Apărarea Patriei, iunie 1952 (Anul 8, nr. 129-152)

1952-06-01 / nr. 129

É a O zi de repaus Prima zi de repaus în tabără. Un vânt slab și răcoros de Maladie plăcut. Se aude freamătul abia perceptibil al pădurii de brazi. Deasupra pădurii se înalță discul strălucitor al soarelui. Lacul ce se întrezărește printre tulpinile brazilor a început să scânteieze și să licărească la primele raze ale soarelui. Tabăra sa trezit. Difuzoarele răspândesc cuvintele cunoscute și dragi: „Vorbește Moscova“. In sunetele marșului sportiv, militarii ies în fugă din corturi, pe teren, și încep exercițiile de înviorare. Apoi, ei se ocupă minuțios de toaleta lor. Astăzi, mulți dintre ei au de indeplinit roluri în cadrul cercurilor artistice ale taberei, vor participa la competițiile sportive, vor obține insignele de sportivi. In asemenea zile, militarii sunt deosebit de exigenți față de ținuta lor exterioară. Comandantul unității arată o grijă părintească față de subordonații săi. Cu câteva zile înainte de ziua de repaus, el a adunat pe lucrătorii politici, pe membrii comitetului sportiv, pe activiștii cercurilor artistice și a discutat cu ei modul cum să fie organizată mai bine odihna militarilor, a dat sfaturi asupra masurilor ce trebuesc incluse în plan. Planul de organizare a zilei de repaus se transmite de obiceiu prin radio. ...Dimineața, după cum s’a prevăzut și în plan, s'a ținut o conferință despre hotărîrea celei de a VIII-a Plenare a C. C. a Comsomolului: „Despre munca organizațiilor comsomoliste în rândurile tineretului, cu privire la cultura fizică și sport“. Lângă estradă s-a adunat întregul efectiv al unității. După conferință, într'un cadru solemn, comandantul unității distribue sportivilor insigne pentru realizările obținute în diferitele genuri de sport. Militarii se apropie unul câte unul de masă și primesc din mâna comandantului recompensa meritată. — Te felicit pentru obținerea titlului de sportiv de gradul III și-ți doresc succese și în viitor — spune comandantul unității, înmânând insigna sergentului Stanchevici. —■ Servesc Uniunea Sovietică ! răspunde sergentul cu voce tare. Cei prezenți îl răsplătesc cu aplauze vii. Stanchevici cu fața strălucind de bucurie, se întoarce la locul lui. Insigne de sportivi primesc și soldații Apris, Grava, sergentul Matiușenao, soldatul fruntaș Socolovschi, ofițerul Cozlovschi și mulți alții. Sportul se bucură de mare cinste în această unitate, care a obținut în repetate rânduri premii pentru frumoasele realizări la competițiile sportive. Un mare număr de militari posedă insigne sportive. 60% din efectiv au insigne G. T. O. de gradul II și aproape 100% din efectiv au insigne G. T. O. de gradul I, lată, și acum, în ziua de repaus, majoritatea militarilor au plecat pe terenurile sportive. Astăzi se dă startul la alergările în masă. Militarii aleargă ușori și sprinteni pe pista stadionului. Din rândurile concurenților se detașează și 15 secunde. Al doilea sosește soldatul Bușmașan. Toți militarii au îndeplinit norma G. T. O. de gradul I. Sergentul Corot conduce exercițiile de sărituri în înălțime. Sportiv excelent și purtător al insignei G. T. O. de gradul II, sergentul Corot ajută tovarășilor lui prin sfaturi și exemplul personal. Iată, soldatul Loghin, după câteva încercări, ia înălțimea. — Mai încearcă odată, îl roagă sergentul. Soldatul sare cu succes a doua și a treia oară. — Acum poți să dai norma pentru insigna G. T. O. spune sergentul. dar și alți soldați. Cu toții iau cu ușurință înălțimea prevăzută de normele G. T. O. Mare zgomot și animație pe terenul de volei. Astăzi , are loc concursul între echipele subunităților pentru primul loc pe unitate. Jocul se