Apărarea Patriei, mai 1952 (Anul 8, nr. 104-128)

1952-05-03 / nr. 104

1———— Pentru patria noastră, Republica Populară Română ! APARAREA PATRIEI # Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL VIII Nr. 104 (1738) Sâmbătă 3 Mai 1952 4 PAGINI — 20 BANI SKI ScieItfTSSEL SI‘77m.».w«■>>« smri. . Sărbătorind ziua de 1 Mai, oamenii muncii din lumea întreagă au demonstrat hotărîrea lor fermă de a lua în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și de a o apăra până la capăt, luptând împotriva agresorilor imperialiști. Ei și-au manifestat puternic dragostea față de Țara Socialismului biruitor și față de marele Stalin, stegarul păcii și socialismului. La Moscova, în prezența tovarășului Stalin, a conducătorilor Partidului Bolșevic și a membrilor Guvernului U. R. S. S., a avut loc în Piața Roșie tradiționala paradă militară de 1 Mai, urmată de uriașa demonstrație a oamenilor muncii. T TRIBUNA OFICIALĂ LA MAREA DEMONSTRAȚIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA (FOtO Agerpres). Măreața sărbătoare întreaga omenire muncitoare a sărbătorit cu entuziasm Ziua Solidarității Internaționale a celor ce muncesc, Ziua frăției muncitorilor din toate țările. In această zi, clasa muncitoare din lumea întreagă și-a afirmat hotărîrea nesdruncinată de a aduce omenirii eliberarea din lanțurile capitalismului, călăuzindu-se în lupta sa măreață după nepieritorul exemplu al clasei muncitoare din Uniunea Sovietică, condusă de marele Partid al lui Lenin și Stalin. Cu gândurile ațintite spre Moscova, Inima lumii muncitoare, spre poporul sovietic, constructorul comunismului, milioanele celor ce au demonstrat în țările de democrație populară, în țările capitaliste și coloniale, și-au manifestat hotărîrea de a urma cu fermitate învățătura stalinistă, de a lua tot mai mult în propriile lor mâini cauza menținerii păcii și a o apăra până la capăt, și-au manifestat ura lor arzătoare împotriva imperialiștilor americano-englezi și a slugilor acestora de teapa lui Tito și social-democraților de dreapta. Sărbătorirea zilei de 1 Mai a arătat unitatea de nesdruncinat a țărilor lagărului păcii și socialismului. Bucurându-se de ajutorul economic, tehnic, cultural, politic și dimlimatic al Uniunii Sovietice, popoarele din țările de democrație populară construesc cu succes socialismul, desvoltă neîncetat prietenia și colaborarea între ele. Poporul nostru muncitor a sărbătorit fiua de 1 Mai în condițiile intensificării luptei sale, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, pentru consolidarea succesului reformei bănești, pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan, în condițiunile întăririi vigilenței revoluționare față de uneltirile dușmanului de clasă și ale dușmanilor independenței patriei noastre, imperialiștii americani și englezi și slugile lor titoiste. Câtă bucurie, câtă mândrie trezește în sufletele constructorilor socialismului din patria noastră noile victorii ale industriei noastre de mașini și utilaj greu, industrie care se desvoltă într-un ritm cunoscut numai în țările care au pășit pe calea deschisă de gloriosul Octombrie Roșu. La marea demonstrație din București au fost arătate noile mașini și mașini-unelte fabricate în țară: tractorul pe șenile de 120 c. p., locomotiva Diesel de mină, de 35 c.p., screpere, gradere, buldozere. Alături de alte produse ale tinerei noastre industrii, realizate cu ajutorul direct al U.R.S.S., aceste noi mașini vin să arate marea capacitate de creație a clasei noastre muncitoare ; ele sunt o expresie a succeselor pe care le obține înțeleaptă politică stalinistă a partidului nostru, de industrializare socialistă a țării, de desvoltare a industriei grele și a pivotului acesteia, industria de mașini-unelte. Inițiativa creatoare a clasei noastre