Apărarea Patriei, iunie 1954 (Anul 10, nr. 126-150)

1954-06-01 / nr. 126

“ IAȘI 1» '• * ** _____g '~''r^ ^>en^ru E £ έ 2 £. U £ 2EI £| Republica Populară Romina f^ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL X Nr. 126 (2431) Marți 1 iunie 1954 4 PAGINI — 20 BANI Toata atenția îngrijirii și păstrării fondului de locuințe M. F. A. In unele garnizoane din țară există blocuri de locuințe ale Ministerului Forțelor Armate pentru ofițeri, sergenți reangajați și familiile lor. In general, apartamentele din aceste blocuri sîunt corespunzătoare, avînd camere luminoase și sănătoase, dispunînd de dependințele necesare : baie, bucătărie, pivniță, instalații de apă și lumină, etc. Locatarii acestor apartamente au astfel create condițiile necesare pentru o viață familială corespunzătoare, pentru odihnă și studiu. Darea în folosința militarilor și a familiilor lor a unor asemenea locuințe se înscrie pe linia grijii partidului și guvernului față de creșterea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc, constituind în același timp o dovadă a dragostei cu care poporul nostru muncitor Înconjoară Armata Republicii Populare Romîne Fondul de locuințe M.F.A. constituie un bun obștesc față de care trebuie manifestată o atitudine socialistă. Aceasta impune locatarilor din blocurile armatei o grijă permanentă pentru buna întreținere a locuințelor, pentru prevenirea degradărilor de orice fel, pentru prelungirea duratei lor de utilizare. Păstrarea bunurilor obștești în cele mai bune condițiuni este datoria fiecărui cetățean. Atitudinea plină de grijă față de avutul statului — bun al întregului popor — constituie o trăsătură caracteristică omului nou, educat de partid, o piatră a de încercare a conștiinței lui cetățenești, constituie o mărturie a atașamentului său față de regimul democrat-popular. Cu atît mai mult revine această obligație celor ce au în folosință aceste bunuri. Majoritatea locatarilor din blocurile armatei dau dovadă de o atitudine justă față de locuința care li s-a atribuit. Este demn de relevat, de exemplu, conștiinciozitatea de care dă dovadă în această privință ofițerul Șerbănescu Matei soția sa. Ei au grijă ca parchetul, scășirile etc. Să fie întotdeauna curățate, sporesc camerele cu regularitate, repară fără întîrziere stricăciunile care se ivesc, înainte ca ele să se agraveze. La fel procedează și familia Rusu din același bloc. In locuința acestei familii n-ai să găsești pereți crăpați, robinete stricate sau asemenea alte stricăciuni. Semnificativ este și modul în care ofițerul Aldea Gheorghe înțelege să îngrijească și să păstreze clădirea în care locuiește. In urma viscolului, în pivnița casei s-a adunat o mare cantitate de apă. Cu eforturi destul de mari, ofițerul Aldea a scos apa din subsol pentru a feri fundația casei de umezeala care ar putea s-o șubrezească. Cele de mai sus nu sînt cazuri izolate și nu constituie, desigur, nici fapte deosebite. Ele sînt obișnuite, dar însemnate mărturii ale unei concepții sănătoase despre viață, despre îndatoriri, mărturii ale unei atitudini noi, juste, față de stat. Tovarășii și-au înțeles obligațiile și le îndeplinesc în mod conștiincios. Privind lucrurile prin această prismă apare cu atît mai gravă neglijența și nepăsarea unora față de imobilele primite în folosință și păstrare. Din păcate sînt și astfel de exemple. Ofițerul Grunfeld, care locuiește de asemenea într-un bloc al Ministerului Forțelor Armate, găsește de cuviință să depoziteze gunoiul ori în apartament, ori în subsolul casei, fapt care contravine cu desăvîrșire normelor de conduită elementară într-un colectiv de locatari și, la fel de grav, regulilor de igienă. Iată un alt caz care dovedește o inadmisibilă nepăsare față de bunul statului. Ofițerul Stanciulescu, dintr-un alt apartament aparținînd fondului de locuințe al armatei, lasă ca șopronul de lemn din curtea casei să se dărîme, deși el este acela care-l folosește. Asemenea stări de lucruri nu pot fi tolerate, deoarece