Apărarea Patriei, iunie 1952 (Anul 8, nr. 129-152)

1952-06-01 / nr. 129

I •S’1/ v k ■i Ê î biblioteca II CENTRALĂ UNIVERSITARĂ II ,M. ELI INESC II“ IAși Pentru patria noastra, Republica Populara Română / PARAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. AMB .VIII Nr. 129 (1813) Duminică 1 Iunie 1952 4 PAGINI - 20 BANI Consiliile de onoare, mijloc de educație a ofițerilor este o mare cinste să fii ofițer al Forțelor Armate ale Republicii Române. Gradul de ofițer al Populare Armatei noastre Populare se acordă numai tinerilor ieșiți din popor, fii de muncitori, țărani muncitori, intelectuali , legați cu trup și suflet de cauza măreață a păcii și socialismului, pentru care luptă clasa muncitoare condusă de partidul nostru. Ofițerul este chemat să pregătească tinerele vlăstare ale poporului muncitor, să facă din ele luptători hotărîți și apărători neînfricați ai cuceririlor revoluționare ale oamenilor muncii, ai independenței și suveranității patriei noastre, cetățeni luminați și conștienți de dreptatea cauzei pe care învață să o apere. Ofițerii Armatei noastre Populare își iau seama de măreția sarcinii pe care o au de îndeplinit, precum și de cinstea ce li se acordă de a purta uniforma de ofițer al Armatei Populare. Ei se străduesc zi de zi să-și însușească cât mai temeinic știința militară sovietică, să-și îmbogățească necontenit ideologice și să respecte cu cunoștințele sfințenie jurământul pe care l-au depus în fața poporului muncitor. Prin activitatea lor zilnică și prin rezultatele pe care le obțin în munca de pregătire de luptă și pregătire politică a lor personală și a militarilor din subordine, ei își dovedesc dragostea fierbinte față de patrie și poporul muncitor, devotamentul față de Partidul Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române. In timpul regimului burghezo-moșieresc, armata era chemată să slujească interesele de jaf și asuprire ale exploatatorilor și să sugrume lupta de eliberare a maselor muncitoare. Ofițerul armatei burghezo-moșierești, — brutal, destrăbălat și imoral, — era urît de ostași și popor. La fel de urît de masele muncitoare este astăzi ofițerul din armatele țărilor imperialiste și în special ofițerul american, care, pe teritoriul Coreei și al altor țări pașnice, săvârșește nenumărate crime și atrocități împotriva prizonierilor de război, a femeilor, copiilor și bătrânilor, pustiește orașele și satele, distruge așezămintele culturale și monumentele de artă. Spre deosebire de ofițerii din armatele țărilor imperialiste, care-și irosesc timpul în orgii și desfrâu și care-și fac un titlu de glorie din bestialitățile pe care le săvârșesc, ofițerii armatelor de tip nou le sunt scumpe onoarea și demnitatea de ofițer, înțelesul înalt al onoarei și demnității de ofițer, în Armata Sovietică și — după modelul ei — în celelalte armate de tip nou, izvorăște din conținutul săpatos al moralei clasei muncitoare. Pentru ofițerul sovietic, crescut și educat de gloriosul partid al lui Lenin și Stalin în spiritul devotamentului față de popor, al frăției între popoarele sovietice și al internaționalismului proletar, cinstea, sinceritatea, onoarea și demnitatea sunt adevărate virtuți ostășești. In armata noastră, după exemplul Armatei Sovietice, ofițerii sunt educați de comandanți și locțiitorii lor politici, de organizațiile de partid și organizațiile atemiste, conduse de organele politice, în spiritul păstrării nepătate a onoarei ți a demnității, în spiritul respectării regulilor moralei proletare. Prin intransigența permanentă peare o manifestă față de lipsurile proprii și față de cele ale subordonaților, prin sfaturile și ajutorul pe care-l acordă tovarășilor lor, prin atitudinea lor nouă față de muncă și față de bunurile obștești, prin purtarea lor exemplară, prin ordinea și disciplina lor, ofițerii armatei noastre dovedesc că au înțeles conținutul nou și adânc