Apărarea Patriei, ianuarie 1959 (Anul 15, nr. 1-25)

1959-01-03 / nr. 1

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînă ! »ANURAREA PATRIEI Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. .-ji—amwiTM'*>nT-nT^^M-inMiMMMJUjuMMnM3nrirrrowiirnrT»TrBwrnm~nMrr-iwi i mi ■ iii mu ■ mi—imnrri---------------- ANUL XV Nr. 1 (3844) | Sîmbătă 3 ianuarie 1959 4 PAGINI — 20 BANI Cuvântarea tovarășului CHIVU STOICA rostită la posturile de radio cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1958 la posturile noastre de radio următoarea cuvîntare : Tovarăși și tovarășe, cetățeni și cetățene. Ne aflăm în pragul Anului Nou, al 15-lea an de cînd poporul nostru a devenit stăpîn al propriului său destin. In anul care s-atinsul țării noastre s-au sfirșit, pe înînălțat noi fabrici, uzine, sonde, centrale electrice, locuințe, școli și spitale, s-a lărgit și s-a consolidat sectorul socialist al agriculturii, s-a îmbunătățit traiul oamenilor muncii de la orașe și sate. înfăptuirile rodnice ale acestui an sînt rezultatul muncii creatoare a eroicei noastre clase muncitoare, a harnicei țărănimi muncitoare, a oamenilor de cultură legați de popor. Ele sunt rodul politicii marxist-leniniste a partidului nostru, care conduce cu mină sigură poporul muncitor pe drumul socialismului. Succesele pe care le-am obținut au cerut poporului nostru muncitor eforturi susținute, abnegație și elan patriotic în lupta pentru înfrîngerea greutăților, inerente perioadei de mari transformări social-economice și de lichidare a înapoierii în care a fost ținută țara noastră de burghezie și moșierime, însuflețiți de victoriile repurtate, încrezători în viitorul luminos al patriei noastre, strîns uniți în jurul partidului și guvernului, oamenii muncii vor manifesta și în anul care vine același avînt creator în lupta pentru Îndeplinirea planului de stat pe anul 1959, pentru traducerea in viață a sarcinilor mărețe pe care partidul nostru le-a pus în fața poporului. Ne apropiem tot mai mult de acel stadiu de dezvoltare cînd rezultatele eforturilor noastre vor fi și mai evidente, asigurînd un nivel tot mai ridicat al bunăstării materiale și culturale a tuturor celor ce muncesc. Trecînd in revistă realizările obținute de poporul nostru în anul ce s-a scurs, ne bucurăm totodată de marile realizări ale popoarelor frățești din Uniunea Sovietică și din celelalte țări ale lagărului socialist. Realitatea vie, înfăptuirile materiale și spirituale ale sistemului socialist mondial, demonstrează în fața întregii lumi superioritatea socialismului asupra capitalismului. In lumea capitalistă noul an începe pentru oamenii muncii sub semnul fenomenelor tot mai acute ale crizei economice, sub semnul devalorizării și inflației, al agravării șomajului, al atacului reacțiunii împotriva libertăților democratice , lupta oamenilor muncii pentru interesele lor vitale, pentru democrație și progres social capătă o amploare și o intensitate tot mai mare. Poporul nostru este doritor de pace și știe că această năzuință a sa este împărtășită de toate popoarele lumii. Popoarele vor să fie eliberate de povara goanei înarmărilor și a cheltuielilor militare, de primejdiile grave ale politicii „pe marginea prăpastiei", dusă de agresorii imperialiști, dornici să cotropească pămînturi străine, să subjuge alte popoare, să le răpească independența națională și dreptul de a dispune de soarta lor. Succesele însemnate obținute de popoarele iubitoare de pace în anul 1958 justifică convingerea noastră, ca anul care vine va fi anul unor noi biruințe ale forțelor păcii, care sînt în măsură să împiedice orice tentativă a cercurilor imperialiste, împotriva păcii și securității îndreptată popoarelor. Umăr la umăr cu celelalte țări ale lagărului socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, laolaltă cu toate forțele ce luptă pentru pace, Republica Populară Romînă își va aduce și pe viitor contribuția activă la rezolvarea celei mai arzătoare probleme a timpului nostru — asigurarea unei păci trainice în întreaga lume, în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al guvernului Republicii Populare Romîne, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați, femei, tineri, care