desfășoară într-un ritm rapid. După o luptă îndelungată și îndârjită au fost desemnate pentru finală echipa subunității de sub comanda ofițerului Melnic și echipa ofițerilor unității. Un grup mare de militari s-a adunat pe terenul de haltere. Numeroși soldați și sergenți sunt amatori ai acestui gen de sport și au obținut rezultate frumoase. Dar nu numai cu competiții sportive s-au ocupat militarii în tot timpul lor liber. Comandantul și locțiitorul său politic au avut grijă ca ziua de repaus să fie petrecută cât mai variat. In planul stabilit pentru ziua de repaus a fost prevăzută organizarea de convorbiri și consultații pe marginea materialelor din ziare și reviste. Responsabil cu aceasta a fost numit ofițerul Trușei. El stă de vorbă cu soldații în sala bibliotecii. Mare animație și veselie domnește pe terenurile destinate feluritelor distracții. Ofițerul Corolev conduce jocurile, într'un loc ferit de zgomot s’au adunat amatorii de șah. Timp de trei ore se desfășoară lupta între cei mai buni șahiști ai unității. La acest concurs de șah, o victorie bine meritată au obținut-o șahiștii Zalțev, ofițer și Gavrilov, soldat. O mare plăcere au avut-o și ofițerii care au participat în această zi la excursia făcută pe lac. După repausul de după amiază, militarii s’au adunat lângă estrada deschisă. Colectivul cercului artistic a dat un concert bine executat. Scara, după ce soarele a apus și deasupra taberei s’a așternut o ceață subțire, abia vizibilă, s’a anunțat prin radio prezentarea filmului „Salut Moscova !“ Peste câteva minute, toate băncile de pe locul amenajat pentru rularea filmului erau ocupate. Astfel și-au petrecut soldații ziua de repaus. înainte de a suna „stingerea", militarii au făcut o plimbare. In aerul de seară a răsunat mărețul „Cântec despre Armata Roșie“. Cuvintele lui chemau la noi eforturi, la noi succese. Locotenent- colonel V. CUZMIC1 DIN VIATA IN TABĂRĂ A OSTAȘILOR SOVIETICI Cu toate forțele încordate Pe platoul de pe malul stâng al râului sunt întinse corturile unei tabere de vară. De la deșteptare și până la stingere, se desfășoară aici o viață strict reglementată în cadrul programului de zi. Locotenentul major Cicerin și-a pregătit compania pentru plecare în tabără ca pentru o etapă importantă și de mare răspundere.El s’a îngrijit ca aici să fie adusă din timp și în întregime baza materială de instrucție și toate cele necesare asigurării traiului militarilor, încât din primele zile ale vieții de tabără să poată fi stabilită în subunitate o ordine strict regulamentară. Compania a întâmpinat plecarea în tabără bine pregătită. Ca rezultat al instrucției de iarnă, efectivul companiei obținut aprecieri înalte la toate disciplinele a și, în special, la cele mai importante genuri de instrucție, cum sunt: instrucția focului, pregătirea de front și cea tactică, pregătirea politică și pregătirea fizica. Aproape toți militarii au obținut insigne G.T.O. de gradul I., iar 80 la sută dintre soldați și sergenți au obținut insignele G.T.O. de gradul II. A treia parte din soldați și aproape toți sergenții sunt trăgători excelenți, iar un mare număr dintre ei au dat norme de gradul 3 la atletică ușoară. Toate aceste succese au fost obținute datorită faptului că comandantul companiei a știut să organizeze instrucția în mod chibzuit și just din punct de vedere metodologic. Locotenentul major Cicerin are o grijă permanentă pentru desvoltarea multilaterală la militari a unor înalte calități militare. Dușman al șablonului, el se străduește, chiar din primele zile ale așezării în tabără, să apropie instrucția de realitatea câmpului de luptă. De la tabără și până la câmpul de instrucție și poligon