Apărarea Patriei, august 1959 (Anul 15, nr. 179-204)

1959-08-01 / nr. 179

M 1« CP Pentru patria noastră, Republica Populara Romînă iarea paiîinr Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XV Nr. 179 (4022) Sîmbătă 1 august 1959 4 PAGINI — 20 BANI Slavă gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, detașamentul de frunte al mișcării comuniste și muncitorești internaționale în lupta pentru pace, democrație și socialism ! (Din „Chemările CC. al PMR. cu prilejul celei de-a XV-a aniversări a eliberării patriei de sub jugul fascist") Majorarea salariilor muncitorilor, maiștrilor și ale personalului tehnic-administrativ din întreprinderi și instituții Pe baza măsurilor elaborate de Plenara C.C. al P.M.R. din 13-14 iulie a.c. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne au adoptat la 30 iulie 1959 hotărirea cu privire la majorarea salariilor tarifare ale muncitorilor, maiștrilor, inginerilor, tehnicienilor, funcționarilor și specialiștilor din întreprinderile și instituțiile de stat, precum și cu privire la îmbunătățirea principiilor de premiere și de acordare a diferitelor sporuri la salariile muncitorilor. A. Cu privire la majorarea salariilor muncitorilor Potrivit Hotărîrii Comitetului Central al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri, salariile tarifare ale muncitorilor se majorează în medie cu 10 la sută, diferențiat în raport cu importanța economică, cu condițiile de muncă și nivelul de tehnicitate al ramurilor și unităților de producție. Potrivit Hotărîrii, salariile tarifare ale muncitorilor din diferitele ramuri de producție se majorează după cum urmează : In industria minieră salariile tarifare ale muncitorilor de bază cu 5 pînă la 11,1 la sută. In industria siderurgică — cu 8,4 pînă la 11,4 la sută. In industria constructoare de mașini — cu 8,7 pînă la 20,1 la sută. In industria construcții montaj — cu 5,7 pînă la 14,1 la sută In industria petrol-chimie — cu 8 pînă la 11,1 la sută. In industria petroliferă ramura foraj — cu 6 pînă la 9,6 la sută In industria lemnului — cu 8,1 pînă la 14 la sută. In exploatările forestiere — cu 6,1 pînă la 17,3 la sută. In industria materialelor de construcții — cu 7,7 pînă la 11,4 la sută. In industria cimentului — cu 8,6 pînă la 11,3 la sută. In industria textilă — cu 8,2 pînă la 12,9 la sută. In industria confecțiilor piele-cauciuc — cu 7,2 pînă la 16,6 la sută In industria alimentară — cu 6,6 pînă la 10,3 la sută. In sectorul exploatării căilor ferate — cu 5,6 pină la 23,8 la sută In sectorul transporturilor rutiere, navale și aeriene — cu 7,S pînă la 17 la sută. In industria locală și panificație — cu 4,5 pînă la 17,2 la sută. In gospodăria comunală — prestări servicii și transport orășenesc — cu 6,8 pînă la 11,7 la sută. Salariile tarifare ale mecanizatorilor din agricultură cu 10 pînă la 16,6 la sută. In unele ramuri unde pînă în prezent sporurile pentru condițiile grele de muncă erau incluse in salariile tarifare, s-a prevăzut — pe lingă majorarea salariilor tarifare — și acordarea de sporuri la salarii de la 25—100 lei lunar. Astfel, majorarea salariilor tarifare plus sporurile la salarii de In industria metalurgiei neferoase de la 8,5 pînă la 17,3 la sută. In industria poligrafică de la 5,8 pînă la 15,2 la sută. In industria sticlei de la 6,5 pînă la 14,2 la sută, în industria viscozei de la 7,2 pînă la 20 la sută. In industria pielăriei tăbăcării de la 9,2 pînă la 15,5 la sută. Hotărirea mai prevede că se vor acorda sporuri la salarii de 50—150 lei, și în unele cazuri pînă la 200 lei lunar, muncitorilor care lucrează în condiții grele (mediu vătămător, temperatură ridicată etc.). De asemenea, Hotărirea prevede că se vor acorda sporuri la salarii pentru muncitorii care conduc o formație de lucru (echipă, brigadă) și pentru exercitarea unei funcții suplimentare. De