Adevěrul, aprilie 1937 (Anul 51, nr. 16312-16337)

1937-04-18 / nr. 16321

Pagina 8-a UN IMPORTAMT CONSILIU DE MINIŞTRI S’a vorbit, în ultimele zile, de apropiata retragere a guvernului. D. Tătărescu se află, într’adevăr, pe la sfârşitul guvernării sale. Ştirile de presă, privitoare la acest lucru fac totuşi o atmosfera care nu e prielnică acţiunii de guvernare chiar în ultimele ei luni Un guvern — despre care se ştie că pleacă curând — nu mai are prestigiul necesar în măsurile şi soluţiile ce le adoptă faţă de diferite probleme ale zilei. Aceste măsuri sunt socotite provizorii, iar aplicarea lor întârzie, fiindcă atât aparatul de execuţie cât şi publicul aşteaptă o schimbare. Fie că d. Tătărescu s’a oprit asupra acestor considerente, fie că fire alte indicaţiuni, fapt este că d-sa socoate necesară o manifestațiune guvernamentală care să arate opiniei publice că guvernul este sigur că va păstra puterea până la toamnă. In cursul săptămânii viitoare, va avea loc un important consiliu de miniştri ale cărui hotărîri vor însemna o indicaţie asupra duratei guvernării actuale. * Consiliul va dura o zi întreagă. Miniştrii nu vor părăsi localul Preşedinţiei decât după ce se va stabili în mod detailat programul de activitate al fiecărui departament pe tot cursul verii. Acest program va privi aplicarea legilor votate în ultima sesiune. Se vor hotărî deasemeni, ca şi în anii trecuţi, o serie de conferinţe şi instrucţiuni administrative, menite să dea oarecare satisfacție problemelor locale din provinciile care suferă din cauza centralizării. Din comunicatul ce se va publica după acest consiliu va rezulta — după câte afirmă cercurile guvernamentale —certitudinea că guvernul rămâne la putere până la Septembrie. * Guvernul are în fața sa o mare dificultate, pe care urmează s’o soluţioneze in cel mai scurt timp. In acest scop au avut Ioc o serie de consfătuiri şi con«'!!!. Cum această problemă este de cea mai mare importantă, guvernul fine să aibă şi consiliile şefilor de partide. D. Tătărescu a văzut pe d. N. Iorga; d-sa şi-a propus să vadă pe şefii de partide şi alte personalităţi importante. E probabil că in câteva zile guvernul va pune în curent opinia publică cu rezultatul demersurilor sale. H. Sr. întrevederile d-lui Tătărescu cu şefii de partide D. Gh. Tătărescu, preşedintele consiliului, însoţit de d. dr. C. Angelescu ministrul educaţiei naţionale, a vizitat aseară pe d. Iorga. Primul ministru va vizita în cursul zilei de azi pe toţi ceilalţi şefi de partide. In acest scop d. dr. Al. Vaida -Voevod, preşedintele Frontului Românesc, a sosit azi dimineaţă în Capitală. * In cercurile politice se afirma azi dimineaţă că întrevederile pe care d. Gh. Tătărescu, preşedintele con"ir*'*,r'*'i le-a avut şi le nu avea în cursul zilei de astăzi cu şefii de partide. In cursul dimineţii d. Tătărescu a continuat întrevederile cu şefii de partide. Astăzi după amiază are loc la locuința d-lui Dinu Brătianu, o consfătuire ministerială, la care vor sta parte membrii guvernului, şefi de departamente. ut Ziarişti turci la Belgrad BELGRAD, 9 tRador). — Ziariştii turci, cari vor rămâne la Belgrad tot timpul cât va dura vizita d-lui Ismet Inonu, preşedintele de consiliu al Turciei, şi a d-lui Rustu Aras, ministrul Afacerilor străine, au sosit aseară la Belgrad. Ei au fost salutaţi în gară de numeroși colegi iugoslavi. NELINIŞTE El EUROPA CENTRALA Tensiunea austro-germană Raporturile dintre Austria şi Germania trec din nou printr’o mare încordare. « La Berlin s’a pornit o violentă campanie de presă contra guvernului austriac, campanie al cărei pretext este mormântul părinţilor Fuehrerului care ar fi păzit, din ordinul d-lui Shuschnigg, de o gardă poliţienească. Din sursă oficială austriacă se desminte această ştire. Dar chiar de ar fi adevărată, oare guvernul austriac zelos de independenţa Austriei, nu are dreptul să ia măsuri pentru ca mormântul părinţilor d-lui