e o distanță de peste 4 km. Drumul până la locul de instrucție este folosit de el pentru efectuarea unor exerciții pregătitoare. Comandantul cere dela subordonați acțiuni tactice rapide și iscusite, precum și executarea întocmai a comenzilor. Iată, sergenții au ieșit la prima lor ședință de instructaj metodic. Ofițerul nu-i conduce pe drumul bătătorit și neted, ci direct peste câmpul acoperit cu tranșee, șanțuri de comunicație, pâlnii de obuze, bombe și mine, rămase încă din timpul războiului. După o pantă dulce, vine o râpă adâncă. Ea poate fi ocolită. Dar comandantul de companie este primul care sare de la mare înălțime pe fundul moale al râpei. După el urmează sergenții cu arma în mână. Acum ne pare ușoară treaba aceasta, spune un comandant de grupă, caporalul Chireev. La început, mulți dintre noi ne opream cu teamă în fața unor astfel de obstacole. Ofițerul le amintește deseori soldaților și sergenților că lupta modernă cere o mare încordare a tuturor forțelor morale și fizice, cere o mare rezistență și repeziciune. Ei îi subordonau cu obișnuește de pe acum pe greutățile pe care le-ar putea întâmpina oricare din ei pe câmpul de luptă. Urcându-se până sus pe panta aproape abruptă a râpei, sergenții continuă să înainteze spre locul de instrucție. — Sergent major Serebreacov — chlamă comandantul de companie pe unul din comandanții de grupă — ai în față următoarea situație: la stânga sunt tancurile,acționează! Serebreacov ia imediat hotărîrea, dă comenzi strict regulamentare. Sergenții s’au culcat la pământ la dreapta și la stânga comandantului de grupă, pregătesc grenadele, iar Serebreacov numește în acest timp grupul, de distrugători de tancuri, le ordonă să ocupe poziție pe movila din fața lor, dă comenzi pușcașului mitralior, bunului trăgător și observatorului. Se părea că totul s-a desfășurat așa cum trebuia. Insă, comandantul de grupă a comis o greșală serioasă: în loc să ducă grupa în loc adăpostit, a plasat-o pe șosea, în timp ce un astfel de loc adăpostit se găsea în imediata apropiere. In dreapta șoselei se vedea o tranșee puțin surpată, dar care putea fi ușor amenajată pentru apărarea antitanc. Asupra acestei greșeli serioase pe care a comis-o Serebreacov, comandantul de companie a atras atenția tuturor sergenților. In drum spre câmpul de instrucție, locotenentul major a mai dat sergenților încă două teme -- ieșirea grupei din zona focului de artilerie și aruncătoarelor de mine și respingerea atacurilor unor mici grupe ale inamicului. Iată și câmpul de instrucție: Comandantul, trecând la prelucrarea temei unui exercițiu de Instructaj metodic, a verificat cunoștințele și deprinderile sergenților, a prelucrat toate problemele legate de organizarea exercițiului, de asigurarea materială și de metoda executării lui. In cursul desfășurării exercițiului tactic, au ieșit la iveală părțile slabe din pregătirea sergenților în vederea instruirii soldaților, precum și ajutorul de care are nevoie fiecare dintre ei. O asemenea organizare a exercițiilor de instructaj cu sergenții apropie instrucția de situația reală a câmpului de luptă. Bine antrenați și îndeplinind ei înșiși rolul de soldați, sergenții devin mai exigenți față de soldați, efectuează o largă organizare a exercițiilor introductive, comandă cu mai multă siguranță grupele lor. Instrucția în tabără este abia la începutul ei, iar comandantul este ocupat până peste cap. Dar, cu toate acestea, într-una din zile, locotenentul major Cicerin a știut să-și facă timp câteva ore pentru a coborî împreună cu plutonierul să cerceteze malul râului și împrejurimile pe o distanță de un kilometru și jumătate. Comandantul de companie nu a întreprins