Apărarea Patriei, august 1952 (Anul 8, nr. 181-207)

1952-08-01 / nr. 181

BIBLIO CENTRALA L r Fr./ R5ITARÄ J.“ IIV?> kl^ = ~7~~~ Politica statului de democrație populară este linia A 1# Nj A iiM i O ISIB îndreptată spre lichidarea exploatării omului de către om • flilr!Ps! ilÆl construirea socialismului. Pentru patria noastră, Republica Populara Română _______________Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. (Din proiectul de Constituție a Republicii Populare Române) ANUL VIII Nr. 181 (1865) Vineri 1 August 1952 4 PAGINI — 20 BANI Glorioasa aniversare a Armatei Populare Chineze de Eliberare Poporul chinez sărbătorește astăzi cea de a 25-a aniversare a înființării Armatei sale Populare de Eliberare, armată care, condusă de Partidul Comunist Chinez, a învins în lupte eroice pe dușmanii poporului muncitor din China și a fost unul din factorii principali în realizarea visului de veacuri al acestuia — isgonirea imperialiștilor străini, jefuitori și asupritori, și lichidarea dominației claselor exploatatoare parazitare. Născută în focul luptelor aprige împotriva clicii trădătoare a Gomindanului, în frunte cu Ciang Cai și, Armata Populară Chineză de Eliberare a crescut și s’a călit în lupte neîncetate, transformânduse, dintr’o armată compusă in total din câteva zeci de mii de oameni, slab înarmați și echipați, lipsiți de o temeinică pregătire militară, într’o forță de temut pentru toți dușmanii poporului chinez, bine înarmată și pregătită, cu cadre experimentate și călite și întru totul devotate cauzei poporului muncitor. Istoria Armatei Populare Chineze de Eliberare se confundă cu istoria revoluției chineze din ultimul sfert de veac. Condițiile în care s-a desfășurat revoluția chineză au impus forțelor revoluționare ale țării, conduse de Partidul Comunist Chinez, în frunte cu tovarășul Mao Tze-dun, înființarea unor formațiuni armate populare, capabile să reziste atacurilor înverșunate ale contrarevoluției și ale imperialismului și să ducă revoluția la victorie. din munca sa în această direcție, Partidul Comunist Chinez s-a călăuzit după indicațiile tovarășului Stalin, care a arătat că în condițiile Chinei, unde revoluția armată luptă împotriva contrarevoluției armate, partidul clasei muncitoare trebue să acorde o deosebită atenție problemelor militare, muncii în armată și însușirii artei militare,comuniștii din China —a spus tovarășul Stalin încă în 1926 — trebue să intensifice sub toate aspectele munca politică în sânul armatei și să facă astfel ca armata să devină un purtător real, un purtător model al ideii revoluției chineze. .In al doilea rând, revoluționarii chinezi... trebue să se apuce serios de studiul artei militare. Ei nu trebue să privească chestiunea militară ca ceva secundar, pentru că în China chestiunea militară este acum un factor foarte important al revoluției chineze“. Plin de glorie este drumul de luptă parcurs de Armata Populară Chineză de Eliberare. înconjurată din toate părțile de trupe dușmane, eroicele forțe populare au respins și sdrobit forțele reacțiunii chineze înarmate din belșug cu arme engleze, germane, americane și conduse de ofițeri superiori din țările imperialiste. Sdrobirea Japoniei imperialiste de către Uniunea Sovietică a dat un avânt uriaș luptei de eliberare a poporului chinez. In ciuda sprijinului intens pe care clica reacționară a lui Ciang Cai și îl primea din partea imperialismului american, Armata Populară Chineză de Eliberare a repurtat o serie de victorii strălucite, eliberând întregul teritoriu al Chinei continentale, eliberând Tibetul, străveche provincie chineză. Datorită victoriei armatei sale, poporul chinez, condus de Partidul Comunist, a putut să-și ia soarta definitiv în propriile