Apărarea Patriei, martie 1958 (Anul 14, nr. 50-75)

1958-03-01 / nr. 50

TM I UPIVLftJ* * • '' v b[ RJ ^ * J* Pentru patria noastră, Republica Populară Romînă ! trAMUBAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XIV Nr. 50 (3585) Sîmbătă 1 martie 1958 4 PAGINI — 20 BANI Duminică 2 MARTIE in intreaga țară au loc alegerile de deputați in sfaturile populare La 2 martie trăim unul din marile evenimente ale vieții noastre politice, ale democrației noastre socialiste : alegerea deputaților în sfaturile populare. Prin votul său, care-i exprimă direct voința, poporul muncitor se manifestă ca adevăratul stăpîn în patria liberă, ca un conducător priceput, gospodar harnic, cu înalt simț de răspundere al treburilor obștești în regiuni și raioane, în orașe și comune. Tocmai de aceea, ca întotdeauna în anii puterii populare, și alegerile de la 2 martie sînt o sărbătoare iubită de oamenii muncii, la care participă cu entuziasm și bucurie, făcînd dovada profundei lor conștiințe cetățenești, a trainicei lor legături cu statul democrat-popular — creația lor istorică. In Romînia capitalistă alegerile erau o afacere a politicienilor și claselor exploatatoare, un mijloc de înavuțire și de jefuire a țării , se făcea risipă de demagogie, se punea în cumpăna electorală întregul arsenal al democrației burgheze : beția bătaia, furtul de urne, arestarea oaienilor cu idei înaintate, carantina localităților care nu prezentau „siguranță“, falsul etc. întregi categorii sociale — femeile, tineretul, militarii — erau înlăturate de la vot. In această situație alegerile se caracterizau, cu tot tam-tam-ul partidelor burgheze, prin indiferența maselor. Dimpotrivă, regimul democratpopular a ridicat la viață politică activă, conștientă, mase de milioane, a acordat tuturor oamenilor muncii, indiferent de naționalitate, sex, grad de cultură, mari drepturi și libertăți cu adevărat democratice. Alegerile din anii noștri se caracterizează tocmai prin participarea masivă și entuziastă a cetățenilor, prin unitatea moral-politică pe care o exprimă votul lor. Votînd candidații Frontului Democrației Populare, oamenii muncii și militarii votează pentru mărețele lor drepturi și libertăți, pentru democrația socialistă. Alegerile de la 2 martie au fost precedate de o amplă și multilaterală activitate politică a maselor. La adunările și mitingurile electorale au participat milioane de cetățeni. Cu deosebită fermitate ei și-au manifestat hotărîrea de a urma neabătut politica partidului, politica dezvoltării continue a economiei naționale și ridicării nivelului de trai al poporului, politica construirii socialismului și apărării păcii, înfăptuind această politică, poporul muncitor a făurit statul democrat-popular, apărătorul cel mai sigur al intereselor sale, instrumentul principal al construirii vieții noi, a dobîndit succese hotărîtoare în construcția socialistă, a consolidat independența și libertatea patriei, ridicînd la o înălțime care ne umple de mîndrie prestigiul ei internațional. Votînd candidații Frontului Democrației Populare, oamenii muncii și militarii Forțelor Armate votează pentru noi și noi succese în lupta pentru înfăptuirea politicii partidului, politica construirii socialismului, politica bunăstării poporului. In adunările pentru propunerile de candidați, în întîlnirile cu aceștia, la mitingurile electorale, în cadrul altor manifestări politice, oamenii muncii și militarii au dezbătut pe larg activitatea sfaturilor populare, au trecut în revistă realizările și au scos în evidență lipsurile ce trebuiesc lichidate, propunînd măsuri