Apărarea Patriei, mai 1957 (Anul 13, nr. 104-128)

1957-05-03 / nr. 104

^ ____________________________________ APARAREA PATRIEI IN ÎNTREAGA ȚARĂ, POPORUL MUNCITOR A SĂRBĂTORIT CU ENTUZIASM ZIUA DE 1 MAI Mîndria siderurgiștilor HUNEDOARA. — 1 Mai... Zi de început de primăvară, simbol al înfrățirii celor ce muncesc din lumea întreagă. In această zi de sărbătoare, muncitorii Hunedoarei, siderurgiști, luminatori, dulgheri și zidari, care ridică o a doua Hunedoară, au manifestat pentru pace, pentru solidaritatea internațională a oamenilor muncii. In fruntea coloanei pășesc gărzile muncitorești. Coloana lor este urmată de muncitorii jurnaliști, oțelari și luminatori care raportează cu mîndrie partidului și guvernului că în cinstea marii sărbători au obținut succese deosebite. Colectivele furnalelor 1, 2 și 4, de unde a pornit chemarea la întrecere în cinstea zilei de 1 Mai, se mîndresc cu cele peste 7.000 tone de fontă de bună calitate date peste plan Demonstrează constructorii. Graficele și carele alegorice care-i însoțesc vestesc hunedorenilor și întregii țări că ei muncesc cu însuflețire la ridicarea noii oțelării Martin, a celei de a III-a baterii de cocs, a laminorului Bluming și altele. De asemenea, ele prezintă sugestiv realizările recente de la Hunedoara de azi pe linia hotărîrilor Plenarei C.C. a. P.M.R. din decembrie 1956, pentru ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc : încă 72 de apartamente date în folosință și 200 apartamente în curs de construcție pentru siderurgiști; 12 apartamente pentru minerii de la Teliuc și Ghelar , spital, cantină, club etc. (Urmare din pag. l.a) globală sporită de două ori față de anul trecut. Zecile de combine de recoltat cereale date peste planul lunii aprilie arată că muncitorii de aici au înțeles rolul important pe care întreprinderea îl are în înzestrarea agriculturii cu mijloace mecanizate. Metalurgiștii de la uzinele „Vasile Roaită“ s-au prezentat la demonstrația de 1 Mai cu un car alegoric pe care erau montate 5 tipuri de pompe pentru irigații ce vor fi livrate atît unităților agricole din țara noastră, cît și celor din R. P. Chineză. Pentru a face mai spornică munca celor din subteran, constructorii de mașini și utilaje electrice de la „Clement Gottwald“ au realizat în cinstea lui 1 Mai două loturi de echipament electric pentru o nouă locomotivă de mină de 4 tone. Tot în cinstea zilei de 1 Mai s-au executat noi prototipuri de mașini electrice, s-au îmbunătățit construcția motoarelor de tramvai, a motoarelor antighizutoase, muncitorii fabricii Radio-Popular au realizat un nou tip de aparat de radio „Bicaz“. Acesta este al treilea tip nou de aparat de radio executat la Radio-Popular în acest an. Trecînd prin fața tribunei, muncitorii acestei întreprinderi, bine cunoscută de acum în întreaga țară, au raportat că, de la începutul anului și pînă acum, au produs cu 6.450 mai multe aparate de radio și cu peste 50.000 mai multe difuzoare decît în aceeași perioadă a anului trecut. La demonstrația de 1 Mai au fost prezente și harnicele muncitoare de la ,,7 Noiembrie“ care, în cinstea lui 1 Mai, au dat peste plan cu 6 la sută mai multe țesături de mătase. N-au lipsit nici maeștrii încălțămintei fine de la ,,Kirov“, precum și muncitorii fabricii ,,N. Bălcescu“, de unde a pornit inițiativa patriotică de a se realiza mai multe produse din aceeași cantitate de materie primă. Un panou vestea că sărbătoarea solidarității internaționale a celor ce muncesc a fost cinstită de colectivele întreprinderilor industriei ușoare prin producerea peste plan a 205.000 m.p. de țesături, a 260.000 diferite confecții, 76.000 articole tricotate și 30.000 perechi de încălțăminte din piele. Au trecut în rîndurile demonstranților și lucrători din comerțul de stat și cooperatist, iar alături de ei