Apărarea Patriei, ianuarie 1961 (Anul 17, nr. 1-25)

1961-01-03 / nr. 1

Pentru patria noastră, Republica Populară Româna 1 %SAPARAREA PATRIEI * ■ Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. _______________________________________________ LA DATORIE ANUL XVII Nr. 1 (4463) 1 Marți 3 ianuarie 1961 4 PAGINI — 20 BANI De pe acum se pun bazele succeselor în aplicațiile tactice Poporul nostru muncitor a încheiat anul 1960 cu un sentiment de profundă satisfacție. Așa cum a relevat și tovarășul Ion Gheorghe Maurer, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., președintele Prezidiului Marii Naționale, în cuvintarea Adunări rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou, oamenii muncii, din patria noastră, conduși cu înțelepciune de partid, au repurtat noi și mărețe succese pe tărîmul desăvirșirii construirii socialismului. Poporul nostru întâmpină noul an cu hotărîrea fermă de a dezvolta succesele obținute, de a lupta cu entuziasm și abnegație pentru a traduce în viață sarcinile celui de-al doilea an al sesenatului, împreună cu întregul popor, militarii Forțelor noastre Armate continuă munca în noul an cu avînt sporit. Educați și îndrumați de partid, antrenați în întrecerea socialistă, militarii își însușesc cu pasiune specialitățile, învață să exploateze și să întrețină perfect armamentul și tehnica, aprofundează necontenit studiul regulamentelor. Comandanții, ajutați de locțiitorii lor politici și sprijiniți de organizațiile de partid și de organizațiile atemiste, muncesc, perseverent pentru desăvîrșirea instruirii fiecărui soldat și, paralel cu aceasta, întăresc continuu coeziunea grupelor, a tuturor subunităților, punînd astfel baze trainice succeselor ce vor fi obținute în aplicațiile tactice, aplicații executate in terenuri tot mai variate, ziua și noaptea, iarna și vara. Aplicațiile tactice constituie un examen complex al priceperii și măiestriei ostășești, al dîrzeniei și inițiativei, al hotărârii nestrămutate a tuturor militarilor, șefi și subordonați, de a îndeplini exemplar misiunile primite. Pentru a susține cu succes acest examen sînt necesare pregătiri migăloase, perseverente ; militarii trebuie să-și însușească perfecție toate categoriile de insastrucție, toate temele și exercițiile, deoarece conținutul lor se completează și se condiționează reciproc, toate acestea, după cum se știe, sunt cuprinse în planul pregătirii de luptă și politice întocmit în unități. îndeplinirea în cele mai bune condițiuni a planului pregătirii de luptă și politice reprezintă, așadar, prima și cea mai importantă condiție pentru temeinica instruire și educare a militarilor de toate gradele. Orice amănunt cuprins în plan, în programul săptămînal al subunității, își are însemnătatea sa. Fiecare prevedere, fie că este vorba de antrenamentul încărcătorilor la armament, sau de antrenamentul în lucrul de stat major, vizează atingerea unui obiectiv, care-și are rolul său în obținerea succesului în aplicațiile tactice. In rîndul acestor obiective vom releva doar pe acelea legate de instruirea militarilor ca buni trăgători, de instrucția de specialitate și tactică, de călirea fizică a personalului, precum și de pregătirea ofițerilor. In domeniul pregătirii militarilor la instrucția focului cu armamentul de infanterie, in anul 1961 trebuie să se obțină un nou salt calitativ. Comandanții, statele majore și organele politice, care au acumulat o bogată experiență in formarea de buni trăgători, au datoria să continue munca lor creatoare, pentru ca și în condițiile noilor cerințe ale cîmpului de luptă să instruiască subunități fruntașe, iar trageri. In această direcție, experiența comandanților fruntași,, printre care se numără și ofițerii Mihai Moldovan, Petru Crîng și alții, confirmă marea însemnătate a antrenamentului. Antrenamentul cu fiecare om în parte, executat fără nici un fel de ușurare, atit ziua cit și noaptea, în condițiile respectării stricte a tuturor prevederilor Cursului de tragere, ehezășuiește obținerea în poligoane a calificativelor de „bine“ și „foarte bine“. Comandanții de subunități, îndrumați de șefi, sînt datori să-și concentreze eforturile pentru temeinica pregătire, atit a