ele lovesc direct interesele statului, interesele generale. Lipsurile care se manifestă în acest domeniu trebuie înlăturate grabnic și de aceea se impune luarea unor măsuri efective și eficace. In primul rînd este absolut necesar ca fiecare bloc, sau casă să aibă un responsabil ales de locatari și învestit de ei cu dreptul de a controla, supraveghea și îndruma activitatea de întreținere a imobilului. Responsabilul imobilului, fie el militar de orice grad, angajat civil al armatei sau gospodină, trebuie să seziseze cazurile cînd unii locatari privesc cu indiferență starea imobilului, lăsîndu-i să se degradeze, să stea de vorbă cu cei care greșesc, iar în cazul cind nu se ajunge la nici un rezultat să pună chestiunea în fața adunării locatarilor din bloc și să anunțe la timp organele de resort. Trebuie, de asemenea, să se creeze o opinie colectivă intransigentă împotriva acelor locatari, oricine ar fi ei, care folosesc încăperile în mod necorespunzător, strică și nu repară instalațiile sanitare, nu păstrează curățenia în imobil și în curtea acestuia etc. Ofițerii care locuiesc în casele M.F.A., ca toți ofițerii Forțelor noastre Armate, să nu considere că obligația de a fi exemple înaintate, de a lămuri pe cei din jur, încetează odată ce au ieșit pe poarta cazărmii. In ceea ce privește viata din bloc, datoria lor este de a convinge pe locatari că o atitudine negativă față de bunurile obștești nu corespunde nici intereselor colective ale oamenilor muncii și nici intereselor individuale ale fiecărui cetățean în parte. Ei trebuie să critice cu ascuțime, pe cei care dovedesc nepăsare și dispreț față de păstrarea fondului de locuințe. Nu mai puțin adevărat este și faptul că în ce privește întreținerea imobilelor aparținînd armatei. Un cuvînt greu și hotărîtor îl au de spus și organele de resort din Ministerul Forțelor Armate. Este cazul să semnalăm că nu mai departe decît în garnizoana București sînt blocuri ale ministerului nostru care necesită reparații destul de urgente ce nu intră în competența locatarilor. Pe alocuri s-au defectat instalațiile sanitare, nu din vina locatarilor, ci din cauză că materialele au fost de calitate inferioară. Ele trebuiesc reparate fără întîrziere. Organelor de resort din minister le revine sarcina importantă de a controla sistematic starea imobilelor respective, de a atrage atenția celor care le locuiesc asupra reparațiilor pe care trebuie sa le facă și a-i ajuta în același timp să procure materialele necesare. Fără îndoială, lipsurile arătate mai sus, care revin organelor de resort din Ministerul Forțelor Armate, nu scuză cu nimic atitudinea necorespunzătoare a unor locatari. Urmînd exemplul de conștiinciozitate cetățenească al celor ce-și îngrijesc locuințele în cele mai bune condițiuni, avînd concursul ministerului, toți cei care locuiesc în blocurile M.F.A. au datoria să adopte o atitudine plină de grijă față de întreținerea fondului de locuințe, să păstreze locuințele încredințate ca și cum ar fi ale lor proprii, întregul nostru popor muncitor, la chemarea partidului și guvernului, desfășoară cu însuflețire lupta pentru economii. Locatarii blocurilor M.F.A. pot și trebuie să contribuie la această luptă prin evitarea stricăciunilor și degradărilor, prin îngrijirea și păstrarea exemplară a bunurilor obștești. Economiile realizate în acest fel vor servi pentru ridicarea a noi locuințe destinate celor ce muncesc, pentru înfăptuirea de noi opere cu caracter social-cultural. Să manifestăm o grijă deosebită și un dezvoltat spirit gospodăresc față de locuințele M.F.A., — bun al întregului popor muncitor ! Delegația R. P. R. la sesiunea extraordinara a Consiliului Mondial al Racii s-a reîntors în Capitala Luni s-a reîntors în Capitală delegația poporului nostru care a participat la sesiunea extraordinară a Consiliului Mondial al Păcii, la Berlin. Delegația, condusă de prof. univ. Lotar Rădăceanu, vicepreședinte al Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R., a