muncesc cu dragoste și devotament în uzine și fabrici, în mine, pe ogoare, în instituții și lăcașuri de cultură, noi succese in activitatea lor, în lupta pentru construirea socialismului, pentru propășirea țării și fericirea poporului, pentru pace in lumea întreagă, și le adresez tradiționala urare a poporului nostru . La mulți anii TELEGRAME Tovarășului N. S. HRUȘCIOV, Prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., Președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Tovarășului K. E. VOROȘILOV, Președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U. R. S. S. MOSCOVA Dragi tovarăși. Cu ocazia Anului Nou vă transmitem călduroase felicitări din partea poporului romîn care se bucură din toată inima de succesele remarcabile obținute de poporul sovietic, sub conducerea P.C.U.S., în opera de construire a comunismului. Poporul nostru dă o înaltă prețuire relațiilor de colaborare frățească dintre popoarele noastre și-și manifestă hotărîrea de a întări continuu prietenia dintre Republica Populară Romînă și Marea Uniune Sovietică care ne acordă un ajutor neprecupețit în construirea vieții noi, socialiste. Urăm poporului frate sovietic, gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, guvernului sovietic și dv. personal, noi succese în realizarea mărețelor sarcini ale construirii comunismului, în lupta pentru pace în lumea întreagă. GHEORGHE GHEORGHIU-DE= Prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn CHIVU STOICA Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne ION GHEORGHE MAURER Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne Primului secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, Președintelui Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne tovarășului CHIVU STOICA, Președintelui Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne, tovarășului I. GH. MAURER BUCUREȘTI Dragi tovarăși. In numele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, al Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. și al Consiliului de Miniștri al U.R.S.S, vă felicităm călduros pe d-voastră și întregul popor romîn cu prilejul Anului Nou. Poporul sovietic se bucură sincer că în anul care a trecut poporul romîn, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, a obținut însemnate succese în construirea socialismului, în ridicarea bunăstării sale. Ne exprimăm convingerea că prietenia frățească și colaborarea între popoarele țărilor noastre se vor dezvolta mereu și în viitor în interesu întăririi continue a familiei unite a popoarelor lagărului socialist. Dorim din tot sufletul poporului frate romîn noi succese în măreața operă a construcției socialiste, în lupta pentru menținerea și consolidarea păcii în întreaga lume. N. HRUȘCIOV K. VOROȘILOV In noaptea de Anul Nou sa 11111111111111111 h 111111111111111111111111111111111111111111111111111111111 il 1111111 i miiliillltiliilliltiiiiluiiiiimiiHiiiiiiiitiiiiiiimiiiitiiiiliiiiiiiii mniiiiiiimiiitiiiMtii ............................................................................................................... La Complexul C.F.R. „Grivița Roșie“ Oamenii muncii din Capitală au primit noul an cu veselie. în numeroase întreprinderi, muncitorii fruntași și familiile lor au petrecut revelionul împreună, pînă în zorii zilei. Pe ceferiștii de la „Grivița Roșie" Anul Nou" i-a găsit în noua și frumoasa sală a cantinei pe care au inaugurat-o in urmă cu cîtva timp. Muzica și dansul, nelipsita „Periniță" și tradiționalele „Răvașe“ de revelion au întreținut buna dispoziție și veselia pină în zorii primei zile a noului an. Fruntașii în producție, printre care strungarul Ion Cercel, turnătorul Dumitru Penciu, timplarul Aurel Micu, ca și ceilalți ceferiști veniți să sărbătorească împreună revelionul, au dovedit că știu să petreacă tot atit de bine pe cît știu să muncească. Sărbătorind încheierea unui an bogat în roade, ceferiștii „Griviței Roșii" au ridicat paharul pentru înflorirea patriei, pentru pace, pentru noi succese in muncă. La uzinele „23 August“ Sute de muncitori de la marile uzine „23 August“ din Capitală au petrecut revelionul împreună într-o atmosferă sărbătorească. In această noapte muncitori, tehnicieni, ingineri