tragerilor cu carabina și mitraliera, cit și a acelora cu pușca mitralieră și automatul. In unități este nevoie să se continue eforturile pentru continua modernizare și automatizare a poligoanelor de antrenament și de trageri. In această direcție pot fi atrași într-o măsură mai largă inovatorii și raționalizatorii, trebuie studiate mai profund posibilitățile interne ale unităților. Aceasta va contribui la realizarea de poligoane moderne într-un timp mai scurt și cu investiții de fonduri cât mai mici. In lunile de iarnă un număr de ore tot mai mare este afectat instrucției de specialitate. Aceasta este firesc. Tinerii militari sunt chemați să-și însușească la perfecție funcțiile ce le au, să învețe să lucreze repede și corect, încadrîndu-se în baremuri, și să se pregătească să devină specialiști de clasă. Comandanții de subunități și ajutoarele lor să-și facă un punct de onoare în a forma din fiecare subordonat un specialist, de a-i ajuta pe tinerii ostași să obțină calificarea de clasă, fără a neglija cîtuși de puțin creșterea calificării militarilor din anul II. In munca de formare a specialiștilor să nu existe întreruperi. Luptînd zi de zi pentru sporirea preciziei și a vitezei în lucru, împletind antrenamentele la sală cu lucrul în teren, în condiții tot mai complexe, ziua și noaptea, pe orice stare a vremii, comandanții și lucrătorii politici instruiesc militari care să fie stăpîni pe tehnică, să o exploateze în cele mai bune condițiuni. In lunile ce urmează, de asemenea, crește necontenit conținutul instrucției tactice, se intensifică munca pentru închegarea grupelor, plutoanelor etc. în cadrul subunităților și unităților. Concentrîndu-și eforturile pentru buna pregătire și executare a exercițiilor și aplicațiilor tactice, comandanții și statele majore să nu piardă nici o clipă din vedere cerințele noi ale cîmpului de luptă modern. In această ordine de idei, este necesar să se pună mai mult accent pe antrenarea militarilor în executarea marșurilor de zi și de noapte, pe drumuri și în afara acestora, într-o ordine și disciplină riguroasă și într-un ritm rapid. Este necesar să se pună mai mult accent pe realizarea măsurilor practice de asigurare de luptă, de mascare, apărare antiaeriană, protecție antichimică și antiatomică. De a(Continuare , în pag. 2-a) Citiți SĂRBĂTORIREA ANULUI SOU In subunitatea din care face parte ofițerul Ene Dumitru militarii ascultă cuvintarea rostită de tovarășul Ion Gheorghe Maurer la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou In Capitală Oamenii muncii din țara noastră au sărbătorit cu voioșie și însuflețire încheierea anului 1960 — an de succese însemnate în dezvoltarea economiei, în ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, au închinat pentru noi realizări în anul în care am pășit, pentru înfăptuirea mărețului program de înflorire a patriei, trasat de partid. Noaptea Anului Nou a fost sărbătorită de un mare număr de oameni ai muncii din întreprinderi și instituții, împreună cu tovarășii lor de muncă, la cluburi, case de cultură ale tineretului etc la Capitală, Palatul Republicii, feeric luminat, împodobit sărbătorește, ca o lume de basm, a primit în noaptea Anului Nou tinerețea. A fost cel de-al Ill-lea revelion organizat de Comitetul orășenesc U.T.M. București în acest palat. Peste 5.000 de tineri bucureșteni — muncitori fruntași în producție, studenți și elevi fruntași la învățătură, militari — și-au dat întîlnire în 10 săli ale Palatului ornate în chip diferit și oferind diferite surprize. Tovarășul Virgil Troicu, prim-secretar al C.C. al U.T.M., a felicitat călduros, cu prilejul Anului Nou, pe tinerii prezenți, urîndu-se sănătate și tot mai multe succese în muncă. Alți tineri au petrecut revelionul în cele 8 case de cultură ale tineretului din Capitală. La Casa studenților „Grigore Preoteasa“ au petrecut în noaptea de revelion 800 de studenți ai diferitelor facultăți, studenți străini, cadre didactice și muncitori fruntași din diferite întreprinderi bucureștene. Mai multe orchestre studențești au menținut voia bună pînă în zori. In colectiv au petrecut revelionul și peste 600 de familii de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari ai uzinelor „23 August“. In marea sală a cantinei, împodobită sărbătorește, ei au ridicat paharele pentru noi succese, și mai mari, în noul an. La cantina fabricii de confecții „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ au sărbătorit revelionul peste 1000 de familii. Printre ei se aflau numeroși fruntași în producție prin a căror muncă entuziastă s-a putut realiza planul anul la 7 noiembrie; împodobită sărbătorește, noua sală a cantinei atelierelor C.F.R. „Grivița Roșie“ a găzduit revelionul la care au luat parte 600 familii de muncitori, ingineri, tehnicieni, funcționari. Ceferiștii au întîmpinat cu căldură noul an. Muzica, dansul, surprizele, tradiționalele răvașe au antrenat într-o atmosferă de voie bună pe cei ce lucrează în această întreprindere. La Casa Centrală a Armatei ...Sala de marmoră a Casei Centrale a Armatei în ultima seară a anului 1960. S-au adunat aici numeroși ofițeri din Capitală împreună cu soțiile, cu rude și prieteni pentru a petrece tradiționalul revelion cu ocazia căruia oamenii din țara noastră își iau rămas bun într-o atmosferă de veselie de anul care trece și întîmpină cu bucurie noul an, fericiți, încrezători in viitorul luminos al lor, ai patriei iubite. Marea sală strălucea de lumini. Un uriaș brad aureolat de razele becurilor în culori, bogat împodobit, contribuia la crearea atmosferei specifice acestei sărbători profund populare. La toate mesele oaspeții ciocneau paharele urîndu-și reciproc fericire, realizarea tuturor năzuințelor, succese în muncă și viață. Peste tot domnea voia bună. Și pentru ca veselia să Pe și mai mare în mijlocul oaspețiior au venit „cunoscuții" tuturor celor prezenți — Radu Zaharescu, Horia Șerbănescu și Vasile Tomazian (Saltare taică...“). Aida Moga și Elena Lăzărescu au interpretat câteva melodii de muzică ușoară susținute de o formație orchestrală a Ansamblului de cîntece și dansuri al Forțelor Armate. Toată lumea a ascultat cu emoție la miezul nopții mesajul de Anul Nou al Președintelui Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P.R. Noul an a găsit pe cei prezenți ciocnind paharele pline și urîndu-și : „La mulți ani Revelionul de la Casa Centrală a Armatei a ținut pina in zorii zilei, cei prezenți intrînd veseli și fericiți in nou! an — 1961, Maior E. BOC La Casa ofițerilor din Brașov „Sala coloanelor“ de la Casa ofițerilor din Brașov s-a dovedit neîncăpătoare pentru cei care doreau să sărbătorească aici revelionul. Au venit ofițeri, subofițeri și familiile acestora din unitățile din garnizoană. Prin grija personalului Casei ofițerilor au mai fost pregătite încă două săli. Este ora 24. După ce au ascultat cuvintarea tovarășului Ion Gheorghe Maurer transmisă la radio, participanților la revelion li se adresează comandantul garnizoanei. El amintește marile realizări ale poporului muncitor, sub conducerea partidului. îti (Continuare în pas. 3-a) Cuvintarea tovarășului Ion Gheorghe Maurer rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Cu prilejul Anului Nou, tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru a Biroului Politic al C.C. al P.M.R. Dragi tovarăși și prieteni, cetățeni ai Republicii Populare Romîne ! Ne aflăm în pragul Anului Nou. Anul ce se sfîrșește a fost bogat în evenimente de o deosebită însemnătate în viața poporului romîn. Făcînd bilanțul strălucitelor succese obținute de oamenii muncii sub conducerea încercată partidului, cel de-al Ill-lea Conngres al Partidului Muncitoresc Român a înfățișat întregului popor un program măreț de muncă și luptă care îi însuflețește in grandioasa operă de dezvoltare a economiei naționale, a științei și culturii socialiste, de ridicare a nivelului de trai. Munca plină de entuziasm, energia creatoare, talentul și priceperea poporului romîn, au făcut ca prevederile acestui program pentru anul 1960 să fie îndeplinite cu succes și, într-o serie de domenii, chiar depășite. Cu profundă bucupreședintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, a rostit în noaptea de 31 decembrie 1960 la posturile noastre Lie vedem cum pe întinsul țării se ridică noi întreprinderi, cum se consolidează și se extinde sectorul socialist al agriculturii, cum apar noi și