Apărarea Patriei, aprilie 1953 (Anul 9, nr. 78-103)

1953-04-01 / nr. 78

M Pentru patria noastră, Republica Populară Română ! irarea patrie) Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ......1...— . Crește lupta poporului francez pentru salvarea libertăților ANUL IX Nr. 78 (2073) 1 Miercuri 1 Aprilie 1953 4 PAGINI — 20 BANI democratice (pag. 4-a). Comandantul de pluton „...Cea mai mică funcție de comandant a spus tovarășul Voroșilov — este totodată atât de mare, atât de serioasă, de atâta răspundere, încât dacă fiecare tovarăș care îndeplinește această mică funcție își va face datoria, se va achita cu succes de rolul său de comandant, mai cu seamă va dovedi că este bine pregătit pentru trecerea examenului în timpul luptei, atunci aceasta este pe deplin suficient, căci lui — micului comandant — comandantului de pluton îi sunt încredințați zeci de oameni, zeci de vieți de muncitori și țărani, frați cu el”. In pluton se formează buni trăgători cu armamentul din dotare, luptători destoinici în cadrul grupelor, căliți din punct de vedere fizic. In plutoane se formează militari disciplinați, cu înalte calități morale și de luptă, se pun bazele tovărășiei militare și ale spiritului de ajutor reciproc în luptă. Prin munca lui, comandantul de pluton aduce o însemnată contribuție la îndeplinirea de către companie a rolului său de centru al muncii de pregătire de luptă și politică. Iată de ce funcția de comandant de pluton este o funcție de mare răspundere, grea, dar frumoasă. Comanda plutonului se încredințează numai militarului bine pregătit, capabil de a instrui și educa, de a organiza și conduce orice acțiune în cadrul acestei subunități. Condiția succesului în munca comandantului de pluton, așa după cum ne învață experiența sovietică, constă în „a trăi și a munci conform regulamentului”. Aceasta înseamnă că plutonul trebue să acționeze cu cea mai mare precizie, conform regulamentelor, în toate împrejurările, în cazarmă, la câmpul de instrucție, în marșuri și aplicațiuni tactice, etc. Programul zilnic să se desfășoare întocmai ca mecanismul unui ceas, iar comandantul să fie organizatorul și motorul tuturor acțiunilor. Patria pune în fața comandantului de pluton sarcina de a instrui și educa pe sergenți și soldați, de a-i învăța ceea ce este necesar în război, de a-i obișnui să se comporte ca militari de tip nou, apărători de nădejde ai Republicii Populare Române. Regulamentul Serviciului Interior arată că comandantul de pluton este dator să facă personal pregătirea de luptă și politică a plutonului, să supravegheze ca pregătirea soldaților de către comandanții grupelor să se facă regulamentar, să cunoască oamenii, să aibă grijă de traiul lor, să supravegheze cu severitate ținuta și modul de comportare a militarilor. El răspunde în fața șefilor de starea armamentului și mașinilor de luptă. Cât de măreață este această misiune ! Cât de nobilă este sarcina de a educa pe sergenți și soldați în spiritul dragostei față de patrie, față de Partidul Muncitoresc Român și conducătorul său iubit, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, în spiritul îndeplinirii întocmai a jurământului militar ! Pentru îndeplinirea cu succes a acestor sarcini de mare răspundere, comandanții de plutoane muncesc cu elan, plini de însuflețire, sunt exemple personale pentru subordonați, exigenți și disciplinați. Ei sunt urmați cu încredere, sunt stimați și iubiți de sergenți și soldați. Comandantul de pluton Moise Vasile este unul din comandanții de plutoane care fac cinste unității sale. Subunitatea pe care o comandă a devenit o subunitate fruntașă, cunoscută pe marea unitate. Comandantul unității a evidențiat în dese rânduri pe acest comandant de pluton. Succesele obținute până în prezent la instrucția focului, la instrucția tactică, în disciplină și ordine, se datoresc faptului că tovarășul Moise Vasile muncește cu mult simț de răspundere, își instruește subordonații cu dragoste, îi ajută tovărășește să se descurce în cele mai complicate probleme de