sale mâini, să proclame Republica Populară Chineză și să treacă la efectuarea unor profunde reforme social-economice în folosul maselor muncitoare, înfrângerea imperialismului american și a lacheilor lui gomindaniști de către Armata Populară Chineză are o însemnătate istorică mondială. Victoria revoluției chineze constitue evenimentul cel mai important din istoria mondială, după Marea Revoluție Socialistă din Octombrie. Ea a demonstrat odată mai mult putreziciunea sistemului imperialist, slăbiciunea lui de nelocuit ; ea a contribuit puternic la schimbarea raportului de forțe pe arena internațională în favoarea lagărului antirăzboinic și antiimperialist, insuflat încredere și mai mare în victorie a popoarelor din țările coloniale și dependente, care luptă pentru eliberarea lor. Armata Populară Chineză de Eliberare a învins, deoarece cauza pentru care lupta era cauza imensei majorități a poporului chinez. Conștiința cauzei juste a dat naștere unui eroism de masă în rândurile luptătorilor Armatei Populare. De glorie nepieritoare sunt încununate faptele celor 18 comuniști care, sub focul mitralierelor dușmane, au cucerit un cap de pod peste râul Wu în 1935, făcând posibilă trecerea întregii armate, sau fapta celor zece soldați care, susținând în apa rece un pod, au permis trecerea unei unități peste râu și cucerirea unei importante poziții a inamicului. Factorul cel mai hotărîtor în obținerea victoriei de către Armata Populară a fost conducerea ei de către Partidul Comunist Chinez, de către marii săi comandanți, Mao Tze-dun și Ciu De. Organizată și educată de Partidul Comunist Chinez, Armata Populară de Eliberare a întărit mereu legătura vie cu masele populare, primind din partea acestora un sprijin multilateral și permanent. Oamenii muncii din China vedeau întotdeauna în Armata Populară de Eliberare brațul lor înarmat și nu-și precupețeau eforturile și jertfele pentru a o ajuta din răsputeri. Sprijinind puternic armata lor populară, oamenii muncii din China au format detașamente de partizani cu un efectiv de miai multe milioane de oameni. Partidul Comunist Chinez a educat și educă Armata Populară în spiritul învățăturii marxist-leniniste, în spiritul dragostei față de patrie și al internaționalismului proletar. Armata Populară Chineză de Eliberare a tras învățăminte prețioase din experiența de luptă a Armatei Sovietice ; comandanții ei s-au inspirat și se inspiră mereu din tezaurul științei militare sovietice. Astăzi, Armata Populară Chineză de Eliberare este un scut de nădejde al muncii creatoare a poporului chinez pentru reconstrucția țării, o pavăză puternică a independenței și suveranității R. P. Chineze. Ea stă cu vigilență de strajă la granițele Chinei Populare, gata să dea oricând agresorului riposta cuvenită. De peste doi ani, imperialiștii americani și sateliții lor duc războiul criminal, de agresiune, împotriva eroicului popor coreean. Atacând Coreea, imperialiștii americani intenționau să creeze o bază de atac la granița R. P. Chineze. In același timp, ei au cotropit insula chineză Taiwan, creând totodată și la granița de Sud a Chinei focare de agresiune în Birmania, Tailanda și pe teritoriul ocupat de colonialiștii francezi în Vietnam. Remilitarizarea Japoniei are drept scop de a furniza imperialiștilor americani trupele de mercenari de care aceștia au nevoie pentru deslănțuirea unui nou atac împotriva Chinei Populare și împotriva Uniunii Sovietice. Provocările repetate ale imperialiștilor americani împotriva R.P. Chineze — bombardarea orașelor și satelor pașnice ale Chinei de Nord-Est, lansarea de bombe bacteriologice pe teritoriul chinez, recentul at criminal al aviației americane împotriva hidrocentralelor de pe râul