al onoarei și demnității ofițerului de tip nou. Printre mijloacele care stau la îndemâna comandanților și a locțiitorilor politici în munca de educare politico-morală a ofițerilor, consiliile de onoare au un rol deosebit de important. Consiliile de onoare au sarcina de Veghia cu strășnicie la păstrarea neștirbită a onoarei și demnității de ofițer. Ele sunt chemate să judece și să sancționeze pe acei ofițeri care săvârșesc fapte incompatibile cu demnitatea onoarea de ofițer. In ședințele consiliuilui de onoare se analizează profund greșeala săvârșită, se scot la iveală cauzele care au dus la comiterea ei, se arată urmările grave pe care fapta respectivă le are asupra celui care a săvârșit-o, influența dăunătoare pe care o asemenea faptă o exercită asupra celorlalți militari, lumina urâtă în care este pusă unitatea respectivă. Prin faptul că ședințele sunt publice, că la ele pot participa toți ofițerii din unitatea respectivă — egali sau mai mari în grad decât cel care a comis fapta — că aceștia pot iși chiar sunt datori să ia atitudine față de fapta săvârșită, să critice cu asprime pe cel care a comis-o, ședințele consiliului de onoare au un important rol educativ. Ele contribue la preîntâmpinarea Săvârșirii de către alți ofițeri a faptelor Săvârșite de cel judecat. In decursul unui an de funcționare, Consiliile de onoare au înregistrat rezultate pozitive în munca lor. Astfel, consiliul de onoare al unității din care face parte ofițerul Ștefănică Rafael s-a străduit ca hotărîrile luate să fie pătrunse de un adânc conținut educativ și să constitue un îndreptar, atât pentru ofițerii căzuți în greșeală, cât și pentru cei care au participat ca asistenți la ședințele de judecată ale consiliului. In ședința în care s’a judecat fapta săvârșită de ofițerul Omeghe Nicolae, consiliul de onoare a știut să îndrumeze în așa fel desfaturile și discuțiile duse în jurul faptei săvârșite, încât, atât ofițerul Omeghe, cât și ofițerii asistenți, au putut să-și dea seama de gravitatea faptei comise, de rădăcinile și de consecințele ei. Hotărîrea luată de consiliul de onoare a fost pătrunsă de un înalt spirit de principialitate și de aceea ea a fost primită cu satisfacție de către toți cei prezenți, însuși vinovatul a recunoscut justețea acestei hotărîri și și-a luat angajamentul ca un viitor să nu mai comită nicio faptă care dăunează prestigiului de ofițer al Armatei Republicii Populare Române El și-a luat de asemenea angajamentul că se va strădui să devină exemplu de conduită morală pentru toți militarii din unitatea sa. Ca rezultat al muncii educative dusă de către consiliul de onoare și de către comandanți, locțiitorii politici, organizațiile de partid și organizațiile utemiste, care au prelucrat fapta comisă și hotărîrea consiliului de onoare, în această unitate s’au întărit mult ordinea și disciplina militară. Au fost însă și consilii de onoare care au existat numai formal. Sub motiv că n’au avut cazuri de judecat, ele n’au desfășurat niciun fel de activitate politico-educativă cu ofițerii din unitatea respectivă. Acest mod de a privi lucrurile este îngust. Chiar când nu are cazuri de judecat, consiliul de onoare poate aduce o contribuție însemnată la munca de educare a ofițerilor, la întărirea ordinei și disciplinei, la preîntâmpinarea abaterilor de la principiile moralei clasei muncitoare. Comandanții și locțiitorii lor politici pot folosi pe membrii consiliului de onoare pentru a prelucra, în fața ofițerilor din unitate, o faptă comisă într-o unitate vecină. Membrii consiliilor de onoare pot primi sarcina de a ține in fața ofițerilor referate despre morala proletară, despre onoarea și demnitatea de ofițer, despre ordinea și disciplina militară. Cu prilejul acestor referate se pot arăta faptele care știrbesc onoarea și demnitatea de ofițer, în ce împrejurări pot fi ele comise, cum se poate feri ofițerul de a