Apărarea Patriei, mai 1961 (Anul 17, nr. 104-128)

1961-05-03 / nr. 104

Pentru patria noastra, Republica Populara Romina ! #PARAREA PATRIEI l[r Organul Central al Ministerului Forțelor Armate ale f. P. R. ANUL XVII Nr. 104 (4566) Miercuri 3 mai 1961 4 PAGINI — 20 BANI Sub conducerea încercată a partidului, sub steagul marxism-leninismului, mergem înainte spre noi victorii în opera măreață de construire a socialismului ! SĂRBĂTORIREA ZILEI DE 1 MAI De 1 A Mai pe estradele Capitalei. Piața Republicii. Mulțimea asistă la spectacolele prezentate de formațiile artistice (Foto : Agerpres) V Cuvîntarea tovarășului Chivu Stoica rostita la posturile noastre de radio și televiziune Cu prilejul zilei de 1 Mai tovarășul Chivu Stoica, membru al Biroului Politic și secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, rostit la posturile noastre de radio și o televiziune următoarea cuvântare Dragi tovarăși și prieteni, oameni ai muncii din patria noastră. Poporul nostru sărbătorește astăzi, împreună, cu popoarele țărilor socialiste frățești, cu oamenii muncii din întreaga lume. Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc, zi de luptă a clasei muncitoare pentru viitorul luminos , al întregii omeniri, pentru pace, democrație și socialism. In această zi, în care poporul muncitor trece în revistă roadele minunate ale muncii sale entuziaste, permiteu-mi ca în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Romîne să transmit clasei muncitoare, țărănimii muncitoare, intelectualității, întregului nostru popor un fierbinte salut și felicitări pentru succesele obținute în dezvoltarea economiei și culturii, îm lupta pentru desăvârșirea construcției socialismului. Sărbătorim ziua de 1 Mai în condițiile unui puternic avînt în munca întregului popor pentru îndeplinirea sarcinilor mărețe trasate de cel de-al lli-lea Congres al partidului. Pretutindeni pulsează viața nouă, se înalță fabrici și uzine, se construiesc cartiere întregi de locuințe, pe ogoarele unităților socialiste din agricultură lucreaza tot mai multe tractoare, combine și alte mașini agricole, se schimbă întreaga înfățișare a satelor. Poporul nostru liber și stăpîn pe soarta sa a transformat Romînia într-o țară socialistă cu o industrie în continuă dezvoltare, cu o agricultură în plin progres și o cultură înfloritoare, întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai și a glorioasei aniversări a partidului, în centrul căreia se află lupta pentru ridicarea calității produselor, s-a transformat într-o mișcare a întregului popor și s-a concretizat în succesele obținute în îndeplinirea și depășirea sarcinilor prevăzute în planul fle stat pe trimestrul I al acestui an, care a fost realizat în proporție de circa 104 la sută. Volumul producției globale industriale este cu aproape 18 la sută mai mare față de perioada corespunzătoare a anului trecut. Aceste succese sînt rezultatul muncii pline de avînt și al priceperii clasei noastre muncitoare, care traduce în viață cu hotărîre și consecvență politica partidului de industrializare socialistă a țării. Realizări de seamă 'au fost obținute și'în 'agricultură.1 .Marea majoritate a țăranilor muncitori,' urmînd cu încredere calea arătată de partid, muncesc uniți în gospodării colective și întovărășiri agricole. Harnica noastră țărănime muncitoare a pornit cu multă însuflețire la efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole de primăvară, muncește pentru sporirea continuă a producției vegetale și animale, își făurește condiții de viață tot mai bune, asigurînd în același timp cantități sporite de produse agro-alimentare necesare industriei bunurilor de consum și aprovizionării celor ce muncesc. Punîndu-și talentul și energia în slujba socialismului, intelectualitatea aduce un aport de preț la dezvoltarea economiei naționale, la îmbogățirea patrimoniului nostru cultural, la răspîndirea largă a culturii în masele poporului. •Ca rezultat al succeselor obținute în economie, în creșterea venitului național, partidul și guvernul au înfăptuit o serie de măsuri menite să