această excursie de dragul plimbării; el a căutat un loc prielnic pentru organizarea unei treceri peste râu, unde soldații ar putea fi bine antrenați. Concomitent, subunitatea a amenajat un poligon model pentru instrucția focului. Comandantul de companie acordă o mare atenție strictei ordini militare interne. In tabără, se face zilnic un instructaj amănunțit al serviciului de zi pe companie ; datorită acestui fapt, el este îndeplinit cu precizie. Ofițerul de serviciu pe companie urmărește îndeplinirea întocmai a programului de zi, iar plantoanele — ordinea și curățenia exemplară a sectorului subunității. Serviciul de zi în tabără se desfășoară în strictă concordanță cu cerințele regulamentelor. De aceea și instrucția se desfășoară aici în mod organizat. In activitatea creatoare de pregătire a unor ostași căliți și puternici prin moralul și măestria lor militară, în tabără se naște zilnic ceva nou. Aceasta, pentru că aici toți trăiesc și învață în concordanță strictă cu regulamentele. Locotenent-colonel M. ÀCHIMENCO Crește măestria în instrucția focului In mod organizat, militarii din unitatea „N“ au început instrucția de tabără. Rezultatele primelor zile constitue o dovadă a creșterii necontenite a măestriei lor în instrucția focului, a tendinței militarilor de a obține succese și mai mari în pregătirea de luptă și politică. ...Rând pe rând se aud focurile trase din arme. Lângă linia de foc sunt afișate pe un panou condițiile de tragere. Pe unul din panouri se distinge inscripția „Trageți așa cum trage caporalul Iasinețchi!” in perioada instrucției de iarnă, Iasinețchi a învățat cu perseverență măestria de mânuire a armei, a cucerit faima celui mai bun trăgător din subunitate. Succesele sale, el le consolidează în condițiile instrucției de tabără. Urmând exemplul bunului trăgător, caporalul Vâcios, soldatul Frolov și mulți alții au îndeplinit condiția de tragere cu rezultate bune. Comandantul unității a exprimat mulțumiri întregului efectiv al subunității. Comandanții sovietici desfășoară o intensă muncă de instruire și educare a militarilor din unitățile și subunitățile Armatei Sovietice — apărători de nădejde ai Patriei Socialiste. Ei folosesc fiecare clipă pentru a-i educa pe subordonații lor în spiritul devotamentului nemărginit față de Patrie, în spiritul îndeplinirii cu conștiinciozitate a datoriei militare, în spiritul respectării întocmai a cerințelor jurământului și regulamentelor militare. In clișeu , in timpul repausului dintre exercițiile tactice, comandantul unei subunități citește și explică militarilor articolul din regulament privitor la datoria militarului de a executa ordinele comandanților fără discuție, întocmai și la timp. k APĂRAREA PATRIEI Comandantul inspectează armele Căpitanul Fedoniaev a dat ordin să se desfacă piramida și a început să inspecteze armele. Cel puțin odată pe lună, după cum prevede Regulamentul Serviciului Interior, ofițerul comandant de companie efectuează un control minuțios al modului în care sergenții și soldații păstrează și îngrijesc tehnica militară și armele încredințate lor. Fedoniaev, ca de obicei, inspectează cu mare atenție fiecare armă, fiecare automat. In acest timp, unul din plantoane înseamnă într’un carnet observațiile comandantului. Organizând instruirea militarilor asupra regulilor de îngrijire a armamentului, căpitanul Feduniaev înlătură în același timp lipsurile descoperite. Odată, asistând la curăți țirea armelor, căpitanul a observat că unii soldați nu le curăță în mod regulamentar. El a dat imediat ordin ofițerilor să țină ședințe speciale cu comandanții de grupe și să le arate cum trebue să se facă inspecția și curățirea