săvârși asemenea fapte. II- Consiliul de onoare al cărui președinte a fost ofițerul Pârvulescu Gheorghe a fost unul dintre consiliile care n’au desfășurat niciun fel de activitate. E drept că în unitatea pe lângă care a funcționat n’au fost săvârșite fapte care intră în competența consiliului de onoare. Această împrejurare insă nu trebue să ducă la autoliniștire și să meargă până acolo încât nici măcar să nu se mai știe din cine e compus consiliul de onoare, așa cum s’a întâmplat cu ofițerul Pârvulescu Gheorghe. Alegerea noilor consilii de onoare, care a avut loc de curând, trebue să marcheze o cotitură în activitatea acestora. Comandanții și locțiitorii politici trebue să îndrumeze și să sprijine îndeaproape munca consiliilor de onoare, astfel încât acestea să desfășoare o activitate cât mai rodnică și să constitue, la rândul lor, ajutoare prețioase ale comandanților în munca de întărire a ordinei și disciplinei militare. Ei au datoria să ceară membrilor consiliilor de onoare să-și ducă munca în conformitate cu prescripțiunile Regulamentului Disciplinar și cu instrucțiunile date. Pentru a întări autoritatea consiliilor de onoare, pentru ca acestea să-și poată îndeplini rolul lor educativ, comandanții trebue să aprecieze just dacă abaterile și faptele săvârșite de către unii ofițeri intră sau nu în competența consiliului de onoare. Trimiterea în fața consiliilor de onoare a unor ofițeri care au săvârșit abateri disciplinare și care, conform Regulamentului Disciplinar, trebue pedepsiți de către comandanții respectivi, duce la scăderea autorității consiliilor de onoare, la minimalizarea importanței și la micșorarea rolului lor educativ. Organizațiile de partid și organizațiile atemiste au de asemenea obligația de a ajuta pe membrii consiliilor de onoare, astfel încât aceștia să-și poată îndeplini cu succes sarcinile. La rândul lor, membrii consiliilor de onoare, aleși dintre cei mai buni ofițeri ai unității, fruntași în pregătirea de luptă și pregătirea politică, model de disciplină și de comportare morală atât în serviciu, cât și în viața particulară, sunt datori ca, prin exemplul lor personal, să ajute pe ceilalți ofițeri din unitatea respectivă, și în special pe cei tineri, să-și însușească conținutul nou al onoarei și demnității militare. Prin munca lor practică, dusă sistematic și continuu, consiliile de onoare sunt chemate să contribue la păstrarea neștirbită a onoarei și demnității militare a ofițerilor, la întărirea disciplinei și ordinei regulamentare în unități. Manifestări în cadrul Decadei R. S. S. Ucrainiene / Din Inițiativa comitetului A.R S.U.S., în colaborare cu comitetul de club, in unitatea noastră s’a alcătuit un plan de muncă în care s’a prevăzut printre altele, activități care contribue la cunoașterea mai profundă a poporului vecin, poporul ucrainian. Sergentul Tofan Nicolae a fost însărcinat cu organizarea în tabără a unui bogat stand de cărți ce tratează despre lupta și realizările poporului ucrainian. S’au mai organizat și două vitrine cu diferite fotografii din R.S.S. Ucrainiană care au fost prelucrate de către agitatori bine pregătiți. Tot prin grija comitetului A.R.L.U.S. s'a audiat de către militari conferința „Ucraina Sovietică Smoțitoare“,. " In numărul de azi : Din viață in tabără a ostașilor sovietici (pag. 2), Viața de organizație 13. T. M. — Munca pentru îndeplinirea hotăririlor luate (pag. 3). ’Apărăm viața fericită a copiilor patriei noastre (pag. 3)i In apărarea copiilor lumii (pag. 3). Viața de mizerie a copiilor din țările capitaliste (pag. 4). O nouă sumavolnicie a fasciștilor francezi (pag 4)". Declarația Guvernului R D. Germane în legătură cu Notă Guvernului Sovietic adresată puterilor occidentale" (pag. 4). Poporul este acela care vă învinge 1 . Declarațiile făcute de Jacques Duclos judecătorului de Instrucție (pag. 4). Din ordinul imperialiștilor americani, la