pregătire de luptă, politică și de specialitate. In muncă el se sprijină pe comandanții de grupe, de pregătirea cărora se ocupă în fiecare moment. El cere cu insistență comandanților de grupe să-și cunoască și să-și exercite întocmai atribuțiunile regulamentare. In același timp duce o intensă muncă pentru întărirea autorității lor în fața soldaților. Comandantul de pluton Moise acordă o mare atenție pregătirii sale personale, militare și politice. Sub îndrumarea comandantului său nemijlocit și a locțiitorului său politic, el studiază în mod sistematic și planificat regulamentele militare și revistele de specialitate. Pentru a-și îndeplini în bune condițiuni și sarcina de conducător de lecții politice, el aprofundează cu mult drag și sârguință opera tovarășului Stalin „Problemele economice ale socialismului în U.R.S.S.”, documentele Congresului al XIX-lea al P.C.U.S., lucrările și cuvântările tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej. Din literatura militară și beletristică sovietică el învață zi de zi noi și noi lucruri folositoare pe care le împărtășește apoi și comandanților de grupe. „Comandanții descriși în cartea „Șoseaua Volocolamscului” constitue pentru noi tipul comandantului către care trebue să tindem“ — a spus el acestora într’una din zile. De asemenea, în lecțiile și convorbirile pe care le ține cu militarii, în activitatea politică de masă, la club ca și în toate adunările organizației utemiste al cărei secretar este, comandantul de pluton Moise Vasile popularizează pildele de vitejie ale ostașilor sovietici. Prin exemplul său personal el mobilizează pe subordonați să urmeze exemplul glorioșilor ostași sovietici. O influență pozitivă o are faptul că acest comandant de pluton leagă strâns munca politică de sarcinile pregătirii de luptă, de întărirea disciplinei și ordinei militare. In munca de educare politică a soldaților și sergenților, el se folosește din plin de agitatorul de pluton și de utemiști. In calitatea sa de comandant de pluton, tovarășul Moise luptă neobosit pentru asigurarea rolului de frunte al utemiștilor în pregătirea de luptă și politică, înaintea oricărui eveniment din viața plutonului : trageri, marșuri, aplicații tactice, etc., agitatorul și atemiștii din pluton primesc sarcini concrete pe baza cărora ei stârnesc entuziasmul în muncă al militarilor, dorința fermă de a îndeplini cu precizie ordinele și dispozițiunile comandanților și șefilor. Ca rezultat al felului său de a munci, al sprijinului pe care îl are din partea șefilor săi, comandantul de pluton Moise Vasile a reușit să crească o subunitate fruntașă în toate compartimentele de activitate. Comandantul de companie și locțiitorul său politic poartă o mare răspundere pentru pregătirea militară și politică a comandanților de plutoane. Zilnic ei trebue să educe la comandanții de plutoane sentimentul nobil al patriotismului fierbinte, al dragostei pentru arma și funcția sa. Comandanții de companii sunt obligați să îndrumeze, în mod practic, în muncă pe comandanții de plutoane, să le împărtășească continuu din experiența lor. Folosind toate mijloacele puse la îndemână de regulamentele militare și mijloacele muncii politice, comandanții de companii și locțiitorii lor politici trebue să întărească continuu autoritatea comandanților subordonați. Veghind ca aceștia să-și cunoască și să-și exercite întru totul atribuțiunile lor de comandă, ei asigură succesul în pregătirea de luptă și politică a companiilor, fac să crească capacitatea de luptă a subunităților pe care le comandă. Constatările făcute în teren, precum și sesizările corespondenților ziarului, arată că în munca cu comandanții de plutoane comandanții de companii obțin succese remarcabile. Dar pe lângă succese sunt și unele lipsuri. Ofițerul Tâmplaru Marin —bunăoară—a dovedit în ultimul timp lipsă de interes față de problema pregătirii și ajutorării comandanților de plutoane. El nu și-a făcut simțită autoritatea sa, a tolerat familiarismul în rândul comandanților de plutoane. Această