au ridicat paharul pentru noi succese in muncă. Printre cei veniți erau sudorul Diaconu Mihai, inginerul Răduț Ion, strungarul,î TBiș Petre, ajustorul Vîrtej Dumitru T- alți fruntași în producție cu care se mîndrește colectivul acestei uzine. Dansul, veselia, urările au fost urmate de un frumos program de cintece, recitări, dans, susținut de brigada artistică a uzinei. La Fabrica de confecții „Gh. Gheorghiu-Dej“ La cantina fabricii de confecții „Gh. Gheorghiu Dej" din Capitală, sărbătorește împodobită, muncitorii acestei importante întreprinderi din industria ușoară au întîmpinat cu veselie Anul Nou 1959. In anul care a trecut ei au obținut succese importante în producție. Pentru a 13-a oară consecutiv au primit steagul roșu de întreprindere fruntașă pe ramura de confecții și au realizat planul de producție pe anul 1958 cu 23 de zile înainte de termen. Pentru anul 1959 pe care l-au primit cu belșug, după tradiție, muncitorii de la fabrica de confecții „Gh. Gheorghiu-Dej" sunt hotărîți să dobândească noi victorii in muncă. Ei au ridicat paharul pentru partid și guvern, pentru pace, pentru construirea socialismului in patria noastră. In noaptea de revelion la Fabrica de infecții „Gh. Gheorghiu-Dej" (Foto: AGERPRES] MARELE CARNAVAL AL TINERETULUI I f'<s^nf=s i In noaptea de 31 decembrie, Palatul Republicii a fremătat de cîntec și veselie. A avut loc aici un mare carnaval al tineretului din Capitală, primul carnaval organizat în Palatul Republicii de Comitetul Orășenesc U.T.M. București cu sprijinul C.C. al U.T.M. In sălile, unde cu ani în urmă benchetuiau regele și clica lui, peste 2.000 de tineri muncitori fruntași în producție din întreprinderile bucureștene, tineri intelectuali merituoși, studenți romîni străini și elevi fruntași la învățășitură, tineri militari ai Armatei noastre Populare au petrecut cu voioșie tradiționala noapte de Anul Nou La programul bogat și variat al carnavalului și-au cei mai buni soliști dat concursul de muzică ușoară și populară din Capitală, artiști ai Teatrului de Estradă și ai Circului de stat, formații de artiști amatori, orchestre de dans etc. N-a lipsit nici plugușorul și nici Moș Gerilă care a împărțit daruri. Tov. Virgil Trofin, prim-secretar al C.C. al U.T.M., a felicitat călduros pe tineri cu prilejul noului an, urîndu-le sănătate, fericire și succese tot mai mari și mai frumoase în muncă. In curtea și în piața Palatului Republicii s-a desfășurat un minunat și deosebit de spectaculos joc de artificii. Revelioane ale tineretului bucureștean au avut loc în toate raioanele Capitalei. Studenții din București și-au petrecut revelionul la Casa de cultură „Grigore Preoteasa“ sau în institute. (Agerpres ) La Casa Centrală a Armatei (Foto: T. MACARSCHI) O NOUĂ CONFIRMARE A SUPERIORITĂȚII ȘTIINȚEI ȘI TEHNICII SOVIETICE In U.R.S.S. a fost lansată o rachetă cosmică in direcția Lunei . Racheta cosmică cu mai multe trepte a ieșit pe traiectoria de înaintare în direcția Lunei . Conform calculelor preliminare, mîine, 4 ianuarie, în jurul orei, racheta cosmică va ajunge în regiunea Lunei . Ultima treaptă a rachetei cosmice, în greutate de 1.472 kg, fără combustibil, este prevăzută cu un container special, în interiorul căruia se află aparatele de măsurat necesare efectuării observațiilor științifice . Pentru urmărirea zborului ultimei trepte a rachetei în ea se află mai multe aparate de radioemisie și o aparatură specială destinată creării norului de natriu — o cometă artificiala Lucrările de cercetări științifice și lucrările experimentale și de construcții efectuate în U.R.S.S. au urmărit crearea unor sateliți artificiali ai pămîntului de proporții și greutate mare. După cum se știe, greutatea celui de-al treilea satelit artificial sovietic a fost de 1.327 kg. Cu prilejul lansării cu succes, la 4 octombrie 1957, a primului satelit artificial al pămîntului din lume și cu prilejul lansărilor ulterioare de sateliți sovietici de mare greutate în cadrul programului Anului geofizic internațional a fost obținută prima viteză cosmică de 8 km. pe secundă. In urma muncii creatoare ulterioare a oamenilor de știință, constructorilor, inginerilor și muncitorilor sovietici, in prezent a fost