constructorii de pe șantierele Capitalei. In primul trimestru al anului,volumul mărfurilor alimentare și industriale desfăcut populației a fost cu 17 la sută mai mare ca anul trecut. S-a dezvoltat și comerțul exterior al Romîniei. Țara noastră face azi comerț cu aproximativ 70 de țări și va fi prezentă în acest an la 20 de tîrguri și expoziții internaționale. Constructorii din Capitală au raportat că în întimpinarea lui 1 Mai au dat în folosință zeci de noi apartamente. In rîndul demonstranților, cot la cot cu oamenii muncii, au fost și ofițeri ai Armatei noastre Populare, ceea ce simbolizează trăinicia legăturii dintre popor și armata sa. Erau, de asemenea, printre demonstranți și creatori pe tărîmul literaturii și artei, cei care se străduiesc să creeze opere demne de epoca pe care o trăim. Au trecut prin fața tribunei profesori și învățători, cărora statul nostru democrat-popular le-a încredințat nobila misiune de a educa generațiile tinere în spiritul socialismului. Au defilat apoi veseli, plini de încredere în viitorul lor, studenți de la institutele superioare de învățămînt. Ei își manifestau recunoștința față de partid și guvern pentru grija ce le-o poartă. Dintre ei, 27.345 studenți primesc burse de la stat, 28.385 locuiesc în cămine, iar peste 26.800 iau masa la cantinele studențești. Cot la cot cu studenții romîni au trecut prin fața tribunei și tineri din China Populară, din R. P. Bulgaria, R. D. Germană, R. P. D. Coreeană și alte țări, care studiază în țara noastră. Apariția lor a fost salutată cu puternice urne de către oaspeții străini participanți la marea noastră sărbătoare. S-au petrecut scene emoționante. O tînără studentă chineză s-a desprins din coloană și a urcat la tibună unde delegația chineză a intimpinat-o cu brațele deschise. Minute în șir îmbrățișările n-au contenit, în aplauzele însuflețite ale zecilor de mii de oameni prezenți în piață De 1 Mai au trecut prin fața tribunei și delegați ai țăranilor muncitori din regiunea București. Duceau cu ei o mare pancartă ce vestea că în primele rînduri se află reprezentanții primului raion cooperativizat din regiunea București, raionul Oltenița. Se urmau tractoriști din regiune, care au executat în această primăvară un volum de lucrări de două ori mai mare ca anul trecut, muncitori de la șantierele navale din Oltenița, delegați ai gospodăriilor agricole colective și întovărășirilor din regiune. Trei ore a durat demonstrația oamenilor muncii. Trei ore au trecut, șuvoi neîntrerupt, într-o mare tălăzuire de flori, drapele și lozinci, zeci de mii de oameni. Muncitori și savanți, studenți și scriitori, gospodine și funcționari. Ii țnea aceeași voință : voința de pace și colaborare între popoare. Ii caracteriza aceeași hotărîre: hotărîrea de a nu se abate de pe drumul pe care merg, drumul construcției socialiste. Peste marea de capete tălăzuia chemarea lozincei : „Spre trai bun și fericit ne conduci, partid iubit !“. Defilează sportivii da și în ceilalți ani, demonstrația fde 1 Mai din Piața Stalin se încheie cu parada sportivilor. De data aceasta cinstea de a deschide parada a revenit reprezentanților asociației Energia. In fața tribunei, un grup de tineri sportivi ai asociației, îmbrăcați în roșu, cu ciocane pe umăr, se desfac în evantai, după care un alt grup de sportivi înscriu cu trupurile lor cuvîntul „Pace“. Totul s-a petrecut în cîteva secunde, într-o ordine desăvîrșită, mult aplaudată de publicul prezent în tribune. Asemenea măiestrie dovedesc și sportivii asociației Recolta. Tinere fete îmbrăcate în galben și albastru, avînd în mîini fiori violete și portocalii, execută din mers un grațios dans. In rîndurile sportivilor asociației Recolta, care defilează acum, se remarcă maestrele emerite ale sportului Ella Zeller și Irina Naghy. Trec apoi sportivii