Hitler, care se găseşte pe teritoriul austriac, să nu devie centrul de raliere al naziştilor duşmani ai independenţei Austriei? Caracteristic este că în fruntea campaniei de presă contra guvernului austriac stă oficiosul „Voeikischer Beobachter“, ziar care e proprietatea Fuehrerului şi că în această gazetă se cer reparaţii pentru pretinsa gravă insultă ce s’ar fi adus Fuehrerului, pentrucă s’a pedepsit, după o judecată în regulă, un fost funcţionar poştal ieşit la pensie, care pusese pe mormântul părinţilor d-lui Hitler o coroană in numele unei comune care nu-1 autorizase s’o facă. Gravitatea campaniei presei germane stă in faptul că cererile ce formulează ECHIVALEAZĂ CU UN AMESTEC DIRECT IN AFACERILE INTERNE ALE AUSTRIEI. Care e rostul acestei acţiuni ce se produce atât de curând după înţelegerea austro-germană, atât de mult trâmbițată, nu se poate incă întrevedea. .. „CAPRA LUNGĂ“... Desen de BOTACIU C. MIHALACHE: — Cine m’a pus să mă realeg președinte?! Iar au început să mă încalece toți! Atelierele „Acîevervî”, Str. Const. IVițiile Rp. 79-11 ADEVĂRUL D. CEAKO VA VUITA ANKARA ANKARA, 9 (Rador). — Ambasadorul Turciei la Roma a fost însărcinat să invite la Ankara pe contele Ciano, ministrul afacerilor străine. Această vizită fusese de altfel hotărită anterior de cele două guverne. Data exactă a vizitei contelui Ciano va fi fixată după acordul cu Ministerul de externe italian. sub nume Se pare că războiul spaniol se indrumează pe o cale care ar putea avea urmări foarte grave. Italia acuzând pe Franţa că ar fi călcat pactul de neintervenţie, Franţa ar avea intenţia să deschidă dosarele intervenţiilor italiene în Spania cam ar fi de aşa natură, încât Franţa sprijinită de Anglia, ar putea cere rechemarea imediată a combatanţilor italieni din Spania. D. Dinu Brătianu, şeful partidului liberal, pleacă Luni la Atena, de unde se va întoarce după sărbători. D. Dinu Brătianu, şeful partidului liberal, a avut, azi dimineaţă, o consfătuire cu d. dr. Costinescu, ministrul sănătăţii. Pe baza raportului d-lui inspector judecătoresc al circumscripţiei Curţii de apel Bucureşti, d. Vasile P. Sassu, ministrul justiţiei şi ad-interim la ministerul de agricultură şi domenii, adimis în judecata comisiei fliciplinare pe d. judecător C. Ahicearliu, şeful judecătoriei Domneşti, judeţul Ilfov pentru fapte cari nu cadrează cu demnitatea profesională. Întrucât cele două mii certificate cu reducere pe C. F. R. eliberate vizitatorilor expoziţiei echipelor regale studenţeşti s’au epuizat, s’au anulat dispoziţiunile referitoare la acordarea acestei reduceri. Duminică, la ora 9 luni, dimineaţa, se ţine în localul Camerii de comerţ din strada Bursei, adunarea generală a „Asociaţiei generale a presei române“ pentru alegerea noului comitet. Fiind a doua adunare se va ţine cu orice număr de membri prezenţi. D. colonel Titus Carapancea a fost numit şef al Contenciosului Ministerului Apărărei Naţionale. D-sa și-a luat postul în primire. - - I—8»! — Pedepsirea unor răpitori de copii NEW-YORK, 9 (Rador). — Tribunalul penal a condamnat la grele pedepse cu închisoare pe membrii unei bande de „racketeers“ — răpitori de copii, cari au stors o sumă totală de 2 milioane dollari de la părinţii diferitelor victime, ca răscumpărare pentru punerea în libertate a celor răpiţi. Şeful bandei, un anume Coulcher, este secretarul unui sindicat al chelnerilor de cafenele. El a fost osândit la 20 ani muncă silnică. S-a stabilit că cei escrocaţi erau cu toţii patroni de restaurante şi cafenele, pentru cari bandiţii aveau o deosebită predilecţie. In afară de banii storşi prin şantaj, s-a mai constatat că cei condamnaţi defraudaseră şi câteva sute de mii de dolari din fondurile sindicatului al cărui secretar era Coulcher, bani proveniţi din cotizaţiile chelnerilor sindicalizaţi. Presa iugoslavă despre tăria Micii înţelegeri BELGRAD, 9 (Rador). — Ziarele de dimineaţă publică textul telegramelor schimbate între A. S. R. Principele Regent Paul şi preşedintele Beneş, în momentul când acesta a părăsit teritoriul iugoslav. Pe de altă parte, ziarul „Politika", revenind asupra conferinţei Micii înţelegeri, consacră articolul de fond hotărîrilor luate cu acest prilej, analizând punct cu punct pasagiile comunicatului oficial. Articolul încheie spunând că şi de data aceasta Mica înţelegere a dezamăgit pe cei cari preziceau dispariţia ei, sau slăbirea acestui organism. ---------------- D-nii Iimi şi Arras spre Belgrad ANKARA. 