armelor, insistându-se asupra deosebitei importanțe a curățirii la timp a armelor și a tehnicii militare în condițiile vieții de tabără. S’a întâmplat și următorul caz. Soldatul Bucov a așezat, după instrucție, arma în piramidă fără să o șteargă de praf. Când si a raportat căpitanului acest caz, el a dat ordin ca soldatul să fie pedepsit. Totodată el a ordonat să se țină, în plutoane, convorbiri cu privire la modul cum trebue îngrijit armamentul și a rostit el însuși o cuvântare în această problemă la prima ședință de informație politică. Organizația de partid și organizația comsomolistă acordă un mare ajutor comandantului în toate acțiunile lui legate de îngrijirea tehnicii militare. Comuniștii și comsomoliștii sunt exemplu pentru ceilalți militari și in această privință. Comuniștii organizează în orele libere convorbiri cu soldații, cultivând la militari dragostea față de armament și simțul răspunderii pentru păstrarea lui în T. VASILIEV bune condițiuni. Re_____ cent, comunistul Suhanov a ținut în subunitate o conferință cu tema „Armamentul sovietic este cel mai bun armament din lume“. El a povestit militarilor cum soldații își păstrau pe front, armele în permanentă stare de pregătire de luptă și procedau, în orice condițiuni, așa cum le cer militarilor regulamentele și jurământul militar. Organizația de partid, căutând să acorde un ajutor cât mai efectiv comandantului, folosește diferite forme de muncă educativă. Locțiitorul politic, locotenentul Chirpicev, a inclus în planul muncii politice de partid o conferință în fața soldaților care urma să fie ținută de cel mai bun trăgător din companie, soldatul Mitrofanov. Comandantul a aprobat această măsură. Mitrofanov a vorbit militarilor unui pluton, vicov, care a participat iar plutonierul dola Marele Război pentru Apărarea Patriei, a vorbit fața militarilor altui pluton. Experiența bunnnilor trăgători a convins pe militari că numai cu o arma bine îngrijită se poate trage cu precizie. Sfaturile date de trăgătorii excelenți au fost apoi publicate în ziarul de perete al subunității. Caporalii Cociurco și Iconicov au împărtășit, de asemeni, prin ziarul de perete, experiența lor privitoare la tragerea cu precizie și la îngrijirea armelor și automatelor. Odată cu educarea la militari a simțului de răspundere pentru păstrarea armelor ce le sunt încredințate, comandantul creează în subunitate și condițiunile necesare îngrijirii exemplare a tehnicii militare. In subunitate sunt amenajate rastele bune pentru arme și mese pentru curățirea lor. Combinând cu pricepere instrucția militară cu munca educație, comandantul a reușit să obțină de ca subordonații lui să îngrijească în mod exemplar armamentul lor. i Domeniei 1 Iunie 1952 Nr. 129 (1813) Tovărășia de arme a militarilor sovietici, cimentată în focul luptelor pentru libertatea și independența Patriei lor Socialiste, se desvoltă și se întărește și în timp de pace zi de zi, în efortul comun depus de militarii de diferite arme pentru a-și desăvârși măestria militară. In clișeu : O discuție prietenească între infanteriști și tanchiști la sfârșitul unei aplicații. ________ Pe scena clubului Lccolenent-colonel S. IVANOV încă pe timpul când subunitatea se pregătea pentru instrucția de vară, comandantul unității a pus problema deservirii culturalartistice a militarilor in tabără. Chemând la el pe secretarul organizației comsomoliste, a spus : •— In timpul iernii, cercurile artistice militare au activat bine. Trebue ca ele să activeze și în tabără. Tabăra se găsește departe de oraș, aveți grijă ca militarii să nu se plictisească acolo. — Voi depune stăruință — a răspuns prompt secretarul organizației comsomoliste. Nu