asemenea, se reglementează în mod unitar sporurile acordate pentru vechime în producție în unele ramuri ale economiei. Odată cu majorarea salariilor tarifare, Hotărirea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri prevede îmbunătățirea principiilor de premiere a muncitorilor. Astfel, în vederea creșterii caracterului stimulativ al premiilor, legării mai strînse de rezultatele tehnico-economice ale activității întreprinderilor. Hotărirea prevede extinderea sistemului de premiere pentru realizarea de economii, îmbunătățirea calității produselor etc. Majorările salariilor tarifare prevăzute de Hotărirea C.C. al P.M.U și Consiliului de Miniștri vor duce la creșterea în aceeași măsură a cîștigurilor totale ale muncitorilor, deoarece celelalte elemente ale sistemului de salarizare, — adică normele de muncă și cotele de premiere rămin la nivelul existent în prezent. B. Cu privire la majorarea salariilor maiștrilor, inginerilor, tehnicienilor, funcționarilor și specialiștilor Prin Hotărirea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri salariile maiștrilor se majorează în medie cu 20%, diferențiat pe ramuri de producție. De asemenea au fost majorate în medie cu 8% salariile tarifare ale personalului tehnic ingineresc, administrativ și de specialitate din întreprinderile industriale, de construcții, de transporturi și din celelalte unități economice, precum și din institutele de proiectări și cercetări, din ministere, sfaturi populare și din alte unități bugetare. Potrivit Hotăririi CC. al P.M.R. și Consiliului de Miniștri majorarea salariilor muncitorilor și celorlalte categorii de salariați nu afectează drepturile acestora la alocația de stat pentru copii, chirii, abonamente de transport, taxe școlare, burse pentru elevii și studenții merituoși, costul uniformelor de serviciu. Majorările salariilor se aplică începînd cu data de 1 august 1959, ridică Scutiri și reduceri la impozitul pe salarii Prezidiul Marii Adunări Naționale a emis la 30 iulie 1959 Decretul privind acordarea unor scutiri și reduceri la impozitul pe salarii Astfel, cîștigurile lunare pînă la 500 lei se scutesc complect de impozit pe salarii. Impozitul pe salarii „ > asupra cîștigurilor lunare între : 601—700 500—600 lei se reduce în medie cu 85 °/( 666,). Impozitul asupra lunare pe salarii cîștigurilor între 701—800 lei se reduce în medie cu 57% 801—900 „ „ „ 37,5% 91K >90., 0 1.301—1.500 »1 Vești de la Casa ofițerilor din Cluj Bogat program de activități Pentru cinstirea zilei de 23 August, cea mai mare sărbătoare națională a poporului romîn, colectivul de conducere a Casei ofițerilor din Cluj a alcătuit din vreme un bogat program de activități politico-culturale, artistice și sportive, la care iau parte cu regularitate un număr tot mai însemnat de ofițeri și familii ale acestora. De relevat sînt realizările Casei ofițerilor în domeniul îmbogățirii și actualizării agitației vizuale. In încăperile principale, în săli, pe holuri și pe culoare sînt așezate frumoase panouri lucrate în ulei, care înfățișează în chip plastic, atrăgător și convingător succesele deosebite pe care oamenii muncii din țara noastră le-au obținut sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn in cei 15 ani de la eliberare. Se remarcă în mod deosebit panoul care înfățișează prin cifre, imagini și scheme dezvoltarea industriei pe anul 1959, în comparație cu anul trecut. Cifrele și datele cuprinse pe panou sînt luate din cele mai noi documente de partid și de stat date publicității. Panouri la fel de reușite au fost confecționate pe teme ca: „Ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii'14, „Dezvoltarea producției în industria ușoară și alimentară“, „Circulația mărfurilor“, „Construcțiile de locuințe“4 etc. Pentru aprofundarea cunoștințelor militarilor despre istoricele succese obținute de