Yalu, manevrele flotei americane la Coasta de Est a Chinei și multe alte fapte asemănătoare — dovedesc intențiile criminale ale guvernanților de la Washington față de poporul chinez eliberat, față de întregul lagăr al păcii, democrației și socialismului. De strajă sigură a păcii în Extremul Orient, a independenței și libertății poporului chinez stă puternica Armată Populară Chineză de Eliberare, factor de mare importanță pentru zădărnicirea planurilor de cotropire ale imperialiștilor americani. Ca de un bloc de granit se vor sfărâma toate încercările dușmanilor poporului chinez de a-i răpi acestuia libertatea cucerită în grele lupte, de a-i supune iarăși jugului imperialist. Poporul chinez dă un puternic ajutor poporului frate coreean în lupta sa inegală cu întreaga hartă a imperialiștilor și a slugilor lor. Bravii voluntari chinezi luptă cu abnegație alături de ostașii Armatei Populare a R.P.D. Coreene, dând exemplu de solidaritate activă cu victimele agresiunii imperialiste și arătând pilde de eroism de masă în luptă. Poporul chinez muncește cu entuziasm, sub conducerea Partidului Comunist în frunte cu președintele Mao Tzedun, pentru a-și construi o viață nouă, fericită. El a obținut importante succese în reconstrucția economiei țării. Industria grea și industria de construcții de mașini au luat un avânt ne maipomenit în China. Pentru prima oară, în China se fabrică strunguri pentru prelucrarea rapidă a metalelor, haveze, automobile, tractoare, războaie de țesut, mașini agricole etc. Industria ușoară s-a desvoltat de asemenea simțitor. Nivelul de trai al populației este în continuă creștere, prețurile fiind reduse de mai multe ori în ultimii 2 ani. Agricultura chineză cunoaște o înflorire ne maivăzută până acum. Marile lucrări de irigație și îndiguire, ca acelea de pe râul Huaihe, fac să sporească considerabil recoltele și feresc întinse teritorii de inundațiile și seceta ce constituiau altădată un flagel al Chinei. Poporul chinez știe că cuceririle lui revoluționare, viitorul lui luminos, sunt apărate de eroica sa Armată Populară. Încrederea lui în victoria cauzei păcii și socialismului, în apărarea cu succes a Independenței țării sale, este sporită în deosebi prin alianța trainică cu marea Uniune Sovietică, prin prietenia cu toate țările lagărului păcii. De aceea, sărbătorind cea de-a 25-a aniversare a armatei sale, poporul chinez își îndreaptă privirile cu dragoste și recunoștință către Uniunea Sovietică și armata ei eliberatoare, spre marele prieten al poporului chinez — tovarășul Stalin. Poporul chinez este adânc pătruns de cuvintele tovarășului Mao Tzedun cu privire la aportul decisiv al Uniunii Sovietice, al întregului lagăr al păcii, la lupta eliberatoare a poporului chinez : ,.Dacă nu ar fi existat Uniunea Sovietică, dacă cel de al doilea război mondial antifascist nu s’ar fi terminat cu victoria forțelor antifasciste și dacă nu s’ar fi produs înfrângerea imperialismului japonez, ceea ce este cu deosebire important pentru noi, dacă nu ar fi luat ființă în Europa țările noii democrații,... reacțiunea internațională ar fi exercitat o presiune mult mai puternică decât exercită acum. Am fi putut oare să repurtăm victoria în astfel de condiții? Evident ea nu...