moderne cartiere de locuințe, case de odihnă, școli, așezăminte de artă și cultură Republica noastră devine tot mai frumoasă, mai bogată, mai prosperă și în această minunată realizare este întruchipată munca fiecăruia dintre noi Succesele obținute arată ce viitor luminos, ce perspective se deschid patriei noastre. In anul 1960 s-au obținut noi și importante succese in lupta pentru consolidarea păcii. Ele se datorează influenței determinate pe care o exercită asupra întregii dezvoltări a societății sistemul socialist mondial și existenței frontului larg al luptătorilor pentru pace, căruia i se adaugă mereu noi și noi forțe. Pășim în noul an cu ferma con de radio și televiziune următoarea cuvintare : vingere că el va aduce noi victorii cauzei păcii între popoare, cauzei socialismului și progresului. In aceste clipe, muncitorii, țăranii muncitori, intelectualii, in mijlocul familiilor, tovarășilor de muncă, prietenilor întîmpină noul an cu voie bună, hotăriți să obțină noi succese în munca pentru propășirea și înflorirea patriei noastre socialiste, în lupta pentru apărarea păcii. In numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Guvernului Republicii Populare Romine, al Prezidiului Marii Adunări Naționale, urez din toată inima oamenilor muncii din patria noastră, bărbați, femei, tineri, care muncesc cu abnegație in fabrici și uzine, pe ogoare, pe frontul științei și culturii — sănătate și fericire. La mulți ani, dragi tovarăși și prieteni ! TELEGRAME Tovarășului GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al Comitetului Central al P.M.R. Tovarășului CHIVU STOICA, președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne, Tovarășului ION GHEORGHE MAURER, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. Române. Dragi tovarăși, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S., Consiliul de Miniștri al U.R.S.S. și întregul popor sovietic vă felicită din inimă pe dv. și pe toți oamenii muncii din Republica Populară Romînă cu prilejul Anului Nou. Anul care a trecut s-a caracterizat prin creșterea continuă a puterii și prestigiului sistemului socialist mondial. În fiecare zi se manifestă tot mai mult pe arena internațională superioritatea socialismului asupra imperialismului, precumpănirea forțelor păcii asupra forțelor războiului Consfătuirea reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești a constituit o nouă etapă în întărirea continuă a Forțelor mișcării comuniste internaționale. Oamenii sovietici se bucură sincer de realizările obținute în anul care a trecut de poporul romîn, sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn, în construirea socialismului, în lupta pentru pace între popoare. Ne exprimăm convingerea fermă că prietenia frățească și colaborarea rodnică între Uniunea Sovietică și Republica Populară Romînă se vor dezvolta și în viitor spre binele și fericirea popoarelor noastre, în interesul întăririi unității și coeziunii tuturor țărilor marelui lagăr socialist. Urăm din inimă poporului fratc romîn în noul an care vine noi succese în construcția socialistă, în lupta pentru întărirea păcii. N. HRUȘCIOV S. BREJNEV Moscova, Kremlin, 31 decembrie 1960 Tovarășului N. S. HRUȘCIOV, prim-secretar al Comitetului Central al P.C.U.S., președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S Tovarășului S. S. BREJNEV, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. Dragi tovarăși, MOSCOVA Cu prilejul Anului Nou, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Romîn, Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne, Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne și întregul popor romîn vă trimit dumneavoastră și întregului popor sovietic, sincerele lor felicitări și cele mai bune urări. Poporul sovietic condus de gloriosul Partid Comunist al Uniunii Sovietice a obținut în anul care a trecut succese strălucite în înfăptuirea grandioaselor sarcini ale planului septenal, a înregistrat noi realizări epocale în domeniul științei și tehnicii: înaintarea victorioasă a Uniunii Sovietice pe drumul făuririi comunismului, politica sa externă leninistă, promovată cu consecvență de Partidul Comunist și guvernul sovietic în frunte cu tovarășul