Apărarea Patriei, aprilie 1961 (Anul 17, nr. 78-103)

1961-04-01 / nr. 78

Pentru patria noastră, Republica Populară Romînô ! "A APARAREA PATRIEI F Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale R. P. R. ANUL XVII Nr. 78 (4540) Sîmbătă 1 aprilie 1961 4 PAGINI — 20 BANI Pentru întărirea continuă a lagărului socialist, pentru asigurarea păcii seri,ziarele au publicat Comunicatul cu privire la ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia de prietenie, colaborare și asistență mutuală, care a avut loc la Moscova în zilele de 28 și 21 martie. A devenit o tradiție ca fiecare consfătuire a reprezentanților țărilor participante la Tratatul de la Varșovia — —desfașurincluse sub semnul unității frățești a țărilor lagărului socialist, dînd glas năzuințelor de pace ale popoarelor din aceste țări și politicii lor neabătute de coexistență pașnică între state cu orînduiri social-politice diferite — să aducă o contribuție majoră la cauza asigurării păcii. cu După cum se arată în Comunicatul privire la ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia de prietenie, colaborare și asistență mutuală — datieri publicității — „participanții la Politic Consultativ ședința Comitetului au făcut un schimb larg de păreri asupra problemelor legate de evoluția evenimentelor internaționale în ultimul timp și, în legătură cu aceasta, au examinat măsurile de viitor ale țărilor participante la Tratatul de la Varșovia în vederea asigurării păcii în Europa și in lumea întreagă". In discutarea acestor probleme, măsurilor de viitor , ale țărilor participante la tratat, Comitetul Politic Consultativ a luat ca bază concluziile teoretice și politice ale Consfătuirii de la M loscova din noiembrie a reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești, documentele ei istorice, caracterizate printr-o profundă analiză științifică, marxist-leninistă, a problemelor cele mai arzătoare, vitale, ale contemporaneității. Ședința a subliniat că în perioada care a trecut de la Consfătuirea precedentă a Comitetului Politic Consultativ (februarie 1960), țările lagărului socialist au obținut izbînzi remarcabile în dezvoltarea economiei, culturii, științei și tehnicii, în ridicarea bunăstării materiale a popoarelor lor, în întrecerea economică pașnică dintre cele două sisteme — socialist și capitalist. Au crescut nemăsurat forțele reale ale socialismului și păcii, capabile să zădărnicească planurile imperialiste agresive și să instaureze o pace trainică. Credincioase politicii leniniste de coexistență pașnică, țările lagărului socialist au întreprins în această perioadă o serie de acțiuni noi, în scopul statornicirii unei păci trainice, dejucînd în același timp manevrele de tot soiul ale cercurilor agresive imperialiste. Sub loviturile mișcării de eliberare a popoarelor, în condițiile existenței puternicului sistem mondial socialist, o serie de țări supuse jugului și jafului colonial au scuturat pentru totdeauna lanțurile robiei, pășind în avanscena istoriei. Colonialismul — rușinea secolului XX — este în agonie, își trăiește ultimele ceasuri. Firește, toate aceste schimbări petrecute pe arena politică internațională nu sînt privite cu ochi buni de către cercurile imperialiste agresive, de către dușmanii păcii, progresului și emancipării popoarelor. După cum s-a relevat la ședința Comitetului Politic Consultativ „cercurile agresive continuă să pună piedici însănătoșirii climatului internațional, se împotrivesc eforturilor statelor iubitoare de pace spre menținerea și întărirea îndreptate păcii". Statele imperialiste membre ale blocurilor agresive N.A.T.O., S.E.A.T.O., C.E.N.T.O., continuă febril cursa înarmărilor, lărgesc pregătirile militare, creează noi baze militare în Europa și în alte regiuni ale lumii, transformă N.A.T.O. în a patra putere atomică. S.U.A., Anglia și Franța — uitînd lecțiile trecutului. — accelerează refacerea A Wehrmachtului, purtînd —in mîinile militariștilor de la Bonn arme racheto-nucleare, cît și alte mijloace de exterminare în masă. In același timp, puterile imperialiste recurg tot mai des la forța militară directă încercînd să înăbușe mișcarea crescîndă de eliberare națională din țările Africii, Asiei și Americii Latine — fapt demonstrat de fărădelegile sîngeroase săvîrșite de imperialiști în Congo, Algeria, Angola, Laos precum și de