Codedo a curs din nou stinge (pag. 4), . Prin succesele lor în muncă ... I întăresc capacitatea de apărare a patriei ! Cu norma îndeplinită și depășită IAȘI, (de la corespondentul nostru). — In lupta pentru realizarea obiectivului principal al întrecerii socialiste, acela de a îndeplini sarcinile de producție pe 1952 în numai 11 luni, în rândul muncitorilor și tehnicienilor fabricii „Victoria“ se desvoltă, puternic, mișcarea pentru predarea schimbului cu norma îndeplinită și depășită. Brigada care poartă numele iubit al conducătorului poporului muncitor din țara noastră, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, a fost prima care a luat inițiativa aplicării acestei metode. In primele zile, sarcinile de producție au fost depășite cu 11 la sută, iar în ultimele zile, cu 14 la sută, îndrumate de către organizația de bază, agitatoarele Dodoreanu Elena și Pescaru Paraschiva au popularizat pe larg rezultatele obținute de această brigadă și au mobilizat în același timp și pe muncitorii altor brigăzi să treacă la aplicarea acestei inițiative. Azi, inițiativa de a preda schimbul cu norma îndeplinită și depășită este aplicată cu același succes și de alte șase brigăzi, printre care și ale tovarășelor Ioan Maria, Popovici Ana, Sârbu Elena, etc. Ca rezultat, întreaga secție și-a putut depăși sarcinile curente de pian cu 3,5 la sută. Organizația de partid continuă să desfășoare o intensă muncă politică în vederea extinderii acestei metode în întreaga întreprindere. Școala de calificare a unui stahanovist BACAU, (de la corespondentul nostru). Luptând pentru îndeplinirea planului la toți indicii, muncitorii și tehnicienii fabricii de hârtie și celuloză „Steaua Roșie”-Bacău se străduesc să-și ridice necontenit calificarea profesională. De curând, stahanovistul Ioan Tănase, conductor la mașina Vila de fabricație, însușindu-și inițiativa maistrului Crenan Francisc de la combinatul „Sovrommetal" Reșița, a organizat o școală dealificare la locul de muncă. Intocmindu-și un plan minuțios, pe etape, cu lecții teoretice și practice, el califică numeroși muncitori în diferite meserii : conductor de mașină, ajutor I, ajutor II și III și în meseria de presar. Stahanovistul Ioan Tănase și-a luat totodată angajamentul ca în timp de două, trei luni, în raport de meseria pe care o învață, muncitorii loan Rotaru, Gheorghe Danu, Gheorghe Chivovase și alții să devină muncitori calificați, îndrumați de organizația de partid și de comitetul sindical, numeroși alți conductori de mașini studiază posibilitatea aplicării inițiativei patriotice a lui Crenian, conștienți fiind că în modul acesta aduc o contribuție prețioasă la sporirea producției și productivității muncii, la consolidarea succesului reformei bănești. Rezultatele unei minuțioase pregătiri într’o unitate școală însușirea temeninică de către elevi a instrucției focului a devenit o preocupare de seamă a fiecărui ofițer și comandant. Problemele instrucției jocului sunt analizate în mod amănunțit, atât în orele rezervate acestei pregătiri, cât și cu prilejul referatelor ce se țin la club și al consfătuirilor organizate cu trăgătorii fruntași ai școlii. Un aspect important al felului în care se face instrucția focului în unitatea noastră 11 constitue felul cum sunt pregătite ședințele de tragere. Iată, de pildă, cum s’a făcut o asemenea pregătire în una din subunitățile școlii. Cu mult înainte de data fixată pentru ședința de tragere, colegiul de redacție al gazetei de perete a publicat o serie de articole ale trăgătorilor fruntași, în care era scoasă în evidență importanța pe care o prezintă îndeplinirea totală a condițiilor de tragere. Paralel cu aceasta, organizația de partid și cea atemistă au desfășurat — sub îndrumarea și cu sprijinul locțiitorului politic, — o temeinică muncă politică în rândul elevilor, în vederea asigurării succesului tragerilor. Importanța