N. S. Hrușciov, atrag de partea ideilor păcii și socialismului noi și noi forțe sociale din toate țările lumii. Ne exprimăm Ferma convingere că în anul care vine prietenia de nezdruncinat și colaborarea frățească dintre popoarele noastre se vor întări și mai mult spre binele marii comunități a țărilor socialiste și al păcii în întreaga lume. Vă urăm, dragi tovarăși, An Nou și fericit, mari succese în munca dv. creatoare pusă în slujba cauzei nobile a construirii comunismului în Uniunea Sovietică, a păcii și fericirii omenirii. GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ, prim-secretar al C.C. al P.M.R. CHIVU STOICA, Președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Romîne ION GHEORGHE MAURER Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R. P. Romîne La Combinatul metalurgic D nnîfn 11^9 ia însemnate cantități de metal peste plan IN PRIMA ZI A ACESTUI AN 40 TONE DE OȚEL $1 41,50 TONE FONTA PESTE PLAN Colectivele de muncă din secțiile cu proces de muncă continui, de la Combinatul metalurgic Reșița au înregistrat în noile grafice rezultatele primei zile a anului, concretizate în cantități însemnate de metal peste plan. Oțelarii care lucrează la cuptoarele 1, 2 și 3, de exemplu, printr-o mai bună dozare a încărcăturii metalice din cuptoare, au elaborat în prima zi a acestui an peste pian 40 tone de oțel. La rîndul lor, jurnaliștii reșițeni au dat în ziua de 1 ianuarie cu 41,50 tone fontă mai mult decît prevedea planul, Lucrări de reconstrucție și modernizare în numeroase localități din regiunea Bacău .Lucrările de reconstrucție și modernizare ce se desfășoară la Bacău, Piatra Neamț, Roman și în alte centre muncitorești din regiunea Bacău fac ca aceste localități să-și schimbe tot mai mult înfățișarea. Prima etapă a planului de sistematizare a orașului Bacău, începută în anul trecut, prevede reconstrucția părții de sud a centrului orașului. Aici se vor construi circa 2200 de apartamente în blocuri cu patru etaje, unele din acestea avînd la parter magazine; mai mult de 400 de apartamente au fost predate noilor locatari Proiectanții și constructorii s-au îngrijit să asigure un confort corespunzător și o bună calitate a lucrărilor. In vederea reducerii prețului de cost și a duratei de execuție sînt folosite pe scară largă noi materiale eficiente, printre care cărămizile cu goluri. In anul acesta urmează să se introducă și sistemul de construcție prin panouri mari prefabricate. In orașul Piatra Neamț este pe punctul de a fi terminată construcția celor 500 de apartamente din apropierea gării. Importante lucrări de sistematizare a centrului orașului, cuprinzînd circa 2500 de apartamente, vor începe în acest an. La întocmirea proiectelor s-a avut în vedere realizarea unei arhitectonici moderne care să scoată totodată în evidență monumentele istorice ale orașului. Se prevede crearea unei piețe centrale, legată printr-o arteră largă de centrul istoric, a unui hotel modern pentru turiști. Trecerea prin oraș a șoselei București-Bicaz se va realiza printr-o largă arteră, încadrată de blocuri de locuințe. In planul de sistematizare a orașului Roman au fost delimitate zonele industriale, de transporturi, drumuri, spații plantate, locuințe etc Cartierul muncitoresc a fost prevăzut cu 1000 de apartamente, din care mai mult de 500 au și fost terminate Proiectanții Direcției regionale de sistematizare, arhitectură și proiectare au întocmit și detaliile de reconstrucție a centrului orașului. Aceste cuprind, în afară de construcții de locuințe, crearea unei piețe centrale a unei esplanade etc. Anul Nou a fost sărbătorit cu voioșie și însuflețire de către oamenii muncii din patria noastră, de militarii forțelor noastre armate. Ei au închinat paharele pentru noi realizări în noul an 1961, pentru înfăptuirea mărețului program de înflorire a patriei trasat de partid. In clișeul din stinsa . Locotenentulcolonel Mircea Mocanu și maiorul Stlea Ion închină paharul și urează unui grup de elevi noi succese la învățătură în noul an. In clișeul din mijloc : Un aspect în timpul revelionului într-una din sălile Palatului R.P.R. In clișeul din dreapta : O masă la revelionul de la Academia Militară Generală.