poporul nostru in opera de construire a socialismului, la Casa ofițerilor din Cluj au fost organizate două concursuri „Cine știe, răspunde“ — unul pentru ofițeri și altul pentru soțiile acestora — avînd ca temă „15 ani de mărețe realizări sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn“. In cadrul bibliotecii a fost organizat un stand permanent de cărți unde sînt expuse spre vînzare cele mai noi lucrări din domeniul literaturii politice și beletristice. S-au vîndut pînă acum în număr mare lucrări ca : „Setea 44 de Titus Popovici, „Moromeții“ de Marin Preda, „Cronica de familie 44 de Petru Dumitriu, „Dicționarul politic“, „Dicționarul economic 44 etc. Broșura cuprinzînd Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej la ședința plenară a C.C. al P.M.R. din 13—14 iulie a.c., apărută în tiraj de masă, a fost larg difuzată printre militari. Pentru a se cunoaște și mai bine realizările cinematografiei romînești în ultimii ani, Casa ofițerilor a organizat un festival al filmului românnpsp Și echipa artistică a Casei ofițerilor din Cluj, cîștigătoarea locului întîi pe armată la finalele concursului din acest an, desfășoară o bogata activitate. Spectacolul „Pe drum de glorii, patrie iubită“ a fost vizionat nu numai de către militarii din garnizoană ci și de către fruntașii în producție din întreprinderile clujene și de către muncitorii de la întreprinderile „Ianoș Herbak44. Spectacolul, închinat în întregime zilei de 23 August, a fost prezentat și pe scenele căminelor culturale din comunele Gilău, Someșeni, Apahida, Sărmaș și altele. Cuvinte deosebite trebuie spuse despre activitatea plină de roade comitetelor soțiilor de militari. Este aiu pregătire expoziția „Mîinile îndemînatice“ în cadrul căreia vor fi expuse cusături și minunate goblenuri înfățișînd aspecte din viața și munca poporului nostru. Dintre acestea remarcăm goblenurile „Dezvoltarea industriei chimice în anii democrației populare 44, „Monumentul eroilor patriei din București“ etc. Acestea sînt numai cîteva din boatele activități și manifestări care au loc la Casa ofițerilor din Cluj în această perioadă premergătoare zilei de 23 August- Maior I. COSTEA Intr-o subunitate de transmisiuni (Prin telefon). Pe căpitanul Caramitea Aurel, șeful școlii de sergenți, l-am găsit în cancelarie, împreună cu locțiitorul său politic, făcînd bilanțul realizărilor obținute de viitorii instructori, realizări pe care ei le-au închinat marii sărbători a poporului nostru. Subunitatea de telegraf, la manipulare, a depășit baremul cu 300 cuvinte față de cele prevăzute în programul pregătirii de luptă. La ultima lucrare de control s-au obținut calificative bune și foarte bune, iar viteza de transmitere a fost în jur de 1200 de cuvinte/oră, îndeplinind condițiile specialiștilor de clasă. Din rîndul telegrafiștilor, în această privință, s-au remarcat sergentul Sînghiorzan Vasile, soldatul-fruntaș Wolf membru în biroul organizației Rudolf, de bază U.T.M., soldatul Erculescu Vasile, soldatul Popescu Chirilă. De asemenea, tot în cinstea zilei de 23 August, din inițiativa biroului organizației U.T.M. și a locțiitorului politic, subunitățile au învățat trei cîntece patriotice noi : „Drapelul nostru“, „Strîns uniți“ și „Cîntecul ostașului“. Peste cîteva zile, din mijlocul viitorilor instructori, peste 10 tovarăși se vor prezenta în fața comisiei de examinare a concursului „Iubiți cartea“. Printre aceștia se numără soldații Samoilă Cicerone, Buzaș Ion și alții. Locotenent I. TOMA Pe șantierul de la Palatul R. P.R. Pe cel mai mare șantier de construcții din Capitală — șantierul din spatele Palatului R. P. Romîne, unde se construiește noua sală a Palatului și blocuri de locuințe însumînd circa 900 de apartamente — lucrările înaintează într-un ritm viu. La construcția noii săli a Palatului, lucrările sînt avansate cu circa 