satisfacă tot mai deplin cerințele materiale și culturale ale oamenilor muncii. Salariul real a crescut în primul an al planului de șase ani cu 11 la sută, iar veniturile țărănimii, realizate numai din vânzările de produse către stat, au fost de circa 9,5 miliarde lei. In anul 1960 și în primul trimestru al acestui an au fost construite din fondurile statului și date în folosință peste 34.000 de apartamente. Elanul și spiritul creator al celor ce muncesc, devotamentul lor față de cauza socialismului sînt chezășie că planurile de dezvoltare economică și de ridicare continuă a nivelului de trai vor fi și în viitor îndeplinite cu succes. Tovarăși. Sărbătorim anul acesta ! Mai în condițiile cînd sistemul mondial socialist exercită , o înrîurire hotărîtoare asupra evoluției societății omenești. Marile realizări ale Uniunii Sovietice fi construcția desfâșurată a comunismului, avîntul științei și tehnicii sovietice, succesele remarcabile ale popoarelor din toate țările socialiste în dezvoltarea economiei și culturii demonstrează cu puterea faptelor superioritatea incontestabilă a socialismului asupra capitalismului. Creșterea impetuoasă a sistemului socialist mondial, unitatea și coeziunea de nezdruncinat a țărilor socialiste și mișcării comuniste și muncitorești internaționale sporesc influența ideilor socialismului în întreaga lume. In această primăvară care va rămîne de-a pururi în amintirea popoarelor prin minunata victorie a omului comunist, care a pătruns pentru prima oară în Cosmos, mai strălucitoare ca oricînd luminează în inimile tuturor celor ce muncesc încrederea nestrămutată în triumful cauzei comunismului primăvara omenirii. Ziua de 1 A Mai este sărbătorită de oamenii muncii din țările capitaliste sub semnul luptei pentru interesele lor vitale, pentru drepturi democratice și progres social, pentru apărarea păcii. Clasa muncitoare și alte pături muncitoare din țările capitaliste se ridică împotriva politicii monopolurilor de aruncare pe umerii celor ce muncesc a poverii crizei economice și a cursei înarmărilor, împotriva șomajului în continuă creștere, împotriva scumpirii vieții, inflației, sporirii impozitelor, restrîngerii drepturilor cetățenești. Trimitem muncitorilor, tuturor oamenilor muncii, partidelor comuniste din țările capitaliste un călduros mesaj de simpatie frățească și solidaritate internaționalistă. Desfășurarea recentă a evenimentelor pe arena internațională arată că forțele care luptă pentru apărarea libertății popoarelor și a păcii împotriva acțiunilor agresive ale imperialiștilor sînt mai mari și mai puternice decît oricînd. Zdrobirea de către poporul cuban a agresiunii săvîrșite de mercenarii imperialismului american a fost salutată cu mare bucurie de poporul nostru. Această victorie a demonstrat din nou hotărîrea cu care își apără independența : popoarele care au scuturat jugul imperialist, sprijinul puternic de care se bucură lupta lor din partea lagărului socialist, a popoarelor iubitoare de pace și libertate. Poporul nostru sprijină lupta dreaptă a poporului algerien pentru eliberarea patriei sale de sub jugul colonialismului, pentru dreptul de a dispune în deplină libertate de soarta sa, lupta celorlalte popoare din Asia și Africa pentru libertate și independență politică și economică. In țara noastră a produs o mare satisfacție - eșecul puciului militari-fascist din Algeria, ca urmare a ripostei date de milioanele de oameni ai muncii din Franța și Algeria. Ne exprimăm calda simpatie pentru masele populare din Franța, în frunte cu clasa muncitoare, care s-au ridicat cu hotărîre în apărarea democrației. Tovarăși. In domeniul relațiilor internaționale, Republica Populară Romînă este un factor activ al luptei pentru pace. La temelia politicii externe a țării noastre stau prietenia și alianța de nezdruncinat cu Uniunea Sovietică și cu celelalte țări ale lagărului socialist. O manifestare a prieteniei și frăției popoarelor din țările socialiste a fost recenta vizită în țara noastră a delegației de partid și guvernamentale cehoslovace, conduse de tovarășul