muncitoare, patriotismul ei fierbinte,s’au manifestat cu deosebită forță în întâmpinarea zilei de 1 Mai. Cu prilejul măreței sărbători a oamenilor muncii de pretutindeni, muncitorii din țara noastră au raportat partidului despre extinderea prețioaselor inițiative ale stahanoviștilor Nicolae Vasu, Fr. Crenian A. Bălint, a inițiativei petroliștilor pentru îndeplinirea planului în 11 luni, a celei de predare a schimbului cu norma depășită, etc. Marea demonstrație de 1 Mai a poporului nostru muncitor a constituit o puternică expresie a alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare, alianță îndreptată împotriva dușmanilor poporului muncitor. Urmând îndemnul partidului, țărănimea muncitoare, în frunte cu colectiviștii, a îndeplinit planul însămânțărilor de primăvară și continuă bătălia pentru a asigura o producție agricolă sporită. Țărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare și a partidului, desfășoară cu energie sporită lupta împotriva elementelor capitaliste de la sate, demascând uneltirile veninoase ale chiaburilor. Oamenii muncii văd în realizările tot mai minunate din țara noastră, justețea liniei partidului, linie ce constitue o consecventă și creatoare aplicare a învățăturii leninist-staliniste. Ei văd cum, sub conducerea partidului, se desvoltă unitatea morală și politică a poporului muncitor, frăția între oamenii muncii de diferite naționalități din țara noastră. De aceea, ei adâncesc necontenit dragostea ce-o nutresc partidului și iubitului conducător, tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej; de aceea, ei se avântă mai entuziaști în marea luptă pentru înfăptuirea ideilor, a gândurilor îndrăznețe, a lozincilor, partidului. Patrioți înflăcărați, constructorii socialismului din țara noastră și-au afirmat cu putere dragostea și recunoștința față de Uniunea Sovietică și tovarășul Stalin, față de oamenii sovietici, eliberatorii patriei noaste. Fiecare om al muncii știe că fără Uniunea Sovietică, drumul nostru spre socialism ar fi imposibil, că avem asigurată independența națională, datorită prieteniei cu Uniunea Sovietică, că putem desfășura mari construcții numai datorită sprijinului Uniunii Sovietice. In fiecare oraș și sat al țării a răsunat cu putere numele tovarășului Stalin, cel mai bun prieten al poporului nostru, a cărui învățătură călăuzește milioanele de constructori ai socialismului și partizani ai păcii din patria noastră. Puternică a fost manifestația de prietenie cu popoarele țărilor de democrație populară, constructoare ale socialismului, cu marele popor chinez, cu poporul Republicii Democrate Germane, cu lupta eroicului popor coreean, cu lupta oamenilor,muncii din țările capitaliste și coloniale. Prin succesele sale în economie și cultură, prin acțiunile sale politice, poporul nostru aduce un însemnat aport cauzei păcii, luptei oamenilor muncii din întreaga lume, dă lovituri serioase dușmanilor imperialiști, contribue din plin la sdruncinarea temeliilor regimului odios care a dat naștere la criminali de teapa celor ce folosesc arma bacteriologică împotriva popoarelor coreean și chinez. Măreața sărbătoare a solidarității Internaționale a oamenilor muncii a fost întâmpinată cu noi realizări și sărbătorită cu entuziasm și de către militarii Forțelor noastre Armate. In cinstea zilei de 1 Mai, ei și-au sporit eforturile în pregătirea de luptă și pregătirea politică. Ei au învățat să tragă mai bine, să conducă cu mai multă măestrie mașinile de luptă, să aplice cu mai multă pricepere experiența de luptă a militarilor sovietici, să realizeze însemnate economii. însuflețiți de elanul în muncă al întregului popor muncitor, militarii noștri s’au angajat să desvolte succesele obținute, să ridice necontenit capacitatea combativa a unităților și subunităților