de mult, a avut loc adunarea biroului comsomolist pe unitate. Conducătorii tineretului au discutat îndelung și în mod amănunțit problemele legate de activitatea cercurilor artistice în perioada de vârf Biroul a hotărît să promoveze noi cântăreți, dansatori, muzicanți, etc. și să completeze cu ei corul, cercul dramatic și grupul de dansatori. Biroul a numit ca responsabili pentru executarea hotărîrii biroului pe sergentul major Scherscans, pe caporalul Patence și alții. Din prima zi a sosirii în tabără, au început să aibă loc, în mod regulat, repetițiile corului și ale grupului de dansatori. Acordeoniștii, violoniștii și declamatorii pregăteau noi numere. In curând s-a format un colectiv puternic de artiști amatori. In prima zi a vieții de tabără a avut loc cel dintâi concert al cercului artistic. Corul a executat „Cantata despre Stalin“ a lui Alexandrov, diverse cântece : „Moscova- Pechin“ de Muradeli, „Colinele lui Lenin“ de Miliutin, „Soarele răsare după deal" de Blanter. Cu mare căldură a fost întâmpinată executarea cântecelor populare ruse. Tovarășa Artemenco, activistă a cercului artistic, a cântat „Cântecul de leagăn" al lui Blanter și altele. O mare plăcere au produs ostașilor noile numere executate de soldatul Cușchis (vioară), soldatul Lennix și alții. Caporalul Tarenco a declamat cu mult avânt un fragment din poemul lui Maiacovschi „Vladimir Ilici Lenin“, sergentul maior Scherscans a declamat poezia lui Simonov „Meetingul din Canada". In programul grupului de dansatori au figurat dansul ucrainian „Hopac“, dansul ceh „Ciobănașul’’’, dansul rusesc „Horovod“ și dansuri naționale letone. Colectivul cercului artistic a dat până acum multe concerte pe scena clubului din tabără. Afară de aceasta, fanfara unității a executat două concerte. Ea a executat marșuri, cântece ala compozitorilor sovietici și diferite melodii populare. Intr-o subunitate a fost creată o orchestră simfonică. Ea a învățat mai multe cântece populare ale compozitorilor sovietici și a dat, după aceea, un concert. In zilele când nu se dau concerte, în fața ostașilor execută cântece unii militari. Caporalul Stepanovici cânta din acordeon cântecele preferate ale ostașilor, caporalul Ținovschi execută, de asemenea, la acordeon cântecele cerute de tovarăși, soldatul Cușchiș cântă la vioară. O mare muncă au desfășurat-o cititorii cu glas tare. Ei organizează citirea în colectiv a operelor laureaților Premiului Stalin. Soldaților le place să cânte, și în această direcție membrii colectivului cercului artistic desfășoară o intensă activitate. De o mare popularitate se bucură soldatul Rasa, solist Acesta a organizat învățarea cântecelor compozitorilor sovietici. Aceeași măsură a fost luată și în alte subunități. Comandantul s’a interesat de acest lucru. A fost organizat un concurs de cântece ostășești. Primul loc l-a ocupat subunitatea de sub comanda locotenentului major Mahov. Această măsură a contribuit la popularizarea noilor cântece. In tabăra N. dau spectacole nu numai cercurile artistice din unitățile și subunitățile proprii. Sunt invitate și colective din alte unități. Pe scena clubului din tabără a fost executat un concert dat de cercul artistic al Casei Armatei din Riga. Apoi, în tabără a venit colectivul cercului dramatic al Casei Armatei, care a prezentat militarilor piesele „Crângul de călini“ de Corneiciuc, și „Vocea Americii“ de Boris Lavreniev, amândoi autori laureați ai Premiului Stalin. Un mare ajutor pentru desvoltarea cercului artistic din tabara II. îl dau artiștii tearelor din Riga, scriitorii și compozitorii. Totvarășul Rumelis, artist al Comitetului de radio-informație de pe lângă Consiliul de Miniștri al