Casei Centrale a Armatei care poartă o uriașă stea roșie în cinci colțuri, emblema clubului lor. In primele lor rânduri se află fotbaliștii, campioni republicani, handbaliștii, atleții, rugbiștii, voleibaliștii, care au fost chemați adeseori să reprezinte culorile țării în întrecerile internaționale. Cu vii aplauze este primită defilarea sportivilor asociației Voința și a sportivilor de la A.V.S.A.P. Se aude zumzet de motor și în piață apare, tras de sportivi, avionul RG 6 Reghin, de construcție romînească, iar în urma lui, remorcate, două planoare de construcție romînească — RG 4 Pionier și RG 5 Pescăruș. Trec apoi aeromodeliștii, piloți sportivi, parașutiști și motocicliști. Defilarea sportivilor asociației Dinamo e deschisă de un frumos car alegoric pe care se află campionii olimpici N. Linca, L. Rotman, Alexe și Ismailciuc. Parada sportivilor e încheiată de reprezentanți ai asociației Locarno Li va. Din mii de piepturi răsuna Internaționala — Imnul înfrățirii muncitorilor din toate țările. Demonstrația de 1 Mai a luat sfîrșit. Pe străzilei Capitalei, în piețe și parcuri, cititul și jocul au domnit însă pînă noaptea târziu. Batalioanele gărzilor muncitorești înarmate pășesc ferm, cadențat, prin fața tribunelor. (Foto: AGERPRES) Zi însorită în vechea cetate de scaun a Moldovei IAȘI (de la corespondentul nostru). Străvechiul Iași a întîmpinat ziua de 1 Mai îmbrăcat în haine noi, în haine tinerești, de sărbătoare La ora 9 a început marele miting al oamenilor muncii ieșeni. A luat cuvîntul tov. Simion Timofte, secretar al comitetului regional de partid, care a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai. Intr-o atmosferă entuziastă a urmat demonstrația oamenilor muncii ; ea a fost deschisă de masivele coloane ale muncitorilor de la atelierele C.F.R. „Zile Pintilie". Harnicii fierari, cazangii, turnători, printre care se află mulți care au muncit și luptat, umăr la umăr, alături de neuitatul Ilie Pintilie, pășesc prin Piața Republicii. In rîndurile lor s-au încadrat și ostași ai Armatei noastre Populare. Muncitorii ceferiști raportează frumoasele succese dobîndite în cinstea lui 1 Mai. Astfel, la atelierele „Ilie Pintilie“, producția globală a fost realizată, în primul trimestru al anului, în proporție de 105,4 la sută. In coloană trec apoi lucrătorii de la fabrica de penicilină, care, în cinstea marii sărbători, și-au îndeplinit planul producției în proporție de 128,3 la sută. Cu același entuziasm demonstrează muncitorii textiliști, constructorii, lucrătorii din comerț și cooperație. Urmează reprezentanții harnicilor țărani moldoveni. In cinstea lui 1 Mai, raioanele Negrești, Hîrlău și Iași au terminat însămînțările de primăvară. Cu puternice aplauze este întîmpinată coloana oamenilor de știință, artă și literatură, a studenților și cadrelor didactice. S. FAUR Constanțenii raportează partidului și guvernului CONSTANȚA, 1 (Agerpres). — Sărbătorirea zilei de 1 Mai este o veche tradiție pentru locuitorii importantului port maritim al țării noastre Purtînd steaguri roșii și tricolore, lozinci și grafice de producție, oamenii muncii din această regiune au raportat succesele deosebite obținute în cinstea zilei de 1 Mai. Muncitorii din port au lucrat simultan la încărcarea și descărcarea a câte 15 și 16 vase pe zi. Pe Dunăre și pe mare, pescarii dobrogeni au pescuit peste plan 1.056.000 kg. pește. Sub lozinca ,.Produse mai multe și mai ieftine și de bună calitate în întrecerea în cinstea lui 1 Mai, întreprinderile din regiune au realizat peste plan 94.000 kg. piese de schimb pentru tractoare,însemnate cantități de pirită cupriferă, 1.524 tone ciment și 691 tone clinker, 206.000 kg. conserve de pește, 126.000 litri ulei comestibil. In cinstea zilei de 1 Mai aproape 40 de gospodării colective, 25 de întovărășiri agricole, au terminat însămînțările de primăvară, iar 7 S.M.T.