Antonin Novotny, ca și vizita în Republica Populară Polonă a delegației noastre de partid și guvernamentale în frunte cu tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Republica Populară Romînă sprijină cu hotărîre acțiunile întreprinse de Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și guvernul sovietic în frunte cu tovarășul Hrușciov în vederea consolidării păcii. Guvernul Republicii Populare Romîne și partidul nostru acționează cu consecvență pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice între state cu sisteme sociale diferite. A menținînd trează Vigilența în fața tuturor uneltirilor agresive ale imperialiștilor, țara noastră, alături de Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste și celelalte țări socialiste, va continua să lupte pentru rezolvarea în interesul păcii a tuturor problemelor internaționale care frămîntă astăzi omenirea. Dragi tovarăși. De-a lungul celor patru decenii de existență, partidul nostru și-a pus în  Continuare un pac. 3-a] Oamenii muncii raportează partidului Pe adresa Comitetului Central al P.M.R., a tovarășului Gh. Gheorghiu- Dej s-au primit numeroase telegrafii, prin care oamenii muncii cu prilejul zilei de 1 Mai și în cinstea celei de-a 40-a aniversări a întemeierii P.C.R., raportează despre realizările obținute în lupta pentru înfăptuirea Directivelor partidului cu privire la ridicarea continua a calității produselor — obiectiv principal în întrecerea socialistă. „Dezvoltînd pe o scară tot mai largă întrecerea socialistă — se spune în telegrama trimisă de colectivul Combinatului siderurgic Hunedoara — avînd mereu în centrul preocupărilor lupta pentru o calitate superioară a produselor, noi, muncitorii, tehnicienii și inginerii combinatului, sub conducerea organizațiilor de partid, am reușit să reducem procentul planificat de rebut la oțel cu 3,64 la sută și să realizăm economii la prețul de cost de 3.300.000 lei. De la începutul anului și pina acum, colectivul nostru a dat patriei peste plan 2.105 tone minereu aglomerat, 1.797 tone cocs, 1O.OlȚ tone fontă, 5.566 tone otel Martin și electric și 23.287 tone laminate. Asigurăm conducerea partidului și statului, pe tv personal, scumpe tovarășe Gheorghe Gheorghiu-Dej, că siderurgiștii hunedoreni vor lupta și în viitor cu toate forțele pentru dezvoltarea puterii economice a patriei noastre, vor fi în primele rînduri ale muncii pentru desăvârșirea construcției socialismului“. Din celălalt capăt al țârii, de acolo unde se înalță viitorul gigant al siderurgiei noastre, a sosit pe adresa tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej o altă telegrama însuflețită : „Colectivul Combinatului siderurgic Galați asigură Comitetui Central al Partidului Muncitoresc Romîn și pe dumneavoastră personal că nu va precupeți nici un efort in munca pentru construirea marelui combinat siderurgic. Vom consacra toate cunoștințele și puterea noastră de muncă realizării înainte de termen și la cel mai înalt nivel al tehnicii mondiale a acestei grandioase construcții inițiate de partid". La uzinele „Wilhelm Pieck“ din Brăila, oțelarii și-au îndeplinit angajamentul de a da 500 tone oțel lichid peste plan, forjorii au livrat peste plan 198 tone piese brute forjate etc. La rîndul lor, muncitorii, tehnicic mîr înfrînorît ci fiind în poel. An “ V1 luiv-țiunaui tac. la „Industria sîrbii“ din Cîmpia Turzii raportează că și-au îndeplinit și depășit angajamentele luate în cinstea aniversării partidului și a zilei de 1 mai, iar cei de la „Cosmetica“ din București arată că planul de producție pe perioada ianuarie-aprilie a fost realizat în proporție de 108,9 la sută, întreprinderea lucrînd în contul zilei de 12 mai 1961. Alături de colectivele industriale, oamenii muncii din agricultură obțin victorii prețioase în lupta pentru o recoltă bogată. Astfel, Comitetul regional de partid A Maramureș arată în telegrama sa — pe lîngă alte realizări — că planul însămînțărilor de primăvară a fost îndeplinit în bune condiții agrotehnice. Astfel de telegrame s-au mai primit din partea multor întreprinderi, organizații