lipsă a avut ca urmare scăderea simțului de răspundere personală la unii comandanți de plutoane în ceea ce privește îndeplinirea sarcinilor de serviciu. Astfel, comandantul de pluton Guinea Anton din subordinele acestui ofițer, nefiind controlat de șeful său nemijlocit, folosește în munca sa procedee neconforme cu metode învechite, regulamentele noastre militare. El nu folosește just dreptul său de a pedepsi, întrebuințează un ton jignitor și sfidător față de soldați. Datorită faptului că nu se sprijină în muncă pe sergenți, la ședințele de tragere nu s’au obținut rezultatele dorite, iar starea armamentului lasă de dorit. In această subunitate s-au săvârșit deseori abateri de la disciplină din partea soldaților și sergenților, însuși comandantul de pluton a dovedit de multe ori lipsă de disciplină. Vina o poartă și șefii superiori, precum și organizația de partid și organizația atemistă, care au sesizat târziu starea de lucruri din subunitatea sus amintită. Măsurile luate de comandantul unității și de locțiitorul său politic pentru pedepsirea comandantului de pluton și a șefului său nemijlocit sunt juste. Acest lucru însă nu e suficient. Este necesar să se asigure zilnic un control riguros asupra subunității, să se intensifice munca politică pentru a se lichida definitiv toate lipsurile existente. Comandantul de pluton Guinea Anton trebue tras la răspundere cu toată puterea, de către organizația atemistă din care face parte. El trebue să-și elimine lipsurile personale, cum sunt lipsa de disciplină, superficialitatea în muncă, slaba preocupare pentru pregătirea sa personală și a sergenților din subordine, trebue îndrumat să-și planifice judicios, activitatea și să lupte cu hotărîre pentru respectarea planificării. Comandanții de plutoane trebue să simtă zilnic sprijin și îndrumare din partea comandanților lor și a statelor majore. Aceștia au datoria să le desvolte curajul, inițiativa în acțiuni, spiritul creator în muncă. Alături de comandanți, locțiitorii lor politici, organizațiile de partid și organizațiile atemiste au obligația de a’ educa pe comandanții de plutoane astfel încât aceștia să nu admită niciun fel de încălcare a prevederilor regulamentelor, să nu simplifice instrucția sau să creeze ușurări soldaților în îndeplinirea obligațiilor lor, să le cultive simțul de răspundere personală pentru munca și viața soldaților și sergenților. Comandanții de plutoane sunt chemați ca, alături de ceilalți comandanți, să depună toată străduința pentru a ridica la un nivel tot mai înalt pregătirea în vederea luptei a unităților și subunităților, pentru îndeplinirea ordinelor ministrului Forțelor noastre Armate, pentru întărirea continuă a Armatei noastre Populare. n București se va deschide sesiunea Comitetului Internațional de pregătire a Festivalului Mondial al Tineretului Joi 2 Aprilie a. c. se deschide la București sesiunea Comitetului Internațional de pregătire a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului și Studenților pentru Pace și Prietenie. La sesiune participă conducători F.M.T.D. ai U.R.S., fruntași ai organizațiiai lor de tineret și personalități culturale, artistice și sportive din numeroase țări. (Agerpres) In numărul de azi, împotriva practicilor dăunătoare în răspândirea și folosirea C. E. Voroșilov a înmânat ordine și medalii unui mare grup presei — Constatări de pe teren (pag. 2-a), de amirali, generali și ofițeri din forțele maritime militare Un exemplu demn de urmat (pag. 2-a), ale U.R.S.S. (pag. 4-a). A primit recomandarea pentru intrarea în rândurile candida- încetarea din viață a lui Yves Farge (pag. 4-a), ților de partid (pag. 3-a), Procesul unui grup de spioni și trădători în R. Cehoslovacă (pag. 4-a), Amestecul imperialiștilor americani în războiul din Vietnam (pag. 4-a). Evenimentele din Coreea (pag. 4-a). Constructori ai hidrocentralei Moroeni (pag. 3-a). Pactul Atlanticului de Nord — unealtă a agresiunii americane (pag. 3-a) De la Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice Noua