnată în prima jumătate a veacului trecut din Moldova. Subliniem că sânt unicele amintiri de acest fel, că privesc epoca plămădirii statului român; sunt expresia vie şi adevărată a unor sentimente, unor moravuri, unui complex de viaţă ce ne sunt scumpe, deşi aşa de necunoscute. Aşteptăm publicarea lor în volum, cu atâţia cetitori, p vg. A apăruţi * In editura „Cultura Românească“. Pe urmele Basarabiei, note şi impresii din revoluţia rusească de Romulus Ceoflec. Au apărut, în editura „Cartea Românească“ următoarele lucrări: M. Sadoveanu: „Demonul tinereţii“, roman. Preţul lei 75. — Otilia Casimir: „Din întuneric“ Fapte şi întâmplări adevărate (Din carnetul unei doctorese). Preţul 75 lei. — Al. Lascarov-Moldovanu: „Nuvele şi schiţe satirice“. Preţul lei 60. — „Călugări şi ispite“. Scene din viaţa mănăstirilor de Damian Stănoiu. Preţul lei 75. — „Verişoara din America“ carte pentru copii. Desene de A. Murnu, premiată de „Cartea Românească“ de Julietta Teodorini şi Ettel Pantazzi. Preţu lei 90. — Cunoştinţe folositoare Seria C, No. 31: „Românii din Banatul Iugoslav“ de preotul P. Bizerea, profesor la liceul din Deva. Preţul lei 5. Dizolvarea unei organizaţii comuniste austriace VIENA, 28 (Rador). — Uniunea „Foştilor luptători Roşii de front“ asociaţie comunistă organizată milităreşte, a fost dizolvată din ordinul guvernului, în urma rapoartelor poliţieneşti. BURSA Silwbyin străinătate .28 Aprilie 1928 ZÜRICH (închiderea) Berlin 124.10 Amsteradm 209.22 Vi New-York 5.18.90 Londra 25.32% Paris 20.42% Milano 27.36 Praga 15.38 Budapesta 90.62 Vi Belgrad 9.13 % Bucureşti 58.17A Viena 13.— Cota cerealelor LIVERPOOL, 28 (Rador) Deschiderea Grâu. Tendinţa foarte feftină. Mal necotat. Iulie 11,5 1/4, Octomb. 11,8 5/8 închiderea Grâu. Tend, uşoară. Mai 11,00 5/8, Iulie 11,4 1/4, Octombrie 11,7 3/8. Porumb necotat. CHICAGO, 28 (Rador) Deschiderea Grâu. Tendinţa susţinută. Mal 163 3/4—164, Iulie 162 3/4—163, Sept. 159 3/4—160. Porumb. Tendinţa ap. susţinută. Mai 107, Iulie 110 1/8, Septembrie 110 3/8. Ovăz. Tendinţa susţinută. Mat 64 1/2, Iulie 58 1/2, Septemb. 48 1/2. Secară. Tendinţa fermă. Mai şi Iulie necotat. Septembrie 122 1/4—* 122 1/4. WINNIPEG, 28. (Rador) Deschiderea Grâu. Tendinţa ap. susţinută. Mai 155, Iulie 157 3/4, Octombrie 150. Ovăz. Mai 75 5/8, Iulie 71. NEW-YORK, 28. (Rador) Cafea Rio Martie 14,25, Mai 14,32, Iulie 14,16, Septembrie 13,95, Decembrie 13,72. Tendinţa susţinută. NEW-YORK, 28.Rador) Cafea Santos Martie necotat. Mai idem, Iulie 21,17, Septembrie 21,58, Decembrie 20,27. Tendinţa susţinută. Piaţa cerealelor la Brăila In obor au sosit 15 care porumb cu 6.80—7, 2 ore cu 6.70, 2 ovăz cu 8 lei. Prin bursă s’a vândut o partidă de 71 vagoane porumb cu 61.500 din siloz. Accidentul mortal al inspectorului aviaţiei italiene ROMA, 28. (Rador). — La aerodromul militar din Roma a suferit azi un accident mortal generalul Guldani, inspectorul technic al aviaţiei italiene. Generalul s'a aruncat cu o paraşută dela înălţimea de 1000 metri. Paraşuta nu s’a deschis însă. ^ ^ ^ Informaţiuni Ministerul lucrărilor publice, prin d. inginer Tache Paraschivescu, a început lucrările la