Apărarea Patriei, mai 1957 (Anul 13, nr. 104-128)

1957-05-03 / nr. 104

# Pentru patria noastră, Republica Populară Română ! anurarea Mtrii Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. e ANUL XIII Nr. 104 (3331) Vineri 3 mai 1957 4 PAGINI — 20 BANI £ Strîns uniți sub mărețul steag al internaționalismului proletar, oamenii muncii din patria noastră au sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai, manifestîndu-și hotărîrea de a înfăptui politica partidului și guvernului, de a lupta pentru pace și socialism. NIAAJUAAAJUAJIAAÄAAJUIAAAJIAAAAAAJIAAAAJIAAÄ A = (Continuare în pag. 2-a) MAREA DEMONSTRAȚIE DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALĂ Oamenii muncii din Capitală au sărbătorit cu entuziasm 1 Mai — sărbătoarea internațională a celor ce muncesc, ziua frăției ,muncitorilor din toate țările. Din zorii zilei, principalele artere ale Bucureștiului, străjuite de clădiri pavoazate cu drapele roșii și tricolore, cu portretele învățătorilor proletariatului mondial, cu portretele conducătorilor poporului romîn, ale fruntașilor mișcării muncitorești internaționale, cu flori și verdeață, cu covoare și cusături naționale, poartă în această dimineață, în toată lățimea lor, nesfîrșite fluvii de oameni care se îndreaptă spre piața Stalin, la marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii. . .Piața Stalin așteaptă începerea marii demonstrații a oamenilor muncii. De jur împrejurul pieței flutură steaguri roșii și tricolore. La intrarea în piață sînt așezate mari portrete ale genialilor învățători ai omenirii muncitoare: Marx-Engels-Lenin Deasupra tribunei oficiale se află un mare glob pămîntesc, cuprins într-un brîu de flori de primăvară, Dragi tovarăși și tovarășe. Din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, a Guvernului R.P.R. și a Consiliului Central al Sindicatelor, vă salut și vă felicit călduros cu prilejul zilei de 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, ziua frăției muncitorilor din toate țările, împreună cu noi vor sărbători întîiul Mai un număr însemnat de prieteni dragi, delegați ai oamenilor muncii din 19 țări. Adresăm scumpilor noștri oaspeți un cald, salut frățesc. Tovarăși. Sărbătorim ziua de 1 Mai ca oameni liberi într-o țară liberă și, stăpîni pe munca noastră, mergem înainte pe drumul luminos al socialismului învingător. Poporul romîn, constructor al vieții boi, socialiste, trece astăzi în revistă cu îndreptățită mîndrie patriotică succesele dobîndite. Intr-un timp scurt, prin munca avântată a oamenilor muncii, țara noastră a fost transformată, dintr-o țară înapoiată, într-o țară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres, cu o știință și cultură înfloritoare. Se cimentează tot mai mult frăția dintre poporul romîn și naționalitățile .Conlocuitoare, dovada justeței politicii naționale a partidului și statului nostru democrat-popular. Muncind cu însuflețire pentru realizarea hotărîrilor, celui de al alături de care flutură un steag roșu și care poartă inscripția 1 Mai. Acest mare panou simbolizează sărbătoarea celor ce muncesc de pretutindeni, simbolizează țelul suprem pentru care luptă cei mai buni fii ai popoarelor lumii, socialismul și comunismul — primăvara omenirii. Miile de oameni ai muncii adunați în Piața Stalin salută cu ovații puternice sosirea conducătorilor partidului și statului. In tribuna oficială iau loc tovarășii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Chivu Stoica, dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Iosif Chișinevschi, Miron Constantinescu, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Janos Fazekaș, Vladimir Gheorghiu, Alexandru Bîrlădeanu, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad. prof. Traian Săvulescu, Florian Dănălaiche In tribune au luat loc numeroși invitați : membri ai C. C. al Partidului Muncitoresc Romîn, membri ai guvernului, conducători ai orgaIl-lea Congres al P.M.R. și a măsurilor stabilite de Plenara C. C. al P. M. R. din decembrie 1956, clasa muncitoare a obținut succese importante. Planul producției globale a industriei socialiste pe primul trimestru al anului a fost îndeplinit în proporție de 107%. In numeroase întreprinderi s-au obținut indici mai înalți de utilizare a mașinilor și agregatelor și însemnate reduceri ale cheltuielilor de producție. Cu realizări importante întîmpină ziua de 1 Mai și harnica noastră țărănime muncitoare, aliata de nădejde