creată o rachetă cu mai multe trepte, ultima treaptă fiind capabilă să atingă cea de a doua viteză cosmică de 11,2 km. pe secundă, care asigură posibilitatea efectuării zborurilor interplanetare La 2 ianuarie 1959, în U.R.S.S. a fost lansată în direcția Lunei o rachetă cosmică. Conform programului stabilit, racheta cosmică cu mai multe trepte a eșit pe traectoria înaintării în direcția Lunei. Conform datelor preliminare, ultima treaptă a rachetei a căpătat cea de a doua viteză cosmică necesară. Continuîndu-și înaintarea, racheta a trecut peste frontiera de est a Uniunii Sovietice, peste insulele Hawaii și își continuă drumul deasupra Oceanului Pacific, îndepărtîndu-se rapid de pămînt. La 3 ianuarie, ora 3:10 (ora Moscovei), racheta cosmică, înaintînd în direcția Lunei, va trece deasupra regiunii de sud a insulei Sumatra aflîndu-se la o distanță de aproximativ 110.000 km de pămînt. Conform calculelor preliminare, care sînt precizate prin observații directe, la 4 ianuarie în jurul orei 7, racheta cosmică va ajunge în regiunea Lunei. Ultima treaptă a rachetei cosmice în greutate de 1.472 kg, fără combustibil, este prevăzută cu un container special în interiorul căruia se află aparatele de măsurat necesare efectuării următoarelor observații științifice — stabilirea câmpului magnetic al Lunei, studierea intensității și variației intensității razelor cosmice în afara timpului magnetic al pămîntului ; înregistrarea fotonilor în radiația cosmică ; stabilirea radioactivității Lunei ; studierea repartiției nucleelor grele în radiația cosmică ; studierea gazelor componente ale materiei interplane-studierea radiației corpusculare a soarelui ; — studierea părticelelor meteorice. Pentru urmărirea zborului ultimei trepte a rachetei cosmice în ea se află : — un aparat de radio-emisie care emite pe două frecvențe : 19,997 și 19,995 MHz, mesaje telegrafice cu o durată de 0,8 și 1,6 secunde ; — un aparat de radio-emisie care emite pe frecvența de 19,993 MHz. mesaje telegrafice cu o durată variabilă de 0,5—0,9 secunde, cu ajutorul cărora se transmit datele observațiilor științifice. — un aparat de radio-emisie care emite pe o frecvență de 183,6 MHz, și utilizat pentru determinarea parametrelor mișcării și transmiterea pe pămînt a informației științifice — o aparatură specială destinată creării norului de natriu — o cometă artificială. Cometa artificială poate fi urmărită și fotografiată cu mijloace optice, înzestrate cu filtre de lumină, care separă linia spectrală a natriului. Cometa artificială se va forma la 3 ianuarie aproximativ la ora 3:57 (ora Moscovei), și va fi vizibilă aproximativ 2—5 minute în constelația Fecioarei, aproximativ în centrul triunghiului format din stelele Alfa-Boarului, Alfa-Fecioarei și Alfa- Balanței. Racheta cosmică are pe bord un fanion cu stema Uniunii Sovietice și inscripția : „Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste. Ianuarie 1959“. Greutatea totală a aparaturii științifice și de măsurat împreună cu sursele de alimentare și containerul este de 361,3 kg. Stațiile științifice de măsurat, situate în diferite regiuni ale Uniunii Sovietice, fac observații asupra primului zbor interplanetar. Determinarea elementelor traectoriei se înfăptuiește cu ajutorul mașinilor electronice de calcul după datele măsurătorilor transmise în mod automat centrului de coordonate și calcul. Prelucrarea rezultatelor măsurătorilor va permite obținerea de date despre mișcarea rachetei cosmice și determinarea sectoarelor spațiului interplanetar în care se efectuează observațiile științifice. Munca creatoare a întregului popor sovietic, îndreptată spre rezolvarea celor mai importante probleme ale dezvoltării societății socialiste în interesul înregii omeniri progresiste, a permis să se înfăptuiască cu succes primul zbor interplanetar. Lansarea rachetei cosmice sovietice dovedește încă odată înaltul nivel de dezvoltare a construcției de rachete în U.R.S.S., demonstrează încă odată întregii lumi remarcabilele cuceriri ale științei și tehnicii sovietice înaintate. • Cele mai mari taine ale universului devin mai accesibile omului, care într-un viitor apropiat va putea păși el însuși pe suprafața altor planete. Colectivele