tragerilor a fost discutată și în cadrul unei ședințe a organizației U. T. M., ședință în care numeroși elevi și-au luat angajamentul că vor executa întocmai misiunile primite cu prilejul tragerilor. In mod amănunțit s’a ocupat de pregătirea ședinței de tragere și ofițerul Pagu Vasile, care a arătat in repetate rânduri elevilor lucrurile de care trebue să țină îndeosebi seamă în desfășurarea tragerilor. In ziua fixată, subunitatea comandată de ofițerul Pagu s’a deplasat la poligonul de tragere. Aici era fixat într'o parte panoul de onoare, iar în cealaltă parte punctul de aprovizionare cu muniții, într’o ordine și disciplină perfectă a intrat pe linia de tragere prima serie de trăgători. O comandă scurtă și gloanțele au pornit din arme... Când au fost anunțate rezultatele, o mare bucurie și mândrie a cuprins întreaga subunitate : toată seria obținuse calificativul „foarte bine”, iar elevul Tănăsescu Gheorghe, „excepțional”. Au intrat apoi pe linia de tragere alte serii de trăgători. Pe ranoul de onoare, numărul elevilor care obținuseră calificativul „foarte bine“ și „excepțional“ creștea mereu. Nume ca : Tănăsescu Gheorghe, Orosu Nicolae, Brebene Emanoil, Fekete Iosif, Tănăsescu Ionel și alții erau citite cu admirație de elevii subunității comandată de ofițerul Pagu, subunitate care a îndeplinit cu sută la sută condițiile ședinței de tragere. Elev Liviu ZEICONI I VINE APA (Tablou de N. Ponomarev și V. Tsigal) O măreață victorie a constructorilor comunismului. Apele fluviului Don s'au unit cu apele fluviului Volga MOSCOVA, 31 (Agerpres). — TASS transmite: La 31 Mai, apele fluviului Don, parcurgând o distanță de 100 kilometri prin albia canalului navigabil Volga-Don, s’au unit cu Volga, care a căpătat acum o cale de ieșire spre Marea de Azov și Marea Neagră. Unirea fluviilor Volga și Dori printr-un canal navigabil încheie uriașele lucrări înfăptuite în anii Puterii Sovietice pentru construirea căilor navigabile care unesc mările Albă, Baltică și Caspică cu Marea de Azov și Marea Neagră și pentru crearea unei căi de comunicație pe apă care leagă aceste cinci mări. Libertate lui Jacques Duclos! Mari meetinguri de protest în întreaga țară împotriva samavolniciei guvernului americanizat de la Paris La Uzinele „23 August" din Capitală Din ce în ce mai puternic crește valul de mânie și de ură al oamenilor muncii din țara noastră împotriva mârșăviilor comise de guvernul americanizat al Franței, a cărui bestialitate deslănțuită față de luptătorii pentru pace și libertate a întrecut orice măsură. Alăturându-și glasul la acela al tuturor oamenilor cinstiți și iubitori de pace, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii uzinelor „23 August“ din Capitală, s’au întrunit ori după amiază într’un meeting de protest. La sunetul sirenei, la ora 15, sute de muncitori părăseau atelierele îndreptându-se spre meeting, hotărîți să-și facă auzit cât mai departe protestul împotriva arestării mișelești a lui Jacques Duclos, împotriva măsurilor fasciste ale guvernului reacționar de la Paris, slugă a imperialiștilor americani ațâțători la un nou război. In primele rânduri ale muncitorilor pășeau stahanoviști ca Nicolae Iuteș, Gh. Lăzărescu, Constantin Duțu, Iuliu Czepkes, maiștrii fruntași Cock Alexandru, Petre Dozradec, ing. Serafian Așot și alți stahanoviști și fruntași în producție. Meetingul a fost deschis de secretarul comitetului de partid al Uzinelor „23 August”, tovarășul Ion Vizante. El a înfierat în cuvinte pline de indignare măsurile teroriste ale guvernului francez și ale stăpânilor săi aleTIMIȘOARA. 