provocările continue împotriva Republicii Cuba. Evident, țările membre ale Tratatului de la Varșovia nu pot rămîne indiferente față de toate aceste provocări imperialiste. După cum se subliniază în Comunicatul cu privire la ședința Comitetului Politic Consultativ, „statele participante la Tratatul de la Varșovia au căzut de acord, în cursul schimbului multilateral de păreri, asupra măsurilor pe care consideră necesar să se înfăptuiască în interesul întăririi continue a capacității lor de apărare și întăririi păcii în întreaga lume“. Călăuzindu-se după concluziile Consfătuirii din noiembrie a reprezentanților partidelor comuniste și muncitorești, țările socialiste consideră că, prin eforturile unite ale lagărului socialist, ale clasei muncitoare internaționale, ale mișcării de eliberare națională, ale tuturor forțelor iubitoare de pace, războiul mondial poate fi preîntîmpinat. In interesul păcii și securității, în Europa, cît și,, în ,întreaga lume, trebuie lichidate rămășițele celui de-al doilea război mondial, prin încheierea tratatului de pace cu cele două state germane și, implicit, prin stingerea focarului războinic din Berlinul occidental, prin transformarea acestuia într-un oraș liber, demilitarizat. Țările socialiste continuă să militeze cu hotărîre ca toate problemele internaționale litigioase să fie rezolvate pe calea tratativelor. Ele sînt gata să accepte, în acest scop, înfăptuirea celor mai largi măsuri, de comun acord cu celelalte state, pentru asigurarea păcii și securității popoarelor. Statele socialiste vor depune ca și pînă acum toate eforturile în favoarea dezarmării generale și totale, pentru destinderea încordării internaționale. Țelurile constructive ale țărilor lagărului socialist corespund intereselor și năzuințelor popoarelor de pretutindeni. Tocmai datorită acestui fapt, popoarele lumii acordă un sprijin tot mai larg politicii consecvente de pace a statelor membre ale Tratatului de la Varșovia, propunerilor și inițiativelor lor care corespund năzuințelor celor mai fierbinți ale omenirii. Poporul romîn, militarii Forțelor noastre Armate, salută și aprobă hotărîrile ședinței Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia. Ca membră a Tratatului de la Varșovia, țara noastră a militat și va continua să militeze cu fermitate pentru asigurarea păcii, pentru întărirea coeziunii de monolit a lagărului socialist, pentru întărirea continuă a capacității lui de apărare. « ^ »ava* F T Ti _________________________________ _ ------------------------------------------------------------------------------------------------------ Plecarea din Moscova a delegației R. P. Romîne care a participat la ședința Comitetului Politic Consultativ al țărilor Tratatului de la Varșovia MOSCOVA, 51 Agerpres transmite Corespondentul Vineri la amiaza a plecat din Moscova spre patrie delegația Republicii Populare Romîne care a participat la ședința Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia. Delegația este alcătuită din tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej prim-secretar al C.C. al P.M.R. președintele Consiliului de Stat al R.P. Romîne, șeful delegației, Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, general de armată Leontin Sălăjan, ministrul Forțelor Armate, Gheorghe Gaston Marin, președintele Comitetului de Stat al Planificării, și Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe. La gara Kiev din Moscova delegația a fost salutată de tovarășii Mihail Suslov, membru al Prezidiului C.C. al P.C.U.S., secretar al C.C. al P.C.U.S., Vladimir Novikov, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele Comitetului de Stat al Planificării, Kiril Moskalenko, mareșal al Uniunii Sovietice, adjunct al ministrului Apărării, Nikolai Filiukin, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe, și Ivan Jegalin, ambasadorul U.R.S.S. la București. Delegația a fost condusă, de asemenea, de Nicolae Gumă, ambasadorul R.P. Romîne la Moscova, și de membri ai ambasadei Cu avînt sporit în întîmpinarea aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului ÎNCĂ 5 ECHIPAJE DE FRUNTE lui In urma examenuținut recent în unitatea noastră, încă echipaje au fost declarate subunități de frunte. Printre membrii echipajelor care au obținut acest însemnat succes, cinstea aniversării în a 40 de ani de la înființarea partidului, se