a clasei muncitoare în făurirea noii orînduiri socialiste. Se dezvoltă și se întărește sectorul socialist al agriculturii. Peste 860.000 de familii de țărani muncitori s-au unit în circa 12.000 gospodării colective și întovărășiri agricole. Țărănimea muncitoare din sectorul socialist și individual, muncitorii și mecanizatorii din G.A.S. și S.M.T., trebuie acum să desfășoare o muncă intensă spre a termina la timp muncile agricole de primăvară, întreținerea culturilor, punînd bazele unei recolte bogate, în vederea îmbunătățirii continue a aprovizionării industriei cu materii prime și a populației cu produse agro-alimentare. Oamenii muncii din patria noastră prețuiesc aportul oamenilor de știință și de cultură, al intelectualității, la construirea socialismului. Sîntem încredințați că oamenii de știință, cultură și artă vor lupta cu perseverență pentru ca știința și nizațiilor obștești, conducători ai instituțiilor centrale, academicieni, oameni de știință, artă și litere, generali și ofițeri superiori, muncitori, ingineri, tehnicieni și funcționari fruntași din întreprinderile și instituțiile Capitalei, evidențiați în întrecerea consacrată zilei de 1 Mai. In tribuna rezervată corpului diplomatic au luat loc șefii misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic Sînt prezenți, de asemenea, reprezentanții Federației Sindicale Mondiale și ai oamenilor muncii din 19 țări, invitați la sărbătorirea zilei de 1 Mai în țara noastră. Fanfara intonează Imnul Republicii Populare Romîne. Mitingul este deschis de tov. Florian Dănălache. Ia apoi cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, care, în numele și din însărcinarea C. C. al Partidului Muncitoresc Romîn, Guvernului R. P. R. și Consiliului Central al Sindicatelor, salută și felicită pe oamenii muncii cu ocazia zilei de 1 Mai tehnica, literatura și arta, să slujească tot mai bine cauza poporului, cauza socialismului și păcii. Tovarăși. Astăzi, la sărbătorirea zilei de 1 Mai, gîndurile noastre se îndreaptă cu dragoste frățească spre țara în care pentru întîia oară s-a construit societatea socialistă, spre marea noastră prietenă, și aliată, Uniunea Sovietică. Anul acesta, oamenii sovietici, și împreună cu ei oamenii muncii din lumea întreagă, conduși de partidele comuniste și muncitorești, se pregătesc să întîmpine cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, care a deschis omenirii calea spre comunism, cu noi victorii în lupta lor pentru pace, democrație și socialism Socialismul — idealul către care își îndreaptă speranțele întreaga omenire muncitoare ■— a triumfat în U. R. S. S., înaintează victorios în R. P. Chineză și în țările democratpopulare din Europa și Asia. Socialismul s-a transformat într-un puternic sistem mondial, care exercită o înrîurire uriașă asupra întregii dezvoltări istorice a omenirii. In țările lagărului socialist acest 1 Mai se sărbătorește sub semnul unui continuu avînt al economiei și culturii, al creșterii bunăstării celor ce muncesc. Cu fiecare nou succes al popoarelor din țările socialiste se întărește și crește credința oamenilor muncii din lumea întreagă în cauza păcii și socialismului. Trimitem salutul nostru fierbinte eroicului popor sovietic, constructor al comunismului, apărător neclintit al păcii, salutul nostru frățesc marelui popor chinez și tuturor popoarelor care construiesc cu succes socialismul. In țările capitaliste, oamenii muncii sărbătoresc anul acesta ziua de 1 Mai sub semnul luptei împotriva exploatării crîncene, împotriva scăderii nivelului lor de trai, pentru pace, libertate și socialism. Clasa muncitoare din țările capitaliste își dă tot mai bine seama că numai prin forța sa unită, prin concentrarea în jurul său a tuturor forțelor democratice și progresiste ale societății, se poate asigura o politică națională corespunzătoare intereselor poporului, se poate pune stavilă planurilor înrobitoare ale imperialismului. In toate țările, partidele comuniste și muncitorești acționează cu fermitate pentru întărirea unității mișcării muncitorești mondiale marxist-leniniste, bunul cel mai de preț al clasei muncitoare internaționale, chezășia victoriei , în lupta popoarelor pentru pace, democrație și socialism. Tuturor muncitorilor, țăranilor și intelectualilor, care în țările capitaliste, coloniale și dependente luptă împotriva exploatării și asupririi, pentru cucerirea și apărarea independenței, pentru pace și progres social, poporul nostru liber le trimite salutul său frățesc și le urează victorie deplină în lupta lor dreaptă. Tovarăși. Pe întreg globul pămîntesc. 