şoseaua naţio-' nală, ce leagă monumentala cetate a eroilor Întregirea Neamului (Bucium) cu împrejurimile Făgăraşului. Tot pentru această operă, comitetul central de sub preşedinţia de onoare a reginei Maria a României, a delegat pe d. Octavian Dobrin, să accelereze strângerea materialelor, necesare la zidirea mănăstirii în care se vor pomeni numele eroilor ce şi-au dat viaţa pentru unire. In ziua de 1 Mai va avea loc un mare meeting socialist şi sindical în sala „Dacia“. După amiază va fi o serbare câmpenească în parcul Veseliei. AVOCATUL TEDESCUL s-a mutat în Bulev. Domniţei No. 7. (Telefon 361-61). , La Teatrul Mic Compania Dramatică Mişu Fotino obține în fiecare seară Un strălucit succes cu hilarianta comedie „NELLY ROZIER“ 3 acte de Hennequin D-nii general Sava Goiu şi Mir,cea Bârsan profesor la conservatorul din Iaşi s'au înscris în partidul naţional-ţârănesc. • v /• KIX Eczema Persoanele cari suferă de eczema de ani de zile pot recăpăta un somn liniştit întrebuinţând Pomada Cadum ea opreşte îndată mâncărimea. Bătrânul Gheorghe Haim, din Caransebeş, şi-a pus capăt zilelor din cauză că a încetat din viaţă un bun prieten al său. In baroul consiliului de război al corpului 5 armată a fost admisă d-na avocat Ştefănescu. E prima femeie avocat care pledează în faţa unei instanţe militare. La Timişoara a luat fiinţă o filială a societăţii „Amicii Statelor Unite“. Curtea de apel din Cernăuţi a achitat p® d. Smeu şeful poliţiei din Rădăuţi, acuzat că cu prilejul alegerilor parlamentare a arestat pe câţiva din fruntaşii partidului naţional-ţărănesc. D. Zmeu a invocat scuza că a executat ordinul parchetului. Vineri a aterizat pe aerodromul de la Băneasa Mr. Ivor Madure, venind cu avionul său de la Constantinopol. El a declarat că face un raid de plăcere în jurul Europei. Aviatorul va ateriza, în drum spre Lemberg, la Iaşi şi Cernăuţi. De la Lemberg va urma itinerariul Krakovia, Breslau, Berlin, Hanovra, Amsterdam, Ostende şi Londra. __^ 1.125.057 1.423.486, 556.886, 400.984, 27.033, 170.049, 55.811, 379.918, 301.622, 593.699, 1.252.452, 158.950, 231.182, 1.123.666, 58.471 Trager ora 4 d. A 1000 LEI 421.308, 400.523, 98.910, 236.192, 389.905, 1.435.057, 299.703, 420.292, 1.181.440, 52.127, 743.816, 232.830, 1.446.716, 3.891, 26.618, 1.250.180, 551.659, 379.152, 502.524, 521.806, 177.748, 343.834, 436.647, 498.118, 65.857, 607.572, ea va continua Luni 30 a. .1 524.564 425.553 477.475 306.608 763.791 1.762 177.152 1.560.069, 1.187.363 452.774 1.469.368 745.865 25.712 .rt. 1 Caleidoscopul vieții intelectuale Litere, științe, arte RUBRICA DE ȘAH Redactată de S. Herland și M. Armand 8. Nfl—b5+ 9. Ddl—a4 2) 10. Nb5Xa4 11. Na4—b3 12. Rel—e2 13. Cf3—g5 3) c7—c6 Da5Xa4 b7—b5 Cb4—d3-1-65—e4 ! b5—b4! Nc8—a6 c6Xd5 18. Cg5—h3 19. g2—g4 20. Ch3Xg5 21. Rf3—g2 22. f2—f4 23. Cd2Xf3 24. Cf3Xg5 25. Cg5Xé4 26. Thl—f l “) 27. Rg2—hl 28. Ncl—d2 29. Tal—dl cedează 6) g7—g5 h6—h5 h5Xg4+ Nf8—h6 g4Xf3e.p.+ Nh6Xg5 Cf6—é4 d5Xé4 Ta8—g8 + Th8—h3 5) Tg8—h8 Tli3Xh2+ * * PIRANDELLO ■ ( ■ ■ jg ■ mm&M ::u mm f í * iiisfßi iii. M_M±\ i 14. Cc3Xci 15. Ré2—f3 D-ra MARGARETA SALVI în rolul Rosinei *ar* £ w _s-aut.