concrete, inițiind noi și noi acțiuni de folos obștesc. Cu mîndrie au vorbit cetățenii despre regiunile, orașele și comunele pe care puterea populară le-a chemat la o viață nouă, intensă, economică, politică, socială, culturală și sanitară. In prezent, în fața sfaturilor populare stau sarcini de mare răspundere. Pe linia trasată de Plenara C.C. al P.M.R. din decembrie 1956 a crescut rolul lor în construcția economică și de stat, au fost sporite posibilitățile lor de contribui la ridicarea multilaterală a a activității economice, sociale, culturale, de pe teritoriul pe care își desfășoară munca. Chezășie a îndeplinirii acestor noi și însemnate sarcini sînt conducerea sfaturilor populare de către partid, legătura trainică cu cetățenii, atragerea și mobilizarea lor la acțiuni obștești. Votînd pentru candidații Frontului Democrației Populare, muncii și militarii votează oamenii pentru continua înflorire a regiunilor și raioanelor, a orașelor și comunelor, pentru întărirea sfaturilor populare — cele mai largi organizații de masă, pentru o participare activă și rodnică la conducerea treburilor obștești. Sfaturile populare sînt o școală care crește zeci și zeci de mii de buni gospodari, conducători locali care prin munca lor ajută la rezolvarea cerințelor pe care le ridică viața. In anii puterii populare s-au călit în această școală contingente întregi de activiști — ale căror nume le întîlnim din nou pe listele de candidați. Alături de ei sînt propuși — nou și numeros detașament — tovarăși care și-au dovedit, odată cu priceperea în muncă în fabrici, pe ogoare, în școli, în instituții, în unități, devotamentul orînduirea populară, dorința pentru de a sluji interesele celor ce muncesc. Ieșiți din rîndul poporului muncitor, ei au datoria de a face totul pentru a-și îndeplini sarcinile, pentru justifica cinstea și încrederea ce li se acordă Votul nostru, din toată inima, candidaților Frontului Democrației Populare . Cu mare bucurie întîmpină ziua de 2 martie militarii Forțelor noastre Armate — cetățeni iubiți și respectați în Republica noastră Populară Ei s-au pregătit cu deosebită grijă pentru actul cetățenesc al votării. Unii dintre ei au mai votat pînă acum, dar alții vor vota pentru prima dată. Și unii, și ceilalți, înțeleg însemnătatea alegerilor, însemnătatea votului lor și s-au străduit ca, în fața urnelor, să vină cu realizări ostășești în pregătirea de luptă și politică, în însușirea tehnicii, în întărirea ordinei și disciplinei. Alături de întregul popor muncitor ei sînt hotărîți să facă din alegeri, prin votul lor unanim și entuziast, o puternică manifestare a unității lor în jurul partidului și guvernului, o victorie de seamă în lupta pentru întărirea regimului democrat-popular, pentru înflorirea și întărirea patriei, pentru socialism. Toți la vot! Votul nostru, candidaților Frontului Democrației Populare. Trăiască victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare ! îESHSHSHS I ■rII TnTII I A VOT1 ■ ■ ■ ■ ■ ■ B H || ^ £ 15ESaSZSESa515HSBSZffHS£SHSZS:Zi?SHSESHSHSHSaS2SH£ Votul nostru candidaților Frontului Democrației Popularei PENTRU VICTORIA ÎN ALEGERI A F. D. P să Înflorească regiunile, raioanele, ORAȘELE ȘI COMUNELE REPUBLICII! Scrisoare hunedoreană Născut pe meleagurile Abrudului, încă de mic copil am fost nevoit să lucrez împreună cu tatăl meu, ducindu-ne viața de pe o zi pe alta. Cînd iarna își arăta fața albă și rece, pentru noi începeau zile grele. Mizeria m-a împins la Hunedoara, la fosta uzină de fier Și aici viața și-a continuat același drum întunecat. Anii au trecut. Odată cu