-uri au îndeplinit planul de producție pe întreaga campanie. In regiune 5 raioane sînt complet cooperativizate. Peste 87 la sută din numărul total al familiilor de țărani muncitori lucrează în unități agricole cooperatiste. ' In frunte cu hameii ortaci ai lui Haidu Iuliu PETROȘANI. 1. 1 Mai, tradiționala sărbătoare a muncii, a găsit orașul Petroșani în vestmîntat sărbătorește. Mii de mineri și constructori, care prin munca lor eroică fac Valea Jiului să devină tot mai mult o vale a fericirii, s-au adunat în piața Victoriei din localitate, pentru a participa la mitingul festiv consacrat lui 1 Mai. In fruntea coloanelor au trecut prin fața tribunei minerii de la Petrila, care au extras peste plan în primele 4 luni ale acestui an 13.000 tone cărbune. din In fruntea coloanei pășesc ortacii brigada condusă de Eroul Muncii Socialiste Haidu Iuliu și ai tînărului miner Mihai Ștefan, care lucrează în contul anului 1662. Mîndri de succesele lor au deviat și minerii de la Vulcan, Lupeni, Uricani și Aninoasa. Printre aceștia se aflau mineri fruntași ca Csiky Emeric, Gheorghe Ivășcan, Vasile Hrițcan, Alexandru Lazăr și alții, care împreună cu brigăzile lor au extras mii de tone de cărbune peste prevederile planului. In rînduri dese au demonstrat apoi constructorii de pe șantierele de locuințe muncitorești din Valea Jiului, care au dat în folosință noi clădiri social-culturale pe o suprafață de circa 3 000 m.p. Au trecut apoi metalurgiștii de la uzina de reparat utilaj minier din Petroșani, ceferiști, studenți ai Institutului de mine ,,Gh. Gheorghiu-Dej”, elevi ai școlilor medii și profesionale, lucrători și funcționari din instituțiile Petroșanului. Demonstrația oamenilor muncii de pe Valea Jiului a constituit o puternică afirmare a atașamentului lor față de partid și guvern, a solidarității internaționale a celor ce muncesc, a hotărîrii de a lupta pentru noi succese în construcția socialistă, pentru pace și prietenie între popoare. Coloana petroliștilor prahoveni De la un capăt la altul, orașul petroliștilor și al constructorilor de utilaj petrolifer era în plină sărbătoare. Mii de oameni ai muncii din oraș și împrejurimi au venit aici pentru a-și manifesta atașamentul față de partid și guvern, solidaritatea lor internaționalistă cu oamenii muncii de pretutindeni. In fruntea demonstranților au trecut gărzile muncitorești din orașul Ploești, gata oricînd să apere cuceririle clasei muncitoare. Asemenea unei revărsări de viață nouă, trec apoi 5.000 de pionieri purtînd flori și tabloul marelui Lenin. Nu se poate să nu-ți amintești că în preajma tribunei de azi, în anul 1892 se afla sala „Sans Souci“ care a adăpostit prima întrunire publică închinată zilei de 1 Mai. Pe același caldarîm a fost atunci o manifestație și o sărbătoare la care au participat alături de muncitori, în ciuda măsurilor poliției, țăranii muncitori din Gornet, Bucov, Boldești, Podeni. Mai tirziu, petroliștii, în anii de cruntă teroare, serbau 1 Mai și manifestau împotriva capitalismului departe de oraș, în Crîngul lui Bot, iar uneori în inima orașului, în piața Unirii, unde muncitorii făceau zol în jurul oratorului, ferindu-i de poliție. Astăzi trec prin fața tribunelor oamenii care muncesc într-o țară liberă : distilatorii rafinăriilor din oraș, petroliștii din Boldești, metalurgiști, cooperatori. Petroliștii din Boldești poartă un grafic care anunță că în cinstea lui 1 Mai au extras peste plan aproape 6.000 tone de țiței. Demonstrația de la Ploești a durat aproape 3 ore, dar sărbătorirea zilei de 1 Mai a continuat pînă seara târziu. Pe scenele din centrul orașului, la hipodrom, au fost prezentate numeroase programe artistice, demonstrații sportive etc Vineri 3 mai 1957 Nr. 104 (3331) Manifestare a frăției