“ De ziua glorioasei aniversări a Armatei Populare Chineze de Eliberare, poporul nostru muncitor și militarii Forțelor noastre Armate trimit vitejilor ostași ai Chinei Noi, eroicilor combatanți ai detașamentelor de voluntari chinezi din Coreea, salutul lor frățesc și urările lor fierbinți de noi și strălucite succese în munca pentru ridicarea capacității de apărare a patriei lor, de noi victorii în lupta pentru sdrobirea intervenționiștilor americani în Coreea, pentru triumful cauzei mărețe a apărării păcii, pentru triumful cauzei democrației și socialismului. TELEGRAME Tovarășului MAO TZE-DUN Președintele Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul celei de a 25-a aniversări a întemeierii eroicei Armate Populare Chineze de Eliberare, apărătoare credincioasă a păcii. Vă exprim în numele Guvernului Republicii Populare Române și al meu personal, cele mai călduroase felicitări. GHEORGHE GHEORGHIU-DE] Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române Comandantului suprem al Armatei Populare Chineze de Eliberare CIADE Cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la crearea glorioasei Armatei Populare Chineze de Eliberare, vă rog să primiți călduroase felicitări pentru vitejii ostași ai Armatei Populare Chineze și pentru Dvs. personal Militarii Forțelor Armate ale R.P.R. urează vitejilor ostași ai Chinei Populare noi succese în lupta pentru apărarea marii lor patrii, pentru străjuirea păcii în Extremul Orient și în lumea întreagă. Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R., General de Armată EMIL BODNARÄS Tovarășului CIU EN-LAI Președinte al Consiliului Administrativ de Stat și Ministrul Afacerilor Externe al F. P. Chineze PEKIN Vă rog să primiți călduroase felicitări cu ocazia celei de a 25-a aniversări a întemeierii eroicei Armate Populare Chineze de Eliberare, SIMION BUGHICI Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române „întregul popor chinez a sprijinit Armata Populară de Eliberare, câștigând războiul. Aceasta este o victorie a întregului popor chinez și totodată o victorie a popoarelor din întreaga lume. întreaga lume, cu excepția imperialiștilor și reacționarilor din diferite țări, a întâmpinat cu entuziasm această măreață victorie a poporului chinez” MAO TZE-DUN Noi succese în cinstea zilei de 25 August și a proiectului de Constituție . Termocentrala „Gh. Gheorghiu-Dej44 dela Doicești a început să dea curent electric ! Sutele de constructori de pe șantierul marii centrale termoelectrice dela Doicești au sărbătorit zilele acestea o minunată victorie. Ei au dat în funcțiune cel dintâi grup producător de energie electrică, făcând astfel să capete viață prima mare lucrare a mărețului plan de electrificare a țării. Centrala termoelectrică de la Doicești, care a primit numele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, este cea mai mare uzină electrică construită până acum în țara noastră. Ea este prima uzină electrică proiectată, construită și montată în întregime în țară. Constructorii au putut realiza această mare victorie datorită folosirii pe scară largă a minunatei experiențe sovietice, datorită sprijinului dat de Uniunea Sovietică și de țările de democrație populară. Pe șantierul termocentralei „Gh. Gheorghiu-Dej“ de la Doicești, constructorii au dus o luptă dârză cu greutățile, pentru a transpune în viață, cât mai devreme, sarcina trasată de partid. Ei au obținut victorii deosebite în întrecerea socialistă. Maistrul fierar Ștefan Bărbulescu, de pildă, a redus simțitor timpul de montare a scheletului de fier beton, săpătorul miner Ilie Dragnea a lucrat în cele mai grele sectoare, reușind să-și întreacă cu mult programul de lucru. Datorită muncii neobosite a constructorilor, datorită avântului cu care au luptat comuniștii, marea centrală electrică a putut fi montată în vara acestui an, după numai un an și jumătate de la apariția planului de electrificare a țării. Acest lucru arată uriașa desvoltare a construcțiilor noastre, forța creatoare a clasei muncitoare care, condusă de partidul ei, își făurește o viață nouă, luminoasă. Pe vremea burgheziei, centrala electrică de la Grozăvești, mai mică decât cea de la Doicești, a fost ridicată în nu mai puțin de 