numără căpitanul lor Manea, locotenentul Mihai Tudor, plutonierul Nicolae Anițoaie, soldatul laș Vasile Baba frmși alții. Rezultatul obținut de aceste echipaje >• mm« constituie un stimulent pentru ceilalți militari, care se pregătesc și ei asiduu să-și ridice calificarea pe o treaptă superioară Locotenent major MARIN MOLANI In cinstea aniversării a 40 de ani de la înființarea partidului, brigada de tineret nr. 4 de la uzinele „Mao-Tzedun" din Capitală s-a angajat să-și realizeze în fiecare lună pianul cu 5 zile înainte de termen și să dea lucru de cea mai bună calitate. In clișeu : Șeful de brigadă Alexandru Nițu împreună cu unul dintre membrii brigăzii în timpul lucrului. In poligon Subunitatea a executat ședința de tragere. Adunați în jurul locotenentului major Teodor Gogoșoiu, locțiitorul tehnic al comandantului, militarii urmăresc cu atenție acțiunea celorlalte subunități și trac învățămintele necesare. Sînt hotărîți ca la viitoarea ședință de tragere să îndeplinească misiunile de foc cu rezultate și mai bune. 1 • (Foto : M. Pojogeanu) Au acționat cu pricepere Exercițiul tactic a luat sfirșit. La bilanț, căpitanul Bujor Constantinescu a remarcat cu satisfacție faptul că în cadrul exercițiului tactic elevii au luat hotărîri juste și într-un timp scurt. Printre cei care au acționat foarte bine se numără și elevul caporal Gh. Vasile, care a îndeplinit funcția de comandant de tun. Elev-caporal D. TOMA Manifestări politico-culturale in unități și garnizoane La Casa imemorială „Ilie Pintilie“ Zilele trecute, militarii și o parte din familiile ofițerilor din unitatea noastră au vizitat Casa memorială „Ilie Pintilie" din Iași. Cu această ocazie ei au văzut numeroase fotografii și documente care prezintă viața și lupta eroului comunist Ilie Pintilie Căpitan AL.DROPII Spectacolul „Sub steagul partidului“ In cinstea glorioasei aniversări a 40 de ani de la înființarea partidului nostru, echipa artistică ostășească a prezentat un nou spectacol intitulat „Sub steagul partidului". Programul cuprinde cântece patriotice și ostășești , precum și tablouri care înfățișează aspecte din viața și lupta partidului nostru. Tabloul „Liberă ești țara mea" înfățișează viața fericită pe care o duc astăzi oamenii muncii din țara noastră sub conducerea înțeleaptă a partidului. Din rindul artiștilor amatori se evidențiază caporalii Nistor Izvoreanu, Ștefan Drăgan, soldații fruntași Teodor Croitoru, Costică Tofan și alții. Locotenent R. DUMITRESCU Intîlnire cu un grup de scriitori Clubul Academiei Militare Generale, cu sprijinul Uniunii Scriitorilor din R.P.R., a organizat pentru ofițeri și familiile lor o seară literară cu subiectul : „Poeții noștri cîntă partidul". Și-au dat concursul poeții Dan Deșliu, Victor Tulbure, Alexandru Șahighian, Toma George Maiorescu, Ion Bănuță și George Dan, care au citit fragmente din noile lor opere închinate partidului. Căpitan G. COSTOIl Simpozion despre „Zborul în Cosmos41 Zilele trecute, la clubul unității noastre s-a organizat un simpozion despre pregătirea de către savanții sovietici a zborului omului în Cosmos. Cu acest prilej, tovarășul inginer M. Niță, de la Academia Militară Generală, a vorbit personalului unității despre noile succese dobândite de oamenii de știință sovietici în cercetarea spațiului cosmic. Vorbitorul a arătat că eminenții savanți și tehnicieni sovietici au reușit să rezolve complet și definitiv problema reîntoarcerii în condiții de totala securitate a unui aparat cosmic aflat pe o orbită de satelit. Expunerea, deosebit de interesantă, a fost urmărită cu un viu interes de cei prezenți. Căpitan N. ISTODOR Concurs cu premii La Casa ofițerilor din Brașov s-a desfășurat zilele trecute un concurs cu premii. Tema concursului a fost „Realizările obținute de oamenii muncii din patria noastră sub conducerea partidului oglindite în operele scriitorilor și poeților". Concursul s-a desfășurat în fața a peste 400 de spectatori. Pe primele locuri s-au clasat tovarășele Tincuța Nițu, Elisabeta Badea, Viorica Virag și Angela Pirvu, care au dat cele mai bune răspunsuri. Căpitan F. NICOLAE Preocupare pentru calitate In cadrul consfătuirilor de producție care au avut loc în unitatea de reparații nave din care face parte căpitanul de rangul 3 Emil Sustacovschi, militarii și angajații civili din diferitele secții de producție