fost alcătuită din prof. univ. Florica Mezincescu, membru în Consiliul Mondial al Păcii, acad. Raluca Ripan, membru în Comitetul Permanent pentru Apărarrea Păcii din R.P.R., și Cristea Pantazi, secretar al Comitetului. La sosirea în București, membrii delegației au fost salutați de reprezentanți ai Comitetului Permanent pentru Apărarea Păcii din R.P.R. (Agerpres) Cu prilejul aniversării lui M. I. Glinka Luni seara a avut loc în sala Ateneului R.P.R. un concert Glinka cu prilejul împlinirii a 150 de ani de la nașterea marelui compozitor rus. Programul a cuprins arii din operele „Ivar Susanin“ și ,,Ruslan și Ludmila“, muzică de cameră și lucturi. Și-au dat concursul corul Filarmonicii de Stat din București dirijat de Dumitru Botez, artist emerit al R. P. R. Concertul s-a bucurat de mult succes. Cu ocazia aniversării a 150 de ani de la nașterea compozitorului M. I. Glinka, posturile noastre de radio vor închina emisiuni speciale operei și vieții întemeietorului școlii muzicale naționale ruse. In ciclul „Compozitorii și operele lor", în zilele de 1, 8 și 15 iunie, la orele 16, se va transmite : o emisiune portret, o emisiune de muzică de cameră și un scenariu „Glinka". De asemenea, la 11 și 25 iunie,se vor prezenta in montaje muzical-literare operele „Ivan Susanin“ și ,,Ruslan și Ludmila“. Un program de muzică de cameră — Glinka — va fi prezentat în cadrul unei emisiuni speciale în cursul săptămânii de la 14—20 iunie. Cooperative fruntașe în munca de achiziții CONSTANȚA (de la corespondentul nosstru). In comparație cu primul trimestru al anului trecut, în primul trimestru al acestui an mărfurile industriale vîndute țăranilor muncitori din regiunea Constanța prin cooperative au sporit cu peste 10 milioane lei. In același timp, cooperativele au achiziționat cu 24,48 la sută mai multe produse agricole. In primul trimestru al acestui an, toate uniunile raionale ale cooperației de aprovizionare și desfacere din regiune și-au depășit planul de desfacere a mărfurilor industriale și au realizat aproape în întregime planul la achiziții. Fruntașă pe regiune se situează U.R-C.A.D.Medgidia, care depășind cu 17 la sută planul de desfacere a mărfurilor industriale, a îndeplinit și planul de achiziții la toate sortimentele în proporție de 101 La sută. In raionul Hîrșova, în numai 5 zile au fost achiziționate peste 30.340 ouă, 12.344 kg. floarea soarelui, 8.490 kg. griu, 3.887 kg. secară, 125 kg. lînă, 2.0S0 kg. porumb, 105 miei și alte produse. De asemenea, au fost contractate 24 bovine, 6 mînzați, 61 i miei, 9 porci și un hectar grădină- Printre cooperativele fruntașe se numără cele din Casimcea, care a achiziționat peste 1.508 kg. cereale, 8.600 ouă, 9 miei și 3 mînzați, in numărul de azi. Planificarea transporturilor auto factor important în realizarea de economii (pag. 2-a). O problemă legată de ieșirea trupelor în tabără (pag. 2-a). Vești din unități (pag. 2-a). Știri sportive (pag. 3-a). In Consiliul Aliat pentru Austria (pag. 3-a). Ziua Internațională, a Copilului (pag 3-a). Cel de al III-lea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria și-a încheiat lucrările (pag. 3-a). Mesajul de salut trimis de Mao Tzedun secretarilor onorifici ai Congresului indienilor din Africa de sud (pag. 3-a), Conferința de la Geneva a miniștrilor afacerilor externe (pag. 4-a). A 300-a ANIVERSARE A REUNIRII UCRAINEI CU RUSIA: Mesajul de salut al Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S., Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. și C. C. al P.C.U.S. adresat Sovietului Suprem al R.S.F.S.R. și Consiliului de Miniștri al R.S.F.S.R. — Sesiunea jubiliară a Sovietului Suprem al Federației Ruse — Parada militară și demonstrația oamenilor muncii din Moscova — Cuvîntarea tovarășului N. A. Bulganin — Recepția de la Kremlin (pag. 4-a). Foto T. Macarschi Prin grija părintească a partidului și guvernului, a întregului popor, copiii patriei noastre au parte de o viață fericită, plină de bucurii. Pe