35 de ani ! Ultimele zile dinaintea intrării în funcțiune a primului grup producător de energie electrică de la Doicești s’au desfășurat într’o atmosferă de deosebit entuziasm. Constructorii așteptau cu emoție clipa când energia electrică, produsă de turbogenerator, va pleca pe liniile de înaltă tensiune către centrele industriale ale patriei. Astăzi, uzina de la Doicești furnizează mii de kilowați uzinelor din București, schelelor petrolifere și întreprinderilor industriale din Valea Prahovei, uzinelor din Orașul Stalin, etc. Odată cu intrarea în funcțiune a termocentralei Doicești, întregul popor muncitor sărbătorește prima mare realizare a mărețului plan de electrificare a patriei, inițiat de Comitetul Central al Partidului, în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu- Dej. Noi succese în pregătirea de luptă și politică (Deja corespondentul nostru). Strânși la clubul unității, militarii au ascultat cu mare atenție pe ofițerul Cătană Gheorghe, membru de partid, care a citit cu glas tare proiectul de Constituție. După citirea proiectului de Constituție au luat cuvântul mulți militari care și-au exprimat bucuria lor față de apariția documentului care oglindește cuceririle revoluționare ale poporului nostru muncitor în lupta pentru socialism. Luând cuvântul la discuții, ofițerul Soare Gheorghe, membru de partid, comandantul unei subunități fruntașe pe_unitate în pregătirea de luptă și pregătirea politică, a spus : ,,Apariția proiectului de Constituție a R. P. R. a fost primită de mine, cât și de militarii din subunitatea pe care o comand, ca un act revoluționar, ca um document care consfințește drepturile mari ale celor ce muncesc, indiferent de naționalitate. Apariția proiectului de cornstituție pune noi sarcini în fața poporului muncitor în lupta pentru construirea socialismului, sarcini care ne revin și nouă ofițerilor din Forțele Armate ale R. P. R. Subunitatea pe care o comandă a spus în continuare ofițerul Soare — a primit proiectul noii Constituții cu o serie de realizări în pregătirea de luptă și pregătirea politică. A doua zi după apariția proiectului de Constituție, subunitatea pe care o comand a avut de executat tragerea cu tunul din tanc. Angajamentele militarilor din subunitatea mea au fost îndeplinite Toți tanchiștii au îndeplinit condițiile de tragere, distrugând țintele dintr’un singur proiectil. Eu, tovarăși — a spus în încheiere ofițerul’Soare — îmi iau angajamentul ca în cinstea acestui eveniment să depun toate eforturile, astfel ca până la 23 August, toți militarii din subunitatea pe care o comand să-și însușească bine o a doua specialitate la tanc“. Angajamente concrete și-au luat numeroși ofițeri, sergenți și soldați care au fost de față. Termocentrala Ovidiu II va furniza curent peste câteva zile Intr’unul din sectoarele Canalului Dunăre-Marea Neagră, pe locuri altădată pustii și stâncoase, se înalță termocentrala Ovidiu II, una din marile lucrări ale planului de electrificare. Această nouă uzină a patriei noastre va trimite în scurtă vreme de-a lungul Canalului Dunăre-Marea Neagră, ca și în întregul podiș dobrogean, binefacerile electricității, ale luminii și belșugului. Apariția proiectului de Constituție, ca și apropierea zilei de 23 August, măreața sărbătoare a poporului muncitor, au dat un nou imbold sutelor de muncitori și tehnicieni în lupta pentru a pune cât mai repede în funcțiune această importantă centrală electrică. Desvoltând întrecerea socialistă, aplicând în munca lor minunatele metode de lucru ale stahanoviștilor sovietici, constructorii și monteurii termocentralei, au obținut o serie de succese atât pe linia intensificării ritmului de construcție și montare a mașinilor, cât și pe linia