institutelor de cercetări științifice, ale birourilor de proiectare, ale uzinelor și organizațiilor experimentale, care au creat noua rachetă destinată comunicațiilor interplanetare, închină această lansare celui de-al XXI-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Transmiterea de date cu privire la zborul rachetei cosmice se va efectua regulat prin toate posturile de radio ale Uniunii Sovietice. MOSCOVA, 2 (Agerpres). — TASS transmite comunicatul „Cu privire la lansarea unei rachete cosmice în direcția Lunei". Anii 1957—1958 au fost marcați prin realizări uriașe ale Uniunii Sovietice în domeniul construcției de rachete. Lansările de sateliți artificiali sovietici ai pămîntului au permis acumularea materialului necesar înfăptuirii zborurilor cosmice și atingerea altor planete ale sistemului solar.tare : La Casa ofițerilor din Sibiu Spre Casa ofițerilor din garnizoana Sibiu se îndreptau cu pași grăbiți familiile de ofițeri, sergenți reangajați și angajați civili unde și-au propus să-și petreacă revelionul. Pretutindeni, în sălile unde și-au petrecut revelionul militarii, angajații civili și familiile acestora, a domnit o animație tovărășească, de sinceră prietenie, dovadă a unei legături strînse ce s-a închegat în acest an între familiile de militari din garnizoana noastră. Orele 24. Pentru un minut, lumina s-a stins. Cînd se aprinde din nou, toți își urează „La mulți ani“. Șefii și comandanții prezenți își felicită subordonații. Pretutindeni stăpînește veselia și voia bună. Atenția deosebită acordată revelionului, pregătirii surprizele pregătite în acest scop, au făcut ca prima noapte din noul an să fie petrecută intr-un cadru sărbătoresc. Căpitan M. BLANARU Pe o navă de luptă Anul Nou 1959 a fost întîmpinat pe nava noastră sărbătorește. Cu cîteva ore înainte de orele 24 la stația de radioamplificare a navei s-a transmis plugușorul marinarilor — scris de locțiitorul politic al comandantului. In versurile plugușorului au fost trecute în revistă succesele echipajului și au fost criticați marinarii care au avut lipsuri în pregătirea și activitatea lor. O echipă de marinari de pe navă au fost apoi cu plugușorul și la alte nave din bază. La orele 11 a început masa tovărășească. La orele 24 — cînd anul vechi preda schimbul anului nou 1959, pe bordul navei erau prezenți comandantul bazei și comandantul marii unități. Ei au felicitat echipajul navei și le-au urat noi succese în pregătirea lor de luptă și politică. Căpitan locotenent BAICU MARIN un post DE SANTINELĂ Anul 1959 l-am întîmpinat stînd de strajă. Eram santinelă. Pe Cerul orașului se desfăceau, în buchete multicolore, stelele rachetelor , la ferestrele caselor luceau lumini... Țara întreagă se despărțea cu cintece și bucurie de anul 1958 și întîmpina cu urări de noî succese anul cel nou — anul 1959, an pe care îl dorim și mai bun și mai bogat. Stînd în post, m-am simțit mindru și mulțumit că am vegheat, în noaptea de revelion, la liniștea și fericirea poporului nostru muncitor Soldat-fruntaș NICOLAE MICU ÎNTR-O SINGURĂ ZI CU 131 TONE OTEL PESTE PLAN In prima zi din noul an, jurnaliștii, oțelarii și laminatorii de la Combinatul siderurgic Hunedoara au lucrat cu entuziasm însuflețiți de dorința de a da patriei cît mai mult metal, așa cum le cere partidul. Furnaliștii care deservesc furnalul nr. 6 au dat în ziua de 1 ianuarie 1959 pe fiecare schimb în medie cu 1.100 kg. de fontă mai mult decît era planificat. Topitorii de la oțelăria Martin nr. 1 și cei de la noua oțelărie, care și-au propus să producă anul acesta cu aceleași agregate cu 20.000 de tone de oțel mai mult decît în anul trecut, au elaborat în prima zi a anului nou peste sarcina de plan. 131 tone de oțel Martin și electric. Colectivul laminorului Bluming laminat în ziua de 1 ianuarie cu 115 tone blumuri de oțel mai mult decît era planificat, iar muncitorii uzinei cocso-chimice au și livrat furnalelor 62 tone de cocs metalurgic peste plan. Din fonta și oțelul elaborat peste prevederile planului în prima zi a anului de către siderurgiștii de la furnale, de cei de la oțelăria Martin nr. 1 și de la oțelăria electrică se pot fabrica 36 tractoare UTOS-26 sau 66 combine de cereale, . _ ,