și organe locale de partid,, comitete executive ale sfaturilor populare. Telegrame primite la C. C. al P. M. R. Cu cu foc mai citită acordeonistul ! In parcul unității răsună melodiile populare romînești. Ascultătorii sînt entuziasmați de talentul artistului amator. IA3. BÄ PRIN CAPITALA 1 Mai. Oamenii muncii de pe cuprinsul patriei noastre socialiste, sărbătorind tradiționala zi a solidarității internaționale a celor ce nimicesc, și-au manifestat din toată inima dragostea și atașamentul nețărmurit față de partid, hotărîrea, de a traduce neabătut in viață politica sa, de a cinsti glorioasa aniversare a Partidului cu noi și însemnate birtinți socialiste. Poporul nostru muncitor, însuflețit de sentimente profund internaționaliste, și-a exprimat în această zi de mare sărbătoare mîndria că face parte din puternica familie a lagărului socialist, hotărîrea fermă ca, alături de toate țările iubitoare de pace, libertate și progres social, să apere cu consecvență cauza nobilă a păcii și prieteniei între popoare Ca și pretutindeni în țară, cetățenii Capitalei au sărbătorit ziua de 1 Mai cu multă voie bună, bucuroși că insuflețitele, angajamente pe care și le-au luat în cinstea glorioasei aniversări a partidului și a zilei de 1 Maitie transformă in fapte, în noi succese pe drumul desăvirșirii construirii socialismului în înfloritoarea noastră republică. Străzile și bulevardele Capitalei au cunoscut atmosfera Caracteristică marilor sărbători , orașul este invesmîntat in harpiă strălucitoare, deși soardie a rămas ascuns in îmboseala norilor, gata de ploaie. Clădirile ■ sînt pavoazate cu portretele genialilor dascăli ■ ai proletariatului mondial — Marx —’ Engels — Lenin , cu portretele tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej[ și ale celorlalți conducători de partid și de stat. In bătaia viatului unduiesc drapele roșii și tricolore. Mari panouri rpurpurii, rimi podobite cu ghirlande de flori primăvăițatice, ‘sînt expuse pe fațadele noilor construcții ca și pe cele ale marilor instituții bucureștene. I‘e ele se pot citi lozinci și chemări înflăcărate de 1 Mai. ’ 5 ă. începem scurta noastra călătorie prin Capitală, strabatind lată-ne in raionul „1 Mai", soseaua Ștefan cel Mare. Linia elegantă a noilor blocuri, ce-au dat bulevardului o înfățișare impunătoare, modernă, ne incintă privirile. Este ora 10. Posturile de radio și televiziune transmit cuvintarea rostită cu prilejul zilei de 1 Mai de către tovarășul Chivu Stoica, Membru al Biroului Politic și secretar al C.C. al P.M.R. „In această zi — a spus tovarășul Chivu Stoica — in care poporul muncitor trece in revistă roadele minunate ale muncii sale entuziaste, permiteți-mi ca in numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin, al Consiliului de Stat și al guvernului Republicii Populare Române să transmit clasei muncitoare, țăranimii muncitoare, intelectualității, întregului nostru popor in fierbinte salut și felicitări pentru succesele obținute in dezvoltarea economiei și culturii,in lupta pentru desăvirșirea construcției socialismului".. Urarea fierbinte pe care partidul o adresează constructorilor vieții, noi se adresează deopotrivă și harhicilor ,muncitori, tehnicieni și ingineri din întreprinderile raionului „1 Mai". In dreptul Atelierelor Centrale I.l.t. un panou de onoare atrage privirile trecătorilor. Sînt expuse la loc de cinste fotografiile celor mai vrednici dintre cei vrednici, fruntași in producție. Printre ei se numără matrițerul Gheorghe Gheorghe de la,, uzinele „Electronica“, umul dintre susținătorii cei mai activi ai luptei pentru o calitate superioară a produselor, inovator și priceput profesor al tinerilor ce-și ridică calificarea la locul de muncă. Dintr- un alt portret ne privește zâmbitor chipul țesătoarei Minea Dumitra de la întreprinderea „Donca Simo". In cinstea zilei de 1 Mai, lucrînd la patru războaie, harnica muncitoare, a dat peste plan , 1450 metri de țesături, produse de bună calitate. Locotenenl-colonel ION COSTEA Maior- ION BELCIUG Fotografii : St. Ionescu (Continuare în pag. 