intreg cuprinsul țării a fost organizată în anii puterii populare o largă rețea de creșe, cămine, maternități, dispensare, precum și o serie de instituții cultural-artistice. An de an, zeci de mii de copii își petrec vacanța în colonii — organizate în cele mai pitorești regiuni ale țării — în tabere, în excursii. Pe porțile școlilor pătrund în fiecare an tot mai mulți copii. Pentru tinerele vlăstare ale patriei a fost creată o bogată literatură, iar în repertoriile teatrelor sînt înscrise noi și noi piese. In întîmpinarea Zilei Internaționale a Copilului, industria noastră socialistă a produs cantități sporite de confecții și încălțăminte pentru copii, jucării, dulciuri etc. In parcuri, în școli și cămine, în instituții și în întreprinderi au avut loc numeroase serbări, la care și-au dat concursul artiști de frunte ai teatrului nostru. Azi, de ziua lor dragă, copiii patriei simt mai mult ca oricînd grija care se poartă ca viața lor să fie tot mai luminoasă, tot mai fericită. « Prin orașele și satele patriei Fruntași la prășit TIMIȘOARA, (de la corespondentul nostru). — Pentru a asigura condiții optime pentru dezvoltarea plantelor, membrii gospodăriei colective din Făget acordă o deosebită atenție executării la timp a tuturor lucrărilor, de Întreținere. Folosind timpul prielnic, ei au privit griul in proporție de 75 la sută. In același timp au executat praștia sa la culturile de cartofi, floarea soarelui, precum și la 65 la sută din suprafața cultivată cu porumb după metoda cuiburilor așezate în pătrat. La culturile de ceapa, mac și sfecla de zahăr, colectiviștii din Făget au executat și praști a 2-a. S-au evidențiat la aceste lucrări colectiviștii Emteric Borș, Ioan Levai, Rozalia Kanya și Rozalia Adam, din echipa 3-a, care și-au depășit norma zilnică de lucru cu 70 la sută. Și membrii gospodăriei colective din comuna Socol, raionul Moldova Nouă, au executat de cîteva zile praștia porumbului. Ei au prășit în citeva zile o suprafață de 100 ha. porumb. „Bun pentru cereale 1954" G RAȘUL STALIN. — Pentru ca pînă la 30 iunie vagoanele destinate pentru transportul cerealelor să fie etanșate și prevăzute cu inscripția „bun pentru cereale 1954“, regionala C.F.R.-Orașul Stalin a luat din timp unele măsuri tehnice organizatorice. La centrele de etanșare Timiș-Triaj, Ciceu, Sibiu, Tg. Mureș, precum și la atelierele de zonă Orașul Stalin, Sibiu și Tg. Mureș au fost identificate încă din cursul lunii aprilie obloanele mobile ale vagoanelor care sînt în stare bună, cele recondiționabile, precum și materialul necesar montării obloanelor și etanșării vagoanelor. Pînă acum au fost asigurate 100 obloane bune, iar 30 sînt in curs de recondiționare. De asemenea, s-au asigurat accesorii ca: 290 chituci, aproape 1.000 bucăți butoane balama, peste 2.200 contra plăci pentru chituci și pentru butoane, 90 kg. buloane și altele. Pentru ca muncitorii de la centrele de etanșare ale Regionalei C.F.R.-Orașul Stalin să termine la timp montarea celor 249 obloane și etanșarea celor 1.200 vagoane pentru transportul cerealelor au fost luate și unele măsuri de organizare a muncii. Astfel, au fost organizate echipe speciale care să se ocupe de etanișarea vagoanelor, cărora li s-au pus la dispoziție sculele și materialele necesare. Printre muncitorii care au plecat să lucreze in agricultură ORADEA. — In ultimele luni, muncitorii uzinelor „înfrățirea“ din Oradea au pus la dispoziția S.M.T.-urilor și gospodăriilor agricole de stat din regiune însemnate cantități de piese de schimb. De la 1 martie și pîna în prezent, muncitorii uzinei au livrat agriculturii noastre 37.576 diferite piese de schimb necesare tractoarelor și mașinilor agricole. Numeroși muncitori de la această Întreprindere au plecat în S.M.T.