20 la sută față de plan. In răstimp de numai 4 luni și jumătate, constructorii intreprinderii-șantier au executat un mare volum de săpături, turnări de betoane, zidărie și tencuieli. In prezent, structura de beton și construcția de roșu ale clădirii sînt realizate în proporție de 98 la sută, iar construcția cupolei în proporție de 85 la sută. Experiența acumulată și, îndeosebi, hotărirea și entuziasmul cu care constructorii muncesc pentru realizarea acestui edificiu i-au ajutat să rezolve cu succes o serie de probleme tehnice care s-au ivit în desfășurarea lucrărilor. In timpul iernii, la temperaturi de minus 10 grade, betoanele au fost turnate sub protecția razelor infraroșii. Grăbind ritmul de execuție, constructorii se îngrijesc totodată de folosirea cu chibzuință a materialelor și înlăturarea risipei, de buna gospodărire a sumelor ce se cheltuiesc. In ultimele două luni și jumătate, pe șantier nu s-a mai consumat cherestea nouă, cofrajele fiind refolosite de cite 3—4 ori. Circa 1700 de vagoane sosite cu materiale pentru șantier au fost descărcate în termen, fără locații. Cheltuielile de regie în primul semestru au costat cu peste 630.000 lei mai puțin decît se prevăzuse. Ca urmare, la lucrările executate în primul semestru, constructorii noii săli a Palatului au economisit 1.060.000 lei. Un puternic stimulent în activitatea constructorilor l-au constituit documentele recentei plenare a C.C. al P.M.R. Analizînd posibilitățile existente, ei au găsit noi căi pentru grăbirea ritmului lucrărilor și reducerea prețului de cost. Graficele pe sectoare de lucrări, întocmite pe baza propunerilor făcute de muncitori și tehnicieni, exprimă angajamentul constructorilor întreprinderii-șantier de a termina construcția noii săli cu mult înainte de data stabilită, cu economii totale care se cifrează la aproape 6 milioane lei. întrecerea constructorilor celor 9 blocuri de locuințe ce se ridică în viitoarea piață din spatele Palatului R. P. Romîne are ca prim obiectiv construirea la majoritatea blocurilor, pînă la 23 August, a etajului IV. Constructorii de pe șantier — betoniști, fierari, dulgheri — desfășoară o vie întrecere pentru realizarea angajamentelor luate în cinstea zilei de 23 August. Preocuparea pentru reducerea consumului de materiale la prepararea betonului a dus la economisirea a 100 tone de ciment și 150 mc de agresate. îndeplinind angajamentul luat Tov. Comănescu Constantin de la un atelier de reparații M.F.A. depășește zilnic norma cu peste 120 la sută. (Foto : ST. IONESCU) TELEGRAMĂ Locțiitorului Premierului Consiliului de Stat și ministrul Apărării al R. P. Chineze Tovarășului mareșal PÎN DE-HUAI PEKIN Cu prilejul celei de-a 32-a aniversări a înființării glorioasei Armate Populare Chineze de Eliberare, va rog să primiți din partea militarilor Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne și avea personal sincere felicitări și un călduros salut. Armatele noastre, unite printr-o trainică frăție de arme, împreună cu celelalte armate ale țărilor socialiste în frunte cu glorioasa Armată Sovietică, stau de strajă lagărului socialist și păcii. Orez militarilor glorioasei Armate Populare Chineze de Eliberare noi succese în pregătirea de luptă și politică pentru apărarea muncii pașnice și a cuceririlor socialiste ale poporului chinez. MINISTRUL FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII POPULARE ROMÎNE General-colonel LEONTIN SĂLĂJAN Cocktailul oferit de atașatul militar al R. P. Chineze la București Vineri seara, atașatul militar al R.P. Chineze la București, locotenent-colonel Mei Zun-și, a oferit un cocktail cu prilejul celei de-a 32-a aniversări a Armatei Populare Chineze de Eliberare. Au luat parte tovarășii : general colonel Alexandru Drăghici, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Afacerilor Interne, general colonel