3-a) In__țară LA GALAȚI Galațiul, vechiul port dunărean, a sărbătorit ziua de 1 Alai mai tînăr și mai frumos decît oricînd. lei La mitingul organizat cu acest pria luat cuvîntul tov. Radu Dulgheru, membru al C.C. al P.M.R., prim-secretar al Comitetului regional Galați al P.M.R., care a felicitat pe oamenii muncii din această regiune pentru succesele obținute în cinstea zilei de 1 A mai și a celei de-a 40-a aniversări a înființării partidului. Demonstrația oamenilor muncii a fost deschisă de gărzile muncitorești. Prin fața tribunei au trecut apoi constructorii de nave. Ei purtau panouri și grafice care înfățișau succesele obținute în întrecerea socialistă. De la începutul anului, la șantierul naval au fost lansate la apă 3 motonave de 2000 de tone și un cargou de 4500 tone. Pe un grafic se arăta in centrul minier al Văii Jiului — orașul Petroșeni — s-au adunat mi de mineri, metalurgiști, ceferiști, constructori, oameni de artă și cultură studenți și elevi, pentru a sărbător ziua de 1 Mai. La mitingul care a avut loc în Piața Victoriei din acest oraș, tov. Lazăr David, primsecretar al Comitetului orășenesc Petroșeni al P.M.R., a vorbit despre importanța zilei de 1 Mai și despre glorioasa aniversare — 40 de ani de la înființarea partidului. Vorbitorul a felicitat pe oamenii muncii din această parte a țării pîncă în 16 ani constructorii de nave au realizat de peste 3 ori mai multe nave decît s-au construit în cei, peste 33 de ani de stăpînire capitalistă a șantierelor. In fruntea coloanei de laminate de la Uzinele „Nicolae Cristea“ au defilat muncitorii secției acoperișuri metalice, care dețin steagul de fruntași pe uzină. Ei au produs, peste plan, în cinstea zilei de 1 Mai, mai mult de 200 tone tablă zincată. Coloana oamenilor muncii din agricultură era formată din peste 1.000 de mecanizatori și muncitori din G.A.S., S.M.T., precum și de colectiviști. Parada sportivilor a încheiat demonstrația oamenilor muncii din Galați In cursul după-amiezii, pînă seara tîrziu, formații artistice au prezentat frumoase programe.Cu succesele obținute în întrecerea socialistă desfășurată în cinstea zilelor de 1 Mai și 8 Mai. in după-amiaza zilei de 1 Mai, pe scenele cluburilor muncitorești din localitățile Văii Jiului, formațiile de amatori au prezentat programe artistice. In pagt. 3-a Manifestări în alte localități din țară Galați.. Demonstrează constructorii viitorului Combinat siderurgic LA PETROȘENI Duminică dimineața s-a înapoiat în Capitală, venind de la Varșovia, delegația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romin și a guvernului Republicii Populare Române care, la invitația Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez și a guvernului Republicii Populare Polone, a făcut o vizită de prietenie in Polonia. Din delegație au făcut parte tovarășii Gheorghe Gheorghiu-Dej, primsecretar al C.C. al P.M.R., președintele Consiliului de Stat al R.P. Române, conducătorul delegației, Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, Alexandru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Gh. Gaston Avarin, președintele Comitetului de Stat al Planificării, Aurel Mămășan, adjunct al ministrului Afacerilor Externe, împreună cu delegația a sosit și ambasadorul R.P. Polone la București, Janusz Zambrowicz. La sosire, pe peronul Gării Băneasa membrii delegației au fost întîmpinați de tovarășii Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraș, Petre Borilă, Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Alexandru Moghioroș, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec, Avram Bunaciu, Corneliu Mănescu, ministrul Afacerilor Externe, membri ai C.C. al P.M.R.,ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai organizațiilor obștești, activiști de partid și de stat Au fost de față șefi ai unor misiuni diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. In aplauzele celor prezenți, un grup de pionieri a oferit buchete de flori membrilor delegației. (Agerpres) Duminică 30 aprilie Delegația de partid și guvernamentală a R. P. Romîne s-a înapoiat în Capitală