-uri și gospodării agricole de stat pentru a sprijini repararea uneltelor agricole. Mecanicii Ștefan Szilagy, Carol Siler și Ludovic Gherzan, care au plecat printre primii să lucreze în agricultură, desfășoară acum o rodnică activitate la gospodăria agricolă de stat Salonta. Încă din primele zile cînd au sosit acolo, ei s-au preocupat de problema asigurării unei bune alimentări cu apă a celor 150 ha. grădină de legume și zarzavaturi. Astfel, ei au construit din piese vechi 3 motoare stabile și 4 pompe pentru irigații și au reparat și pus în funcțiune alte 12 motoare stabile și 12 pompe pentru irigarea grădinii. Rezultate frumoase obțin și muncitorii care au plecat să lucreze în alte unități socialiste ale agriculturii. După indicațiile agronomilor (De la corespondentul nostru). Cu tot timpul nefavorabil din ultimele săptămîni, colectiviștii, întovărășiții și țăranii muncitori cu gospodării individuale din raionul Tîrnăveni au obținut rezultate însemnate în muncile de întreținere a culturilor. Pînă zilele trecute, ei au privit peste 7000 ha. cultivate cu păioase. Totodată, ei au efectuat praștia la la sfecla de zahăr, cartofi, floarea soarelui și la alte culturi, pe o suprafață de aproape 1200 ha. Urmînd indicațiile tehnicienilor, și inginerilor agronomi și convinși că prin executarea la timp a lucrărilor de întreținere a culturilor se poate obține o recoltă mult sporită la hectar, țăranii muncitori cu gospodării mici și mijlocii, ca Francisc Vass, Ion G. Cerghizan și Teodor Stuparu, din comuna Bahnea, au terminat praștiala ia sfecla de zahăr si cartofi. Din activitatea inovatorilor reșițeni REȘIȚA ștrc la corespondentul nostru. In acest an, la cabinetul tehnic al Combinatului Metalurgic din Reșița au fost înaintate 416 propuneri de inovații, dintre care 160 au și fost puse în aplicare. O inovație importantă este aceea a tovarășului Maingast Iosif, de la atelierul mecanic. Acesta a făcut un dispozitiv pentru presarea roților conice dințate. Aplicarea inovației va face posibilă fabricarea roților conice dințate la uzina din Reșița. Pînă acum, aceste roți erau aduse de la alte uzine. Tot in acest an, muncitorii, tehnicienii și inginerii de la uzina Sovromutilaj petrolifer au înaintat cabinetului tehnic 294 propuneri de inovații și raționalizări, care, aplicate, vor aduce economii anuale de 437.000 lei. Inovatorii sînt pe deplin răsplătiți. La Combinatul Metalurgic au fost acordate premii în valoare de 263.028 lei, iar la S.R.U.P., în valoare de peste 55.000 lei. La Sovata, in așteptarea sezonului de vară TG. MUREȘ. — In sezonul de vară din acest an vor sta la dispoziția oamenilor muncii veniți să-și petreacă concediul de odihnă în stațiunea balneo-climaterică Sovata 60 de vile aparținînd C.C.S., 20 de vile ale Ministerului Sănătății, 7 vile aparținînd sectorului C. F. R. medical. In stațiune funcționează o policlinică cu secții de raze Röntgen, fizioterapie, stomatologie și altele, băi sărate, băi de nămol. Imediat ce timpul va permite, se va începe la lacul Urșii și tratamentul prin băile helioterme. începând din acest an, stațiunea Sovata va funcționa în tot cursul anului. In acest scop, se lucrează încă de pe acum la instalarea cazanelor și țevilor necesare pentru funcționarea băilor calde și în perioada fie iarnă. De asemenea, la vilele Ministerului Sănătății se fac amenajări pentru iarnă, ca instalarea de sobe, uși și ferestre duble etc. In curînd, în cadrul sectorului medical C F.R. va începe construirea unui bloc, alimentar modern pentru care s-a alocat suma de 600.000 lei. Blocul va cuprinde: o sală spațioasă de mese, bucătărie, laborator de patiserie etc. Manifestări artistice închinate Zilei Internaționale a Copilului Duminică dimineața, Parcul de cultură și odihnă I. V. Stalin e fremătat de voioșia copiilor. Sute de pionieri au venit aci pentru a lua parte la serbările organizate în cinstea Zilei Internaționale a Copilului. Pe scena teatrului de vară au cîntat pentru copii corul și orchestra fabricii de confecții ,,Gh. Gheorghiu-Dej" și au dansat ansamblurile de balet de copii de la clubul Sindicatului lucrătorilor din învățămînt și Banca R.P.R. Tot în cinstea Zilei Internaționale a Copilului, duminică