1 Mai este sărbătorit anul acesta ca zi de unire a oamenilor muncii și a tuturor forțelor progresiste și democratice din toată lumea, în lupta pentru preîntîmpinarea unui nou război mondial, pentru apărarea și consolidarea păcii. Solidaritatea oamenilor muncii de pretutindeni cu popoarele lagărului socialist, în frunte cu Uniunea Sovietică, constituie un obstacol de neînvins în calea planurilor agresive imperialiste. Este în afară de orice îndoială că dacă popoarele lumii interesate în menținerea și consolidarea păcii vor fi vigilente și vor acționa unite și cu perseverență, vor putea să împiedice realizarea planurilor și uneltirilor războinice ale cercurilor imperialiste și să readucă relațiile internaționale pe calea destinderii, pe calea colaborării pașnice între popoare. Dînd întregul său sprijin oricărei propuneri menite să ducă la destinderea internațională, poporul nostru — conștient de marea sa forță în cadrul puternicului lagăr socialist, care se conduce după principiul : toți pentru unul și unul pentru toți — va respinge cu hotărîre și pe viitor orice încercare de amestec în treburile sale interne. Să știe toți cei ce încearcă să exporte capitalismul că pe pămîntul scump al patriei noastre nu mai au ce căuta în vecii vecilor nici moșierii, nici fabricanții, nici trusturile străine. Poporul nostru consideră drept sarcina sa supremă să contribuie cu toate forțele la consolidarea continuă a marelui lagăr socialist, în frunte cu marea Uniune Sovietică, aliata și prietena de nădejde a poporului romîn. Tovarăși, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Guvernul Republicii Populare Romîne și Consiliul Central al Sindicatelor își exprimă convingerea nestrămutată că oamenii muncii, în frunte cu eroica și talentata noastră clasă muncitoare, vor dezvolta inițiativa și puterea lor creatoare pentru realizarea sarcinilor celui de-al II-lea plan cincinal, creînd noi condiții pentru continua îmbunătățire a nivelului de trai material și cultural al poporului Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc Trăiască Partidul Muncitoresc Romîn, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul tuturor victoriilor noastre ! Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismului, lagărul țărilor socialiste, în frunte cu Uniunea Sovietică ! Sub steagul marxism-leninismului, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, înainte spre victoria deplină a socialismului în scumpa noastră patrie, REPUBLICA POPULARĂ ROMINA! in Ovații, urale puternice, răsună în piață. Miile de oameni ai muncii manifestează pentru Partidul Muncitoresc Romîn, pentru victoria construcției socialiste în țara noastră. Ei salută pe conducătorii partidului și ai statului care din tribunale răspund prin semne prietenești, de a da riposta cuvenită tuturor acelora care ar atenta la libertatea patriei. Aproape 4000 de pionieri — imensă grădină cu flori roșii, galbene și albastre — inundă apoi piața. A încetat fanfara și în locul ei se aude chemarea trompetelor, răpăitul cadențat al tobelor pionierești. Se umple piața de steaguri, de flori și verdeață. Nu știi ce să admiri mai întîi armonia culorilor. Ca și în ceilalți ani, demonstrația oamenilor muncii e deschisă de coloanele reunite ale raioanelor „28 August“, ,,Tudor Vladimirescu“ și ,,Grivița Roșie“. Pînă departe nu se vede decît o masă de oameni asupra cărora flutură mii de drapele roșii și tricolore. Văzduhul răsună de Vraie puternice, de lozinci scandate din mii de piepturi. In fruntea coloanei, un grup de demonstranți poartă portretele lui Marx, Engels, Lenin ; alții duc apoi portretul lui I. V. Stalin, portretele conducătorilor partidului și guvernului nostru, ale conducătorilor P. C. U. S. „Leninismu-nvingător — steagul nostru al tuturor!