ei, Hunedoara, oamenii, uzina, țara, sub soarele democrației populare, s-au transformat. Omul simplu, călăuzit de partid, a devenit om, a văzut lumina, a înțeles viața, rostul ei. Munca a început a ne fi prețuită și răsplătită din plin. Astfel, anul trecut, printre cei ce au primit „Medalia Muncii" m-am numărat și eu. Visul anilor tinereții mele de a avea asigurată o viață mai bună, un viitor fără teama zilei de mîine, a devenit realitate. Cit despre Hunedoara noastră, ea a crescut ca uriașul din poveste, a devenit un gigant al industriei noastre. Despre ea se spune, pe bună dreptate, că este ca o inimă de oțel a patriei socialiste. Toate acestea se datoresc partidului nostru. De aceea, acum, cînd voi ajunge în fața urnei de vot, cu toată inima voi da votul meu candidaților F.D.P. ca recunoștință pentru tot ceea ce a adus regimul democrat în viața mea. CORNEL PLEȘA Laminator, Combinatul Siderurgic Hunedoara maghiari. Gospodăria dispune acum de un sector zootehnic cu 3.000 animale. Veniturile cresc de la an la an. Numai anul trecut, prin valorificarea produselor animale și vegetale, am primit 2.968.000 lei, iar fondul de bază a întrecut cifra de 2 milioane lei. Odată cu creșterea avutului obștesc a crescut și bunăstarea colectiviștilor. Valoarea zilei-muncă s-a mărit cu 23 lei față de anul 1953. Mai mult de jumătate din numărul colectiviștilor au dus în ultimul an acasă peste un vagon și jumătate cereale. Visul meu de a avea o casă proprie a devenit realitate. Printre cei peste 300 de colectiviști din Sîntana, care și-au ridicat case de cărămidă, acoperite cu țiglă, mă număr și eu. Mobilă nouă, aparate de radio, mașini de cusut, biciclete, pot fi văzute acum în toate casele colectiviștilor. Copiii noștri au astăzi la dispoziție 3 școli moderne unde pot învăța și recomandă faptele „Cîțiva știutori de carte“. Așa era trecut înainte, în arhive, Satul Nou din Dorohoi. Și care erau acești știutori de carte ? Cei care puteau merge la școala din satul vecin, pentru că în satul nostru nu era școală. De aceea, an de an, numărul analfabeților creștea. Celui care nu a fost prin raionul Dorohoi în ultimii ani i-ar veni greu să recunoască azi fostul „Sat Nou". In mijlocul satului se ridică o școala nouă, cu săli de cursuri spațioase. Copiii țăranilor muncitori din Satul Nou primesc învățătură pe care mulți dintre părinții lor de abia in anii regimului nostru au apucat-o. Ungureanu Maria, tractoristă fruntașă, Burlacu Mihai, tehnician la laminorul de la Roman, Cosaș Dumitru, student la facultatea de medicină din Iași, iată numai cîțiva din fiii comunei noastre cu care ne mîndrim. Pentru fața nouă a comunei au muncit cu multă tragere de inimă cei aleși de noi. Iată de ce candidaților Frontului Democrației Populare le vom da cu încredere votul nostru, încrederea ne izvorăște din faptele lor, din munca și hărnicia lor. MITROI VLAD directorul Școlii din Satul-Nou-Dorohoi i fața urnei Privesc această sobră armonie de sensuri noi, de ritm și poezie Privesc acest frumos de neînvins o urnă... un ostaș îmbujorat... Și-n fața urnei pictoru-a surprins tot noul sens al vieții de soldat Pășește calm flăcăul... Calm, zîmbind cu grijă-n mîna-i aspră-mpăturind un buletin de vot — certificat de cetățean, soldat, și Om de Stat, Ostașul... urna... Da, atîta tot. Și alți soldați, în urmă-i, vin la vot Privesc această sobră armonie de sensuri noi, de ritm și poezie de mare pictor, oare, a zugrăvit acest tablou ?... Eu cred — a mia oară că marele maestru, negreșit, e Revoluția noastră proletară !... C. AVRAM Orice tînăr poate urma școli înalte