dimineața a avut loc în sala din str. Batiștei nr. 14, sub auspiciile Casei Prieteniei Romîno-Sovietice A.R.L.U.S., în colaborare cu Comitetul orășenesc U.T.M. București și Editura Tineretului, conferința scriitorului Marcel Breslașu despre „Literatura sovietică pentru copii" Tot duminică, in sala Clubului poligrafic din Capitală, acad. Victor Eftimiu s-a întîlnit cu numeroși pionieri cărora le-a vorbit despre basmul îri versuri „Prichindel“. In continuare, actori ai Teatrului Tineretului au interpretat un tablou din piesa „Inșir-te Mărgărite“. La Palatul Pionierilor, pionierii s-au întîlnit cu tovarășul Vasile Bigu, participant la luptele ceferiștilor din 1933, cu maestra emerită a sportului Angelica Rozeanu, de 5 ori campioană mondială, și cu scriitorul Mihail Novicov. .Ansamblul artistic al coloniei de copii coreeni din Tîrgoviște a prezentat un frumos festival artistic în fața pionierilor romîni. Pe ,,Octombrie Roșu“ — primul nostru vas pescăresc de mare tonaj „Octombrie Roșu" este numele primului nostru vas pescăresc de mare tonaj, amenajat după modelul vaselor sovietice, avînd pe bord și fabrică de conserve. Acest vas este folosit ca vas bază pentru pescuitul de larg. Vasul este alimentat cu pește de cele 10 pescadoare prevăzute fiecare cu cîte 3—4 bărci. In perioada pescuitului, la zeci de kilometri de țărm, îmbarcați în pescadoare și bărci lansate de pe vas, brigăzile de pescari vînează cu ajutorul paragatelor, diisteriilor și năvoadelor pungă. însemnate cantități de morun, nisetru, calcan, scrumbii albastre etc. De curînd ei au început să folosească în mod experimental o nouă unealtă de tip sovietic — traulul — care va permite mărirea simțitoare a cantităților de pește pescuit. Pentru ușurarea pescuitului în timpul nopții în cadrul flotei de mare se lucrează la introducerea pescuitului cu lumină electrică după sistemul sovietic Borisov. Odată prins, peștele este adus pe vas, unde începe prelucrarea lui. Intr-una din casele vasului este amenajată o cherhana și o fabrică de conserve utilată cu cea mai modernă aparatură. Vasul mai dispune de 3 depozite și o uzină electrofrigorifică care deservește cabinele frigotehnice și pune în funcțiune ventilatoarele. După ce peștele a fost sortat, muncitorii și muncitoarele de pe vas pregătesc cu îndemînare conserve de morun și calcan în sos tomat, pește sărat. O cantitate de pește este păstrată proaspătă în cabinele frigotehnice. Tot pe vasul „Octombrie Roșu“ este preparata și o cantitate însemnată de untură medicinală de pește, bogată în vitamine. Știri din U.R.S.S. O nouă mașină pentru construcția de șosele La uzina din Bitansk, care produce utilaj pentru construcția de șosele, a fost construită o freza rutieră, originală, care funcționează ca remorcă atașată la un tractor Diesel și este prevăzută cu un motor propriu. Motorul pune in funcțiune rotoarele, cu ajutorul cărora mașina farîmițează pamantul săpat, îl amestecă cu bitum și alte materiale liante, nivelează și consolidează suprafața obținută. După aceea, este suficient să se treacă de citeva ori cu tăvălugul, și șoseaua este gata. Noua mașină poate efectua pe zi cel puțin un kilometru dintr-un terasament de 7 m. Cu ea se construiește o șosea de 20 de ori mai repede tlecit cu grederul. Prietenia dintre marinari și școlari In Uniunea Sovietică s-a statornicit tradiția ca întreprinderile și instituțiile sa patroneze școlile teoretice. In dragostea lor pentru tinăra generăție, muncitorii și funcționarii ajută prin toate mijloacele pe școlari, ii inițiază în producție, organizează pentru ei excursii atrăgătoare, diverse spectacole și concerte. Marinarii de pe Baltica patronează școala medie de fete nr. 392 din Leningrad. Recent, elevele au primit de la protectorii lor un dar prețios: marinarii au utilat o stațiune de radioamplificare prin care elevele transmit zilnic un jurnal radiofonic. Marinarii care se înapoiază din călătorii îndepărtate aduc numeroase specimene rare de animale și plante