reducere a prețurilor de Stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale MOSCOVA, 31 (Agerpres). — TASS transmite : Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice au hotărît : 1. Să se reducă, dela 1 Aprilie 1953, prețurile de stat cu amănuntul la mărfurile alimentare și industriale, după cum urmează : Pâine, făină și macaroane Pâine de secară, pâine de grâu, chifle, covrigi și alte produse de brutărie, cu 10%; făină de secară, făină de grâu, mălai și alte feluri de făină, cu 10%; macaroane, fidea, tăiței și alte paste făinoase, cu 10% Crupe, orez, păstăioase și concentrate alimentare Mei, crupe de hrișcă, orez, mazăre și alte crupe și păstăioase, cu 10%; concentrate alimentare, cu 10%, chiseluri și jeleuri uscate, cu 15%. Cereale și furaje secară, grâu, ovăz, orz și alte cereale, tărîțe, turte oleaginoase, șroturi, nutrețuri mixte, fân și paie, cu 10%. Carne și produse de carne Carne de vacă, de berbec, de porc, păsări, salamuri, chemvurști, cârnați, cotlete, conserve de carne, conserve de carne cu legume și conserve de păstăioase în untură și alte produse de carne, cu 15% Pește și produse de pește Pește refrigerat, congelat, sărat, afumat, scrumbii și conserve de pește, în medie cu 10%. Grăsimi, ouă și înghețată Unt, untură, margarină și uleiuri vegetale, cu 10%; maioneză și alte sosuri, cu 10%; ouă, cu 10%; înghețată, cu 10%. Cartofi, legume și fructe Cartofi, cu 50%; sfeclă, cu 50%; mercovi, cu 50%; varză proaspătă și alte legume, cu 50%; varză murată, cu 50%; mere, cu 50%; pere, cu 50%; struguri, cu 50%; mandarine, cu 50%; portocale, cu 50%; lămâi, cu 50%; conserve de fructe, cu 25%; legume uscate, cu 25%; fructe uscate și nuci, cu 20%. Zahăr, produse de cofetărie și coloniale Zahăr tos și rafinat, cu 10%; caramele, bomboane, șocolată, fursecuri, napolitane, cake-uri, torte, prăjituri, turtă dulce, pesmeți și alte produse de cofetărie, cu 10%; dulceață, jam și marmeladă, cu 10%; ceai natural, în medie cu 20%; cafea naturală și cacao, cu 20%; vitamine cu 10%; sare drob, cu 30%; sare măcinată vărsată, cu 20%; sare ambalată, cu 10% Vodcă, lichioruri, vinuri și bere Vodcă, cu 11%; lichioruri, lichioruri de fructe, esențe naturale, vinuri din fructe, coniacuri și șampanie sovietică, cu 15%; bere cu 15%; vinuri, cu 5% Țesături Stambă, satin, pânză și alte țesături de bumbac, cu 15%; țesături de mătase naturală, cu 15%; țesături de lână pieptănată, stofe fine și alte țesături de lână pură și cu 50% lână, cu 5%; țesături de in, cu 8% Confecții, tricotaje și pălării Rochii, bluze, lenjerie și alte confecții din țesături de bumbac, în medie cu 14%; rochii, bluze, lenjerie și alte confecții din țesături de in, în medie cu 7%; rochii, bluze și alte confecții din țesături de mătase naturală, cu 12%; tricotaje, în medie cu 5%; ciorapi, și șosete, în medie cu 20%; pălării din țesături de bumbac, din țesături de mătase, din țesături cu 50% lână și stofe de calitate inferioară, cu 10%; pălării, berete și calote de fetru de lână, cu 15%; pălării de paie, cu 10%; confecții de blană și pielicele, cu 7%; confecții de blană de vulpe și vulpe polară, cu 15%; încălțăminte Încălțăminte de piele, cu 8%; încălțăminte de piele cu talpă de cauciuc, cu 10%; încălțăminte din materiale ce înlocuiesc pielea, încălțăminte de pânză și combinată, cu talpă de piele, cu 12%; încălțăminte din materiale ce înlocuiesc pielea, din pânză și combinată, cu talpă de cauciuc, cu 20%; șoșeri și cisme de cauciuc, cu 10%; galeși și altă încălțăminte de cauciuc, cu 15%; pâslari, cu 5%. Articole de galanterie Articole de galanterie din textile, metal, piele și materiale ce înlocuiesc pielea, în medie cu 10%; dantelărie și perdele de tulie, cu 10%; ace de cusut, ace de mașină, andrele și altele, cu 20%; ață și articole de mercerie, cu 10%; articole din materii plastice, cu 10%; perii de dinți, perii de haine și alte perii din păr de porc, în medie cu 15%. Săpun, articole de parfumerie și de cosmetică și articole de tutungerie Săpun de rufe, cu 15%; săpun de