31. — Arestarea lui Jacques Duclos, unul dintre cei mai buni fii ai poporului francez, neînfricat luptător pentru pace și independența națională a Franței, a umplut de indignare inimile tuturor oamenilor muncii din orașul Timișoara. Români și unguri, germani și sârbi, luptători neobosiți pentru cauza păcii, s'au adunat cu toții în mari meetinguri de protest manifestând puternic pentru eliberarea neîntârziata a lui Jacques Duclos. La Atelierele Principale C. F. R., muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii s'au adunat în hala de vagoane protestând cuericani, subliniind că aceste măsuri oglindesc teama imperialiștilor în fața luptei din ce în ce mai dârze pentru libertate și pace, împotriva ocupației americane, a poporului francez, condus de cel mai puternic partid al Franței, Partidul Comunist Francez. La terminarea meetingului s’a votat în aplauze prelungite o telegramă de protest adresată guvernului francez, în care se spune printre altele : „Noi, muncitorii, tehnicienii și funcționarii Uzinelor Metalurgice „23 August”, din București, ne solidarizăm cu lupta poporului francez și ne exprimăm convingerea că niciun fel de acte samavolnice ale guvernului americanizat de la Paris nu vor putea să înăbușe lupta poporului francez pentru apărarea cauzei păcii și independenței naționale a Franței și pentru cauza păcii în lumea întreagă. Noi cerem cu tărie, să audă toți imperialiștii ațâțători la război din orice colț al globului pământesc, inclusiv guvernul americanizat din Franța : „Să înceteze provocările fasciste din Franța ! Să fie pus în libertate fără nicio intârziere vajnicul luptător pentru cauza păcii și independenței popoarelor, tovarășul JACQUES DUCLOS! Afară din Europa cu sângerosul călău Ridgway !Energie împotriva măsurilor teroriste ale guvernului Pinay. „Faptele banditești săvârșite de guvernul Pinay — a spus tovarășul Ion Nedelcu, secretarul comitetului de partid — nu înfricoșează poporul francez, deoarece alaturi de el se află milioanele de oameni cinstiți din întreaga lume. Cei prezenți au trimis apoi o telegramă guvernului Pinay, cerând punerea imediată în libertate a eroicului luptător pentru pace și independența națională a poporului francez, Jacques Duclos. Meetinguri asemănătoare au avut loc și la întreprinderile „Electromotor“, „Nikos Beloiannis”, „Uzinele Textile Timișoara”, etc. Secțiunea Română a Asociației Internaționale a Juriștilor Democrați își exprimă indignarea și protestul hotărît față de arestarea samavolnică a lui Jacques Duclos, secretar al Partidului Comunist Francez, luptător neînfricat pentru pace și independență națională. Această măsură fascistă, luată de către reacțiunea franceză la ordinele imperialiștilor americani, s-a făcut prin călcarea în picioare a celor mai elementare drepturi înscrise în Constituția franceză. Aceasta este o încercare monstruoasă de a stăvili lupta eroică a poporului francez pentru independență națională și apărarea păcii, grav alePARIS auițate de pregătirile de război ale impestialiștilor americani și englezi. Dar furia neputincioasă a slugilor yankeilor nu va putea frânge lupta crescândă a poporului francez și a tuturor popoarelor, pentru pace și democrate. Juriștii din Republica Populară Română, împreună cu întreg poporul muncitor din țara noastră, își exprimă solidaritatea cu lupta poporului francez și cer eliberarea imediată a marelui patriot și luptător pentru pace și democrație — Jacques Duclos. Secțiunea Româna a Asociației Internaționale a Juriștilor Democrați La Timișoara La Combinatul Sovrommetal Reșița REȘIȚA. Cuprinși de adâncă mânie și revoltă, mii de muncitori, tehnicieni și ingineri ai Combinatului Sovrommetal Reșița s-au adunat Sâmbătă după amiază, în hala de montaj a fabricii de locomotive, pentru a înfiera acțiunea samavolnică a guvernului francez, care, la ordinul stăpânilor săi americani, a arestat pe Jacques Duclos, unul din cei mai buni fii ai poporului francez. Cu acest prilej, tovarășul Ion Stiopu, secretar al comitetului de partid al Combinatului, a arătat că prin arestarea lui Jacques Duclos și André Stil, imperialiștii americani nu vor reuși să înăbușe lupta pentru pace și independență națională