“ E lozinca ce domină acum marea piață și care, ca un leitmotiv, a fost mereu repetată tot timpul cît a durat demonstrația. Au scandat-o minute-n șir ceferiștii de la „Grivița Roșie", au repetat-o apoi metalurgiștii de la „Semănătoarea“, muncitorii de la F. C. „Gh. Gheorghiu-Dej“, filatoarele de la „Industria Bumbacului“, studenții de la agronomie, tipografii de la „Casa Scînteii“, medicii de la spitalul „Colțea“, funcționarii Ministerului Comerțului etc Au scandat-o zeci de mii de oameni, căci sărbătoarea de 1 Mai a fost, în primul rînd pentru oamenii muncii din Capitală, o demonstrație a fidelității față de învățătura marxistleninistă, a frăției cu popoarele lagărului socialist, a hotărîrii de a Cetățenii Capitalei au făcut din sărbătoarea primei zi de mai o sărbătoare a solidarității cu cei ce muncesc în lumea întreagă, o demonstrație a voinței lor de pace, de colaborare între popoare. Dar 1 Mai a fost și o demonstrație a unității dintre partid, guvern și popor, a încrederii maselor în politica partidului și guvernului, abnegației cu care luptă masele pentru înfăptuirea acestei politici. Au fost mai puține grafice și panouri ca în anii trecuți, dar succesele sînt mai mari ca în ceilalți ani. Metalurgiștii de la „23 August“, ale căror produse se exportă azi în aproape 15 țări din lume, au depășit măiestria costumelor, gingășia obiectelor pe care pionierii le înalță de-asupra capetelor. Un grup de pionieri, cu berete marinărești, poartă machete de vapoare, alții miniaturi de avioane, alții agită imense compuse și echere, îmbrăcați în costume roșii, galbene și albastre, trei grupuri compacte par un mare steag al patriei. Cîțiva pionieri se desprind din coloană și, urcînd scările tribunelor, oferă buchete de flori conducătorilor partidului și guvernului, merge neabătut înainte pe calea construcției socialiste. A fost sărbătoarea lui 1 Mai în Capitală și o caldă demonstrație de pace și prietenie între popoare. A trecut la un moment dat prin fața tribunelor un splendid car alegoric înfățișînd globul pămîntesc. Din el au prins a-și lua zborul sute de porumbei, iar din piepturile miilor de demonstranți a izbucnit ca o chemare cuvîntul „Pace“. Demonstranții și-au manifestat deplina adeziune față de politica externă a statului nostru, politică de pace și prietenie între popoare, au înfierat politica cercurilor războinice din Occident, și-au exprimat nădejdea că forțele păcii din întreaga lume vor obține noi victorii pe calea destinderii încordării în relațiile internaționale, pe calea triumfului ideilor coexistenței pașnice. Exprimau aceste sentimente lozincile scandate de-a lungul întregului traseu, pancartele purtate de demonstranți, calda manifestare de simpatie făcută oaspeților străini, reprezentanți a 19 țări. Ei, oaspeții străini, au fost obiectul unei atenții deosebite. In fața tribunei rezervată lor, coloana se oprea parcă, lozincile izbucneau mai tumultuoase, se fluturau batiste, buchete de flori. Cuvinte de caldă simpatie erau adresate delegației sovietice, reprezentanților Chinei Populare, tuturor acelora care au ținut să fie părtași la sărbătorirea noastră, a primei zi de Mai, planul primului trimestru al anului cu 7,3 la suta și au redus prețul de cost cu 3,2 la sută. „Grivița Roșie“ — principala întreprindere reparat locomotive și vagoane, pentru lucrează azi cu o rentabilitate necunoscută în trecut: 2.935.000 lei drept beneficii peste plan au fost realizate de ceferiștii Griviței Roșii în primul trimestru al anului. Cu un bogat bilanț de realizări s-au prezentat la sărbătoarea de 1 Mai și constructorii de mașini agricole de la „Semănătoarea“. Această uzină, cea mai mare de acest fel din țară, va realiza în acest an o producție Cuvîntarea tovarășului Gheorghe Apostol „Leninism î-nvingător — steagul nostru al tuturor“ „Spre trai bun și fericit ne conduci, partid iubit Vs .H.Ki lil re' im ■ ■ Tribuna oficială la marea demonstrație de 1 Mai a oamenilor muncii din Capitală (Foto: M. CIOC) Trec gărzile muncitorești înarmate Miile de participanți la miting, într-o mare mișcătoare de panouri portrete, lozinci și flori, părăsesc încet-încet Piața Stalin. Pentru cîteva minute, peste marele platou din fața tribunelor se așterne liniștea, apoi alămurile muzicii militare umplu văzduhul de acordurile cunoscutului marș al partizanilor, își fac apariția, într-o ținută impecabilă, batalioanele gărzilor muncitorești înarmate, demne urmașe ale unităților de partizani organizate de partid în lupta pentru eliberarea țării de cotropitorii hitleriști. Și, vreme de trei sferturi de ceas, trec în șuvoi neîntrerupt prin fața tribunelor, însoțiți de uralele mulțimii, muncitori din întreprinderile Capitalei, purtînd cu demnitate și mîndrie uniforma albastră cu banderolă tricoloră și strîngînd la piept arma. Chipurile lor dîrze, pașii lor cadențați, întreaga lor ținută, exprimau hotărîrea poporului de a-și apăra cuceririle dobîndite prin lupte,