îndeplinindu-și cu sfințenie jurământul militar. Măreața demonstrație a solidarității internaționale a celor ce muncesc, sărbătorirea zilei de 1 Mai, a găsit rândurile celor ce muncesc din lumea întreagă mai strânse, mai închegate, desfășurând larg, sub conducerea lui I. V. Stalin, steagul luptei antiimperialiste pentru pace, democrație și socialism. Grandioasa demonstrație de 1 Mai 9 a oamenilor muncii din Capitală Măreața sărbătoare a solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua de 1 Mai, a fost sărbătorită în Capitala patriei noastre, ca și în întreaga Republică, printr’o grandioasă și însuflețită manifestare a hotărîrii oamenilor muncii de a lupta neobosiți, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, pentru construirea socialismului în Republica Populară Română, pentru apărarea păcii împotriva noilor hitleri ai omenirii, imperialiștii americani. Sărbătorirea zilei de 1 Mai a prilejuit o strălucită trecere în revistă a uriașelor forțe creatoare ale poporului nostru muncitor, care, în frunte cu partidul nostru drag, cu ajutorul masiv și multilateral al marii Uniuni Sovietice și în strânsă frățească colaborare cu țările de demoscrație populară surori, merge din biruință în biruință în lupta pentru îndeplinirea cincinalului. Piața Stalin, unde a avut loc grandioasa manifestare a oamenilor muncii din Capitala patriei noastre, era împodobită sărbătorește. Roșul victorios al mulțimii drapelelor și eșarfelor care în modoveau tribunețe pare a mai aprins sub razele luminoase ale soarelui de Mai, ~. O imensă statue, minunat împodobită în roșul de jar al drapelelor, domină întreaga piață, mărind strălucirea acestei entuziaste sărbători : statuia tovarășului Stalin, genialul conducător al oamenilor muncii din lumea întreagă, prietenul cel mai bun și eliberatorul poporului nostru. Privind-o, oamenii muncii simt mai puternic sentimentul încrederii în viitorul și viața luminoasă pe care și-o construesc sub conducerea partidului, știind că acolo, la Moscova, la Gremlin, în inima lumii progresiste, muncește și veghează marele Stalin. » Deasupra tribunei centrale se înălța un frumos tablou înfățișând pe marii dascăli ai proletariatului mondial, Marx, Engels, Lenin, Stalin. De cealaltă parte a pieței, erau portretele tovarășilor Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Radăceanu, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, Gh. Apostol, general de armată Emil Bodnăraș, Miron Constantinescu, Chivu Stoica, precum și portretele acad. prof. dr. C. I. Parhon și dr. Petru Groza. Sosirea în tribună a conducătorilor Partidului, Guvernului și Prezidiului Marii Adunări Naționale, a reprezentanților diplomatici ai marii Uniuni Sovietice și țărilor de democrație populară, a delegațiilor oamenilor muncii de peste hotare, a stârnit aclamați prelungite în ovații puternice au întâmpinat apariția tribună a iubitului conducător al poporului muncitor, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. In tribuna centrală au luat loc tovarășii : academician profesor dr. C. I. Parhon, dr. Petru Groza, Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Rădăceanu, I. Chișinevschi, Al. Moghioroș, Gh. Apostol, general de armată Emil Bodnăraș, Miron Constantinescu, Chivu Stoica, și alți membri ai C. C. al P.M.R., ai Guvernului și Prezidiului Marii Adunări Naționale. Au participat : S. I. Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice, I. A. Korolev, prim consilier al ambasadei Uniunii Sovietice, S. S. Spandarian, și L. A. Pivovarov, consilieri, ai ambasadei Uniunii Sovietice, general locotenent C. S. Melnic, atașat militar al Uniunii Sovietice, Liu Ținiui, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Chineze, Wojciech Wrzosek, ambasa« r» r» , iar« I ..Z CaL.waU» ambpondorul R. Cehoslovace, D. K. Grekov, ambasadorul R. P. Bulgaria, Ko Bon Glis, ambasadorul R. P. D. Coreene, L. Pataki, ministrul R. P. Ungare, H. Geck, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. D. Germane, S. Kumbara, însărcinat afaceri ad-interim al R. P. Albania, ca și alți membri ai corpului diplomatic. A fost de față M. B. Mitin, membru al Academiei de Științe a U.R.S.S. Au participat delegațiile de oameni ai muncii din țările prietene, invitate la sărbătorirea zilei de 1 Mai în țara noastră, în frunte cu delegația sovietică, condusă de Evgheni Cerednicenco, președintele Comitetului Central al sindicatului muncitorilor din transporturile feroviare din U.R.S.S. In tribune au luat loc de asemeni numeroși invitați : stahanoviști și fruntași în producție, oameni ai artei și culturii, oameni de știință, activiști de partid ș ai organizațiilor de masă, cadre conducătoare din aparatul de stat, militari, etc. Fanfarele intonează Imnul Republicii Populare Române, și Imnul de Stat al U.R.S.S., vestind, până departe, prietenia de nesdruncinat a poporului nostru cu marele popor sovietic, constructorul comunismului, prietenie care dezășuește victoria socialismului in patria noastră. Apoi, în numele C. C. al P.M.R., ia cuvântul tovarășul Gh. Apostol. Începe grandioasa manifestație In dreptul statuii aviatorilor, coloanele de manifestanți, venind din trei direcții, se contopesc într’o singură coloană, care se îndreaptă, asemeni unui uriaș fluviu, spre Piața Stalin. In cinstea zilei de 1 Mai, muncitorii din fabrici și uzine au organizat entuziaste schimburi de onoare, cu prilejul cărora au dat patriei zeci și sute de tone de produse peste plan. Sutele de mii de oameni ai muncii din Capitala patriei noastre raportează cu mândrie partidului și guvernului despre victoriile pe care le-au obținut în producție în întrecerea pornită în cinstea zilei de 1 Mai, victorii care consolidează succesele reformei bănești. Defilarea oamenilor muncii este deschisă de coloana Gărzilor Patriotice înarmate, care, în sunetele Marșului Partizanilor, trece în rânduri strânse prin fața tribunelor, în aplauzele asistenței. In rândurile lor defilează bărbați și femei, stahanoviști, fruntași în producție, care mânuesc cu dibăcie strungul sau ciocanul, care vor ști să mânuiască tot atât de bine arma dacă imperialiștii ar încerca să se atingă de patria noastră liberă, de casa noastră înfloritoare. In piață pătrund, într’un entuziast avânt tineresc, coloanele de pionieri, viitorul patriei noastre. Ei mulțumesc partidului pentru copilăria fericită pe care le-o creează, pentru zările luminoase care ii (Continuare în pag. 2-a) Tovarășului IOSIF . VISSA RIO NO VI CI STALIN Moscova — Cremlin Oamenii muncii din Capitala Republicii Populare Române, întruniți în marea demonstrație cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Alai, vă trimit, scumpe Iosif Vissarionovici, iubit prieten al poporului nostru și marele conducător al popoarelor în lupta pentru pace și socialism, un fierbinte salut de dragoste și recunoștință. Cu prilejul acestei mari sărbători, oamenii muncii din Capitala Republicii noastre își trec în revistă mărețele realizări în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, realizări obținute cu ajutorul frățesc al marii Uniunii Sovietice și sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. In această măreață zi de sărbătoare a solidarității și frăției muncitorești internaționale, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul patriei noastre își manifestă solidaritatea cu oamenii muncii din toate țările lumii, în lupta comună împotriva agresorilor imperialiști americani și englezi și a lacheilor lor, pentru apărarea păcii și a colaborării frățești între popoare. In rândurile frontului mondial al păcii, în frunte cu invincibila Uniune Sovietică, poporul nostru muncitor ia parte cu hotărîre la lupta pentru apărarea păcii. Sub steagul lui Marx, Engels, Lenin, Stalin, pășim cu încredere în viitor și dinLtlul CUilViIII înc truouuu UUUZ/VI iii iuuiv, j/vuuuvu «il uuutwu avvutvtiu««rețe lupte se află conducătorul comunismului mondial, Iosif Vissarionovici Stalin. Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce zimuhcesc ! Trăiască lupta popoarelor pentru pace, democrație și socialism ! Trăiască bastionul păcii și independenței popoarelor, marea Uniune Sovietică ! Slavă celui mai iubit prieten al poporului român, genialul învățător și conducător al oamenilor muncii din întreaga lume, Iosif Vissarionovici Stalin ! Cuvântarea tovarășului Gheorghe Apostol Dragi tovarăși și tovarășe, scumpi oaspeți veniți în țara noastră pentru sărbătorirea lui 1 Mai. Din însărcinarea și în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, vă salut și vă felicit cu prilejul zilei solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, ziua de 1 Mai. Oamenii muncii din orașele și satele Reublicii noastre Populare sărbătoresc ziua de 1 Mai a acestui an cu un sentiment de mare bucurie. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, clasa muncitoare, aliată cu țărănimea muncitoare, obține succese însemnate în lupta pentru înfăptuirea primului nostru cincinal, pentru construirea bazei economice a socialismului în scumpa noastră patrie. In anul acesta, sub conducerea partidului nostru, poporul muncitor a obținut o nouă și însemnată victorie. A fost realizată cu succes reforma bănească — însoțită de reducerile de prețuri, ceea ce a avut ca rezultat creșterea puterii de cumpărare a leului și a salariului real al celor ce muncesc, ridicarea bunei stări a oamenilor muncii și mărirea consumului articolelor de primă necesitate. Răspunzând chemărilor Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român și guvernului Republicii Populare Române, muncitorii, țăranii muncitori, tineretul nostru și intelectualii devotați cauzei clasei muncitoare și socialismului niu-și precupețesc forțele și munca lor creatoare pentru a da viață sarcinilor de consolidare a succesului reformei bănești. In toate întreprinderile socialiste, muncitorii, inginerii, tehnicienii și funcționarii muncesc cu avânt sporit pentru realizarea planului celui de al doilea an al cincinalului înainte de termen, pe toți indicii, pe toate sortimentele. Normele îmbunătățite de timp și de producție au deschis largi posibilități întreprinderilor noastre din toate ramurile industriale de a obține succese însemnate în lupta pentru sporirea continuă a productivității muncii, pentru realizarea unui regim sever de economii, pentru reducerea prețului de cost al produselor și pentru extinderea largă a metodelor înaintate de muncă ale stahanoviștilor sovietici și ale propriilor noștri stahanoviști și fruntași în producție, întrecerea socialistă a cuprins în cinstea zilei de 1 Mai peste două treimi din numărul muncitorilor și funcționarilor. Angajamentele luate de oamenii muncii în cinstea zilei de 1 Mai au fost îndeplinite cu succes. Planul trimestrial al producției globale a fost îndeplinit pe ansamblu în industrie, în proporție de 102,4 la sută, iar sute de întreprinderi lucrează în contul celei de a doua decade a lunii Mai. Țăranii mici și mijlocași care s-au unit în gospodăriile agricole colective și in întovărășiri (T.O.Z.) pentru a scăpa de mizerie, sărăcie și exploatarea câinească a chiaburilor, muncitorii din S.M.T. și gospodăriile agricole de stat, țărănimea muncitoare în genere, obțin succese însemnate în munca lor pentru a asigura industriei noastre materiile prime necesare, și populației muncitoare de la orașe (Continuare in pag. 2-a)