toaletă, cu 20%; parfum, apă de colonie și alte articole de parfumerie și cosmetică, cu 10%; țigări de calitate superioară, cu 10%; țigări de alte calități, cu și fără carton, tutun, cu 5%; mahorcă, cu 10%. Articole destinate activității culturale și jucării Instrumente muzicale, în medie cu 10%; hârtie de scris, caiete și alte articole de hârtie și carton, cu 10%; creioane, penițe, tocuri și alte articole de scris și desen, cu 15%; stilouri și creioane automate, în medie cu 20%; jucării din cauciuc, din celuloid, din metal și altele și jucării pentru Pomul de iarnă, cu 10 °/o. Articole de porțelan, faianță și sticlă Articole de porțelan și faianță, în medie cu 15%; articole de sticlă pentru lămpi și veselă presată, de calitate, cu 20%; veselă de sticlă suflată, de calitate, veselă de menaj și oglinzi cu 10%, Articole de uz casnic Lămpi electrice, cu 25%; aparate electrice de uz casnic, armătură electrică și alte articole electro tehnice, cu 15%; aspiratoare de praf, cu 25%; frigidere „ZISMoscova” și mașini de spălat rufe, cu 20%; topoare, fierăstraie, burghiuri, unelte de fierărie, lăcătușerie, tâmplărie și alte unelte, cu 20%; furci, coase, seceri și alt inventar agricol mărunt, cu 20%; căruțe, roți și alte articole de rotărie cu 10%; piese turnate pentru sobe, cu 10%; veselă de aluminiu din aliaje primare, din fier emailat, din fier zincat, din fontă emailată, din alamă, din oțel inoxidabil și cromat, cu 10%; veselă de fier cositorită, cu 30%; articole de cuțitărie, cu 10%; articole de marchitărie, mașini de tocat carne, lămpi de gătit cu petrol, lămpi, felinare și alte articole de uz casnic din metal, cu 10%; mașini de cusut, cu 10%; mobilă, cu 5%; covoare și articole de tapițerie, cu 5%; articole de pui și fulgi, cu 10%; mușamale, pânză lăcuită, pânză tare, cu 10%; vată și vatelină, cu 3%; coloranți pentru vopsirea țesăturilor în casă, cu 20%. Materiale de construcție Ardezie și carton gudronat, cu 20%; sticlă de geam, cu 10%; fier profilat și tablă pentru acoperișuri, cu 10%; cuie de construcție, cu 25%; caiele, cuie de cismărie și altele, cu 20%; buloane, nituri, șuruburi de tâmplărie, plăci de ceramică, plase de sârmă, sârmă, și țevi metalice, cu 20%; ciment, cu 25%; lacuri, vopsele și articole chimice de uz casnic, cu 10%; utilaj tehnico-sanitar, cu 10%, linoleum, cu 15%; tapete, cu 20% Medicamente și articole sanitare și de higiena Articole sanitare și de higienă din cauciuc, cu 20%; medicamente și alte articole sanitare și de higienă, în medie cu 15%. Chibrituri: petrol și benzină Chibrituri, cu 17%; petrol lampant, cu 25%; benzină și lubrefianți, cu 25%. Biciclete, ceasornice și alte mărfuri industriale Biciclete și piese de schimb pentru biciclete, cu 10%; anvelope și camere pentru autoturisme și motociclete, cu 10%; anvelope și camere pentru biciclete și mingi de sport, cu 20%; patine, cu 10%; schiuri, cu 15%; arme de vânătoare, accesorii și muniții, cu 15%; articole de vânătoare și pescuit, cu 10%; ceasornice de mână, cu 5%; ceasornice de buzunar, pendule și alte ceasornice, cu 10%. 2). — Să se reducă în mod corespunzător prețurile la restaurante, cantine și alte întreprinderi de alimentație publică. însemnate depășiri de normă datorită folosirii metodei Colesov IAȘI. — (De la corespondentul nostru) Aplicând pe scară tot mai largă metoda stahanovistului sovietic Colesov de tăiere intensivă a metalelor, muncitorii strungari din fabricile și uzinele patriei noastre obțin succese deosebite în muncă. Hotărîți să urmeze exemplul strungarilor fruntași, care prin aplicarea metodei Coloscv au redus cu mult timpul de strunjire a pieselor, membrii brigăzii a II-a U.T.M. din secția mecanică a Atelierelor Mecanice Regionale Iași au pornit la aplicarea acestei minunate metode. Strungarul Ogoroțeanu Ioan, șeful brigăzii, care până acum depășea norma numai cu 15-18 la sută, a reușit, prin folosirea cuțitului inițiat de Colosov să obțină strunjirea unei axe, la o viteză de numai 240 ture pe minut cu 2,2 mm, avans, într-un timp cu 35 