9 (Rador). D. Ismet Inonu, preşedintele consiliului, pleacă astăseară la Istanbul, de unde, însoţit de d. Rustu Aras, ministrul de afaceri străine, va merge la Belgrad, pentru a face o vizită oficială d-lui Stoiadinovici. Vizita preşedintelui consiliului în Iugoslavia va dura o săptămână. • Sâmbătă 10 Aprilie 1937 ■ O nouă fază a politicii economice Problema materiilor prime.!) armonizare intereselor agricole cu cele ale industriei Cuvântarea rostită de d. ministru Vaier Pop cu prilejul instalării d-lui M. Berceanu ca subsecretar de stat la industrie Azi la ora 10 dim. a avut loc la ministerul de industrie si comerţ instalarea d-lui Mihail Berceanu în postul de subsecretar de stat al acestui departament. D. Vaier Pop, ministrul industriei si comerţului prezentând celor de fata, secretarilor generali, D. Tecău si M. Marian, precum si directorilor pe d. Berceanu a spus că numirea d-sale la ministere de industrie este foarte bine venită în aceste împrejurări, când se pun o serie de probleme noui de ordin economic. D. Mihail Berceanu — a spus d. Vaier Pop — prin cunoştinţele sale de specialitate in ramura agriculturii — astăzi — când se pune problema armonizării agriculturii cu industria — este unul din elementele cele mai preţioase şi evaluez în mod deosebit colaborarea sa preţioasă. Complexitatea problemelor de azi ne va impune, noua conducătorilor acestui departament, să dăm o altă organizare serviciilor lui. Eu care am contribuit intr’o largă măsură la reorganizarea diferitelor instituţii de Stat, trebue să constat că ministerul de industrie şi corner, a ramas cam in afara de programul de reorganizări pe care guvernul şi-l propusese. Va trebui deci să-i dăm posibilitatea să facă faţă nouilor cerinţe ale vremii. O nouă fază a politicii noastre economice In adevăr, a spus d. ministru Pop, a fost un moment când toată grija conducătorilor Statului nostru a fost îndreptată spre fixarea unei politici care trebuia să ne creieze, cu orice preţ un excedent în balanţa noastră comercială, spre a putea face faţă diferitelor plăţi pe care le aveam în străinătate, salvând prin aceasta respectarea tuturor angajamentelor noastre. Momentul acesta a fost greu, au trebuit sforţări mari ca să putem fuce la ţinta finală politica inaugurată. Astăzi putem constata cu satisfacţie că această politică şi-a dat toate roadele ce am aşteptat de la ea şi ne îndreaptă spre o nouă fază a politici noastre economice. dustrie şi-a arătat satisfacţia pentru numirea d-lui Mihail Berceanu la acest departament şi nu se îndoeşte că d-sa care cunoaşte nevoile industriei şi comerţului, va lua în consideraţie diferitele doleanţe ale comercianţilor şi industriaşilor. Th. M. D. VALER POP D. M. BERCLANU Pinterna aprovizionării cu materii prime Astăzi toate necesităţile noastre de devize sunt pe deplin satisfăcute şi în locul politicei devizelor, se pune cu toată impetuozitatea politica aprovizionării ţării cu materii prime şi, implicit, raţionalizarea industriei noastre. Ţin să se ştie că acordurile de clearing nu sunt o piedică a realizării acestei politici. Desigur că pentru moment aceste acorduri prezintă unele inconveniente, ele totuşi vor fi în curând înlăturate. Mai ţin să se ştie că disponibilităţile noastre din diferitele acorduri de clearing nu constituesc fonduri îngheţate şi că avem posibilităţi să le utilizăm deoarece, în afară de