îmbunătățirii continue a calității lucrărilor efectuate. Lucările principale de construcție, ca și cea mai mare parte din lucrările auxiliare, sunt de acum terminate, iar montajul uriașelor mașini care vor deservi termocentrala este executat la un înalt nivel tehnic. Turbina care va pune în mișcare primul grup este gata. Pas cu pas, constructorii au simțit din plin roadele minunatului ajutor sovietic. Atât la proiectarea lucrărilor, cât și la găsirea celor mai bune soluții pentru rezolvarea problemelor care s-au ridicat în timpul construcției, ajutorul sovietic a fost un factor hotărîtor. Mașinile sovietice, ca și prețioasele învățăminte date de specialiștii sovietici, îi ajută pe muncitori și tehnicieni să binue greutățile, să ducă cu succes lupta pentru a realiza în termen scurt această însemnată lucrare a planului de electrificare: încredințată tineretului, construcția termocentralei de la Ovidiu a scos la iveală numeroși stahanoviști și fruntași în producție. Având mereu în față exemplul luminos al oamenilor sovietici, al constructorilor Canalului Volga-Don, muncitorii și tehnicienii de la Ovidiu muncesc și luptă cu însuflețire, în frunte cu comuniștii, străduindu-se să dea cât mai curând în funcțiune noua termocentrală. 3 brigăzi stahanoviste la uzinele „Vulcan”. Pentru muncitorii uzinelor metalurgice „Vulcan” din Capitală, apariția proiectului noii Constituții a R.P.R. a constituit un nou imbold în muncă. Ei au Înțeles să cinstească acest eveniment prin importante depășiri ale sarcinilor de plan. Succesele obținute au fost răsplătite prin confirmarea a 3 brigăzi stahanoviste, 2 brigăzi fruntașe și 4 echipe fruntașe, confirmare ce a avut loc într-o adunare festivă zilele trecute. Aceste brigăzi, aplicând în munca lor metodele înaintate ale stahanoviștilor sovietici și ale stahanoviștilor și fruntașilor în producție din patria noastră, au sprijinit efectiv îndeplinirea planului de producție înainte de termen, cea Printre brigăzile confirmate se află și condusă de Valentin Cosma, care, aplicând inițiativa strungarului stahanovist Nicolae Vasu, a reușit să dea produse în contul primului trimestru al anului 1954. Aceste succese însă nu au mulțumit pe membrii brigăzii, nici pe conducătorul ei. Ei s-au angajat să dea în ziua de 23 August produse în contul lunii Octombrie 1954. Angajamente asemănătoare și-a luat și tânărul Gheorghe Bobe, conducătorul brigăzii stahanoviste de producție ,U. T. M. de la atelierul forjă. In numele brigăzii sale el s’a angajat ca în cinstea apariției proiectului de Constituție să dea produse mai multe și de mai bună calitate. Cu mult entuziasm a fost primită de această brigadă chemarea la întrecere a brigăzii stahanoviste U. T. M. de la Uzinele Chimice Române. Confirmarea brigăzilor stahanoviste și angajamentele ce au fost luate cu această ocazie de către muncitorii uzinelor „Vulcan“ exprimă avântul patriotic cu care muncitorii cinstesc proiectul noii .Constituții a R.P.R. (Agerpres) Extind întrecerea pe profesii IAȘI (Agerpres). In cinstea proiectului de Constituție și a zilei de 23 August, mecanicii depourilor de locomotive C.F.R.Pașcani și Iași desvoltă din ce în ce mai mult întrecerea pe profesii. Ca obiective principale ale acestei întreceri, ei au fixat: îngrijirea la timp a mașinii, depășirea numărului de kilometri parcurși, depășirea normelor tehnice de tonaj transportat, etc. In cadrul depoului această întrecere a cuprins C.F.R.-Pașcani, până acum un număr de 30 mecanici. Cele mai importante rezultate le-a obținut mecanicul de locomotivă-călători Petre Foca, care a depășit cu 6,5 la sută norma tehnică de parcurs și a realizat cei mai buni indici în ceea ce privește productivitatea mașinii pe care o conduce.