de minute mai scurt decât prevedea norma. Urmând exemplul șefului lor, tinerii Buhala Mihai și Ciucă Mircea au folosit și ei metoda Coloscv obținând depășiri de normă de 300 și respectiv 250 la sută. Tractoriști fruntași IAȘI, (dela corespondentul nostru). Colectivele stațiunilor de mașini și tractoare din regiunea Iași muncesc cu avânt pentru a îndeplini, înainte de termen, sarcinile campaniei de primăvară. Tractoriștii de la S.M.T.Huși au fost printre primii care au început lucrările de primăvară. Datorită avântului cu care muncesc brigăzile de tractoriști, și în special cele conduse de Roșu Matrona, Ștefan Georgeanu și Eugen Musteață, numeroase gospodării agricole colective din raion au fost ajutate ca să termine într-un timp mult mai scurt decât cel planificat muncile prevăzute pentru epoca s-a. Un succes deosebit a obținut brigada lui Ștefan Ciorbeanu, care și-a realizat sarcinile din prima epocă în numai șase zile. Cu același elan muncesc și brigăzile de tractoriști de la S.M.T.-Moara Grecilor, raionul Vaslui. Folosind cu pricepere timpul prielnic, brigada lui Mihai Liviu a îndeplinit în 5 zile planul de însămânțări prevăzut pentru prima epocă la gospodăria colectivă la care a fost repartizat. „Experiența sovietică, călăuza noastră in muncă“ Voi pune în viață sfaturile tovarășului Galinov In articolul tovarășului Galinov apărut în ziarul „Apărarea Patriei“ cu privire la „Experiența prelungirii termenului de funcționare a automobilelor fără reparații capitale“ sunt o serie de metode prețioase de întreținere și exploatare a autovehiculelor, de o importanță deosebită pentru noi, conductorii auto militari. Tovarășul Galinov ne împărtășește experiența sa, de felul cum și-a îngrijit mașina din dotare, cu care a reușit să parcurgă cei 235.000 km. fără niciun fel de reparație capitală. Sunt conductor din anul 1934, am învățat această meserie sub regimul burghezomoșieresc. In acest timp, de câte ori învățam câte un lucru cu privire la întreținerea autovehiculului rămâneam cu confuzii. Specialiștii burghezi ne învățau lucruri neclare, neprecise. Denumirea pieselor se schimba zilnic. Atunci când ceream vreo lămurire asupra remedierii avariei ni se spunea că șoferul trebue să știe să conducă, iar reparația rămâne în treaba specialistului. In activitatea mea de conductor nu am avut prilejul să studiez vreun curs care să-mi redea asemenea metode de întreținere și exploatare a motorului tovarășului Galinov, conductor ca acelea ale laureat al Premiului Stalin. Mai zilele trecute, când a apărut articolul tovarășului Galinov în ziarul nostru, l-am citit și răsciit, pentru ca să-mi însușesc temeinic metodele de întreținere și prelungire a vieții autovehiculului pe care îl am în primire. Dorința mea fierbinte este să reușesc să parcurg și eu mii de kilometri fără reparații capitale, asemenea tovarășului Galinov, care a parcurs 235.000 km, cu maIn acele timpuri, bătuți de patron și nemâncați, furam meseria. Astăzi, în regimul nostru democrat-popular sunt conductor auto militar și am în primire un autovehicul pe care-l îngrijesc cu ochii din cap. Tovarășii noștri sovietici prin broșuri și articole ne arată cum trebue să întreținem și să folosim autovehiculele, ne dau sfaturi din experiența lor, ajutându-ne să nu mai avem accidente, mașini stricate sau rămase în pană pe drumuri. Cunoscând toate aceste sfaturi prețioase, vom reuși să facem economii mari la benzină, ulei și piese de schimb. Eu am în primire un autocamion Zis 150 pe care l-am primit din August 1952 și la care i-am făcut personal rodajul. Sfaturile tov. Galinov aflate prin ziarul nostru le voiu aplica întocmai în munca mea, centru ca mașina pe care o conduc să funcționeze în cele mai bune condițiuni cât mai lung timp și fără reparații capitale Tehnic-plutonier IOAN BADEA șina „ZIS“-150 și care și-a luat angajamentul că va parcurge norma de 300.000. Experiența împărtășită de tovarășul Galinov mă va ajuta mult în munca mea de conductor auto. Mă angajez ca de astăzi maime să-mi întrețin