R.S.S. Letone, asistă deseori la repetițiile corului din unitatea I. Artiștii dau concerte pentru ostași. Tabăra a fost vizitată până acum de artiștii teatrelor de artă din Letonia, de artiștii teatrelor de dramă rusă și de operă și balet a R.S.S. Letone. Dar mai sunt încă lipsuri în organizarea cercurilor artistice din tabăra I. In primul rând, nu toate subunitățile au organizat cercuri artistice. In aceste subunități se depune străduință, în special, pentru înjghebarea unor colective mari, cu toate că se știe că în perioada instrucției de vară militarii execută deseori marșuri și aplicații tactice în afara taberei. Este necesar de a se atrage atenția asupra pregătirii unor asemenea rutinere, pe care membrii colectivului cercului artistic le-ar putea prezenta în timpul popasurilor, în orele de masă. Trebui atenție reînoirii regulate a repertoriudată lui, ridicării nivelului ideologic și politic al acestuia. Toate acestea vor contribui la o deservire culturală și mai bună a militarilor care își îndeplinesc serviciul în tabără. Acest lucru va contribui la obținerea unor noi succese în pregătirea de luptă și la ridicarea continuă a disciplinei și ordinei militare. Pretutindeni unde vă veți arunca privirea în tabăra unității N., în depozite, ateliere alte încăperi de ordin gospodăresc, fără și mai vorbi de corturile în care trăiesc soldații și sergenții, domnește o curățenie și o ordine exemplară. Personalul serviciului sanitar dă un ajutor esențial comandantului în menținerea ordinei sanitare exemplare în tabără. Tovarășii din acest serviciu se îngrijesc zilnic de starea sănătății efectivului, urmăresc cu atenție cum este amenajată tabăra, cum sunt instalați soldații și sergenții, cum sunt asigurate subunitățile cu apă potabilă, urmăresc munca cantinelor, a bucătăriilor și desfășoară un control permanent asupra organizării instrucției, în special asupra pregătirii fizice a ostașilor, precum și asupra amenajării și stării terenurilor sportive. Organizarea precisă și chibzuită a traiului militarilor are o influență pozitivă asupra mersului instrucției acestora, asupra sănătății lor. Personalul serviciului sanitar al unității N. s-a străduit să evite greșelile comise în anul trecut și să dea un ajutor efectiv comandantului în asigurarea desfășurării fără întreruperi a instrucției în tabără. Anul trecut au fost cazuri de întrerupere în aprovizionarea taberei cu apă potabilă, nu existau suficiente ghețării și pivnițe pentru păstrarea produselor, nu s-a efectuat un control permanent asupra modului de pregătire a hranei și asupra amenajării în bune condițiuni a bucătăriilor și cantinelor. Anul acesta, încă cu mult înainte de plecarea trupelor în tabără, a sosit în tabără o brigadă specială, în frunte cu medicul-epidemiolog Truhan. Brigada a studiat în mod amănunțit" starea sanitaro-higienică a taberei, a cercetat împrejurimile în vederea înlăturării pericolului de îmbolnăvire a ostașilor de paludism. O altă brigadă sanitară, sub conducerea felcerului Maliucov, a desinfectat toate corturile, a stabilit locul celor mai apropiate bazine cu apă stătătoare și le-a trecut pe hartă, în vederea tratării lor din timp în timp cu petrol. Personalul serviciului sanitar a desfășurat o importantă muncă profilactică în rândurile efectivului. Toți ostașii care au fost în trecut bolnavi de paludism au fost notați și supuși unui tratament antirecidivist. O muncă însemnată a fost desfășurată și în vederea prevenirii bolilor intestinale. încă înainte de plecarea în tabără, ostașilor li s-au făcut infecții preventive. Au fost notate toate persoanele care au suferit în trecut de boli intestinale, în special persoanele care