câteva ţări, cererile de import depăşesc disponibilităţile din clearinguri dacă noi am căuta să satisfacem toate aceste cereri ce ni se prezintă. Programul pentru aprovizionarea cu materii prime şi raţionalizarea industriei este făcut şi in curând guvernul, prin delegaţia sa economică, va lua ultimele hotăriri pentru aplicarea lui. In faţa acestei noui şi interesante probleme, toate celelalte chestiuni de până acum rămân pe al doilea plan, sforţările noastre toate trebuind îndreptate mimai şi numai în această direcţie. Mă felicit că în acţiunea ce vom întreprinde voi avea alături de mine pe d. Mihail Berceanu. Sunt sigur că voi găsi în d-sa un colaborator devotat şi de mare preţ. Nu mă indoesc că şi d-sa la rându-i va găsi in funcţionarii ministerului de industrie şi comerţ aceiaşi oameni de muncă şi de devotament cum au fost totdeauna. Nu mă feresc să ascund şi în această împrejurare optimismul meu. Ţara românească, prin bogăţiile ei şi prin puterea de muncă a oamenilor, a ajuns la o situaţiune înfloritoare. Să nu denigrăm evidenţele ce trebue să ne bucure şi să nădăjduim cu toată convingerea în progresul ei şi al economiei naţ ionale. Răspusul d-lui M. Berceanu După ce a mulţumit d-lui ministru Vaier Pop pentru încrederea ce i s’a acordat, d. Berceanu a spus : Este incontestabil că economia naţională se găseşte la un punct crucial. Balanţa favorabilă a comerţului nostru ne obligă astăzi să ne adaptăm împrejurărilor actuale şi făcând o politică de dirijare economică să imprimăm economiei noastre naţionale un caracter pur românesc. Este drept că noi, cu spiritul latin, suntem oarecum puţin accesibili unei asemenea politici, care implică îngrădiri şi presiuni. O adaptare însă a spiritului naţional la economia naţională este neapărat necesară. Vin de la ministerul agriculturii, unde am avut prilejul să cunosc problemele acestei importante ramuri de producţie a ţării. Cu regret trebue să constatăm insă că agricultura a rămas cu mult în urma progresului pe care trebuia să-l manifeste şi de acum ,înainte cu toţi laolaltă trebuie să ne silim spre a stabili o armonizare între agricultură şi industrie. Să instaurăm deci reguli rigide, un program de muncă permanentă şi o aplicare constantă a hotăririlor luate, fără ca prin aceasta sa aducem vreo jignire intereselor îndreptăţite ale cetăţenilor. Termină asigurând pe d. ministru Vaier Pop de întregul său concurs. D. Temistocle Alexandrescu, în numele Camerei de comerț și in- Incident germino-polin aplanat BERLIN, 9 (Rador). — Ziarele publică textul comunicatului oficios polonez asupra incidentelor de la Grudziadz. Ele se declară satisfăcute de acest comunicat şi trage concluzia că cercurile răspunzătoare din Varşovia „au desavuat atitudinea Asociaţiei poloneze din Vest şi a autorităţilor din Grudziadz. In sfârşit, ziarele germane îşi exprimă speranţa că comunicatul de la Varşovia va contribui la restabilirea calmului in relaţiile germano-polone. Elaborarea unui nou regim al Alexanderei ANKARA, 9 (Rador). D. Numan Menemengioglu, subsecretar de stat parlamentar al ministerului afacerilor străine, a plecat aseară la Istanbul. D-sa işi va continua peste câteva zile drumul spre Geneva unde va lua parte la lucrările comitetului de experți însărcinat să elaboreze noul regim al sangiacului Alexandretta. O conferinţă a d-şorii Văcărescu la Paris PARIS. 9 (Ager). — Astăzi, Vineri, la ora 15 30, va avea loc în sala ,,Chopin“, sub preşidenţia de onoare a d-lui Dinu Cesianu, ministrul României la Paris, o conferinţă a d-rei Elena Văcărescu, despre cântecele populare româneşti. Conferinţa va fi urmată de un concert de muzică populară românească, organizat de corul bisericii ortodoxe române din Paris. REVISTA MILITARĂ IN ONOAREA DI.IN BEN’S LA BELGRAD IS. â-Cniii...' itiuci mi..., uiua Sassiesj și jépus feijîja (în stânga) primind defilarea trupelor la marea revistă militară. B-fiactor responsabil: ftuco.ae