mașina în mai bune condițiuni, să o păstrez în cea mai bună și perfectă stare de funcționare și să aplic la mod just această experiență vastă a lui Galinov de a depăși norma la kilometri între două reparații. Și aceasta, pentru a deveni și eu în cât mai scurt timp unul dintre sutamiiștii patriei noastre dragi Sergent major GH. DANCIU Articolul conductorului sovietic M. F. Galinov, apărut în ziarul „Apărarea Patriei“, rrua făcut să mă gândesc profund asupra experienței lui, datorită căreia a reușit să străbată cu camionul său „Zis“ 150 un total de 235.000 km, fără reparații capitale, în timp ce norma era de 72.000 km. Am recitit acest articol de câteva ori, ca astfel să pot pune în practică aceste învățăminte la camionul „Gaz“ 115 pe care-l am în primire. Extinderea în U.R.S.S. pe o scară largă a mișcării sulamiiste a dus la depășirea de 2 și 3 ori a normelor de parcurs a autovehiculelor față de cât prevedea fabrica constructoare. Aceasta se datorește dragostei conductorului față de autovehiculul său, justei exploatări a mașinii și grijii neobosite față de materialul încredințat ca bun al întregului popor. Legătura strânsă dintre om și mașină ajută pe conductorii sovietici să înțeleagă și să cunoască toate regulile de exploatare. Ei își iubesc mașina cu ochii din cap, o îngrijesc ca pe cel mai bun și mai scump material încredințat de popor. Citind cu atenție toate metodele pe care le întrebuințează tovarășul Galinov în ceea ce privește exploatarea auto la toate sistemele, am constatat că eu, deși sunt vechi conductor auto, nu le-am cunoscut și nici nu am avut de unde să le aflu. Voi căuta să redau câteva, din aceste metode pe care nu le-am aplicat până acum în munca mea de conductor. Știam că un autovehicul nou, care se află în rodaj, având toate piesele și organele noi, necesită o frecare lentă până la un anumit număr de km., până când toate acestea se vor șlefui perfect și vor ceda una alteia , dar nu știam că după 500 km. se dă jos baia și se controlează poziția arborelui motor pe paliere, a bielelor pe manetoane, a piulițelor și frezoanelor. Această experiență a lui Galinov constitue pentru mine cunoștințe în plus în munca mea. Eu nu am știut că după 3.500 km. trebue să scot capacul de la diferențial spre a regla pinioanele și lagărele și totodată să introduc vaselină la rulmenți. In ceea ce privește conducerea pe timp de iarnă, atunci când ne apropiem de locul de staționare — unde rămânem circa 2—3 ore — am învățat că înainte cu 3—5 km. până la locul de staționare, trebue să trag husa complet pe radiator pentru a se încălzi apa la temperatura de 90—95 grade. Nici acest lucru nu l-am cunoscut, deși este deosebit de important. Este foarte justă concluzia că cele 2—3 ore în care motorul staționează, el nu se răcește complet și poate porni din nou cu multă ușurință, în ceea ce privește păstrarea bateriilor de acumulatori, tovarășul Galinov ne mai arată o experiență a sa, și anume că o baterie poate să stea câțiva ani la locul ei și se păstrează în condiții bune dacă purtăm la noi câte o sticlă cu apă distilată sau electrolit cu scopul de a completa bateria cel puțin de două ori pe lună. Frumoase și bine venite pentru noi sunt aceste învățături ale prietenilor și tovarășilor noștri din U.R.S.S., constructori activi ai comunismului, care prin metodele folosite au făcut să prelungească normele de parcurs cu câte 200 mii km. până la reparația capitală. Deosebit de importante sunt metodele lui Galinov pentru noi, conductorii militari. Aceste metode trebue să nu le însușim temeinic, să le aplicăm practic, pentru că autovehiculele din dotarea armatei sunt bunuri ale poporului, pe care trebue să le îngrijim ca pe ochii din cap. Popularizând această experiență înaintată în masele de ostași și elevi, contribuim la construirea socialismului în țara noastră și la întărirea capacității de apărare a patriei noastre dragi. Tehnic plutonier. Mihai POPESCU) Experiența tovarășului Galinov va fi călăuză în munca mea de conductor auto Cuvântul lui Galinov