poporului român cu naționalitățile conlocuitoare ORADEA. (Bela corespondenti nostru). — Cu toate că cernl era acoperit de nori din care turna, din cînd în cind, o ploaie deasă, de primăvară, zeci și zeci de coloane de oameni ai muncii, romîni, maghiar și de alte naționalități, se îndreaptă spre Piața ,,1 Mai" unde a avut loc tradiționalul miting. Despre însemnătatea zilei de Mai și despre succesele dobîndite de oamenii muncii din regiunea Oradea au vorbit în limba romînă tov. Iosif Banc, membru supleant al C.C. al P.M.R., prim secretar al comitetului regional de partid Oradea, iar în limba maghiară tov. Ludovic Fazecaș, prim secretar comitetului orășenesc de partid Oa Oradea Cei peste 40.000 de oameni ai muncii încoronați s-au îndreptat spre Piața Matinovschi unde a avut loc demonstrația deschisă de pionieri și elevi. Au trecut apoi constructorii de mașini-unelte de la „înfrățirea", care dau acum produse în contul celei de a doua jumătăți a lunii mai. Ceferiștii raportează cu mîndrie că și-au depășit angajamentele. Mecanicii de locomotive, bunăoară, au economisit în primele 4 luni ale anului peste 800 tone combustibil convențional. Pe pancartele purtate de muncitorii fabricii de încălțăminte „Solidaritatea“ se poate citi „Am confecționat cu 16.000 perechi încălțăminte mai mult decît prevedea planul“. Minerii din bazinele carbonifere ale regiunii Oradea au dat patriei cu 8.000 tone mai mult cărbune. Vii aplauze au stîrnit coloanele de călăreți, căruțe și camioane, ale colectiviștior și întovărășiților din raionul Oradea- M. VELNICIUC Pășesc constructorii hidrocentralei de pe Bistrița BICAZ. — Pentru vrednicii constructori ai hidrocentralei ,,V. I. Lenin“ de la Bicaz, veniți din toate colțurile patriei pentru a munci înfrățiți pe malurile Bistriței la ridicarea celei mai mari construcții energetice a țării, sărbătoreasca zi de 1 Mai a constituit un nou prilej de a-și manifesta dragostea și atașamentul față de partid și guvern, solidaritatea cu oamenii muncii din lumea întreagă. Demonstrația a fost deschisă de cei mai tineri locuitori ai noului centru muncitoresc : pionierii și școlarii, fii ai muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor și funcționarilor de pe șantier. Au trecut apoi prin fața tribunei oficiale minerii de la cele două capete ale tunelului de aducțiune. In primele patru luni ale anului acesta, ei au excavat peste plan 7.293 m.e. steril și au turnat cu 2.486 m.c. mai mult beton. In cinstea acestei sărbători, constructorii marelui baraj au turnat cu 9.491 m.c. mai mult beton decît prevedea planul. Planul pe hidrocentrală a fost cu mult depășit în primele patru luni din acest an, cîștigîndu-se un avans de 10 zile al lucrărilor prevăzute în planul anual : lucrările efectuate în acest timp pe șantier au costat cu 2.000.000 lei mai puțin decît se prevedea. Prin fața tribunei au continuat să treacă pînă spre ora amiezii coloanele de muncitori constructori : muncitorii de la Atelierul central, care în primul trimestru au întrecut productivitatea planificată cu 34.5 la sută, muncitorii șantierului 8 construcții, care pînă la sfîrșitul anului vor da în folosință 48 apartamente, și muncitorii tuturor celorlalte sectoare ale marelui șantier de la Bicaz al hidrocentralei ,,V. I. Lenin“. Demonstrația a fost încheiată de sportivii de pe șantier. „Sîntem hotarîfi sâ obținem rezultate și mai bune" Ziua de 1 Mai a prilejuit momente de adevărată sărbătoare în unitatea „N“. Ea a găsit efectivul unității in plină luptă pentru sporirea numărului de subunități fruntașe. După ce comandantul a felicitat întregul efectiv cu ocazia zilei de 1 Mai a luat cuvîntul locotenentul major Balașt Ștefan. In continuare, căpitanul Fîntînă D. a scos în evidență realizările obținute de militari în pregătirea de luptă și