a poporului francez. „Noi, muncitorii din Reșița, a spus ei — simțim aproape de inimile noastre pe tovarășul Duclos și suntem alături de poporul francez și de partidul său comunist, în lupta lor pentru pace și independență națională împotriva imperialiștilor ațâțători la un nou război, îndreptat împotriva Uniunii Sovietice și țărilor de democrație populară”. In repetate rânduri, marea hală a fabricii de locomotive a răsunat puternic de scandarea lozincilor de luptă : „Jos cu călăii americani și slugile lor ! Să fie pus în libertate fără întârziere tovarășul Jacques Duclos !”.„ Către Președintele Consiliului de Miniștri al Franței Jacques Duclos sä fie imediat pus în libertate! Evenimentele din Franța te precipită. In ultimele zile, poporul francez ți-a manifestat viguros atitudinea împotriva guvernului Pinay, guvern vândut imperialiștilor americani, care duc o politică de pregătire intensă a unui nou război, căutând în acest scop să instaureze un regim de teroare de tip fascist. In aceste zile, poporul francez protestează vehement și acționează energic împotriva tratatelor de agresiune de felul „tratatului general”, menit să reînvie militarismul german ți să transforme Germania Occidentală într-o bază de atac împotriva Uniunii Sovietice ți a țărilor de democrație populară. Poporul francez protestează ți acționează energic împotriva sosirii la Paris a generalului-ciumă Ridgway ți împotriva târgului încheiat intre organizatorii așa numitei „armate europene“. Cu toate măsurile draconice luate de guvernanții francezi pentru a împiedica orice manifestații ostile cu prilejul sosirii generalului-călău Ridgway, deși au fost concentrate numeroase unități militare, detașamente polițienești înarmate până-n dinți, masele populare franceze, în dorința lor nestăvilită de a bara drumul războiului, au rupt cordoanele polițienești, întâmpinând pe emisarul morții cu strigăte: „Ridgway, cară-te de aici !“, „Vom bara drumul fascismului!“, „Jos ațâțătorii la război Călăul poporului coreean a fost întâmpinat după merit , a fost întâmpinat de mâniați ura întregului popor. Și atunci, cuprinși de o teamă animalică, guvernanții francezi, executând ordinele stăpânilor lor americani, au pus poliția să tragă în mulțime. Din nou acuza sângele muncitorilor pe caldarâmul Parisului. Un muncitor a fost ucis, sunt numeroși răniți. Executând ordinele călăilor americani, guvernul francez a recurs la un alt act de mârșavă provocare: l-a arestat pe Jacques Duclos, secretar al C.C. al P.C. Francez, neînfricat luptător pentru pace și independența Franței. Guvernul Pinay-Moci a crezut că va putea stăvili astfel lupta dusă cu multă abnegație de toți oamenii muncii, de toți oamenii progresiști din Franța pentru pace, pentru libertate, pentru pâine, împotriva intensificării pregătirilor de război și împotriva ațâțătorilor la război. Zadarnice sunt însă zvârcolirile reacțiunii din Franța, ca de altfel și din celelalte țări marshallizate. Lupta popoarelor, tot mai hotărâte să-și apere pacea și libertatea, va face să eșueze uneltirile criminale ale ațâțătorilor la un nou măcel mondial. Poporul francez prin lupta sa dârză, va ști să smulgă pe Jacques Duclos din ghiarele guvernanților dolarizați ai Franței, va obține punerea lui în libertate. Revolta și ura clocotitoare a maselor, protestul lor tot mai hotărît, acțiunile lor tot mai energice, vor face pe guvernanții vânduți ai Franței și pe stăpânii lor americani să bată în retragere. Jacques Duclos trebue ți va fi pus în libertate ! Alături de întregul popor muncitor din patria noastră, adânc răscolit ți indignat de actul provocator și mârșav al guvernului Pinay, cer cu toată tăria punerea imediată în libertate a lui Jacques Duclos si André Stil, încetarea actelor de samavolnicie împotriva luptătorilor pentru pace și prietenie între popoare. *——1 LEONTE TISMANEANU profesor universitar ii à *