îmi revăd copilăria. Amară, trudită, plină de grija zilei de mîine. Mă gîndesc la părinții mei , oameni simpli, la fel ca sutele de locuitori ai comunei Stroiești din fostul județ Argeș, mereu împietriți în necazurile lor, mereu temători de neprevăzut. Lîngă ei am muncit de mic. In livadă sau pe ogor, părtașul lor am fost și la supărări, și la micile bucurii dacă au fost. Nici cînd nu a gîndit taică-meu că ar putea să-și vadă vreunul din cei patru copii la școală. In cel mai fericit caz se gîndea să ne vadă meseriași sau mici slujbași la stat. Zilele luminoase ale vieții noi aveau să bată și la poarta casei noastre. Era prin 1947. Auzise el tata că la Curtea de Argeș se dau examene de admitere la școala medie horticolă. Printre ei aveam să mă număr și eu. Bucuria tatei de a-și vedea fiul la școli înalte, cum zicea el, nu mai cunoștea margini. Intrasem ca bursier, avînd asigurate toate condițiile de a urma la cursuri, locuință și hrană gratuită la internatul școlii. Și anii au trecut. Revăd o toamnă mai frumoasă. Un grup de tineri erau trimiși să studieze în Uniunea Sovietică. Printre aceștia mă aflam și eu. Urma să studiez la facultatea de horticultură din Krasnodar. Pe cei ce m-au trimis, nu i-am făcut de rușine. In 1955, am devenit inginer agronom. Astăzi privesc împrejur. Sînt mii de tineri, mii de nădejdi, ce prind aripi. Prin ei citesc, bucuria părinților care își văd fiii la școli înalte. Puterea populară a înfăptuit visul atîtor tineri de a învăța, de a-și însuși știința înaintată. Iată pentru ce votez din toată inima pentru Frontul Democrației Populare. Inginer agronom ION OLEA Trustul Gostat Pitești n^u în familia colectiviștilor Eram doar de o șchioapă cînd tata mă purta prin țară cu donițe, găleți, solnițe și alte lucruri din lemn, în schimbul cărora aducea pîine la ceilalți 7 frați mai mici. Așa mi-am dus amarul zilelor mai bine de 33 de anii. Adevărata viață a răsărit pentru mine, ca și pentru ceilalți locuitori necăjiți din Țara Moților abia în anii regimului democrat-popular. Urmînd îndemnul partidului, cu 7 ani în urmă, 35 de familii de țărani muncitori din comuna Sîntana, regiunea Oradea, printre care: mă număram și eu, au pus bazele unei gospodării colective. La început eram puțini la număr. Nu aveam experiență și nici mijloace, dar eram hotărîți să mergem înainte. Anii au trecut. Colectiva noastră se numără astăzi printre gospodăriile fruntașe din regiune. Pe cele 2.000 de hectare lucrează acum în comun aproape 900 de familii de țărani romîni, germani și în limba maternă , romînă, germană și maghiară. Pe ulițele satelor strălucesc becurile electrice, la cinematograful comunei pot fi văzute cele mai noi filme, iar la bibliotecă se găsesc um de cărți din care ne însușim cultura nouă. Strîns uniți în marea familie, noi vom lupta pentru obținerea unor recolte și mai bogate, nu vom cruța nici un efort pentru înflorirea necontenită a patriei noastre dragi, în care cu ajutorul partidului și statului democrat-popular ne înfăptuim o viață fericită. Pentru această viață nouă pe care n-am cunoscut-o înainte, ci numai în anii puterii populare, pentru ea votez acum candidații Frontului Democrației Populare. TEODOR GLIGOR șeful brigăzii a 6-a G.A.C. „Viață Nouă“ Sîntana n^! La noi, în Bărăgan Stan, cîteodată și mă gîndesc la toate cite se petrec în comuna Vasile Roaită, raionul Fetești, de unde am venit de curînd în armată. Gospodăria agricolă colectivă care unește toate pămînturile locuitorilor de aici a adus belșug în case. Înainte stăpînea aproape tot pămîntul satului un boier, Pană îi spunea: Își