Leontin Sălăjan, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Forțelor Armate, Vasile Dumitrescu, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, generalii locotenenți Floca Arhip și Ion Tutoveanu, adjuncți ai ministrului Forțelor Armate, Dionisie Ionescu, șeful Ceremonialului de Stat, generrali și ofițeri superiori, ziariști. Au participat șefii unor misiuni diplomatice acreditați la București și atașați militari. Cu acest prilej a fost prezentat filmul documentar romînesc consacrat vizitei în R.P. Romînă a delegației militare chineze în frunte cu mareșalul Pin Dehuai și filmul documentar chinez de lung metraj „Insulele de corali“ la pag. 4-a La sărbătoarea Armatei Populare Chineze de Eliberare ÎN PREAJMA ZILEI MARINEI R.P.R. Flota comercială —in continuă dezvoltare Duminică 2 august, poporul nostru sărbătorește „Ziua Marinei“. Trecînd în revistă cu acest prilej realizările obținute în dezvoltarea transporturilor navale, marinarii, docherii și toți cei care contribuie la buna desfășurare a transporturilor pe apă sînt mîndri că astăzi flota comercială a țării noastre își îndeplinește cu succes rolul pentru care a fost creată — acela de a satisface în măsură tot mai mare necesitățile de transport pe apă ale economiei naționale, de a contribui la dezvoltarea schimburilor comerciale între țara noastră și alte state. In anii puterii populare flota comercială Navrom a fost înzestrată cu noi nave, construite pe șantierele navale din țara noastră. Navele sub pavilion romîn brăzdează astăzi apele Dunării pînă la portul Regensburg din R. F. Germană, iar vasele maritime efectuează transporturi pînă în îndepărtatele porturi ale Chinei, Indiei, Indoneziei și Vietnamului. Pentru buna desfășurare a transportului naval, Navrom întreține relații cu numeroase întreprinderi și societăți de navigație străine. La Viena, Bratislava și Budapesta funcționează agenții proprii Navrom In traficul maritim, întreprinderea Navrom colaborează și agenții de navigație din U.R.S.S., Turcia, Grecia, Liban, Israel, Cipru, Egipt, Italia, Franța, Anglia, Belgia, Danemarca etc. Investiții importante s-au făcut pentru modernizarea porturilor, pentru înzestrarea acestora cu instalații și utilaje de mecanizare a manipulației mărfurilor. Locul roabelor, al lopeților și căruțelor cu tracțiune animală l-au luat transportoarele, automacaralele, autoîncărcătoarele, electrocarele, precum și utilaje grele de chei sau plutitoare. In portul Constanța, de pildă, gradul de mecanizare a încărcării-descărcării mărfurilor a crescut de circa 5 ori față de anii de dinaintea celui de-al doilea război mondial. Anul trecut acest port a găzduit nave sub pavilioanele a zeci de țări de pe toate continentele. Considerabil a crescut tranzitul pentru alte țări, prin porturile noastre, care în ultimii 10 ani a fost de circa 8 ori mai mare. MHDMNENT SEiLSEMIel LA 1BM0HFRP In sunetele trompetei, pe saula bastonului din pupa gloria echipajului, urcă semeț pavilionul navei, onoarea și (Foto : ST. IONESCU) CALIFICATIVE BUNE ȘI FOARTE BUNE JOOQOY Ne mai desparte doar o zi de tradiționala sărbătoare a Marinei R.P.R. Pe toate navele, marinarii se pregătesc intens. Citești pe fețele lor hotărirea de a-și îndeplini angajamentele luate cu acest prilej, de a raporta partidului și guvernului bilanțul muncii lor rodnice.1 Am poposit pe nava unde muncește căpitanul de rangul 3 Matiu Gheorghe. Torpilorii de pe această navă au obținut, in cadrul unui exercițiu de lansare de torpile care a avut loc de curind, succese de seamă. Această unitate de luptă este formată în marea ei majoritate din militari de frunte. Ei obțin mereu succese datorită elanului tineresc, dragostei și perseverenței cu care își însușesc specialitatea. Ținta tuturor militarilor din unitatea de luptă este de a obține titlul de subunitate de frunte. ST. GHIOCEL