au fost bolnave de dizenterie. Medicii, felcerii, instructorii sanitari, au ținut o serie de conferințe in plutoane și companii despre higiena individuală, precum și despre păstrarea curățeniei în tabără. Medicii acordă o atenție deosebită hranei soldaților și sergenților. Tovarășii Crestovozdvijenschi, Sidlovschi și alți oameni din personalul medical al unității N. controlează zilnic pregătirea hranei și modul în care sunt păstrate produsele alimentare ușor alterabile, controlează starea curățeniei în cantine și bucătării, starea depozitelor alimentare și a mijloacelor de transportare a cărnii, pâinii și altor produse alimentare. A fost reorganizată în mod radical munca în cantina al cărei administrator este plutonierul Popov; înainte, bucătăria nu avea secție specială de prelucrare a produselor. In prezent sunt organizate secții pentru prelucrarea cărnii, peștelui, legumelor, a fost amenajată o cameră pentru tăierea pâinii, s’a instalat un racilor pentru păstrarea alimentelor. Cazanele din bucătărie sunt umplute cu apa luată din fântâna arteziană situată la 50 metri de bucătărie. In camera amenajată pentru spălatul veselei se găsește în permanență apă fierbinte. Este păstrată curățenia bucătăriei, a cantinei, precum și a întregului inventar al acestora. Vesela se păstrează în rafturi speciale. De trei ori pe zi, medicul și felcerul iau proba hranei, notează greutatea ei în fișa de control. Instructorul bucătar, Selivanov, cere deja ajutoarele lui, sergentul soldații Denisenco și Cerneacov, respectarea cu stricteță a higienei individuale. Personalul medical are deseori convorbiri despre higienă cu bucătarii, cu ajutoarele lor și cu personalul care deservește cantina. Cantina taberei funcționează bine. Aici se pregătește o hrană gustoasă și consistentă. Acest lucru ni-1 confirmă registrul de bucătărie, în care comandantul și medicul de serviciu își notează observațiile. Nu de mult, generalul a adus mulțumiri instructorului bucătar, sergentul Selhanov, și soldatului Denisenco, pentru pregătirea unei hrane gristoase și de bună calitate. Prin convorbiri și conferințe, medicul explică militarilor cum trebue să se încalce cum să-și îngrijească picioarele, cum trebue înfășurată obiala pentru a feri piciorul de rosături. In subunități domnește o ordine regulamentară. Fiecare subunitate face zilnic curățenie în sectorul ei. Medicii, felcerii și instructorii sanitari controlează starea curățeniei în încăperile de serviciu, în corturi, în sălile de lecții, controlează curățenia drumurilor și a intervalelor dintre corturi. In afară de aceasta, odată pe săptămână, se face curățenie generală pe tot teritoriul taberei. Primele zile ale instrucției în tabără nerată, pe lângă faptele pozitive, că în uneia subunități nu s’a efectuat într’o măsură suficientă controlul asupra situației sanitare a bucătăriilor și cantinelor, controlul asupra pregătirii hranei și a coacerii pâinii. Acolo, cantinele n’au fost nici până în prezent înzestrate cu cantitatea necesară de veselă și cu inventarul respectiv, în încăperile rezervate pentru spălatul veselei dușumelele n’au fost cimentate, nu există instalație de apă. Aceste subunități dispun de toate condițiile pentru înlăturarea acestor lipsuri. Lipsesc doar inițiativa și dibăcia. Grija pentru sănătatea militarilor constitue o sarcină de prim ordin a comandanților și a personalului medical. Este o chestiune de onoare pentru ei de a obține ca starea sanitară a taberei să se mențină în tot cursul verii la înălțimea cuvenită. Materialele publicate în această pagină sunt reproduse din presa militară sovietică. O ordine sanitară exemplară în tabără Locotenent-colonel I. CIUHRAI Y