întindea moșia peste trei sate. Amară viață aveau oamenii care lucrau pentru el. Acum sînt alte vremuri. Oamenii sînt stăpîni și pe pămînt, și pe ei. Găsesc timp să se ocupe și cu treburile obștești, să pună la cale rosturile satului. Iacă, gospodăria colectivă, cu sprijinul sfatului popular a început canalizarea comunei și extinderea rețelei electrice. In gospodăria colectivă s-au construit grajduri pentru vite, s-a înălțat o magazie nouă. Bogăția colectivei crește an de an. Eu sînt mecanic de pompă. Tata, meseriaș și el. Ne-am gîndit că în colectivă vom trăi mai bine. Sîntem colectiviști din anul trecut. Am realizat împreună cite patru zile-muncă pe zi. Mi-a scris de curînd de acasă că au de toate, cum n-au avut pînă acum. De la colectivă le au. La toate acestea mă gîndesc și acum, cînd mă pregătesc pentru vot. Votînd pentru candidații F.D.P. votez pentru belșug în colectivă și în casele oamenilor. Soldat RADU BORDEI Cînd zbor peste sate și orașe Regimul democrat-popular a ridicat și satul meu de pălmași la viața nouă. Comuna Pleașa are astăzi un cămin cultural, lumină electrică, gaze de sondă pentru încălzit, în fiecare casă se găsește un difuzor sau aparat de radio. S-a deschis un magazin universal, bine aprovizionat cu mărfuri ieftine și pe placul cumpărătorilor. Pe pămîntul stăpînit odinioară de cîțiva moșieri au luat ființă unități agricole socialiste care asigură bunăstarea țăranilor muncitori. Tot în anii aceștia mi-am văzut și eu împlinit visul din copilărie. Partidul nostru m-a ajutat să devin pilot. Astăzi, cînd zbor peste sate și orașe, văd cum înflorește întreaga țară. Avionul mă poartă prin înălțimi de parcă ar fi și el părtaș la bucuria mea. Pentru continua înflorire a patriei mele, voi vota cu toată încrederea candidații Frontului Democrației Populare. Locotenent-major M. CARAN Satisfacții mari Se împlinesc 33 de ani de cînd profesez meseria de medic. Ultimii 12 ani însă mi-au adus cele mai mari satisfacții. Sînt anii în care munca noastră a fost altfel prețuită, iar condițiile de lucru radical îmbunătățite. La Tg. Mureș, clinica noastră de ginecologie și obstetrică a fost transformată în secție a universității Boliny și a primit unul dintre cele mai moderne sanatorii, înzestrat cu utilaj special. tn urma sprijinului primit din partea organelor de partid și de stat, capacitatea clinicii noastre a crescut cam de trei ori în ultimii ani, lucru care ne-a pus în fața unor noi și mari sarcini. O realizare deosebită a fost înființarea unei secții aparte pentru noii născuți. Medici pediatri bine pregătiți veghează azi asupra vieții celor mai tineri cetățeni ai Republicii. In ultimul timp am construit o altă nouă clădire care face posibilă separarea celor două secții curative — obstetrică și ginecologie. Prin construcția unei alte clădiri, am putut amenaja o sală de cursuri modernă și un complex ambulatoriu, o sală pentru audiții muzicale și altele. Grija pe care statul o poartă mamei și copilului ne pune în față mereu noi sarcini. Deputații în sfaturile populare ne sînt de mare ajutor în muncă. Ei, alături de cadrele medicale, lămuresc pe cetățeni de folosul pe care îl au cerîndu-ne ajutorul. Ei ne susțin și ne sprijină în toate inițiativele noastre. De aceea, la 2 martie, votul nostru va fi dat cu încredere acelora care ne ajută în împlinirea muncii noastre, muncă pusă în slujba sănătății poporului. Dr. LORINCZ ANDRAȘ CANDIDAT AI FRONTULUI DEMOCRAȚIEI POPULARE C. RAMADAN Artist al poporului Căpitan de rangul II PRICOP IOSIF GH. ZAPODEANU mecanic ATANASESCU VALENTINA profesoari Maior OBREJA IOAN