exotice pentru completarea cabinetului de științe naturale al școlii. Aici se pot vedea uriași, rechini împăiați, prinși în Oceanul Indian, pești sburători, aduși din mările sudului, nuci de cocos și bambus de pe insula Ceylon. Toate acestea sînt darurile echipajului motonavei „Dmitri Donskoi“. Marinarii de pe motonava „Mareșal Govorov“ au adus o colecție de corali de pe insula Cuba, iar marinarii de pe vasul „Kuban“ au adus micuțelor eleve o mare cantitate de diverse minereuri din Kamciatka. Spopoîndu-se din călătorie, numeroși marinari, timonieri și mecanici vizitează școala și povestesc copiilor despre cele văzute în călătoria lor. La rândul lor, școlarii scriu prietenilor lor plecați în cursă despre studiile lor, despre viața din orașul natal. Pregătirea de noi cadre de specialiști pentru industria ușoară In Uniunea Sovietică crește considerabil numărul instituțiilor de învățămînt care pregătesc ingineri pentru industria ușoară a U.R.S.S., ce se dezvoltă in ritm rapid Ministerul Mărfurilor Industriale de larg consum ,a adoptat o hotărîre cu privire la construirea de noi clădiri pentru institutele care se vor deschide la Novosibirsk, Tașkent, Kostroma, Minsk, Engels, Krasnodar și în alte orașe. La toamnă vor începe primul lor an școlar 17 noi instituții de invățămint mediu, care vor pregăti tehnicienii calificați pentru industria textilă, de încălțăminte și de confecții. Unele din acestea se înființează la Orșa (Bielorusia), Kamîșiv (regiunea Volgăi), Naro-Fominsk (în împrejurimile Moscovei), la Leninakan (Armenia), Herson (Ucraina) și î alte orașe unde se construiesc mari întreprinderi textile. La Leningrad, Kiev și Barnaul se organizează noi filiale ale Institutului unional prin corespondență al industriei textile și ușoare. Numărul studenților facultăților serale și prin corespondență de la institutele de învățămînt superior ale acestor ramuri industriale va crește de două ori în comparație cu anul trecut. Colhoznici — autori de cărți De la începutul anului, Editura de Stat a R. S. S. Bieloruse a tipărit în tiraj de masă 65 de cărți, broșuri și alte publicații tratind diferite probleme ale agriculturii și creșterii animalelor. Autorii acestor lucrări sînt fruntași și specialiști în agricultură. Kirill Orlovski, președintele „Rassvet“, în broșura sa intitulată colhozului „Șase milioane ruble venit realizat din cultura inului“, expune în amănunțime experiența colhozului său în obținerea unor recolte bogate. Folosind realizările științei agrotehnice, colhoznicii au obținut anul trecut de pe o suprafață de 500 ha, cîte 6,4 chintale fibre și cîte 4,5 chintale semințe de in la hectar. Venitul obținut din cultura inului a depășit suma de 6.000.000 ruble. In afară de aceasta, colhozul a primit de la stat pentru producția predată cîteva mii de chintale de grîu, o mare cantitate de zahăr și ulei. Pentru fiecare zi-muncă țăranii au primit cîte 3 kg. de grăunțe, 8 kg. cartofi și legume, cîte 21 ruble. Kapitolina Juk, din colhozul „Stalin“, Ivan Uperoveț, președintele colhozului „Molotov“ din regiunea Brest și mulți alții au publicat de asemenea cărți și broșuri in care își expun experiența lor in muncă. Case prefabricate In curînd se va deschide la Moscova un magazin pentru vînzarea caselor prefabricate. Pe o platformă specială cumpărătorii vor putea să examineze modele de case prefabricate. Ei vor avea la dispoziție diferite modele începând cu vilele din panouri cu două camere, pînă la case din cărămidă cu trei camere. Suprafața utilă a acestor clădiri variază între 25 și 54 m. Casele prefabricate vor fi prevăzute cu tot confortul. Fiecare apartament se va compune din două sau trei camere, o mare verandă cu geamuri, din bucătărie și baie. Casa va avea lumină electrică, încălzire centrală, instalație de apă și canalizare. Anul acesta se pune în vînzare prima partidă de 1.000 de case de acest tip. Au și fost delimitate sectoarele pentru construcția de case în locurile pitorești din regiunea Moscova.