au analizat felul cum se îndeplinesc angajamentele luate în cinstea glorioasei aniversări a partidului și au făcut propuneri prețioase menite să ducă la îmbunătățirea continuă a calității reparațiilor navelor și la depășirea planului de producție pe anul 1961. Cuvîntul strungarilor Secția mecanică-strungărie pe care o conduce căpitanul-locotenent Pavel Cîmpeanu deține steagul de fruntașă pe unitate. Pînă la această dată planul de producție a fost îndeplinit cu 103,4%. In fruntea întrecerii socialiste se găsește echipa condusă de angajatul civil Nicolae Cioconea, care a îndeplinit planul de producție cu 109,5%.Brigada de producție și calitate condusă de caporalul Vîja Marin, secretarul organizației de bază U.T.M., a realizat două inovații importante. E vorba de un dispozitiv pentru prelucrarea calitativă a injectoarelor de bioxid de carbon și de un dispozitiv pentru găurirea pistoanelor pe strung. In cuvîntul lor, strungarii secției, printre care soldatul Cornel Vișan și soldatul Cornel Barbu s-au angajat, printre altele, să predea statului 1.000 kg. fier vechi, să îngrijească cu atenție tehnica la locul de producție, să facă reparații de cea mai bună calitate și să-și însușească la perfecție lecțiile de la cursul de minim tehnic. Angajamentele epili*elin «aelia minișea In consfătuirea de producție ce a avut loc la această secție, militarii și muncitorii angajați civili și-au exprimat hotărîrea ca în cinstea aniversării partidului să îndeplinească planul de reparații la nave cu 165% pe anul 1961, să strîngă 5.000 kg. fier vechi, să monteze și să pună în funcțiune bancul de probe de 35 C.P. (în scopul scurtării timpului și îmbunătățirii calității lucrărilor la motoarele navelor) etc Căpitan-locotenent NICOLAE DAN 3 . INI 5 E’ n IM Â R I Luna infrumusețării cazărmii Zile de primăvară, cu cer albastru și soare mult. Din pământ au țișnit sulițele firave ale ierbii. In aer plutește miros de ogor reavăn și viatul aduce de departe zvon de tractoare. Ostașii se întorc in cazarmă după o zi de instrucție. In ziua aceasta de primăvară și in cele ce vor urma, uitînd de oboseală, ei își vor petrece o bună parte din timpul liber la înfrumusețarea cazărmii. Au îndrăgit cazarma și vor s-o aibă mereu mai curată, mai luminoasă. Aici, în cazarmă, s-a văzut soldatul, intr-o zi pe care n-o va uita, cît de bine ii vine uniforma de soldat ; aici a învățat să bată pasul de front, și-a însușit primele cunoștințe despre armament și tehnica de luptă In lupta pentru cele mai bune calificative și-a făcut, in cazarmă, prietenii care vor dura peste ani și ani. Și, peste luni, find se vor despărți la poarta unității, ostașii vor privi cu dragoste cazarma în care și-au satisfăcut stagiul militar. Zile de primăvară, cu cer senin și întrecere pentru înfrumusețarea cazărmii... Imaginea aceasta o intilnim pretutindeni, in toate initățile și subunitățile. Crescuți și educați in spiritul dragostei față de bunurile obștești, față de frumos, militarii știu să facă din cazarma lor un loc plăcut de muncă și de odihnă. Vezi lucrul acesta de cum treci poarta unității. Aleile curate, clădirile albe, perdeluțele de la geamuri și mai cu seamă dragostea cu care muncesc ostașii arată că aici trăiesc oameni harnici și gospodari pricepuți. Unii amenajează cu migală straturile de flori, alții curăță pomii sau reamenajează baza sportivă. Fiecare militar are de îndeplinit o sarcină, un angajament, însuflețiți de apropiatul eveniment pe care-l vom sărbători in curind, — a 40-a aniversare a partidului — militarii își intensifică eforturile pentru înfrumusețarea cazărmii. Ir, frunte cu comuniștii, ei desfășoară o largă întrecere pentru cel mai curat, mai îngrijit sector, pentru îmbogățirea bazei materiale a instrucției. In această lună, cazărmile vor deveni mai frumoase, mai luminoase , un angajament care va fi îndeplinit cu cele mai bune rezultate. Căpitan T. MĂRGINEAN!) A început „Luna înfrumusețării cazărmilor“. In toate unitățile, in aceste zile, militarii de toate gradele vor da o nouă strălucire clădirilor, parcurilor și aleilor din incinta unităților. In clișeul de jos: Căpitanul Gheorghe Aiacoboaiei, locțiitor politic al comandantului de subunitate, dă indicații subordonaților cum să amenajeze un nou rom de flori. In clișeul de sus : Se amenajează exteriorul cazărmii.Foto : M. Pojogeanu'