politică. El a felicitat și recompensat pe cei mai buni. Locotenentul-major Stinghie D., locotenentul-major Ștefănescu Gh., sergentul Nicolaescu Aurelian, soldatulfruntaș Mitea I. și alții au primit premii în bani, iar soldații-fruntași Liță Gh. și Iliescu V. au primit semne onorifice. Tot în cadrul adunării s-a dat citire ordinului de front prin care unii militari au fost avansați în grad. Printre aceștia se numără soldații-fruntași Seinoiu Gh., Bolgar Simion și Dumitru Victor. După aceea, comandantul a dat citire telegramei de felicitare adresată efectivului de către comandantul marii unități și șeful secției politice. La sfîrșit, căpitanul Fîntînă a citit în fața militarilor răspunsul la această telegramă. Iată ce se spune printre altele în scrisoarea de — „Am luat cunoștință cu mîndrie de felicitările dumneavoastră și vă asigurăm că vom lupta cu toate forțele și priceperea noastră pentru îndeplinirea sarcinilor ce ne stau în față. Suntem hotărîți să obținem rezultate și mai bune în pregătirea de luptă și politică“... Căpitan GH. BARBANȚAN Acolo de unde a plecat chemarea Cazarma unității de tancuri iv. care se instruiesc autorii chemării care a entuziasmat toate unitățile armatei noastre este îmbrăcată sărbătorește. Festivitatea a fost deschisă de comandantul unității, care a făcut bilanțul realizărilor obținute. Despre roadele strădaniei acestor destoinici tanchiști vorbesc cei peste 60.000 de lei economisiți numai într-o lună de zile de la chemare, ca urmare a unei bune întrețineri și exploatări a tehnicii de luptă. Despre roadele acestei strădanii vorbesc și cei 14 noi, purtători ai semnului onorific „Tanchist de frunte", precum și calificativul de „bine“ obținut la ultima inspecție a eșalonului superior. După acest bilanț îmbucurător se dă citire ordinului de front prin care sînt premiați și evidențiați numeroși militari. După citirea ordinului de front, comandantul a adus la cunoștința militarilor conținutul telegramei de felicitare adresată tanchiștilor de comandantul și șeful organului politic al marii unități. Căpitan C. STANESCU Au fost recompensați și evidențiați Ziua de 1 Mai a fost sărbătorită cu multă însuflețire de militarii din unitatea noastră. După ce locotenentul-major Radu Alexandru a vorbit despre ziua scumpă tuturor oamenilor muncii, comandantul unității a arătat rezultatele obținute de efectivul unității în cinstea zilei de 1 Mai. Apoi s-a citit ordinul de front pe unitate în care au fost evidențiați o serie de ofițeri, sergenți reangajați, angajați civili și militari în termen. Printre cei care au primit permisii, au fost premiați în bani și li s-au afișat fotografiile la panoul de onoare al unității se numără ofițerii Golban Albert și Drăgan V., plutonierul Croitoru Petre și angajatul civil Buican C., soldații-fruntași Stancu Tudor, Zmeu Nicolae și alții. Festivitatea a fost închisă de echipa artistică a unității, care a prezentat un frumos program artistic. Locotenent.colonel M. BUICULESCU Miting festiv Ofițerii, sergenții reangajați și angajații civili din cadrul Spatelui Forțelor Armate s-au întrunit, marți 30 aprilie, intr-un miting închinat zilei de 1 Mai. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de ofițerul Marin I., după care generalul-maior P. Constantinescu a vorbit despre însemnătatea zilei de 1 Mai. Mitingul a fost urmat de un frumos și bogat program artistic dat de echipa artistică formată din personalul Spatelui Armatei. Maior I. CATANA ASPECTE DE LA DEMONSTRAȚIA DE 1 MAI A OAMENILOR MUNCII DIN CAPITALA Cu cintec și cu dans — așa a demonstrat colectivul de muncă de la fabrica Radio-Popular. Aspect din marea Piață Stalin din Capitală, în timpul demonstrației oamenilor muncii. In bluze albe, cu cravatele lor roșii, trec pionierii — viitorul de aur al patriei. (Foto: AGERPRES)